eitaa logo
در مسیر فقاهت
1.1هزار دنبال‌کننده
169 عکس
22 ویدیو
4 فایل
.:. در مسیر فقاهت .:. 📚 فرصتی برای قرار گرفتن در مسیر تفقّه 📜 آشنایی با علوم حدیثی ✒ انتشار مباحث فقهی و اصولی 📝 سیره علمی و عملی علماء امامیه و ... 🔶️ شرعا و اخلاقا ارسال مطالب تنها با ارسال لینک کانال جائز است. 🌐 ارتباط با ادمین: @Feghahat_313
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 وحدت مسلمانان تاکتیکی نیست، بلکه یک امر اصولی است. 💠 رهبر معظم انقلاب حضرت آیة الله (مد ظله العالی): 🔸 و اتّحاد مسلمان‌ها یک امر تاکتیکی نیست، که حالا بعضی خیال کنند به خاطر شرایط خاصّی ما بایستی با همدیگر متّحد باشیم؛ نه، یک امر اصولی است 🔹 هم‌افزایی مسلمان‌ها لازم است؛ اگر مسلمانها متّحد باشند، هم‌افزایی میکنند و همه قوی میشوند؛ وقتی که این هم‌افزایی وجود داشته باشد، حتّی آنهایی که مایلند ــ و مانعی هم نیست ــ که تعامل با غیر مسلمانها داشته باشند، با دست پُر وارد این تعامل میشوند. بیانات در دیدار میهمانان کنفرانس وحدت اسلامى‌ و جمعی از مسئولان نظام 🆔 @Dar_Masire_Feghahat
🔰 در موضوعاتی که دلیلی از قرآن و سنت بر آن نداریم و موکول به عرف شده است، ما با عرف هیچ فرقی نداریم. 💠 حضرت آیة الله سید موسی (حفظه الله): 🔸 اوایل طلبگی من بود. سیل بسیار غلیظ و گل آلودی در قم آمده بود. طلبه‌ای به من گفت که این آب، است یا ؟ من گفتم همین سؤال تو شاهد است بر اینکه آب مطلق است! 🔹 بعدا در درس خارج آیة الله (علیه الرحمة) شخصی شیشه‌ای آورد و به آقای بروجردی گفت که این آب، مطلق است یا مضاف؟ ایشان همین پاسخِ من را به آن شخص گفت. 🔸 در موضوعاتی که دلیلی از قرآن و سنت بر آن نداریم و موکول به شده است، ما با عرف هیچ فرقی نداریم، لذا فقیه نباید دخالت کند. 📚 جرعه‌ای از دریا: ج۳، ص۴۹۱. 🆔 @Dar_Masire_Feghahat
💠 استاد سید محمدکاظم (حفظه الله): 🔸 در دو کتاب خود، و تمامی احادیث منقول از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) را جمع کرده است. 🔹 کتاب ، مجموع دو کتاب ذکر شده سیوطی است که به صورت موضوعی و در ابواب فقهی و غیر فقهی مرتب شده است. این کتاب را می‌توان جامع احادیث پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نزد اهل سنت دانست. 🔸 مجموع احادیث آن بیش از ۴۵ هزار متن در شانزده مجلد است. گفتنی است که بسیاری از این متون تکراری هستند و احادیث غیر تکراری آن را می‌توان کمتر از ۱۵ هزار دانست. 📚 طباطبایی، سید محمدکاظم، تاریخ حدیث: ص۴۷. 🆔 @Dar_Masire_Feghahat
💠 استاد سید محمدکاظم (حفظه الله): 🔸 مرحوم در سال های ۱۳۲۴ ه.ش به بعد مجموعه ای از ۳۲۰۰ سخن پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) را با نام با ترجمه فارسی منتشر کرد. این مجموعه به ترتیب حرف اول احادیث مرتب شده و تا کنون نزدیک به ۳۰ بار چاپ شده است. 🔹 ظاهرا مصدر اصلی این کتاب سیوطی است. 📚 طباطبایی، سید محمدکاظم، تاریخ حدیث: ص۴۸. 🔰 پ.ن: برخی در استفاده از کتاب نهج الفصاحه به گونه ای عمل می‌کنند که گویا این کتاب از منابع دسته اول شيعه است. کمی در استفاده از تراث شیعه دقت بیشتری به خرج دهیم؟! 🆔 @Dar_Masire_Feghahat
🔰 اساتید معقول و منقول علامه مجلسی (رحمة الله علیه): 🔸 أقول: قرأ العقليات على المولى الاستاد آقا حسين (آقا حسين خوانساری) و النقليات على والده. 📚 ریاض العلماء: ج۵، ص۴۰. 🆔 @Dar_Masire_Feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 حجت‌الاسلام (حفظه الله): 🔸 حضرت آیة الله (حفظه الله) فرمودند: آیة الله شبیری قیامشان، قعودشان، نشست‌شان، برخاست‌شان ... همه مفید است. 🔹 آیة الله (حفظه الله): آیة الله خامنه ای در مدیریت بی نظیر اند. 🆔 @Dar_Masire_Feghahat
🔰 تأثير آثار شیخ انصاری در فقه و اصول 💠 استاد سید (حفظه الله): 🔸 تأثير شگرف آراء اين متفكر عاليقدر (مرحوم رحمة الله علیه) در كتابهاى متأخر تا بدانجاست كه براحتى مى‌توان كتابهاى نگاشته‌شده پس از زمان شيخ را از كتابهاى نگاشته‌شده پيش از زمان وى جدا ساخت. 🔹 تأثير آثار فقهى شيخ انصارى نيز بر آثار متأخر، بيشتر از طريق تأثير مكتب اصولى وى صورت گرفته است. 📚 مقاله پیدایش اصول فقه و ادوار نخستین آن: ص۳. 🆔 @Dar_Masire_Feghahat
🔰 نخستين اثر باقیمانده از علم اصول 💠 استاد سید (حفظه الله): 🔸 آثار نخستين علم اصول در جامعه شيعى متأسفانه همگى مفقود شده و ما اكنون تنها نام آنها را در كتب رجال و فهارس مى‌بينيم. 🔹 نخستين كتابى كه از گزند حوادث زمان مصون مانده كتاب اصول (٣٣٦-٤١٣) است كه اصل آن نيز در دست نيست و گزيده آن با نام «» به كوشش (م ٤٤٩) فراهم آمده و در كتاب درج گرديده است و بدين ترتيب آراء اصولى شيخ مفيد در مباحث گوناگون اين علم با نظم و ترتيبى نيكو در اختيار ما قرار گرفته است. 📚 مقاله پیدایش اصول فقه و ادوار نخستین آن: ص۴-۵. 🆔 @Dar_Masire_Feghahat
💠 حضرت آیة الله (حفظه الله): 🔰 جرقه‌های علمی 🔸 شنیدم وقتی میرزا درس می‌گفته ابتدا مطلبی طرح و سپس از یک‌یک شاگردان نظرخواهی می‌کرد و هر یک نظر خود را مطرح می‌کردند. 🔹 گاهی به میرزا خُرده می‌گرفتند که فلانی از نظر علمی در مرتبه‌ای نیست که از او نظرخواهی می‌کنید. 🔸 میرزا می‌گفت: گاهی در همین صحبت‌های علمی جرقّه‌هایی به ذهن اشخاص می‌زند، من از آن جرقّه‌ها استفاده می‌کنم. 🔹 وقتی میرزا همه‌ی انظار شاگردان را می‌شنید، خودش داوری و محاکمه می‌کرد. 🆔 @Dar_Masire_Feghahat
💠 حضرت آیة الله (حفظه الله): 🔰 بحث میرزا هفت ساعت طول می‌کشید 🔸 وقتی با حاج (رحمة الله علیه) که دارای فکر جوان بود و من اوائل بیع را پیش ایشان خوانده‌ام مذاکره‌ی علمی می‌کردیم، مذاکره‌ی ما طول می‌کشید. ایشان می‌فرمود: برای تو درس (قدس سرّه) خوب است، چون بحث میرزا هفت ساعت طول می‌کشید! 🆔 @Dar_Masire_Feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 حضرت آیة الله (حفظه الله): 🔸 انسان تا نفس می‌کشد باید کار بکند... 🆔 @Dar_Masire_Feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 حضرت آیة الله (حفظه الله): 🔰 غرق در مطالعه 🔸 آقاى اُكتايى مدّت‌ها مسؤول كتابخانه آستانه مشهد بود. از ايشان شنيدم يا از خود آشيخ (قدس سره) شنيدم كه آشيخ آقا بزرگ به كتابخانه آستان قدس مى‏ رفت و از اول وقت تا آخر وقت مشغول مطالعه بود و متوجه نبود كه وقت تعطيلى كتابخانه چه وقتی است؟ 🔹 آقای اكتايى و ديگران تعجّب مى ‏كردند و تأدّب مى ‏كردند و به ايشان نمى‏ گفتند كه وقت تمام شده است. آشيخ آقابزرگ بعداً متوجه مى ‏شود كه وقت مى ‏گذرد و آنها رعايت مى ‏كنند، لذا خواهش كرده بود كه شما پايان وقت را به من اعلام كنيد. 🆔 @Dar_Masire_Feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 اجتهاد در رجال 💠 حضرت آیة الله سید موسی (حفظه الله) پرسش: 🔸 اجتهاد در به چه معناست‌؟ آيا فقيه لازم است در رجال مجتهد باشد؟ پاسخ: 🔸 اجتهاد در رجال به اين معناست كه وجوه توثيق و تضعيف براى فقيه معلوم شود. 🔹 مثلاً اينكه كثرت نقل اجلّاء موجب وثاقت مروى عنه مى‌شود يا نه‌؟ يا اگر مى‌شود مبتنى بر چه شرائطى است‌؟ يا اينكه توثيقات افرادى همچون علّامه و سيد بن طاووس (رحمة الله علیهما)، به خاطر مبناى آن‌ها در أصاله العداله است يا آن كه به جهت احراز وثاقت راوى توسّط آن‌هاست‌؟ يا مسأله ديگر در توثيقات متأخّرين اين است كه توثيقات آن‌ها بر اساس فحص و استقراء نيست؛ بلكه بر اساس اجتهاد در همان مداركى است كه در اختيار ما نيز مى‌باشد. با اين وصف، آيا باز هم توثيقات آن‌ها حجّت است يا آن كه به جهت مدركى بودن اين توثيقات، دليلى بر حجّيت آن‌ها وجود ندارد. كلام در يا بودن اصل توثيقات رجاليين (چه متقدّم و چه متأخّر) نيز از همين قبيل است. 🔸 اين‌ها امورى است كه مجتهد براى استنباط حكم شرعى، نيازمند به اخذ مبنا در آن‌هاست و مجتهد بدون اتّخاذ مبنا در اين امور، نمى‌تواند حكم فقهى را به درستى استنباط كند. 📚 مقالات: ص ۱۳۶. ۱۳۹۳/۱۲/۱۲ پرسش هایی از آیة الله شبیری زنجانی. 🆔 @Dar_Masire_Feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 ضمانت روزی طالب علم توسط امام صادق (سلام الله علیه) 💠 حضرت آیة الله (حفظه الله): - اگر من (امام معصوم) بگویم تو دَرسَت را بخوان، تو کار علمی ات را انجام بده، هزینه ات با من، آیا آرام می‌شوی؟ - آری، یابن رسول الله. - همین وعده را خدا به شما داد. 🆔 @Dar_Masire_Feghahat
🔰 اخلاص مرحوم محدث قمی (قدّس سرّه) 🔸 عده‌ای علاقه‌مند بودند که لااقل فریضه خود را با مرحوم حاج (رحمة الله علیه) به جا آورند و به همین اندازه از فیض وجودش بهره مند شده باشند. 🔹 یکی از عادات این مرد شریف این بود که اغلب اوقات، فریضه خویش را در مساجد متروکه به جا می‌آورد. اتفاقا به محض اطلاع مردم روز به روز بر کثرت جمعیت افزوده می‌شد تا به حدی که آن مسجد مورد علاقه مردم و به دست عده‌ای برومند تعمیر می‌گردید. پس از انجام مقصدش دیگر به نماز در آن مسجد حاضر نمی‌شد و یک مسجد متروکه و مخروبه دیگر را انتخاب می‌کرد و بدون اطلاع مردم چند نوبت اداء فریضه را در آن جا ادامه می‌داد. پس از چند روزی مردم مطلع شده و از راه‌های بسیار دور برای درک نماز با ایشان به آن مسجد می‌شتافتند و به این سبب مساجد مخروبه معمور می‌شد. 🔸 هر زمان جمعیت کثیری در نماز خود مشاهده می‌کرد و یا به واسطه کثرت جمعیت، مکبری تکبیر می‌گفت پس از آن روز دیگر به نماز حاضر نمی شد و پیوسته مراقب احوالات خود بود و شب و روز به وظایف خود اشتغال داشت و أهم شغل او تألیف بود از درک فیض منبر و مواعظ و نصایح ایشان عموم طبقات استفاده می‌بردند. 📚 مردان علم در میدان عمل ص۱۲۴و۱۲۵. 🆔 @Dar_Masire_Feghahat
💠 الصحاح ذیل ماده « زرف »: 🔶 و الزَّرَافَةُ و الزُّرَافَةُ بفتح الزاى و ضمها مخفَّفُة الفاء: دابّةٌ يقال له بالفارسية: «اشْتُرْ گَاوْ پَلَنْكْ». 📚 الصحاح: ج‏۴، ص۱۳۶۹. 🆔 @Dar_Masire_Feghahat
💠 حضرت آیة الله سید موسی (حفظه الله) پرسش: 🔸 آيا شخصيت راويان مى‌تواند بر نوع استنباط ما از روايت تأثير بگذارد؟ به عبارت ديگر آيا بحث‌هاى رجال الحديثى مى‌تواند بر فقه الحديث ما در استنباط فقهى تأثير بگذارد؟ پاسخ: 🔸 بله، به هر حال وقتى كسى از اجلّاء باشد و در زمان جلالتش (نه در ابتداى دوران تحصيلش) از امام سوالى بكند و امام در پاسخ به او مطالبى را بگويند يا امام ابتدائا به او مطلبى بفرمايند، مى‌توان اين فرمايشات امام را حمل بر قاعده كرد و آن را تنها بيان وظيفه شخصى آن فرد ندانست. به عبارت ديگر در رابطه با چنين اشخاصى حداقل محتمل است كه امام در مقام بيان حكمى كلّى باشند، امّا در رابطه با افراد عادى، ممكن است امام، از باب اينكه او را مصداق قيود حكم مى‌ديده‌اند حكم وى را بيانكرده‌اند، نه اينكه اين حكم در مورد ديگران كه بعضاً فاقد برخى از قيود هستند نيز صادق باشد. 🔹 هم چنين با توجّه به جلالت راوى، مى‌توان مراد او از سؤالش را نيز متوجّه شد كه آيا پرسش از يك مسأله واضح و بديهى است يا اينكه در مقام بيان سؤال از يك فرع دقيق است. 🔸 برخى بزرگان نيز شبيه به همين مطلب را گفته‌اند. مثلاً درباره «مسمع بن عبدالملك كردين»، در رجال كشّى آمده است كه محمّد بن مسعود عياشى از على بن حسن بن فضال درباره او سؤال كرده و او پاسخ داده است: «هو ابن مالك من أهل البصره و كان ثقه». درباره اينكه «و كان ثقه» آيا جزء عبارت كشى بوده يا نه بحثى وجود دارد. برخى بدين استناد كه در كتبى مثل خلاصه مرحوم علامه و رجال ابن داود نامى از توثيق نيامده است، مى‌گويند كه اين توثيق در عبارت كشّى نيست، مرحوم آقاى (علیه الرحمة) فرموده‌اند كه: «فان من البعيد جدا ان يسأل محمد بن مسعود ابن فضال عن والد مسمع و محله فان مسمع كردين كان رجلاً معروفاً و يبعد من مثل محمد بن مسعودان لايطلع على ذلك فلا محاله ان السؤال كان راجعا إلى حاله من جهه الوثاقه و عدم‌ها». عياشى پدر مسمع و بصرى بودنش را مى‌دانسته و ظاهراً سؤال درباره وثاقت او بوده است. بنابراين ميزان جلالت و علم راوى، در فهم مرادات سؤالات او و هم چنين فرمايشات امام به او مؤثر است. 📚 مقالات: ص۱۳۶-۱۳۶. ۱۳۹۳/۱۲/۱۲ پرسش هایی از آیة الله شبیری زنجانی. 🆔 @Dar_Masire_Feghahat
🔰 عدد تألیفات علامه مجلسی (رحمة الله علیه) 💠 مرحوم علامه (رحمة الله علیه) در مورد عدد تألیفات مرحوم (رحمة الله علیه) چنین آورده است: 🔸 و يقال ان‏ تصانيفه‏ تبلغ‏ ألف ألف و اربعمائة ألف و ألفان و سبعمائة بيتا و البيت في اصطلاح الكتاب عبارة عن خمسين حرفا و إذا وزعت على عمره لحق كل يوم ثلاثة و خمسون بيتا و كسر. 🔹 گفته شده تصنیفات او (علامه مجلسی) یک میلیون و چهارصد و دو هزار و هفتصد بیت است. بیت در اصطلاح نویسندگان یک سطر پنجاه حرفی است. اگر این بر عمر علامه مجلسی تقسیم شود، سهم هر روزی پنجاه و سه بیت و اندی می­گردد. 📚 امين، محسن، أعيان الشيعة: ج۹، ص۱۸۴. 📚 عابدی، احمد، آشنایی با بحارالأنوار: ص۶۵. 🆔 @Dar_Masire_Feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 سرنوشت برخی از مطالب کتاب بحار الأنوار 🔸 (رحمة الله علیه) در مرآة العقول در بحث جواز عمل له اخبار موجود در اصول معتبره می­فرماید: « قد فصّلنا القول في ذلك في‏ المجلّد الآخر من كتاب بحار الانوار ... » 🔹 و از طرفی می­بینیم چنین بحثی در مجلّد آخر بحار ذکر نشده است، معلوم می­گردد که علامه مجلسی (رحمة الله علیه) برخی از مباحث مربوط به بعضی از مجلدات بحار را نوشته بوده است، امّا در بحارالأنوار کنونی موجود نیست. 📚 مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول: ج‏۱، ص: ۲۲. 📚 عابدی، احمد، آشنایی با بحارالأنوار: ص۶۰. 🆔 @Dar_Masire_Feghahat
🔰 كلمه «ابو» گاهى به معناى كنيه نيست، بلکه به معناى والد است 💠 حضرت آیة الله سید موسی (حفظه الله): 🔸 يكى از امورى كه گاهى اشخاصى كه وارد نباشند، به آن توجه ندارند، اين است كه كلمه «ابو» گاهى به معناى كنيه نيست و به معناى والد است. 🔹 در رجال شيخ، عنوان «سنان» هست، شيخ در ذيل آن مى‌گويد: «سنان ابو عبد الله بن سنان». يعنى پدر عبد الله بن سنان. اين كنيه نيست. پس سنان، ابو عبد الله بن سنان نيست كه سنان بن سنان بشود. اين اشتباه گاهى ديده مى‌شود. 📚 مقالات: ص۱۳۹. ۱۳۹۳/۱۲/۱۲ پرسش هایی از آیة الله شبیری زنجانی. 🆔 @Dar_Masire_Feghahat
💠 حضرت آیة الله سید موسی (حفظه الله): 🔸 يكى از امور و اسبابى كه موجب به وجود آمدن اشتباه و اشتراک ميان رُوات براى متأخرين شده، اين است كه گاهى افراد، سندى را از كتابى نقل مى‌كنند بدون اين كه به قرائن و شواهدى كه در آن كتاب براى تشخيص و تمييز روات آن سند ذكر شده، توجّه كنند. 🔹 مثلاً فرض كنيد كه كلينى در كافى، ۵ روايت كه در سند آن‌ها «محمد بن يحيى» وجود دارد، به ترتيب و پشت سر هم ذكر كرده است. وليكن او در سند روايت اول، مشخصه‌اى هم براى «محمد بن يحيى» ذكر كرده است. مثلاً محمد بن يحيى العطار. و بعد با اتكا و اعتماد به اين مشخصه، در چهار روايت بعدى، تنها نام «محمد بن يحيى» را آورده و طبعاً مراد او همان محمد بن يحيى العطار است. حال ممكن است كسى بدون توجه به اين قرينه در كلام كلينى، چون فقط به حديث سوم نياز دارد، آن را نقل كند و از اينكه مراد از محمد بن يحيى در سند حديث سوم - به طور مطلق نيست، بلكه مراد محمد بن يحيى العطار است، غفلت شود. 📚 مقالات: ص۱۴۰. ۱۳۹۳/۱۲/۱۲ پرسش هایی از آیة الله شبیری زنجانی. 🆔 @Dar_Masire_Feghahat