#تشبیه_کلاس به #کاروان
شیخ سخن سعدی می فرماید:
کاروان رفت و تو در خواب و بیابان در پیش
کی روی ره ز که پرسی چه کنی چون باشی
تاج شاهی طلبی گوهر ذاتی بنمای
ور خود از تخمه جمشید و فریدون باشی
کلاس درس چونان کاروانی است که
#استاد قافله سالار و راهنمای آن است.
#هم_کلاسی، همراه سفر است که مصاحبت با او مشکلات سفر را کم می کند و گاه باری از دوش تو بر می دارد.
#همراهی_شاگرد با استاد و سایر هم کلاسی ها در این است که:
الف- #پا_به_پای آنان برود (مطالعه پیش از کلاس و بعد از کلاس را انجام دهد)
ب- #باری بر دوش همراهان نباشد. (تنبل همواره ترمز کلاس و باعث محرومیت سایرین از علم استاد و اتمام کتاب است)
#کندی و #تنهایی_در_بیابان:
#اگر و تنها #اگر به امید اینکه در آینده مطالعه خواهد کرد، کار امروز را به فردا بیافکند، راهنما و همکلاسی ها رفته و او را در بیابان جهالت تنها خواهند گذاشت.
#تلاش_شاگرد
تلاش شاگرد، #گوهر_ذاتی و سرمایه ای است که به شرط همراهی با #توفیق_الهی او را به مقصد می رساند و گاه سبب می شود که او #راهنمایی برای سایر تشنگان علم باشد، و گاه در #راهنمایی و #بلد_راه بودن از استاد خویش گوی سبقت را می رباید.
#ضرورت_تلاش
#مضرات_تنبلی
#فرصت_کلاس_و_محضر_استاد
#بارگذاری مطالب، با ذکر #آدرس_کانال، مانعی ندارد.
#دروس_الشباب
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
◾️ ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا "سلاماللهعلیها"
تسلیت باد.
#فاطمیه
#ایام_فاطمیه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#قم
🎥 تشییع و تدفین پیکر مطهر ۶ شهید گمنام همزمان با سالگرد شهادت حضرت فاطمه (س)
🔹از حرم مطهر بانوی کرامت به سمت مصلای قدس قم
سه شنبه / ساعت ۸ صبح
🔺انتشار حداکثری جهت تشییع باشکوه
#محارب
#معنای_أو
آیه 33 از سوره مائده:
إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسَادًا أَنْ يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلَافٍ أَوْ يُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ۚ ذَٰلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيَا ۖ وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ
#سؤال: چرا احکام چهارگانۀ محارب با استفاده از حرف عطف #أو بیان شده است؟
پاسخ:
دربارۀ اینکه معنای أو در این آیه چیست؟ دو نظر وجود دارد:
الف- قاضی در انتخاب هر یک از این مجازات ها، مختار است و هر انتخابی بکند مشروع خواهد بود. (موضوع له «أو» عبارتست از: « #تخییر »)
ب- أو در این آیه به معنای تخییر نمی باشد و از معنای وضعی خویش #خارج شده و در معنای #مجازی (ترتیب) به کار رفته است.
فاضل مقداد می فرماید #اصل_حقیقت و نیز #اصل_ظهور می گوید این آیه دال بر تخییر قاضی بین انواع مجازات برای محارب است.
و لو محارب مرتکب قتل نشده باشد. (کنز العرفان فی فقه القرآن ج2 ص352)
او از اینکه قطب راوندی قائل به تفصیل شده و هر مجازات را برای گروه خاصی از محاربان دانسته است تعجب می کند.
ادامه دارد ......
#بارگذاری مطالب، با ذکر #آدرس_کانال، مانعی ندارد.
#دروس_الشباب
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
درر الأدب.pdf
19.27M
نمی دانم آیا جواهر البلاغه ترجمه این کتاب است یا بالعکس؟
از منابع مورد استفاده در آثار اساتید ادبیات فارسی همچون:
جلال الدین همایی
جلال الدین کزازی
سیروس شمیسا
و....
#بارگذاری مطالب، با ذکر #آدرس_کانال، مانعی ندارد.
#دروس_الشباب
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
هدایت شده از آموزش مجتمع عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی
بیست و دومین کرسی علمی توسط معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی با همکاری دبیرخانه یکصدمین سال از تاسیس حوزه علمیه قم با موضوع "کاربست دانش بدیع در استنباط با تکیه بر آرا و آثار دانشمندان یکصد سال اخیر حوزه علمیه قم" با ارائه حجت الاسلام محمد علی جوان برگزار شد.
🔶 ارائه دهنده کرسی ابتدا با بیان اینکه علوم ادبی از پیش نیازهای اجتهاد است؛ افزودند: سؤال چالشی این است که کدام یک از علوم ادبی، مقدمۀ استنباط شمرده می شود؟ و چرا برخی از فقهاء، هیچ یک از علوم بلاغی را پیش شرط اجتهاد نمی دانند در حالی که برخی دیگر فقط بدیع را از این دایره بیرون می دانند و در مقابل، برخی دیگر تمامی علوم بلاغی و حتی بدیع را شرط اجتهاد می دانند.
در ادامه ایشان بیان داشتند: این نوشتار با تکیه بر آثار برخی از بزرگان حوزه علمیه قم در دهه های اخیر، ضمن نقد ادلۀ مخالفان، استدلال ضرورت دانش بدیع برای اجتهاد را توضیح می دهد و با آگاهی از اینکه تا کنون کسی، رد پای دانش بدیع و آرایه های آن را در عملیات استنباط فقهی و اصولی گزارش نکرده است، نمونه هایی از استشهاد به آرایه های توریه و استخدام و مشاکله و تصحیف را، که در لابلای متون فقهی و اصولی تدوین شده در حوزه علمیه قم در یکصد سال اخیر یافت می شود، را تشریح کردند.
در ادامه بحث نیز هر یک از ناقدان به نقد نظریه ارائه دهنده پرداختند.
🌐 روابط عمومی مجتمع زبان و فرهنگ شناسی
Eitaa.com/zaban_farhang
#وزن واژۀ #أمیر
#صرف
#لغت
▫️سؤال:
چرا به حضرت #علی علیه السلام، « #أمیر_المؤمنین» می گویند؟
🟢پاسخ روایی:
الف- معاني الأخبار ؛ النص ؛ ص63
... عَنْ جَابِرِ بْنِ يَزِيدَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ لِمَ سُمِّيَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ
قَالَ: لِأَنَّهُ يَمِيرُهُمُ الْعِلْمَ أَ مَا سَمِعْتَ كِتَابَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ وَ نَمِيرُ أَهْلَنا .
ب- كافي (ط - دار الحديث) ؛ ج2 ؛ ص361
و فِي رِوَايَةٍ أُخْرى، قَالَ: «لِأَنَّ مِيرَةَ الْمُؤْمِنِينَ مِنْ عِنْدِهِ يَمِيرُهُمُ الْعِلْمَ».
🔵ترجمه:
چرا آن حضرت «امير المؤمنين» ناميده شد؟
امام فرمود: زيرا او مؤمنين را طعام علمى ميدهد. مگر نشنيده اى كه خدا در كتابش ميفرمايد: «و ما خانواده خود را طعام ميدهيم- 64 سوره یوسف».
و در روايت ديگر است كه فرمود: زيرا خوراك مؤمنين از جانب اوست، او بآنها خوراك دانش ميدهد.
⚫️ #ریشه #أمیر
در نگاه اول چنین به نظر می رسد که أمیر از ریشۀ «أمر» و بر وزن «فَعیل» و به معنای (فرمانروا) است. بنابر این حرف همزه اصلی و یاء زائده است.
اما مطابق روایات فوق و نظیر آنها ممکن است ریشۀ أمیر مادۀ « #مَارَ_یَمِیرُ» باشد. و بنابر این همزه زائده است و حرف یاء اصلی می باشد. و اما وزن آن .... .
#أمیر_المؤمنین
#وجه_تسمیه
#نقش_لغت و صرف در فهم معارف دینی
#بارگذاری مطالب، با ذکر #آدرس_کانال، مانعی ندارد.
#دروس_الشباب
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
#صرف واژۀ #أمیر
#نظر_علامه_مجلسی:
مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج4، ص: 370
«الميرة» بالكسر طيب الطعام،
يقال: مار عياله يمير ميرا و أمارهم و امتار لهم.
و يرد عليه: أن الأمير «فعيل» من «الأمر» لا من الأجوف،
و يمكن التفصي عنه بوجوه:
الأول: أن يكون على القلب و فيه بعد من وجوه لا تخفى،
الثاني: أن يكون عليه السلام قد قال ذلك ثم اشتهر به كما في تأبط شرا،
الثالث: أن يكون المعنى أن أمراء الدنيا إنما يسمون أميرا لكونهم متكلفين لميرة الخلق و ما يحتاجون إليه في معاشهم بزعمهم، و أما أمير المؤمنين عليه السلام فإمارته لأمر أعظم من ذلك لأنه يميرهم ما هو سبب لحياتهم الأبدية، و قوتهم الروحانية و إن شارك سائر الأمراء في الميرة الجسمانية فعبر عليه السلام عن هذا المعنى بلفظ مناسب في الحرف للفظ الأمير و هذا أظهر الوجوه.
#أمیر_المؤمنین
#وجه_تسمیه
#نقش_لغت و صرف در فهم معارف دینی
#بارگذاری مطالب، با ذکر #آدرس_کانال، مانعی ندارد.
#دروس_الشباب
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
دروس الشباب
#صرف واژۀ #أمیر #نظر_علامه_مجلسی: مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج4، ص: 370 «الميرة» بالكسر ط
#اشتقاق
#اشتقاق_کبیر
توضیح عبارت #علامه_مجلسی
در روایت است چرا به حضرت علی علیه السلام امیر المومنین گفته اند؟
ائمه (امام باقر، امام صادق، امام رضا) (علیهم السلام) فرموند:
«لانه یمیر المومنین بالعلم»
✅یعنی: زیرا ایشان مؤمنین را با علم، اطعام می کند.
❓سؤال: که بین واژۀ #یمیر که از #مور است، و واژۀ #أمیر که از ریشۀ #أمر است، چه ارتباطی وجود دارد؟!
#علامه_مجلسی در #مرآة العقول می فرماید:
در این مسأله سه احتمال متصوَّر است:
۱. #قلب_مکانی و #ابدال . یعنی (مار یمیر) در اصل (أمر یأمر) بوده ولی همزه به عین الفعل منتقل شده و تبدیل به یاء شده است.
البته علامه خودشان این احتمال را بر خلاف قواعد صرفی و واضح البطلان می داند.
۲. #علم_منقول از #جمله . یعنی: در اصل #أمیر فعل #مضارع صیغه ۱۳ بوده و #المؤمنین مفعول به است. (یعنی: مؤمنین را طعام می دهم.)
پس بنابر این احتمال، جملۀ فعلیه مضارعیۀ «أمیرُ المؤمنینَ» #علم شده است همان طور که «تأبّط شرّاً» علم گردیده است.
❌اشکال این وجه:
در جملاتی که علم می شوند، اعراب اجزای جمله ثابت می ماند. (مراجعه کنید به #باب_الحکایة). در حالی که اعراب «أمیر» به حسب عوامل مختلف تغییر می کند.
۳. #اشتقاق_کبیر
مقدمه:
♻️ مور: موج خروشان را گویند.
♻️راهی که رفت و آمد زیادی در آن صورت می گیرد نیز #مور نامیده می شود.
♻️أمیر (از ریشۀ أمر) کسی است که سرکشی دائم دارد
♻️مار زیدٌ فلاناً. یعنی عهده دار تأمین غذای فلانی شد. و لذا امام فرمود مگر ندیده ای که در سوره یوسف می فرماید «نمیر أهلَنا».
🔅اشتقاق کبیر شامل دو نوع است:
الف- کلماتی که حروف اصلی آنها متحد است ولی ترتیبش فرق می کند مانند: سلم، لمس، ملس، .... .
ب- کلماتی که اکثر حروف اصلی آنها متحد و برخی قریب المخرج است مانند: أمر و مور.
***چون بین کلماتی که از دو گونۀ فوق باشند، قرابت معنایی وجود دارد. نامش را #اشتقاق_کبیر نهادند.
پس:
🔆امیر المومنین یعنی کسی که دائما متکفل علم و معرفت مؤمنین است.
#أمیر_المؤمنین
#وجه_تسمیه
#نقش_لغت و #صرف و #اشتقاق_کبیر در فهم معارف دینی
#بارگذاری مطالب، با ذکر #آدرس_کانال، مانعی ندارد.
#دروس_الشباب
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
#تشبیه_مرکب:
به درس تشبیه مفرد و مرکب رسیدیم، گفتم:
نقاشی و نگارگری بر دو گونه است:
1- تصویرگری های بسیط، همانند نقاشی با رنگ
2- تصویر گری های مرکب، مثل تصویر فوق که نقش «پدر» را با جوراب طراحی نموده است که علاوه بر انتقال معنای «پدر»، می فهماند تنها هدیه ای که در این روز دریافت می کند «جوراب» است .
از آنجا که تشبیه نیز نوعی تصویر گری با الفاظ و عبارات است،
در این بخش می خواهیم ببینیم آیا نگارگری بیانی هم می تواند بسیط (مفرد) یا مرکب باشد؟ تشبیه از جهت مفرد و مرکب بودن بر چند گونه است؟
#بارگذاری مطالب، با ذکر #آدرس_کانال، مانعی ندارد.
#دروس_الشباب
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
تصمیم گرفتم مدتی به حدیث و رجال بپردازم.
البته مراعات اکثریت اعضای محترم کانال (سطح یک حوزه) را خواهم کرد.
#دعا_خواندن_غلط
#ائمه و #لحن_در_دعا
#قسمت_اول (متن عربی)
▫️ ابن فهد حلی در کتاب عدة الداعي و نجاح الساعي، ص: 23
قَدْ وَرَدَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ الْجَوَادِ ع أَنَّهُ قَالَ:
🟢«مَا اسْتَوَي رَجُلَانِ فِي حَسَبٍ وَ دِينٍ قَطُّ إِلَّا كَانَ أَفْضَلُهُمَا عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ آدَبَهُمَا».
🔵قالَ قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ قَدْ عَلِمْتُ فَضْلَهُ عِنْدَ النَّاسِ فِي النَّادِي وَ الْمَجَالِسِ فَمَا فَضْلُهُ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ؟
🟢قالَ علیه السلام: «بِقِرَاءَةِ الْقُرْآنِ كَمَا أُنْزِلَ وَ دُعَائِهِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ حَيْثُ لَا يَلْحَنُ؛ وَ ذَلِكَ أَنَّ الدُّعَاءَ الْمَلْحُونَ لَا يَصْعَدُ إِلَي اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ».
▫️و يقرب منه؛
🟢قول الصادق علیه السلام: «نَحْنُ قَوْمٌ فُصَحَاءُ إِذَا رَوَيْتُمْ عَنَّا فَأَعْرِبُوهَا».
#جایگاه_ادبیات در #دعا_خواندن
#بارگذاری مطالب، با ذکر #آدرس_کانال، مانعی ندارد.
#دروس_الشباب
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
#دعا_خواندن_غلط
#ائمه و #لحن_در_دعا
#قسمت_دوم (ترجمه فارسی)
▫️ابن فهد حلی در کتاب عدة الداعي و نجاح الساعي، ص: 23
🟢از امام ابي جعفر جواد عليه السلام روايت شده كه فرمود: «اگر دو نفر در حسب و تديّن با همديگر برابر باشند، اما يكي در ادبيات بالاتر باشد در نزد خدا بهتر از ديگري است»
🔵راوي گفت: خدمت امام عرضه داشتم: فدايت شوم برتري (اديب) را در نزد مردم در مجالس و محافلشان فهميدم اما فضيلت او در نزد خدا براي چيست؟
🟢امام عليه السلام جواب فرمود: برتري او در نزد خدا به خاطر قرائت قرآن به همان نحوه كه نازل شده و به خاطر دعاي غير مغلوط است، زيرا دعاي مغلوط، به طرف خداي عز و جل، صعود نميكند.
▫️شبيه اين گفتار سخن امام صادق عليه السلام است كه فرمود:
🟢«ما مردمي فصيح و زبان آوريم، وقتي سخن ما را نقل ميكنيد، آنها را درست نقل (و آشكار) كنيد».
#جایگاه_ادبیات در #دعا_خواندن
#بارگذاری مطالب، با ذکر #آدرس_کانال، مانعی ندارد.
#دروس_الشباب
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
شرح احادیث فوق را در کتاب عدة الداعی بخوانید.
ابن فهد روایات فوق را دربارۀ غلط خواندن از جهت صرف و نحو و لغت (ادبیات عرب) می داند.
و توجیهات دیگر را بر خلاف ظهور و صدر و ذیل روایات دانسته و رد می کند.
هدایت شده از مربی یار
50.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خواهشا این فیلم رو ببینید...
خیلی خیلی عجیبه
خاطره حاج اصغر خدادادی خادم #فیضیه قم در اتاق اساتید...
#کانال_مربی_یار
💯 مبلّغ || معلم || سرگروه || مربی 👇
🆔 http://eitaa.com/joinchat/2642477059C7af752f8f9
#اسم_اعظم
نام #علی
کتاب مآثر آثار.استاد حسن حسن زاده آملی.ج1ص379:
▫️عدد إسم جمله موجودات
▫️ ضرب در شش نمای ای استاد
▫️یک بیفزای و جمله را در ده
▫️ ضرب کن حاصل آنچه روی بداد
▫️تا توانی از آن بیفکن بیست
▫️هین ببین تا از او چه می ماناد
▫️آن عدد را به یازده ضرب کن
▫️ این به نام علی درست افتاد
🟢استاد حسن زاده می فرمایند:
این اختصاص به عدد 6 ندارد،....
اینگونه امور استحسانی دلیل بر حجیت قول امامیه نیست؛آنان در امامت براهین قاطعه قرآنی و برهانی و عرفانی دارند.
و این دو بیت در تعمیم قاعده فوق بهتر گفته شده است:
▫️علی بینی بهر اسمی معین
▫️ بکن همچند اعدادش در این فن
▫️بیفزا یک بکن در عشر مضروب
▫️بطرح بیست بر،بر یازده زن
🔵إبن أحمد:
به جای عدد شش هر عدد زوجی را می توان گذاشت.
ولی عدد فرد در همه موارد جور در نمی آید.
میلاد #امیر_المؤمنین_علی علیه السلام مبارک.
#بارگذاری مطالب، با ذکر #آدرس_کانال، مانعی ندارد.
#دروس_الشباب
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
#حکم #فرار_از_مناطق_آلوده
سید نعمت الله جزایری کتابی دارد که دربارۀ اسمش سه نقل است:
الف- مسكن الشجون في وجوب الفرار من الطاعون. (خود سید در زهر الربیع این عنوان را نوشته است.)
ب- مسكن الشجون في جواز الفرار من الطاعون (سید بحر العلوم در کتاب تحفة العالم فی شرح خطبة المعالم این عنوان را نوشته است.)
ج- مسكن الشجون في حكم الفرار من الوباء و الطاعون (آقابزرگ تهرانی در الذریعه این عنوان را نوشته است.)
آقابزرگ محتوای کتاب را چنین گزارش نموده است:
باب اول: مرگ و حقیقت آن
باب دوم: مبادی طاعون
باب سوم: حکم فرار از آن
باب چهارم: در توضیح اجل (سررسید عمر)
باب پنجم: وظیفۀ مسئولین حکومتی و علماء در زمان وقوع چنین رویدادهایی چیست؟
انگیزه سید از نوشتن این کتاب:
در سال 1102 در روم وبا و طاعون و مرگ مفاجات زیاد شد و به استامبول و شامات و بغداد و عتبات عالیات و خوزستان و بصره و حویزه و دورق هم رسید و بسیاری از بزرگان و علماء را به کام مرگ کشاند به حدی که این سال را «عام الحزن» (سال اندوه) نام نهادند. در این سال بسیاری از مردم برای نجات خویش از این مناطق کوچ کردند
اما برخی معتقد بودند این مهاجرت و فرار جایز نیست زیرا مخالف ارادۀ الهی و به معنای نارضایتی از تقدیرات خداست. اینان معتقد بودند باید در مردم این مناطق باید در همان شهر و محل خویش بمانند و فرار عملی حرام است.
سید نعمت الله جزایری که معتقد بود کوچ کردن و فرار از این مناطق جایز است این کتاب را نوشت تا ثابت کند فرار از مهلکه (جایی که احتمال مرگ می رود) یک واجب عقلی است که با روایات و حکم شرع نیز تأیید شده است.
#بارگذاری مطالب، با ذکر #آدرس_کانال، مانعی ندارد.
#دروس_الشباب
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
هدایت شده از میراث فقاهت خراسان
230209_002.MP3
18.76M
#نشست_علمی با موضوع :
تبیین نظریه ولایت فقیه
با عنایت به کتاب حاکمیت در اسلام
مرحوم آیت الله موسوی خلخالی
🔹سخنران :
حجت الاسلام والمسلمین زمانی فرد
(استاد دروس خارج)
📆 زمان: پنج شنبه ۲۰ بهمن ماه
⏰ ساعت: ۱۰ صبح
🕌 مکان: مدرسه سلیمانیه
🕌حوزه علمیه خراسان
مدرسه سطح چهار
┏━━━━━━━📚┓
https://b2n.ir/g62934
┗📚━━━━━━━
May 11