eitaa logo
دروس استاد سید محمود مددی الموسوی
1.1هزار دنبال‌کننده
2 عکس
0 ویدیو
189 فایل
«دروس خارج فقه و اصول حضرت استاد سید محمود مددی موسوی» ارتباط با مدیر کانال: @Yaser_zeyaolhagh شناسه‌ی کانال، در پیام رسان تلگرام: @DoruseOstadMadadi
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 مسلک احتیاط عقلی 📅 ۲۱ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۵۲ 📚موضوع جلسه : 1️⃣عمده ی اشکال به مسلک حق الطاعه این است که قبح و عدم قبح عقوبت مولا نسبت به تکالیف محتمله موقوف به حق الطاعه داشتن یا نداشتن مولا در آن تکالیف نیست بلکه موقوف وجوب اطاعت داشتن یا نداشتن مولا در آن تکالیف است. 2️⃣موضوع وجوب احتیاط احتمال التکلیف است اما موضوع وجوب اطاعت، التکلیف المحتمَل است که وجود تکلیف در واقع در آن مفروض است. 3️⃣فقهاء معتقدند که اطاعت الهی از باب وجوب دفع ضرر محتمل (ضرر اخروی) عقلا واجبست و متکلمین معتقدند که اطاعت الهی از باب شکر منعِم واجبست.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 📅 ۲۲ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۵۳ 📚موضوع جلسه : 1️⃣نظر صحیح این است که هیچ غسلی مغنی از وضو برای نماز نیست مگر غسل جنابت 2️⃣بر وجوب شرطی غسل مس میت روایات عدیده ای وارد شده است. 3️⃣استفاده وجوب از عبارات روایات معصومین با کمک قرائن است و بحث ظهور صیغه ی امر در وجوب در خطابات تشریعی مطرح است نه در خطابات صادر از امامان که خطابات تبلیغی هستند. 4️⃣مرده ای که مسّ آن غسل واجب دارد اولا باید انسان باشد و ثانیا بدن او سرد شده باشد و ثالثا هنوز غسل داده شده نباشد
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 مسلک احتیاط عقلی 📅 ۲۲ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۵۳ 📚موضوع جلسه : 1️⃣عمده ی اشکال به مسلک حق الطاعه این است که وقتی بیانی بر تکلیف نیست و حجت شرعی بر نفی تکلیف هم نبود بحث در احتمال تکلیف و ضرر است نه تکلیف محتمل و ضرر محتمل؛ بنابراین بحث کردن شهید صدر بر سر اقسام تکلیف و این که مولا در کدام یک از آنها حق الطاعه دارد درست نیست. 2️⃣موضوع وجوب احتیاط، احتمال الضرر است و احتمال ضرر در جایی می آید که احتمال تکلیف باشد و حجت شرعی بر عدم تکلیف قائم نشود اما موضوع وجوب اطاعت، التکلیف المحتمَل است که وجود تکلیف در واقع در آن مفروض است. 3️⃣اشکال اساسی به مسلک برائت عقلیه این است که احتمال ضرر اخروی را قبح عقوبت بر تکلیف بلا بیان بر نمی دارد بلکه یقین به قبح عقوبت بر تکلیف بلا بیان بر می دارد و چنین یقینی وجود ندارد؛ برائت عقلیه ها فقط می توانند ادعا کنند که یقین وجود دارد که خداوند متعال بر تکلیف بلا بیان عقوبتی ندارد در حالی یقین نادر الوجود است.
🏴قابل توجه طلاب محترم دروس حضرت استاد هفته آینده به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها تعطیل می باشد
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 📅 ۲ / دی ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۵۴ 📚موضوع جلسه : 1️⃣اگر بخشی از بدن میت سرد شده و هنوز اجزاء گرم دارد مسّ میت سبب وجوب غسل مسّ نمی شود. 2️⃣تا زمانی که سه تا غسل میت تمام نشده باشد مسّ میت موجِب وجوب غسل مسّ می شود هر چند عضوی را مسّ کرده باشد که هر سه تا غسل آن عضو داده شده باشد. 3️⃣ظهور ادله ی که می فرماید که تماس با بدن میتی که غسل میت داده شده است نیازی به غسل مسّ ندارد در غسل میتی است که صحیح باشد و فرقی ندارد که این غسل صحیح تامّ یا ناقص باشد؛ بنابراین غسل میت اگر صحیح باشد هر چند ناقص در و در شرایط اضطرار رخ داده باشد موجِب سقوط وجوب غسل مسّ می گردد. 4️⃣اگر در شرایط اضطرار میت را سه بار با «ماء القراح» غسل دادند یا سه بار تیمم بدل از غسل دادند یا مماثل غیر مسلمان او را غسل داد غسل میت در این شرایط اضطراری صحیح است و موجِب سقوط غسل مسّ خواهد شد.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 برائت عقلائیه 📅 ۲ / دی ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۵۴ 📚موضوع جلسه : 1️⃣عقل انسان بنا بر پذیرش حسن و قبح عقلی دو تا حکم را درک می کند: وجوب اطاعت الهی، دفع ضرر محتمل؛ موضوع وجوب اطاعت الهی، تکلیف محتمل است اما موضوع دفع ضرر محتمل احتمال تکلیف است. 2️⃣دو مسلک در باب حکم اولی عقل که وجوب اطاعت است وجود دارد: مسلک برائت عقلیه و مسلک حق الطاعه 3️⃣در مواردی که تکلیف محتمل در کار است اطاعت الهی در آن تکلیف محتمله واجب است به دو شرط: اول اینکه مکلف احتمال تکلیف را بدهد و دوم اینکه حجتی بر عدم تکلیف قائم نشده باشد (مکلف بر عدم تکلیف معذِّری نداشته باشد)؛ در این فرض با شهید صدر می توان موافقت کرد نه با مشهور که قائل به قبح عقاب بلا بیان شده اند 4️⃣بنا بر قاعده احتیاط عقلی هر جا احتمال تکلیف باشد و حجتی بر عدم تکلیف قائم نشده باشد باید عقلا احتیاط نمود و فرقی نیست که در واقع عقوبتی در کار باشد یا نباشد؛ این نظر منشأ نظریه احتیاط عقلی در مقابل دو نظریه قبلی شده است؛ هر چند در نتیجه با مسلک حق الطاعه به یک جا ختم می شود اما در تفسیر و تحلیلی دو راه مجزا دارند 5️⃣مشهور و شهید صدر برائت عقلائیه را در دایره تکالیف عقلائی قبول کرده اند اما نظر مختار این است که در موارد احتمال تکلیف عقلائی که حجتی بر عدم تکلیف وجود نداشته باشد، عقلاء احتیاط دارند نه برائت.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 م ۱ 📅 ۳ / دی ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۵۵ 📚موضوع جلسه : 1️⃣مسّ جنین سقط شده قبل از چهار ماهگی که هنوز ولوج روح در آن نشده است موجب وجوب غسل مسّ نیست زیرا مفهوما بر این جنین صدق «میت» نمی شود. 2️⃣مسّ جنین سقط شده بعد از چهار ماهگی موجِب وجوب غسل مسّ می شود زیرا صدق مس میت می کند و روایات باب هم نسبت به این فرد اطلاق دارند. 3️⃣اگر ماسّ یا ممسوس ناخن یا استخوان باشد فرقی در حکم وجوب غسل مسّ ندارد؛ زیرا صدق مسّ بدن میت می کند و روایات باب نسبت به آن اطلاق دارند اما شهید ثانی در روض الجنان ادعای انصراف روایات کرده است.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 مقدمه برائت شرعیه 📅 ۳ / دی ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۵۵ 📚موضوع جلسه : 1️⃣اصل برائت یکی از اصول مؤمِّنه است و اصل عملی یا مؤمِّن است یا منجِّز است یا مصحِّح است یا مجوِّز است. 2️⃣فعلیت هر حکم شرعی به فعلیت موضوع آن یعنی وجود موضوع در خارج است اما تنجز و تعذر فقط وصف وجوب و حرمت واقع می شوند و تنجز و تعذر آن دو موقوف بر احراز است و احراز بر سه قسم است: قطع، قطعی (اماره یا اصل مثبِت یا نافی تکلیف)، احتمال 3️⃣فرق بین منجزیت قطع و احتمال که هر دو منجزیت ذاتی دارند این است که اولا منجزیت قطع مورد اتفاق است بر خلاف منجزیت احتمال و دوم این که منجزیت قطع تنجیزی است اما منجزیت احتمال معلَّق است بر عدم ترخیص مولا بر مخالفت.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 م ۱ و ۲ 📅 ۴ / دی ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۵۶ 📚موضوع جلسه : 1️⃣سید در مس اجزاء « ما لا تحله الحیاة» بین ناخن و استخوان از یک طرف و مو از طرف دیگر در حکم وجوب غسل مسّ تفصیل داده است؛ اگر ناخن و استخوان ماسّ یا ممسوس باشند صدق « مسّ المیت» معلوم است اما اگر ماسّ یا ممسوس موباشد صدق «مسّ المیت» روشن نیست و لذا وجوب غسل نمی آید. 2️⃣اگر ماسّ یا ممسوس جزء مبانه از بدن انسان زنده باشند که صدق «مسّ میت» نمی کند لذا غسل مسّ واجب نیست اما سید بر خلاف این فتوا داده است وقتی جزء مبانه دارای استخوان است؛ دلیل سید روایت ایوب بن نوح که سندا تمام نیست و مرسله است. 3️⃣اگر ماسّ یا ممسوس جزء مبانه از بدن میت باشد باز هم صدق «مسّ میت» روشن نیست اما سید فرموده است که اگر دارای استخوان باشد غسل مسّ واجبست؛ دلیل سید ممکن است روایت ایوب بن نوح نخعی باشد که در اینجا دو اشکال سندی و دلالی دارد؛ اولا مرسله است و ثانیا روایت مذکور دربارهی جزء مبانه از حیّ است و شامل جزء مبانه از میت نمی شود. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 📅 ۴ / دی ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۵۶ 📚موضوع جلسه : 1️⃣موضوع برائت شرعیه عبارتست از وجود سه چیز: احتمال وجود تکلیف فعلی، عدم وجود حجت منجِّزه بر وجود تکلیف (اماره و اصل مثبِت تکلیف)، عدم وجود اماره مؤمِّنه 2️⃣موضوع برائت شرعیه و عقلیه هر دو احتمال التکلیف است نه تکلیف محتمل و لذا بنا بر پذیرش برائت عقلیه در کنار هم جاری هستند و بنا بر انکار برائت عقلیه فقط برائت شرعیه جاریست زیرا وارد بر احتیاط عقلی خواهد بود. 3️⃣طلب امر محال، محال است اما ترخیص دادن در کاری که برای عبد محال است محذور عقلی ندارد؛ اگر تکلیفی در واقع نباشد هیچ محذوری در جعل برائت شرعیه نسبت به عبدی که احتمال تکلیف می دهد وجود ندارد زیرا ترخیص در مخالفت با تکلیف وقتی مخالفت معنا ندارد و محال است محذور عقلی ندارد. 4️⃣برائت شرعیه در کنار استصحاب مؤمِّن جاری است اما با اماره نافی تکلیف جمع نمی شود. 5️⃣غافل و جاهل مرکَّب برائت شرعیه ندارند چون موضوع برائت شرعیه که احتمال تکلیف است در آنها مفقود است. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 ؛ م ۲ 📅 ۵ / دی ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۵۷ 📚موضوع جلسه : 1️⃣مسّ جزء مبان از بدن میت یا حیّ چه شامل استخوان باشد یا نباشد در نظر مختار غسل مسّ ندارد و دلیل آن مقتضای اصل عملی برائت از اکثر است. 2️⃣بنا بر مبنای کسانی که غسل مسّ را مغنی از وضو می دانند و در فرض وضو نداشتن و مسّ جزء مبان از میت کردن، علم اجمالی حاصل می گردد که یا نماز با وضو بعد از مسّ بر او واجبست یا نماز با غسل بر او واجبست و مقتضای این علم احتیاط بین دو وظیفه است. 3️⃣در نظر مختار غسل مسّ و هیچ غسلی مغنی از وضو نیست (مگر غسل جنابت) پس همیشه امر کسی که جزء مبان از میت یا حیّ را مسّ کرده است بین اقلّ یعنی نماز با وضو و اکثر یعنی نماز با وضو و غسل است و لذا برائت از اکثر جاری می شود و غسل مسّ واجب نخواهد بود.