eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
3.5هزار دنبال‌کننده
940 عکس
145 ویدیو
65 فایل
❇️ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه مجموعه ای‌ است که سعی دارد در عرصه ترویج گفتمان تحول علوم انسانی قدم بردارد. ◽️آدرس سایت: http://www.nsayeh.com ◻️مدیر مسئول: @hamedshams ◽️معاونت علمی و آموزشی: @saeed_karimdadashi ◽️ادمین: @Mahdiniksefat
مشاهده در ایتا
دانلود
20 Marefatshenasi_0.mp3
6.01M
📌 معرفت شناسی ناظر به علوم انسانی 💢 ارائه دهنده ⭕️ لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
21 Marefatshenasi.mp3
6.33M
📌 معرفت شناسی ناظر به علوم انسانی 💢 ارائه دهنده ⭕️ لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
22 Marefatshenasi.mp3
6M
📌 معرفت شناسی ناظر به علوم انسانی 💢 ارائه دهنده ⭕️ لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
23 Marefatshenasi_0.mp3
5.65M
📌 معرفت شناسی ناظر به علوم انسانی 💢 ارائه دهنده ⭕️ لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
24 Marefatshenasi.mp3
4.97M
📌 معرفت شناسی ناظر به علوم انسانی 💢 ارائه دهنده ⭕️ لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
25 Marefatshenasi_0.mp3
5.26M
📌 معرفت شناسی ناظر به علوم انسانی 💢 ارائه دهنده ⭕️ لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
26 Marefatshenasi.mp3
4.5M
📌 معرفت شناسی ناظر به علوم انسانی 💢 ارائه دهنده ⭕️ لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 شکل گیری در امتداد 💢 بعد از ظهور پایه های علوم سنتی در دیدگاه اندیشمندان غربی فرو ریخت و این جریان با شکاکیت به اوج خود رسید و و سعی کردند جواب گوی زیر سوال رفته باشند که تحول جدی رقم زدند که این تحول زیر بناء ی دنیا مدرن شد و عرصه علم را نیز آبستن تولد علوم انسانی مبتنی بر این دیدگاه نمود . ⭕️ استاد لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
عظمت حضرت رسول صلی الله علیه وآله، استاد اسدپور.mp3
21.29M
📌 ولادت پیامبر اسلام (ص) و امام صادق (ع) مبارک باد. 💢 حجت الاسلام امین اسدپور مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی 🆔 @m_zoha لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 💢 اگر را به درختی تشبیه کنیم شاخه های این درخت شبیه علوم متنوع انسانی می باشد و برگ های هر شاخه به منزله گزاره های علوم خاص انسانی ولی این درخت باید دارای ریشه نیز باشد که در اصطلاح به این ریشه ها اطلاق می شود . ⭕️ همانگونه که در مباحث مشاهده کردید بخاطر عدم فهم بنیاد های نظری توسط اکثر اندیشمندان ، نظریه پردازان دچار خلط شده اند. ⭕️ مدرسه مجازی سعی دارد در ادامه علاوه بر اشاره به رویکرد های امتدادی از سوی اندیشمندان به طرح مباحث بنیادی نیز بپردازد . ⭕️منظور از مباحث بنیادی نحوه مواجهه با و و تراث ، ، ، ، و می باشد. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 سوم : مبنای انسان شناختی 💢 سوال از منشا ، تحول او، هدف از آفرینش، عهد و مسئولیت او، ریشه در‌ اندیشه‌های انسان‌شناختی دارد که از بدو خلقت انسان و در ادیان مختلف مورد بحث است. اسلام نیز به مسایل دقیق انسان‌شناختی توجه دارد. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
⭕️ سوال از منشا ، تحول او، هدف از آفرینش، عهد و مسئولیت او، ریشه در‌ اندیشه‌های انسان‌شناختی دارد که از بدو خلقت انسان و در ادیان مختلف مورد بحث است. اسلام نیز به مسایل دقیق انسان‌شناختی توجه دارد. ⭕️ بر اساس نوع روش و ابزار بررسی، گرایش‌های مختلفی پیدا می‌کند؛ که اهمّ آن‌ها عبارت است از: 🔻۱. انسان‌شناسی دینی یا وحیانی؛ این نوع انسان‌شناسی، بر اساس روش نقلی از متون دینی؛ همچون: عهد عتیق و جدید کتاب مقدس، قرآن کریم و روایات معصومین: به بررسی انسان می‌پردازد. 🔻۲. انسان‌شناسی فرهنگی؛ بررسی فرهنگ‌های بشری معاصر (مردم‌نگاری) و الگوهای عام حاکم بر فرهنگ بشری، که شامل باورداشت‌ها، ارزش‌ها، رسم‌ها، رفتارها و هنرهایی که اعضای یک جامعه به کار می‌برند. 🔻۳. انسان‌شناسی فلسفی ؛ وحدت نهایی و بی‌بدیل و مطلق انسان را می‌کاود و در جست‌وجوی مفهوم و ماهیت و تصور انسان به‌عنوان ساختاری بنیادین و غیر تاریخی است که از این طریق، توصیف‌های متنوع انسان از خودش را قابل درک می‌گرداند. به عبارت دیگر؛ انسان‌شناسی فلسفی درصدد است تا کلیت انسان را به روش عقلی مورد مطالعه قرار دهد و با ارائه تصویری عقلانی، ماهیت آدمی را روشن و آشکار سازد. برجستگی این نوع، اولاً: فراگیری و جامعیت آن و ثانیاً: قطعیت و خلل‌ناپذیری آن است. 🔻۴. انسان‌شناسی طبیعی (تجربی) ؛ با استفاده از یافته‌های تجربی، چه در بُعد دیرینه‌شناسی و چه در بُعد زیست‌شناسی مطالعه و تحقیق انجام می‌پذیرد. 🔻۵. انسان‌شناسی عرفانی؛ این رویکرد، با بهره‌گیری از سیر و سلوک عرفانی در پی کشف معارفی راجع به انسان و جایگاه و مقام و منزلت او در نظام هستی است. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 💢 درباره پیشینه علم دینی ، شخصیت هایی وجود دارند که در ارتباط با علوم غربی ، رویکردهایی مختلفی پیدا کردند. مطالب ذیل تا حدودی می تواند پیشینه این بحث را برای خوانندگان آشکار سازد. ⭕️ در ادامه بخوانید ↙️
💢 ابوسلیمان ، یکی از شخصیت های علمی المعهد است که در توسعه در مالزی نقش موثری داشته است . وی بر این باور است که کم کاری ، بیماری خطرناکی است که ریشه در ضعف انگیزه های درونی دارد و اصلاح آموزشی و تعلیم و تربیت ، یکی از مهم ترین ارکان اصلاح است و نقطه آغاز ، در خودسازی فرد مسلمان نهفته است . پس از آن ، باید آفت های آموزش عالی در جهان اسلام ، یعنی آفات تقلید ، آفت آشفتگی جهان بینی اسلامی و آمیختگی آفات و خرافات زدوده شوند و در مرحله دیگر باید به سراغ اسلامی سازی معرفت به عنوان تجربه ای زنده درآمد سازی آموزش عالی رفت. ⭕️ وقتی مالزی در سال ۱۹۵۶ به استقلال رسید و وزارت آموزش و پرورش مالزی به انور ابراهیم رسید ، او در سال ۱۹۸۸ از ( المعهد العالمی للفکر الاسلامی ) درخواست کرد مسئولیت اداره دانشگاه تازه تاسیس بین‌المللی اسلامی مالزی را با هزار دانشجو به عهده گیرد و المعهد با یکی از شخصیت های متفکر خود تا سال ۱۹۹۹ به مدت ده سال اداره آن را برعهده داشت. ⭕️ نخستین وظیفه اساسی در برنامه کاری مدیریت این دانشگاه ، مبارزه با آشفتگی معرفتی و روش شناختی ای بود که دامنگیر اندیشه امت اسلامی شده بود و مهم ترین حوزه فعالیت علوم انسانی و اسلامی بود_ که با تاسیس دانشکده معارف وحی اسلامی علوم انسانی دنبال شد. ⭕️ این دانشگاه بسیاری از مقررات درسی و مواد علمی آکادمیک مربوط به نیاز های امت اسلام را_ در زمینه های دینی ، فلسفی ، حقوقی ، انسانی اقتصادی و اداری _ تنظیم و ساماندهی کرده است که می توان برای مطالعه بسیاری از این مواد به کتاب راهنمای تحصیلات دانشگاهی و تحصیلات تکمیلی دانشکده ها و گروه های مختلف علمی این دانشگاه و تحصیلات تکمیلی دانشکده ها و گروه های مختلف علمی این دانشگاه مراجعه کرد. ⭕️ این دانشگاه به غرب پژوهی هم پرداخت و اهتمام جدی ای به زبان عربی و انگلیسی و توسعه معرفت و پژوهش علمی ورزید. ⭕️ در جستجوی علوم انسانی اسلامی ج۱ص۲۵ لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 💢 با اینکه در عرصه های مختلف به شکوفایی رسیده است ، هنوز در آغاز راه است و انقلاب ما هنوز دگرگونی همه جانبه ای در عرصه و و اجتماعی و سایر بخش ها صورت نداده است و همان ادبیات و فرمول های علمی و فرهنگی متداول را که عمدتا برآمده از است به رسمیت می شناسد، و با آن، به سامان دهی و اداره جامعه انقلابی پرداخته است. همین امر، تعارض و تناقض میان آرمان ها و ادبیات سیاسی انقلاب اسلامی با علوم و تئوری های نظری و کاربردی غربی را بارز کرده و شکاف نظری عمیقی را در متن جامعه انقلابی پدید آورده است. ⚠️ قسمت های جدید اتاق فکر تحول علوم انسانی لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 چهارم : مبنای دین شناختی 💢در تاریخ همه‏ی جوامعی که تاکنون بوده‏اند، دین عنصری پایدار، مؤثر و نیرومند بوده است و در فرهنگ جوامع نقش محوری به خود اختصاص داده است. به همین دلیل، مطالعه و شناخت دین یک جزء ضروری شناخت جامعه و فرهنگ بشری می‏باشد. اما دین، دارای چنان ابعاد پیچیده‏ای است که هرگز دانش واحدی، به تنهایی، نمی‏تواند همه‏ی ابعاد آن را به طور جامع مورد بحث و بررسی قرار دهد. از این رو باید به کمک علوم مختلفی به مطالعه و بررسی دین پرداخت. به همین خاطر است که ، ، ، ، ، و ، از منظرهای مختلفی به بررسی ابعاد متنوع دین پرداخته و آثار ارزش‏مندی را در عرصه‏ی فلسفه‏ی دین، کلام، تاریخ ادیان و... ارائه کرده‏اند. در جامعه‏ی فکری - دینی ما هم، در چند سال اخیر، مطالعات و پژوهش‏های دینی اهمیت و جایگاه خاصی پیدا کرده است. در این میان، بررسی فلسفی و کلامی این مباحث (در مقایسه با سایر روش‏ها) همواره از اولویت خاصی برخوردار بوده است. ⭕️ ، دانشی است که به شناخت زوایای مختلف دین می پردازد. مباحث کلامی ، فلسفه دین ، جامعه شناسی دین ، روانشناسی دین ، پدیدار شناسی دین و مانند آن جملگی از مباحث دین شناسی به شمار می آیند. انتظارات بشر از دین و پیوند دین و نیاز های اجتماعی ، دسته ای از مباحث دین شناسی تاثیر بر مسایل علوم انسانی هستند. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 💢 ارائه دهنده ⭕️ ‌از و (علیهم‌السّلام) استفاده می‌شود که ، پدیده‌ای فراگیر است که همه ابعاد ، ، ، ، و بالاخره و انسان را در بر می‌گیرد. شریعت عبارت است از مجموعه‌ای از احکام و که بر اصول اعتقادی تردیدناپذیر و یقینی مبتنی است. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami