eitaa logo
دروس استاد سید محمود مددی الموسوی
1.1هزار دنبال‌کننده
2 عکس
0 ویدیو
189 فایل
«دروس خارج فقه و اصول حضرت استاد سید محمود مددی موسوی» ارتباط با مدیر کانال: @Yaser_zeyaolhagh شناسه‌ی کانال، در پیام رسان تلگرام: @DoruseOstadMadadi
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 بررسی استدلال به سنت و اجماع بر حجیت خبر واحد 📅 ۱۶/ مهر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۹ 📚موضوع جلسه : 1️⃣طائفه ی هفتم از روایاتی که ادعا شده است دلالت بر حجیت خبر واحد دارند روایاتی است که امام در آنها مخاطبین را به محدثین ارجاع داده است که وجهی برای این ارجاع جز حجیت خبر ثقه باقی نمی ماند مثلا عبدالله ابی یعفور را به محمد بن مسلم ارجاع داده است که نمی توان ادعا کرد که منشأ این ارجاع ممکن است حجیت قول اهل خبره است زیرا عبدالله ابی یعفور افقه از محمد بن مسلم است؛ دلالت این طائفه بر حجیت خبر واحد تمام است و مشکل در این است که تعداد این روایات به حد تواتر نمی رسد و با خبر واحد نمی توان حجیت خبر واحد را اثبات نمود. 2️⃣چهار تقریب برای استدلال به اجماع بر حجیت خبر واحد ادعا شده است
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 📅۱۷ / مهر ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۱۰ 📚موضوع جلسه: 1️⃣اصول مؤمنه در اصل مستحبات و همچنین در اجزاء و شرایط آنها جاری نمی شود؛ بنابراین اگر زن مستحاضه ی کثیره شک کرد برای اتیان نافله غسل مستقلی بر عهده اوست یا همان غسل قبلی کفایت می کند، هیچ اصلی ندارد. 2️⃣به لحاظ نصوص و فتوی شکی نیست که بر متوسطه یک غسل قبل از نماز صبح و بر کثیره سه غسل واجبست اما قرائن چهار گانه ای در کار است که باعث می شود از این وجوب رفع ید شود و قول به استحباب غسل تقویت شود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 بررسی استدلال به اجماع و عقل بر حجیت خبر واحد 📅 ۱۷/ مهر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۱۰ 📚موضوع جلسه : 1️⃣در استدلال به اجماع بر حجیت خبر واحد چهار تقریب ارائه شده است که هیچ کدام از آنها تمام نیست. 2️⃣در استدلال به عقل بر حجیت خبر واحد سه اشکال وارد شده است. 3️⃣مرحوم آخوند قائلند که قطع اجمالی به صدور برخی از اخبار آحاد از معصوم منحل می شود به علم اجمالی به صدور برخی از اخبار ثقات از معصوم و تعداد این اخبار در علم اجمالی صغیر کمتر از تعداد اخبار در علم اجمالی کبیر نیست و لذا علم اجمالی کبیر به صغیر منحل می شود و احتیاط در دایره ی علم اجمالی کبیر لازم نیست.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 📅۱۸ / مهر ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۱۱ 📚موضوع جلسه: 1️⃣در صحیح صحاف این عبارت آمده است: « فَإِنَّهَا إِذَا فَعَلَتْ ذَلِكَ أَذْهَبَ اللَّهُ بِالدَّمِ عَنْهَا»؛ حضرت می فرمایند که اگر مستحاضه ی کثیره سه غسل را انجام دهد خداوند متعال خون او را قطع می کند؛ ظهور این عبارت در ارشادیت غسل است 2️⃣رای عامه متفقا در عدم وجوب غسل بر زن مستحاضه است و این اتفاق نظر خود به خود و غیر اختیاری در نقل روایات و ادبیات راویان ناقل روایت و در استظهار علمای شیعه موثر است 3️⃣مجموعه این قرائن سبب می شود که لا اقل در مسئله ی وجوب غسل در مستحاضه توقف شود چون مخالفت با نظر مشهور صورت نگیرد و الا به لحاظ رای ظهور نصوص در وجوب غسل حجت نیست
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 اشکالات وارد بر استدلال با عقل بر حجیت خبر واحد 📅 ۱۸/ مهر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۱۱ 📚موضوع جلسه : 1️⃣اشکال حلی بر مستدل به عقل برای اثبات حجیت خبر واحد 2️⃣فرمایش مستدل مبتنی بر پذیرش قاعده قبح عقاب بلا بیان یا برائت عقلیه است و در نظر صحیح این قاعده درست نیست و عقل چنین قاعده ای ندارد 3️⃣استدلال به عقل هم برای اثبات حجیت خبر واحد نتیجه ندارد.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 مسئله ۲: زنی که در اثناء روز مستحاضه متوسطه می شود 📅۱۹ / مهر ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۱۲ 📚موضوع جلسه: ⏺در روایت مستحاضه متوسطه وارد شده که یک غسل قبل از نماز صبح انجام دهد؛ فهم عرفی این است که قبل از نماز صبح خصوصیتی ندارد و یک غسل برای صلوات شبانه روز بر او واجبستا و لذا اگر در اثناء روز متوسطه شد باید برای اقامه ی اولین نماز بعدی غسل کند.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 استدلال به سیره متشرعه بر حجیت خبر واحد 📅 ۱۹/ مهر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۱۲ 📚موضوع جلسه : 1️⃣دلیل پنجمی که بر حجیت خبر واحد مطرح گردیده است عبارتست از سیره که بر دو قسم سیره متشرعه و سیره عقلائیه است. 2️⃣عمل اصحاب ائمه (سیره متشرعه) به اخبار آحاد و عدم ردع امام از این عمل قطع می آورد که خبر واحد حجت است یا این که عدم ردع امام ظهور در حجیت دارد و قرائن سه گانه ای هم وجود دارد که عمل اصحاب بر اساس حجیت اخبار آحاد بوده است نه بر اساس اطمینانی که برای آنان پیدا می شده است. 🆔@DorusOstadMadadi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 مسئله ۲، ۳ 📅۲۲/ مهر ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۱۳ 📚موضوع جلسه:1️⃣سید معتقد است که مستحاضه ی متوسطه و کثیره که غسل واجب دارند باید غسل را بعد از دخول وقت نماز شروع کنند و اگر قبل اذان شروع در غسل کردند مبیح برای نماز نیستند. 2️⃣اگر مستحاضه ی کثیره یا متوسطه شک کند که اتیان غسل او باید بعد از اذان باشد یا می تواند قبل از اذان شروع در غسل کند دوران او بین الاقل و الاکثر است و برائت از اکثر درباره ی او جاری است؛ اکثر عبارتست از مضیق که نماز مشروط به غسل بعد از اذان است و اقل عبارتست از مطلق که نماز مشروط به غسلی است که می تواند بعد اذان یا قبل اذان اتیان شده باشد.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 استدلال به سیره عقلاء بر حجیت خبر واحد 📅 ۲۲/ مهر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۱۳ 📚موضوع جلسه : 1️⃣برای استدلال به سیره عقلاء بر حجیت خبر ثقه هم می توان از منهج و سیره شارع مقدس استفاده کرد و هم از عدم ردع شارع نسبت به این سیره که یا قطع و اطمینان یا ظهور در امضای شارع نسبت به این رویه عقلائی در دایره تکالیف شرعیه دارد ثبوتا یا نفیا. 2️⃣آیات رادعه از اتباع بغیر علم یا عمل به ظن رادعیتی نسبت به سیر عقلائیه ندارد. 3️⃣عقلاء در باب معاملات و بعضی از احکام مانند حجیت و حقوق امضائی هستند نه تاسیسی.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 مسئله ۳ 📅۲۳/ مهر ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۱۴ 📚موضوع جلسه: 1️⃣قاعده برائت عقلیه مورد اختلاف علماست و بعضی منکر آن هستند اما قاعده احتیاط عقلی یا اشتغال مورد اتفاق است اما در مجرای آن اختلاف شده است؛ در موارد شک در تکلیف اگر اصل مؤمن شرعی در کار نباشد باز اشتغال جاری می شود اما قول مقابل قائل است که موارد شک در تکلیف مجرای برائت عقلیه است و تنها مجرای اشتغال، شک در امتثال است. 2️⃣روایات عدیده ای وجود دارد که دلالت دارند که مبدا غسل برای متوسطه و کثیره باید بعد دخول وقت نماز باشد و لذا اتیان به غسل قبل دخول وقت مبیح برای نماز برای زن متوسطه یا کثیره نیست.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 استدلال به سیره عقلاء بر حجیت خبر واحد 📅 ۲۳/ مهر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۱۴ 📚موضوع جلسه : ⏺دلیل بر حجیت خبر واحد فی الجمله، سیره ی عقلاست که البته این دلیل هم در دایره ی عرفی که اخبار آحاد ثقات را حجت می داند کار کرد دارد و اگر خبر واحد در میان عرفی در هر مکان یا زمانی حجت نباشد دیگر این دلیل هم دلیلیت ندارد و کار به انسداد می کشد 🆔@DorusOstadMadadi