#معرفی_منابع
🔰 معرفی منابع علم #درایه و #اصحاب_اجماع
💠 حضرت آیة الله العظمی سید موسی #شبیری_زنجانی (حفظه الله):
🔸 حاجی نوری در آخر مستدرک در مورد اصحاب اجماع بحث کرده است، کتاب سماع المقال و آیت الله خوئی در مقدمه ی معجم الرجال و امام رحمة الله هم در بعضی از نوشته های خود این بحث را مطرح کرده است.
🔹 همچنین از کتب مربوط به درایه، یکی درایهی شهید است و یکی درایهی پدر شیخ بهایی و درایهی سید حسن صدر می باشد.
#رجال
#درایه
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#وحید_بهبهانی
#سید_صدالدین_قمی
🔸 مرحوم وحید بهبهانی (رضوان الله علیه) شاگردی مرحوم سید صدرالدین قمی (رحمه الله) را کرده است. ضمن اینکه مرحوم صدر اخباری بوده است ولی تعابیری که مرحوم بهبهانی در مورد استادش دارد جالب است.
🔹 مرحوم محدث نوری (رحمه الله) در مورد مرحوم صدر چنین مینگارد:
🔸 و هو شارح الوافية، و عليه تلمّذ الأستاذ الأكبر البهبهاني، و يعبّر عنه في رسائله بالسيد السند الأستاد (رحمه الله) و في رسالة الاجتهاد و الأخبار:
🔹 السيد السند الأستاد و من عليه الاستناد، دام ظله.
پ.ن: احترامات علمی فقهای امامیه نسبت به نظرات مخالف خود، آن هم در آن میدان درگیری علمی، همیشه رهنمای مسیر طالبان علم است. رضوان الله علیهم اجمعین و حشرهم الله مع محمد و آله الطاهرین.
📚 مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل: الخاتمة: ج۲، ص۱۵۴.
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#اشتراک
#تمییز_مشترکات
💠 پدیده « اشتراک » در دانش رجال به چه معنا است؟
🔶 « اشتراک » یعنی احتمال تطبیق یک عنوان بر بیش از یک مصداق.
🔷 راهکارهای تطبیق عنوان مشترک بر مصداق خاص را « تمییز مشترکات » مینامند.
مثال:
🔸 « أحمد بن محمّد »
أحمد بن محمّد بن عیسی الأشعری
أحمد بن محمّد بن خالد برقی
أحمد بن محمّد بن أبی نصر بَزَنطی و...
🔹 « محمّد بن یحیی »
محمّد بن یحیی العطّار
محمّد بن یحیی الخَزّاز
محمّد بن یحیی الخَثعَمی و...
🔸 « محمّد بن قیس »
محمّد بن قیس أبوأحمد الأسدی
محمّد بن قیس ابورَهم الأشعری
محمّد بن قیس أبوعبدالله البَجَلی و...
📚 حسینی شیرازی، سید علیرضا، اعتبارسنجی احادیث شیعه: ص۶۶و۶۷.
#رجال
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
💠 حضرت امام #خمینی (رحمة الله علیه):
🔸 نعم، لا بدّ من الاكتفاء على المباحث التي تعدّ مقدّمة واقعية على الاستنباط؛ بحيث لولاها لاختلّ نظامه و انفصم عقده، و أمّا ما لا دخالة لها في تحصيله فالاشتغال به ضياع للعمر و انحراف عن الهدف.
🔹 و لولا خوف الإطالة لعدّدت عليك مسائل بحث عنها الاصوليون من قديم و حديث بحثاً ضافياً، مع أنّه لا يتوقّف عليه الاستنباط في واحدة من المسائل.
📚 امام خمينى، روح الله، تهذيب الأصول: ج۳، ص۵۷۱.
#فقه
#اصول
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#شیخ_مفید
💠 در مطالعه آثار شیخ مفید نام دو اثر به چشم میخورد:
🔸 النقض علی ابن الجنید فى اجتهاد الرأى
این کتاب در رد استادش، ابن جنید، نوشته است.
🔹 مقابس الأنوار فی الرد علی أهل الأخبار
این کتاب را در نیز رد نظریات اصحاب حدیث نگاشته است.
🔰 پ.ن: ظاهرا شیخ مفید راهی میانه را برگزیده است و در رد هر دو گرایش عقل گرای افراطی و نص گرای افراطی دست به قلم برده است.
📚 کشی، محمد بن عمر، اختیار معرفة الرجال (رجال الکشی): النص، ص۴۰۰ - ۴۰۲.
#رجال
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#فقاهت
#سیر_و_سلوک
🔰 تقدم فقاهت بر سیر و سلوک
💠 حضرت آیة الله سید موسی #شبیری_زنجانی (حفظه الله):
🔸 زمانی مرحوم آقای #خویی با مرحوم آقا سید علی #قاضی ارتباط داشته و مشغول سلوک بود. از آقای خویی نقل شده است که من در آن وقت تسبیح موجودات را حس کردم، حتی وقتی گربهای از یک طرف دیوار به طرف دیگر پرید، پرش گربه هم تسبیح میکرد و من میشنیدم! و میگفت که آقای قاضی مرا به تمام دوران عمرم سیر داده بود، و حتی بعد از وفاتم را هم دیدم که در مأذنهها خبر وفاتم را اعلان میکردند. خلاصه، آقای خویی در این عوالم بود.
🔹 مرحوم آقا سید علی خلخالی میگفت که من آقای خویی را از این مسیر برگرداندم؛ چون دیدم برای #فقاهت خیلی مستعد است، به پدرش نامه نوشتم و گفتم: شما به گونهای که نفهمد کسی به شما گفته، سلوک را بر او تحریم کنید. پدرش هم به وی نامه نوشت که: غیر از #فقه و #اصول، وارد شدن در اشتغالهای دیگر را بر شما حرام میکنم. آقای خویی هم شبهه شرعی کرد و دیگر سلوک را دنبال نکرد. من این را از آقای آسید علی خلخالی شنیدم.
🔸 جریان سیر دادن تمام عمر را خیلیها نقل کردند. یکی ـ دو نفر نبود که من ضبط کنم. الان اگر از این آقایان نجفیها که آقای خویی را درک کردند یا شاگردش بودند، بپرسید، این را میدانند و ممکن است مستقیم شنیده باشند.
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
« جوامع روایی متقدمة » و « جوامع روایی متأخرة » کدام اند؟
« جوامع روایی متقدمة » عبارتاند از:
🔸 کافی
🔹 من لایحضره الفقیه
🔸 تهذيب الأحکام
🔹 استبصار
« جوامع روایی متأخرة » عبارتاند از:
🔸 وسائل الشیعه
🔹 بحار الأنوار
🔸 وافی
📚 ربانی، محمدحسن، کافی شناسی: ص۵.
#رجال
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#دعای_عرفه
🔰 فراز آخر دعای عرفه، جزء دعا نیست.
💠 حضرت آیة الله سید موسی #شبیری_زنجانی (حفظه الله):
🔸 قسمت آخر دعای عرفه برای امام (سلام الله علیه) نیست و جالب اینکه چند شرح بر آن قسمت هم نوشته شده است.
🔹 مرحوم حاج شیخ عباس قمی نوشته است که سید بن طاووس در اقبال آن را نقل کرده است ولی در زادالمعاد نقل نشده است. مرحوم مجلسی اگر نقل نکرده اقبال را دیده و نقل نکرده است. نوشته است که در نسخه های قدیم اقبال این دعا نیست.
🔸 کسی که با لسان ائمه (سلام الله علیهم) آشنا باشد میداند برخی از متنها برای صوفیهاست و در این دعا برخی کلماتی به کار رفته که در عبارات متصوفه دیده میشود و در روایتها ما نمیبینم.
🔹 تعجب است که مرحوم شیخ عباس با اینکه سفینه البحار نوشته در مفاتیح الجنان چنین نسبتی به اقبال داده است. البته این نشان می دهد که سفینه البحار را بعد از مفاتیح نوشته است.
#ادعیه
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#حکایت
🔸 ملاّ محمّد طاهر طرفدار اقامۀ نماز جمعه بود و با تاركان و علمايى كه آن را جايز نمىدانستند، تا سر حدّ تكفير مخالفت مىورزيد.
🔹 او يک بار در انتقاد از مشروب خواران، طعنهاى هم به شاه سليمان صفوى (م ١١٠٥ق) مشروبخوار كرده بود. پس مورد خشم شاه قرار گرفت و فرمان قتلش صادر شد؛ ولى با وساطت برخى از امرا، عفو شد و از قم به اصفهان فراخوانده شد.
🔸 چون او را به حضور شاه بردند، شاه از او پرسيد: «آيا تو گفتهاى كه مشروبخوار، عروس شيطان است؟». قصد شاه آن بود كه از وى اعتراف بگيرد كه چنين چيزى گفته است تا بهانهاى براى اذيت و آزار وى به دست آورَد. اما ملا محمّد طاهر با زيركى اظهار داشت: «نه، اى پادشاه! من نگفتهام. جدّ صادق مصدّق امين شما، امام صادق (سلام الله علیه) چنين فرموده است». شاه با شنيدن اين سخن، ساكت ماند و راهى جز مدارا با وى نيافت.
📚 اخباریگری: ص۱۳۷،۱۳۸.
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
💠 استاد سید محمدمهدی #میرباقری (حفظه الله):
سوال:
آیا عقل بر امام مقدم نیست؟ نسبت این دو چیست؟
جواب:
🔸 مخاطب حجت، عقل است و حجت، خودش را با عقل اثبات میکند، نه اینکه عقل، حجت را اثبات کند. یعنی نبی اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) هیچ گاه منتظر نمیمانند تا یک فیلسوف استدلال بیاورد که این شخص پیامبر است، و بعد پیامبر بگویند اکنون نوبت من است. رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) خودشان عقل را اقناع میکنند. از این مطلب غفلت شده است.
🔹 برخی تصور میکنند که ما با عقل خود، پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) را پیدا می کنیم! در حالی که پیامبر میآیند و عقل انسانها را بیدار میکنند، نه اینکه انسانها با عقلشان میفهمند که این شخص، پیامبر است.
🔸 بحث انکار عقل نیست، بحثِ از نسبت بین عقل و امام است. اگر عقل نبود، ما سرمایهای نداشتیم که آن را به انبیاء تسلیم کنیم؛ انبیاء بر عقل احتجاج میکنند و با او حرف میزنند؛ بنابراین اگر عقل نبود، انسان مخاطب انبیاء قرار نمیگرفت؛ چون انبیاء برای هدایت عقل آمدهاند. لذا امام، خودش سراغ عقل میآید و بر او احتجاج میکند و به او اثبات میکند که اگر میخواهی رشد کنی، باید دنبال من حرکت کنی؛ پس امام است که خودش را به عقل اثبات میکند.
📚 نهر عظیم: ص۱۷۵و۱۷۶.
#کلام
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
#فیض_کاشانی
🔸 اگر موارد انتقاد و مخاطب گلايههاى فيض را در كنار سيرۀ علمىِ او بگذاريم، مىتوانيم بگوييم كه حساسيت او، بيش از هر چيز، در فقه بوده وگرنه، در ديگر مباحث؛ بهويژه در تفسير آيات قرآن، استنتاج عقلى را به كار مىگيرد و جايگاه قرآن را همانند اخباريان، دور از دسترس نمیشمارد.
📚 اخباریگری: ص۱۳۳.
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
💠 استاد سید محمدمهدی #میرباقری (حفظه الله):
🔸 اینگونه نیست که ابتدا حجت درونی یا عقل، حجت بیرونی را بشناسد و بعد به دنبال آن حرکت کند. حجت درونی حتی در فهم حجت بیرونی هم، متکی به حجت بیرونی است.
🔹 دانه وقتی میروید که استعداد رشد داشته باشد؛ اگر استعداد رشد نداشته باشد، هیچ گاه شکوفا نمیشود. اگر یک سنگ قیمتی را زیر خاک پنهان کنیم، حتی با وجود آب، نور خورشید و فضای مناسب، باز هم رویشی در آن اتفاق نمیافتد، باید استعدادی باشد. ولی این گونه نیست که صرف برخورداری از استعداد رشد، موجب شکوفایی دانه شود؛ دانه بدون تابش خورشید و بارش باران، خودش سر بر نمیآورد تا خورشید و آسمان را پیدا کند؛ بلکه از همان ابتدا که میخواهد شکوفا شود، باید باران بر آن ببارد و خورشید بر آن بتابد، و الا نه شکوفا میشود و نه به خورشید میرسد.
🔸 لذا عقل از ابتدا با حجت بیرونی فعال میشود؛ این حجت، حجت بالغهی الهی است که در کنار عقل ما و در باطن عقل ما و با ما حضور دارد.
📚 نهر عظیم: ص۱۴۴و۱۴۵.
#کلام
🆔 @Dar_Masire_Feghahat