فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 درباره لایحه عفاف و حجاب
🔶 مناظره محسن برهانی و ابوالفضل اقبالی
🔻محسن برهانی: در لایحه جدید حجاب، تصاویر بیحجاب پروفایل بانوان یا پوشیدن لباسی که باعث تهییج شهوت باشد جرمانگاری شده است؛ این نه اجرایش ممکن است و نه دستگاه شهوتسنج داریم! قانون نباید قابلیت سوءاستفاده داشته باشد و باتلاق سلایق شود. اینکه یکمرتبه یک مسئله را تبدیل به خاکریز اول و دیوار برلین کشور کنیم ربطی به شریعت ندارد. اگر دغدغهشان برهنگی است، پس چرا افتادن روسری مشمول توقیف، پلمپ و... میشود؟
🔻ابوالفضل اقبالی: بخشی از حاکمیت به این جمعبندی رسیده است که باید پایان پرونده حجاب را در کشور رقم بزند، چون مانند استخوانی در گلو شده است. مشخص است که اگر اقدامی نکنیم، تغییرات پوشش در این نقطه نخواهد ماند. میگویند این قانون در ضدیت با کرامت زن ایرانی است؛ اتفاقا اجرای آن مانع میشود که از بدن زنان، برای تبلیغات، بهرهگیری جنسی شود. گروه مخالف قانون جدید میخواهد گشت ارشاد بماند تا بتواند از آن بهرهبرداری جناحی کند.
🎞 فیلم کامل این گفتگو سایت آزاد در لینک زیر مشاهده بفرمایید:
https://azad.im/table/92
در یوتوب آزاد:
https://youtu.be/Tfo5OYsaUMA
🆔@AzadSocial
🔹بانونگار
بانو نگار
🎥 درباره لایحه عفاف و حجاب 🔶 مناظره محسن برهانی و ابوالفضل اقبالی 🔻محسن برهانی: در لایحه جدید حجاب
دیدن فیلم کامل مناظره به همه علاقه مندان سیاست گذاری های عفاف و حجاب توصیه می شود.
✨بسم الله النور
🔖انجمن علمي مطالعات زنان دانشگاه جامع انقلاب اسلامي
باهمكاري بسيج دانشجويي دانشگاه برگزار مينمايد:
🔰سلسله نشست هاي🔰
🔎بررسي قانون عفاف وحجاب🔍
(ابعاد حقوقي وجامعه شناختي)
💠پردازنده:دكتر رقيه سادات مومن
(هيئت علمي پرديس خواهران دانشگاه امام صادق (ع) و استادمدعودانشگاه جامع انقلاب اسلامي)
📌زمان : چهارشنبه ٢١ آذرماه
⏱ساعت : ١٨
💻 دربستر مجازي💻
📫براي کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام با شناسه زیر ارتباط بگیرید
@womens_studies
انجمن علمي مطالعات زنان دانشگاه جامع انقلاب اسلامي@womenstudiescuir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خسروپناه: طبق لایحه حجاب و عفاف رانندهای که مسافر بیحجاب دارد جریمه میشود؛ راننده چه گناهی کرده؟/ اشکالات وارد است باید اصلاح شود
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:
🔹️اخیراً از آقای رئیس مجلس شنیدم گفتند اصلاحات و پیشنهادها را بدهند حتماً به آن توجه میکنند و انشاءالله با اصلاحات این قانون را نهایی کنند که دولت هم بتواند با نگاه وفاق آن را اجرا کند.
@hammihanonline
🔹بانونگار
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد برگزار میکند:
🔆 سلسله نشست های نخبگانی تحلیل و بررسی وضعیت سیاستگذاری و قانونگذاری زنان و خانواده در جمهوری اسلامی ایران
🧕موضوع نشست اول: نقد و بررسی لایحه ارتقا امنیت زنان و قانون ترویج فرهنگ عفاف و حجاب
با حضور:
سرکار خانم دکتر سکینه سادات پاد
مسئول پیگیری حقوق و آزادیهای اجتماعی ریاست جمهوری
⏰ زمان: چهارشنبه ساعت ۱۲ تا ۱۴
🏢 مکان: دانشکده مهندسی، تالار خیام
🆔️@anjomanfum
🔹بانونگار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ضرغامی، رئیس اسبق صداوسیما: برخی قوانین با گذشت زمان متروک می شوند؛ برخی قوانین از همان ابتدا متروک اند! /جماران
✅ @Khabar_Fouri
🔹بانونگار
توقف ابلاغ قانون عفاف و حجاب با تصمیم «شورایعالی امنیت ملی»/ قالیباف و پزشکیان به توافق رسیدند، پاستور به دنبال «لایحه اصلاحی» رفت
ابلاغ قانون عفاف و حجاب متوقف شد؟ زمزمه ها و برخی خبرها حکایت از آن دارد که پاسخ به این سوال مثبت است اما علت چه بود.
منبع آگاه: دولت و مجلس درباره قانون عفاف و حجاب توافق کردند:دولت ان قلت هایی دارد و مجلس هم پذیرفته که دولت اصلاحات مدنظر خود را در قالب لایحه به مجلس بدهد و بعد نمایندگان بتوانند کاری که باید انجام شود، را انجام دهند.
رنجبرزاده،نماینده مردم اسدآباد در مجلس: شورایعالی امنیت ملی ابلاغ قانون عفاف و حجاب را متوقف کرد
من عضو هیات رئیسه نیستم اما می دانم که شورای عالی امنیت ملی فعلاً مانع شده و متوقف شده است. من زمانش را نمی دانم اما فکر کنم زمان نداده و فعلاً گفته که اجرا نشود. در حقیقت تصمیم شورای عالی امنیت ملی این است که به لحاظ مصالح و مسائلی که آنها تشخیص دادند، فعلا اجرا نشود
مجتبی یوسفی، عضو هیئت رئیسه مجلس :اصلاحیه دولت جلوی ابلاغ قانون حجاب را نمی گیرد
اگر اصلاحیه بدهند، قانون اصلاح می شود اما جلوی ابلاغ را نمی گیرد، از طرفی دولت تا الان چیزی ارسال نکرده است ولی در مورد همه قوانین رویه به این ترتیب است که قانون ابلاغ می شود و بعداً با لایحه و یا حتی طرح درخواست اصلاح آن قانون را داد.این موارد شامل همه قوانین می شود اما جزئیاتی از این موارد نمی دانم و دولت هم حداقل رسماً مورد جدیدی به مجلس اعلام نکرده است./خبرآنلاین
@chandsanieh_news
🔹بانونگار
هدایت شده از Sarasadat pad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مادر شهیدان جوادنیا را یادتان هست؟
همان که در دیدار امام خمینی، عکس اول را درآورد: این پسر اولم محسن است. عکس دوم را گذاشت روی عکس محسن: این پسر دومم محمد است؛ دو سال با محسن تفاوت سنی داشت. عکس سوم را آورد و گذاشت روی عکس محمد. خواست بگوید این پسر سومم... سرش را بالا آورد، دید شانههای امام دارد میلرزد... فوری عکسها را جمع کرد زیر چادرش و خیلی جدی گفت: «چهار تا پسرم رو دادم که اشکتو نبینم»!
بانو فاطمه عباسی مادر چهارشهید
محسن و محمد و یونس و احمد جوادنیا در شب وفات حضرت ام البنین سلاماللهعلیها آسمانی شد
روز تکریم مادران شهداء ، ام البنین های محترم ایران گرامی باد .
رحلت مادر با معرفت ارباب ادب عباس ابن علی تسلیت باد .
#سکینه_السادات_پاد_وکیل_پایه_یک_دادگستری
https://eitaa.com/sara_sadat_pad
۲۷ /آذر/ ۱۴۰۳
رهبر انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از زنان و دختران:
حقوق زن و مرد در خانواده یکسان است
رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار هزاران نفر از زنان و دختران، حضرت فاطمه زهرا(س) را از شگفتیهای آفرینش خواندند و با بیان اصول مهم منشور اسلام درباره زن، تأکید کردند: در اسلام، زن و مرد مکمل یکدیگرند و در تلاش برای رسیدن به حیات طیبه و تواناییهای فکری و روحی در عرصههای علمی، فرهنگی، هنری، اثرگذاری اجتماعی-سیاسی، فعالیت اقتصادی و مسائل بینالمللی هیچ تفاوتی با هم ندارند.
حضرت آیتالله خامنهای همچنین با اشاره به تداوم جنایات رژیم صهیونیستی و آمریکا در منطقه و کمک برخی به آنها، گفتند: رژیم صهیونیستی به خیال خود از طریق سوریه آماده میشود که نیروهای حزبالله را محاصره و ریشهکن کند اما آنکه ریشهکن میشود، اسرائیل است.
ایشان در ابتدای سخنانشان با تبریک ایام ولادت حضرت صدیقه طاهره(س)، جلسه با زنان و دختران را بسیار خوب و پرشور خواندند و با اشاره به برخی محورهای سخنان ۷ نفر از خانمها در این جلسه، از جمله «مراقبت از خانواده در فضای مجازی»، «افزایش جمعیت»، «مسائل مربوط به زنان در عرصه هنر» و «تسهیلگری در امر ازدواج»، گفتند: مسئولان دفتر رهبری و دستگاههای مربوط، نکات بسیار خوب سخنان خانمها در جلسه را پیگیری و مورد ملاحظه جدی قرار دهند.
رهبر انقلاب با اشاره به برخی ابعاد وجودی حضرت فاطمه زهرا(س) به عنوان پدیده شگفتانگیز عالم آفرینش، گفتند: اینکه بانویی جوان، از لحاظ معنوی و هویت ملکوتی و جبروتی به جایی برسد که به روایت اهل تشیع و تسنن، خشم او خشم خدا و خشنودی او خشنودی پروردگار را به همراه بیاورد، بسیار پر عظمت و عجیب است.
ایشان، «غمگساری با پیامبر در سختیها»، «همراهی با امیرمومنان در جهاد»، «خیرهکننده چشم فرشتگان در عبادت»، «بیان خطبههای فصیح، بلیغ و آتشین»، «پرورش امام حسن و امام حسین (علیمها السلام) و حضرت زینب(س)» را از ویژگیهای بینظیر حضرت فاطمه(س) خواندند و افزودند: آن حضرت در کودکی، جوانی، ازدواج و سیره زندگی، برترین، زیباترین و گویاترین الگوی زن مسلمان است.
حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به دیدگاههای مختلف درباره مسئله زن در جهان، گفتند: سرمایهداری و سیاستمدارانِ تابع آنها با در دست داشتن رسانههای مؤثر در جهان، با بیصداقتی و دروغگویی و در پوشش ظاهری یک نظریه فلسفی و انسان دوستانه، انگیزههای جنایتکارانه و فسادانگیز خود را برای دخالت و جهتدهی در امور جامعه جهانی زنان و کسب منافع نامشروع، پنهان میکنند.
ایشان بیصداقتی و ریاکاری را روش همیشگی استعمارگران و سرمایهداران غربی دانستند و کشیدن زنان به کارخانهها برای تأمین نیاز صنایع به کارگرانِ با دستمزد کم را تحت پوشش آزادی و استقلال زنان، نمونهای از این ریاکاری خواندند.
حضرت آیتالله خامنهای هدف پنهان از شعار آزادی بردگان آمریکا در حدود ۲ قرن قبل را، کشاندن بردگان از مزارع جنوب به کارخانههای شمال این کشور خواندند و گفتند: امروز هم در پشت شعارهای فمنیستی و آزادی و حقوق زنان، اهداف ضدانسانی و سیاسی، نهفته است که برخی از آنها مشخص است و برخی اهداف بعدها آشکار میشود.
ایشان تشریح منشور اسلام در مقوله زن را برای درک عمومی از منطق اسلام در این زمینه، ضروری برشمردند و گفتند: باید این منطق را در جامعه جا بیندازیم و براساس آن عمل کنیم که البته بعد از انقلاب در این زمینه کارهای زیادی شده است.
رهبر انقلاب مسئله زوجیت را اولین اصل مهم در منشور زن در اسلام خواندند و افزودند: براساس آیات متعدد قرآن، زن و مرد از جنس یکدیگر، زوج و مکمل هم هستند.
حضرت آیتالله خامنهای لازمه زوجیت و مکمل بودن زن و مرد را تشکیل واحدی سوم به نام خانواده خواندند و گفتند: براین اساس، تشکیل خانواده یک سنت الهی آفرینش است که خوشبختانه در فرهنگ ایرانی هم، خانوادهدوستی از نشانههای مهم قوت و عمق فرهنگی ملت است.
رهبر انقلاب یک اصل دیگر منشور اسلامی درباره زن را «نبود هیچگونه تفاوت بین زن و مرد در حرکت معنوی و تعالی انسانی و دستیابی به حیات طیبه» خواندند و گفتند: از منظر اسلام، زن و مرد با وجود تفاوتهای جسمی، هر دو از تواناییها و نوآوریهای فکری و عملی و استعدادهای بینهایت برخوردار هستند که باعث میشود زن نیز همچون مرد بتواند و در مواردی واجب باشد که در عرصهها و فعالیتهای گوناگون علمی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، بینالمللی، فرهنگی و هنری نقشآفرینی کند.
🔹بانونگار
ایشان نقشهای متفاوت زن و مرد در خانواده از نگاه اسلام را دلیل برتری یکی بر دیگری ندانستند و افزودند: زن و مرد در خانواده از حقوق یکسان برخوردار هستند؛ البته از لحاظ عاطفی، اسلام زن را همچون گُلی میداند که باید از طراوت و عطر او در خانواده مراقبت و استفاده کرد.
«محدودیتهای حاکم بر ارتباطات و معاشرتهای زن و مرد» موضوع دیگر مورد تأکید از منظر اسلام بود که رهبر انقلاب در خصوص آن گفتند: اسلام درباره مسئله «حجاب و عفاف و نگاه» تکیه و ملاحظاتی دارد. البته بیبندوباریهای امروز در غرب نیز نسبتاً جدید است و توصیف زن اروپایی در آثار ادبی دو سه قرن پیش نشان میدهد در غرب نیز ملاحظات زیادی در مسئله زن وجود داشته است.
ایشان «ارزش معنوی مادری و افتخار به آن» را رکنی دیگر از نگاه اسلام به مسئله زن برشمردند و افزودند: امروز بعضیها در سایه سیاستهای سرمایهداران و استعماگران و بدخواهان جوامع مستقل بخصوص جامعه ما، از «مادری» تصویر بدی ارائه میکنند. در حالی که مادری و پرورش دادن یک انسان، افتخاری بسیار با ارزش است و بر همین اساس است که در اسلام با تعابیر مختلف از جمله قرار داشتن بهشت زیر پای مادران، سفارش زیادی به محبت و خدمت و اطاعت از مادر شده است.
حضرت آیتالله خامنهای پس از برشمردن بعضی از اصول مهم منشور اسلام درباره زن، رشد شگفتانگیز زنان مؤمن، دانا و فعال در عرصههای مختلف پس از پیروزی انقلاب را بر پایه این نگاه متعالی دانستند و گفتند: نقش زنان در دوره مبارزات و پیروزی انقلاب تعیینکننده بود و در حالی که برخی افراد، مخالف حضور زنان در راهپیماییها بودند، امام بزرگوار با آن نگاه به شدت مخالفت کردند.
ایشان افزودند: ورود زنان به میدان بود که باعث به میدان آمدن همسران و فرزندان آنها شد؛ بنابراین به یک معنا زنان انقلاب را پیروز کردند.
رهبر انقلاب فعالیت متین در عرصههای سیاسی و بینالمللی و همچنین نقشآفرینی در حوادثی مانند دفاع مقدس، دفاع از حرم و عرصه سیاسی را جلوههای درخشان دیگری از فعالیتهای زنان پس از پیروزی انقلاب برشمردند و گفتند: زن ایرانی توانسته از هویت و فرهنگ و سنن تاریخی و اصیل کشور با متانت، حیاء و عفت خود صیانت کند؛ بگونهای که تا امروز تحت تأثیر عوارضی که بسیاری از کشورهای غربی دچار آن هستند قرار نگرفته و پس از این نیز انشاءالله همینطور به حرکت خود ادامه خواهد داد.
حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به درخشش زنان در فعالیتهای علمی و تحقیقی دانشگاهها و حوزههای علمیه خاطرنشان کردند: امروز تعداد زنان مجتهد، کم نیست و حتی معتقدیم که در بسیاری از مسائل زنانه که مردها تشخیص خوب و درستی ندارند، خانمها باید از مجتهدان زن تقلید کنند.
ایشان رشد زنان دانشمند، استاد دانشگاه، نویسنده، شاعر و هنرمند با حفظ تدیّن را غیرقابل مقایسه با قبل از انقلاب خواندند و گفتند: البته دشمن هم بیکار نیست و مشغول طراحی است چرا که آنها خیلی زود متوجه شدند شکست دادن و به زانو درآوردن انقلاب با شیوههای سختافزاری همچون جنگ، بمباران، قومیتگرایی و نیروهای فتنهگر ممکن نیست بنابراین سراغ شیوههای نرمافزاری یعنی تبلیغات، وسوسهها و شعارهای بهدور از صداقت رفتهاند.
حضرت آیتالله خامنهای ادعای دفاع از زن با راهاندازی اغتشاش در کشوری را از مصادیق شعارهای دروغین بدخواهان دانستند و افزودند: دختران، بانوان، اساتید، دانشجویان و همه جامعه زنان خود را موظف بدانند که در مقابل وسوسهها و شیوههای موذیانه و جنگ نرم بدخواهان برای انحراف از ارزشها در مسائل زنان، اهتمام کافی داشته باشند.
رهبر انقلاب در بخش پایانی سخنانشان با اشاره به مسائل منطقه، خاطرنشان کردند: با حرکتی که در سوریه انجام شد و با جنایتهای رژیم صهیونیستی و آمریکا و کمکهای دیگران به آنها، دشمنان خیال کردند که مسئله مقاومت تمام شد در حالی که آنها سخت در اشتباه هستند.
ایشان با تأکید بر اینکه روح سید حسن نصرالله و سنوار زنده است، افزودند: جسم آنها رفت اما شهادت، آنها را از عرصه وجود بیرون نبرد و روح و فکر آنها باقی است و راهشان ادامه دارد.
حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به ایستادگی غزه در برابر حملات روزانه صهیونیستها و استمرار مقاومت لبنان، گفتند: رژیم صهیونیستی به خیال خود در حال آمادهسازی خود از طریق سوریه برای محاصره و ریشهکنی حزبالله لبنان است اما آنکه ریشهکن خواهد شد، اسرائیل است.
رهبر انقلاب با تأکید بر ایستادگی ایران در کنار مبارزان فلسطینی و مجاهدان حزبالله و تداوم هرگونه حمایت و کمک ممکن به آنها، ابراز امیدواری کردند مجاهدان روزی را ببینند که دشمن خبیث در زیر پاهای آنها لگدمال شود.
🔹بانونگار
پیش از بیانات رهبر انقلاب ۶ نفر از فعالان حوزه زنان و دختران به بیان مطالبی در زمینههای «الگوی زن مسلمان انقلابی»، «فضای مجازی، زن، خانواده و کودک»، «حل مسئله جمعیت از طریق تقویت نهاد خانواده»، «توانمندی بانوان هنرمند و تقویت آثار نمایشی حوزه زنان»، «تسهیلگری ازدواج و مسئله واسطهگری» و نیز، «اصلاح برنامههای درسی دانشآموزان دختر با نگاه به تقویت هویت فرهنگی» پرداختند.
همچنین خانم «عائده سُرور» مادر دو شهید لبنانی هم به نمایندگی از بانوان محور مقاومت، در این دیدار سخنانی در باب ادامه و پیروزی مقاومت بیان کرد.
🔹بانونگار
بچههای انقلاب هشدار - محسن عباسی ولدی.mp3
8.77M
🔺#هشدار مهم استاد عباسی ولدی
🔺 #خطر بزرگ بیاعتماد کردن مردم به رهبر انقلاب و تمامی نهادهای انقلاب اسلامی توسط گروهی در داخل جبهه انقلاب
@abbasivaladi
🔹فرصت محدود سخنرانی در دیدار سالیانه با رهبر انقلاب، می بایست با رویکرد مسئله محوری به بیان مصائب و مشکلات اصلی حوزه زنان باشد نه بیان بدیهیات و بیانات قبلی ایشان که هر چند ارزشمند است اما شخص رهبر انقلاب قطعا بیش از هر کسی بدان آشنایی و اشراف دارند!
🔹الحمدالله در آشفته بازار کنونی گفتمان سازی، سیاست گذاری، برنامه ریزی و اجرا در حوزه زنان کم مسئله نداریم که برخی بزرگواران به تکرار مکررات می پردازند ...
🔹ناظر به محوری بودن مسائل زنان و خانواده و عدم آشنایی بسیاری از دولتمردان با گفتمان رهبر انقلاب در این خصوص و همچنین لزوم حل مسائل زنان در همه ارکان دولت، خوب است در چنین جلسه ای شخص رئیس جمهور و همه اعضای هیئت دولت حضور داشته باشند.
و گرنه چه توقعی صرفا از ساختار نحیف معاونت زنان دولت و سایر ساختارهای بی تناسب با مسائل زنان و خانواده می توان داشت؟!
#الگوی_سوم_زن
✍زهرا عباس پور دانش پژوه دکتری حکمرانی خانواده محور دانشگاه تهران
🔹بانونگار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چرا زن مجتهدی در شورای نگهبان و خبرگان نیست؟!
#باز_نشر
❓سهم فعلی زنان در مقدرات اساسی کشور
❗️خاطره تلخ تنها زن حاضر در مجلس خبرگان قانون اساسی
🔰قسمت پنجم × برنامه تلویزیونی «علامت»
💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان
🔸شبکه دو سیما
* برای قضاوت بهتر فایل صوتی کامل این جلسه را اینجا بشنوید
☑️ @m_ghanbarian
🔹بانونگار
بانو نگار
🎥 چرا زن مجتهدی در شورای نگهبان و خبرگان نیست؟! #باز_نشر ❓سهم فعلی زنان در مقدرات اساسی کشور ❗️خاط
متولیان حوزه زنان که منظومه فکری رهبر انقلاب در موضوع زنان را به خوبی درک کرده باشند می توانند مطالباتشان را با صدای رسا و بدون لکنت بیان کنند هر چند آماج انواع برچسب ها و تهمت های بعضا دوستان جاهل و دشمنان مغرض هم قرار بگیرند.
🔹بانونگار
✳️ متن و حاشیه "اجلاس خانواده، آینده، پیوندهای پایدار"
از حواشی غیرمعمول "اجلاس بین المللی خانواده، آینده، پیوندهای پایدار" عجیبتر خود متن همایش است. جالب بود که همایشی در این سطح از برگزاری با حضور دو رئیس قوه و کلی مسوول حاکمیتی در بی خبری فعالان و پژوهشگران حوزه خانواده برگزار شده است.
مقداری جستجو کردم، نه پایگاهی برای ارائه اطلاعات درباره گردهمایی و مسولان علمی آن، نه جایی برای فراخوان پژوهشگران حوزه خانواده و مهمتر از همه نه ایده مشخصی درباره هدف برگزاری.
حضور پررنگتر مسوولان حاکمیتی نسبت به اصحاب فکر و نظر نیز نامناسب بود.
این همایش را مقایسه کنید با همایش سالیانه قطر درباره خانواده.
قضاوت نهایی نمیکنم و منتظر میمانم تا چند روز آینده خبرهای شفافتری از این گردهمایی، مهمانان و ارائههای آن پیدا کنم.
@majiddehghan
🔹بانونگار
🔺🔻آیتالله مکارمشیرازی: مسئله حجاب با فشار و سختگیری قابل حل نیست/حجاب تبدیل به یک مسئله سیاسی شده که نیاز هست حساب شده برخورد کنیم
آیت الله مکارم شیرازی در دیدار با وزیر علوم:
🔹باید دلایل مهاجرت نخبگان شناسایی شود و از ظرفیت نخبگی که در حوزههای علمیه و دانشگاهها وجود دارد برای آبادانی مملکت استفاده شود.
🔹بعضی معضلات اخلاقی در دانشگاهها ناپسند است؛ شنیده می شود که در بعضی از دانشگاهها مشکلات اخلاقی اتفاق افتاده که لازم است نسبت به آن، اهتمام ویژه ای داشت.
🔹حجاب تبدیل به یک مسئله سیاسی شده که نیاز هست ما هم با آن حساب شده برخورد کنیم. این مسئلۀ از طریق فشار و سختگیری قابل حل نیست، بلکه باید از روش های ایجابی و مثبت استفاده کرد.
🔹تسنیم
@Akharinkhabar | akharinkhabar.ir
🔹بانونگار
«گفتوگو»؛ ضرورت اجتماعی در مسائل زنان
🔸️در جامعهای با تکثر و تنوع فکری و فرهنگی، اختلافنظرها امری طبیعی و اجتنابناپذیر است، اما چگونگی مواجهه با این اختلافهاست که میتواند جامعه را به سوی همگرایی یا تضاد بیشتر سوق دهد.
🔸یکی از حوزههایی که گفتوگو میتواند در آن نقشی کلیدی ایفا کند، مسائل مرتبط با زنان و خانواده است. اختلافنظرها درباره تعریف و نوع نگاه به زن، جایگاه او، حقوق زنان، نقشهای اجتماعی آنها و یا سیاستهایی مانند عفاف و حجاب، نیازمند فضایی برای گفتوگو هستند که در آن همه طرفها بتوانند به طرح نگرانیها، نقطه نظرات و ارائه پیشنهادات خود بپردازند. متأسفانه این روزها تنشهای ناشی از این موضوعات نهتنها بهسوی حل مشکلات پیش نرفته، بلکه اغلب به تقابلها و سوءتفاهمهای بیشتر انجامیده است....
🔸برای عبور از چالشهای اجتماعی و تقویت همبستگی در جامعهای متنوع و پرتنش، نیازمند یک تغییر رویکرد هستیم. گفتوگو باید از یک مفهوم نظری به یک راهبرد عملی تبدیل شود و لازم است از خلال این گفتوگوها به مدلها، الگوها و ساختارهای اطمینانآورتری جهت مدیریت تنازعات دست یافت تا اتهام سلیقهای عمل کردن هم مرتفع بشود و شاهد کاهش نزاع و اصطکاک در جامعه باشیم...
ادامه مطلب در لینک ذیل 👇
https://iqna.ir/00Hqpq
✍ هدا مصطفائی
@banoology
🔹بانونگار
باید بین حجاب به عنوان یک واجب شرعی، و الزام دولتی فرق بگذاریم/ در قانون حجاب دختر خانم ۱۴ یا ۱۵ ساله، برای بار دوم باید ۱۸ میلیون تومان پرداخت کند! چه تناسبی بین تخلف و مجازات وجود دارد؟
آیتالله قاضیزاده، مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم گفت: ما باید بین حجاب به عنوان یک واجب شرعی، و الزام دولتی به حجاب به عنوان یک امر مورد اختلاف بین فقها و دینپژوهان فرق بگذاریم. طبق این قانون، برای خانمی که روسریش افتاده و بیش از این هم مشکلی ندارد، بار اول ۵ میلیون و بار دوم ۱۳ میلیون جریمه میشود.
مهمترین جریمۀ رانندگی شاید به یک میلیون تومان هم نرسد؛ رانندهای که سرعت غیر مجاز و خطر تصادفهای سنگین داشته باشد، در حالی که فرض کنید برای یک دختر خانم ۱۴ یا ۱۵ ساله، به خاطر بیحجابی، در مرتبه اول پیامک ارسال میشود و اگر توجه نکند برای بار دوم باید ۱۸ میلیون تومان پرداخت کند. خب، اینجا چه تناسبی بین تخلف و مجازات وجود دارد؟/اعتماد
@kherad_jensi
🔹بانونگار
🔹چالش دیرین حاکمیت و حکمرانی زنانه، این داستان: دستیار رئیس جمهور
یادداشت اشتراکی اول:
✍زهرا عباس پور دانش پژوه دکتر حکمرانی خانواده محور دانشگاه تهران_ الهام غفاری دکتری مطالعات زنان
انقلاب اسلامی ایران، قرائتی از «زن بودگی» را ارائه نمود که با سایر قرائتهای سنتی و وارداتی نسبت به زن، تفاوتهای بارزی داشت. «زن» در این تعریف با رها شدن از #اُبژگی_جنسی، در متن و مرکز تحولات جامعه قرار گرفته و با محور قرار دادن استعدادها و توانمندیها و ضرورت حضورش، نقشهای خانوادگی و اجتماعی را راهبری، مدیریت و اجرا مینماید.
لیکن غلبه قرائتها و تفسیرهای سلیقهای #پیشا_انقلاب اسلامی که هرگز نخواست تعریف جدید از زن را که اتفاقا بیشترین نسبت را با اسلام عزیز داراست، بپذیرد، لذا همواره بر "#صغیر_و_محجور پنداری"(1) جنس زن باور داشته و کمتر فرصتی برای نضج، استقرار و رشد #قرائت_نوین_انقلاب_اسلامی از زن در جامعه خصوصا در ساحت «#سیاست_و_حکمرانی» باقی گذاشت. از این رو اگرچه در ظاهر زنان، پایهگذار بسیاری از حرکتهای سیاسی و انقلابی بودند، لیکن در عمل، زنان بسیار کمی به مراکز اصلی تصمیمگیر و تصمیم ساز در نهاد حاکمیت، راه یافتند.
آن اقلیت زنان راه یافته نیز که عمدتا نه بر اساس «#شایسته_سالاری» بلکه بر اساس «#رابطه_سالاری» با مردان سیاست، ابتدا از آزمون همراهی با تفکر پیشا انقلاب اسلامی نسبت به زن سر بلند بیرون آمدند، معدود جایگاه های مخصوص به حوزه سیاستگذاری مسائل زنان را تصاحب نمودند(2).
ضمن اینکه بررسی عملکرد اغلب این زنان که عاری از تخصص، صبغه سبقه علمی مناسب و متناسب و کنشگری مرتبط در این حوزه هستند، نشان میدهد این اعزه نه تنها اعتقادی به مسائل زنان نداشتند بلکه با مسئله انگاری «زن» و نه «مسائل زنان» و با استیلای نگاه تهدیدمآبانه و صرفا با راهبرد مقابل با تفکر معارض(#فمنیسم)، ساحت تصمیم گیری حوزه زنان را به حداقل کارآمدی سوق داده و حوزه زنان را به بیماری کلیگوییهای زیبا اما ناکارآمد، دچار نمودند.
این جریان زنان تصمیم گیر که عمدتا در طیف سیاسی #اصول_گرا جا میگیرند، به دلیل همان عدم بهرهمندی علمی مناسب، آن چنان جریان فمنیسم را بزرگ میدیدند که بیشتر مراکز مطالعاتی، تحقیقاتی، رسانهای و میزهای سیاستگذار در سال های اخیر نه با هدف ایجاد تولید نظریات کارآمد در قبال مسائل زنان مبتنی بر اندیشه انقلاب اسلامی بلکه صرفا با هدف مبارزه با جریان فمنیسم شکل و یا مورد انواع حمایتهای این جریان قرار گرفت. هر چند در این سال ها بعضا این زنان در دعواهای سیاسی جای خود را به زنان جریان رقیب (اصلاح طلب) دادند اما همچنان بسباری از کرسیهای تصمیم گیری در اختیار این جریان قرار داشت.
جریان سیاسی زنان #اصلاح_طلب با غلیه هژمونی رابطه سالاری و استیلای نگاه ترجمه ای به حل مسائل زنان، هیچ گاه نتوانستند بر مسائل اصلی و مبنایی زنان مبتنی بر #فرهنگ_بومی_و_ارزش_های_انقلاب_اسلامی جامعه را با خود همراه نماید و ساحت خود را از اتهامات نگاه ترجمه ای به جریان فمنیسم مبرا سازند. همچنین این جریان هیچ گاه نتوانست از ظرفیت زنان خارج از جریان سیاسی خود استفاده نماید.
می توان گفت جریانات سیاسی در حکمرانی زنانه در کشور برآمده از نظام کاکیستورکراسی (3) است که جامعه بهای سنگینی در قبال ناکارآمدی مدیران آن می پردازد و ابر مسائلی همچون: وضعیت زیست جنسی جامعه، حضور 60 درصدی زنان در تحصیلات عالی و اشتغال رسمی حدود15درصدی، سردرگمی شاخص توسعه جنسیتی در برنامه های توسعه و... ماحصل آن می باشد.
———————————————————
1-بنگرید به سخنان آیت الله مدرس در مجلس شورای ملی درهشتم شعبان 1329 ق در خصوص حق رای زنان و نظرات علامه تهرانی در خصوص زن در کتاب رساله
نکاحیه
2- تاریخچه انتصابات زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی و اکثر ادوار معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری
3-به نقل از فرهنگ وبستر کاکیستور کراسی عبارت است از «ادراه امور به وسیله بدترین مدیران»
ادامه دارد
🔹بانونگار
🔹چالش دیرین حاکمیت و حکمرانی زنانه، این داستان: دستیار رئیس جمهور
یادداشت اشتراکی دوم:
✍زهرا عباس پور دانش پژوه دکتری حکمرانی خانواده محور دانشگاه تهران_ الهام غفاری دکتری مطالعات زنان
در جدال دو جریان سیاسی زنان، #گفتمان_سومی از زنان تحصیل کرده و معتقد به مبانی اصیل انقلاب اسلامی و البته خسته از نگرش سیاسی دو طیف اصلی سیاستگذاری در ایران، با نقد عملکرد و نفی نگاههای مقدس مآبانه و متحجرِ برخی از عناصر جریان اصول گرا و تجدد مآبانه و مقلدِ برخی دیگر از جریان اصلاح طلب نسبت به زنان و مصائبشان اعلام برائت نموده و خواستار رهاشدگی حوزه زنان از سر سپردگان سیاسی هستند.
از آنجا که این جریان فکری خوشایند هیچ یک از دو طیف سیاسی حاکم نبود، بینسبتی سیاسی، هزینه اقدامات این طیف زنان را بالا برد. لذا علیرغم فقدان حمایت قابل ملاحظه از این جریان نوظهور در مناصب سیاسی و اجتماعی در سطح حکمرانی، نقد پر هزینه این تفکر نسبت به جریان سیاسی حاکم از قبیل اقدامات گشت ارشاد، لایحه عفاف، ضرورت تصویب لایحه امنیت زنان، لزوم باز تعریف عدالت جنسیتی در برنامه های توسعه، مطالبه حضور ضروری زنان در مناصب سیاسی و ستادی و... این جریان فکری را به جامعه معرفی نمود.
این جریان فکری قائل به #بازگشت_عقلانیت_فارغ_از_قبیله_بازی_های_سیاسی در ساحت سیاست گذاری و برنامه ریزی در موضوعات زنان است.
شاید یکی از بارزترین افراد نماینده این جریان فکری خانم سکینه سادات پاد مسئول پیگیری حقوق و آزادی های اجتماعی دولت سیزدهم باشد که این روزها خبر استعفای او در دولت چهاردهم را شاهد هستیم.
مواضع انتقادی و خوانش جدید این #کارگزار_زن_درنظام_حکمرانی در مدت اندک حضورش در دولت(۱)، در موضوعات حوزه زنان و بیان صریح و بیتعارف مواضعش در تقابل با هر دو طیف سیاسی اصول گرا و اصلاح طلب هر چند هزینه حضور او را بالا برد، اما توانست بخشی از سرمایه اجتماعی امیدوار به عقلانیت و عدالت سیاسی که نا امید از هر دو طیف سیاسی هستند را جذب نماید.
مدل #حکمرانی_زنانه_سیاسی_اجتماعی او امید بخش جریان زنان بی نسبت با رابطه سالاری سیاسی و معتقد به مبانی اصیل انقلاب اسلامی خواهد بود.
ان شاالله تعالی
---‐--------------------------------
۱- ذیل ماموریت پیگیری حقوق مادی و معنوی زنان برخی اقدامات ایشان عبارتند از: ارائه بسته سیاستی آسیب شناسی سیاست های اشتغال زنان به همراه راهکارهای پیشنهادی(اضافه شدن حق مادری به فیش حقوقی مادران شاغل، باز تعریف اشتغال منعطف و غیر ثابت و...) به رئیس جمهور شهید_ ارائه بسته سیاستی وضعیت آسیب های اجتماعی زنان به همراه پیشنهادات سیاستی به رئیس جمهور شهید_ ارائه بسته سیاستی مسائل دختران مجرد دهه ۵۰ و ۶۰ به همراه پیشنهادات سیاستی به رئیس جمهور شهید_ ارائه پیشنهادات سیاستی حمایتی از مادران دارای فرزند خاص به رئیس جمهور شهید_ پیگیری حضور زنان فقیه و حقوق دان در شورای نگهبان و پژوهشکده شورای نگهبان
🔹بانونگار
💢تشویق و هدایت رهبری باعث شد در حوزه «فقه زنان» کار کنم/ بیشترین و اصلیترین مخالفان من از بانوان بودند!/
✔️مجتهده زهره صفاتی:
🔹از همان روزهای اول پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز امام راحل و مقام معظم رهبری، همواره نسبت به این مساله توجه ویژه داشتند؛ شخصا در جلسات بسیاری خدمت معظمله بودم و ایشان فرمودند که باید مسایل زنان در حوزههای مختلف را حل کنیم و تاکید داشتند که این مسایل باید توسط خود بانوان محقق شود.
🔸آنچه باعث شد تا ما در این زمینه کار کنیم برخورد مناسب مقام معظم رهبری و تشویق و کمک و هدایتهای ایشان بود. من هر جلسهای که نزد ایشان میرفتم یک روح تازه پیدا میکردم.
🔹بیشترین و اصلیترین مخالفان من از بانوان بودند؛ به من میگفتند که تو به چهاجازهای در این عرصه فعالیت میکنی؟ به یاد میآورم که همیشه در ایام حج اعتراض میکردم که چهطور به زنی که یائسه است اما همچنان خونریزی دارد میگویید برو و طواف کن اما خودت را چک کن!؟ فریاد من بلند بود که چهقدر زنان ما را در عسر و حرج میاندازید؟
🔸 بنده معتقدم این حرفها را باید کنار بگذاریم و فقه نه مردانه و نه زنانه باشد. باید بر اساس استدلال پیش بروید، بحث جنسیت را باید در هر حوزهای کنار بگذارید و نگاه وسیع داشته باشید، دلیل را بما هو دلیل ببینید.چراکه به نظر ما در واقع همان عادت ماهانه برایش اتفاق افتاده بود؛ در مساله طلاق و عده نیز همین مساله مطرح بود. مخالفان من در آن زمان را بیشتر همین بانوان تشکیل میدادند و حقیقتا گرفتار بودم، بعضا حتی برخورد توهینآمیز با من داشتند اما گذشت.
👈 http://ijtihadnet.ir/?p=76829
🔹بانونگار