eitaa logo
دیباج
87 دنبال‌کننده
380 عکس
54 ویدیو
4 فایل
دیباجِ (حریرِ) سخن از تار و پود واژگان پذیرای نظرات خوانندگان ارجمند هستم. ارتباط با مدیر: @Armaktab 💠
مشاهده در ایتا
دانلود
✅از سخن بزرگان 🔶تیغ عشق آورده‌اند که پادشاهی مجنون را حاضر کرد و گفت که: تو را چه بوده است و چه افتاده است؟! خود را رسوا کردی و از خان و مان برآمدی و خراب و فنا گشتی. لیلی چه باشد و چه خوبی دارد؟! بیا تو را خوبان و نغزان نمایم و فدای تو کنم و به تو بخشم. چون حاضر کردند مجنون را و خوبان در جلوه آمدند، مجنون سرفرو افکنده بود و پیشِ خود می‌نگریست! پادشاه فرمود: آخر، سر را برگیر و نظر کن! گفت: می‌ترسم! عشقِ لیلی شمشیر کشیده است اگر سر بردارم سرم را بیندازد! @Deebaj
دیباج ۱۹۵ 🔶دو‌به‌دو یا تک‌به‌تک 📌شاید هر کدام از ما، در وانفسای جهان معاصر که تیغ برّان رسانه در دستان زنگیان مست قدرت و شهرت است، با خود بیاندیشیم که از ما چه کاری ساخته است و صدای ضعیف قلم‌های نحیف ما کجای جان انسان فرورفته در مرداب غفلت و حیوانیت را می‌خراشد. 📌اما منطق قرآن جز این است. باورمندان به خدا، با اتکا به قدرت بی‌منتهای الهی و با تاسی به انبیایی که در ظلمت‌های بی‌منتهای کفر و شرک، شمعی برافروختند و جان‌های بسیاری را سوختند، قلم‌های خود را تیز می‌کنند و در مرکّب آگاهی فرو می‌برند و بر صفحه وجدان بشری، بذرهای آگاهی می‌افشانند. (قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ...؛ بگو: من فقط به شما يك اندرز مى‌دهم كه: دو دو و به تنهايى براى خدا به پا خيزيد) سبأ:۴۶ 📌ستم‌هایی که بر مردمان مظلوم مسلمان و غیر مسلمان در گوشه و کنار جهان می‌رود، با ابزار رسانه که در دست دشمنان بشریت همچون موم نرم است، عین عدالت نُمایانده می‌شود و باعث می‌شود صدای خرد شدن استخوان‌های عدالت در زیر چرخ عرابه‌های رذالت، شنیده نشود. پس باید هر کس که می‌تواند، شمعی برافروزد و صدای خود را به دادخواهی ستم‌دیدگان تا آنجا که می‌تواند، بلند کند؛ بلکه وجدان خفته بشریت خراشی بردارد و از سوزش آن به خود آید و کاری بکند. @Deebaj
✅همت بلند چنین که همت ما را بلند ساخته‌اند عجب که مطلب ما در جهان شود پیدا @Deebaj
animation.gif
68.2K
✅از سخن بزرگان 🔶سرو کاشمر (فلسطین) آسمان تیره شد آن سبز چو بر خاک افتاد شیون و همهمه در گنبدِ افلاک افتاد باغ بیمار شد و لاله درآمد به کسوف لرز در ناربُن و تب به تنِ تاک افتاد «مویه‌ی زال» شد آن زمزمه‌ی «سرو سهی» و آتشِ صاعقه در بیشه‌ی ادراک افتاد مطربان، «کین سیاووش» سرودند به کوی کان قد و قامتِ افراخته بر خاک افتاد موبدان، ‌زمزمه‌گر بر دَرِ آتشکده‌ها کاتَشی در جگر خلق شررناک افتاد مادرانْ مویه‌کُنان، موی‌کَنان، جامه‌دران کاین چه شومی است که مان کار به ضحاک افتاد؟ برج و بارویِ نشابور کهن یافت خَلَل زان زلازل که ازین واقعه در خاک افتاد 📌سرو کشمر یا سرو مقدس زرتشت که سرو آزاده نیر گفته می‌شود درختی بوده که به باور زرتشتیان به دستور زرتشت در کشمر (کاشمر امروزی) کاشته شده بود. این درخت بسیار زیبا و بزرگ بود و مورد تقدس مردم، چندان که آوازه‌اش به متوکل خلیفهٔ عباسی رسید و او نیز به گماشته‌اش (ابوالطیب) در نیشابور فرمان داد که درخت بریده شود و برای او فرستاده شود. زرتشتیان آن شهر پیشنهاد کردند که در برابر نبریدنش، ۵۰٬۰۰۰ سکهٔ زر بپردازند. اما این پیشنهاد پذیرفته نشد و سرو کهن‌سال را بریدند و برای خلیفه به بغداد بردند. یک روز پیش از رسیدن درخت به بغداد، متوکل به قتل رسید و این مطابق پیش‌گویی زرتشت بود که گفته بود هر که این درخت را ببرد، کشته خواهد شد. گفته‌اند این سرو در زمان قطع شدن بیش از ۱۴۰۰ سال عمر داشت. 📌سرو مقاوم فلسطین، امروز از پای افتاد. منتظر سقوط رژیم جعلی اسقاطیل باشیم. @Deebaj
✅از سخن معصوم 🔶خطر نفوذ الإمامُ عليٌّ عليه السلام: ألا وإنّي قد دَعَوتُكُم إلى قِتالِ هؤلاءِ القَومِ لَيلاً ونَهارا، وسِرّا وإعْلانا، وقُلتُ لَكُمُ: اغْزوهُم قَبلَ أنْ يَغْزوكُم، فواللّه ِما غُزِيَ قَومٌ قَطُّ في عُقْرِ دارِهِم إلّا ذَلّوا. هان! من شما را شب و روز و در آشكار و نهان به نبرد با اين قوم فرا خواندم و به شما گفتم: پيش از آن‌كه آنان به شما يورش آورند، شما بر آنان بتازيد؛ زيرا به خدا سوگند با هيچ مردمى در دل سرزمين‌شان جنگ نشد مگر آن‌كه به خوارى و شكست افتادند. @Deebaj
دیباج ۱۹۶ 🔶چای قندپهلو دو چیز غمِ سفر ز مرد کُند آزاد علی الصباح نیشابور و خفتنِ بغداد 📌صبح روز پنجشنبه بود. نسیم خنک صبحگاه چون پرنیان، صورت خسته‌ام را نوازش می‌داد. قالیچه‌ای دستباف و رنگ و رو رفته، یادگار قدیمی پدر که عمری بیش از عمر من داشت. و سینی چای قندپهلو که غبار خستگی‌ حاصل از روزمرگی‌ها را می‌شست و بوی خاکی که از هر عطر دل‌انگیز فرنگی، به مشام جان خوش‌تر می‌نشست. و مادر که چلچراغ خانه بود. @Deebaj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دیباج ۱۹۷ 🔶شـــرح صـــدر 📌برخی بی‌محابا زبان به لعن و تکفیر کسانی می‌گشایند که هماره زبانشان به نغمه توحید مترنم و وجودشان از شاخسار درخت ولایت متنعم است. 📌واکاوی سیره اهل بیت علیهم السلام به‌خوبی آشکار می‌کند که لعن و تکفیر افراد، جز در مواردی انگشت‌شمار که در آن رفتار افراد با اصل توحید و امنیت جامعه اسلامی در تضاد بوده، دستاویز قرار نگرفته است و آنان نه تنها هیچگاه چماق تکفیر را بر فرق مخالفان عقیدتی و سیاسی خود نکوبیده‌اند؛ بلکه بر اساس سیاست رواداری، البته تا آنجا که به ستون‌های استوار دین آسیب نمی‌رسانده است، با مخالفت دگراندیشان و معارضت بدکیشان، با سینه گشاده برخورد کرده و همیشه پرسش‌های تردیدورزان، با برهان قاطع امامان، پاسخی درخور یافته است. 📌ابزار لعن و تکفیر، دم دست‌ترین حربه در دست کسانی است که از فضیلت حلم و علم بی‌بهره و به رذیلت جهل و عصبیت آلوده‌اند. 📌خاصهٔ انسان اندیشه و خاصهٔ اندیشه تردید است و راه رهایی از گرگ و میش ابهام و تردید و راه‌یافتن به روشنای وضوح و یقین، تحقیق و پژوهش است تا آنکه فرد به پاسخی محکم دست یابد و نسیم دانش غبار تردید را از صفحه دلش بزداید و بر جلای آن بیافزاید. 📌پس هر آنکس که از دو ویژگی حلم و علم بی‌بهره است، بهتر آنکه زبان در کام کشد و تیغ برهنه جهل را بر روح بیمار دودلی فرود نیاورد، بلکه این رسالت خطیر را به اهلش واگذارد تا زخم شک را با مرهم مسیحایی یقین التیام دهند و جان‌های خسته از جهل را با ماء معین علم، حیاتی دوباره بخشند. @Deebaj
دیباج ۱۹۸ 🔶معنای انسانیت صفحۀ قدس نیوز در شبکه اجتماعی ایکس در توئیتی نوشت: این فعال کره‌ای برای صدونودمین روز است که در مقابل سفارت اسرائیل در سئول تظاهراتی انفرادی برگزار کرده و نسل‌کشی جاری اسرائیل را محکوم کرده و خواستار پایان آن شده است. آری، برای درک ستم و همدلی با ستمدیده، مهم نیست پیرو کدام دین و آیین باشی، فقط کافی است رگ انسانیت در وجودت نخشکیده باشد. @Deebaj
دیباج ۱۹۹ 🔶آتــش عشـــق 📌از چهارگوشه صحرای محشر شیون و فریاد بلند است و هراس بلعیده‌شدن توسط شراره‌های آتش دوزخ، برای هیچ‌کس آرام و قرار نگذاشته است. 📌نگاهم را به گوشه‌ای می‌چرخانم. گروهی را می‌بینم که بی هیچ واهمه‌ای، در اطراف کسی حلقه زده‌اند. نوری از میان جمع تا سقف آسمان، همچون عمودی استوار امتداد یافته است. خدایا! اینان کیان‌اند و آن نورِ کیست؟ 📌نیرویی شگفت مرا به سوی آن جمع می‌کشاند. نزدیک‌تر می‌شوم. دست خودم نیست، گویی چون براده آهن جذب آهن‌ربایی می‌شوم که در مرکز آن حلقه است. 📌آنان به‌قدری در حضور غرق‌اند که هرگز مرا نمی‌بینند. در آن واویلای محشر اما آرامشی وصف‌ناشدنی بر آن جمع سایه انداخته است. آتش عشق معشوقی، جان این جمع را سوخته و ایشان دو سرا را به بهای خریدن عشق او فروخته‌اند. هیچ اثری از هراس در چهره‌هایشان نمی‌بینم. ناگاه صدایی در جمع مستان می‌پیچد: «ای گروه! به بهشت درآیید!» 📌آنان از فرط مدهوشی صدا را نمی‌شنوند! شراب عشق در شراشر وجودشان جریان یافته و آنان را سر تا پا غرق معشوق‌ ساخته است. حوریان بهشتی آنان را به خود فرامی‌خوانند و برای دیدارشان بی‌تابی می‌کنند، اما آنان بی‌اعتنا به آن همه تمنای وصال، غرق در دریای وصال معشوق و مست شراب عشق‌اند. همه عمر برندارم سر از این خمار مستی که هنوز من نبودم که تو در دلم نشستی تو نه مثل آفتابی که حضور و غیبت افتد دگران روند و آیند و تو همچنان که هستی 📚برگرفته از: کامل الزیارات @Deebaj
دیباج ٢٠٠ 🔶دستبند صورتی 📌نه تصویر کردن دین با چهره‌ای تاریک و خشمناک مطلوب است و نه به دینداری، رنگ و لعاب صورتی زدن؛ چرا که ‏حقیقت دین اگر با غبار غلیظ کفر و الحاد پوشیده نشود، سراسر نور است و نه تاریکی، چنانکه دینداری نیز رنگ و صبغه ‏الهی زدن به زندگی است و نه رنگ و وارنگ شدن زندگی در پرتو رنگین‌کمان فریبای رواداری بی‌قاعده.‏ 📌دین راستین، راه را از کژراهه جدا و از افتادن انسان در گرداب هولناک تیره‌بختی مانع می‌شود و «صبغة الله» در پرتو ‏نوری که از حقیقت دین جلوه می‌کند، زندگی انسان را معنا و روشنی می‌بخشد.‏ هرچند دین، با همان حقیقت ملکوتی‌اش و با حکمتی که در آموزه‌هایش نهفته و یا آشکار است، گاه به ظاهر چهره‌ای ‏خشن به خود می‌گیرد، اما اگر گوهر تابناک آن از پس ابرهای تردید آشکار شود و پرتو آن بر زمین عقل بتابد، بذرهای ‏اندیشه را در آن بارور خواهد ساخت و میوه‌های زندگی را رنگ الهی خواهد بخشید.‏ 📌‏«حجاب» و «پوشش» هرچند مقوله‌ای مشترک میان زن و مرد است و هر کدام از این دو جنس- بر اساس آموزه‌‏های دینی- باید نسبت به آن اهتمام داشته باشند، اما ویژگی‌های به ودیعت نهاده شده در «جنس زن»، او را به پایبندی ‏بیشتر به این مقوله می‌خواند تا او را از آسیب‌های بی‌شماری که جسم و جانش را تهدید می‌کند، در امان نگاه دارد.‏👇
📌معضلاتی که در اثر عدم رعایت پوشش مناسب، دامن‌گیر بانوان می‌شود، دغدغه‌مندان را واداشته است که هر ‏کدام، بر اساس نوع نگاه خود به دین و دینداری، به ارائه راهکارهایی برای گشودن این گره اقدام کنند. مع الوصف، به ‏نظر می‌رسد هیچکدام از این ایده‌ها تاکنون راه برون‌رفت از این مشکل دیرپا را با خود به همراه نداشته است. برخی بر طبل اجرای مُرّ احکام شرعی- با صرف نظر از شرایط زمان و مکان و نیز فارغ از ضرورت‌های مخاطب‌شناسی- در ‏مواجهه با بی‌حجابی می‌کوبند و گروهی نیز با تمسک غیر قاعده‌مند به آموزه‌های رحمانی دین و برجسته‌کردن بُعد ‏رواداری دین، خود را از معرکه نزاع میان دینداران سنتی و افراد غیر پایبند به دین و آموزه‌های دینی، به دور نگاه ‏می‌دارند. اما آیا واقعا بین این دو، راه سومی وجود ندارد که گام‌نهادن در آن هم به پاس داشتن آموزه‌های دینی و ‏چیدن میوه‌های روح‌افزای آن بینجامد و هم متدینان را از ننگِ رنگ رواداری بی‌قاعده به دور دارد؟ 📌نگارنده از عنوان «دستبند صورتی» برای اشاره به راهکاری که جامع بین دو نگاه پیش گفته باشد، بهره می‌برد؛ ‏صلابت در عین عطوفت!‏ 📌اگر حکمت فرامین دینی با زبان روز و در قالب مناسب به پردازشگر خِرد آدمیان عرضه گردد، جز انسان‌هایی که عقل ‏و کرامت خویش را پاس نمی‌دارند، به مخالفت با آن نمی‌پردازند. نه تنها ادیان الهی که حتی مذاهب بشری نیز برای ‏سامان‌بخشیدن به زندگی اجتماعی افراد، ناگزیر از وضع برخی قوانین هستند که علی‌رغم ظاهر خشنشان، در دل ‏خویش مهری نهفته دارند که اگر آشکار شده و یا در آن اندیشه شود، همه افراد رنجِ ظاهری کاربستِ آن قوانین را بر ‏خود هموار خواهند ساخت.‏👇