eitaa logo
بانو امین
256 دنبال‌کننده
245 عکس
30 ویدیو
5 فایل
تقاطع علوم انسانی و جنسیت از منظر پژوهشگر علوم اجتماعی صفورا سادات امین‌جواهری دانشجوی دکتری دانش اجتماعی مسلمین @Safoora_AminJavaheri
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از کافه کتاب بانو امین
کتابخانه بانو امین برگزار می‌کند 🔰جمع‌خوانی متون کهن زبان فارسی با حضور سرکار خانم حسنیه شالبافیان در گعده‌ی دخترانه‌‌ی "محفل قند". زمانی برای پرواز روح در گلستان زبان فارسی، افزایش دایره واژگان اصیل فارسی، آشنایی با ساختار ساده و روان فارسی و معانی دل‌انگیز ادبیات. دوره اول: گلستان‌خوانی و آشنایی با میراث سعدی، یعنی زندگی بر مدار عشق و دوستی 🎊گلستان همراهتون داشته باشید🎊 یکشنبه‌ها ساعت ۱۰ صبح کافه کتاب بانو امین خیابان امام سجاد، کتابخانه بانو مجتهده امین. @banooaminlib
📝 | بازخوانی نظریه زوجیت در ادبیات قرآن با تأکید بر پروژه‌ی الگوی سوم 🚹 مدرس: دکتر انسیه برومندپور (دکتری تفسیر تطبیقی) 🟢 حضوری (تهران) 🟢 سطح نیمه تخصصی ⭕️ 6 جلسه 12 ساعت ⭕️ سه‌شنبه‌ها ساعت 14 تا 16 ⭕️ شروع از 17 بهمن ماه 🔗 لینک ثبت‌نام: https://gesostu.ir/product/sch005/ — در این دوره تلاش داریم با دوربین وحی نگاهی به جهان قرآن بیندازیم و از دل کلمات و آیات و سوره‌ها، با عنصر «زوجیت» دیداری تازه کنیم؛ بنابراین به دنبال این هستیم که اول تعریف زوجیت را در فرهنگ لغت الهی جستجو کنیم و به تعریفی برسیم که قابلیت امتدادیافتن در زندگی این‌جهانی با تمام متغیراتش را داشته باشد دوم قصه زوجیت را از نقطه آغاز تولدش تا آن جایی که موفق به جامعه‌سازی می‌شود بشنویم سوم بر اساس تصویری که از زوجیت به دست می‌آوریم، وضعیت امروزمان را قضاوت کنیم و چهارم راهمان را به آینده روشن از دل ابهام‌های زندگی اکنون پیدا کنیم تا بتوانیم جامعه خودمان را به‌عنوان کسانی که دل‌باخته مفاهیم الهی هستند بسازیم 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @gesostu_ir
🔰سلسله نشست‌های کتاب‌خوانی نشست چهارم 🎈به مناسبت جشن انقلاب🎈 کتاب "ستاره‌ی غروب" و روایت زندگی شهید زهره بنیانیان، دختر مبارز انقلاب زمان: شنبه، ۲۱ بهمن، ساعت ۱۶. مکان: خیابان امام سجاد، خیابان شهید کیانی،کتابخانه بانو امین، کافه کتاب بانو امین. @banooaminlib
. راه آزادیِ زن حذفِ عُنصرِ زَنانگی نیست بلكه آن را منحصر به وقتِ خاص خود کردن است. مردِ امروز به شکلی زیرکانه می‌خواهد بر زن تحمیل کُند که تابلویی هنری باشد و این سُلطه‌جویی مایه تحقیرِ شخصیت و کوتاهی عُمر و تَنگ شدنِ «فرصت‌هایِ زندگی» زنان است. و زن باید این باور را به مرد تحمیل کند که او را شریکِ خود در «سازندگیِ جهان» ببیند، نه تابلویی هنری برای نگریستن. امام موسی‌ صدر @masture
زن را بگذاریم طاقچه! الگوی سوم زن و استفاده زینتی از زن. گویی این سخن امام موسی صدر، وصف حال و روز همین روزهای زن است. همین روزهایی که بنا به گردش روزگار و تداول ایام، زن تیتر اول خیلی از حوزه های فعالیت شده و نخبگان و غیرنخبگان، سیاستمداران و اقتصادپردازن، هنرمندان و اندیشه‌ورزان به او می‌پردازند با اسم الگوی سوم یا بدون آن. اما هرکسی از ظن خود شد یار زن از درون او نجُست استعدادهای او. زن هنوز هم در فاهمه عمومی جامعه کالاست، نه انسان. تنها تفاوتی که در سیر تاریخ و گفتمان‌های گوناگون اتفاق افتاده، این است که هر بار رنگ و بوی کالا بودنش عوض می‌شود و نحوه برخورد با این کالا به تبع آن. یک بار کالای ارزشمند است و باید برود در پَس‌تو، یک‌بار کالای جنسی است و باید بیاد به در دسترس استفاده، یک‌بار کالای باهوشی است و باید بیاید به خدمت سودای چرخه ثروت، یک‌بار هم با نقاب الگوی سوم کالای افتخار آمیزی است و باید آراسته شود به زینت موفقیت و گذاشته شود سر طاقچه تا بتوانیم پز بدهیم، شاید زمانی هم قدیسه‌ و الهه‌ای شود که باید برود در آسمان طبقه پنجم بنشیند و شان خدایی خود را حفظ کند تا پرستیده شود و الا از عرش به فرش کوبانده می‌شود. هنوز هم مرد امروز می‌خواهد چیزی را اثبات کند و برای هدفش زن را به سلطه درمی‌آورد. ای زن! بیا و زن موفقی باش تا به تو افتخار کنم و بگویم من به زن آزادی دادم و کمک کردم به اینجا برسد. اما کدام آزادی و کدام موفقیت؟ آن که خود تشخیص می‌دهد یا آن که برای او می‌سازید! او را از زنانگی و فرصت‌های مادرانگی‌اش برای پیرامونش به اسم موفقیت دور می‌کنید و آیا این کار جز استعمار و استثمار است؟ جز کوتاه کردن عمر زن است؟ جز تنگ شدن فرصت‌های زندگی برای اوست؟ در این میان اگر زنی نپذیرد به نقشه طراحی شده مردان و ساختار استعماری آنان تن دهد و قواعد مردانه‌نگر آنان را بازتولید کند و بزند زیر میز دنیای رقابت‌جوی متعفن آنان، زن بی لیاقتی است. این زن اگر با تلاش خود به هر جایی برسد هیچ ارزشی در ساختارها ندارد چون در زمین اصلی بازی نکرده و فرایند تشخیص زمین اصلی چیست؟ زمین اصلی کدام است؟ سوال اصلی این است. الگوی سوم زن همواره مردانه فهم شده است یا دست کم فهم‌های رایج از آن مردانه‌نگر است و خوانش‌های زنانه و یا متعادل از آن به وضوح به حاشیه‌ی بی توجهی رانده می‌شوند. هرکس توانست خود را به تخاطب و تفاهم مردان برساند شنیده می‌شود و هر کس ساز مخالف بنوازد زن نفهمی است. و الا الگوی سوم تا کنون باید مشکلات را حل کرده بود. حرف اصلا این نیست که زن باید چه کند؟ در دنیای امروز موفق بشود یا نشود؟ بچه‌دار بشود یا نشود؟ مجرد باشد یا متاهل باشد؟ فعالیت اجتماعی و سیاسی و اقتصادی بکند یا در خانه بماند و از این دست سوالات تاریخ گذشته ی ایراددار. حرف سر این است که زن مادامی که کالا پنداشته می‌شود، هنوز دعوای اول بر جای خود باقی است. هنوز زمانه‌ای است که باید بر انسان بودن زن پا بفشاریم و این گزاره به نظر بدیهی را اثبات کنیم. عناصر هستی‌بخش به انسان چیست؟ آیا جز نحوه و نوع تاثیر او بر پیرامون از راه دیگری می‌توان اثر انسان بودن او را دید؟ اثر انسان مونث در دنیای امروز کو؟ برخی می‌گویند اراده و آگاهی، بله اراده ولی اراده‌ی تحت سلطه را چه سود؟ اراده‌ی محدود به انتخاب چند گزینه‌ی محدود چه سود؟ آگاهی بله ولی آگاهی تحت سلطه رسانه چه سود. زن امروز در رنج است و امروز از هر روز دیگر بیشتر در رنج است. طاقچه‌های فرمایشی که برای او آراسته اند و از او می‌خواهند بر آن بنشیند تا به او افتخار کنند و صدایش هم درنیاد، گواه بر این مدعاست. زنانی که به ساختار حاکمیت اعم از مجلس و غیره راه می‌یابند، ولی طرفی نمی‌بندند و دل پر دردی دارند گواه این ماجراست. انواع منصب‌هایی که به زنان سپرده می‌شود اما آنان را در عمل مجبور می‌کند مردانه عمل کنند گواه این ماجراست. زنان مادامی که سهمی در سازندگی جهان نداشته باشند تحت سلطه قواعد بازی مردانه‌اند. ستیزه‌جویی، رقابت‌جویی، برتری طلبی، زیرآب زنی، منفعت‌طلبی مادی، بخواهیم و نخواهیم روح حاکم بر دنیای ماست و وقتی در این بازی قدرت این قواعد را رعایت می‌کنیم عروسک خیمه‌شب بازی‌ای بیش نیستیم. استکبار ستیزی هنوز هم ادامه دارد، راه امام و انقلاب هنوز ناتمام است. در این دنیا مردان خوب هیولا نیستند، آنان خود آسیب‌دیده‌ی دنیای ناقواره‌ای هستند که ساخته‌اند. الگوی سوم زن را باید از نو بازخوانی کرد و فهمید، فهم‌ها و خوانش‌های موجود از آن هیچ کدام راهگشا نبوده و نیست. @BanooAmin
🔰بازخورد استاد ارجمند حجت‌الاسلام فلاح شیروانی: این مقدمۀ آسیب شناسانۀ خوبی است برای طرح بحث «الگوی نقش آفرینی اجتماعی زن مسلمان». بعد از آسیب شناسی پاسخ چیست؟ به تجربه فهمیده ام درک و دریافت پاسخی که به نظر درست و پخته می رسد وابسته به چند چیز است: . نگاه عمیق، باثبات و حاجتمندانه‌ای به مبانی اسلامی داشتن؛ . از اندیشۀ اجتماعی با طعم راهبردی برخوردار بودن(در باب «تحول» و «نقش آفرینی اجتماعی» ذهنیتهای ساده و سطحی‌نگر که در بسیاری موارد حتی درست هم نیست نداشتن)؛ . از هیجان و جوّهای رایج به دور بودن و روی یک نگاه واقع‌بینانه اصرار داشتن؛ اینجا است که یک طرح زنانه برای حضور و نقش آفرینی اجتماعی زنان جلوه می کند و گذشته از «سلامت» از اقتدارات شگفت انگیزی برخوردار خواهد بود. آشنایی بیشتر با اندیشه‌های استاد فلاح ➡️@faslefarhang @BanooAmin
💠فراخوان مشارکت در طرح "نقش زنان در اداره و توسعه شهر" 💠 جهت شرکت در فراخوان، پرسشنامه زیر را تکمیل نمایید. 👇🏻👇🏻 https://survey.isfahan.ir/vote/02dbf60) فرصت تکمیل پرسشنامه تا ۱۵ اسفندماه ۱۴۰۲ 🔸️مرکز پژوهش ها و کمیسیون ویژه خانواده،جوانان و بانوان شورای اسلامی شهر اصفهان🔸️ لطفا برای سایر شهراندیشان نیز ارسال بفرمایید🙏🏻🌺
هدایت شده از کافه کتاب بانو امین
کافه کتاب بانو امین برگزار می‌کند 🔰جمع‌خوانی متون کلاسیک زبان فارسی با حضور سرکار خانم حسنیه شالبافیان در گعدۀ «محفل قند» فرصتی مغتنم برای پرواز روح در گلستان زبان فارسی، گسترش دایرۀ واژگان اصیل فارسی، آشنایی با ساختارهای درست زبان فارسی و سیراب‌شدن از معانی بلند و دل‌انگیز ادبیات. دورۀ نخست گلستان‌خوانی و آشنایی با میراث سعدی، "زندگی بر مدار عشق و دوستی" 🎊با گلستان تشریف بیاورید🎊 جلسه دوم: ۲۹ بهمن، یکشنبه، ساعت ۱۵:۳۰ مکان: کافه‌کتاب بانوامین خیابان امام‌سجاد، کتابخانۀ بانو مجتهدۀ امین. @banooaminlib
هدایت شده از رادیو اقلیما
📻 قسمت پنجم: |خانه‌بداران| کلاف سردرگم خانه‌داری و کارِ خانه چطور باز میشود؟ • تا به امروز درباره زن، وظایف و حقوق او حرف‌های زیادی زده شده و یکی از مهمترین نقاط اختلاف و بحث بر سر مسئله‌ی نقش زنان در خانه و تعیین و تکلیف‌ها بر سر امور و اجرائیات خانه‌هاست! ما در این اپیزود بنا داریم که تا حدّی مسئله‌ی پیچیده و همیشگی خانه‌داری را باز کنیم و به ابعاد گفتمانی و حتی تاریخی آن بپردازیم. @radio_eqlima 🎧
هدایت شده از رادیو اقلیما
اپیزود 5.mp3
41.06M
📻 قسمت پنجم: |خانه‌بداران| کلاف سردرگم خانه‌داری و کارِ خانه چطور باز میشود؟ @Radio_Eqlima 🎧
🔰سلسله رویدادهای حیات عاطفی زن دفتر مطالعات جنسیت و جامعه برگزار می‌کند 🔸نشست چهارم "معلمی عاطفی زن" تبیین الگوی عدالت جنسیتی بر محور عاطفه با حضور خانم دکتر فهیمه حیدری آنچه خواهیم گفت: یکی از مسائل حوزه زنان سامان‌دهی نقش‌های زنان با توجه به تفاوت‌های زن و مرد است که از آن به عدالت جنسیتی تعبیر می‌شود. در این نشست ابتدا عدالت جنسیتی را تبیین خواهیم کرد تا بر اساس آن با توجه به حیات عاطفی زن، به الگویی برای سامان‌دهی نقش‌های زنانه رسید. عاطفه در این نشست با توجه به نقش ویژه‌ای که در جامعه شیعی دارد و وجود آن ضامن تداوم و تحول و پیشرفت جامعه است، می‌پردازیم. 🔹زمان: پنجشنبه، ۳ اسفند ۴۰۲ ساعت ۱۶ 🔸مکان: کافه کتاب بانوامین ➡️https://nshn.ir/36sbZaTVGxnIcW ⬅️حضور خود را به این شماره اطلاع دهید 09394276422 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @gesostu_ir www.GESOSTU.ir
هدایت شده از کافه کتاب بانو امین
🔰سلسله نشست‌های کتاب‌خوانی نشست پنجم کتاب "مادران میدان جمهوری" زنان سبزوار و غدغه‌های مشارکت زنانه در سرنوشت کشور با حضور برخطِ محقق و نویسنده کتاب، خانم برزویی زمان: پنجشنبه، ۱۰ اسفند، ساعت ۱۶. ✅برای تهیه کتاب مادران میدان جمهوری و شرکت در مسابقه با تخفیف ویژه تا ۱۵ اسفند در اصفهان می‌توانید با شماره 09130307937 تماس بگیرید. مکان: خیابان امام سجاد، خیابان شهید کیانی،کتابخانه بانو امین، کافه کتاب بانو امین. @banooaminlib
انتظار فرج یعنی تمام زندگی انسان، ازجمله خواب، خوراک، صلح، جنگ و معیشت، مطابق با طرح هدایت و هدف امّت‌سازی امام زمان(عج) باشد و مقابل انتظار این است که انسان از طرح امام بیرون برود و دنبال کار خودش باشد. ☑️ @mirbaqeri
قابل توجه بانوان گرامی👌 💥 کارگاه اینجا قرار است به تنظیمات کارخانه ای برگردیم 🖌با تدریس خانم دکتر نجمه لبخندق ، خانم دکتر مریم احمدی ⚡️نشست دوم: دری دیگر به رویت گشوده شد.(آشنایی با الگوی سوم زن) ⚡️نشست سوم: سکه های این گنج به نام تو ضرب شده است. (آشنایی با ویژگی ها و مصادیق الگوی سوم زن) ✅زمان نشست دوم: چهارشنبه ۱۴۰۲/۱۲/۱۶ برگزار می گردد. ⏰از ساعت ۱۰ الی ۱۲ 📌عزیزانی که موفق به شرکت در نشست اول نشدند و تمایل دارند در این نشست شرکت کنند لطفاً برای ثبت نام به آیدی زیر مراجعه فرمایند: 🆔@Mkhedmat 📌شرکت برای عموم آزاد می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر: 🆔@Mkhedmat ════✤════ هدف ما ارتقا و توانمندسازی جمعی است... کافه روانشناسی📚☕️ 🌐انجمن روانشناسی و مشاوره دانشگاه معارف قران و عترت(ع) اصفهان«واحد خواهران» 🆔@psy_cafee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺 امروز می خواهم صدایم را از اعماق تاریخ به گوش تو برسانم📣🎶 جایی که انسان بودنم نقض شد و کم کم خودم هم فراموش کردم چه کسی هستم...❓ جایی نوری درخشید، انسان حسابم کردند اما اینبار زن بودنم نقض شد. 🚺🚺🚺🚺🚺🚺🚺🚺🚺🚺🚺 و حالا، امروز می خواهم به تنظیمات کارخانه ای برگردم. لینک ثبت نام: https://digiform.ir/wdb0d443e 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
خانم دکتر نجمه لبخند و دکتر مریم احمدی از دوستان فلسفه و کلام هستند که سال‌هاست پیگیر الگوی سوم هستند. در جلسات متعدد مباحثه و هم‌اندیشی شاهد دغدغه ویژه‌ این دوستان برای اتصال مفاهیم الگوی سوم زن با مصادیق زن مسلمان بوده‌ام. از دستاوردهای تلاش‌های چندین ساله‌شون بهره‌مند بشید. @BanooAmin
💫 رونمایی از جلد شماره یک و دو فصلنامه اقلیما «به تماشای زن مبارز و حجاب سیاسی» هنگامه‌ی پوست‌اندازی گفتمان حجاب فرارسیده. 📝 لباس رزم زنانه به روایت قدسیه علوی . اسطوره‌ی بازدارندگی قانون . یک سال آزگار در جست‌وجوی قانونی لایمکن‌الفرار که ماجرای حجاب را فیصله بدهد! . صلابت حجاب در ایران در عین ناکارآمدی نظام تبلیغ . بازخوانی سیاست‌های تبلیغی حجاب با عقلانیت آسمانی به استقبال بدن خاکی . رهاورد حکمت بدن در پایگاه حکمت اسلامی . فراجنسیت‌گرایی در کمین است! . آشنایی‌زدایی از رابطه‌ی بدحجابی با هرج‌ومرج جنسی و فروپاشی خانواده . ترویج حجاب بر مردم یا با مردم ؟! . چرا هم‌اکنون زمان مناسبی برای صحبت کردن از «مردم‌سالاری‌دینی » است ؟ . توضیح‌المسائل حکمرانی حجاب . نگاهی به امکان‌ها و فرصت‌های فقه حکومت در حل مسئله‌ی حجاب 💬 کاری از «دفتر مطالعات جنسیت و جامعه» Gesostu.ir 📝 فصلنامه اقلیما مجله تخصصی زن،‌ جنسیت و جامعه 📗 @Eqlima_Mag
هدایت شده از هفتهٔ «الگوی سوم»
[ Album ] 🔶برنامهٔ اولین روز رویداد «هفتهٔ الگوی سوم» 🔷در خدمت شما هستیم در اولین روز رویداد «هفتهٔ الگوی سوم زن» با شش نشست مختلف از پنل‌های قرائت و امتداد و جهان اسلام. ▫️موضوعات و جزئیات هر نشست در پوستر اساتید درج شده است. 🔸در هر نشست‌ افزون بر ارائهٔ مدعوین، ساعتی به پرسش‌وپاسخ و نقد و نظر اختصاص دارد. 📌زمان برگزاری: سه‌شنبه ۱۵اسفند۱۴۰۲ ساعت ۸تا۱۷ 📍مکان: تهران، خانه‌ اندیشه‌ورزان 📌رویداد هفتهٔ «الگوی سوم» را دنبال کنید: تلگرام | ایتا | اینستاگرام
هدایت شده از هفتهٔ «الگوی سوم»
هدایت شده از هفتهٔ «الگوی سوم»
هدایت شده از هفتهٔ «الگوی سوم»
🔶برنامهٔ اولین روز رویداد «هفتهٔ الگوی سوم» 🔷در خدمت شما هستیم در اولین روز رویداد «هفتهٔ الگوی سوم زن» با شش نشست مختلف از پنل‌های قرائت و امتداد و جهان اسلام. ▫️موضوعات و جزئیات هر نشست در پوستر اساتید درج شده است. 🔸در هر نشست‌ افزون بر ارائهٔ مدعوین، ساعتی به پرسش‌وپاسخ و نقد و نظر اختصاص دارد. 📌زمان برگزاری: سه‌شنبه ۱۵اسفند۱۴۰۲ ساعت ۸تا۱۷ 📍مکان: تهران، خانه‌ اندیشه‌ورزان 📌رویداد هفتهٔ «الگوی سوم» را دنبال کنید: تلگرام | ایتا | اینستاگرام
هدایت شده از هفتهٔ «الگوی سوم»
هدایت شده از هفتهٔ «الگوی سوم»
📸 | سلسله رویدادهای تخصصی ❇️ نشست دوم بررسی نسبت عقل و عاطفه در آرا اندیشمندان مسلمان 🎙 با ارائه سرکار خانم زهرا عسگری 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @gesostu_ir www.GESOSTU.ir
📝 | سلسله رویدادهای تخصصی ❇️ نشست دوم بررسی نسبت عقل و عاطفه در آرا اندیشمندان مسلمان 🎙 با ارائه سرکار خانم زهرا عسگری 1⃣ بخش اول ❓چرا ما پژوهش‌گران حوزه‌ی جنسیت به نسبت عقل و عاطفه پرداخته‌ایم؟ در گام آغازین بررسی آرای اندیشمندان شیعی درباره موضوع زنان، دو کلیدواژه‌ی «عقل» و «عاطفه» بیش از هر چیزی جلوه‌نمایی می‌کرد، به‌خصوص در تبیین جایگاه انسان و نقش‌هایش. ما در این بررسی به تضادهایی برخورد می‌کردیم و سؤالاتی در ذهن‌مان پررنگ می‌شد، مثل این که: ۱. چطور ممکن است امر خطیر تربیت به عهده‌ی کسی باشد که حیات فروتری دارد؟ آیا تعلیم و تعلم فقط به عاطفه نیاز دارد؟ یا تدبیر، هوشمندی و ... هم می‌طلبد؟ ❓دلیل تناقضات پیرامون تبیین عاطفه و عقل و نسبت آن با زن در بیان علما چیست؟ مفهوم «عاطفه» و حتی «زن» موضوعیت مستقل نداشته است. ما مباحث مربوط به عاطفه را در خلال تفسیر قرآن و ... می‌یابیم و هیچ‌وقت پروژه‌ای مستقل تحت عنوان «زن» یا «عاطفه» موجودیت مستقل نداشته است. بنابراین، طبیعی است که در پرداخت اجمالی به این سرفصل تناقضاتی هم یافت شود، اما تناقض ذاتی وجود ندارد. چه‌بسا، بسیاری از مشکلات امروز ما نشئت گرفته از این انحراف از وضعیت طبیعی است. زنان تلاش می‌کنند در قالب رفتارهای مردانه عمل کنند. چون معیار رفتار با ارزش، رفتار مردانه است که از آن به حیات عقلانی تعبیر می‌شود و پیامدش تباه کردن حیات طبیعی زن و محرومیت جامعه از امامت عاطفه‌ی زن است. 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @gesostu_ir www.GESOSTU.ir