#تدریس
#چیستی_فلسفه_ذهن
#مکاتب_فلسفه_ذهن
#موضوع_فلسفه_ذهن
#مسایل_فلسفه_ذهن
ارائه شده توسط: #دکترمهدی_ذاکری🔰🔰🔰
🔰سلام علیکم،
✅خدمت اعضای محترم کانال و اساتید خودم عرض ادب و سلام دارم.
✳️برخی از دوستان در پیامهای خود خواستند که بنده خود و تحصیلاتم را معرفی کنم.
❇️بنده خادم شما، دانشپژوه مقطع دکتری حکمتمتعالیه در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمت الله علیه، هستم.
✅ در حوزه رابطه نفس با بدن از نگاه ابن سینا و صدراالمتألهین و مقایسه آن با مباحث عصبشناسی نوین پژوهش میکنم.
✅بنده ادعای نداشته، و خود را متخصص این علوم نمیدانم. بلکه در مسیر یادگیری و کسب علم میباشم.
✳️ هدف از ایجاد این کانال نشر مباحث علمی بوده، تا مطالبی که خودم دارم و یا یادگرفتهام را در اختیار دیگر علاقمندان این حوزه بگذارم.
✳️با مطالعات ابتدایی که در حوزه علوم اعصاب داشتم مشاهده کردم که با پیشرفت این علم در سالیان اخیر، و با یافتههای جدید، بسیاری از این مباحث ممکن است چالشها و شبهات اساسی را برای حوزه علوم انسانی مخصوصا انسانشناسی و علم النفس فلسفه اسلامی ایجاد کند.(بلکه ایجاد کرده است).
✅از این رو بر خود دیدم این مطالب را در اختیار دغدغهمندان این حوزه قرار دهم، تا ابتدا با آشنایی از این دیدگاهها و تجهیز خود، چالشهای پیش رو را رفع بکنیم.
✅افزون برآن، با نگاهی نوین و با رویکردی جدید در مقام اثبات و ترویج آموزههای اصیل انسانشناسی اسلامی باشیم. امید است خداوند منّان و اهل بیتعلیهم السلام در این مسیر ما را یاری کنند.
🔰در پایان از دوستانی که در حوزه علم النفس فلسفی با رویکرد نوروساینس، علوم شناختی و فلسفه ذهن مطالعاتی داشتهاند، تقاضا دارم اگر قصد کار جهادی در این حوزه را دارند، به ما یاری برسانند. ابتدا بنده قصد چنین کاری را نداشتم زیرا مشغول تدوین رساله دکتری هستم. گفتم بعد از آن به این امر اقدام کنم. ولی به این فکر افتادم تأخیر این کار جایز نیست. اما نوشتن یادادشتها و بارگزاری مطالب وقت زیادی از من میگیرد. لذا یک خواهشی که دارم دوستانی که دغدغه دارند بنده را در این امر یاری کنند، تا کار به سرانجام برسد.
✳️✳️ تا به حال، برخی از دوستانی که در حوزه علوم شناختی و فلسفه ذهن کار میکنند، اعلام آمادگی کردهاند. قصد داریم انشاء الله یک تیم قوی و کارگروهی برای این امر تشکیل دهیم. به امید خدا
با تشکر🌷🌷، حمید محسنی
#تحلیل_چیستی_فلسفه_ذهن
نفس، روان یا ذهن؟
در فلسفه ذهن سوال رایج نخستین این است که، ذهن چیست؟
What is Mind?
حال این پرسش مطرح میشود که چرا پرسیده نمیشود: نفس(یا روح) چیست؟
What is Soul?
برخی این گونه توجیه میکنند که ذهن یک واژه خنثی بوده و این قابلیت را دارد که دیدگاههای متفاوت و حتی مخالف را در این علم جمع کرد. به بیان دیگر، در فلسفه ذهن رایج در غرب، ذیل این علم هم از مباحث دوگانهانگارانه بحث میشود هم دیدگاه فیزیکالیستی تقلیل گرا و غیر تقلیلگرا. پس اگر فردی مثل دکارت که دوگانه انگار هست و از ذهن صحبت میکنند منظور وی از ذهن همان وجود مستقل فرا مادی است. و از سوی دیگر اگر فیریکالیست تقلیل گرایی، همچون دیدگاه اینهمانی وقتی از ذهن صحبت میکنند منظورشان از ذهن همان مغز است.
بنظرم باید پرسش را کمی جلوتر برد و ریشهای تر مطرح کرد:
what is Humam?
یعنی پرسید انسان چیست؟ به دلیل اینکه بسیاری از نظرات که در فلسفه ذهن مطرح هستند،در واقع به ذهن قایل نیستد.
به طور مثال از یک فیزیکالیست تقلیلگرا میتوان پرسید انسان چیست؟ وی در پاسخ میگوید انسان همان عملکرد مغز و سیستمهای عصبی میباشد. و اگر به او گفته شود پس ذهن چیست؟ وی میگوید ذهن همان مغز یا عملکرد آن می باشد. پس به نظر بنده آنها در واقع به ذهن قایل نیستند، بلکه به مغز قایل هستند. از این رو، پرسش از چیستی ذهن، پرسشی بیهوده به نظر میرسد.
به هر حال، اکنون که در مباحث فلسفه ذهن، هم مباحث دوگانهانگار مطرح است و هم مباحث فیزیکالیزم، از این رو اگر میخواهیم ببینم منظور از واژه ذهن و روان چیست؟ آیا معنای فرا مادی آن مطرح است یا معنای مادی آن، باید به ساختار و شاکله تفکر آن اندیشمند نگریست. اگر این فیلسوف همانند دکارت براین باور است که هستی تنها در وجود مادی منحصر نیست بلکه وجود فرا مادی مثل خداوند و نفس نیز، وجود دارند. از این رو در ادبیات دکارت مراد از ذهن، معنای فرا مادی آن است. و در مقابل اگر فیزیکالیستی تقلیلگرا از ذهن سخن میگوید منظور وی از آن، وجود مادی میباشد که همان مغز است.
@Brain_Mind
با سلام.
احتمالا در مباحث آینده تفاوتهای دوگانگی دکارتی با آراء ابن سینا را مطرح خواهید کرد.
ابن سینا درباره نحوه ارتباط نفس مجرد و بدن مادی از وساطت روح بخاری یاد کرده است. ملاصدرا نیز در مقام نقد و بررسی ارای مشا، علاوه بر روح بخاری، اصطلاح جسم مثالی را نیز بکار برده است.
اما همانطور که مستحضر هستید، در فلسفه صدرا نفس و بدن از مراتب یک حقیقت واحد هستند و ملاصدرا دو گانه ای بنام نفس و بدن را مطرح نمیکند که نیازمند ایجاد محاذات و برقراری ارتباط باشند. روح بخاری و بدن مثالی نیز از مراتب همان حقیقت واحده هستند نه وجودات مستقلی که بخواهند بین نفس و بدن ارتباط ایجاد کنند.
نوروساینس و فلسفه ذهن
#دوگانهانگاریدکارتی2 #دیدگاه_دکارت در ارتباط نفس با مغز ❇️گفته شد دکارت# غدهپینهآل را به عنوا
در راستای این پیام، یکی از اعضای محترم کانال، نکته بالا را فرمودند که پاسخ بنده در ادامه می آید 🔰🔰🔰
نوروساینس و فلسفه ذهن
با سلام. احتمالا در مباحث آینده تفاوتهای دوگانگی دکارتی با آراء ابن سینا را مطرح خواهید کرد. ابن س
بله این مطلبی که جنابعالی در تحلیل دیدگاه صدرالمتألهین فرمودید،یک تحلیل مشهور از صدرالمتألهین و در جایی خودصحیح است،ولی ما فعلا قصد مقایسه بین این دو دیدگاه را نداریم. هدفم این بود به این نکته اشاره کنم که بحث روح بخاری که در فلسفه اسلامی مطرح است. شبیه این را نیز می توان در تبیین رابطه نفس با مغز از نظر دکارت را یافت. البته ادبیات و بافت این دو دستگاه فلسفی درباره ارتباط نفس با مغز بسیار متفاوت است. به طور خلاصه اشاره کنم، که صدرا در واقع #روحنفسانی که جایگاه آن در مغز است را به عنوان رابطه نفس و بدن معرفی می کند. که موضوع رساله بنده نیز به نوعی در همین زمینه است.
هدایت شده از فلسفه ذهن
💠 میر سید شریف در حواشی حکمۀ العین به این نکته توجّه میداد که هر یک از نفس و بدن در دیدگاه #دوئالیسم کلاسیک، تحت یک جنس جداگانه قرار میگیرند (یکی جوهر مجرّد و دیگری جوهر مادی) و در نتیجه وقوع ترکیب و اتحاد حقیقی بین آنها امکان ندارد.
💠 #صدرالمتألهین در پاسخ به اشکال فوق، بر این نکته خاص خویش تأکید میکند که نفس را نمیتوان از ابتدا و در حین پیدایش، مجرّد محض دانست؛ بلکه از آنجا که صورت جسم طبیعی است و همراه با بدن، یک نوع مادّی تشکیل میدهد، حدوثی مادّی و وجودی مادّی دارد.
💠 طبق دیدگاه صدرا تعلّق و تصرّف در بدن، امری ذاتی برای نفس است (چرا که نحوه وجود نفس اینچنین است) و نه امری عارضی برای آن.
حال آنکه طبق نظر بوعلی، تعلّق به بدن و تصرّف در آن، امری عارض بر ذات نفس مجرد بود. مؤسس #حکمت_متعالیه تأکید دارد که عرضی دانستن این صفت، با تعریف و تصویر ارسطویی نفس بعنوان صورت جسم طبیعی، منافات جدّی دارد.
💠 ضمن اینکه جوهر مجرد الذّات، ابتدائاً و ذاتاً تعلّقی به مادّه و بدن ندارد و محال است که «امر ذاتی» بعداً (در اثر ارتباط با بدن) زائل شود و چیزی که در ذات جوهر مجرد نبوده، بر آن عارض گردد.
💠 به بیان ملاصدرا:
« #بدن [و نه جسد] در تحقّق خویش، محتاج وجود مطلق نفس است و #نفس نیز از حیث تعیّن وجود شخصی و شکلگیری هویّت نفسیاش، محتاج بدن میباشد.» (اسفار اربعه، ج8، ص382)
💠 حال آنکه به تعبیر او، نظر بوعلی به این میانجامد که نسبت #نفس_مجرد با بدن مادّی، همانند نسبت سنگ در کنار انسان (بدون هیچگونه ارتباط ذاتی و الزامی) باشد. صدرالمتألّهین تأکید دارد که ابزاریّت بدن برای نفس، مانند ابزاریّت ارّه برای نجّار و کشتی برای ناخدا نیست که اگر بخواهد، آن را بهکار گیرد و اگر نخواهد، واگذارد. (ن.ک: همان، صص384-383)
💠 در نتیجه #ملاصدرا برای نفس انسانی در بدو پیدایش، حقیقتی صرفاً مادّی قائل شد که البته در میانه راه، به نوعی #تجرّد ناقص (#تجرد_مثالی) میانجامد.
روشن است که این تصویر از #نفس_ناطقه، کاملاً بر خلاف نظر #بوعلی میباشد. دوئالیسم سینوی، #تجرد_نفس را در همان لحظه #حدوث_نفس، تامّ و کامل میدانست و نفس را در زمره عقول مفارق قرار میداد.
شأن و رتبتی که طبق دیدگاه صدرایی، پس از #حرکت_جوهری و کسب کمالات وجودی، در حیات پس از #مرگ برای نفس حاصل میشود.
💠 در این دیدگاه، نفس دارای درجاتی است که ابتدا از مادّیترین مرتبه شروع میشود و تکوّن مییابد. به بیان دیگر حدوث نفس، صرفاً مادّی و جسمانی است که تدریجاً و در طول زمان با حرکت جوهری خویش، واجد جنبه مجرّد و کمالات ذومراتب آن میشود.
@PhilMind
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تاریخچهمغزشناسی
#جایگاهروح
🔰🔰محتوای کلیپ
❇️#بقراط 400( ق.م):
✅به طور کلی باید گفت که منبع لذت،خوشی، همانند غم،اضطراب و گریه جایی جز در مغز ندارد.
✅مغز عضوی ویژه ای از بدن است که ما را قادر به فکر کردن، دیدن، شنیدن می کند. وبین زشت و زیبا، افتراق ایجاد می کند.
✅ما را وا می دارد که بر اساس ادرکات مصلحتجویانه قضاوت کنیم. همچنین این مغز است که جایگاه هذیان گویی، ترس و هراس هست.
✅در مغز است که علت بی خوابی، خوابگردی ها و افکار معلق و وظایف فراموش شده، رفتار عجیب و نا متعارف را باید جستجو کرد. تمامی این چیزها از شرایط نا سالم مغز منتج می شود.
❇️#گالن (200-130م): پزشک یونانی:
✅وی بر این باور بود که روح در مغز انسان و در بطنها آن قرار دارد.
❇️#لئوناردو_داویچنی (1452-1519)
✅چون بطن ها در انسان نسبت به سایر موجودات بزرگ هستند روح انسان نیز بزرگتر هست. داوینجی با تزریق موم مذاب به درون بطن های شکل آنها را به دست آورد.
❇️#رنهدکارت:
✅ بیشتر اجزای مغز دو قسمت است. دکارت #غدهپینهآل را مقر و جایگاه روح می دانست. جریان مواد موجود در بطن ها از روح تأثیر و تأثر دارند.
✅وی استدلال نمود که با وجود اندم های مختلف، اما ادراک ما از جهان یکپارچه است. از این رو، این یکپارچه سازی در غده پینه آل که یکپارچه است،صورت می گیرد.
مطالب ادامه دارد.... 🔰🔰🔰
@Brain_Mind
#تاریخچهمغزشناسی
#جایگاهروح
❇️#محمد_بن_زکریای_رازی (865_925م):
✅خداوند متعال مغز را برای مرکز حس و حرکت ارادی خلق کرده و برای آنکه عصب حسی به قسمت های پایین و دور بدن برسد، خالق انسان در پایین جمجمه سوراخی آفریده که نخاع شوکی از میان آن می گذرد.
✅این سوارخ توسط فقرات و جمجمه به بدن محکم شده است.
✅وی اولین پزشکی است که برخی از شعبات اعصاب را در سر و گردن شناسی نموده و راجع به آن توضیحاتی داده است.
⚠️تذکر: این مباحث صرفا جهت اطلاع است. فعلا در مورد صحت و سقم این ادعا ها داوری نمیکنیم.
@Brain_Mind
توضیح درباره فایل بالا⬆️⬆️⬆️
❇️#نمودار_اجمالی_دیدگاههای_فلسفهذهن
✅این نمودار یک تبیین کلی و جهت آشنایی با دیدگاههای مهم مطرح شده درباره #ذهن در #فلسفهذهن میباشد.
🔰🔰#تذکر:
✅1.نخست، تشکر می کنم از استاد بزرگوار، جناب #ساداتمنصوری که این مطالب را در اختیارم قرار دادند. ایشان یکی از اساتید بزرگوار فلسفه ذهن میباشند، و با حضور و رهنمودهایشان در این کانال، در پربار شدن مطالب کمک میکنند.
✅2.نمودار انگلیسی را #ویلیام جاورسکی William Jaworski در کتاب خود آورده است:
Philosophy of Mind A Comprehensive Introduction"2011"P6
✅3. این دستبندی، ممکن است محل نظر باشد. زیرا برخی دیدگاهها ممکن است در ذیل قسم دیگری، قرار گیرند. به باور برخی اساتید فلسفه ذهن، دیدگاه #دوگانه_انگاری_ویژگی را ، می توان ذیل دیدگاههای فیزیکالیسم مطرح کرد. خلاصه اینکه این نمودار برای آشنایی ابتدایی و برای اینکه شاکله بحثها مشخص شود ، بسیار مفید است.
✅4. در نمودار فارسی نیز، به طور مثال درباره دیدگاه صدرا درباره نفس و بدن، اینکه باید وی را ذیل دیدگاههای #دوگانه_انگارجوهری قرار داد، یا یگانهانگار(البته به معنایی خاص خود)، به نظر می رسد اختلاف نظر وجود دارد.
🔰🔰🔰#تحلیل #دیدگاه_صدرالمتألهین_درباره_رابطه_نفس _ بدن
به طور خلاصه، به نظرم باید دو مقام را در تحلیل دیدگاه ولی در نظر گرفت.
✅یکی اینکه وی قایل به یک «#وجود_عقلی_مستقل» قبل از تعلق به بدن و بعد از مرگ میباشد. که از نظر صدرالمتألهین این وجود عقلی، نفس نامیده نمیشود. به لحاظ این مقام، می توان وی را ذیل دیدگاه #دوگانهانگاری_جوهری به حساب آورد.
✅اما به لحاظ عالم #طبیعت، بنابر مبانی #جسمانیهالحدوثی بودن نفس، #حرکت_جوهری، و #وجودی_سریانی_نفس، به یک بیان میتوان دیدگاه وی را، ذیل دیدگاه #دوگانه_انگاری_ویژگی به حساب آورد، و با تبیین و تحلیلی دیگر، ذیل دیدگاه #یگانهانگاری دستهبندی کرد، البته #مونیسم_صداریی، در اینجا معنای خاص خود را دارد. .....
🆔@Brain_Mind
نوروساینس و فلسفه ذهن
#توجه: 📣📣
این دوره⬆️⬆️⬆️ برای کسانی که علاقمند به مباحث #فلسفه_ذهن و آشنایی بیشتر به این مباحث می باشند، توصیه می شود.
🌹🌹🌹با سلام و عرض ادب به همه اعضایی کانال و دوستانی که تازه به جمع ما پیوستند.
✳️برخی دوستان سؤالاتی را می پرسند، که در راستایی آن نکات ذیل را بیان میکنم:
✅1.هدف ما از ایجاد کانال دانشافزایی شما بوده، از این رو در این کانال مباحثی آموزشی و تدریس اساتید فلسفه ذهن و نوروساینس بارگزاری میشود. همچنین مقالات و کتابها مربوطه معرفی شده و در صورت امکان فایل آن نیز بارگزاری میشود.
✅2.مطالب ارائه شده مخصوصا تدریسها و معرفی مقالات و کتابها از مقدماتی به پیشرفته بوده، و اگر دوستانی که تازه وارد این مباحث شدهاند مطالب را از ابتدا و سلسله وار دنبال کنند. از این رو خواهش ما این است که صوتها را گوش داده، مقالات و کتابهای معرفی شده را مطالعه بفرمایید.
✅3. در ضمن اگر مطالب این کانال مفید است، به دوستان خود و یا در گروهها و کانالها معرفی کنید.
کانال نوروساینس و فلسفه ذهن
💡.انسان چیست؟ مغز، ذهن یا نفس؟🤔
❇️این پرسش از سالیان دراز تا به امروز فکر اندیشمندان را به خود جلب کرده است. بیشتر فلاسفه براین باورند که حقیقت انسان به ذهن یا نفس اوست، و بسیاری از حالات و ویژگیهایی همچون عشق، ترس، شادی، تصمیم،اراده، حافظه، و حتی هویت شخص به نفس برمیگردد.
❇️ در سوی دیگر، نظر بیشتر عصبشناسان بسی متفاوت از این است. در قرن اخیر با پیشرفت این علم و استفاده از دستگاههایی همچون: EEG،FMRI ،PET و دیگر موارد، دانشمندان این حوزه سعی دارند ویژگیها و حالاتهای ذهنی را به عملکرد مغز و سیستم های عصبی نسبت دهند... بنابراین، چالش بسیار مهم این است: «انسان چیزی ورای بدن و عملکرد مغزی نمیباشد»...
✳️ از این رو، ما در این کانال به این مباحث خواهیم پرداخت:
✅1.فلسفه ذهن: تبیین دیدگاههای دوگانهانگارانه و فیزیکالیستی و...
✅2. نوروساینس: مباحثی درباره علمکرد مغز و سیستمهای عصبی
✅3. چالش های نوروساینس با دیدگاه های فلسفی درباره انسان، و پاسخ های فلسفه اسلامی به آن
✳️هدف ما از ایجاد این کانال:
📝1.دانش افزایی
🖌 2.معرفی و بارگزاری کتاب و مقالات
⏯ 3. بارگزاری صوت و فیلمهای آموزشی
📣4. اطلاع رسانی از برگزاری دورههای علمی ♻️5.ارائه تحلیلی نوین از رابطه نفس با مغز و سیستم های عصبی با رویکرد فلسفه صدرایی
اگر به این مباحث علاقمند هستید:
#انسانشناسی #فلسفهذهن #نوروساینس #علومشناختی
📧ما را در این پیام رسان دنبال کنید:🔰🔰🔰
ایتا: @Brain_Mind
💠 مدرسه تابستانه (مجازی)
🧠 دوره فلسفه ذهن
👤 حجتالاسلام دکتر محمدسادات منصوری
⌛️ مهلت ثبتنام: ۱۵ مرداد
📅 آغاز دوره: ۱۶ مرداد
🗓 روزهای برگزاری: از شنبه تا چهارشنبه
🕣 ساعت برگزاری: ۸:۳۰-۹:۳۰
🌐 اطلاعات بیشتر و ثبتنام در سایت:
www.hikmat-ins.ir
💳هزینه دوره
۲۹۹ هزار تومان❌❌
👏👏با ۵۰ درصد تخفیف
❇️❇️حدود 149 هزار تومان
🌷🌷کد تخفیف: PAJOOHESH50
✳️کانال نوروساینس و فلسفه ذهن،🔰🔰🔰
در پیام رسان ایتا🔰🔰🔰
@Brain_Mind
سلام علیکم 🌷🌷
📣📣#معرفی_وبینار
#ذهن_همان_مغز_یا_فرای_آن
#اینهمانی
✅وبینار در راستای اهداف این کانال می باشد.
✅به دوستان علاقمند به این مباحث توصیه می شود در آن، شرکت کنید.
👏👏شرکت در این وبینار رایگان می باشد.🔰🔰🔰
📣 انجمن علمی دانشجویی مغز و فلسفه ذهن دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار میکند:
🧠 "ذهن؛ همان مغز یا فرای آن؟"
🔈 با ارائه دکتر مهدی همازاده ابیانه
- دکترای فلسفه ذهن از پژوهشکده علوم شناختی
- دستیار پژوهشی در دانشگاه راتگرز(Rutgers) آمریکا
- عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
🕕 زمان جلسه: یکشنبه، ۱۷ مرداد،
ساعت ۱۸
📍جلسه در بستر اسکایروم برگزار میشود و ثبتنام رایگان است
⚜ عناوین اصلی:
- رابطهی فرایندهای مغزی و ذهنی با هم و تفاوتهای آن دو
- بررسی اینهمانی مغز و ذهن(Identity Theory)
- مسئلهی دشوار و آسانِ آگاهی چیست؟
- ساینسِ امروزی تا کجا میتواند به چالشهای این حوزه پاسخ دهد؟
- بررسی ابعاد و تاثیرات مختلف هر کدام از تئوریهای فلسفی بر شناخت ما از مغز و ذهن
📝لینک ثبت نام
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSer11ZoUtYB705vLWUHr3h2t1-W20OFGpyB5iiuJkk7oFo2Lw/viewform
( لینک اسکایروم در پیام تاییدیه که بعد از پر کردن فرم نشان داده میشود، قرار داده شده است)
🆔 @mindphilosa
کانال نوروساینس و فلسفه ذهن
🆔@Brain_Mind
سلام خدمت اعضایی محترم کانال نوروساینس و فلسفه ذهن:🌷🌷
✅پیامی را یکی از اعضای محترم کانال برایم فرستاده که خدمت شما نیز ارسالمی کند. زیرا ممکن است اینگونه سؤالات یا شبهات در ذهن دیگران نیز باشد.
✅همچنین اهمیت پرداختن به مباحث نوروساینس و چالشهای پیشرو برای کسانی که هنوز این مطالب را جدی نمیگیرند، آشکارتر میشود.
✅این پیام حاوی نکات مهمی میباشد که وظیفه ما را در این راه دو چندان میکند. و نشانگر آن است که دغدغهای که ما را مجاب به ایجاد این کانال کرد، واقعیت عینی نیز دارد.
✳️من این پیام را #دغدغه_ارزشمند می نام.
🔰🔰🔰
#دغدغه_ارزشمند
پیام یکی از اعضایی محترم کانال:🔰🔰🔰
✅بنده کارشناسی ارشد دارم که پایان نامه ام در مورد عصب شناسی بود. و همانطور که مستحضر هستید این علم میگه انسان چیزی جز ارتباطات عصبی نیست.
✅من که شخص عادی بودم و با ایمان متوسط، وقتی وارد این حیطه که خیلی مورد علاقه بنده بود و نیز بخاطر علاقه ای که به فلسفه داشتم به بحث عصبشناسی در ذهن، علاقمند شدم.
⚠️بعدها در حین مطالعاتم متوجه شدم نهایت این علم میگه چیزی به نام روح و در نهایت خدا وجود ندارد. خوب این با ایمان متوسطی که من داشتم نمیخواند.
✳️چون ما هر چند متوسط یا ضعیف خدایی داشتیم که هرشب با او راز و نیاز میکردیم.
⚠️وقتی وارد این حیطه عصب شناسی شدم دنیا برایم تیره و تار شد. از یک طرف این علم که از عقل راستگو برآمده بود و آن را تایید کرده بود و از طرفی مطمئن بودم که خدایی هست.
⚠️⚠️این افکار ابتدا مرا به مرحله پوچی رساند که بعدها دست خدا همراهم بود و مرا از این تاریکی ها بیرون آورد البته قلبی و ایمانی.
⁉️⁉️ولی عقلی هنوز معتقد به این علم هستم و آن را خیلی تایید و تحسین میکنم. حالا کاری ندارم که چه نتایج وحشتناکی را دارند با این علم دنبال میکنند. که جنگ آینده یعنی جنگ اراده ها از تبعات این علم هست.
🔆🔆خلاصه کلام اینکه بعد از روشن شدن دل، وارد حوزه علمیه شدم تا افکار و فلسفه درستی در این زمینه کسب کنم تا بتوانم عقلم را نیز مجاب کنم که متاسفانه در حوزه علمیه در این مورد معمولا چیزی وجود ندارد. سطح 2 را تمام کردم.
✅من امروز با کانالتون آشنا شدم و امیدوارم بکارم بیاید.
❇️شما اگر بتوانید با اساتید یا کارشناسان مجرب بنده را آشنا بفرمایید یا به طریقی که صلاح میدانید در کنار معرفی کتابها در این زمینه، خیلی به من کمک کرده اید تا افکارم را در مسیر درستی هدایت کنم.
✅اگر آموزش خاصی، دانشگاهی یا مدرسه ای که در این زمینه کمکم باشد را معرفی کنید نیز خیلی خوب میشود.
پاسخ در ادامه خواهد آمد🔰🔰🔰
پاسخ اجمالی:⬆️⬆️⬆️
❇️نخست از شما بابت این پیام که برخاسته از نیت پاکتان است، تشکر می کنم.
❇️اتقاقا ما در قدم نخست می خواستیم، با ارائه مباحث این چنینی، به این چالشها و مخاطراتی که از ناحیه #عصبشناسان_فیزیکالیسم، آموزهای دینی ما را تهدید میکند، اشاره کنیم.
✅تا پژوهشگران حوزه #انسانشناسی_و _اسلامی سازی_علومانسانی، با نگاهی نوین و ناظر به یافتههای علم عصبشناسی اقدام به پژوهش در این عرصه کنند. پس از آن به تحلیل و نقد دیدگاههای آنها بپردازیم. در این پیام نمی توان به طور مفصل به همه مباحث پرداخت.
❇️اما به طور کلی با توجه پیام مزبور چند پیشنهاد برای شما و دیگر دوستان دارم:
✅اولا، برای ثبات قدم و عدم تزلزل درباره شبهات، میبایست پایه دانش عقلی و فلسفی خود را تقویت کنید. از این رو با مباحث فلسفه اسلامی و علم النفس آشنایی عمیقی پیدا کنید.
البته یادگیری مباحث عقلی و فلسفی نیازمند استاد میباشد،
✳️اما چند کتاب در این زمینه پیشنهاد میشود:
1.#آموزش فلسفه2ج، #آیتالله_مصباح_یزدی رحمةالله علیه
2. فلسفه مقدماتی(برگرفته از آثار شهید مطهری)، #عبدالرسول_عبودیت.
3. مبانی اندیشه اسلامی2، خداشناسی فلسفی،عبدالرسول عبودیت و مجتبی مصباح
❇️همچنین دانش معرفتشناسی خود را بالا ببرید، اینکه فرمودید«از یک طرف این علم[نوروساینس] که از عقل راستگو برآمده بود و آن را تایید کرده بود و از طرفی مطمئن بودم که خدایی هست»
❇️برای حل این ابهام، باید این مسایل پیشرو حل شود، اینکه میزان اعتبار علم تجربی چه اندازه است؟ آیا علم تجربی معرفت یقینی و قطعی به ما می دهد یا معرفت ظنی و اطمینان آور؟ آیا علم تجربی که روشاش تجربی بوده و روی موضوعات مادی کاوش می کند، میتواند درباره موضوعات فرامادی حکم صادر کند؟
❇️به بیان دیگر، بحث #قلمروعلمتجربی مطرح میشود. و اینکه در تعارض گزارههای علم تجربی با گزارههای دینی و عقلی کدام مقدم است؟ و مسایل بسیاری از این دست، اگر تبیین شود، ابهام مزبور خود به خود برطرف می شود.
✳️برخی کتب در راستای تبین مسایل بالا:
1. #رابطهعلم _و_دین، آیتالله محمدتقی مصباح یزدی
2. مبانی اندیشه اسلامی2، معرفتشناسی، مجتبی مصباح و عبدالله محمدی
3. منابع معرفت(کاوش2)، #محمد_حسینزاده، و برخی کتب دیگر این نویسنده مختصص معرفتشناسی
❇️افزون بر این، با مبانی انسان شناسی، به بیان دیگر علم النفس فلسفی نیز باید آشنایی کافی داشته باشید. اینکه آیا حقیقت انسان به بدن است؟ آیا هویت شخصی«من» در مغز و سیستمهای عصبی قرار دارد؟ چه استدلال های برای اثبات نفس یا روح مجرد وجود دارد؟ و...
✳️برخی کتب در این باره:
1.درآمدی به نظام صداریی،ج3 (علم النفس)، عبدالرسول عبودیت
2.#انسان شناسی، محمود رجبی
3.مبانی اندیشه اسلامی3، انسان شناسی، الهی راد
✅ثانیا، بله اجمالا می دانم در برخی مراکز علمیه به مباحث عقلی و فلسفی بهای آنچنانی نمیدهند و به عنوان دروس جنبی از کنار آن به راحتی میگذرند. اما در مقابل، در برخی موسسات دیگر به علوم عقلی و فلسفی اهمیت فراوانی قایل هستند.
❇️به طور نمونه، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(رحمة الله علیه) قم، رشته فلسفه و کلام، برای تقویت مبانیتان خوب است، یا دورههای طرح ولایت این موسسه که برای دانشجویان و طلاب برگزار می شود بسیار مفید است.
❇️همچنین شرکت در دوره هایی فلسفه ذهن البته با رویکرد اسلامی ، زیر نظر اساتیدی همچون استاد سادات منصوری و دکتر همازاده، که هم در فلسفه ذهن غربی تخصص دارند و هم با علم النفس فلسفه اسلامی.
✅ثالثا، در پیامتان بحث ایمان وقلب را آوردید، که نمی خواهم وارد بحث آن شوم،به طور خلاصه اگر ایمان از راه درست به دست آمده باشد، و پیشتوانه محکمی همچون عقل داشته باشد، هیچ وقت در برابر تندبادها کم نمیآورد. و این ایمان امر مقدسی است....
✅رابعا، مطالب کانال ما را به دقت دنبال کنید، هرجا ابهامی داشتید اگر بتوانیم کمکتان میکنیم.
و سرانجام با دانش قاصری که بنده دارم بر این باورم که همه این شبهات با #علمالنفس _صدرایی قابل رفع است....
و من الله التوفیق🤲
ادامه مطلب بالا ⬆️⬆️⬆️
✅در قسمت پاسخ اجمالی گفته شد که کسانی که قصد ورود به مباحث فلسفه ذهن و نوروساینس دارند، دست کم باید در سه مبانی #معرفت_شناختی، #هستی_شناختی و #انسان_شناختی دانش خودشان را تقویت کنند.
✅گفته شد: #نوروساینتیست ها مدعی اند، حالات نفسانی و ذهنی همان عملکرد مغز می باشد و به بیان دیگر «انسان، همان مغز است».
از این رو، ما در ادامه به طور مختصر به برخی از اشکالات و چالشهای این دیدگاه اشاره می کنیم.🔰🔰🔰
📝#بررسی
🧠#نوروساینس
⛔️ #انکار_وجود_فرامادی
✅1.تفکیک قلمرو علوم:
روش #علم_اعصابشناسی، تجربی و از طریق مشاهده حسی و انجام آزمایش بر روی پدیدهای مادی میباشد. از این رو، به لحاظ منطقی، این علم نمی تواند در امور فرا مادی «نفیا و اثباتا» حکمی صادر کند. زیرا اولا، مطالعه او بر روی پدیده مادی می باشد نه فرا مادی، ثانیا روش آن مشاهده حسی و آزمایش دادهها است، اما امر #فرامادی، قابل مشاهده حسی نیست. و اگر دانشمندان این حوزه، وجود فرامادی در انسان را انکار کنند، در واقع از #قلمرو علم خود تجاوز کرده و اصول و قواعد علمی خود را زیر پا گذاشتهاند.
اما علاوه بر روشهای تجربی و حسی، #روشهایعقلی و #نقلی نیز برای کسب #معرفت در اختیار انسان میباشد. در #روشعقلی میتوان از طریق استدلال و برهان وجود مجرد یا فرامادی را اثبات کرد. و همچنین در #علومنقلی(آیات و روایات) - که اعتبارش در جای خودش اثبات شده-، وجود خداوند متعال و موجودات فرا مادی دیگری مانند ملائکه و روح، و بقای انسان بعد از مرگ، تبیین گشته است.
✅2.مسئله آگاهی:
یکی از چالشهای بزرگ برای فیزیکالیستها مسئله #آگاهی consciousness_ است. همانطور که #دیوید_چالمرز مسئله آگاهی را به دو بخش #مسئلهسختآگاهی و #مسئلهسادهآگاهی تقسیم کرد. وی بیان داشت علومی مانند نوروساینس تنها می توانند مسئله ساده آگاهی را تبیین کند. اما از تبیین مسئله سخت آگاهی عاجز هستند. مسئله سخت آگاهی همان #حس و #تجربهدرونی میباشد که علم عصبشناسی قادر به تبیین آن نمیباشد.
The character of consciousness;David J. Chalmers "2010"p4-6.
✅3. اشکالات نظریه اینهمانی:
ایرادهای و استدالال های که بر ضد #نظریه_اینهمانی ذهن و مغز در فلسفه ذهن اقامه شده است،(به برخی استدالال ها در مباحث آینده اشاره می شود)، این اشکالات نیز بر نوروساینتیست ها وارد است.
✅4.تجربیات نزدیک به مرگ:
همچنین چالش مهم دیگری که نوروساینتیستهای فیزیکالیسم منکر روح مجرد، باید بدان پاسخگو باشند، مسئله #تجربیات_نزیک_مرگ است. این مسئله به طور فراوان در میان افراد مختلف با مذاهب و ملیتهای متفاوت اتفاق افتاده است، که به حد تواتر رسیده و به راحتی قابل انکار نمیباشد....
در ادامه برخی مطالب در راستای این مباحث تقدیم میشود...
@Brain_Mind
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡 #دیوید_چالمرز مقدمات فکری لازم برای رسیدن به ایده های رادیکالش برای #آگاهی را بیان میکند.
📌 او در ابتدا سعی میکند مفهوم #تجربه_درونی (#Subjective_Experience) و اول شخص را برای مخاطب تشریح کند. برای این کار مثالهایی از حضور یک سوژه در قلب اتفاقات روزمرهی زندگی یک انسان را ذکر میکند.
❓در مرحله بعد مساله دشوار #آگاهی را بیان میکند: از ۲۰ سال پیش که #فرانسیس_کریکِ #عصبشناس و #راجر_پنروزِ #فیزیکدان عنوان کردند که اکنون زمان آن است که علم به #Consciousness حمله کند، مطالعات متعددی در این زمینه انجام شده است. اما این مطالعات بیشتر درباره ارتباطهای رخ دادن یک تجربه آگاهانه با فعالیت مغزی بوده اند. اینها علم ارتباط دادن است و علم توضیحی و چرایی نیست. این علم نمی تواند بگوید چرا این ارتباط وجود دارد. به اعتقاد چالمرز عصب شناسان نهایتاً میتوانند به #مسئله_ساده_آگاهی که مربوط به ارتباط دادن و یافتن جایگاه فرایندهاست، پاسخ دهند. #مسئله_سخت_آگاهی و سوال دشوار این است که "چرا همهی این فرایند های فیزیکی درون مغز باید با تجربه آگاهانه همراه باشند؟". ما هیچ سرنخی برای پاسخ به این سوال نداریم....
✳️چالمرز، که یک فیلسوف ذهن فیزیکالیست می باشد، آگاهی را یک امر غیر فیزیکی می داند، وی بر این باور است آگاهی یک امر بنیادین است که درون همه اشیای مادی نهفته است...
‼️تذکر:
در ترجمه زیر نویس #Consciousness
را به #هوشیاری ترجمه می کند، اما ترجمه دقیق آن #آگاهی می باشد.
🆔 @Brain_Mind