eitaa logo
بانو امین
267 دنبال‌کننده
265 عکس
33 ویدیو
5 فایل
تقاطع علوم انسانی و جنسیت از منظر پژوهشگر علوم اجتماعی صفورا سادات امین‌جواهری دانشجوی دکتری دانش اجتماعی مسلمین @Safoora_AminJavaheri
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از راه سوم
🚩 بانوی شهیدی که در آتش کینه فتنه‌گران ۸۸ مظلومانه سوخت و به شهادت رسید. در دوران تحصیل، دانش آموزی کوشا، باهوش و با استعداد بود و از لحاظ ایمان و احترام به والدین در بین هم سن و سال‌هایش، الگو و نمونه بود. در نوزدهمین بهار زندگی پر برکتش، پیوند مقدس ازدواج را پذیرا شد. در سال بعد، با دیپلم ریاضی در رشته آمار دانشگاه شهید بهشتی تهران پذیرفته شد اما به دلیل داشتن فرزند کوچک انصراف داد. مدتی به همراه همسر و دو فرزندش زهره و علی، در شهر یزد زندگی کرد و در کنار کارهای خانه، به فراگیری هنرهای متعدد نیز مشغول شد. چند سال بعد، به شهر زاهدان بازگشت و به تحصیل حوزوی در مکتب نرجس زاهدان پرداخت. همچنین در رشته نرم‌افزاری کامپیوتر در دانشگاه جامع علمی کاربردی مشغول تحصیل شد و مربی‌گری کامپیوتر واحد خواهران مکتب نرجس را هم به عهده گرفت؛ و به مدت سه سال هم در هنرستان خدیجه کبری تدریس کرد. فاطمه برای ایجاد فضای امن و راحت جهت انجام کارهای بانکی بانوان، تصمیم گرفت شعبه خواهران موسسه مالی و اعتباری مهر را راه‌اندازی کند. گرچه موانع و سختی‌های زیادی پیشِ رو داشت و تنها تکیه گاهش خدای متعال بود، با توکل به خدا و تلاش مستمر و نامه‌نگاری‌های متعدد، بالاخره در سال هشتاد و یک موفق به تاسیس شعبه خواهران گردید و باعث ایجاد فضای امن و راحتی برای امور بانکی بانوان گشت. وی با پشتکار خارق العاده و همت والایی که داشت در سال هشتاد و دو در رشته‌ی کارشناسی حسابداری پذیرفته و در کنار کار و خانواده، مشغول به تحصیل شد. بیش از هشت سال رییس شعبه حضرت رقیه(س) و شعبه مرکزی بانک مهر بود و با وجود فعالیت‌های زیاد و مشغله کاری، لحظه‌ای از حجاب برتر خویش غافل نشد و به همین جهت، مدیر نمونه استان معرفی و مورد تشویق و تمجید قرار گرفت. همیشه اول وقت و زودتر از همکاران در محل کار حاضر می‌شد و آخرین نفری بود که شعبه را ترک می‌کرد. سعی و تلاش بسیاری جهت پیشبرد اهداف موسسه و هرچه بهتر انجام دادن کارها داشت تا آنجا که حتی خارج از وقت اداری، پیگیر امور شعبه و جذب منابع بود. هنگام شرکت در جلسات موسسه، جسورانه به بیان مشکلات محیط کار می‌پرداخت و به عنوان نماینده همکاران همیشه و همه جا پیگیر خواسته‌های آنان بود. حتی در روز شهادش در اوج اضطراب و آن شرایط خاص که همسرش از ایشان می‌خواهد به منزل بیاید، جواب می‌دهد: من این‌جا مسئولیت دارم و نمی‌توانم شعبه و همکاران را تنها بگذارم. ایشان در طول زندگی ارادت خاصی به ائمه معصومین داشت؛ مخصوصا خواندن نماز امام زمان(عج) و توسل به امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) عادت او بود. صبح دهم خرداد ماه هشتاد و هشت، فاطمه مثل همیشه قبل از سایر همکاران در محل کار حاضر شد. ساعت دوازده و نیم ظهر، ناگهان متوجه شدند که در مقابل شعبه سروصداست. تعدادی از فتنه‌گران تجمع کردند و با سنگ و اشیاء سخت شروع به شکستن شیشه‌ها نمودند و تیراندازی آغاز شد. همچنین گاز اشک‌آور و دودزا به داخل شعبه پرتاب و تمام شعبه را به آتش کشیدند. شعله‌های آتش در مدت زمان بسیار کوتاهی فضای داخلی ساختمان را فرا گرفت و هیچ راه نجاتی برای شش نفر پرسنل بی‌گناه و بی‌دفاع وجود نداشت. شهیده فاطمه ترکان، در آتش کینه فتنه‌گران، مظلومانه سوخت و به شهادت رسید. 🖋شکیبا شیردشت‌زاده @istadegi ┈┈••✾••┈┈ 💠راه سوم ⏩@rahesevvom
بانو امین
🚩 بانوی شهیدی که در آتش کینه فتنه‌گران ۸۸ مظلومانه سوخت و به شهادت رسید. در دوران تحصیل، دانش آموزی
از سردی زمستان پناه می‌برم به گرمی خون شهدا در زمستان سردی به سر می‌بریم که فعالان و ارادتمندان به حوزه زنان، علی‌الدوام در حال تحلیل و بررسی دیدار مقام معظم رهبری با اقشار زنان هستند. من نامش را گذاشتم سلسله علت‌یابی‌های نخبگانی پیرامون دیدار رهبر با اقشار زنان. البته این حمیت و غیرت و جوشش دغدغه‌مندان حوزه زنان مایه دلگرمی است، امیدزاست و انسان می‌فهمد بلاخره هستند کسانی که در خواب غفلت نباشند و گوششان پیچانده شده باشد و دردشان گرفته باشد. از چه چیز؟ از تکرار مکررات؟ کاش تکرار مکررات بود. اندکی دقت کافی است تا عقب‌رفتگی‌های واژگانی و مفهومی را با چشم ببینیم. رهبر امت، رسالتش سخن گفتن به زبان عموم مردم و در سطح عقول آنان است، پس خرده‌ای بر بیانات نیست اگر چندین و چند بار بیان می‌شود جنسیت موثر نیست، خرده‌ای بر بیانات نیست اگر به مصادیق تقسیم کار خانه هم ورود می‌کنند تا دست و پای اسلام را از برداشت‌های شرق‌آلود بشویند. این‌ها وظیفه ما بود که ادا نکردیم و محافظه‌کارانه رفتار کردیم و میدان را به غیر متخصص وانهادیم و بار بر دوش رهبر افتاد. خرده برماست، خودم را مقصر می‌دانم. واقعیت این است که گوش همه ما در سخنرانی اخیر پیچانده شده است و حاشا و کلا از کسی که متوجه زنگ هشدار نشده است و دل‌خوش است به اتمام حجت‌های رهبری در همان ماجراهای قبلی‌. رهبری که کتاب بیانات خود را ورق زده است و دیده است، امروز در همان نقطه‌ای هستیم که سال‌ها پیش آغازیدیم، چطور ما را به جلو ببرد؟ واقعیت این است که پا به پای امام حرکت نکردیم که چنین دست و پایش در نقطه آغازین بسته شده. سلسله علت‌یابی‌های نخبگانی پیرامون دیدار رهبر با اقشار زنان اگر انگشت اتهامش مدام سوی بالاها باشد، ره به ترکستان می‌برد و همچنان در همان نقطه اولیه پرگار می‌تاباند. دوستان، فرصت را مغتنم شمریم، خطای خویش را هم بشناسیم، بار دیگر بیانات را در طول زمان نگاه کنیم، اگر آنان که بلندگو دستشان است و فاهمه امت حزب الله را به چنگ کشیده‌اند قرائت درستی از الگوی سوم داشتند، امروز شاهد عقب‌رفتگی واژگانی نبودیم. وقتی من در قنداق نوزادی بودم ادبیات رهبر برای بیان جایگاه زنان با "مجموعه نگهدارنده انقلاب" و "احساس تعلق به مسائل کشور" (دی ۱۳۶۹) بروز می‌یافت و امروز با واژه "دخالت زنان" (دی ۱۴۰۲). این عقب‌رفت واژگانی را صادقانه علت‌یابی کنیم. اگر آنان که شاهد خطای بلندگو به دستان بودند ساکت نمانده بودند و به فهم نادرست از الگوی سوم میدان نداده بودند، امروز لازم نبود رهبر به لزوم تفاهم در تقسیم کارهای خانه اشاره و تاکید کند و زنان هم از ذوق سرشار شوند. آن بلندگو به دستان و این ساکتان هر دو مردم‌اند اما یکی سوداگر و دیگری محافظه‌کار. مشت نمونه خروار است دوستان، جامعه ما هنوز درگیر قبول انسانیت برابر زن و مرد است، تعجب نکنید. هنوز درایت زن از حاشیه و با مکر راه ورود به هسته می‌یابد و عقل زنانه به رسمیت شناخته نمی‌شود. هنوز بازار "زن را چه به سیاست" داغ است که رهبر از مسئولیت اجتماعی زن و مرد مسلمان می‌گویند. از ماست که بر ماست... . سوزنی به خود بزنیم و دست از هیاهوی بی ثمر برداریم. در دو دهه گذشته که زن سرش به مسیر رشد بود و داشت مسیرش را تشخیص می‌داد و حرکت می‌کرد پا به پای او رهبر مسیر را روشن و روشن‌تر می‌کرد، از زنانگی می‌گفتند، از خصایص زنانه، از جمع بین لطافت و برندگی از پیشرانی زن. اما از وقتی حوزه زنان کسب‌وکار عده‌ای شد که زن را از حرکت رو به جلو وا داشت و درگیر بازی‌های دو سر باخت کرد، می‌بینیم که در موضوع زن راهبری رهبر هم دچار ترمز شده است، ملزم به بیان حدود اولیه حقوق زن شده است، مدام درگیر تبیین نظام تکالیف است و این یعنی بدانید و آگاه باشید متوقف شده‌اید. این‌ها اصلا همه‌اش مقدمه بود که بگویم در این سلسله علت‌یابی‌های نخبگانی ترجیح می‌دهم شهید فاطمه ترکان‌های پیرامونم را پیدا کنم، سر دست بگیرم و رو به جلو حرکت کنم. از درجا زدن رد کرده‌ایم، پس رفت کرده‌ایم. دوستان، ایده ایجابی الگوی سوم، خروج زن از گوشه رینگ‌ تاریخ بود، چرا با دست خود او را به گوشه رینگ فرستادیم. زن مادامی که ابژه باشد، گوشه رینگ است. برخیزید و به جای صغری و کبرا چیدن، مثل اوایل انقلاب الگوی سوم را زندگی کنید، ساختارها و عقل ساختارساز جمعی هروقت رشد کند خود به خود ساختار متعادل ظهور خواهد کرد. خود را متوقف نکنید به ساختارهای بی رحم و قانون‌های نانوشته که رهبر هم متوقف به توقف ما شود. ره پیش گیرید و به حواشی اعتنا نکنیم. از سردی این زمستان به خون گرم شهدا پناه می‌برم، بلکه کار ساز افتد. @BanooAmin
هدایت شده از کافه کتاب بانو امین
🎊شهربانوی زندگی ویژه‌برنامه بزرگداشت بانو مجتهده امین، به مناسبت میلاد حضرت فاطمه‌زهرا سلام‌الله‌علیها. از شما بانوان عزیز دعوت می‌شود در این ویژه برنامه حضور به هم رسانید. محورهای برنامه _جایگاه زن مسلمان در آثار و اندیشه بانو امین: دکتر فرشته منانی، مدرس حوزه و دانشگاه _ جایگاه بانو امین از نظر سایر علما: سرکار خانم طاهری، عضو کانون بانو امین در تهران. _ شاخص‌های مدرسه دخترانه از منظر بانو امین: سرکار خانم هاجر صفائیه پژوهشگر تاریخ شفاهی و نویسنده. در محور اول زن از منظر بانو امین را می‌شناسید در محور دوم منزلت بانو امین در جهان را می‌شناسید در محور سوم از تاریخچه و هدف بانو امین از تاسیس مدرسه دخترانه در زمان خودشان آشنا می‌شوید. منتظرتان هستیم در 📆تاریخ: پنجشنبه ۱۴ دی ⏰ساعت ۹:۳۰ صبح 🏛مکان: کتابخانه بانو امین، خیابان سجاد. @banooaminlib
یا فاطمه الزهرا ... در روز میلادت در بهشت زمین، گلزار شهدای کرمان بودی تو در مسیر گلزار زائران شهیدت را در آغوش کشیدی.. 🥀 ‎‎ 🆔 @Clad_girls | دختران چادری
💢 تغییر فرهنگ بدون شهادت میسر نمی‌شود. «ايستادن مقابل ملكات يك كار معمولی نيست و لذا محال است كه بدون استنصار از خدای متعال، ايستادن در برابر ملكات ممكن بشود. آنگاه زبان مقاومت در اين مرحله، جز زبان ديگری نيست». 🔰 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی ۱۳۷۸٫۱۱٫۱۶ ☑️ @AndisheMonir
🔰 معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه اصفهان، برگزار می نماید: ♻️روش خوشبختی از منظر بانوی ایرانی 🔹 با حضور سرکار خانم دکتر منانی 🔸دو شنبه ۱۸ دی ماه 1402 ♻️واقعه گوهرشاد در مطبوعات ایرانی و پهلوی 🔹 با حضور سرکار خانم دکتر پاینده 🔸سه شنبه ۱۹ دی ماه 1402 ♻️بازنمایی رسانه ای کشف حجاب رضاخانی 🔹 با حضور جناب اقای دکتر مهرشاد 🔸چهار شنبه ۲۰ دی ماه 1402 🕧 از ساعت ۱۲:۳٠ الی ۱۴ 💻مکان: در بستر فضای مجازی به آدرس: https://adb.ui.ac.ir/rdfl4u11ntog 🔸از طریق نرم افزار Adobe Connect ♻️ویژه دانشگاهیان ┄┅••؛🇮🇷❁🇮🇷؛••┅┄┄ ╔═ 🌱🌐🌱 ═╗ @CULuiacir http://cul.ui.ac.ir ═══
به مناسبت ۱۷ دی ماجرای تشرف به چادر مشکی یکی از ماجراهایی که روایتش در بین دختران ایرانی و زندگی دختران ایرانی خالی است و همین غفلت موجب حذف این سناریو از زندگی دخترانه شده ماجرای "چگونگی تشرف به حجاب" است. من اینجا ماجرای خودم را می‌نویسم و مطمئنم هر دختری ماجرای جذاب و شنیدنی خودش را داره که بلاخره یه روزی و یه جایی روایتش می‌کنه. دهه شصت معمول خیلی از خانواده‌ها این بود که از اول آشنایی دختر با حجاب، بهش چادر مشکی نمی‌دادند‌. در خانواده‌ی ما هم تشرف به چادر مشکی آداب داشت، زمان داشت، بلوغ و آمادگی خاصی لازم داشت. لذا طول کشید تا تجربه اش کردم. حدود ۳ سالگی یه چادر قایقی داشتم که قایق‌های یاسی و بنفش و بادمجانی‌اش هر کدوم از جهتی متفاوت پخش شده بودند روی زمینه‌ی روشن چادر. انیس شب و روزم بود. یک کش هم داشت که چادر را بتونم روی سرم نگه دارم. وای که اگر کسی حواسش نبود و پاش میرفت رو این چادر قایقی روز برای من شب میشد. همه هستی‌ام را با چادر قایقی گره زده بودم. تو عکس‌های دسته جمعی یا تکی یه جوری ژست گرفتم انگار پادشاهم. حتی وقتی برام کوتاه شده بود. لازم به ذکر است این ارثیه ی مادری به دخترهای من هم رسیده و اون‌هام یکی دوباری باهاش بازی کردند و دوباره جمعش کردم. بزرگتر که شدم، چادر ارثیه خاله‌هایم را سر کردم و در پوست خودم نمی‌گنجیدم که وای بزرگتر شدم و چادر ستاره‌ای خانوادگی بهم رسیده. تا بلاخره وقتش رسید مستقل بشم و یه چادر با گل‌های درشت طوسی روزی من شد. @BanooAmin
دقیقا از همین نقطه، دیگه از چادر رنگی راضی نبودم. با اینکه چادر مستقل و نو داشتم، اما نارضایتی همه وجودم را گرفته بود، چون خودم را در حد چادر مشکی حرفه‌ای و بزرگ می‌دیدم. به لحاظ روحی در حالتی بودم که خودم را لایق‌تر از وضعم می‌دیدم و لذا ناراضی شدم. تو عکس‌های این دوره عُنُق ندارم و اغلب ناراحتم. تا بلاخره هم‌زمان با پایان دوره دبستان، در امتحان جامع فن و حرفه‌ی چادر سر کردن هم قبول شدم و ثابت کردم "به خدا بلدم جمعش کنم" و اولین چادر مشکی ایرانی‌دوخت را سر کردم. اما چشمتون روز بد نبینه که این تشرف به چادر مشکی دقیقا هم‌زمان شده بود با بحران هویت نوجوانی. کلاس اول راهنمایی و عقل در حال رشد و سوال پیچ‌های مختلف درباره اصل حجاب لذت تشرف به چادر مشکی را برام کوتاه کرد و خیلی زودتر از موعد همه دختران درگیر چون و چرا و فلسفه حجاب شدم. پدرم پیر و مرشد این مسیر پر سوال بودند. روزها و ساعت‌های زیادی در ماشین، در پارک، در خیابان، بعد از سفره، باهام صحبت می‌کردند. همین مسیر منطقی چرا باید حجاب داشته باشم را باهام طی کردند، هر سوالی داشتم جواب می‌دادند و سوالات بیشتری هم از من می‌پرسیدند. من اما از این دوران فقط طعم شیرین گفت‌وگو با پدرم برایم باقی مانده و هیچ کدام از آن استدلال‌های پدرانه به جانم ننشسته بود و در خاطرم نمانده. نهایتا من حسب انس قلبی، کارکردهای شهودی و شیرینی سیر چادری شدنم از آشنایی با چادر قایقی تا تشرف به چادر مشکی از فاز پرسش‌های فلسفی خارج شدم و چادر را به عنوان جزوی از سبک بودنم انتخاب کردم. اینبار دیگر من با چادر تعریف نمی‌شدم، چادر با من تعریف میشد. من به چادرم معنا می‌دادم و با نمایش کاملی از نحوه‌ی بودن یک دختر چادری، سبکی آفریدم. خوب به خاطر دارم در دبیرستان و در بحبوحه نمایش تفاوت‌های دختران، سبک تیم ما در مدرسه سبک دختران چادریِ مراسم برگزار کُنِ نمایشگاه کتاب بگیرِ درس‌خوانِ آستین‌چه‌دار بود. چه روزهای خوبی در مدرسه دخترانه داشتیم و حیف که امکان و فرصت زیست زنانه در ادامه فراهم نبود ... . از بدو ورود به فضای اجتماعی دانشگاه یکی از کابوس‌های همیشگی من در خواب‌هایم دزدیده شدن چادرم بود. فوبیای همیشگی ورود به یک مکان عمومی و ناگهان دزدیده شدن چادر وحشتناک‌ترین خواب زندگی من در دوران دانشجویی بود :) در آن ساختار مجال آفریدن سبکی از چادری بودن واقعا ضیق بود. چون در آن دوران زندگی بی مزه ی فراجنسیتی داشتیم و حجاب کارکرد پوسته‌ای پیدا کرده بود نه هویتی. خوب به خاطر دارم از دانشکده ادبیات تا درب شمالی را که گز می‌کردم همه سوالم این بود چرا باید هم‌پا و شبیه همکلاسی‌های مذکر دوران دانشجویی‌ام را بگذرانم؟ شرایط ما متفاوت است و ماجرای جنسیت و عدالت جنسیتی از همانجا برای من مهم‌ترین محور اندیشه‌‌ام شد. القصه سکانس آخر ماجرای چادر زندگی من تا به امروز، زمانی بود که پس از مقاومت فراوان برای بقا بر چادر ایرانی، بلاخره چادرعبا را پوشیدم و پذیرفتم بچه‌داری و حجاب در ملا عام در چادر ایرانی محقق نمی‌شود و لازم است انعطاف لازم برای پذیرش تغییر را داشته باشم و البته حالا مجدد پس از ترخیص از بچه‌‌کوچک‌داری، به چادرایرانی بازگشت کرده‌ام. چادر و به طور عمده‌تر حجاب، به شدت در بطن ماجرا برای ما زن‌ها با هویت و خودمانی‌تر بگویم، عواطفمان گره خورده با نحوه بودنمان، با نحوه بروزمان، با شرایط خاص زمان و مکانمان. اینکه چرا در زمانه ما طیف کمتری از دختران سرزمین ما به نحو دخترانه به پوشش خودشون فکر می‌کنند و روایت‌های دخترانه از سبک پوشش دخترانه‌شون ندارند، آیین و مراسم‌های خانوادگی برایش ندارند... جای بس تامل دارد. @BanooAmin
🔰سلسله رویدادهای تخصصی حیات عاطفی زن رویداد سوم: سهم عقل و عاطفه در حکمرانی و ساخت اجتماع گفت‌وگو با سرکار خانم زهرا عسگری کارشناس ارشد مطالعات زنان آنچه خواهیم گفت: در نشست قبل دانستیم، عقل و عاطفه نه‌تنها تقابلی ندارند، بلکه در معرفت دینی قائل به تطابق عاطفه و عقل هستیم. در نشست پیش رو می‌خواهیم جایگاه این استعداد انسانی را در حکمرانی و ساخت اجتماع به گفت‌وگو بنشینیم و چالش‌های پیش‌رو را بازشناسیم. 🔹زمان: سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۶ تا ۱۸ 🔸مکان: کافه کتاب بانو امین خیابان سجاد، کتابخانه بانو مجتهده امین. ➡️ https://nshn.ir/36sbZaTVGxnIcW ⬅️حضور خود را به این شماره اطلاع دهید 09394276422 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @gesostu_ir www.GESOSTU.ir
| شرقیِ ننگین آیا در نگاه رهبری نگاه شرقی به زن از بین رفته است؟ (تحلیل بیانات رهبری در دیدار با بانوان | شماره 2) 📝 به قلم مهدی تکلو، پژوهشگر مطالعات جنسیت و جامعه برخی بر این باورند که سه‌گانهٔ شرقی، غربی و اسلامی که پیش‌ازاین رهبری در پیام کنگره در خصوص هویت زن ارائه کردند تغییر کرده است و این تغییر حاکی از محو و به حاشیه رفتن نگاه شرقی به زن است. قائلان به این رویکرد یک تصویر قدیمی و منقضی از نگاه شرقی را در نظر دارند که علی‌القاعده با گذر زمان و در جریان زندگی شهری عملاً جایی برای این نگاه وجود ندارد؛ بنابراین ما در میانهٔ دو رویکرد اسلامی و غربی قرار داریم و ماجرای زن و مسائل هویتی او در این آوردگاه و گرفتار این نیروهاست. بیانات اخیر رهبری مطالبی داشت که علی‌الظاهر این نگاه را تقویت و تأیید می‌کرد. حال پرسش این است که آیا این روایت صحیح است؟ نگاه شرقی که ایشان در پیام کنگره بیان نمودند امروز کجاست و چرا در بیان ایشان صحنهٔ نزاع دوگانه تصویر شده است؟.... 🔗 مطالعه متن کامل: https://gesostu.ir/n012/ 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @gesostu_ir www.GESOSTU.ir
| گذر از کار خانگی، راهی به سوی فهم خانه‌داری بخش اول: موانع شناختی فهم ایده‌ی خانه‌داری (تحلیل بیانات رهبری در دیدار با بانوان | شماره ۳) 📝 به قلم صفوراسادات امین‌جواهری، پژوهشگر علوم اجتماعی .... طبیعت زن پس از توجه به تفکیک کارهای خانه از خانه‌داری با انجام کارهای خانه بیگانه نمی‌شوند، اما این بار دیگر خانه‌داری معادل کارهای خانه فهم نمی‌شود. خانه‌داری، به معنای مدیریت خانه، نقش طبیعی و بی‌بدیل و آینده‌ساز زن است و انجام کارهای اجرایی خانه، لطف زن فهم می‌شود. از دیگر ثمرات تفکیک کارخانگی از خانه‌داری، زدودن خستگی از روی دوش هویت زنان هم هست، آنان که به‌شدت درگیر دوراهی خانه و جامعه‌اند بخشی از سردرگمی‌شان به‌ این ‌علت است که خانه‌داری را اجرای کارهای خانه می‌پندارند و پر واضح است حجم بالای کارهای درون خانه، مجال هرگونه فعالیت جدی دیگری را از زن می‌رباید و برای او دوگانه می‌سازد.... 🔗 مطالعه متن کامل: https://gesostu.ir/n013/ 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @gesostu_ir www.GESOSTU.ir
بانو امین
#یادداشت | گذر از کار خانگی، راهی به سوی فهم خانه‌داری بخش اول: موانع شناختی فهم ایده‌ی خانه‌داری (ت
خودمانی بگویم... دوستان یک‌بار بیایید به خودمان، به تاریخ، به ابناء بشر نشان دهیم اثر حضور زن در هر محیطی از جمله خانه و کارویژه‌ی او ورای کارهایی است که طبیعی و عرفی انجام می‌دهد و عقل و وجود زنانه را می‌طلبد. بیایید به آورده‌های اسلام برای زن بیشتر توجه کنیم، قوانین اسلام از روح اسلام خالی نیست. اگر در شریعت اسلام کارهای خانه شرعاََ به دوش زن نیست، نه برای اینکه زن موجودی تزئینی است، یا کارکردن عار است! بلکه برای اینکه او بتواند آگاهانه زمانه خود را بشناسد و تصمیم بگیرد الان وقت و موقعیت ماندن در خانه است، یا وقت و موقعیت تدبیر خانه از راه‌های دیگر و پرداختن به وظیفه‌ای دیگر. بیایید به فهم درستی از "خانه‌داری" چنگ بزنیم و بدون رهاکردن مهم‌ترین بستر بروز زنانگی در آن اسیر نشویم. اسلام در عین داشتن اصول و چارچوب، به شدت کلیشه‌زداست دوستان و به شعور و اراده و انتخاب انسان مسلمان در چارچوب اصول، بها می‌دهد. از چارچوب‌های عرفی خارج شویم و تلاش کنیم عرف زن مسلمان تلاشگر را بسازیم. یکبار کارهای خانه را به روشی غیر از انجام مستقیم تدبیر کنیم و از خانه‌داری لذت ببریم مطمئن باشید بعد از این تجربه، کارهای خانه را معنادارتر و متعالی‌تر انجام خواهیم داد، بدون اسارت در کلیشه‌های موجود. @BanooAmin
هدایت شده از کافه کتاب بانو امین
کتابخانه بانو امین برگزار می‌کند 🔰جمع‌خوانی متون کهن زبان فارسی با حضور سرکار خانم حسنیه شالبافیان در گعده‌ی دخترانه‌‌ی "محفل قند". زمانی برای پرواز روح در گلستان زبان فارسی، افزایش دایره واژگان اصیل فارسی، آشنایی با ساختار ساده و روان فارسی و معانی دل‌انگیز ادبیات. دوره اول: گلستان‌خوانی و آشنایی با میراث سعدی، یعنی زندگی بر مدار عشق و دوستی 🎊گلستان همراهتون داشته باشید🎊 یکشنبه‌ها ساعت ۱۰ صبح کافه کتاب بانو امین خیابان امام سجاد، کتابخانه بانو مجتهده امین. @banooaminlib
📝 | بازخوانی نظریه زوجیت در ادبیات قرآن با تأکید بر پروژه‌ی الگوی سوم 🚹 مدرس: دکتر انسیه برومندپور (دکتری تفسیر تطبیقی) 🟢 حضوری (تهران) 🟢 سطح نیمه تخصصی ⭕️ 6 جلسه 12 ساعت ⭕️ سه‌شنبه‌ها ساعت 14 تا 16 ⭕️ شروع از 17 بهمن ماه 🔗 لینک ثبت‌نام: https://gesostu.ir/product/sch005/ — در این دوره تلاش داریم با دوربین وحی نگاهی به جهان قرآن بیندازیم و از دل کلمات و آیات و سوره‌ها، با عنصر «زوجیت» دیداری تازه کنیم؛ بنابراین به دنبال این هستیم که اول تعریف زوجیت را در فرهنگ لغت الهی جستجو کنیم و به تعریفی برسیم که قابلیت امتدادیافتن در زندگی این‌جهانی با تمام متغیراتش را داشته باشد دوم قصه زوجیت را از نقطه آغاز تولدش تا آن جایی که موفق به جامعه‌سازی می‌شود بشنویم سوم بر اساس تصویری که از زوجیت به دست می‌آوریم، وضعیت امروزمان را قضاوت کنیم و چهارم راهمان را به آینده روشن از دل ابهام‌های زندگی اکنون پیدا کنیم تا بتوانیم جامعه خودمان را به‌عنوان کسانی که دل‌باخته مفاهیم الهی هستند بسازیم 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @gesostu_ir
🔰سلسله نشست‌های کتاب‌خوانی نشست چهارم 🎈به مناسبت جشن انقلاب🎈 کتاب "ستاره‌ی غروب" و روایت زندگی شهید زهره بنیانیان، دختر مبارز انقلاب زمان: شنبه، ۲۱ بهمن، ساعت ۱۶. مکان: خیابان امام سجاد، خیابان شهید کیانی،کتابخانه بانو امین، کافه کتاب بانو امین. @banooaminlib
. راه آزادیِ زن حذفِ عُنصرِ زَنانگی نیست بلكه آن را منحصر به وقتِ خاص خود کردن است. مردِ امروز به شکلی زیرکانه می‌خواهد بر زن تحمیل کُند که تابلویی هنری باشد و این سُلطه‌جویی مایه تحقیرِ شخصیت و کوتاهی عُمر و تَنگ شدنِ «فرصت‌هایِ زندگی» زنان است. و زن باید این باور را به مرد تحمیل کند که او را شریکِ خود در «سازندگیِ جهان» ببیند، نه تابلویی هنری برای نگریستن. امام موسی‌ صدر @masture
بانو امین
. راه آزادیِ زن حذفِ عُنصرِ زَنانگی نیست بلكه آن را منحصر به وقتِ خاص خود کردن است. مردِ امروز به شک
زن را بگذاریم طاقچه! الگوی سوم زن و استفاده زینتی از زن. گویی این سخن امام موسی صدر، وصف حال و روز همین روزهای زن است. همین روزهایی که بنا به گردش روزگار و تداول ایام، زن تیتر اول خیلی از حوزه های فعالیت شده و نخبگان و غیرنخبگان، سیاستمداران و اقتصادپردازن، هنرمندان و اندیشه‌ورزان به او می‌پردازند با اسم الگوی سوم یا بدون آن. اما هرکسی از ظن خود شد یار زن از درون او نجُست استعدادهای او. زن هنوز هم در فاهمه عمومی جامعه کالاست، نه انسان. تنها تفاوتی که در سیر تاریخ و گفتمان‌های گوناگون اتفاق افتاده، این است که هر بار رنگ و بوی کالا بودنش عوض می‌شود و نحوه برخورد با این کالا به تبع آن. یک بار کالای ارزشمند است و باید برود در پَس‌تو، یک‌بار کالای جنسی است و باید بیاد به در دسترس استفاده، یک‌بار کالای باهوشی است و باید بیاید به خدمت سودای چرخه ثروت، یک‌بار هم با نقاب الگوی سوم کالای افتخار آمیزی است و باید آراسته شود به زینت موفقیت و گذاشته شود سر طاقچه تا بتوانیم پز بدهیم، شاید زمانی هم قدیسه‌ و الهه‌ای شود که باید برود در آسمان طبقه پنجم بنشیند و شان خدایی خود را حفظ کند تا پرستیده شود و الا از عرش به فرش کوبانده می‌شود. هنوز هم مرد امروز می‌خواهد چیزی را اثبات کند و برای هدفش زن را به سلطه درمی‌آورد. ای زن! بیا و زن موفقی باش تا به تو افتخار کنم و بگویم من به زن آزادی دادم و کمک کردم به اینجا برسد. اما کدام آزادی و کدام موفقیت؟ آن که خود تشخیص می‌دهد یا آن که برای او می‌سازید! او را از زنانگی و فرصت‌های مادرانگی‌اش برای پیرامونش به اسم موفقیت دور می‌کنید و آیا این کار جز استعمار و استثمار است؟ جز کوتاه کردن عمر زن است؟ جز تنگ شدن فرصت‌های زندگی برای اوست؟ در این میان اگر زنی نپذیرد به نقشه طراحی شده مردان و ساختار استعماری آنان تن دهد و قواعد مردانه‌نگر آنان را بازتولید کند و بزند زیر میز دنیای رقابت‌جوی متعفن آنان، زن بی لیاقتی است. این زن اگر با تلاش خود به هر جایی برسد هیچ ارزشی در ساختارها ندارد چون در زمین اصلی بازی نکرده و فرایند تشخیص زمین اصلی چیست؟ زمین اصلی کدام است؟ سوال اصلی این است. الگوی سوم زن همواره مردانه فهم شده است یا دست کم فهم‌های رایج از آن مردانه‌نگر است و خوانش‌های زنانه و یا متعادل از آن به وضوح به حاشیه‌ی بی توجهی رانده می‌شوند. هرکس توانست خود را به تخاطب و تفاهم مردان برساند شنیده می‌شود و هر کس ساز مخالف بنوازد زن نفهمی است. و الا الگوی سوم تا کنون باید مشکلات را حل کرده بود. حرف اصلا این نیست که زن باید چه کند؟ در دنیای امروز موفق بشود یا نشود؟ بچه‌دار بشود یا نشود؟ مجرد باشد یا متاهل باشد؟ فعالیت اجتماعی و سیاسی و اقتصادی بکند یا در خانه بماند و از این دست سوالات تاریخ گذشته ی ایراددار. حرف سر این است که زن مادامی که کالا پنداشته می‌شود، هنوز دعوای اول بر جای خود باقی است. هنوز زمانه‌ای است که باید بر انسان بودن زن پا بفشاریم و این گزاره به نظر بدیهی را اثبات کنیم. عناصر هستی‌بخش به انسان چیست؟ آیا جز نحوه و نوع تاثیر او بر پیرامون از راه دیگری می‌توان اثر انسان بودن او را دید؟ اثر انسان مونث در دنیای امروز کو؟ برخی می‌گویند اراده و آگاهی، بله اراده ولی اراده‌ی تحت سلطه را چه سود؟ اراده‌ی محدود به انتخاب چند گزینه‌ی محدود چه سود؟ آگاهی بله ولی آگاهی تحت سلطه رسانه چه سود. زن امروز در رنج است و امروز از هر روز دیگر بیشتر در رنج است. طاقچه‌های فرمایشی که برای او آراسته اند و از او می‌خواهند بر آن بنشیند تا به او افتخار کنند و صدایش هم درنیاد، گواه بر این مدعاست. زنانی که به ساختار حاکمیت اعم از مجلس و غیره راه می‌یابند، ولی طرفی نمی‌بندند و دل پر دردی دارند گواه این ماجراست. انواع منصب‌هایی که به زنان سپرده می‌شود اما آنان را در عمل مجبور می‌کند مردانه عمل کنند گواه این ماجراست. زنان مادامی که سهمی در سازندگی جهان نداشته باشند تحت سلطه قواعد بازی مردانه‌اند. ستیزه‌جویی، رقابت‌جویی، برتری طلبی، زیرآب زنی، منفعت‌طلبی مادی، بخواهیم و نخواهیم روح حاکم بر دنیای ماست و وقتی در این بازی قدرت این قواعد را رعایت می‌کنیم عروسک خیمه‌شب بازی‌ای بیش نیستیم. استکبار ستیزی هنوز هم ادامه دارد، راه امام و انقلاب هنوز ناتمام است. در این دنیا مردان خوب هیولا نیستند، آنان خود آسیب‌دیده‌ی دنیای ناقواره‌ای هستند که ساخته‌اند. الگوی سوم زن را باید از نو بازخوانی کرد و فهمید، فهم‌ها و خوانش‌های موجود از آن هیچ کدام راهگشا نبوده و نیست. @BanooAmin
بانو امین
زن را بگذاریم طاقچه! الگوی سوم زن و استفاده زینتی از زن. گویی این سخن امام موسی صدر، وصف حال و روز
🔰بازخورد استاد ارجمند حجت‌الاسلام فلاح شیروانی: این مقدمۀ آسیب شناسانۀ خوبی است برای طرح بحث «الگوی نقش آفرینی اجتماعی زن مسلمان». بعد از آسیب شناسی پاسخ چیست؟ به تجربه فهمیده ام درک و دریافت پاسخی که به نظر درست و پخته می رسد وابسته به چند چیز است: . نگاه عمیق، باثبات و حاجتمندانه‌ای به مبانی اسلامی داشتن؛ . از اندیشۀ اجتماعی با طعم راهبردی برخوردار بودن(در باب «تحول» و «نقش آفرینی اجتماعی» ذهنیتهای ساده و سطحی‌نگر که در بسیاری موارد حتی درست هم نیست نداشتن)؛ . از هیجان و جوّهای رایج به دور بودن و روی یک نگاه واقع‌بینانه اصرار داشتن؛ اینجا است که یک طرح زنانه برای حضور و نقش آفرینی اجتماعی زنان جلوه می کند و گذشته از «سلامت» از اقتدارات شگفت انگیزی برخوردار خواهد بود. آشنایی بیشتر با اندیشه‌های استاد فلاح ➡️@faslefarhang @BanooAmin
💠فراخوان مشارکت در طرح "نقش زنان در اداره و توسعه شهر" 💠 جهت شرکت در فراخوان، پرسشنامه زیر را تکمیل نمایید. 👇🏻👇🏻 https://survey.isfahan.ir/vote/02dbf60) فرصت تکمیل پرسشنامه تا ۱۵ اسفندماه ۱۴۰۲ 🔸️مرکز پژوهش ها و کمیسیون ویژه خانواده،جوانان و بانوان شورای اسلامی شهر اصفهان🔸️ لطفا برای سایر شهراندیشان نیز ارسال بفرمایید🙏🏻🌺
هدایت شده از کافه کتاب بانو امین
کافه کتاب بانو امین برگزار می‌کند 🔰جمع‌خوانی متون کلاسیک زبان فارسی با حضور سرکار خانم حسنیه شالبافیان در گعدۀ «محفل قند» فرصتی مغتنم برای پرواز روح در گلستان زبان فارسی، گسترش دایرۀ واژگان اصیل فارسی، آشنایی با ساختارهای درست زبان فارسی و سیراب‌شدن از معانی بلند و دل‌انگیز ادبیات. دورۀ نخست گلستان‌خوانی و آشنایی با میراث سعدی، "زندگی بر مدار عشق و دوستی" 🎊با گلستان تشریف بیاورید🎊 جلسه دوم: ۲۹ بهمن، یکشنبه، ساعت ۱۵:۳۰ مکان: کافه‌کتاب بانوامین خیابان امام‌سجاد، کتابخانۀ بانو مجتهدۀ امین. @banooaminlib
هدایت شده از رادیو اقلیما
📻 قسمت پنجم: |خانه‌بداران| کلاف سردرگم خانه‌داری و کارِ خانه چطور باز میشود؟ • تا به امروز درباره زن، وظایف و حقوق او حرف‌های زیادی زده شده و یکی از مهمترین نقاط اختلاف و بحث بر سر مسئله‌ی نقش زنان در خانه و تعیین و تکلیف‌ها بر سر امور و اجرائیات خانه‌هاست! ما در این اپیزود بنا داریم که تا حدّی مسئله‌ی پیچیده و همیشگی خانه‌داری را باز کنیم و به ابعاد گفتمانی و حتی تاریخی آن بپردازیم. @radio_eqlima 🎧
هدایت شده از رادیو اقلیما
اپیزود 5.mp3
41.06M
📻 قسمت پنجم: |خانه‌بداران| کلاف سردرگم خانه‌داری و کارِ خانه چطور باز میشود؟ @Radio_Eqlima 🎧
🔰سلسله رویدادهای حیات عاطفی زن دفتر مطالعات جنسیت و جامعه برگزار می‌کند 🔸نشست چهارم "معلمی عاطفی زن" تبیین الگوی عدالت جنسیتی بر محور عاطفه با حضور خانم دکتر فهیمه حیدری آنچه خواهیم گفت: یکی از مسائل حوزه زنان سامان‌دهی نقش‌های زنان با توجه به تفاوت‌های زن و مرد است که از آن به عدالت جنسیتی تعبیر می‌شود. در این نشست ابتدا عدالت جنسیتی را تبیین خواهیم کرد تا بر اساس آن با توجه به حیات عاطفی زن، به الگویی برای سامان‌دهی نقش‌های زنانه رسید. عاطفه در این نشست با توجه به نقش ویژه‌ای که در جامعه شیعی دارد و وجود آن ضامن تداوم و تحول و پیشرفت جامعه است، می‌پردازیم. 🔹زمان: پنجشنبه، ۳ اسفند ۴۰۲ ساعت ۱۶ 🔸مکان: کافه کتاب بانوامین ➡️https://nshn.ir/36sbZaTVGxnIcW ⬅️حضور خود را به این شماره اطلاع دهید 09394276422 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @gesostu_ir www.GESOSTU.ir