eitaa logo
انسانیات
414 دنبال‌کننده
55 عکس
2 ویدیو
2 فایل
﷽ إِنْسانیَّات، محفلی مجازی برای هم اندیشی جویندگان «حکمت عملی». این انجمن به همت گروهی از پژوهشگران حکمت عملی مدیریت می شود. ارتباط با ما: https://eitaa.com/Ensaniyaat_admin انسانیات در سایر بسترهای مجازی: https://zil.ink/ensaniyaat
مشاهده در ایتا
دانلود
وقایع انتخاباتیه (قسمت پنجم) نامه سرگشاده جناب افلاطون در آستانه دوره دوم انتخابات ریاست جمهوری ملت شریف ایران! نیک می دانم که در دنیای کنونی انتقاد از دموکراسی در حکم شلیک به خود است اما چه کنم که من فیلسوف هستم و بنده حقیقت؛ نمی توانم برای خوشایند مردمان چشم بر حقیقت ببندم. با این حال برای اینکه شما را دلزده نکنم تنها به یکی از انتقادات خودم اشاره خواهم کرد. حتما شنیده اید که از ویژگی های مورد ستایش دموکراسی احترام به آزادی انسان ها است. اما به نظر من همین جاست که پای دموکراسی می لنگد. مثلا یکی از نتایج آن آزادمنشی در آموزش و پروش جوانانی است که قرار است زمامدار شوند. من بر این باورم که «هیچ جوانی اگر از کودکی و حتی در هنگام بازی با اموری سروکار نداشته باشد که روحش را بیدار کند و استعدادهای خاصش را بپرورد ممکن نیست مردی قابل و کامل بار آید.» اما «حکومت دموکراسی به دلیل ادعای آزادی، این اصل اساسی را زیر پا می گذارد و اعتنایی ندارد که نامزدهای زمامداری از چگونه تربیتی برخوردار شده اند و دارای کدام شغل و حرفه بوده اند بلکه کافی است ادعا کنند دوستدار ملت بوده اند» می دانم که پذیرش کلام من در رد کامل دموکراسی قدری دشوار است اما لااقل به خاطر خودتان روز جمعه به کسی رای بدهید که صرفا ادعای دوستداری ملت را نمی کند بلکه از تربیتی مناسب زمامداری برخوردار است. کاملا هم معلوم است که شخص خاصی را مد نظر ندارم!!! 📚 افلاطون، مجموعه آثار، ج2، ص1194 (کتاب هشتم جمهوری) •••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻••• https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
بریده کتاب هشتم جمهوری.pdf
38.5K
🍀 نامۀ سرگشاده افلاطون به ملت ایران برگرفته از بخشی از کتاب هشتم رسالۀ «جمهوری» است. 💠 کتاب جمهور (Republic) که در فارسی با نام جمهوریت نیز شهرت دارد از مشهورترین و تأثیرگذارترین متون کلاسیک فلسفه سیاسی در غرب به‌شمار می‌آید. کتاب شامل ۱۰ نمایشنامه به صورت گفتگو میان سقراط و افراد دیگر است و در آن به مسایلی از قبیل عدالت، نوع حکومت و حقیقت پرداخته شده‌است. 💠 این گفتگوها در خانه‌ای واقع در نزدیکی دروازه پیرائوس شهر آتن صورت می‌گیرد. صاحب‌خانه پیرمردی پولدار و آریستوکرات به نام کفالوس است. در میان جمع علاوه بر سقراط، پولمارخوس پسر کفالوس، گلاوکن و آدیمانتوس برادران افلاطون، و تراسیماخوس سوفسطایی نیز حضور دارند. 💠 افلاطون در در کتاب هشتم به سراغ نمونه‌هایی از بی‌عدالتی در کشور و افراد می‌رود. او چهار سنخ حکومت ناعادل و سنخ‌های شخصیتی متناظر با آن‌ها را بررسی می‌کند. این چهار گونه عبارتند از ارتش‌سالاری (تیموکراسی)، گروه‌سالاری (الیگارشی)، مردم‌سالاری (دموکراسی) و حکومت استبدادی (تیرانی) 🔗 به پیوست بخشی از کتاب هشتم جمهوری تقدیم حضورتان می شود. 📚 منبع: دورۀ کامل آثار افلاطون، ج 2، صص 1192 - 1194 •••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻••• https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
معرفی کتاب کلیله و دمنه (بخش سوم): مروری بر محتوای کتاب کلیله و دمنه 🔗 بخش اول 🔗 بخش دوم •••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻••• https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
🌱 بخش سوم: مروری بر محتوای کلیله و دمنه 🔰 در دو بخش قبل، معرفی کتاب کلیله و دمنه به قلم دو تن از شهیرترین مترجمان آن از نظر مخاطبان انسانیات گذشت. همان طور که از گفتۀ ایندو برآمد، کلیله و دمنه، نوشتۀ بیدپای برهمن از وزراء دابشلیم، سطان هند، است. این کتاب که با عنوان پنج تنترا و به زبان سانسکریت نگاشته شده است، در عصر ساسانی توسط برزویه (مهتر اطبای پارس) به ایران منتقل و به زبان پهلوی ترجمه شد. پس از اسلام نیز ترجمه های متعددی برای آن نگاشته شد. 🔰 مضمون کتاب، حکایت های گوناگونی است که اغلب از زبان حیوانات نقل می شوند. کلیله و دمنه نیز نام دو شغال است که همراه یک شیر در بیشه ای زندگی می کنند و داستان های کتاب از زبان این دو حکایت می شود. 🔰 آنگونه که نصرالله منشی (مترجم کتاب به فارسی) می گوید، کلیله و دمنه در نسخۀ هندی خود مشتمل بر ده باب بوده است و پارسیان شش باب دیگر بدان افزوده اند. 💠 ده باب اصلی کتاب عبارتند از: 1. الأسد و الثَّور (شیر و گاو)؛ 2. الفحص عن امر دمنه (جستجو از کار دمنه)؛ 3. الحمامة المطوّقة (کبوتر طوق دار)؛ 4. البوم و الغربان (بوم و زاغ)؛ 5. القِرْد و السُّلَحْفاة (میمون و لاکپشت)؛ 6. الناسک و ابن عِرس (زاهد و راسو)؛ 7. السِّنَّور و الجُرَذ (گربه و موش صحرایی)؛ 8. الملک و الطّائر (پادشاه و پرنده)؛ 9. الاسد و ابن آوی (شیر و شغال)؛ 10. الأسوارِ و اللَّبْوَة (تیرانداز و ماده شیر). 💠 باب‌های الحاقی نیز از این قرار است: 1. باب ابتداء کلیله و دمنه؛ 2. برزویة الطبیب؛ 3. الناسَکَ و الضیف (زاهد و مهمان)؛ 4. البلار و البراهمة (بلار اسم وزیر پادشاهی بوده است)؛ 5. السّائِحِ و الصّائِغ (جهانگرد و زرگر)؛ 6. ابن المَلِک و أصحابِه (پسر پادشاه و یارانش) 🔸 البته، در بعضی از نسخه های اصل عربی، باب الحمامه و الثعلب و مالک الحزین (کبوتر و روباه و مرغ آبی) آمده است و در برخی دیگر از این نسخ، باب ملک الجرذان و وزرائه آمده است. بر این اساس، ابواب کلیلۀ عربی به هجده می رسد و هیچ یک از این دو باب در ترجمۀ فارسی نصرالله منشی نیامده است. •••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻••• https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
حسینیه انسانیات؛ خیمه ای مجازی برپا شده در عزای تجسم انسانی حکمت و عدالت، حضرت حسین بن علی (علیه السلام) •••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻••• https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖 فصل اول: سعادت به مثابه امری جمعی در نهضت سیدالشهداء (۱) 🎙 همراه با: حجت الاسلام زهیر انصاریان •••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻••• https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
📝 فصل اول حسینیه انسانیات 🖋 حجت الاسلام زهیر انصاریان (دبیر کارگروه حکمت عملی مجمع عالی حکمت) چیستی سعادت و شیوه حصول آن از جمله مسائل اصلی در حکمت عملی قلمداد می شود. بر اساس دیدگاه رایج در اندیشمندان اسلامی، تحقق سعادت کامل برای انسان تنها در زندگی جمعی میسر می شود و زیست انفرادی انسان مانع از حصول سعادت تام می شود. به دیگر سخن، تنها انسان مدنی است که با زندگی در مدینه فاضله و ایفای نقش بر اساس طبع و استعداد خود امکان نیل به کمال نهایی را دارد. جمعی بودن تحصیل سعادت، دلالت هایی دارد که پاره ای از آنها را می توان در تحلیل مقام و قیام حضرت سیدالشهداء به کار انداخت. در فصل پیش رو، این دلالت ها را دستمایه جستاری در نهضت حسینی خواهیم کرد. •••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻••• https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖 فصل اول: سعادت به مثابه امری جمعی در نهضت سیدالشهداء (۲) 🎙 همراه با: حجت الاسلام زهیر انصاریان •••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻••• https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
رندان تشنه لب را آبی نمی‌دهد کس گویی ولی شناسان رفتند از این ولایت در زلف چون کمندش ای دل مپیچ کان جا سرها بریده بینی بی جرم و بی جنایت •••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻••• https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖 فصل اول: سعادت به مثابه امری جمعی در نهضت سیدالشهداء (۳) 🎙 همراه با: حجت الاسلام زهیر انصاریان •••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻••• https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
قندیل آفتاب کزو عرش را ضیاست تاب شعاع روضۀ مظلوم کربلاست کرب وبلای پرده نشینان اهل بیت در کربلا بجوی که هم کرب وهم بلاست بر نرگس پرآب ولب تشنۀ حسین دریا وکوه وانـجم وافـلاک در عزاست لب تشنگان چو دست تظلم بر آورند ترسم که آب خون شود از شرم باز خواست 🖋 خوسفی (شاعر قرن نهم) •••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻••• https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖 فصل اول: سعادت به مثابه امری جمعی در نهضت سیدالشهداء (۴) 🎙 همراه با: حجت الاسلام زهیر انصاریان •••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻••• https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
🏴 مصیبتنامه امام باقر علیه السلام 🔸 آن حجت اهل معاملت؛ آن برهان ارباب مشاهدت؛ آن امام اولاد نبی؛ آن گزیده احفاد علی؛ آن صاحب باطن و ظاهر ابوجعفر محمد باقر رضی الله عنه ... شبی او را کسی گفت: یا سیدی چند گریی؟ گفت: ای دوست یعقوب را یک یوسف گم شده چنان بگریست علیه السلام که چشمهایش سفید شد من ده کس از اجداد خود یعنی حسین و قبیله او را در کربلا گم کرده‌ام کم از آن کی در فراق ایشان دیده‌ها سفید کنم ... 📚 عطار نیشابوری, تذکرة الأولیاء •••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻••• https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖 فصل اول: سعادت به مثابه امری جمعی در نهضت سیدالشهداء (۵) 🎙 همراه با: حجت الاسلام زهیر انصاریان •••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻••• https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
📝 فصل دوم حسینیه انسانیات: سعادت بر مدار فطرت؛ تأملاتی در قیام عاشوراء 🎙 همراه با: دکتر مهدی دوستان (پژوهشگر پسادکتری حکمت عملی دانشگاه امام صادق علیه السلام) 🔗 از ششم محرم در کانال إِنْسانيّاتْ در بستر ایتا، تلگرام، شنوتو و کست باکس. •••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻••• https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
إِنْسانيّاتْ را در شنوتو و کست باکس بشنوید: 🌐 https://castbox.fm/channel/Ensaniyaat 🌐 https://shenoto.com/channel/podcast/Ensaniyaat
📝 معرفی فصل دوم حسینیه انسانیات: سعادت بر مدار فطرت؛ تأملاتی در قیام عاشوراء 🖋 دکتر مهدی دوستان (پژوهشگر پسادکتری حکمت عملی دانشگاه امام صادق علیه السلام) سعادت به عنوان هدف نهایی انسان، موضوع بحث در حکمت عملی می باشد. این مطلوب غایی و واقعی، در کارکرد یا فضیلتی از انسان قابل جستجو است که اولاً در حقیقت ذات او ریشه داشته و ثانیاً ویژگی مختص به او را تشکیل دهد. دو عنصر مفهومی أخیر، از طرفی با فصل انسان (در زبان منطقیون) و از طرف دیگر با فطرت او (در لسان دین) ارتباط می یابند. فطرت، جزء "مخصوص" انسان ها است (در برابر غریزه) که در میان تمام آنها "مشترک" می باشد، رو به تعالی، تجرد و معنویت دارد، و امری بالقوه است که نیاز به تربیت دارد. بنابراین می توان گفت به فعلیت رسیدن فطرت، همان هدف غایی انسان، یا سعادت می باشد. توجه به این مسأله چراغی است که برخی از گوشه های ماجرای قیام حسینی را بر ما روشن می سازد. هدف ما در فصل دوم آنست که بعضی از این زوایای پنهان را در طیّ چند منزل مورد کاوش قرار دهیم. 🔗 قسمت های فصل دوم از ششم محرم در کانال إِنْسانيّاتْ در بستر ایتا، تلگرام، شنوتو و کست باکس، منتشر خواهد شد. •••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻••• https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖 فصل دوم: سعادت بر مدار فطرت؛ تاملاتی در قیام عاشوراء (۱) منزل اول: ارتباط سعادت با فطرت 🎙 همراه با: دکتر مهدی دوستان •••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻••• https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
لَیتَکُم فی یوْمِ عاشُورا جمیعاٌ تَنْظُرونی کَیفَ أَسْتَسْقی لِطِفْلی فَاَبَوْا أَن یرْحَمُونی و سَقَوهُ سَهْمَ بَغْىٍ عِوَضَ الماءِ المَعینِ یا لَرُزْءٍ وَ مُصابٍ هَدَّ أرْکانَ الحَجِونِ •••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻••• https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا