eitaa logo
دروس استاد سید محمود مددی الموسوی
1.1هزار دنبال‌کننده
2 عکس
0 ویدیو
189 فایل
«دروس خارج فقه و اصول حضرت استاد سید محمود مددی موسوی» ارتباط با مدیر کانال: @Yaser_zeyaolhagh شناسه‌ی کانال، در پیام رسان تلگرام: @DoruseOstadMadadi
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 ؛ فصل فی احکام الحائض م ۴۲، ۴۳ مستحبات و مکروهات بر حائض 📅 ۲۱ / خرداد ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۱۳۵ 📚موضوع جلسه: 1️⃣قرآن خواندن نسبت به حائض روایات عدیده ای در نهی دارد حتی اگر کمتر از هفت آیه باشد؛ این روایات اگر چه سندا ضعیف هستند اما به سبب تعدد کراهت را می رسانند و این کراهت بنا بر نظر مختار به معنای مبغوضیت است نه به معنای اقل ثوابا 2️⃣در مورد صحت و مشروعیت اغسال واجبه مانند غسل جنابت یا غسل مس میت نسبت به حائض اختلاف شده است و سید ماتن معتقد است که این اغسال نیز از حائض مشروع است؛ دلیل بر مشروعیت موثقه ساباطی است :« عن أبي عبد اللّه (ع): «عن المرأة يواقعها زوجها ثمَّ تحيض قبل أن تغتسل. قال (ع): إن شاءت أن تغتسل فعلت، و إن لم تفعل فليس عليها شي ء، فإذا طهرت اغتسلت غسلا واحداً للحيض و الجنابة» »
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 📅 ۲۱/ خرداد ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۱۳۵ 📚موضوع جلسه : 1️⃣بحث شهرت عملی دربحث خبر واحد خواهد آمد؛ آیا یک خبر ضعیف السند که مشهور علماء بر اساس آن خبر فتوا داده اند، حجت است یا نه؟2️⃣شهرت فتوایی :مشهور علماء فتوایی دارند که از فتوای ایشان قطع یا اطمینان به حکم شرعی پیدا نشده است؛ آیا فتوای مشهور حجیت دارد؟ 3️⃣حجیت فتوای مشهور را باید در حوزه عمل و افتاء بررسی نمود؛ در حوزه عمل برای عامی یا خود مجتهد، فتوای مشهور حجت است؛ بله، اگر فتوای مشهور با غیر مشهوری تعارض کرد که کیفیت فتوای آنها بر کمیت فتوای مشهور بچربد، فتوای غیر مشهور حجت خواهد بود4️⃣برای حجیت شهرت فتوایی در مقام افتاء دو دلیل عمده اقامه کرده اند :روایت خاص و دیگری دلیل حجیت خبر واحد روایت خاص،مرفوعه زراره و مقبوله عمر بن حنظله است که هر دو سندا و دلالة مخدوش هستند؛ در دلالت آنها باید گفت که اولا قدر متیقن آن شهت روایی است و اطلاقی نسببت شهرت فتوایی ندارد یا لااقل اجمال دارد و ثانیا این روایت خاص نسبت به حجیت شهرت فتوایی در مقم افتاء ساکت است و بحثش در تعادل و تراجیح است 5️⃣وجه استدلال به ادله حجیت خبر واحد بر حجیت شهرت فتوایی در مقام افتاء :حجیت خبر واحد به خاطر کاشفیت و اصابت آن به واقع است و این اصابت به واقع در فتوای مشهور بیشتر از اخبار واحد است.6️⃣و فیه : اولا در خبر واحد به احتمال قوی اصابت به واقع بیشتر از فتوای مشهور است زیرا اولی حسی و دومی حدسی است و احتمال اصابت به واقع در اخبار حسی بیشتر است و ثانیا ادله حجیت خبر واحد امضاء سیره بودند در حالی شهرت فتوایی اساسا در سیره حجت نیست
📣با عرض خسته نباشید خدمت طلاب معزز به اطلاع می رساند که دروس حضرت استاد در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ به پایان رسید؛ ان شاءالله شروع سال جدید تحصیلی بعد از تعطیلات صفر اطلاع رسانی خواهد شد. فقه سال بعد :فصل فی الاستحاضه اصول سال بعد : خبر واحد
📣با سلام خدمت طلاب معزز به اطلاع می رساند دروس خارج فقه و اصول حضرت استاد در تاریخ سوم مهرماه ( روز دو شنبه) شروع خواهد شد. مکان: زیر زمین موسسه صاحب الامر علیه السلام خارج فقه: ساعت هفت صبح؛ بحث فصل فی الاستحاضه خارج اصول: ساعت هفت و نیم صبح؛ بحث خبر واحد
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 📅 ۳ / مهر ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۱ 📚موضوع جلسه: 1️⃣دم حیض و احکام حائض لزوما بر هم منطبق نیستند و مواردی داریم که دم الحیض ثابت است اما احکام استحاضه مترتب است اما در مورد دم الاستحاضه همیشه بر احکام استحاضه منطبق است 2️⃣ اگر خون استحاضه از جداره رحم به داخل رحم بریزد، زن را مستحاضه گویند و لازم نیست که حتما این خون از بدن خارج شود تا مستحاضه حساب شود؛ همین قول را در باب دم الحیض اختیار کردیم و با مرحوم سید مخالفت کردیم
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 📅 ۳/ مهر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۱ 📚موضوع جلسه : 1️⃣خبر به دو قسم خبر حدسی و حسی تقسیم می شود و خبر حسی به علمی و غیر علمی تقسیم می شود و خبر حسی غیر علمی به خبر مستفیض و خبر واحد تقسیم می شود. 2️⃣متاخرین بحث در رابطه با خبر حدسی را با عنوان حجیت قول اهل خبره بحث کرده اند که ربطی به بحث حجیت خبر واحد ندارد.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 📅 ۴ / مهر ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۲ 📚موضوع جلسه: سه نکته درباره صفات دم الاستحاضه بیان می شود: 1️⃣فقط درباره دو صفت اصفر و بارد روایت صحیحه وجود دارد اما راجع به صفت سوم که رقت بود روایات ضعیفه ای از کتاب دعائم الاسلام و فقه الرضوی وجود دارد و راجع به صفات دیگر هم تنها بیان فقهاء و تجاربی بوده است که از بانوان به فقهاء اطلاع داده شده است. 2️⃣این صفات، غالبی هستند و ممکن است که در موردی خون استحاضه فاقد یک یا چند مورد از این صفات باشد. 3️⃣برای این صفات در فقه هیچ اثری مترتب نیست و تحدید این صفات اهمیتی ندارد؛ در باب صفات دم الحیض فی الجمله آثاری مترتب بود اما راجع به دم الاستحاضه هیچ اثر عملی در فقه برای آنها وجود ندارد.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 📅 ۴/ مهر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۲ 📚موضوع جلسه : 1️⃣خبر متواتر، خبر حسی است که در آن تعداد مخبرین به حدّی است که منشأ قطع به مضمون خبر می شود 2️⃣شهید صدر می فرمایند که تعداد مخبرین به یک جایی که می رسد هر چند احتمال کاذب بودن همه ی آنان صفر نمی شود اما ذهن بشر این احتمال را صفر حساب می کند 3️⃣سه قسم برای خبر متواتر بیان کرده اند: لفظی، معنوی، اجمالی 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 📅 ۵ / مهر ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۳ 📚موضوع جلسه: 1️⃣هر خونی که دم جروح و قروح نباشد (و خون بکارت نباشد) و محکوم به عدم حیضیت شود (و محکوم به عدم نفاسیت آن گردد) محکوم به خون استحاضه است 2️⃣دو صورت برای حکم به عدم حیضیت یعنی علم به عدم جریان احکام حیض وجود دارد: 1. وقتی می داند که خون، خون حیض است و می داند که احکام حیض را ندارد مانند وقتی که خون حیض می بیند در خارج از بازه زمانی بین سه روز و ده روز 2. وقتی نمی داند که خون، خون حیض است یا استحاضه اما می داند که احکام حیض را دارا نیست مانند وقتی که خونی می بیند در خارج از بازه زمانی بین سه روز و ده روز و شک دارد که این خون، خون حیض است یا استحاضه است 3️⃣دلیل مرحوم سید اطلاق مقامی روایات وارد در باب استحاضه است؛ از اطلاق لفظی بعضی روایات مانند صحیح صفوان نیز می توان قاعده بالا را استفاده نمود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 📅 ۵/ مهر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۳ 📚موضوع جلسه : 1️⃣تواتر اجمالی: در سه مورد استعمال شده است ‌مورد اول جایی است که اخبار متعدد، لازمه مشترک دارند قسم دوم جایی است که اخبار متعدد قدر متیقن دارند قسم سوم جایی است که احتمال کذب جمیع اخبار متعدد با یک مضمون بنا بر حساب احتمالات، صفر باشد 2️⃣برای اثبات حجیت خبر واحد به کتاب و سنت و اجماع و عقل استدلال شده است 3️⃣در استدلال به آیه نبأ بر حجیت خبر واحد هم از مفهوم شرط استفاده کرده اند و هم از مفهوم وصف
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 📅۸/ مهر ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۴ 📚موضوع جلسه: 1️⃣اگر خون مردد شد بین الاستحاضه و خون جروح و اماره ای بر این که از جروح باشد در کار نباشد یا خون مردد باشد بین استحاضه و خون جروح و خون حیض و اماره بر این که خون از جروح باشد یا خون حیض باشد در کار نباشد، حکم این خون چیست؟ 2️⃣قول مختار: این خون، هیچ حکم خاصی را دارا نیست و حکم خون جروح را داراست؛ زیرا اطلاق لفظی دلیل مذکور تام نیست و الغاء خصوصیت در این مورد مورد پذیرش نیست و تعمیم اطلاق مقامی هم مقبول نیست 3️⃣استحاضه بر سه قسم است: قلیله، متوسطه، کثیره