📎 معرفی کارگاه اصول و مباني حكمت انساني (عملي) از ديدگاه فارابي
🖋 دکتر حسام الدین شریفی
فلسفه يا حكمت اسلامي به معناي عام، دربر دارنده علومي است كه از طريق عقل نظري برهاني براي انسان كسب ميشود و به دو شاخه اصلي، نظري و عملي، تقسيم شده است.
فارابي، فلسفه عملي برهاني را حكمت انساني يا حكمت عملي يا حكمت مدني ناميده است كه در عرض آنها علوم عملي غيربرهاني و اعتباري قرار دارند. علوم اعتباري را نيز ميتوان به دو دسته نظري و عملي تقسيم كرد.
به نظر ميرسد از رنسانس به بعد، علومي كه بيشترين توجه دانشمندان را به خود جلب كردهاند، علوم غيربرهاني اعتباري بودهاند كه بر اساس ديدگاههاي جديد از واقعيت و شناخت آن شكل گرفتهاند. اين علوم، با كشف واقعيت و يقين به واقع، آنگونه كه هست، سازگاري ندارند.
در اين گفتار، تلاش خواهد شد، اصول و مباني علوم برهاني عملي و تقابلشان با علوم غير برهاني عملي از نظر فارابي روشن شود.
#اعلانات
#حکمت_عملی
#فارابی
•••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻•••
https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
📜 حلقه پژوهشی حکمت عملی و علومانسانی دانشگاه امام صادق علیه السلام با همکاری انجمن علمی دانشجویی الهیات برگزار می کند:
💠 ریشه های علومانسانی در حکمت عملی (فصل دوم)
📆 پنج شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳
⏰ ساعت ۱۰ تا ۱۲
اعطای گواهی رسمی
🔖
🔹شرکت برای عموم آزاد است
📌 پشتیبانی، هماهنگی و اطلاعات بیشتر:
09199048168 (تلگرام و ایتا)
🔗 پیوند شرکت در جلسه:
https://vc.isu.ac.ir/ch/hekmateamali_oe
#اعلانات
•••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻•••
https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
انسانیات
📜 حلقه پژوهشی حکمت عملی و علومانسانی دانشگاه امام صادق علیه السلام با همکاری انجمن علمی دانشجویی ال
🔰 معرفی کارگاه پژوهشی: ریشه های علوم انسانی در حکمت عملی
🖋 دکتر مهدی دوستان
(پژوهشگر دوره پسادکتری دانشگاه امام صادق علیهالسلام و مدیر حلقه پژوهشی)
💠 علوم انسانی به دانش هایی اطلاق می گردد که کنش های ارادی انسان، و نیز آثار و روابط و نهادهای اجتماعی ناشی از آن را بررسی می کند. از طرف دیگر، حکمت عملی بر تأملات حِکمی و برهانی درباره عمل انسان (موجود مقدور)، مبادی و غایات آن اطلاق می گردد. بنابراین، با وجود تفاوت های فراوان در مبادی، غایات، روش ها و زمینه و زمانه شکل گیری، ارتباطی معنادار میان این دو حوزه معرفتی وجود دارد.
🔸 در نتیجه، مطالعه میان رشته ای حکمت عملی و علوم انسانی، ضرورتی اجتناب ناپذیر خواهد بود که عمق و گستره هر دو شاخه را توسعه می دهد و به تولید دانش جدید منجر می شود.
🔸 در این کارگاه که در پِی فصل نخست آن برگزار می گردد، نسبت سنجی دقیقی میان حکمت عملی و علوم انسانی صورت خواهد گرفت تا حدود و ثغور هر یک مشخص گردد (دکتر حسام الدین شریفی)؛ زمینه های اجتماعی شکل گیری علوم انسانی مورد کنکاش قرار خواهد گرفت تا هویت تاریخی متمایز آن با حکمت عملی پدیدار شود (دکتر محمدرضا قایمی نیک)، نقش اعتباریات به عنوان مفهومی متعلق به حوزه حکمت عملی، در علوم انسانی کاوش خواهد شد تا پیوند و اشتراک میان دو عرصه را نشان دهد (دکترمهدی سپهری) و در نهایت، موضوع سعادت و خوشبختی به مثابه مسأله ای مشترک میان اخلاق (حکمت عملی) و علوم سیاسی مدرن (علوم انسانی) مورد بحث واقع خواهد گردید.
#اعلانات
#نیمه_تخصصی
#حلقه_پژوهشی
•••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻•••
https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
وقایع انتخاباتیه (قسمت پنجم)
نامه سرگشاده جناب افلاطون در آستانه دوره دوم انتخابات ریاست جمهوری
ملت شریف ایران!
نیک می دانم که در دنیای کنونی انتقاد از دموکراسی در حکم شلیک به خود است اما چه کنم که من فیلسوف هستم و بنده حقیقت؛ نمی توانم برای خوشایند مردمان چشم بر حقیقت ببندم. با این حال برای اینکه شما را دلزده نکنم تنها به یکی از انتقادات خودم اشاره خواهم کرد.
حتما شنیده اید که از ویژگی های مورد ستایش دموکراسی احترام به آزادی انسان ها است. اما به نظر من همین جاست که پای دموکراسی می لنگد. مثلا یکی از نتایج آن آزادمنشی در آموزش و پروش جوانانی است که قرار است زمامدار شوند.
من بر این باورم که «هیچ جوانی اگر از کودکی و حتی در هنگام بازی با اموری سروکار نداشته باشد که روحش را بیدار کند و استعدادهای خاصش را بپرورد ممکن نیست مردی قابل و کامل بار آید.» اما «حکومت دموکراسی به دلیل ادعای آزادی، این اصل اساسی را زیر پا می گذارد و اعتنایی ندارد که نامزدهای زمامداری از چگونه تربیتی برخوردار شده اند و دارای کدام شغل و حرفه بوده اند بلکه کافی است ادعا کنند دوستدار ملت بوده اند»
می دانم که پذیرش کلام من در رد کامل دموکراسی قدری دشوار است اما لااقل به خاطر خودتان روز جمعه به کسی رای بدهید که صرفا ادعای دوستداری ملت را نمی کند بلکه از تربیتی مناسب زمامداری برخوردار است.
کاملا هم معلوم است که شخص خاصی را مد نظر ندارم!!!
📚 افلاطون، مجموعه آثار، ج2، ص1194 (کتاب هشتم جمهوری)
#وقایع_اتفاقیه
#انتخاب_عقلانی
•••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻•••
https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
بریده کتاب هشتم جمهوری.pdf
38.5K
#پی_نوشت
🍀 نامۀ سرگشاده افلاطون به ملت ایران برگرفته از بخشی از کتاب هشتم رسالۀ «جمهوری» است.
💠 کتاب جمهور (Republic) که در فارسی با نام جمهوریت نیز شهرت دارد از مشهورترین و تأثیرگذارترین متون کلاسیک فلسفه سیاسی در غرب بهشمار میآید. کتاب شامل ۱۰ نمایشنامه به صورت گفتگو میان سقراط و افراد دیگر است و در آن به مسایلی از قبیل عدالت، نوع حکومت و حقیقت پرداخته شدهاست.
💠 این گفتگوها در خانهای واقع در نزدیکی دروازه پیرائوس شهر آتن صورت میگیرد. صاحبخانه پیرمردی پولدار و آریستوکرات به نام کفالوس است. در میان جمع علاوه بر سقراط، پولمارخوس پسر کفالوس، گلاوکن و آدیمانتوس برادران افلاطون، و تراسیماخوس سوفسطایی نیز حضور دارند.
💠 افلاطون در در کتاب هشتم به سراغ نمونههایی از بیعدالتی در کشور و افراد میرود. او چهار سنخ حکومت ناعادل و سنخهای شخصیتی متناظر با آنها را بررسی میکند. این چهار گونه عبارتند از ارتشسالاری (تیموکراسی)، گروهسالاری (الیگارشی)، مردمسالاری (دموکراسی) و حکومت استبدادی (تیرانی)
🔗 به پیوست بخشی از کتاب هشتم جمهوری تقدیم حضورتان می شود.
📚 منبع: دورۀ کامل آثار افلاطون، ج 2، صص 1192 - 1194
#وقایع_اتفاقیه
#رساله_جمهوری
•••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻•••
https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2