eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
3.9هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
154 ویدیو
78 فایل
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی [ آیه ] مجموعه ای‌ است که سعی دارد در عرصه ترویج گفتمان تحول علوم انسانی قدم بردارد. ❃ آدرس سایت: http://www.nsayeh.com ❃ مدیر مسئول: @hamedshams ❃ معاونت علمی و آموزشی: @saeed_karimdadashi ❃ ادمین: @Mahdiniksefat
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 💢 ارائه دهنده ⭕️ اگر اندیشه های غرب بتواند را آباد کند، در شرق هرگز نمی تواند این آبادی را به وجود بیاورد. آن غربی که از خدا فرار کرده است هدفش از زندگی رفاه می شود ولی که از خدا نمی تواند فرار کند و با خداجویی می خواهد خودش را به گونه ای وابسته به خدا داشته باشد، این مساله تعارض بزرگی است و درست در همین نقطه است که با در تقابل قرار می گیرد. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 آخر : مبنای روش شناختی 💢 روش‌شناسی یا وسیله شناخت هر است. روش‌شناسی در مفهوم مطلق خود به روش‌هایی گفته می‌شود که برای رسیدن به شناخت علمی از آن‌ها استفاده می‌شود و روش‌شناسی هر علم نیز روش‌های مناسب و پذیرفته آن علم برای شناخت هنجارها و قواعد آن است. ⭕️ ، یکی از مسایل مهم فلسفه علم است. ، مانند هر فلسفه مضاف به رشته علمی دانشی درجه دوم است و بر تئوری ها و نظریه ها و فرضیه های علمی ، چیزی نمی افزاید و تنها درباره آنها سخن می گوید. علامه جعفری ، فلسفه علم را دانشی می داند که به اصول موضوعه و مبادی علوم و شناخت نتایج کلی آنها می پردازد. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
44.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 💢 وقتى به نگاه کرد و [از باب نمونه ]با مارکسیسم استالین مواجه شد، به مخالفت و بیان شعار اکتفا نکرد، بلکه پرسید و اندیشید که غرب چه مى گوید و در گفته اش تأمل کرد ⭕️ (داورى، ۱۳۸۹، ص ۴۱۹) لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
6.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 💢 ما از همان اول را جدی نگرفتیم و تقریباً تا دو دهه پیش یک خوب در رشته نداشتیم چون درک غلطی که از داشتیم باعث شده بود که عده ای فکر کنند کسی است که رشته و می خواند نه علوم انسانی یعنی علوم انسانی برای افراد تلقی می شد و خب این تصویر کاملاً غلطی است و خوشبختانه در طی این سالها این تصویر غلط اندکی اصلاح شده و مدارس خوبی در رشته علوم انسانی تاسیس گشته است. ⭕️ بقایای جدی نگرفتن به صورت «در کنار کارمان علوم انسانی کار کردن» هنوز هست و خیلی ها علاقمندی و کارشان یک چیز است ولی درکنار آن به علوم انسانی هم می‌پردازند. این ایده باید کنار گذاشته شود چون بسیار وسیع است و اگر کسی بخواهد متخصص آن شود باید کند و داشته باشد، بنابراین یک کار تمام وقت است و نمی تواند به عنوان یک کاری در کنار کارهای دیگر باشد. ⚠️ در وصف فضولی در امر سیاست گذاری اجتماعی لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 💢 “…غرب یک منطقه جغرافیایی نیست غرب جایی نیست که در آن سیاست و خاصی حاکم باشد، غرب اروپا و آمریکا نیست؛ آن را مجموعه علم و عقل و تکنیک و سیاست و ادبیات جدید و متجدد نیز نمی توان دانست بلکه غرب شرط پدید آمدن علم و تکنیک جدید و سیاست و ادب کشورها و مردمی بوده است که غرب و غربی خوانده می شود، به این معنی می توان گفت غرب یک وحدت یا یک کل است. ولی این گفته موجب سوء تفاهم شده است و از آن چنین دریافته اند که غرب کل چیزهایی است که در اروپای غربی و امریکا وجود دارد و این چیزها که اجزای کل واحدند، از هم جدا نمی شوند و اگر فردی بخواهد مثلا علم جدید را فراگیرد، باید همه اجزای دیگر را نیز اخذ کند و حال آنکه وجود همه آن اجزا و هر یک از آنها موقوف و مشروط به چیز دیگری است که مایه وحدت شده است و اگر آن نباشد این مجموع رو به سستی می رود و از هم می باشد. البته در غرب نوعی تناسب و تعادل وجود دارد اما این تعادل و تناسب، نه از اجزاست و نه از کل بلکه کل و اجزا به چیز دیگری وابسته اند…” ⭕️ جهت تفصیل مباحث منابع ذیل معرفی می گردد: 📘 کتاب “درباره غرب” نوشته دکتر رضا داوری اردکانی 📙کتاب “تجددشناسی و غرب شناسی: حقیقت های متضاد” نوشته دکتر حسین کچویان 📗 کتاب “هستی و هبوط” و “حدیث پیمانه” نوشته حجت الاسلام حمید پارسانیا 📕 کتاب “آسیا در برابر غرب” نوشته داریوش شایگان 📙 کتاب “غرب و غربزدگی” نوشته سید احمد فردید لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 💢 هدف از مطالعات بازشناسی محورها , اصول و مبانی انديشه غرب است . در باب شناخت غرب الگوهای مختلفی از را می توان سراغ داشت يكی از اين الگوها اين است كه به تبيين و تحليل مفهومی و محتوايی نظام ها و ايسم های , و حاكم بر بپردازيم و ويژگی های هر كدام را همراه با سير تحولات جاری آن نظام ها بيان كنيم . ⭕️ الگوی ديگر اين است كه با حفظ يک جهت گیری تاريخی, به تأليف تاريخی از تحولات غرب دست يابيم . ⭕️ الگوی سومی را می توان نام برد كه بر اساس آن تحولات جاری مغرب زمين با توجه به موضوعات , مسائل و معيارهای ويژه ای در بخش های گوناگونی رده بندی می شود و هر بخش ساحت خاصی از ميان ساحت های , , , و نظاير آن را مورد نقد و بررسی قرار می دهد . لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 💢 در ، به دلیل اینکه علم در معنای حسی و تجربی آن مقید نیست، تبیین این علوم به دانش تجربی محدود نمی ‏شود، بخش تفسیری آن در تقابل با بخش تبیینی قرار نمی‏گیرد، بلکه خود از خصلت تبیینی برخوردار است و تفسیر با تبیین همراه است و از برهان استفاده می ‏کند و بخش انتقادی آن نیز به مرجعیت اراده انسان‏ها در ساخت معنا باز نمی ‏گردد؛ بلکه به مرجعیت حقیقت و عدالت نسبت به همه حقایق و امور بازگشت می ‏کند. یعنی علوم اجتماعی در جهان اسلام سه ویژگی تبیینی، تفسیری و انتقادی ‏بودن را دارد. ⭕️ برای شرح بیشتر منابعی پیشنهاد می شود: 📃مقاله ” روش شناسی علوم انسانی با رویکرد اسلامی ” نوشته حجت الاسلام حمید پارسانیا 📃مقاله ” بازسازی علم مدرن و بازخوانی علم دینی ” نوشته حجت الاسلام حمید پارسانیا 📃مقاله ” نظریه و فرهنگ ” نوشته نوشته حجت الاسلام حمید پارسانیا 📙کتاب ” جهان های اجتماعی ” نوشته نوشته حجت الاسلام حمید پارسانیا 📗کتاب ” ما و علوم انسانی ۳″ مجموعه نشست های سومین دوره مقدماتی طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی 📘کتاب ” ما و علوم انسانی ۲ ” مجموعه نشست های دومین دوره مقدماتی طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami