eitaa logo
در مسیر فقاهت
1.1هزار دنبال‌کننده
169 عکس
22 ویدیو
4 فایل
.:. در مسیر فقاهت .:. 📚 فرصتی برای قرار گرفتن در مسیر تفقّه 📜 آشنایی با علوم حدیثی ✒ انتشار مباحث فقهی و اصولی 📝 سیره علمی و عملی علماء امامیه و ... 🔶️ شرعا و اخلاقا ارسال مطالب تنها با ارسال لینک کانال جائز است. 🌐 ارتباط با ادمین: @Feghahat_313
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 لقب ثقة الإسلام 💠 استاد محمد حسن (حفظه الله): 🔸 یکی از دوستان تعریف می‌کرد که روزی بر مرحوم آیة الله که از فقیهان گرانقدر بود، وارد شدم. فرزندش در معرفی من گفت: « ایشان ... هستند ». آن بزرگوار فرمود: « نگویید ثقة الإسلام؛ این لقب، مختص شیخ ما محمد بن یعقوب است ». 📚 ربانی، محمدحسن، کافی شناسی: ص۱۴. 🆔 @Dar_Masire_Feghahat
💠 نمود رویکرد اخباریگری در علم فقه: 🔸برخى از نويسندگان و پژوهشگران معاصر، اخباريان را «گروهى از فقها»ى امامى شمرده‌اند و يا اخباريگرى را«مكتبى فقهى» خوانده‌اند. برخى نيز در تعريف اين مكتب، از مؤلفه‌هايى ياد كرده‌اند كه گويى منحصر در فقه است. 🔹 اگر اين مطلب را به پاى بى‌دقّتى نگذاريم، بايد بگوييم كه مسبّب آن، نمود بيرونى اين مكتب است؛ چرا كه بيشترِ اخباريان نامدار، فقيه بوده‌اند و منازعات و بگومگوهاى آنان نيز اغلب با فقيهان مكتب رقيب، درمى‌گرفت و مهم‌ترين دغدغۀ طرفين، حجّيت عقل و حديث، مبحث اثرگذار در فقه بود. 📚 اخباریگری: ص۲۷. 🆔 @Dar_Masire_Feghahat
31.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 درس بخوانید 🎥 توصیه رهبر انقلاب، حضرت آیة الله (حفظه الله): 🔸 درس خواندن را دستِ کم نگیرید. 🔹 نقل خاطره‌ای از تدریس رسائل و مکاسب در دوران قبل از انقلاب. 🔸 روحانیِ درسخوان، تأثیرگذار است. 🔹 نگویید حالا دنیا دارد بر اساس پیشرفت‌های فنی اداره می‌شود، ما داریم منطق مظفر می‌خوانیم!؟ 🔸 این کتاب فقه را و کتاب اصول را باید بخوانید، تا بتوانید اثرگذار باشید. 📆 ۶ شهریور ۱۳۹۶ ه.ش / دیدار با طلاب حوزه علمیه 🆔 @Dar_Masire_Feghahat
🔰 صفویه و فرصت نشر معارف اهل بیت (سلام الله علیهم) برای علمای شیعه 💠 حضرت آیة الله سید موسی (حفظه الله): 🔶 شاهان صفوی اگر نبودند، شاید هیچ گاه تشیّع در میان مردم ایران فراگیر و رسمی نمی‌شد. شاه سلیمان موقوفه‌ای را برای استنساخ و نشر بحارالأنوار مرحوم مجلسی قرار داده بود و اینکه کتب مرحوم مجلسی در کشور منتشر و در منازل مردم کتاب‌های مجلسی وارد شده بود، در سایه حمایت همین شاهان بود و اگر آنها نبودند، این کار عملی نبود. 🔷 در سال ۱۰۹۸ شاه سلیمان تصمیم می‌گیرد مقام شیخ الاسلامی را به مرحوم مجلسی اعطا کند. در «وقائع السنین والأعوام» خاتون آبادی که در زمان حیات شاه سلیمان نوشته شده، آمده است که شاه چند مرتبه کلمه التماس را به زبان خود جاری کرد، با اینکه این گونه تعابیر از زبان شاهان به ندرت خارج می شد. همچنین نوشته است که هندی‌ها در دولتخانه شاهی بت می‌پرستیدند و مجلسی حدود دو ماه بعد از تصدّی شیخ الاسلامی، بتخانه آنها را خراب کرد. 🔶 در آن زمان مقام شیخ الاسلامی مقام اول روحانی کشور بود که همه تصرّفات مربوط به امور دینی به دستور او بود و مرحوم مجلسی تصدّی این مقام را پذیرفته بود، مشروط به اینکه مظاهر کفر را از بین ببرد و احکام شرع و تشیّع را بر ایران حاکم کند. در آن اوضاع اگر علمای شیعه و از جمله مرحوم مجلسی شاهان شیعی را تقویت نمی کردند، حکومت عثمانی که متصل به ایران بود، ایران را نابود می کرد. 📆 ۲۰ آبان ۱۳۸۳ ه.ش 🆔 @Dar_Masire_Feghahat
🔰 شهادت ثالثه 💠 حضرت آیة الله سید موسی (حفظه الله): 🔸 شهادت ثالثه هر چند جزء اذان نیست، ولی در عین حال چون شعار شیعه شده، این شعار باید محفوظ بماند. 🔹 ناصرالدین شاه بعد از اینکه با سختی بسیار شهر هرات را گرفت، همان روز اول دستور داد در آنجا اذان شیعی گفته شود؛ زیرا علامت حیازت آن جا همین اذان شیعی بود. 📆 ۲۰ آبان ۱۳۸۳ ه.ش 🆔 @Dar_Masire_Feghahat
💠 حضرت آیة الله العظمی (رحمة الله علیه): 🔸 و سمعت شيخنا الأستاذ الشيخ محمد حسين النائيني - قدس سره - في مجلس بحثه يقول: 🔹 إن المناقشة في أسناد روايات الكافي حرفة العاجز. 📚 معجم رجال الحديث ج۱، ص۸۷. 🆔 @Dar_Masire_Feghahat
🔰 اخباریان و قرآن 💠 استاد سید محمدکاظم (حفظه الله): 🔶 صاحب وسائل () در کتاب گرانقدر خویش، تمامی روایات مربوط به هر فرع فقهی را مطرح کرده، ولی به آیات مربوط به آن موضوع، هیچ اشاره‌ای نکرده است مگر آن که در ضمن حدیثی نقل شده باشد. این شیوه، برگرفته از نگرش به آیات و تمسّک نکردن بدان، بدون استفاده از احادیث اهل بیت (سلام الله علیهم) است. 🔷 ولی مرحوم ظواهر قرآن را حجت می‌داند و تمامی ابواب فقهی و غیر فقهی را با آیات قرآن آغاز می‌کند. استناد به آیات قرآن در بحار الأنوار آن مقدار گسترده است که می‌توان این کتاب را نوعی موضوع‌بندی آیات قرآن به شمار آورد. 📚 طباطبایی یزدی، سید محمد کاظم، تاریخ حدیث شیعه: ج۲، ص۲۳۷ و ۲۴۲. 🆔 @Dar_Masire_Feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 اولین و مهم‌ترين وظیفه روحانیت 🎥 توصیه حضرت آیة الله (حفظه الله): 🔸 تشخیص وظیفه 🔹 شبهه سازی دشمنان 🔸 امروز هر کس بتواند با فضای مجازی کار کند یک رسانه است. 🔹 روحانیت به میدان بیاید. 🔸 دو نقص در این راه وجود دارد. 🔹 فقاهت چیست؟ فقه فقط احکام عملی نیست. 📆 ۱۶ شهریور ۱۳۹۵ ه.ش / بیانات در اولین جلسه درس خارج فقه در سال تحصیلی جدید 🆔 @Dar_Masire_Feghahat
💠 علت نامیدن مرحوم (رحمة الله علیه) به « رازی » چه می‌باشد؟ 🔸 از آن جا که منسوب به ری « رازی » نامیده می‌شود و کلین از قریه‌های ری است، ابوجعفر محمد بن یعقوب را « رازی » می‌خوانند. 🔹 رازی منسوب به ری است، همانگونه که روحانی منسوب به روح است و ربّانی منسوب به ربّ. در این کلمات بعد از افزودن یاء نسبت به آخر کلمه، تغییرات یا اضافاتی در آن‌ها رخ داده است. 📚 ربانی، محمدحسن، کافی شناسی: ص۱۲. 🆔 @Dar_Masire_Feghahat
🔰 اهمیت حدیث در میان ادله‌ی اربعه 💠 حضرت آیة الله العظمی سید موسی (حفظه الله): 🔸 شکی نیست که مهمترین مدرک برای اثبات احکام شرعیه، است. چون ادله‌ی اربعه عبارت است از کتاب، سنت، اجماع و عقل. 🔹 مخفی نیست که کتاب حاوی کلیاتی است که نسبت به تفاصیل مطالب، اجمال دارد و باید سنت آن را تفسیر کند. اجماع هم با شرایطی که علماء برای آن ذکر می کنند باید مدرکی نباشد و خصوصیاتی دارد به ندرت قابل تحصیل است، موارد حکم عقل هم بسیار کم است. بنا بر این عمده چیزی که باقی می ماند همان است. 🆔 @Dar_Masire_Feghahat
🔰 فهرست شیخ صدوق و فهرست ابن ولید 🔶 بهره‌گیری و از « فهرست شیخ صدوق » به مثابه‌ی پلی است به « فهرست ابن ولید ». 🔷 فهرستی داشته است، ولی گویا این کتاب در دسترس شیخ طوسی و نجاشی نبوده است؛ از این رو دیدگاه‌های کتاب‌شناختی و رجال‌شناختی ابن ولید، به واسطه‌ی در فهرست شیخ طوسی و رجال نجاشی بازتاب یافته است. 📚 حسینی شیرازی، سید علیرضا، اعتبارسنجی احادیث شیعه: ص۱۲۳و۱۲۴. 🆔 @Dar_Masire_Feghahat
🔰 اثبات وجود خبر کذب و علت نیاز به علم رجال 💠 حضرت آیة الله العظمی سید موسی (حفظه الله): 🔸 در سنت و احادیث مرویه از معصومین، بلا اشکال خبر دروغ و کذب وجود دارد. 🔹 برای اثبات اینکه این گونه اخبار در میان احادیث وجود دارد، گاه به روایات کثیره‌ای استدلال کرده اند که رسول خدا و معصومین (سلام الله علیهم اجمعین) فرموده‌اند که اشخاصی هستند که به ما دروغ می بندند. این روایات در حد است و از مجموع آنها اثبات می‌شود که وضاعینی بوده اند که جعل حدیث می کردند و به معصوم نسبت می‌دادند. 🔸 راه دیگری نیز برای اثبات وجود احادیث موضوعه هست که با این راه احتیاج نداریم که تواتر مزبور را ثابت کنیم، بلکه حتی یک روایت هم باشد مدعا را ثابت می کند و آن اینکه روایت مزبور یا مفادش راست است و یا دروغ. اگر راست باشد مدعا ثابت می‌شود و اگر دروغ باشد خودش مصداق برای حدیث کذب می‌باشد. این از مواردی است که اثبات و نفیش هر دو مدعا را اثبات می‌کند. نتیجه اینکه باید علمی باشد که حدیث دروغین را از غیر آن جدا کند و بنا بر این مورد احتیاج است. 🆔 @Dar_Masire_Feghahat
▪️ إنا لله و إنا الیه راجعون ▪️ 🆔 @Dar_Masire_Feghahat
💠 حضرت آیة الله سید احمد (حفظه الله): 🔸 سؤال: مرحوم در خاتمه برائت بحثی را در مورد اصل وجوب فحص مطرح می کنند سؤال این است که بحث از وجوب که یک حکم تکلیفی است آیا بحث اصولی است یا فقهی؟ 🔹 جواب: بسمه تعالی مراد شرط رجوع به اصول عملیه است، که در شبهات حکمیه نیاز به فحص دارد ولی در شبهات موضوعیه احتیاج به آن نیست. 🆔 @Dar_Masire_Feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 شیوه خواندن کتاب کافی 💠 استاد سید محمدمهدی (حفظه الله): 🔸 پیشنهاد می‌شود مطالعه‌ی کتاب کافی، از مباحث آغاز شود، نه از ؛ چون اگر مطالعه‌ی کافی از کتاب العقل شروع شود و روایات این باب درست فهمیده نشود، انسان تصور می‌کند که مقصود از عقل در این روایات، عقل خود ماست. آن وقت عقل ما همسنگ امام می‌شود و دو حجتِ هم عرض درست می‌شود، امام معصوم و عقل بشری! در حالی که عقل ما شعاعی از امام است. 🔹 مثل اینکه انسان خورشید را به شعاعی از خورشید که در یک آینه افتاده است، همسنگ تصور کند؛ این‌ها هیچ وقت همسنگ هم قرار نمی‌گیرند. بنابراین عقل ما هم حجت است، ولی با امام معصوم مقایسه نمی‌شود. 🔸 اگر انسان ابتدا کتاب الحجه را بخواند و برای او روشن شود حجت کیست، و بعد، کتاب العقل را بخواند، عقل خود را با عقل نبی اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) اشتباه نمی‌گیرد. 📚 نهر عظیم: ص۱۳۱و۱۳۲. 🆔 @Dar_Masire_Feghahat
💠 جمع بین روایات آمره و ناهیه توسط مرحوم سید نعمة الله جزایری (رحمه الله): 🔸 مرحوم سيّد نعمة الله جزايرى -كه خود گرايش به اخباريگرى دارد-، براى جمع بين رواياتى كه به مناظره براى بيان حق و ارشاد جاهلان، و دفع شبۀ مخالفان، امر مى‌كنند، با رواياتى كه از مناظره و مخاصمه، نهى مى‌نمايند، چند وجه ذكر مى‌كند: 🔹 ١. مراد از رواياتى كه نهى از كلام و خصومات مى‌كند، تفكّر در ذات خداوند و صفات او، يا مسئلۀ قضا و قدر و جبر و اختيار و امثال اينها است،چنانچه استاد ما -علّامه مجلسى- فرموده‌اند. 🔸 ٢. كلامى نهى شده كه غرض از جدال و مناظره، صِرف اظهار فضل و فخر و كمال و يا تعصّب و تفوّق در گفتار بوده باشد. 🔹 ٣. نهى از مناظره، متوجّه افرادى است كه تخصّص مناظره را ندارند كه چه بسا از دشمن، شكست مى‌خورند و بر دين، ضربه وارد مى‌شود، و در عوام مؤمنان، شك و ترديد ايجاد مى‌كند. قرينه بر اين مطلب، دو روايتى است كه كشّى به سند خود از طيّار و نضر بن صباح از امام صادق(سلام الله علیه) نقل مى‌كند و روايت سومى كه صاحب احتجاج به سند خودش از امام عسكرى(سلام الله علیه) نقل كرده است. 🔸 ٤. نهى، مربوط به مواردى است كه مناظره، مشتمل بر مفاسد بوده باشد، مثل اين كه مورد تقيّه است و شخص، تقيّه نكند. 📚 اخباریگری: ص۳۲۳،۳۲۴. 🆔 @Dar_Masire_Feghahat
💠 پدیده « ترادف » در دانش رجال به چه معنا است؟ 🔶 « ترادف » یعنی وجود عناوین متعدد برای یک راوی خاص. 🔷 راهکارهای تطبیق عناوین متعدد بر مصداق خاص را در اصطلاح، « توحید مختلفات » می‌نامند. مثال: « ابن أبی عُمَیر » در کتب حدیثی و روایی، دارای عناوین مختلفی است، از جمله: 🔸 محمّد بن أبی عُمَیر 🔹 محمّد بن زیاد 🔸 محمّد بن زیاد بن عیسی 🔹 محمّد بن أبی عُمَیر زیاد 🔸 محمّد بن زیاد بَیّاع السّابُری 🔹 أبوأحمد الأزدِی 🔸 محمّد بن أبی عُمَیر الأزِدی 🔹 محمّد بن أبی عُمَیر البزّاز و... 📚 حسینی شیرازی، سید علیرضا، اعتبارسنجی احادیث شیعه: ص۶۶و۶۷. 🆔 @Dar_Masire_Feghahat
💠 بیان در رابطه با ابن جنید: 🔶 محمّد بن‏ أحمد بن‏ الجنيد، يكنّى أبا علي، و كان جيد التصنيف حسنه، إلّا أنّه كان يرى القول بالقياس! فترك لذلك كتبه و لم يعوّل عليها. 📚 فهرست كتب الشيعة و أصولهم و أسماء المصنفين و أصحاب الأصول (للطوسي) (ط-الحديثة)؛ النص؛ ص۳۹۲. 🆔 @Dar_Masire_Feghahat
🔰 ویژگی کتاب کافی 💠 حضرت آیة الله العظمی سید موسی (حفظه الله): 🔸 کسانی که در صحیح بخاری و کلینی کار کرده اند می‌گویند: 🔹 تمایز کافی بر صحیح بخاری در طرز باب بندی روایات مشخص می‌شود. بخاری گاه ابوابی عجیب و غریب تنظیم کرده است که به نظر نامناسب می‌آید ولی کلینی دقت بسیاری در باب بندی به خرج داده است. 🆔 @Dar_Masire_Feghahat
💠 حضرت آیت الله سید محمدصادق (دامت برکاته) 🔶 سؤال: نظر شما در مورد کتاب «سلیم بن قیس هلالى» از نظر سند و دلالت متن آن -که پاره‌اى از علما در برخى اسناد و یا دلالت برخى از روایات آن مناقشه مى‌کنند- چیست؟ به نظر مى‌رسد مهم‌ترین مناقشه همان است که از سوى مرحوم آیت‌الله العظمى در این مورد صورت گرفته است، و ما دوست داریم دیدگاه شما را در این مورد بدانیم. 🔷 جواب: باسمه جلت اسمائه مرحوم آیت الله العظمى خویى گرچه برکتاب «»، اشکال‌هایى وارد نموده، اما بسیارى از اشکال‌ها را نیز از آن کتاب برطرف ساخته است. آن بزرگوار در آن کتاب در چیزى مناقشه کرده است که سستى و نادرستى آن روشن است، و با این کار خودش، سستى و بی‌بنیانى ایرادهاى دیگر را نشان داده و با این روش عالمانه خود، به آن کتاب سود رسانده است. مرحوم نیز نسبت به کتاب «سلیم بن قیس هلالى» گامى سودبخش برداشته که هیچ کس پس از ملاحظه کار آن بزرگوار درمورد آن کتاب، دیگر به تردید وتزلزل نمى‌افتد. او روایتى ازامام صادق (سلام الله علیه) آورده است که مى‌فرماید: هرکس از شیعیان ما کتاب «سلیم بن قیس هلالى» را نزدخود نداشته باشد، در حقیقت چیزى از امر واسرار ما نزد او نیست، وچیزى از اسرار ما را نمى ‌داند؛ چراکه این کتاب حروف ابجد یا فشرده معلومات شیعه واخبار واسرار آنان است! مرحوم علّامه نیز درکتاب رجال خود، چیزى در این مورد می‌نویسد که باعث اطمینان انسان مى‌گردد که همین کتابى که اینک در دست ما می‌باشد، به اتفاق آراء، همان کتاب «سلیم بن قیس هلالى»است. 🆔 @Dar_Masire_Feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 علامه (رحمة الله علیه) : 🔸 روی پیشانی ام با انگشتم نوشتم وقف... 🆔 @Dar_Masire_Feghahat