✅دیباج ۱۹۶
🔶چای قندپهلو
دو چیز غمِ سفر ز مرد کُند آزاد
علی الصباح نیشابور و خفتنِ بغداد
📌صبح روز پنجشنبه بود. نسیم خنک صبحگاه چون پرنیان، صورت خستهام را نوازش میداد.
قالیچهای دستباف و رنگ و رو رفته، یادگار قدیمی پدر که عمری بیش از عمر من داشت. و سینی چای قندپهلو که غبار خستگی حاصل از روزمرگیها را میشست و بوی خاکی که از هر عطر دلانگیز فرنگی، به مشام جان خوشتر مینشست. و مادر که چلچراغ خانه بود.
#سفر
#نیشابور
#مادر
#چای
@Deebaj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅دیباج ۱۹۷
🔶شـــرح صـــدر
📌برخی بیمحابا زبان به لعن و تکفیر کسانی میگشایند که هماره زبانشان به نغمه توحید مترنم و وجودشان از شاخسار درخت ولایت متنعم است.
📌واکاوی سیره اهل بیت علیهم السلام بهخوبی آشکار میکند که لعن و تکفیر افراد، جز در مواردی انگشتشمار که در آن رفتار افراد با اصل توحید و امنیت جامعه اسلامی در تضاد بوده، دستاویز قرار نگرفته است و آنان نه تنها هیچگاه چماق تکفیر را بر فرق مخالفان عقیدتی و سیاسی خود نکوبیدهاند؛ بلکه بر اساس سیاست رواداری، البته تا آنجا که به ستونهای استوار دین آسیب نمیرسانده است، با مخالفت دگراندیشان و معارضت بدکیشان، با سینه گشاده برخورد کرده و همیشه پرسشهای تردیدورزان، با برهان قاطع امامان، پاسخی درخور یافته است.
📌ابزار لعن و تکفیر، دم دستترین حربه در دست کسانی است که از فضیلت حلم و علم بیبهره و به رذیلت جهل و عصبیت آلودهاند.
📌خاصهٔ انسان اندیشه و خاصهٔ اندیشه تردید است و راه رهایی از گرگ و میش ابهام و تردید و راهیافتن به روشنای وضوح و یقین، تحقیق و پژوهش است تا آنکه فرد به پاسخی محکم دست یابد و نسیم دانش غبار تردید را از صفحه دلش بزداید و بر جلای آن بیافزاید.
📌پس هر آنکس که از دو ویژگی حلم و علم بیبهره است، بهتر آنکه زبان در کام کشد و تیغ برهنه جهل را بر روح بیمار دودلی فرود نیاورد، بلکه این رسالت خطیر را به اهلش واگذارد تا زخم شک را با مرهم مسیحایی یقین التیام دهند و جانهای خسته از جهل را با ماء معین علم، حیاتی دوباره بخشند.
#علم_و_یقین
#شک_و_تردید
#شرح_صدر
#حلم
#برهان_قاطع
#رواداری
#تکفیر
@Deebaj
✅دیباج ۱۹۸
🔶معنای انسانیت
صفحۀ قدس نیوز در شبکه اجتماعی ایکس در توئیتی نوشت: این فعال کرهای برای صدونودمین روز است که در مقابل سفارت اسرائیل در سئول تظاهراتی انفرادی برگزار کرده و نسلکشی جاری اسرائیل را محکوم کرده و خواستار پایان آن شده است.
آری، برای درک ستم و همدلی با ستمدیده، مهم نیست پیرو کدام دین و آیین باشی، فقط کافی است رگ انسانیت در وجودت نخشکیده باشد.
#غزه
#فلسطین
#اعتراض
#انسانیت
#کره
@Deebaj
✅دیباج ۱۹۹
🔶آتــش عشـــق
📌از چهارگوشه صحرای محشر شیون و فریاد بلند است و هراس بلعیدهشدن توسط شرارههای آتش دوزخ، برای هیچکس آرام و قرار نگذاشته است.
📌نگاهم را به گوشهای میچرخانم. گروهی را میبینم که بی هیچ واهمهای، در اطراف کسی حلقه زدهاند. نوری از میان جمع تا سقف آسمان، همچون عمودی استوار امتداد یافته است. خدایا! اینان کیاناند و آن نورِ کیست؟
📌نیرویی شگفت مرا به سوی آن جمع میکشاند. نزدیکتر میشوم. دست خودم نیست، گویی چون براده آهن جذب آهنربایی میشوم که در مرکز آن حلقه است.
📌آنان بهقدری در حضور غرقاند که هرگز مرا نمیبینند. در آن واویلای محشر اما آرامشی وصفناشدنی بر آن جمع سایه انداخته است.
آتش عشق معشوقی، جان این جمع را سوخته و ایشان دو سرا را به بهای خریدن عشق او فروختهاند.
هیچ اثری از هراس در چهرههایشان نمیبینم. ناگاه صدایی در جمع مستان میپیچد:
«ای گروه! به بهشت درآیید!»
📌آنان از فرط مدهوشی صدا را نمیشنوند! شراب عشق در شراشر وجودشان جریان یافته و آنان را سر تا پا غرق معشوق ساخته است.
حوریان بهشتی آنان را به خود فرامیخوانند و برای دیدارشان بیتابی میکنند، اما آنان بیاعتنا به آن همه تمنای وصال، غرق در دریای وصال معشوق و مست شراب عشقاند.
همه عمر برندارم سر از این خمار مستی
که هنوز من نبودم که تو در دلم نشستی
تو نه مثل آفتابی که حضور و غیبت افتد
دگران روند و آیند و تو همچنان که هستی
📚برگرفته از: کامل الزیارات
#امام_حسین_علیهالسلام
#کربلا
#عشق
#اربعین
#بهشت
#سعدی
#صائب_تبریزی
#شعر
@Deebaj
✅دیباج ٢٠٠
🔶دستبند صورتی
📌نه تصویر کردن دین با چهرهای تاریک و خشمناک مطلوب است و نه به دینداری، رنگ و لعاب صورتی زدن؛ چرا که حقیقت دین اگر با غبار غلیظ کفر و الحاد پوشیده نشود، سراسر نور است و نه تاریکی، چنانکه دینداری نیز رنگ و صبغه الهی زدن به زندگی است و نه رنگ و وارنگ شدن زندگی در پرتو رنگینکمان فریبای رواداری بیقاعده.
📌دین راستین، راه را از کژراهه جدا و از افتادن انسان در گرداب هولناک تیرهبختی مانع میشود و «صبغة الله» در پرتو نوری که از حقیقت دین جلوه میکند، زندگی انسان را معنا و روشنی میبخشد.
هرچند دین، با همان حقیقت ملکوتیاش و با حکمتی که در آموزههایش نهفته و یا آشکار است، گاه به ظاهر چهرهای خشن به خود میگیرد، اما اگر گوهر تابناک آن از پس ابرهای تردید آشکار شود و پرتو آن بر زمین عقل بتابد، بذرهای اندیشه را در آن بارور خواهد ساخت و میوههای زندگی را رنگ الهی خواهد بخشید.
📌«حجاب» و «پوشش» هرچند مقولهای مشترک میان زن و مرد است و هر کدام از این دو جنس- بر اساس آموزههای دینی- باید نسبت به آن اهتمام داشته باشند، اما ویژگیهای به ودیعت نهاده شده در «جنس زن»، او را به پایبندی بیشتر به این مقوله میخواند تا او را از آسیبهای بیشماری که جسم و جانش را تهدید میکند، در امان نگاه دارد.👇
📌معضلاتی که در اثر عدم رعایت پوشش مناسب، دامنگیر بانوان میشود، دغدغهمندان را واداشته است که هر کدام، بر اساس نوع نگاه خود به دین و دینداری، به ارائه راهکارهایی برای گشودن این گره اقدام کنند. مع الوصف، به نظر میرسد هیچکدام از این ایدهها تاکنون راه برونرفت از این مشکل دیرپا را با خود به همراه نداشته است. برخی بر طبل اجرای مُرّ احکام شرعی- با صرف نظر از شرایط زمان و مکان و نیز فارغ از ضرورتهای مخاطبشناسی- در مواجهه با بیحجابی میکوبند و گروهی نیز با تمسک غیر قاعدهمند به آموزههای رحمانی دین و برجستهکردن بُعد رواداری دین، خود را از معرکه نزاع میان دینداران سنتی و افراد غیر پایبند به دین و آموزههای دینی، به دور نگاه میدارند. اما آیا واقعا بین این دو، راه سومی وجود ندارد که گامنهادن در آن هم به پاس داشتن آموزههای دینی و چیدن میوههای روحافزای آن بینجامد و هم متدینان را از ننگِ رنگ رواداری بیقاعده به دور دارد؟
📌نگارنده از عنوان «دستبند صورتی» برای اشاره به راهکاری که جامع بین دو نگاه پیش گفته باشد، بهره میبرد؛ صلابت در عین عطوفت!
📌اگر حکمت فرامین دینی با زبان روز و در قالب مناسب به پردازشگر خِرد آدمیان عرضه گردد، جز انسانهایی که عقل و کرامت خویش را پاس نمیدارند، به مخالفت با آن نمیپردازند. نه تنها ادیان الهی که حتی مذاهب بشری نیز برای سامانبخشیدن به زندگی اجتماعی افراد، ناگزیر از وضع برخی قوانین هستند که علیرغم ظاهر خشنشان، در دل خویش مهری نهفته دارند که اگر آشکار شده و یا در آن اندیشه شود، همه افراد رنجِ ظاهری کاربستِ آن قوانین را بر خود هموار خواهند ساخت.👇
📌تعبیر «دستبند صورتی» کنایه از چنین نگاهی است. نگارنده به موضوع برخورد قهرآمیز با ناهنجاریهای اجتماعی؛ که به کلیت امنیت و سلامت اجتماع و نیز خود فرد آسیب میرساند، بر اساس آن مینگرد؛ چرا که بر این باور است هرگاه عضوی از بدن دچار آسیب شود، از سر مهربانی به آن عضو و نیز دیگر اعضا، بهرهبردن از قهر و صلابت امری ناگزیر است؛ اما قهر و صلابتی که با عطوفت و عشقورزیدن به اصل وجود و اساس کرامت انسان همراه است و نه با توهین و خوارداشت او.
📌مهر و رحمت در ادیان الهی جایگاهی ویژه دارد. بارزترین صفات آفریدگار جهان در قرآن کریم، مهر و رحمت است. آنکه شناختی عمیق نسبت به آن ذات یگانه داشته باشد، هم سپاسگزار الطاف اوست و هم داغ قهر او را برای درمان زخمهایی که خنجر گناه بر جانش نشانده، بر خود هموار میکند:
عاشقم بر لطف و بر قهرش به جد
بوالعجب، من عاشق این هر دو ضد
#حجاب
#صلابت_و_عطوفت
#کرامت_انسان
#احکام_دین
#دستبند_صورتی
✳️از طریق آی دی زیر، پذیرای نقد شما عزیزان هستم.❤️
@Armaktab
@Deebaj
✅از سخن بزرگان
🔶نامدگان و رفتگان
🔹به مناسبت ۱۹ مرداد، سالروز درگذشت هوشنگ ابتهاج (سایه)
نامدگان و رفتگان از دو كرانه زمان
سوي تو ميدوند هان! اي تو هميشه در ميان
در چمن تو ميچرد آهوي دشت آسمان
گرد سر تو ميپرد باز سپيد كهكشان
هر چه به گرد خويشتن مينگرم در اين چمن
آينه ضمير من جز تو نميدهد نشان
اي گل بوستان سرا از پس پردهها درآ
بوي تو ميكشد مرا وقت سحر به بوستان
اي كه نهان نشستهاي باغ درون هستهاي
هسته فرو شكستهاي كاين همه باغ شد روان
آه كه ميزند برون از سر و سينه موج خون
من چه كنم كه از درون دست تو ميكشد كمان
پيش وجودت از عدم، زنده و مرده را چه غم؟
كز نفس تو دم به دم ميشنويم بوي جان
پيش تو جامه در برم نعره زند كه بر دَرم!
آمدمت كه بنگرم، گريه نميدهد امان...
#شعر_معاصر
#هوشنگ_ابتهاج
#سایه
#توحید
@Deebaj
✅دیباج ۲۰۱
🔶راز وجود دختر (به مناسبت پنجم صفر)
📌نمیدانم چه رازی در وجود «دختر» نهفته است که بی حضورش، زندگی رنگ و بوی چندانی ندارد. اینرا از خیلی افراد شنیده و خود نیز چشیدهام.
📌نه تنها شادیها با حضور دختر رنگارنگ و جذاب میشوند که حضورش، غمها و رنجها را نیز معنایی دیگر میبخشد و قابل تحمل میکند.
📌وقتی به زندگی شعیب مینگرم، میبینم که در پیری، حضور دختران چگونه زندگی را بر او گوارا ساخته و غبار غم از چهره خسته او زدوده است.
📌زکریای سالخورده را که از نظر میگذرانم، میبینم زندگیاش را دختری یتیم به نام مریم زینت بخشیده و غمهای او و همسر پیرش را تسلا میبخشد.
📌بار اندوه از دست دادن پسران پیامبر را هم حضور فاطمه است که از دوش محمد برمیدارد.
زینب؛ دختر علی و فاطمه هم میوه شیرین زندگی آن دو میشود.
📌حسین نیز دخترانی دارد که همه مایه آرامش و زیبایی زندگانی اویند و در این میان، دختر سه ساله او که رقیه نام دارد، همین نقش را در زندگانی پدر ایفا میکند.
فرقی که رقیه با دیگر دختران حسین داشت این بود که دوری پدر را تاب نیاورد و به یکباره جام زهر اندوه از دست دادن او را سرکشید و فاصله میان خود و او را یک شبه درنوردید و چون او برای همیشه، تسلابخش اندوه غمزدگان شد.
#دختر
#رقیه_بنت_الحسین_ع
#شام
#صفر
🔶همچنین این یادداشت و این یکی را هم بخوانید.
🔶شنیدن این پادپخش هم خالی از لطف نیست.
@Deebaj
✅دیباج ۲۰۲
🔶صبحگاه شوم!
📌صبح مظهر خلوت، آرامش، امنیت و آسایش است. صبح نمادی از آغاز، تازگی و امید است. صبح رمزی برای خوشبینی است. صبح، بازگشت به زندگی و شروع حرکتی سازنده پس از سکون را نوید میدهد. صبح طعم آغازها را با خود دارد. صبح زیباترین زمان روز است؛ زیرا آغاز زیبای آن بر حال و هوای خوب انسان در تمام روز تأثیر میگذارد. صبح همیشه با آرزوهای ارزشمند و زیبا آغاز میشود و به قول جبران خلیل: «عندما يأتي الصباح تفتح الزهرة شفتيها لاقتبال قبلة الشمس...؛ صبح که میشود، گل لبهایش را باز میکند تا از خورشید بوسه بگیرد.» و صبح داستانی فوقالعاده زیباست که جهان را به آرامش میخواند و مهرورزیها را نوید میدهد.
📌اما با همه این زیباییهایی که در صبح نهفته است، خفاشانی که از روشنایی صبحگاه وحشت دارند و چشم دیدن آن را ندارند، بر چهره زیبای صبح پنجه میافکنند.
📌رژیم کودککش اسرائیل، خفاش خونخواری است که تاب تحمل نشستن حتی یک لبخند صبحگاهی را بر چهره زنان و کودکان غزه ندارد و با پنجههای کثیف و خونریز خود، لبخند صبح را برای آنان به اندوهی بزرگ بدل میسازد. زنان و کودکان در پناهگاهی چون مدرسه، آن هم به هنگام نماز و عبادت، نیز از حملات وحشیانه این خفاشان سفاک در امان نیستند.
📌چه صبح شومی بود صبح شنبه این هفته برای زنان و کودکان غزه و برای تمام کسانی که درد و رنج ساکنان غزه را درد و رنج خود میدانند و از هیچگونه تلاشی برای کمک به آنان و التیامبخشیدن به زخمهای عمیقشان فروگذار نمیکنند.
#غزه
#فلسطین
#مدرسه_تابعین
#رژیم_کودککش
@Deebaj