eitaa logo
بینات || ناصر قیلاوی زاده
287 دنبال‌کننده
190 عکس
50 ویدیو
73 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم یادداشت ها، تاملات و جلسات ناصر قیلاوی زاده، طلبه حوزه علمیه قم + مطالب برگزیده از امامین انقلاب، شهید مطهری و علامه طباطبایی ناصر قیلاوی زاده @GHILAVI @P_BAYYENATT کانال پشتیبان
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰موضوع: تدریس کتاب جهان بینی توحیدی 🏛 مکان: مدرسه دارالهدی، | سال 1399 ♨️ ⏱ زمان: دقیقه 🔰توضیح درس: ▫️▪️▫️▪️▫️ @bayyenatt
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰موضوع: تدریس کتاب جهان بینی توحیدی 🏛 مکان: مدرسه دارالهدی، | سال 1399 ♨️ ⏱ زمان: 50 دقیقه 🔰توضیح درس: 🔆 کدام علم با اهمیت ترین علم محسوب می شود؟! ✅ بررسی برخی از شاخصه های ارزش مندی یک علم 🔷 توضیح توحید در جهان بینی اسلامی و تفاوت توحید در الوهیت و ربوبیت 🔶 تبیینی از این جمله که استاد شهید می فرمایند: 《توحید در اسلام به خالص ترین شکل و پاک ترین طرز بیان شده است.》 و بیان تفاوت آن با سایر ادیان ابراهیمی ▫️▪️▫️▪️▫️ @bayyenatt
📌حد عزلت و گوشه گیری 🔰علامه طباطبایی (ره): رحمه الله در كتاب اخلاقى خود درباره عزلت و كناره گيرى يا معاشرت با مردم و فوايد هر كدام، فصلى طولانى اختصاص داده است و در پايان به منظور جمع بندى مى فرمايد: 🔆با شناخت فوايد و مضار و كناره گيرى، دانستى كه نمى توان يكسر حكم كرد كه كناره گيرى از همه كس و همه جا و از سوى هر كسى پسنديده يا ناپسند است، بلكه بستگى دارد كه خود شخص كه باشد؟ و همنشينش چگونه آدمى باشد؟ و انگيزه آنان در معاشرت چه باشد؟ بايستى ديد كه به سبب آميزش با او چه چيزى را به دست مى آورى؟ و به سبب این ارتباط چه چيزى را از دست مى دهى؟ سپس از مقايسه بهترين را برگزينی. سخن آخر اينكه: 1️⃣كناره گيرى كامل از مردم سبب دشمنى آنها مى شود و معاشرت بسيار هم سبب گرفتار شدن به همنشينان بد مى شود. 2️⃣پس راه ميانه را برگزين و اين راه ميانه و حدوسط با ملاحظه حالات و فوايد و آفات، تفاوت مى يابد. اين سخن، حرف حق و خالص است و غير از اين هر چه گويند سخنى است نارسا. 📚رساله لب اللباب، ص 373 🔰 نکته: در هر دستور و سفارشی که از علما و بزرگان می رسد باید دقت کرد و مواجهه صحیح با آن داشت. اصل کناره گیری از جامعه بعنوان یک ارزش مطرح نیست، بلکه باید هدفی داشته باشد و این هدف را باید با محاسن و مضار آن سنجید. 💠با هرکسی که می گیریم فراموش نکنیم که این خودمان هستیم که باید انتخاب کنیم و بهترین تصمیم را بگیریم چون فرد مشاور از شرایط خاص و حالات شخصی ما با خبر نیست. 💠 اگر مشاورمان فرد حاذقی باشد می تواند به ما کمک کند که شرایط و وضعیت را بهتر ببینم و تصمیم درست را اخذ کنیم. 📝ناصر قیلاوی زاده ▫️▪️▫️▪️▫️ @bayyenatt
بسم الله الرحمن الرحیم 🔷 امروز مناظره و به شدت متحیر برنامه زاویه پیرامون حجاب الزامی و التزامی رو می دیدم. 🔶 آقای دکتر سوزنچی در عین اینکه بیرون از برنامه نظرات خوبی داشته و دارند، در مقام مناظره نتوانستند آنگونه که باید جهت دهی علمی به بحث بدهند و البته طرف مقابل که اصلا برای مباحث اصیل علمی نیامده بود و بیشتر با محوریت امثله و خاطره بحثش رو جلو می برد. 🔶 در مناظره مذکور آقای نصیری اصرار داشت که چون قانون حجاب رو بد اجرا کرده ایم باعث زدگی و واکنش منفی شده است و اگر مسئله رو رها کنیم رو به اصلاح خواهد رفت. با شنیدن این نگاه غلط جامعه شناسانه یاد این لطیفه قدیمی افتادم، بنده خدایی می گفت که دیشب در مورد مضرات سیگار و قلیان در روزنامه مطالعه کردم، خیلی ترسیدم، تصمیم گرفتم دیگه روزنامه نخوانم! 🔺 گاهی اوقات روش اشتباه علمی یا استفاده غلط از یک روش علمی باعث حصول نتایج اشتباه بسیار بسیار فاحش می شود، این مورد یکی از آنها است. https://www.telewebion.com/episode/2369476 🔷 با دیدن این مناظره به نظرم رسید مصاحبه ای رو که تقریبا در همین موضوع بود رو به اشتراک بگذارم تا نظر شما همراهان عزیز رو در این مورد بشنوم. مصاحبا مربوط به مرداد سال 1397 و به مناسبت هفته حجاب و عفاف است. 🔲 در این مصاحبه چند قله اصلی برای مبحث وجود دارد که اجمالا به آنها اشاره می کنم: 1. جایگاه حجاب در منظومه مسائل دینی کجاست؟ ارتباط حجاب با حیا و عفاف چیست؟ 2. نقش حاکمیت در مقوله حجاب چیست و آیا به وسیله الزام میتوان دنبال گسترش فرهنگ حجاب بود؟ 3. نقش الگو سازی در فرهنگ سازی مسئله حجاب چیست؟ http://bidardez.ir/?p=2571http://bidardez.ir/2571/%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%A7-%D8%A7%D9%84%D9%82%D8%A7-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF-%D8%B1%D8%B3%D9%85%D8%A7-%D8%A8%D8%A7/ نکته: شهید مطهری هنوز هم در این موضوع بی همانند است... ▫️▪️▫️▪️▫️ @bayyenatt
هدایت شده از بینش مطهر || مطهَرین
📝 🔰موضوع: «آیا شصت سال برای صفا کافی است؟!» 🖌تعداد کلمات: 700 کلمه 📖 بخش هایی از یادداشت 💠شراب با یک اربعین صاف و خالص می شود و می توان از آن بهره مند شد و انسان نیز به فرموده حافظ شیرازی (به تبعیت از رسول گرامی اسلام)باید یک اربعین خویش تن داری کند تا به درجه صافی برسد. اینکه یک انسان با 40 روز صفا و صافی و مراقبه به کجاها می رسد بماند. اما سوال اینجاست که ما کی قرار است از شراب های چندین سالۀ آماده و مهیا استفاده کنیم؟! آیا گذر کافی نیست؟! ⭕️ کسانی که تصور می کنند شهید مطهری مرد اجتماع و کار و تشکیلات نبوده است، زهی خیال باطل، که این مرد اجتماعیات اسلام را با گوشت و پوست و خون خود درک کرده است و الگوی صحیح آن را در عمل انجام داد و با بهترین بیان ثبت کرده است. 👇🏻مطالعه متن کامل در کانال جامع اندیشه های شهید مطهری 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
هدایت شده از بینش مطهر || مطهَرین
📝 ناصر قیلاوی زاده 🔰 آیا شصت سال برای صفا کافی است؟! 💠 شعر معروفی است که حضرت اجل حافظ شیرازی چنین سروده است: شنيدم رهروى در سرزمينى همى گفت اين معما با قرينى‏ كه‏اى صوفى شراب آنگه شود صاف كه در شيشه بماند اربعينى‏ 💠شراب با یک اربعین صاف و خالص می شود و می توان از آن بهره مند شد و انسان نیز به فرموده حافظ شیرازی (به تبعیت از رسول گرامی اسلام)باید یک اربعین خویش تن داری کند تا به درجه صافی برسد. اینکه یک انسان با 40 روز مراقبه و تقوا به چه درجاتی از صفا می رسد بماند. اما سوال اینجاست که یک امت کی می تواند از شراب های 60 ساله آماده و مهیا استفاده کند؟! 💠امروز به مناسبتی مقدمه کتاب شریف و عزیز «» را مطالعه می کردم. هرچه زمان می گذرد و پیچیدگی مشکلات بیشتر می شود، خواص آثار شهید مطهری خودنمایی بیشتر می یابند. متاسفانه مرور زمان و تاکیدات بسیار زیاد بر آثار شهید مطهری باعث پایین آمدن ارزش آثار ایشان در نگاه عمومی شده است؛ مثل تمام اموری که به راحتی در دسترس هستند. 💠هرچه بزرگان عرصه اندیشه به آثار این اعجوبه علمی بیشتر تاکید می کنند ما از آنها دورتر می شویم. مقدمه کتاب داستان راستان را بخوانید، هرچه سریعتر بخوانید تا ببینید این استاد شهید دقیقا در 60 سال پیش (تیرماه سال 1339) برای فعالیت های و تکالیف فرهنگی اجتماعی امروز ما چه نوشته اند. 💠کسانی که تصور می کنند شهید مطهری مرد اجتماع و کار و تشکیلات نبوده است، زهی خیال باطل، که این مرد اجتماعیات اسلام را با گوشت و پوست و خون خود درک کرده است و الگوی صحیح آن را در عمل انجام داد و با بهترین بیان ثبت کرده است. 💠مدعا این نیست که ایشان مولد و مخترع تمام اندیشه هایی است که ارائه داده است اما درک کننده آنها بوده و آنها را برای کاربری امروز امت اسلامی آماده کرده است، بگذریم که حقیقتا مبدع بسیاری از آنها نیز بوده است. 💠بخشی از این مقدمه را با هم می خوانیم و در یادداشت های بعدی نکات اقتباسی از این اثر بی نظیر را با هم مرور می کنیم. در این مقدمه بیش از 30 مورد (غیر از مصادیق و زیر مجموعه هایی که هم پوشانی دارند) از شاخصه های یک فعالیت فرهنگی-اجتماعی از نگاه اسلام تبیین شده است. 💠 بی جهت نیست که مقام معظم رهبری خود را شاگرد شهید مطهری می دانند و از نگاه ایشان «مبنای فکری این انقلاب تفکرات شهید مطهری است، ولا غیر» چرا که ایشان هم اندیشمند میدان علم و فقاهت بود و هم الگوی تمام نمای یک مجاهد فرهنگی-اجتماعی و همین خصائص است که ما را به گسترش اندیشه های ایشان ملزم می کند. استاد شهید مرتضی مطهری: 🔶 صلاح و فساد طبقات اجتماع در يكديگر تأثير دارد. ممكن نيست كه ديوارى بين طبقات كشيده شود و طبقه‏اى از سرايت فساد يا صلاح طبقه ديگر مصون يا بى ‏بهره بماند، ولى معمولا فساد از «خواص» شروع مى ‏شود و به «عوام» سرايت مى ‏كند و صلاح برعكس از «عوام» و تنبه و بيدارى آنها آغاز مى‏ شود و اجبارا «خواص» را به صلاح مى‏ آورد، يعنى عادتا فساد از بالا به پايين مى ‏ريزد و صلاح از پايين به بالا سرايت مى ‏كند. 🔷 روى همين اصل است كه مى ‏بينيم اميرالمؤمنين على عليه السلام در تعليمات عاليه خود، بعد از آنكه مردم را به دو طبقه «عامه» و «خاصه» تقسيم مى‏ كند، نسبت به صلاح و به راه آمدن خاصه اظهار يأس و نوميدى مى ‏كند و تنها عامه مردم را مورد توجه قرار مى‏ دهد. 🔆در دستور حكومتى كه به نام مالك اشتر نخعى مرقوم داشته مى ‏نويسد: 🔷 «براى والى هيچ كس پرخرج‏تر در هنگام سستى، كم كمك‏تر در هنگام سختى، متنفرتر از عدالت و انصاف، پرتوقع‏تر، ناسپاس‏تر، عذرناپذيرتر، كم طاقت‏تر در شدايد از «خاصه» نيست. همانا استوانه دين و نقطه مركزى مسلمين و مايه پيروزى بر دشمن «عامه» مى‏ باشند، پس توجه تو همواره به اين طبقه معطوف باشد.». 💢 اين، فكر غلطى است از يك عده طرفداران اصلاح كه هروقت در فكر يك كار اصلاحى مى ‏افتند، «زعماء» هر صنف را در نظر مى‏ گيرند و آن قله ‏هاى مرتفع در نظرشان مجسم مى‏ شود و مى‏ خواهند از آن ارتفاعات منيع شروع كنند. ⭕️ تجربه نشان داده كه معمولا كارهايى كه از ناحيه آن قله‏هاى رفيع آغاز شده و در نظرها مفيد مى‏نمايد، بيش از آن مقدار كه حقيقت و اثر اصلاحى داشته باشد، جنبه تظاهر و تبليغات و جلب نظر عوام دارد./ 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
بسم الله الرحمن الرحیم حجت الاسلام حسین ثابت قدم از دوستان خوب و صمیمی و باصداقت بنده بودند که امروز به رحمت ایزدی پیوستند. واقعا جز نیکویی از ایشون در خاطرم نیست حتی یک لحظه، خدا رحمتشون کنه و به حق امام حسین به خانواده شون صبر عنایت بکنه...
هدایت شده از المرسلات
🏴انا لله و انا الیه راجعون ▪️امروز مطلع شدیم که برادر ارجمند و روحانی گرامی حجت الاسلام شیخ حسین ثابت قدم پس از تحمل یک دوره بیماری به رحمت ایزدی پیوسته اند. ▪️انشالله که خدای متعال ایشان را با اولیای خود محشور گرداند و به خانواده ایشان خصوصا پدر و همسر ایشان، صبر و اجر عنایت فرماید. ▪️ما در سال های اولیه طلبگی با این برادر گرامی هم حجره بودیم و چیزی جز خیر و خوبی و صفا از ایشان ندیدیم. خدا ایشان را رحمت کند. @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 تفاوت با دیگران از نظر امامین انقلاب 💢چرا باید آثار شهید مطهری رو مطالعه کنیم؟! 🔷 دو نوع نگاه به چرایی مطالعه آثار شهید مطهری وجود دارد، یک نگاه و یک نگاه 1️⃣ در این گفتار کوتاه به بررسی تلفیقی هردوی این نگاه ها می پردازیم. چرا حضرت امام (ره) می فرمایند: 🔹 تمام آثار شهید مطهری بی استثناء آموزنده و مفید است و من هیچکس دیگر را نمی شناسم که بگوییم تمام آثار او بی استثنا آموزنده و مفید است!» ⁉️ دلالت های اصولی این کلام امام خمینی چیست؟! آیا این کلام ایشان دارد یا خیر؟! 2️⃣ بررسی بودن شهید مطهری مبتنی بر کتاب نظام حقوق زن در اسلام 3️⃣ چهار خصوصیت شهید مطهری که در هیچ شخصیت دیگری از نظر تجمیع نشده است. 🔰حجت الاسلام ناصر قیلاوی زاده 📌صوت افتتاحیه و انگیزشی طرح مطالعاتی شهید مطهری، مدرسه شهید صدوقی فاز چهار 19/6/99 ▫️▪️▫️▪️▫️ @bayyenatt
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰 آیا اسلام و مسلمانی مشکک است؟! 🔶یکی از مفاهیمی که از سال های اول طلبگی، طلبه ها می آموزند مفهوم و است. مفاهیم مشکک یا تشکیکی به مفاهیم و معانی گفته می شود که مرتبه پذیر هستند یعنی می شود آنها را درجه بندی کرد. گاهی اوقات این مفاهیم را به وسیله ادات تفضیل هم می شود نشان داد. 🔷یکی از نکاتی که استاد شهید به درستی در جاهای مختلف به آن اشاره می کنند تشکیکی بودن مفاهیم و معارف اسلامی و الهی است. غفلت از این نکته باعث می شود که یک مسلمان و اندیشمند دارای یک نظام اندیشه ای بسیار خشک و شکننده باشد. 🔶مبتنی بر این نکته استاد شهید ما می توانیم دایره اسلام و مسلمانی و دایره توحید و موحدان را خیلی وسیع در نظر بگیریم در حالی که اگر به صورت متواطی ببینیم، باید بگویم یا مسلمان هست یا نیست و این خلاف صریح معارف اسلامی است. ✅ بعدا در مورد ثمرات این نکته منطقی بیشتر می نویسم. 🎙 در ادامه بیانی از در این مورد را با هم بخوانیم. 🔷 خدا شناسى خيلى مراتب دارد. كسانى كه در علم توحيد واردند مى‏ دانند كه بسيارى از مراتب توحيد [و بسيارى از] توحيدها در مرتبه بالاتر، شرك و كفر است. باز آن كه يك درجه بالاتر مى ‏رود مى‏ بيند آن مرتبه پايين‏تر خيلى مشوب به شرك بوده است، تا بالاتر مى ‏رود، و لهذا اين حديث هم از پيغمبر اكرم هست- و حديث عجيبى است- كه «لَوْ عَلِمَ ابوذَرٍ ما فى قَلْبِ سَلْمانَ لَقَتَلَهُ» (و در يك حديث ديگر «لَكَفَّرَهُ»، در يك حديث ديگر «لَقالَ رَحِمَ اللَّهُ قاتِلَ سَلْمانَ» يعنى اگر ابوذر بداند آنچه در دل سلمان است چيست سلمان را تكفير مى ‏كند، سلمان را مى‏ كشد، مى‏ گويد خدا رحمت كند قاتل سلمان را؛ يعنى آنچه كه سلمان مى‏ داند در ظرف ابوذر نمى ‏گنجد به طورى كه ابوذر آنها را عين كفر مى‏ داند. 🔷 قرآن در اين جور مسائل آن حد اعلاى مراتب توحيد را بيان كرده است، همانهايى كه واقعا در ذهن امثال ما- مخصوصا در توحيد در فاعليت- نمى ‏گنجد و مجبوريم يا مجبورند خيلي ها كه اين جور آيات را تأويل كنند چون آنقدر بزرگ است كه نمى‏ توانند تصور كنند. 📚 مجموعه آثار استاد، جلد 4، صفحه 503 ▫️▪️▫️▪️▫️ @bayyenatt
هدایت شده از بینش مطهر || مطهَرین
🔰معارفه طرح 🔹با حضور مدیر مرکز بینش مطهر استان قم 🔸زمان: چهارشنبه ۱۴ آبان ماه 🔺ساعت: ۱۹ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
هدایت شده از بینش مطهر || مطهَرین
1️⃣ لزوم تکریم روز دانش آموز توسط معلمان و ارج نهادن به مقام علم آموزی 2️⃣ برقراری ارتباط عمیق علمی معلمان با بعنوان الگوی با استفاده از آثار تعلیم و تربیتی ایشان 3️⃣ بحثی در باب «جایگاه تفکر در تحصیل علم» در مسیر رشد دانش آموزان 🔴 بررسی آسیب جدی نظام آ.پ رسمی کشور از جهت عدم انسان 4️⃣ بیان چیستی در سه محور و کیفیت اخذ آن از آثار شهید مطهری 🔶اصول اندیشه و سنگ بنای محکم علمی که به انسان توانایی تنظیم دارایی های علمی را می دهد. 🔶توانایی مواجهه با مشکلات و شبهات و سوالات 🔶پیدا کردن راه رسیدن به پاسخ و حل مشکل 5️⃣ پویایی و دوام ثمرات آثار شهید مطهری در زمانه فعلی و بررسی علت این آن 6️⃣ معرفی اجمالی و محاسن آن جهت کسب تمام مزایای و شهید مطهری 🆔 لینک دانلود صوت جلسه https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/1336 @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
هدایت شده از فانوس
13آبان.mp3
1.65M
♨️روز دانش‌آموز/ پرورش قدرت تفکر متعلّم 🔸حجت الاسلام استاد ناصر‌ قیلاوی‌زاده🔸 ✅چرا معلمان روز دانش‌آموز را به دانش‌آموزان خود تبریک نمی‌گویند؟ ✅نقد سیستم آموزشی حافظه محور، بدون‌ پرورش قدرت تفکر و خلاقیت •┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈• @fanoosemellatha
هدایت شده از فانوس
♨️تبیینی از اصل حریت و آزادی در نگاه شهید مطهری ✍استاد ناصر قیلاوی‌زاده 1️⃣ یکی از مبانی انسان شناسی در تعلیم و تربیت اسلامی این است که انسان موجودی دارای اختیار می باشد و مسائل تربیتی فقط وقتی ارزشمند هستند که از روی اختیار باشند یعنی عامل در انجام آنها اختیار داشته باشد. در نتیجه صرفا فعلی انجام که مبتنی بر خواست و اراده انسان باشد ارزشمند خواهد بود. 2️⃣ مبتنی بر این مبنای انسان شناسی یک اصل مهم در تعلیم و تربیت شکل گرفته است که از آن به نام اصل حریت و آزادی نام می برند. اصل حریت و آزادی به ما می آموزد که هرکسی برای اینکه واقعا رشد کند و تربیت شود باید در تصمیماتش آزاد باشد و خودش تصمیم بگیرد و با تصمیمات خودش رشد کند، نه اینکه همه چیز را بخاطر تعبد یا اجبار از طرف مربی/والدین انجام دهد. هنر مربی (مثل پدر_مادر) این است که متربی را به سمتی سوق دهد که با اراده و تصمیم خود، راه صحیح را انتخاب کند. 3️⃣ این اصل یکی از مهمترین اصول تربیتی است که متاسفانه بسیاری از مربیان و متربیان بخاطر دلسوزی های غلط از آن غافل شده اند و گاهی با دلسوزی و گاهی با اجبار بجای متربی تصمیم می گیرند و آنها را از رشد و کمال باز می دارند و در واقع به دوره کودکی و ناتوانی آنها امتداد می دهند. شهید مطهری در کلام خود به این اصل و مبنای تربیتی این چنین اشاره می کنند: 🔰 تربيت اجبار بردار نيست‏ 🔹به زور شلاق مى‏ شود نگذاشت كسى دزدى كند ولى با زور شلاق نمى ‏شود روح كسى را امين كرد و الا اگر كسى مثلًا احتياج داشت به اينكه تهذيب نفس بشود و شخصيت اخلاقى ‏اش خيلى عالى بشود مى‏ بردندش يكصد شلاق به او مى ‏زدند، بعد مى‏ آوردند، تربيتش عالى مى‏ شد. يعنى در مسئله پرورش به جاى همه چيز فقط شلاق مى ‏زدند و مى ‏گفتند براى اينكه اين آقا در عمرش هرگز دروغ نگويد و از دروغ گفتن بدش بيايد يكصد ضربه شلاق به او بزنيد كه بعد از شلاق خوردن از دروغ گفتن تنفر داشته باشد. 🔹همچنين است دوست داشتن. آيا مى‏شود كسى را با ضرب شلاق وادار كرد كس ديگرى را دوست داشته باشد؟ مهر با زور قابل تحميل نيست. اينها را مى ‏گويند امورى كه زورپذير نيست. اگر تمام نيروهاى عالم را جمع كنند و بخواهند محبتى را به زور در دل كسى قرار بدهند يا محبتى را به زور از دل كسى بيرون بكشند ممكن نيست. 📚 مجموعه‏ آثار استاد شهيد مطهرى، ج‏20، ص: 247 •┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈• @fanoosemellatha @bineshemotahar_qom
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰 نهضت کتابخوانی عمومی در طرح 🗓 سال گذشته در دوره دانشجویی (که اکثرا فرماندهان و شورای بسیج دانشگاه ها بودند) وقتی این کلمات مقام معظم رهبری را می خواندم همه با تعجب گوش می دادند. 🙄قضیه وقتی جالب می شد که می پرسیدم این جملات حضرت آقا مربوط به چه سالی است؟! برخی تا دهه 60 هم رفتند؛ ⁉️نمی دانم شاید حق داشتند تعجب کنند که حضرت آقا وقتی می خواهند به مطالعه و کتابخوانی هم سفارش کنند، اولین تبادرشان از مطالعه کتاب برای قشر جوان و دانشجو مطالعه آثار است. 🎙مقام معظم رهبری: 🔆 «البتّه طبق گزارشی که به من دادند، یک توصیه‌ای که ما همیشه میکردیم، [یعنی] مسئله‌ی و خیلی در بین مجموعه‌های دانشجویی رواج مطلوب را نداشته. من این را باز هم تأکید می کنم: شما احتیاج دارید بخوانید، احتیاج دارید بدانید. شما نهضت کتاب‌خوانی باید راه‌ بیندازید، واقعاً کتاب بخوانید، مطالعه کنید. من البتّه در جلسات قبلی که با دانشجوها داشته‌ام، مکرّر صحبت کتابهای را کرده‌ام.» 🗓دیدار دانشجویی در تاریخ1398/03/01 ⁉️ راستی برنامه تلویزیونی رو بسیج کدام دانشگاه و حوزه علمیه راه اندازی کرد؟! ⁉️ این کار دشواری است که چنین برنامه های ساده تلویزیونی و عمومی را راه اندازی کنیم؟! ✅ طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری به نام واقعا یک نهضت عمومی کتابخوانی در هم اقشار جامعه خصوصا جوانان است. 📖 روز و هم بی سر و صدا گذشت... 📝ناصر قیلاوی زاده ▫️▪️▫️▪️▫️ @bayyenatt
هدایت شده از المرسلات
جلوه های تربیتی علامه طباطبایی در شخصیت شهید مطهری.mp3
20.6M
🌐جلوه های تربیتی علامه طباطبایی در شخصیت شهید مطهری 🔰حجت الاسلام ناصر قیلاوی زاده 📌 جلسه از سلسله جلسات بزرگداشت علامه طباطبایی دوشنبه ۹۹/۸/۲۷ ساعت۱۹ 🎥مشاهده فیلم کامل جلسه👇 https://www.instagram.com/tv/CHsug0-AddQ/?igshid=1wlg5ttwbs7rk @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
♻️دعا برای سلامتی استاد 🔅با عرض سلام ⭕️متاسفانه😔به اطلاع می رسانیم که استاد ارجمندمان شیخ چند روزی است که بیمار شده اند و به همین دلیل دروسشان تعطیل شده است. 🙏از همه بزرگوراران درخواست داریم که برای سلامتی ایشان دعا فرمایند. @almorsalaat
پاسخ‌های استاد به نقدهای کتاب به مسأله حجاب.PDF
14.11M
📚 نام کتاب: پاسخ های استاد به نقدهای کتاب مسئله حجاب 📝 مولف: شهید مطهری 📒 تعداد صفحات: 88 صفحه ▫️▪️▫️▪️▫️ @bayyenatt
بسم الله الرحمن الرحیم کتاب «پاسخ های استاد به نقدهای کتاب مسئله حجاب» از چند جهت صاحب اهمیت است. به برخی از آنها به صورت اجمالی و مختصر اشاره می کنیم: 1️⃣ این کتاب به خوبی ثمره شهید مطهری را در حل و پاسخ به مسائل فقهی نشان می دهد. پاسخ های استاد خصوصا در مواجهه با یک رویکرد سنتی و خشک نشان می دهد که نگاه صحیح و حکیمانه به دین و عالم و بهره مندی از یک جهان بینی صحیح چگونه در تفقه و حل مسائل اجتماعی اثر گذار است. قطعا این مواجهه شهید مطهری متاثر از نوع نگاه او و به اصطلاح ناشی از بینش اوست و کمتر فقیهی در طراز شهید مطهری خودش را این چنین در بوته نقد می گذارد و به منتقدین پاسخ می دهد و چقدر جای شهید مطهری خالی است... 2️⃣ اشکالات به مسئله حجاب و پاسخ آنها دو رویکرد خیلی مهم در باب را به ما نشان می دهد. یک رویکرد به مسائل جدید عالم و تمدن جدید که جز سر در برف فرو بردن و دوری از متن مسائل جامعه هیچ کاری نمی کند و یکی رویکرد جدید مبتنی بر و که نشان می دهد چگونه می توان در عصر مدرن یک مسلمان مومن معتقد به آرمان های اسلامی بود و در دل همین جامعه زندگی کرد. 🔹این دو رویکرد کماکان در حوزه ها وجود دارند. 🔻در جایی از این کتاب منتقد چنین می نویسد: ❗️«نقل اين اباطيل در اين كتاب زائد است و بدون جواب هم گذارده شده است. نقل اين قسمت ارتباطى هم با مدعاى بحث ندارد، آنچه مربوط است قسمت بعدى است.» 🔻 و استاد خطاب به منتقد می نویسند: ✅ «پاسخ اين اباطيل همان هاست كه همه روزه در صدها هزار نسخه در جرايد و مجلات نوشته مى ‏شود و در مغزهاى جوانان مسلمان فرو مى ‏رود و بالأخره لازم است كه على رغم منافعى كه در ميان عوام دارد با اين اباطيل درگير و روبرو شود تا لااقل يك عده بفهمند كه هستند اشخاصى كه مى ‏توانند به اينها پاسخ گويند. ✅ البته لازم بوده كه در همين جا بلافاصله پاسخى داده شود و من اين كار را پس از تذكر شما در آن ورقه كه داديد كردم؛ اگرچه كسى كه همه اين كتاب را بخواند جواب اين اباطيل برايش روشن مى ‏شود.» 3️⃣ نکته مهم دیگری که از این کتاب فهم می شود برخی آراء شهید مطهری در باب علم و دستگاه استنباطی ایشان است. در خلال برخی از این پاسخ ها رویکردهای فقهی آیت الله بروجردی و حضرت امام خمینی مورد اشاره قرار می گیرند و این یکی از ثمرات این اثر است. 4️⃣ اگر شهید مطهری رو یک مدافع بیدار و حافظ کیان اسلامی بنامیم به واقع صحیح است. شهید مطهری واقعا از حدود و صغور علوم اسلامی و جامعه اسلامی دفاع می کند و این مسئله فقط محدود به یا نیست، بلکه در هر حوزه ای که اسلام نیاز داشته باشد شهید مطهری آنجا حاضر است و به بهترین نحو از عهده برآمده است. لذا می توانیم بگوییم شهید مطهری است و یک برای روحانیت. ▫️▪️▫️▪️▫️ @bayyenatt
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰 انسان شناسی قرآن 🔶کتاب انسان شناسی قرآن اثر فاخر و ارزشمند دیگری از استاد شهید مرتضی مطهری است. این کتاب ارزشمند که مجموع بخشی از سخنرانی های ایشان در سال ها 1350 شمسی است اخیرا به چاپ رسیده است. 🔷در این اثر ارزشمند (مثل بسیاری از آثار دیگر استاد شهید مطهری) دو موضوع همیشه مهم و مورد دغدغه شهید مطهری یعنی و مورد بررسی قرار گرفته است. 🔶در این کتاب به خلاف مجموعه کتاب مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی ابتدا شهید مطهری به مجموعه نگاه های یک انسان مسلمان به جهان و نوع نگاه یک انسان مسلمان به جهان پرداخته اند و سپس در ادامه به مباحث انسان شناسی اسلامی از نگاه قرآن می پردازند. 🔷 این کتاب از جهات متعدد بسیار با ارزش است و به مباحث نو و کاربردی و مهمی در باب شناخت انسان و کیفیت سلوک معنوی صحیح او اشاره می کند. 🔶 مباحث بخش اول این کتاب رو در ضمن یک جلسه در خدمت برخی طلاب بودیم که در ختیار شما عزیزان قرار می دهم. ▫️▪️▫️▪️▫️ @bayyenatt
انسان شناسی قرآن _ جلسه اول_ بینش توحیدی.mp3
13.88M
🔷انسان شناسی قرآن ✅موضوع: بینش توحیدی به عالم 🎙ناصر قیلاوی زاده ▫️▪️▫️▪️▫️ @bayyenatt
نکاتي در باب وحدت حوزه و دانشگاه.mp3
6.98M
🔰 گفتاری در باب وحدت حوزه و دانشگاه 🔷 جایگاه بحث وحدت در نظام اندیشه حضرت امام خمینی (ره) 🔶 جایگاه بحث وحدت حوزه و دانشگاه علت طرح این مساله در ابتدای انقلاب ✅بررسی معنای وحدت حوزه و دانشگاه در زمانه کنونی و دخالت آن در علوم انسانی 📝بخشی از جلسات تدریس نظام حقوق زن و مرد ▫️▪️▫️▪️▫️ @bayyenatt
🔰 بررسی روش تعلیم حکمت بر اساس اندیشه استاد شهید مرتضی مطهری 💠 مبانی انسان شناختی تعلیم تربیت اسلامی 🔷 یکی از مبانی انسان شناختی تعلیم و تربیت مسئله اختیار است. تمامی علمای تعلیم و تربیت اسلامی به این مسئله اشاره کرده اند که یکی از مبانی تعلیم و تربیت این است که انسان موجودی دارای اختیار است. تا به اینجا مسئله مشترک است اما در مورد این که این اختیار تابع کدام یک از شئون نفس انسان است کمتر کسی اظهار نظر کرده است. 🔹 استاد شهید مرتضی مطهری در ضمن مباحث تعلیم و تربیت در اسلام (و البته در جاهای دیگر هم) به این نکته اشاره می کنند که اختیار انسان تحت مدیریت عقل او قرار دارد. 🔹 در نتیجه اختیار که در نزد بسیاری ملاک تمایز انسان از غیر انسان است، تحت اشراف بعد عقلانی انسان قرار دارد. 💠 اصل تربیتی تعقل در تعلیم تربیت اسلامی 🔶 این اصل بیانگر آن است که باید پویش بی وقفه فکر و اندیشه ی آدمی را هدایت کرد. معنا و خصایص این هدایت از معنای عقل و تعقل در فرهنگ قرآن نشأت می گیرد. 🔸 این اصل ناظر به ویژگی اندیشه ورزی در انسان است. همه ی انسان ها درگیر اندیشه ورزی اند و امر به تفکر موردی ندارد و هرجا شاهد چنین امری باشیم، در واقع، امر به نوع معینی از تفکر، مورد نظر است. پس آنچه مطلوب است تفکر هدایت شده است و این معنا همسنگ تعقل است. 🔸 شهید مطهری در این باب مطالب زیادی دارند که یکی از آنها چنین است: "در میان استعدادهای مخصوص انسان، در درجه اول استعداد عقلانی است... اسلام یک دین طرفدار عقل است و به نحو شدیدی هم روی این استعداد تکیه کرده است، نه فقط با او مبارزه نکرده است بلکه از او کمک و تایید خواسته است، و تایید خود را همیشه از عقل خواسته است." 🔸 استاد شهید مرتضی مطهری در ادامه مطالب خویش به تفصیل به جایگاه تعقل در و و می پردازند و آن را با مسیحیت تحریف شده مقایسه می کنند. 🔸 بنابراین یکی از اصول مهم در تعلیم و تربیت اسلامی و است. 💠 روش تعلیم حکمت در تعلیم تربیت اسلامی 🔷 حکمت علمی است که می توان با آن، هم در حیطه ی اندیشه و هم در حیطه ی عمل، به واقع و حق نایل شد. در این روش تربیتی که باید هر مربی برای متربی خود به ارمغان بیاورد، مربی موظف است که کیفیت دریافت داده های علمی و تجمیع و بکار گیری آنها را به متربی خویش بیاموزد. 🔹 شاید در علوم مرسوم حوزوی علم منطق متکفل چنین غایتی باشد، هرچند که حکمت اعم از علوم عقل مطلق است. 💢 استاد شهید مرتضی مطهری وقتی که میخواهند روش تعقل و ارتباط آن با اصل تعقل و وجود عقل و اختیار در آدمی را توضیح دهند از تمثیل و بیان زیر استفاده می کنند: "مغز انسان، درست حالت معده انسان را دارد. معده انسان باید غذا را از بیرون به اندازه بگیرد و با ترشحاتی که خودش روی غذا می‌کند آن را بسازد. و باید معده اینقدر آزادی و جای خالی داشته باشد که به آسانی بتواند غذا را زیر و رو کند، اسیدها و شیره‌هایی را که باید، ترشح نماید و بسازد. ولی معده‌ای که مرتب بر آن غذا تحمیل می‌کنند و تا آنجا که جا دارد به آن غذا می‌دهند، دیگر فراغت، فرصت و امکان برایش پیدا نمی‌شود که این غذا را درست حرکت بدهد و بسازد. آنوقت می‌بینید اعمال گوارشی اختلال پیدا می‌کند و عمل جذب هم در روده‌ها درست انجام نمی‌گیرد. مغز انسان هم قطعاً همین جور است. در تعلیم و تربیت باید مجال فکر کردن به دانش آموز داده بشود و او به فکر کردن ترغیب گردد." 📝 ناصر قیلاوی‌زاده •┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈• @fanoosemellatha @bayyenatt
🔰 علت و تاثیر تکرار عمل در موفقیت انسان 🔷 بسيار روشن است كه تكرار عمل، بالاخره به جايى خواهد رسيد كه صورت عمل درونى هميشه در ادراك و شعور انسانى حاضر بوده و با كمترين توجهى خودنمايى كرده و اثر خود را خواهد بخشيد؛ مانند كشيدن نفس و نگاه كردن با چشم و سخن گفتن براى فهمانيدن مقاصد. 🔶 آرى گاهى شدت ايمان به يك مطلبى عيناً كار تكرار عمل را انجام مى‏ده؛ از همين‏جاست كه اخلاق را گاهى از راه و گاهى از راه و گاهى از هر دو راه به دست مى‏آورند. 👌🏼به حسب حقيقت، تأثير تكرار عمل در پيدايش اخلاق به تأثير اعتقاد (صورت علمى) برمى ‏گردد، زيرا كارى كه تكرار عمل در درون انسان انجام مى ‏دهد اين است كه امكان و بى‏مانع و مقتضى‏دار بودن عمل را به ذهن تلقين مى ‏كند، تا كار به جايى مى ‏رسد كه پيوسته امكان عمل و زيبايى وى در نظر انسان مجسم شده و مجال تصور مخالف نمى‏ دهد. 📝 علامه طباطبایی، بررسی های اسلامی، ج1، ص110 @shmotahari الگوی همیشه جاوید
🔰 الگوی همیشه جاوید، الگوی بصیرت هم هست. 🔷 مقام معظم رهبری در جمع دانشجویان در سال 1389 در مورد بصیرت جملات خیلی مهمی را بیان کردند. ایشان بصیرت را این چنین تعریف و بیان کردند: 0️⃣ «بصیرت را در سطح میتوانیم تعریف کنیم. 1️⃣ یک سطح، سطح اصولى و لایه‌ى زیرین بصیرت است. انسان در انتخاب و فهم اساسى ، با نگاه توحیدى به جهان طبیعت، یک بصیرتى پیدا میکند. این، پایه‌ى اساسى معرفت است؛ پایه‌ى اساسى بصیرت است. این بصیرت خیلى چیز لازمى است؛ این را باید ما در خودمان تأمین کنیم. بصیرت در حقیقت زمینه‌ى همه‌ى تلاشها و مبارزات انسانى در جامعه است. این یک سطح بصیرت. 2️⃣ بجز این سطح وسیع بصیرت و لایه‌ى عمیق بصیرت، در حوادث گوناگون هم ممکن است بصیرت و بى‌بصیرتى عارض انسان شود. انسان باید بصیرت پیدا کند. این بصیرت به چه معناست؟ یعنى چه بصیرت پیدا کند؟ چه جورى می شود این بصیرت را پیدا کرد؟ این بصیرتى که در حوادث لازم است و در روایات و در کلمات امیرالمؤمنین هم روى آن تکیه و تأکید شده، به معناى این است که انسان در حوادثى که پیرامون او می گذرد و در حوادثى که پیش روى اوست و به او ارتباط پیدا می کند، تدبر کند؛ سعى کند از حوادث به شکل عامیانه و سطحى عبور نکند؛ به تعبیر امیرالمؤمنین، اعتبار کند: «رحم اللَّه امرء تفکّر فاعتبر»؛فکر کند و بر اساس این فکر، اعتبار کند. یعنى مسائل را بسنجد - «و اعتبر فأبصر» - با این سنجش، بصیرت پیدا کند. 👌🏼 حوادث را درست نگاه کردن، درست سنجیدن، در آنها تدبر کردن، در انسان بصیرت ایجاد می کند؛ یعنى بینائى ایجاد می کند و انسان چشمش به حقیقت باز میشود.» 📝این بیانات مقام معظم رهبری را وقتی کنار جملاتی از ایشان در مورد شهید مطهری قرار می دهیم نتایجی به دست می آید که نشان دهند وحدت نظام اندیشه مقام معظم رهبری نسبت به افراد و حوادث از سال ها پیش است. 🔆 ایشان در گفتاری پیرامون شخصیت استاد شهید مرتضی مطهری می فرمایند: 🔹«ایشان [شهید مطهری] تا مدت ها کسی بود که به خط التقاط توجه می کرد. تا سال های 52 و 53 بسیاری از و فضلا و محققّین ما در و در و در و جاهای دیگر، به خط التقاط توجه نمی کردند؛ نوشته های مجاهدین و غرب گرایان و غیره را می خواندند، نقاط اشتباه و انحرافش را هم می فهمیدند، منتها به دیدۀ اغماض به آن نقاط می نگریستند. مرحوم مطهری تنها کسی بود در این میان که مطلقاً اغماض نمی کرد و سخت گیرانه این نقاط را بیرون می کشید. [...] به نظر من، ایشان در مبارزه با التقاط، نقش اول و درجه یک را دارند.» @shmotahari الگوی همیشه جاوید