هدایت شده از رضا رمضان نرگسی
بخش دوم
#دکتر_رضا_رمضان_نرگسی
🖋 پاسخ این سوالات، در این سرّ نهفته است که #ايده_آل اهل سنت در گذشته و در دوران خلفا است؛ لذا حديث گرا و قشري نگر ميشوند.
درحالی که ايده آل شيعه در آينده و دولت #امام_زمان است.
از نظر شيعه دوره خلفا اصلا دوره ايده آلي نبود. بطوري که بلافاصله بعد از وفات #پيامبر، تمام دستوراتش را رها کردند و کردند انچه نبايد ميکردند و با نزديکترين افراد پيامبر به بدترين وجه رفتار شد.
از نظر شيعه هرچه زمان ميگذرد رشد بیشتری در جامعه اسلامي رخ ميدهد بطوري که #امیرالمؤمنین_علی علیه السلام تنها 4 يار داشت اما #امام_حسین علیه السلام 72 يار داشتند.
و برعکس از نظر اهل سنت، هر چه زمان ميگذرد جامعه عقب رفت دارد.
از نظر شیعه اين رشد نامتناهي است و به حدي خواهد رسید که جامعه لياقت رهبري مستقيم نماينده خداوند را پيدا ميکند
@DrRamazan
سخرانی حجت الاسلام رضا رمضان نرگس .mp3
30.85M
🔰 سیر تکامل جامعه و تمدن شیعی در #ایران و نقش مستقیم #امام_زمان عج در آن
🎙 #دکتر_رضا_رمضان_نرگسی
📌 مکان جلسه: مسجد فاطمیه یزد
📌 زمان جلسه: 18 اسفند 1402
@DrRamazan
#پرسش_و_پاسخ
🎙 #دکتر_رضا_رمضان_نرگسی
سلام علیکم
ممنون میشم اگر کسی پاسخ این سؤالات رو میدونه برام ارسال کنه:
۱. چرا صفویان تشیع را به عنوان دین رسمی اختیار کردند و گسترش دادند، آیا مسئله صرفاً سیاسی بوده؟ یعنی از دین استفاده ابزاری شده؟
۲. آیا مردم به زور شیعه شدند؟ آیا قتل عامی صورت گرفت؟
۳. چرا علماء مخصوصاً علمای جبل عامل با صفویه همکاری کردند؟ اغراض آنها چی بود؟ نقش آنها در اجبار دینی چی بوده؟ رابطه آنها با صفویه چگونه بود؟
🔻 ظاهرا پژوهشگران غربی، پاسخهایی میدهند که نوعی نگاه منفی در غرب ایجاد میکند.
@DrRamazan
1.24M
🔷 پاسخ سوال اول؛ چرا صفویه تشیع را دین رسمی اعلام کردند؟
#دکتر_رضا_رمضان_نرگسی
@DrRamazan
792.1K
🔶 پاسخ سوال دوم؛ آیا در فرآیند رسمی شدن مذهب تشیع، اجبار یا قتل عامی در کار بوده است؟
#دکتر_رضا_رمضان_نرگسی
@DrRamazan
631.1K
🔷 پاسخ سوال سوم؛ چرا علمای شیعه با سلاطین صفوی همکاری میکردند؟
#دکتر_رضا_رمضان_نرگسی
@DrRamazan
اللهم العن قتلة أمیرالمؤمنین
〰〰〰〰〰〰
آمدی دیر چرا چشم براهت بودم
از همان شب که تن فاطمه ام گشت کفن
شادی ام بود همان دم که توأم تیغ زدی
عمر من بود سراسر همه اندوه و محن
🏴🏴🏴🏴
التماس دعای فراوان 🙏🏻
@DrRamazan
🔰 مقدار بُرد برنامه اقاي #موزون (#زندگی_پس_از_زندگی) تا چه حد است؟
🔻برنامه زندگی پس از زندگی #شبکه_چهار كه در ساعت 17 و 15 دقيقه پخش میشود و در آن، افرادي نشان داده میشوند كه از عالم ارواح خبر مياورند را بايد در چه حد ارزیابی كرد؟
در مقابل اين برنامه عكس العملها بسيار متفاوت بوده است؛
- برخي آن راملاك عمل در دنيا گرفتهاند و معتقدند كه بر اساس مشاهدات افراد در اين برنامه، #دین را بايد خيلي آسان گرفت
- برخی موضع گيري منفي كرده اند و معتقدند كه اين برنامه #بازی_در_زمین_دشمن است و اين برنامه ميخواهد #دین_حداقلی را براي مردم به ارمغان بياورد.
- دسته سومي هم هستند كه تلاش ميكنند از اساس منكر شده و عليرغم ارائه شواهد بسيار محكم و متقن، ان را دروغ بدانند.
حتي برخي از عوامل بيگانه به برخي از تجربه گران مراجعه كرده اند و گفته اند با بيت كون و پول مجازي به شما پول ميدهيم كه بياييد جلوي دوربين بگوييد كه من دروغ گفتم.
👇🏻 در صوت زير تلاش شده مقدار بُرد اين برنامه برای مخاطبان تشريح شود
@DrRamazan
audio_2024-03-30_09-45-36.ogg
2.27M
🔰 بُرد برنامه #زندگی_پس_از_زندگی تا چه حد است و اساساً میبایست با چه نگاهی این برنامه را بررسی کرد؟
🎙 #دکتر_رضا_رمضان_نرگسی
@DrRamazan
🔰 آیا #روحانیت، جایگاه اجتماعی خود را از دست میدهد؟
✍🏻 #دکتر_رضا_رمضان_نرگسی
قسمت اول
قسمت دوم
@DrRamazan
رضا رمضان نرگسی
🔰 آیا #روحانیت، جایگاه اجتماعی خود را از دست میدهد؟ ✍🏻 #دکتر_رضا_رمضان_نرگسی قسمت اول قسمت دوم @
⁉️ آیا روحانیت، جایگاه اجتماعی خود را از دست میدهد؟
✍🏻 #دکتر_رضا_رمضان_نرگسی
🔻 قسمت اول
بسم الله الرحمن الرحیم
📚ماهيت تاريخ، يک ماهيت تکرار شونده است. به همين دليل، يکي از فوايد مطالعه تاريخ درس آموزي و عبرت گرفتن از وقايع گذشته است.
📌 در دوران #قاجاریه، مناصب اجتماعي زيادي در دست روحانيت و #حوزه قرار داشت که ميراث دوران #صفویه بود. مثل منصب ثبت املاك و اسناد، قضاوت، طبابت، مديريت اوقاف، آموزش و پرورش و ...
♨️ اين مناصب عمدتاً پولساز بود و باعث شده بود قدرت اقتصادي زيادي در اختيار روحانيت باشد؛ همين مسئله نیز تبدیل به نقطۀ جذّابي شده بود براي نفوذ افراد بيسواد يا حتّي بيدين و فاسد العقيدة و منافق مثل سيد حسن #تقی_زاده، #سید_جمال_الدین_واعظ، #ملک_المتکلمین و ...
❌ وجود چنين افرادي در سيستم روحانيت، از طرفي بهانۀ خوبي دست دشمنان ميداد كه اينها را برجسته كرده و و مردم را نسبت به كل دستگاه روحانيت بدبين كنند و از طرفي ديگر باعث شده بود تا اختلاف در ميان روحانيت بيشتر شود و دستهبنديها پررنگتر شود و به راحتي برخي از افراد روحاني برخي ديگر را به راحتي مورد توهين و عتاب قرار دهند كه با نگاهي به كتاب خاطرات نجفي قوچاني (#سیاحت_شرق) اين مسئله ديده ميشود.
🔶 با تسلط #رضا_خان ، چون پشتوانه مردمي روحانيت خيلي محكم نبود، حكومت رضاشاه توانست با كمك كليد واژۀ #توسعه و زدودن خرافات از دين، افكار عمومي را بر عليه روحانيت جهت دهد. بطوري كه در درگيري #آیت_الله_بافقی با رضاخان سر #كشف_حجاب خانوادهاش، يا در مبارزات #حاج_نور_الله_اصفهانی با رضاخان، حوزه و روحانيت از پشتوانۀ مردمي خوبي برخوردار نبود و عملاً رضاخان پيروز ميدان شد.
🔻 به نوعي، ميتوان يکي از دلايل روي کار آمدن رضاخان را ادبار عمومي مردم از حوزه و روحانيت دانست.
🔷 پس از روي کار آمدن رضاخان، سياستهاي ضد ديني و ضد روحانيتي که رضاخان به کار گرفت (مناصب سنتي را از دست روحانيت خارج كرد) باعث شد روحانيوني که منافقانه به سلك روحانيت آمده بودند، لباس را کنار گذاشتند و ريش شان را تراشيدند و رسماً از حوزه روحانيت بيرون آمدند.
با کنار رفتن اين افراد و باقي ماندن افراد خالص و مخلص در حوزه، کم کم دوباره نگاه عموم جامعه نسبت به روحانيت و حوزه اصلاح شد و نگاه مثبتي شکل گرفت. خصوصاً بعد از ماجراي مسجد #گوهرشاد تنفر عمومي نسبت به رضاشاه شدت گرفت بطوري كه حتّي ديگر رضاشاه در ميان دولتمردان خودش نيز جايگاهي نداشت.
✅ و از آن طرف نگاهها به طرف روحانيت چرخيد تا جايي که در زمان محمدرضا شاه اقبال عمومي نسبت به حوزه و روحانيت به نهايت خودش رسيد.
و در نتيجه اين اقبال عمومي در درگيري محمد رضا و روحانيت شيعه - خصوصاً بعد از مأموريت محمد رضا براي اجراي طرح #كندی در #ایران،- روحانيت شيعه پيروز شد و #انقلاب_اسلامی به وجود آمد.
@DrRamazan
رضا رمضان نرگسی
🔰 آیا #روحانیت، جایگاه اجتماعی خود را از دست میدهد؟ ✍🏻 #دکتر_رضا_رمضان_نرگسی قسمت اول قسمت دوم @
⁉️ آیا روحانیت، جایگاه اجتماعی خود را از دست میدهد؟
✍🏻 #دکتر_رضا_رمضان_نرگسی
🔻 قسمت دوم
امروز هم عیناً همين مسئله مطرح است؛
🔰 با روي کار آمدن جامعۀ اسلامي و قرار گرفتن قدرت در دست افراد مؤمن و متدين، تشنگي قدرت در افراد فاسد العقيده و منافق موجب نفوذ افراد زيادي از گروههاي فرصت طلب در بدنۀ نظام شد، به طوري كه افراد بيسواد و بيتقوا با لباس روحاني برخي از مناصب مهم را اشغال كردند.
❌ دشمنان انقلاب از اين فرصت استفاده كردند و با برجسته كردن افراد منحرف، فضاي تبليغي سنگيني بر عليه #روحانیت و مذهبيها ترتيب دادند. براي همين امروز ميبينيم به تدريج نگاه عموم مردم نسبت به حوزه و روحانيت يا افراد حزب اللهي سرد شده و افراد مذهبي يا ملبّس به لباس روحاني بعضاً با نگاههاي سنگين مردم مواجهه ميشوند.
♨️ گرچه اين مسئله ناراحت کننده است و به حکم عقل و شرع، هر کسي موظّف است بسته به شرايط و توانش، در راه ارتقاء و اصلاح نگاه مردم به متدينين بکوشد، امّا با نگاه تاريخي و بلند مدت، اين مرحله را ميتوان مرحلۀ «شروع اوجگيري دوبارۀ حوزه و روحانيت» دانست.
❗️با سرد شدن نگاه مردم نسبت به بدنۀ انقلابي، و بالا رفتن هزينۀ حزب اللهي بودن، ورود افراد منافق به اين قشر کمتر شده و افرادي که نيت سالمي ندارند خود به خود، آرام آرام تصفيه و الک ميشوند.
📌اين مسئله در جريانات سالهاي 78 و 99 و 98 و 1401 به خوبي ديده ميشود كه چگونه افراد نفوذي سنگ بيحجابها را به سينه زدند و از بدنۀ روحانيت فاصله گرفتند و به اصطلاح، #ریزش كردند.
🔷 و از آن طرف نيز افراد صالح حوزه با كارهاي جهادي و خدمت خالصانه به مردم تفاوت روحانيت نفوذي و روحانيت اصيل را به مردم نشان خواهند داد.
✅ بنابراين، وضعيت كنوني و نگاههاي بعضاً سنگين به روحانيت، هرچند ممكن است به ظاهر ناخوشايند باشد امّا در كل به نفع روحانيت و نظام اسلامي است و باعث خالص سازي روحانيت و نيروهاي مذهبي خواهد شد، إن شاء الله.
@DrRamazan