یادداشت دومِ فاطمیه:
تدبیر این بود علی آنقدر خرما بکارد که فدکها در تاریخ بروید وفاطمه بگوید وخطابه سیاسی بخواند چون تاریخ در میان باغ فدک صدای فاطمه را بهتر می شنود. فدک اقتصادی علی علیه السلام وخطابه های سیاسی فاطمه سلام الله علیها تمدن ساز شد.
واما جامعه باکژ کارکردی در طبقه متنفذین، قدرت تحلیل و اثر گذاری را از دست داده بود .
پیامبر با تشکیل حکومت اسلامی، اجتماعی بودن اسلام را ترسیم کرده بودند و با نفی سکولاریسم، دین را از امر فردی به متن مناسبات اجتماعی وسیاسی وارد کرده بودند.
حکومت اسلامی،حکومتِ قانون وعدالت وبرابری بود و برای ظهور این عناصر گفتمانی# اعمال اصل شایسته سالاری، دارای موضوعیت واصالت وضرورت بود.
لذا در تحلیل بانوی سیاسی جهان اسلام، اتفاقا ت پس از رحلت پیامبر، انحراف ازمسیر اصلی و خالی شدن حکومت اسلامی از محتوا و ذات وفلسفه وجودی آن بود.
بنابراین تمامی بودِ خود را در کوچه های مدینه نِمود کرد.
ظرفیت های وجودی خود را به عنوان تنها آقازاده رسول خدا، در کف میدان گسترانید تا هم در سمت وجهت حق قرار گرفته و یاریگر راه درست باشدو هم همراهی وهمدلی اجتماعی را برای# حرکت هوشمندانه خودداشته باشد.
حرکتی از جنس #مادرانگی برای امت پدر...
حضرت با تحلیل های دقیق درحضور زنان اهل مدینه که بربستر وی حاضر میشدند، مسببین واقعی تفرقه جامعه اسلامی و ظالمین رامعرفی میکردند که نشان ازدرک دقیق بانوی سیاسی در بیداری افکار عمومی ونقش آنهابرای تحولات مهم داشت .
بی شک زنان دارای بالاترین شاخص ِاثرگذاری رسانه ای در بیداری افکارهستند وحضرت با درایت خود، مؤلفه های مهم وماندگار در کنشگری مؤثر و حق طلبانه را برای همه مصلحان در تاریخ ثبت کردند .
هوشمندی بانوی سیاسی جهان اسلام نسبت به اثرگذاری گروههای پر نفوذ ومرجع ، باعث شد علی علیهالسلام در قطب و پازل دفاع از اسلام و مراقبت از عدم فروپاشی جامعه، خطاب به یگانه ودردانه رسول خدا بفرمایند اگر ترس از آسیب ندیدن دین پدرت نبود همه آنها را با این شمشیر از بین می بردم .
حلم بی نظیر علی در کوران حوادث، در حکمرانی و کنشگری اجتماعی، همان تدبیر وحکمت است.
امابااین حال وعلیرغم سکوت توام باحکمت علی ، بانوی سیاسی وحق طلب وعدالت خواه تلاش خود را متوقف نکرد وبا تبیین حقایق وتحلیل دقیق، توانست جلوی استحاله فرهنگی ومحتوایی نظام نوپای اسلامی را بگیرد .
حرکت اصلاحی وحق طلبانه حضرت زهرا سلام الله علیها در تاریخ تشیع بی پایان ماند و علیرغم حذف این آقازاده واقعی، همچنان به عنوان الگو برای تمام زنان ومردان آزاده باقی ماند.
علی علیهالسلام بیش از ۲۰سال دور از حکومت بود لیکن درهمین دوره نیز دارای استراتژی و مؤثر در بلوغ سیاسی وفرهنگی جامعه آن روز بود .
در اوج استغنا وبا تولید و غنی کردن بعد اقتصادی جامعه و کمک به داد وستدهای اقتصادی، هر گونه شائبه جذابیت داشتن حکمرانی را در ذهن وفکر حتی نافهم ترین افراد جامعه، منتفی کرد ...
... علی علیه السلام مسیر آمده را بی فاطمه محقق نمی دانست.
#آقازاده شهیده
#کنشگری زنانه ی مؤمنانه
#جنسیتِ مؤثر بر تغییرات
#زنِ سیاسی اجتماعی نفی سکولاریسم
#دانش حکمرانی زنانه
#لیلی نام تمام دختران سرزمین من است .
#مجنون در چاه می گفت لیلا فقط بخواند ...
#سارا _سادات _پاد وکیل خیابانی تمام شهرهای ایران و دهاتی که کوچه دارد....
@sara_sadat_pad
@Banou_negar
1204_ziarat -hazrate_fateme -3.mp3
9.22M
#زیارت_نامه
📝زیارت نامه حضرت فاطمه زهرا سلام الله
🎤حاج مهدی #سماواتی
◾️ویژه شهادت#حضرت_زهرا #فاطمیه
https://eitaa.com/joinchat/1903165495C56be1717e3
◽️◾️◽️◾️◽️◾️
@Banou_negar
یادداشت سوم فاطمیه
حضرت فاطمه سلام الله علیها بزرگ بانوی سیاسی واجتماعی اسلام تربیت شده در مکتب وحی، سرانجام پس از تبیین عناصر گفتمانی جامع حکومت اسلامی که بارزترین آن نفی زن ستیزی وپستو نشینی بود به دست جریان غیر اسلامی داخل حکومت و نفوذ ی در لایه های مهم به شهادت رسید .
بررسی سطح کنشگری و مواجهه جدی حضرت با سران و اثرگذاران جامعه، موجبات بروز دو گفتمان جدی و مرزبندی بین دو قرائت از شیوه حکومت داری و مناسبات اجتماعی،سیاسی وفرهنگی شد.
کنشگری موثر و البته به موقع مهربانوی جهان اسلام سبب شد گفتمان های با نام و سبغه اسلام که قائل به فرودستی زن و عدم حضور سیاسی واجتماعی او هستند، در اثبات ادعایشان دچار لکنت وفقدان دلیل شوند.
قول وفعل وسیره معصوم و دختر حاکم جهان اسلام دراین زمینه، حجت مبرهن وگفتمان مجسم و متبلور اسلام در خصوص زیست سیاسی واجتماعی زن است.
جان گرامی حضرت مادر امت که جان رسول خدا بود، وثیقه ای برای اثبات مدعای اسلام مبنی براینکه سعادت بشر درحکمرانی صالحان وشایستگان است، شد.
خطبه ۲۰۲ نهجالبلاغه که درد دلِ پر از عاشقانه های دلتنگی حضرت حیدر در فراق یارِ جانی است، گواهیست که فاطمه سپر بلای سلامت و ماندگاری اسلام ناب محمدی شدو ندبه های بی قراری علی علیه السلام است که همراه وهم قدم و هم مسلک و حامیش را با ستم از او گرفتند.
فاطمه سلام الله علیها، چراهای بسیاری در ذهن امت کاشت .
تلاشهای تا پای جان دختر سیاسی پیامبر، وجدان جامعه را درگیر کرده بود و تفسیرِ دور از آموزه های اسلام، که زن را فاقد شعور در تصمیمات سیاسی وحکمرانی می دانست، در هم شکست.
لذازنِ فاطمی در همه جای تاریخ ودر نقطه های عطف حضور مؤمنانه وموثر داشته است.
حضور فاطمی، حضوری مقتدر که توجهات را از مؤلفه های ویژه زنانه وصرفا جنسیتی او خارج و بر شعورِ فاخر او متمرکز کردچراکه اگر اینگونه نباشد، تمدن اسلامی هرگز محقق نمی شود.
زنِ حاضر در همه تحولات و منشاء اثر در آن است که می تواند مردانِ واقعی سیاست تربیت کند. در غیر این صورت، مردانی که مادرانشان در هرم تحولات نباشند، اسیر آموزه های ماکیاولی برای بر قدرت نشستن می شوند .
متاسفانه تاکنون چهره فاطمی مادران ائمه از حیث حضور مؤمنانه اجتماعی و سیاسی، مورد بررسی دقیق قرار نگرفته وبالتبع به بشریت نیز معرفی نشده اند.
کسانی که جای پای ماندگار حماسه سیاسی اجتماعی حضرت زهرا سلام الله علیها هستند و تایید عملکرد شان توسط معصوم زمان خودشان، میتواند همانند سیره معصوم حجت باشد.
در ادامه این مسیر، زنان بسیاری در سطوح مختلف، به منظور ایفای نقش انسانی خود با رسمیت داشتن جنسیت، فرهنگ فاطمی را به عنوان الگوی حضور مؤثر انتخاب کردند .
زنانی که در سخت ترین برهه های تاریخی، علم آموزی کردند وهم دوش وبرابر با مردان وچه بسا فراتر، حضور موفق وپر رونق و نقش آفرینی دراجتماع داشتندتااینکه بانهضت امام خمینی ، حضور زن به طور رسمی وارد ادبیات دستوری وقانون اساسی جمهوری اسلامی ایران شدوامام دقیقا در مواردی که متحجرین تقسیمات زنانه ومردانه می کردند، رأساً اقدامات بی سابقه انجام دادند.
یک زن از جمله امین ترین محافظان ایشان در فرانسه بود .
همان زن، فرمانده نظامی آن هم در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که نهادی انقلابی است، شد.
حضور مستقیم در جنگ داشت .
همان زن برای رساندن پیام توحیدی خمینی کبیر به گورباچف، به همراه مردانی به غایت فیلسوف وحکیم روانه شد.
این عملکرد بدین معناست که امام همچون مادر بزرگوارشان ،به درستی نقش زن را در اثر گذاری عمیق در عرصه های سیاسی وفرهنگی البته با اثر مضاعف رسانه ای، تشخیص دادند و برای همه این حضور ها اصالت قائل بودند ....
در این خصوص در یادداشت های بعدی مینویسم....که گفتمان مقابل گفتمان فاطمه سلام الله علیهاهنوز پر قدرت هست تا زن را در پستو زندانی کند ....انتهای این یادداشت بسته نیست.....
#دخترِ سیاسی
#امتداد فاطمه
#نهضت خمینی
#زنِ مادر تحولات
#لیلی نام تمام دختران سرزمین من است....
#مجنون در گوش لیلی زمزمه کرد لیلی فقط بخواند و#آخرین خنده لیلای علی .....
#سارا _سادات پاد وکیل خیابانی تمام شهرهای ایران و دهاتی که کوچه دارد...
@sara_sadat_pad
@Banou_negar
این عکس رو قاب کنید و در اتاق همه مسئولان بگذارید تا هرروز به آن نگاه کنند تا انرژی و غیرت پیدا کنند برای خدمت بهاین مردم غیور....
چه جمعیتی، چه صفی، چه قطاری از جمعیت آمده اند تا تابوت یک شهید گمنام را بدرقه کنند
این عکس یعنی "ما ملت شهادتیم"
مردم این کشور همچنان پای انقلابند اگر مسئولین کوتاهی نکنند...
روستای پردنجان، از توابع فارسان چهارمحال و بختیاری
#مردمان_خوبی_داریم_مسئولین_خوبی_باشیم
#تشییع_شهدای_گمنام
@Banou_negar
به آدم خوبِ بیعرضه یا بدِ اختلاسی مسئولیت ندهید
آیتالله جوادی آملی در دیدار با رئیس مجلس:
🔹دو چیز مملکت را نگه میدارد؛ یکی سواد فعلی و دیگری امید آینده که مسئولان باید تلاش کنند این دو امر از دستشان در نرود.
🔹نباید مسئولیت اجرایی را به آدمهای خوبِ بی عرضه و یا بدِ اختلاسی داد، حضرت امیر علیه السلام، کمیل را مسئول منطقهای کرد، سربازان اموی به این منطقه حمله بردند و آنجا را غارت کردند، حضرت نامهای به کمیل نوشته که در نهج البلاغه آمده، مضمون آن این است که برخی تنها به درد دعای کمیل میخورند ولی توان اداره یک منطقه را ندارند!
🔹داشتن رهبر خوب، یک طرف قضیه است، ما بالاتر از امیرالمومنین(ع) که نداریم، اگر مدیران و کارگزاران با عُرضه وجود نداشته باشد و مردم در صحنه نباشند، شکست قطعی است!
🔹اگر ضعف در مدیریت داشته باشیم خداوند نظر خود را از ما بر می گرداند، امیرالمومنین علیه السلام می فرماید «من وجد ماء و تراباً فافتقر فابعده الله» کشوری که آب دارد، خاک دارد، نتواند خود را اداره کند و نیازمند به دیگران باشد خدا او را از رحمت دور کند!
جهت مطالعه بیشتر 👇
tn.ai/2828161
@TasnimNews
@Banou_negar
هوالناطر
🔹آسیب شناسی مساله زن در کشور
یادداشت ۱
✍ زهرا عباس پور
آنچه این روزها به عنوان یک کنشگر حوزه زن و خانواده بسیار می بینم و می شنوم شکل گیری جلسات و محافلی است که ناظر به اتفاقات چهار ماه گذشته و اضطرار اجتماعی، سعی دارند ورودی در حوزه مسائل مربوط به زنان داشته باشند هر چند شکل و محتوای این گونه جلسات نشان می دهد آنچه در گام اول باید دقیق فهم گردد فقدان آسیب شناسی مسئله زن در چهار دهه از انقلاب اسلامی می باشد این سلسله یادداشت ها سعی دارد با واکاوی مسئله زن در جمهوری اسلامی به بخشی از اشکالات در ساحت سیاستگذاری قانون گذاری برنامه ریزی بپردازد.
۱- خلاء نظری در ساحت برنامه ریزی های توسعه در موضوع جنسیت
تا قبل از دهه ۷۰ میلادی در حوزه برنامه ریزی های توسعه کشور ها شاهد نوعی «کور جنسی» در برنامه های توسعه در جهان هستیم با شکل گیری جریانات فمینیسمی و تاکید آنها بر برابری نقش زنان دربرنامه های توسعه در دهه ۹۰ شاهد رشد نظریات پیرامون نقش برابر زنان در توسعه هستیم. این نظریات سعی می نمودند مبتنی بر پارادایم حاکم بر جوامع غرب نقش جنسیت و زنان را در حوزه توسعه وشاخص توسعه انسانی(HDI) و شاخص توسعه جنسیتی(GDI)شاخص توانمندسازی جنسیتی ( GEM ) تعریف نمایند. بر این اساس در اسناد توسعه ملی و بین المللی راهبردهای متعددی در موضوع جنسیت و علی الخصوص زنان تدوین و به صورت یک نسخه جهانی به سایر کشورهای درحال توسعه نیز تجویز گردید.
🔹در کشور ما پس از انقلاب اسلامی به جز برنامه اول و دوم توسعه که "کور جنس" بودند مابقی برنامه های توسعه سعی نمودند جنسیت را در مفهوم توجه به زنان لحاظ نمایند اما به دلیل فقد "نظریه بومی جنسیت در توسعه" این برنامه ها عمدتا وامدار نظریات عرصه بین المللی می باشند.
🔹 به طور مثال برنامه سوم توسعه وامدار نظریه زن در توسعه(اثر پیشگام استربوسراپ۱۹۷۰) برنامۀ چهارم مبتنی بر نظریه جنسیت و توسعه می باشد آنچه در این زمینه مهم میباشد؛ خلاء نظریه بومی جنسیت در برنامه ریز های توسعه؛ مبتنی بر فهم نظریات رایج جهانی و لحاظ ویژگی های ایرانی و گفتمان انقلاب اسلامی نسبت به زن و عرضه و تولید نظریه بومی باشد.
🔹 این خلا نظری باعث گردیده برنامه های توسعه در کشور دچار اعوجاج نظری شوند از آن سو در عرصه بین المللی در شاخص توسعه جنسیتی کشور ما در رتبه های پایین جهان قرار گیرد.
همچنین نبود نظریه بومی باعث گردیده در داخل کشور دچار تعارض برنامه ای شویم به طور مثال ورودی دختران در دانشگاه در سالهای اخیر در نزدیک به شصت درصد می باشد اما اشتغال پایدار زنان کمتر از ۱۹ درصد نمونه ای از این پارادوکس های کارکردی و برنامه ای است!
⁉️حال سوال اینجاست؛ مراکز، پژوهشکده ها و اندیشکده ها مرتبط در کشور با وجود بودجه های هنگفت و میزهای سیاست گذار تا چه اندازه در این خلاء نظری نقش داشتند؟!
@Banou_negar
یادداشت چهارم فاطمیه
فاطمه سلام الله علیها دختری که مهربانی توام باعقلانیت و تدبیرش، ایشان راملقب به ام ابیها کرد.
مادر پدر امت بود ،صرفا یک عنوان و استعاره عاطفی نیست بلکه مفهومی برای رساندن یک عنصر از گفتمان حکومت نبوي در مقابل گفتمان ضد انسانی وزن ستیزی است که به قصد بهره برداری از زن، به او نقش می دهد. مادرانگی که بخشی ازتعریف آن، داشتن تدبیر برای تربیت انسان است، را به زن می دهد تا جنس حکمرانی اسلامی دارای شمولیت برای همه باشد و مانع اعمال سلیقه های متحجرانه شود چرا که در این منظومه کامل، در مراتب کمال؛ مانعی برای زن نیست و او می تواند تماما حکمت وتدبیر و عقل شود.
بنابراین حضرت در مقابل مسائل و موضوعات گوناگون با تکیه بر تدبیر و عقل و دانایی وهوشمندی، در کوچه ها وخیابانهای مدینه ومسجد_ به عنوان تنها جایگاهی که مهمترین تحولات و تعاملات اجتماعی در آن رخ می داد_حاضر میشد و برای ارتقای بینش و تشخیص صحیح امت، روشنگری میکرد .
دختری که در دوران جاهلیت، غیر مفید و کم عقل وکم دانش نامیده می شد ، اکنون با مشارکت در مهمترین معادلات سیاسی وبا استدلال های قوی، همه انگاره های جاهلی را به چالش می کشد.
به نظر می رسد هدف غایی وعالی فدک مرزش ارتقای فهم جاهلی مردانه از حکمرانی است که زن در مرکز و نقطه عطف آن قرار دارد نمی توان خوانش دیگری از کلام امام مهدی داشت که مادرش را الگوی خود می داند زنی که الگوی مردان هم هست نمی تواند صرفا درگیر نقش های ذاتی وناظر به جنسیت باشد .
واما در انقلاب امام خمینی نیز با الگو برداری از حضرت زهرا سلام الله علیها خوانشی متفاوت از حضور زن مسلمان در اجتماع را معرفی کرد.
در این خوانش با حفظ اصول، زن دوشادوش مردان وگاهی جلوتر از مردان در همه معرکه ها حاضر است.
منطق توأم با عقلانیت و عاطفه مادرانگی زن در مکتب فاطمه، باید در سیاستگذاری کلان حضور داشته باشد و گرنه حکمرانی معیوب خواهد بود .
در مکتب فاطمی، زن در مراکز مهم تصمیم گیری وسیاست گذاری حضوردارد و این یک اصل بنیادین ومهم، برای باقی ماندن هویت واقعی و تمدنی زن فاطمی میباشد.
مقدمه قانون اساسی بی محاباو با پیروی از این مکتب، با جریان تحجر و غرب گرایی مرزبندی می کند.
ودر اصول پایه نیز عدالت رابه عنوان شرط مشترک جمهوریت واسلامیت و فصل همدلی همه ایران، اساسی سازی کرده است.
در قوانین عادی نیز برابر با مردان حق انتخاب شدن وانتخاب کردن را برای زن به رسمیت شناخت و دربزنگاه انتخابات، همه نحله ها با آگاهی از این حق، برای پر شدن سبد رای خود حضور اورا موضوعیت بخش کردند .
لیکن علی رغم رویش های جوانانه فکری با خوانش اصیل ودر عین حال مدرن از انقلاب اسلامی، در حکمرانی از تمام این ظرفیت، استفاده متناسب نشد و شاید این ریشه ای ترین دلیل حل نشدن مسأله ها و تولید مسأله های جدید باشد.
دلیل این کاستی نیز شاید تفکر متحجری باشد که خوانش متفاوت خود از منظومه فکری رهبران انقلاب را متقلبانه تحمیل کرده ولذا
ظرفیت گفتمانی اصیل انقلاب دردرون قالب های ساختاری وحاکمیتی از حمایت کافی برخوردار نگردیده و بعضی ظرفیت های قانونی و تمدنی جمهوری اسلامی ایران تا کنون بکر مانده است.
فروریختن دیوار ترس بهره مندی از زنان متخصص وکارآمد_که به دلیل فقدان پشتوانه های سیاسی به حاشیه رفته اند_ چهره عقلانی گفتمان انقلاب اسلامی را به ظهور می رساند .
حضور واقعی وتصمیم گیر زنان در شواری عالی انقلاب فرهنگی، وزارت آموزش و پرورش، بهداشت ودرمان، وزارت علوم، وزارت ارشاد می تواند خوانشی جدی ،واقعی ومنطبق بر الگوی حکمرانی فاطمی باشد.
#ضرورت اعتماد به زنان متخصص کارآمد
#رویشهای واقعی نظام
#ضرورت تحول در مراکز کلان سیاست گذاری
#الگوی فاطمی
#الگوی سوم
#لیلی نام تمام دختران سرزمین من است....
#مجنون به شعر گفت اگر با من نبودش هیچ میلی چرا ظرف مرا بشکست لیلی #لیلای مدینه# حکمرانی شایسته =#پهلوی شکسته
#سارا_سادات_پاد وکیل خیابانی تمام شهرهای ایران و دهاتی که کوچه دارد...
@sara_sadat_pad
@Banou_negar
💠پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار می کند:
🔻مسأله شهر؛ گفتگوهای انتقادی مدیریت شهری و علوم انسانی در باب شهر
♦️نشست پانزدهم:
شهر و زن؛ کلانشهر چگونه حیات ذهنی زنان را تغییر میدهد؟
🎙با حضور:
- دکتر عاطفه صادقی، دکتری علوم اجتماعی و پژوهشگر مطالعات زنان و انقلاب اسلامی
- دکتر شهرزاد بخشی، دکتری شهرسازی و معاونت مشارکتهای مردمی ستاد پایش و راهبری طرح های توسعه شهری شهرداری تهران
-دکتر مریم اردبیلی، مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران
دبیر نشست: سیدفاضل سجادی، پژوهشگر معماری و شهر
🗓دوشنبه ۱۲ دی ساعت ۱۵تا۱۷
*حضور برای عموم آزاد است
📍خیابان سمیه، حوزه هنری، سالن سلمان هراتی
📱پخش زندۀ نشست از:
www.aparat.com/rcica.ir
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
🌍 rcica.ir
♨️ @rcica
@Banou_negar
دیروز در حین رفتن به تالار محققان آستان قدس چشمم به این حدیث زیبا افتاد. حیفم آمد آن را با شما به اشتراک نگذارم، هر چند این حدیث زیبنده تر بود بر سر درب شوراهای سیاسی و ائتلاف، ریاست جمهوري، وزرا و تمامی مدیریت های خرد و کلان به عنوان یک راهبرد حکمرانی انقلاب اسلامی نصب گردد.
انتصابات "لپ لپی" مبتنی بر رانت مصیبتی با خودش می آورد که تمامی ایادی استکبار نمی توانند بر سر این ملت بیاورند!
تکمیل کنم این حدیث زیبا را با این بیان رسول خدا صلی الله علیه و آله که فرمودند «مَنْ تَقَدَّمَ عَلی قَومٍ مِنَ الْمُسْلِمینَ وَ هُوَ یَری أَنَّ فیهِمْ مَن هو افضلُ منه فقد خانَ اللَّه و رسولَه و المُسلمیِن» یعنی هرکه جلودار ( مسئول) عدهای از مسلمانان شود، در حالی که میداند در بین مسلمین فردی بهتر از او وجود دارد، پس خائن به خدا، رسولش و مسلمانان خواهد بود.»
✍ زهرا عباس پور
#تلنگر_حکمرانی
@Banou_negar
... حاج قاسم از جمله انسان هایی بودکه بندگی را بلد بود .
ویژگی خاصی داشت وآن اینکه مردم را دوست داشت ...
دوست داشتن مردم یکی از دو شرطی است که رسول مهربانی صلوات الله علیه برای زمامداری ضروری می دانستند.
نکته بسیار دقیقی است: اگر مردمت را دوست داشته باشی می توانی برای آنها تا پای جان تلاش بی وقفه کنی .
مردم با این مرد دارای بالاترین درجه نظامی اما #اسپرت پوش، احساس راحتی داشتند.
حاج قاسم در شرایطی برای حقوق زن وکودک در اقصی نقاط عالم وبیشتر غرب آسیا میدان داری می کرد که بعضی در داخل، اسیر تئوری های هرگز به هدف نرسیده ذهنی بودند مثل اینکه آیا حقوق بشر، خوب است یا بد ؟
اینها متوقف در نوع حقوق بشر بودند حاجی اما جان می داد تا از حق حیات و حق امنیت و حق زیست شایسته بشری دفاع کند.
اینکه حق حیات ماده چند اعلامیه جهانی حقوق بشر است، برایش موضوعیت نداشت وحق محیط زیست که غرب در شرق نابودش کرد، نسل چندم حقوق بشر است.
حاجی کاری به متون حقوق بی بشر نداشت لیکن از حقوق بنیادین بشر محافظت می کرد.. مکتب حاجی در حقوق بشر #کامن لا بود .
در نبل الزهرا و دیرالزور بود اما نگران حقوق بنیادین مردم خودش هم بود ...
حاجی از زد وبندهای سیاسی که در دل آن حقوق عامه گم می شد، فراری بود .
روحش در خیمگاه اصلاح طلب واصولگرا وچپ وراست و اینوری واونوری، توقفگاه دائم نداشت.
..حاجی اما رفیق شفیق مردم بود ...
آنقدر دلنشین بود که نگفتنش در نهی از منکر هم آدما را دلبسته معروف می کرد چون منکر ومعروف حاجی، پدر ومادر دار بود وربطی به جنس سیاست بی پدر و مادر دور از خیمگاه علی نداشت.
وقتی حاجی به آغوش خدا رسید همه سراسیمه از خانه ها وخیمه ها بیرون دویدند.. همه حس می کردند چقدر این قهرمان را می شناسند
شده بود ارزش مشترک همه ایران ...
مکتب حاج قاسم، مکتب حقوق بشر عملی وتجسمی بود اما وزارت امور خارجه وستاد حقوق بشر هم نتوانستند مکتب عملی حقوق بشری حاج قاسم را ثبت وبرندسازی کنند .
حاجی وارد معرکه ها نمیشد مگر برای صلح پایدار و امنیت وامید و سازندگی ودوستی..
چنان کودکان را به سینه می چسباند که انگار ملزمش کرده بودند کنوانسیون حقوق کودک بی خاصیت و بی پدر ومادر را یتیم داری کند.
حاجی بارها حق بر شادی وسلامت و زیست شرافتمندانه را با زنان وکودکان خاورمیانه با غلبه بر جهل برآمده از استکبار بین المللی جشن گرفت ....
و کنار مادران اطفال ربوده شده توسط داعش #راشدین که عامدانه هیچ دیدبان حقوق بشری حضور نداشت ،حاضر بود .
حاجی برای وطن همه جا داخل وخارج حاضربود..
برای حاجی ظریف وامیر عبداللهیان فقط دو اسم بودند.. به شأن عاقبت بخیری فکر می کرد و برای اوحکمرانی شایسته جهت خدمت به عیال الله، دارای اصالت بود چون مصلحتی شخصی نداشت.. رفاقت ها رامانع ازبیان حرف حق نمی دانست ،به طور مثال میگفت با این تفکر نمی شود کار کرد ...
حاجی مسلمان متشرع، مخلص ومسوول تراز بود وبه دستور رسول خدا مهر مردم در دلش نشسته بود و در دل وجان همه هم جاودان ماند .
#قهرمانِ وطن
#مکتب حقوق بشری کامن لا حاج قاسم
#دوستِ مردم
#مسوول تراز
#بی مصلحت
#مردمی
#لیلی نام تمام دختران سرزمین من است...
#مجنون نوشت این نامه را لیلی فقط بخواند...
#سارا _سادات پاد وکیل خیابانی تمام شهرهای ایران و دهاتی که کوچه دارد....
https://t.me/Sara_sadat_pad
@sara_sadat_pad
نقدی بر اجرای یک دیدار مبارک
✍ زهرا عباس پور
به عنوان فردی که در دقیقه نود شاید هم وقت اضافه مجوز حضورم در دیدار مبارک دیروز رهبر انقلاب با جامعه زنان صادر شد، لازم دیدم نکاتی جهت اصلاح رویههای اجرایی برنامه دیدارعرض کنم.
_ مدیریت جلسه با اینکه سعی کرده بود مدعوین عادی و حتی سخنرانان از لحاظ ظاهری از طیفهای مختلف فکری باشد اما در عمل همگی از یک جریان فکری بودند، چنین جلسهای در چنین برههای حقیقتا نباید به این سمت میرفت، سهم افکار متفاوتتر در بیان نظرات در محضر رهبری که رهبر همه مردم ایران است را نمیتوان نادیده گرفت.
جبهه انقلاب را اگر همه معتقدین به انقلاب اسلامی تعریف کنیم، قطعا گفتمانهای دیگری در حوزه مسائل زنان وجود دارد که با گفتمان شبه اصول گرایی متفاوت است، آنچه دیروز شاهدش بودیم همان گفتمان "شبه اصول گرایی" است به عنوان تنها قرائت طرفداران انقلاب اسلامی از مسائل زنان. این شکل تنگ کردن دایره انقلاب اسلامی قطعا به نفع انقلاب نیست.
یکی از شاخصهای سخنرانان "تهرانی بودن افراد" بود که در محتوای سخنرانی آنها خودش را نشان میداد، تمرکز بر پایتخت نشینی مانع از این شده بود که حتی یک نفر از زنان شاخص شهرهای دیگر فرصتی جهت ارائه نظرات مبتنی بر زیست بوم خود داشته باشند. فلذا طرح مسئلههای زنان غیر تهرانی خصوصا در "شهرستانها" و "روستاها" نماینده شایستهای در این جلسه نداشت. به عنوان مثال زنان در بسیاری از شهرستانهای ما مشکل متراژ خانه ندارند اما خانه مولد هم ندارند لذا مسئله چیز دیگری است...
این مهم حتی در میان مدعوین و نحوه دعوت نیز عیان بود. افراد شاخص شهرستانها و مسئلههایشان قربانیهای بزرگی بودند در این جلسه.
در جلسه اختصاصی حوزه زنان، که رهبر انقلاب به فرهیخته بودن افراد جلسه چندین بار اشاره نمودند و در سایت ایشان هم عنوان دیدار با زنان فرهیخته درج گردیده؛ جالب است که از هیچ یک از "متخصصین مطالعات زنان" در میان سخنرانان استفاده نشد و این نشان میدهد متاسفانه همچنان نگاه تخصصی به این حوزه در میان متصدیان اجرای دیدار در حاشیه قرار دارد.
"عدم آسیب شناسی حوزه زنان در چهار دهه انقلاب اسلامی" و صرفا درخواست توسعه پستهای تصمیم گیر و تصمیم ساز حوزه زنان امری معیوب است.
باید دید زنان در این چهار دهه در پستهای حوزه زنان چگونه عمل کردند؟ فهم آسیبهای ساختارهایی که در اختیار این زنان بوده و رویکرد عملکرد آنها همچون سیاسی بودن حوزه زنان و چیرگی گفتمانهای سیاسی به جای گفتمان انقلاب اسلامی که حتی در انتصابات این حوزه عیان است و… را نمیتوان ندید و صرفا خواستار توسعه کمی قدرت این زنان بود ( با اینکه عمیقا نیاز به توسعه قدرت تصمیم گیری زنان را لازم میدانم اما وقتی بدون آسیب شناسی عملکرد، این درخواست مطرح میشود من این درخواست را صرفا خواسته زنان خاص کنونی در قدرت میدانم نه نیاز عموم زنان در جهت حل مساله هایشان)
در پایان اشاره کنم به انتخاب افراد "وابسته به ساختارها یا مردان قدرت" جهت سخنرانی جلسه و عدم توجه به زنان کنشگر و مطالبهگر مردمی. این تمرکز حقیقتا امید را در بسیاری از نیروهای انقلابی حوزه زنان کم نموده و من کم شدن این امید را بسیار خطرناک میدانم...
هر چند صحبتهای برخی خانمها فارغ از اشکالاتی را که عرض کردم قابل تامل دیدم.
در کل با تمام اشکالات مطروحه و نقاط قوتی که نمیتوان منکرش شد که مهمترینش برگزاری اصل جلسه میباشد؛ شکل گیری این جلسات در حوزه زنان را بسیار مبارک میدانم و نکاتی که از باب خیرخواهی این کمترین به عنوان کوچکترین نیروی انقلاب اسلامی بیان کردم منکر زحمات و تلاشهای دست اندرکاران اجرایی برنامه نمیباشد و صرفا جهت اصلاح رویههای اجرایی جهت نیل به اهداف بزرگتر عنوان گردید ان شاألله تعالی.
@Banou_negar
یادداشت فاطمیه پنجم:
فروریختن دیوار ترس بهره مندی از زنان متخصص وکارآمد_که به دلیل فقدان پشتوانه های سیاسی به حاشیه رفته اند_ چهره عقلانی گفتمان انقلاب اسلامی را به ظهور می رساند .
حضور واقعی وتصمیم گیر زنان در شواری عالی انقلاب فرهنگی، وزارت آموزش و پرورش، بهداشت ودرمان، وزارت علوم، وزارت ارشاد می تواند خوانشی جدی ،واقعی ومنطبق بر الگوی حکمرانی فاطمی باشد.
این مطلب، یک برش از یادداشت چهارم بود که درادامه به آن خواهم پرداخت..
امروز ۱۴ دی ماه، به مناسبت تولد حضرت زهرا سلام الله علیها، رهبر انقلاب با بانوان دیدار داشتند.
مدعوین وکسانی که امکان واجازه حضور در این جلسه مغتنم را داشتند لابد شاخص سنجی وصلاحیت سنجی شدند..
.. اما چون قانون شفافیت ودسترسی آزاد به اطلاعات غير قانوني است، تحقیق بیشتر شاید جرم انگاری شود؟!
ظاهرا یکی از شاخص ها این بوده است بانوانی که فاقد تریبون هستند،بیان مساله کننداما دربین سخنرانان انتخابی، برخی دارای مسوولیت مستقیم در ساختارند و لذا شاید امکان اظهار نظر و ارایه ایده وسیاست های کلی نداشته و از بایدها برای رسیدن به حکمرانی زنانه مطلوب گفتند؟؟؟!! که احتمالا این مهم نیز حاصل ودریافت یک زنِ در ساختار پس از انتصاب است.
سایرین نیز کلی گویی کردند. به اسم، همه اقشار نماینده داشتند اما محتوای صحبتها حکایت از زیست واقعی در بوم مردمی نبود و عموما سخنرانان وارد ساحت کلان مختص رهبری شدند.
راستی لازم به ذکر است ترکیب سخنرانان برای چندمین باربه ما شهرستانیهااین پیام رادادکه ایران فقط تهران است...
اما مقام معظم رهبری جبران مافات کردند و درتبیین بخش داخلی گفتمان انقلاب اسلامی در حوزه زن وخانواده به فرق #خانه داری و #خانه نشینی پرداختند، که بزرگترین درس بود.
فرمودند خانه داری به معنای خانه نشینی نیست.
در مورد حجاب هم نگاه حاج قاسم را تأیید کردند. اینکه #ضعیف الحجاب است ضعفی دارد اما #ضد دین و#ضد انقلاب و#متهم نیست.
ایشان خط بطلانی بر طرح های غلط پروژه ای همانند طرح ناظر کشیدند .
آقا از ظلم علیه زن هم دوباره گفتند ونیز ضرورت تقنین به نفع مظلوم را یادآور شدند قبل از این هم بر ضرورت نگاه مسأله محور در حکمرانی گفته بودند .
در مورد حضور زنان در ساختارهای تصمیم گیری و ضرورت حضور اجتماعی ناظر به نقشهارا هم بیان کردندکه البته تا کنون متولیان امر در این خصوص اقدام عملی نکرده اندلذا # عدالت جنسیتی موضوعیت دارد.شاخص اشتغال باید جنسیتی باشد اعم از ساعت کار و اعم از سایر اقتضائات که تداخل نقشی نداشته باشد.
در ساحت بین المللی و مواجهه با گفتمان غرب هم دوباره تاکید کردند امامتاسفانه بعضی متولیان، فهمشان ناقص است و نمیتوانند این راهبرد رهبری را درک کنندکه منظورایشان از طلبکاری وتاکید بر برتری گفتمانی چیست لذاپروژه بگیران، در قضیه لغو عضویت جمهوری اسلامی ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل گفتند بهتر که حذف شدیم ما اصلا کنار این کفار چکار می کنیم...
خلاصه اینکه آقا باز هم مترقیانه عناصر گفتمان را خوب تبیین کردندو از همه کف میدانی تر و مسأله محورتر، خودایشان صحبت کردند.. انگار نماینده ما آدم معمولی ها و #یتیمان سیاسی، خود آقا بودند .قاطبه زنان نماینده ندارند وآقا شخصا مسائل قاطبه زنان را مطرح کردند.
اما درمورد برش یادداشت چهارم ؛
لازم است که حضور واقعی وتصمیم گیر زنان شاخص محور شود وشاخص ها را هم فقط سیاسیون نمی توانند تعیین کنند چون آنها #یتیمان سیاسی را به حاشیه می برند.
ولذاقبل ازمطالبه حضور زنان متخصص وکارآمد در مراکز مهم، بایستی شفافیت انتخابها و تعیین شاخص هارامطالبه کردچراکه درغیر این صورت مطالبه اول نیز فاقد اثرمطلوب میشود.. شاهد مثال آن نیز حذف #یتیمان سیاسی در دیدار رهبری ست .
. وقتی در این سطح، شایسته سالاری رعایت نشود موجب میشود که افراد مصلحت دار شاخص ها را تعیین کنند .
پایان این مطلب باز است ودوباره می نویسم ان شالله..
#یتیم سیاسی متخصص
#شایسته سالاری
#خانه داری به معنای خانه نشینی نیست.
#مکتب فاطمی
#لیلی نام تمام دختران سرزمین من است.
#مجنون به غمزه گفت #اینان دختران منند#دختران انقلاب
#سارا_سادات_پاد وکیل خیابانی تمام شهرهای ایران و دهاتی که کوچه دارد...
@sara_sadat_pad
@Banou_negar
برای زنی صاحب سبک در تاریخ ، ام البنین شاعره فاضله
شعرهای دلنشین می سرود .
مادر ۴پسر که همه در کربلا در رکاب امام حسین شهید شدند .
واما حضرت عباس درمیان آن چهار نفر، تابان ترین است .
قمرالعشیره در دامان مادری پرهیزگار و اهل فضل ودانش تربیت شد.
از کودکی پسری برای یک معرکه بزرگ در تاریخ تربیت کرد .
ام البنین نام وآوازه اش در تاریخ ثبت است اصلا به خاطر ویژگی هایی که داشت، همسر امیرالمؤمنین شد.
فرهنگ مادر شهید بودن وشجاعت و صبر را به گونه ای به تصویر کشید که برای واکاوی عباس، به ناچار باید به سراغ مادر رفت .
ارادت بانوی فاضله وشاعره و معرفت و ادب او به خانم فاطمه زهرا سلام الله علیها، گواهی بر فهم عمیق یک زن است و تفاسیر غلطِ رایج در مورد کم برخورداری زنان از عقل وهوش اجتماعی را دچار تزلزل کرد .
در تاریخ، نشانی از اسیر شدن این فاضله شاعره در صفتهای زنانِ غیر فرهیخته دیده نمی شود.
در عاشورا حضور فیزیکی نداشت اما فرهنگی از متانت وادب و تشخیص وهوش سیاسی را همراه پسران خود به مصاف معامله گران گندم ری کرد.
قدرت احتجاج عباس ومنطق وشعور وتشخیص سیاسی آن عالیجناب عشق در شب عاشورا، فصل زلالی از سیاست پاک وهمراهی گفتمان حق مدار حسین را برای همه بشریت به ارث گذاشت. لذا در خیل عاشقانش، و صف نذری بگیرانش ، ارمنی و زرتشتی و یهودی به سان خریداران یوسف فراوانند. فرهنگ مادر عباس مهربانی و باران سان است .
#ام البنین زنِ تمدن سازِ غیر معصوم است.
#نقش ام البنین در تاریخ پر رمز وراز عاشوراو در جای جای نینوا، ساحل شط و موج بر موج فرات، در لحظاتی که عباس تماما ادب شده بود وآب بر آب ریخت ودر تمام لحظاتی که عباس تیر خورد و مشک را نگه داشت و علم را خم نکرد تا در دلِ زینب و کودکان حرم، ترس نازل نشود، ام البنین بود...
ام البنین در کنار عباس ودر رگهای عباس، وقتی که پاسخ منفی به عمر سعد داد و امان نامه را رد کرد؛ حضور داشت .
امالبنین در همه تاریخ بشریت و هرجایی که جوانمردی به عباس اقتدا می کند، هست .
ام البنین تکثیر همه جانبه یک زنِ تراز در همه ساحتهاست.
ام البنین در جهاد و سیاست و ادب ومعرفت وامام شناسی، ام المجاهدین و ام النجباءست .
برای مادر عباس، نوشتن سخت است به ویژه که فاضله وشاعره است .کلمات در وصف این مهربانو با هم رقابت می کنند. مغازله و مشاعره و باز هم زمین گیر پسرش در ادبند .
چه خوش است مادر عباس بودن .راستی نام دیگر مادر ام البنین لیلی است ...
#مادران_فاضله
#شعور_اجتماعی_زنانه
#حضور_همیشه_جاری_زن
#تاریخِ_زنِ_مسلمان..
لیلی نام تمام دختران سرزمین من است،لیلی به ندبه نجوا کرد دیگر به من ام البنین نگویید.
مجنون با زلف خونین از قول مادرش گفت: عباسم فدای بچه های فاطمه
#سارا_سادات_پاد_وکیل_خیابانی_تمام_شهرهای_ایران_ودهاتی_که_کوچه_دارد
@sara_sadat_pad
@Banou_negar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دستهایم را در باغچه میکارم
سبز خواهم شد،
میدانم، میدانم، میدانم
و پرستوها
در گودی انگشتان جوهریام
تخم خواهند گذاشت ...!
#_فروغ_ فرخزاد
آیا کسی می داند چرا دنیا نگران #_دختران_ افغان نیست.
#_آقای _مولوی عبدالحمید _شما مدافع حقوق زنان هستید؟؟ ، قصد ندارید احیانا تلاشی کنید؟
#_کشک _وانسیون _حقوق _کودک
#_حقوق _ بی بشر
#_لیلی نام تمام دختران سرزمین من است.
#سارا _سادات_پاد وکیل خیابانی تمام شهرهای ایران و دهاتی که کوچه دارد...
@sara_sadat_pad
@Banou_negar
در افغانستان از زنان معترض اعترافات اجباری میگیرند/طالبان میگوید زن باید چشمش را هم بپوشاند
خبرآنلاین گزارشی از وضعیت فعلی زنان افغانستان منتشر کرد و نوشت:
🔹برای ما و جهان یک خط خبر بود، "طالبان ادامه تحصیل زنان در دانشگاه را ممنوع کرد" اما برای ملیحه ۲۲ ساله و همکلاسیهایش، آوار خبری که قرار است زندگیشان را تباه کند.
🔹ملیحه میگوید: مدرسهها در کابل اغلب بسته شدهاند، فقط برخی مدارس باز هستند. برای حضور دختران در مدرسه نیز باید پدر یا برادرشان همراه آنها به مدرسه بروند،از طرفی باید پوششمان طوری باشد که همه بدنمان را بپوشانیم.
🔹طالبان میگوید حتی چشمهایتان نباید دیده شود، چشمها را با روبنده یا عینک میپوشانیم تا بتوانیم رفت و آمد کنیم.
🔹معصومه که پیش از این در چند تجمع شرکت کرده با تهدیدهایی روبهرو شده که حالا دیگر برای اعتراض در تجمعات حاضر نمیشود. او میگوید:
🔹طالبان زنان معترض را بازداشت میکند و از آنها اعترافات اجباری میگیرد که بگویند از خارج از کشور و یا از جبهه مقاومت دستور میگیرند تا به خیابان بیایند. عهد میگیرند که زنان معترض خاک افغانستان را ترک کنند
@AkhbareFori
@Banou_negar
🔰چرا دیدارها، نمایشی میشوند و چرا دیدارهایِ نمایشی، گرهگشا نیست؟!
🔹یادداشت اول: مشاهدات
✍️عاطفه صادقی
نه من که مدعوی در بخش عمومی و به دعوت دفتر یکی از نمایندگان مجلس بودم و نه رسانهها و اصحاب فکر و دانشگاه؛ هیچ کدام غیر از مسئولان بیت و معاونت زنان ریاستجمهوری از سخنرانان و محتوای صحبت ایشان مطلع نبودند.
در کارت دعوت همه اشخاص عبارت دعوت ویژه درج شده بود؛ لذا بسیاری به این بهانه تلاش داشتند تا خود را به قسمت ویژه که با میله از قسمت عمومی مجزا میشد برسانند.
جایگاه ویژه برای برخی بانوان نماینده مجلس، برخی خانواده شهدای هستهای، مسئولان معاونت زنان ریاستجمهوری و برخی زنان مسئول در سایر بخشها و برخی هنرمندان زن رزرو شده بود. به جرأت میتوان گفت که غیر از یکی از سخنرانان که با شال صورتی و جوراب قرمز خود را نماینده زنان خانهدار معرفی کرد، باقی سالن پوششی یکدست و لباسی متناسب چنان مجلسی بر تن داشت و طبیعی هم بود که چهرههای متفاوتی از پوشش را شاهد نباشیم؛ وقتی افراد از یک گفتمان و جریان تعیین شوند، تصاویر نمیتوانند تفاوتها را عیان کنند، مگر به مدد برنامهریزیهای نمایشی.
آقایان بخش تشریفات یا انتظامات در ابتدای جلسه تعدادشان زیاد بود که به مرور کم شدند.
زودتر رفتم و در نزدیکترین محل به ورودی بخش ویژه روی صندلی نشستم. الهام چرخنده آمد، گمان نمیکردم این همه نحیف باشد؛ انتظاماتی که با جدیت فقط لیست را میشناخت و حتی همسر وزیر را راه نداد، احترامش کردند و بر صدر نشاندند. دو نفر خانم شاعر آمدند، اسمشان را گفتند و مجوز عبور به بخش ویژه گرفتند.
دو دختر نوجوان ورزشکار که یکی از آنها در بخش غواصی بانوان مدالآور و رکورددار ملی بود، اجازه نشستن در بخش ویژه گرفتند؛ نامشان در لیست نبود، معترض شدند که آنها را آوردهاند تا صحبت کنند. رایزنیها افاقه نکرد و نهایتا خودکار و کاغذی دادند تا حرفشان را بنویسند. مادر شهید دانیال رضازاده از شهدای اغتشاشات آمد ولی ایشان هم چون نامش در لیست نبود اجازه حضور در بخش ویژه نیافت. حسینیه شلوغ بود و تمامی صندلیها پر، خانمی که قاچاقی روی صندلی انتظامات نشسته بود از صندلیاش بلند شد تا مادر شهید بنشیند. عروسش هم روی زمین نشست. دم گوششان گفتم؛ شما هر جا که باشید برای ما عزیزید چه جایگاه ویژه چه اینجا، اینجا ولی دلمان به حضور شما گرم است و لبخند زدم.
تا آخر مجلس عکس تنها فرزندش در دستان لرزانش بالا بود و خدا میداند که آن دستان لرزان بزرگترین حجت انقلابی ماست.
پشت میلهها ازدحام زیادی برقرار بود؛ همگی تلاش میکردند تا خود را در نزدیکترین محل به دیدار رهبر برسانند. آقا که به حسینیه آمدند آن ازدحام به شور و اشتیاق پیوند خورد.
اشتیاق دیدار در بانوان چندان بود که اجازه استماع نمیداد. صحبتهای سخنرانان که تمام شد، کنار تریبون روی زمین نشستند. ظاهرا به لحاظ تصویری کادر زیادی خالی بود که انتظاماتِ جایگاه ویژه اجازه دادند تا بخشی از آن جمعیت به صورت گزینشی وارد بخش ویژه شده و روی زمین بنشینند. مادر شهید را هم به اصرار بلند کردند و بردند همان قسمت.
آن میلههای کذایی بهترین حجتاند در تفاوت زن حوزه عمومی و زن رسمی؛ اگر چه پیش از این دربارهاش زیاد گفته و نوشتهام ولی هیچ کدام به اندازه آن میلههای کذایی نمیتوانست فاصله زن حوزه عمومی از زن رسمی، مردشده و به انقیادِ سیاست و ساختار درآمده را عیان سازد. آن میلههای بیرحم که حتی هنرمندان و خانواده شهدای هستهای را به بازیگران عرصه نمایش خویش بدل میکنند.
اینها ولی هیچ کدام دلایل متقنی بر نمایشی بودن آن دیدار نیست. اینها صرفا مشاهدات فردی است که به هوای دیدار «ولی» و در غربت غیبت، خود را به دریای منتظران رساند تا به اندازه نَمی، بهرهمند شود.
دلیلِ متقن، چینش و محتوای ارائه شده در آن نشست است که در یادداشت بعدی دربارهاش خواهم نوشت.
#سایه_نوشت در بله، ایتا و سروش
https://ble.ir/sayehnevesht
eitaa.com/sayeh_nevesht
splus.ir/sayeh_nevesht
@Banou_negar
🔰چرا دیدارها، نمایشی میشوند و چرا دیدارهایِ نمایشی، گرهگشا نیست؟!
🔹یادداشت دوم: لزوم مردمیسازی دیدار بانوان با رهبری
(متن کامل یادداشت به ضمیمه، پیوست شده است.)
✍عاطفه صادقی
✅الف) جایگزینی موضوعات کماهمیت و ثانوی با مسئلههای اصلی
برشی از متن:
چرا مردان پرسروصدای عرصه مطالعات زنان که از قضا گلوگاههای سیاستگذاری حوزه زنان و خانواده دست آنان است در این جلسه غائب بودند؟! به چه دلیل بانوان شهرستانی و ورزشکار و از همه مهمتر متخصصین حوزه زنان در میان سخنرانان حضور نداشتند؟! با کدام استدلال و مصلحت پرسشها و مشکلات اصلی طرح نشده و با مشتی کلیگویی و طرح مسائل ثانوی و بدون اولویت جلسه هرز رفت و ...
حقیقتا تاسفانگیز است در روزهایی که مسئله زنان ایرانی به تیتر اول رسانههای جهانی تبدیل شده و ارائه تصویری مشوش از زنِ ایرانی در جهان، موجب اخراج ایران از مجامع جهانی شده و حیثیت اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی در عرصه بینالمللی آسیب دیده و این مسئله تبعات اقتصادی زیانباری برای مردم داشته است؛ سخنرانان دیدار رهبری، هیچ توجهی به این مهم نداشته، هیچ راهکاری در این خصوص ارائه نداده و هیچ بازخواستی از مسئولان و پژوهشکدهداران عرصه زن و خانواده ندارند که ناتوان از تعاملات جهانی و ارائه نظریهای جهانی از زن ایرانی و انقلابیاند.
✅ب) نقد مطالب مطروحه سخنرانان
برشی از متن:
صحبتهای خانم نقاشان بار دیگر ثابت کرد که زنان حوزه رسمی و مردان تصمیمگیر برای ارائه سخنرانیها چقدر در باطن خود غربزده و متمایل به بیانیههای دهانپرکنند؛ چرا که حتما نیاز است یک بانوی ایرانی شاغل در غرب از ایده الگوی سوم تعریف و تمجید کند و مثلا اگر یک مادر شهید روستایی یا یک بانوی کارآفرین یا ورزشکار شهرستانی همین قِسم بیانیهخوانی را ارائه دهد از نظر آنان چون فرنگ نرفته لابد شنیدنی نیست. پرسش این است که سخنان خانم نقاشان و معرفی ایشان به عنوان یک تجربه زیسته آیا خلآ فقدان نظریهای متناسب با ادبیاتی جهانی را در خصوص زن ایرانی انقلابی پر میکند؟!
✅ج) جایگزینی فرایند مردمیسازی دیدار با رویکرد کنونی
برشی از متن:
فرض بگیریم این دیدار هنوز محقق نشده بود و معاونت زنان ریاستجمهوری با همراهی بیت قرار بود مجری آن باشند.
آنها برای برگزاری چنین دیداری به صورت رسمی بیانیه داده و از تشکلها، انجمنها و گروههای مختلف زنان درخواست میکردند تا به طرح دیدگاههای خود به صورت رسمی و شفاف و از کانال رسانههای جاری کشور بپردازند.
کارشناسان منتخب و داوران بیطرف نیز برای بررسی محتواهای تولید شده به مردم معرفی شده و طی چندین جلسه کارشناسی با حضور اهالی رسانه، دیدگاه جریانات و گروههای مختلف زنان بررسی شده و منتخبین برای ارائه متن نزد رهبری در فرایندی شفاف و مطابق با معیارها شناسایی و سخنرانان به عنوان نمایندگان رسمی و نه خودخوانده جریانات معرفی میشدند. در پایان نیز متن صحبتها و دیدگاههای نهایی هر کدام از تشکلها یا کارشناسان به صورت رسمی در رسانهها منتشر و نهایتا رهبری بیانات خود را ناظر به راهبری و گرهگشایی از موارد طرح شده مطرح میفرمودند.
عملیاتی سازی چنین فرایندِ مردمگرایی پیشفرضهایی مانند پذیرش تکثر دیدگاهها، عبور از رویکرد زن رسمی، زمینهسازی برای رسمیت بخشیدن به جریانات مختلف حوزه زنان، شفافسازی و از همه مهمتر تلاش و فعالیت ساختارها را میطلبد که طبعا ساختار کنونی فاقد آن است و به همین دلیل دیدارها، صورتی نمایشی مییابند.
🔸 یادداشت بعدی به موضوع جوانب مختلف بیانات میپردازد.
#سایه_نوشت در بله، ایتا و سروش
https://ble.ir/sayehnevesht
eitaa.com/sayeh_nevesht
splus.ir/sayeh_nevesht
@Banou_negar
#اطلاعیه
"خانوم ماه" در مشهد نقد و بررسی میشود
💠این کتاب داستان واقعی زندگی خانمناز علی نژاد همسر بزرگوار، شهید شیرعلی سلطانی است.
از تمام بانوان و مادران عزیز دعوت میکنیم در نشست نقد و بررسی کتاب خانوم ماه
میهمان ما باشند💐
🔻پنجشنبه ۲۲ دی ماه ساعت۳ عصر
مشهد، خیابان امام خمینی(ره) روبروی باغملی
فروشگاه مرکزی بهنشـر
#انتشارات_به_نشر
#نقد_بررسی_کتاب
#خانوم_ماه
@behnashr
@Banou_negar
فاطمیه ششم:
بزرگداشت میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها، اعلام موضع رسمی اسلام در بزرگداشت مقام زن و به رخ رساندن یک گفتمان و باور واعتقاد جدی است.
گفتمانی که زن در آن پری رخی ست که مهجوری ومستوری مجازات او نیست بلکه در متن حضور دارد و اتفاقات بزرگ را مدیریت می کند.
حضور اجتماعی حکیمانه و کارآمد حضرت زهرا نیزترجمان پری رخ تاب مستوری ندارد، است.
زهرایی که باگفتار ورفتار، مهندسی فرهنگی وگفتمانی می کردوبا این مهندسی، تعادل مدیریت نظام خلقت را ترسیم و الگوی حضور مفید زنانه را معرفی کرد .
در تمامی تاریخ بشریت، گفتمان رقیبی که تهی از معرفت نقش ظهور موفق استعدادِ زن بوده است ، زن را منهای عقلانیت و حکمتش ودر شمایل جنس دوم در خدمت خود گمارده است.
در مقابلِ گفتمانِ عاقله فاطمی، گفتمان منفعت ست که عناصر متشکله آن، عقل و حکمت و درایت را از زن جدا می داند و به خود حق می دهد برای او تصمیم بگیرد و اورا مستخدم تصمیمات ناشایست و دونِ شأن زن کند .
منفعتِ مادی وجنسی ، دالِ مرکزی این گفتمان است لذا به اقتضای شرایط زمان ومکان و آداب ورسوم ، رنگ و تفاوت به خود می گیرد اما جوهره آن به خدمت گرفتن زن است .
در این گفتمان، زن حق شکوفایی عقلانی وکمال ندارد .ذهن خلاق ومبتکر او می بایست اسیر آنچه که جنس مردِ منفعت گرا تشخیص می دهد، شود .
در این گفتمان زن قرار است حضور واقعی نداشته باشد .
اما در گفتمان فاطمی، زن تصمیم گیر وصاحب اندیشه است لذادرگفتمان منفعت ، یک خطر بالقوه محسوب می شود چون تحول خواه است و یک متغیر اصلی در تطورات کمالی و ممکن است.
دراین گفتمان، حتی اگر شخص دختر سیاسی اسلام یعنی خانم فاطمه زهراهم باشی با بهانه دختر رسول خدا نباید به خیابان بیاید، ایشان را یک تابوشکن قلمدادمی کنند.
لذادر تاریخ آمده است که بعضی مردان ازاینکه زنانشان به روشنگری های فاطمه گوش دهند، احساس خطر می کردند .
ترنم حق خواهی فاطمه و هوش سیاسی او در نهضت ارتقای بینش زنانه و تربیت مادرانه جامعه اسلامی، تا دور ترین نقاط جهان امتداد دارد .
این فرهنگ تمدن ساز، یقینا برای مکتب منفعت قابل قبول نیست# شارلی ابدو نیز فرهنگی ازهمین گفتمان مقابل است. او برای زن حیثیتی قائل نیست و چون می داند بلوغ وعقلانیت و بیداری زنانه برابر است با سقوط مکتب منفعت، مهندسی سخیف افکار میکند.
وبالاخره آنکه امروزه نمیتوان برای چنین فاطمه ی مکتب سازی فقط شعر خواند.
فاطمه ی متمدنِ در متن، همان گفتمان تازه و جذابی است که البته در چهل وسه سال گذشته به طور کامل از مستوری رها نشده است.
دختر سیاسی وفاطمی با جهان حرف دارد لیکن این ظرفیت گفتمانی در برهه های مختلف دراختیار افکار وافراد ناکامل و غیر کارآمد قرار گرفته است و این مهجوری ومستوری حاصل از این غم است.
#لیلی_نام_تمام_دختران_سرمین_من_است.
#سارا_سادات_پاد_وکیل_خیابانی_تمام_شهرهای_ایران_و_دهاتی_که_کوچه_دارد
https://t.me/Sara_sadat_pad
@sara_sadat_pad
@Banou_negar
امشب ۲۴دی ۱۴۰۱
توران ولی مراد در برنامه جهان آرا شبکه افق
موضوع بحث: راه طی شده در امورزنان و خانواده و آسیب شناسی آن و راه برون رفت از آسیب
ساعت برنامه: ۲۲ الی ۲۳:۳۰
@iranzanan
@Banou_negar
هدایت شده از شبکه ایران زنان
از مقامات بالا فرمان داده شد من در برنامه امشب جهان آرا نباشم
مشکلات حوزه زنان و خانواده همه حل است
🔻 مسئله زن
سرمقاله هممیهن
🔹اعتراضات اخیر اگرچه ابعاد گستردهای داشت، ولی به چند دلیل مسئله زن نقطه محوری آن بود. نماد مهسا، حضور گسترده زنان بهویژه دختران در اعتراضات، شعار اصلی آنان که با زن شروع میشود و حجاب، همه و همه کافی بود تا مسئله حقوق و جایگاه زن برجسته و محور اصلی شود. از این رو طبیعی بود که انواع گرایشهای موجود در جامعه نسبت به این مسئله اعلامنظر کنند.
🔹از جمله سنتیترین گروه سیاسی یعنی موتلفه اسلامی با برگزاری نشستی به مناسبت تولد حضرتزهرا(س) به ابراز مواضع پرداخت که طبعا باید از چنین کاری استقبال کرد و این امکان را برای همه گرایشهای موجود در کشور فراهم کرد که در فضایی امن و بهدور از اتهامزنی و ناامنی دیدگاه خود را اظهار دارند.
🔹گرچه این نشست محورهای متعددی داشت ولی تأکید برخی از سخنرانان بر اصلی بودن نقش تربیتی و خانهداری زنان یکی از محوریترین گزارهها بود. بدون تردید همه میدانیم که نهاد خانواده تا چه اندازه مهم است و نقش تعیینکنندهای در اجتماعی کردن و تربیت فرزندان دارد. ولی در کنار این اهمیت باید به نکات دیگر هم توجه داشت و پرسشهایی را پاسخ داد.
🔹از جمله اینکه مگر پدر نقش تربیتی ندارد؟ چه کسی گفته نقش او از نقش تربیتی مادر کمتر است، احتمالا بیشتر هم هست؟ به علاوه مگر زنان قدیم یا حتی حالا که تمام وقت در خانه هستند صبح تا شب مشغول تربیت فرزندانشان هستند؟ آیا حاضرید درباره وضعیت تربیتی فرزندانی که مادرانشان تمام وقت در خانه هستند با آنان که مادرانشان شاغل هستند تحقیق کنیم؟ مگر آن دسته از خانمهای شما که شاغل هستند فرزندانشان تربیت نمیشوند؟ بهعلاوه مگر مسئله فقط تربیت است؟ اقتصاد خانواده چه میشود؟ چقدر از مردم بهویژه افراد جوان قادر به گذران زندگی خود بدون اشتغال زنان خود هستند؟
🔹نکته دیگر اینکه این همه مشاغل که از نظر شما حتما باید زن باشد را چکار خواهید کرد؟ پزشک و آموزگار و مشاور و انواع کارهای دیگر. کدام زنان بروند این مشاغل را انتخاب کنند؟ اگر رفتند آیا فرزندانشان تربیت نمیشوند؟ بهعلاوه برای تربیت باید بر کودک اقتدار اخلاقی داشت و این نیازمند تحصیلات است. خوب در این صورت زن نباید درس بخواند یا موارد محدودی را بخواند؟
🔹این پرسشها در سطح فرد و خانواده بود، حال در سطح جامعه؛ چگونه میتوان کشور را بدون حضور زنان در مسیر توسعه قرار داد؟ مگر ممکن است که ظرفیت نیمی از جامعه را در داخل خانه که آپارتمان ۶۰ متری شده محبوس کرد و آن جامعه روی ترقی و پیشرفت را ببیند؟ اصلا به چه حقی میخواهیم برای آنان چنین محدودیتی قائل شویم؟ همین رویکرد سلطه بر حقوق زن بزرگترین مانع جوامع سنتی برای توسعه است.
🔹اگر این را هم ندیده بگیریم واقعیت جامعه به ما چه میگویند؟ پس از انقلاب، زنان ۶۰ درصد ورودی دانشگاهها را به خود اختصاص میدهند، درحالیکه پیش از انقلاب فقط ۳۰ درصد بودند. این زنان با تقاضای بالای آموزش را نمیتوان در خانه محصور کرد. اگر نگاهی به اطرافیان و نزدیکان خود بیندازید، متوجه این تغییرات خواهید شد. هر گروهی حق دارد و باید از مواضع خود دفاع کند ولی اگر رویکردهای دیگران را نادیده بگیرد یا آنها را تخطئه کنید، جامعه با بنبستی مواجه میشود که جز اعتراض و تقابل چاره آن نخواهد بود.
🔹تأکید بر ارزشهای سنت خیلی هم خوب است، مشروط بر اینکه مانع ارزشهای دیگران نشود. ارزشهایی که بهرغم میل عدهای در حال گسترش است.
متن کامل:
https://b2n.ir/z08557
@Banou_negar