eitaa logo
فانوس | پژوهش‌های کلامی
462 دنبال‌کننده
203 عکس
103 ویدیو
180 فایل
مقالات و پژوهش‌های مرتبط با رشته کلام و فلسفه دین ارتباط با ما: @HeshamebnHakam
مشاهده در ایتا
دانلود
تدوین تورات و انجیل از دیدگاه آیات قرآن.pdf
405K
🏷عنوان: 🌟تدوین تورات و انجیل از دیدگاه آیات قرآن🌟 📝نویسنده: حسین نقوی 📰نوع پژوهش: - 📖تعداد صفحات: 9 ❇️چکیده❇️ تاريخ كتاب مقدس بر اين دلالت دارد كه تورات و انجيل كتاب هايي بوده اند كه به مرور زمان شكل گرفته اند و در آنها دخل و تصرف شده است. البته حضرت عيسي(ع) كتاب مدوّني از خود باقي نگذاشت؛ ولي بازتاب سفارش هاي وي در مجموعه اي گرد آمد كه عنوان انجيل بر آن ثبت شد. قرآن نيز بر همين مطلب صحّه مي گذارد و تورات و انجيل را كتاب هايي معرفي مي كند كه در طول تاريخ در آنها دخل و تصرف شده است؛ ولي با اين حال، دربردارندة معارف الهي اند و في الجمله قابل تصديق اند. اين نوشتار درصدد اثبات اين ديدگاه است كه ميان تاريخ كتاب مقدس و ديدگاه قرآن كريم در اين زمينه تناظر وجود دارد. #️⃣ 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
رابطه فلسفه و دین.PDF
316.6K
🏷عنوان:⭐️رابطه فلسفه و دین⭐️ 📝نویسندگان: سید محمدرضا مدرسی؛ محمد فنائی اشکوری 📰نوع مقاله: - 📖تعداد صفحات: 17 ❇️چکیده❇️ رابطه دين و عقل همواره در تاريخ تفكر بشرى بحث انگيز بوده است. از آنجاكه آشكارترين ظهور عقل در فلسفه است، بحث دين و عقل به بحث دين و فلسفه نيز كشيده شده است. در اين نوشتار پس از تعريف فلسفه و دين، ديدگاه برخى از انديشمندان اسلامى و غربى را در اين باره بررسى مى كنيم. برخى از كسانى كه ميان دين و فلسفه هماهنگى نمى بينند، معتقدند كه دين بر عقل مقدم است و تمسك به عقل در فهم دين مجاز نيست؛ برخى نيز عقل را مقدم بر دين مى دانند. بيشتر انديشمندان اسلامى تعارضى ميان عقل و دين و در نتيجه ناسازگارى ذاتى ميان دين و فلسفه نمى بينند و معتقدند كه حكم صريح و قطعى عقل با حكم قطعى شرع هرگز تعارضى نخواهد داشت و در صورت مشاهده تعارض حكم قطعى عقل با حكم ظنى شرع، بايد حكم ظنى شرع را تأويل كرد. #️⃣ 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
آموزه گناه نخستین.pdf
416.6K
🏷عنوان: 🌟بررسی تطبیقی آموزه گناه نخستین از نظر اسلام و مسیحیت با تکیه بر آرای علامه طباطبایی و آگوستین🌟 📝نویسندگان: مریم خوشدل روحانی؛ رقیه بیگدلی 📰نوع مقاله: علمی-پژوهشی 📖تعدا صفحات: 28 ❇️چکیده❇️ آموزة گناه نخستین یکی از اصول اعتقادی مسیحیان است؛ بر اساس این آموزه، طبیعت بشری به علت گناه آدم، گناه‌آلود شده است، لذا برای نجات، لازم است عیسی قربانی شود. آگوستین این موضوع را به شکل مفصلی مطرح می‌کند. به نظر او، آدم برای زندگی بهشتی خلق شده بود و هویتی خداگونه داشت، اما بر اثر نافرمانی، آن را از دست داد و بر زمین هبوط کرد و با مرگ مواجه شد. گناه آدم دامن تمام انسان‌های بعدی را گرفت و عیسی با مرگش، خود را فدیة گناهان بشر کرد. دین اسلام اعتقادی به این آموزه ندارد. به اعتقاد علامه طباطبایی، آدم (ع) از ابتدا برای زندگی زمینی خلق شده بود و سکونتش در بهشت، مقدمه‌ای برای آن بوده است. آدم مخالف امر الهی عمل نکرد، زیرا مخالفت وی با نهی ارشادی بوده است. و عمل او ترک اولی محسوب می‌شود. با توبه آدم و قبولی آن در نزد خداوند، مقامِ آدم تغییری نکرد، بلکه مکان و کیفیت زندگی وی تغییر کرد. این تحقیق درصدد است که ضمن بررسی پیشینۀ گناه نخستین، نظر خاص آگوستین در مسیحیت و علامه طباطبایی در اسلام، و مبانی اعتقادی آن‌ها را در مورد این آموزه ارائه دهد. #️⃣ 📮https://eitaa.com/Faanoos14
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مروری بر دو دیدگاه در مورد ذبیح ابراهیم علیه السلام.pdf
321.8K
🏷عنوان: 🌟مروری بر دو دیدگاه در مورد ذبیح ابراهیم علیه السلام در سنّت اسلامی🌟 📝نویسنده: محمدرسول ایمانی 📰نوع مقاله: - 📖تعداد صفحات: 18 ❇️چکیده❇️ امتحان الهی حضرت ابراهیم(ع) در قربانی کردن فرزند خویش، که از فرازهای بلند زندگی این پیامبر بزرگ الهی است، در قرآن کریم مورد اشاره قرار گرفته است. به دلیل اجمال موجود در آیات مربوط به داستان ذبح و عدم بیان فرزند قربانی و محلّ ذبح، از صدر اوّلیه ی اسلام در تعیین نام ذبیح در بین مفسّران اسلامی اختلاف نظر وجود داشته است، اما این اختلافات از قرن هفتم هجری به بعد فروکاسته و نام اسماعیل(ع) به عنوان نامزد قربانی در سنّت اسلامی به ثبت رسیده است. امروزه برخی مستشرقان مدّعی اند که منابع اوّلیه ی اسلام و شخص پیامبر(ص)، حضرت اسحاق(ع) را به عنوان ذبیح الله معرّفی کرده اند و ذبیح الله خواندن اسماعیل(ع)، قرن ها بعد به دلایلی از جمله رقابت با یهودیت در متون و تفاسیر اسلامی وارد شده است. این تحقیق بر آن است تا با مرور این مسئله در سنّت اسلامی و با استناد به کلام معصومان(ع)، به بررسی مصداق ذبیح الله در قرآن کریم بپردازد. #️⃣ 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
تفسیری تاریخی از یهود بر اساس قرآن.pdf
294.1K
🏷عنوان: 🌟تفسیری تاریخی از یهود بر اساس قرآن کریم🌟 📝نویسنده: محمدکاظم شاکر 📰نوع مقاله: پژوهشی 📖تعداد صفحات: 23 ❇️چکیده❇️ قرآن کریم در مورد هیچ قومی به اندازة یهود و پیامبران آنها سخن نگفته است. در قرآن، هم شاهد نقد این قوم و اعتقادات و اعمال گذشته‌شان و هم گواه برخورد پیامبر (ص) و مسلمانان با یهود جزیرة ‌العرب هستیم. برخی خاورشناسان، اوّلاً، قرآن را دارای بینش ناکافی از آیین یهود و تاریخ آن دانسته‌اند، و ثانیاً، از برخوردهای قرآن با یهودیان اشکال گرفته و آن را به دور از عدل و انصاف قلمداد کرده‌اند. این مقاله در صدد است تا با ارائه تصویری روشن از تاریخ یهود از آغاز تا زمان اسلام و نیز سیر تاریخی عملکرد یهودیان در عصر نزول، خواننده را در مورد دیدگاه‌های قرآن و عملکرد پیامبر (ص) و مسلمانان به داوری فراخواند. در بخش نخست، دیدگاه‌های قرآن در مورد تاریخچه و ویژگی‌های یهود آمده که با شواهدی از کتاب مقدّس مورد تأیید قرار می‌گیرد و نقد قرآن را نقدی منصفانه نشان می‌دهد. در بخش دوّم، پا به پای وحی، مواجهة یهود و مسلمین را دنبال کرده‌ و نشان داده‌ایم که برخوردهای پیامبر (ص) و مسلمانان با یهود نه از سر کینه‌توزی، بلکه کاملاً متناسب با نوع عملکرد یهودیان بوده است. #️⃣ 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
درآمدی بر شناخت کتاب مقدس.pdf
1.21M
🏷عنوان: 🌟درآمدی بر شناخت کتاب مقدس🌟 📝نویسنده: عبدالرحیم سلیمانی اردستانی 📰نوع مقاله: 📖تعداد صفحات: 19 ❇️چکیده❇️ در این مقاله به معرفی کتاب مقدس، ذکر ابواب آن و تببین محتوای هر باب پرداخته شده است. مطالعه این مقاله را به دوستان مبتدی علاقه مند به مبحث ادیان، توصیه می کنیم. #️⃣ 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
افضلیّت امام از دیدگاه فرق کلامی.pdf
272K
🏷عنوان: 🌟افضلیّت امام از دیدگاه فِرَق کلامی🌟 📝نویسنده: علیرضا نجف زاده 📰نوع مقاله: علمی-پژوهشی 📖تعداد صفحات: 35 ❇️چکیده❇️ یکی از ویژگی های امام که مورد اختلاف متکلمان مسلمان واقع گردیده، افضلیّت او از سایر افراد امّت است. افضلیت در نظر ایشان از دو حیث مطرح است: نخست افضلیت به معنای فزون تر بودن کرامت و ثواب او در نزد خداوند و دومی افضلیت در صفاتی که شرط امامت ظاهری است... این مسأله برای اولین بار از طرف شیعیان مطرح گردید تا با تکیه بر افضلیت امامان خود، احقّ بودن ایشان برای امامت را اثبات کنند. در افرادی که از طرف امام به حکومت نصب می شوند مثل والیان، امیران و قضات، اگرچه افضلیت مطلق شرط نیست، ولی ایشان نیز باید در آنچه بر آن ولایت می یابند، از رعایای خود افضل باشند و در هیچ حال تقدّم مفضول بر فاضل جایز نیست. اما متکلمان اهل سنّت در این مسأله دیدگاه واحد و ثابتی نداشته اند؛ گروهی در مقام نظر از وجوب امامت افضل جانبداری کرده و در واقعیت تاریخی ترتیب خلفا را به ترتیب افضلیت آن ها دانسته اند. اما اکثر معتزله و اشاعره امامت افضل را ضرورتاً به مصلحت ندانسته و به عذر حفظ مصالح امت، به جواز امامت مفضول با وجود افضل رأی داده اند. هرگروه در اثبات مدّعای خود به دلایلی از کتاب، سنّت، اجماع، و عقل تمسک کرده اند... #️⃣ 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
بررسی شخص وارگی خداوند از منظر قرآن.pdf
412.2K
🏷عنوان: 🌟بررسی شخص وارگی خداوند از منظر قرآن🌟 📝: نویسنده: محمدباقر دهقان؛ سیدمحمود موسوی 📰نوع مقاله: ترویجی 📖تعداد صفحات: 12 ❇️چکیده❇️ در اين مبحث پرسش اصلي آن است که آيا خداوند ويژگي يا مجموعه‌اي از ويژگي‌ها را دارد که بتوان براساس آنها او را به‌مثابه يک شخص قلمداد کرد؟ آيا از منظر قرآن مي‌توان شخص‌انگاري خداوند را اثبات کرد؟ اين پژوهش از روش توصيفي ـ تحليلي استفاده مي‌کند و ابتدا با بيان اينکه مفهوم شخص‌وارگي يک وصف بسيط و ممتاز در عداد ساير اوصاف نيست، نشان‌داده خواهد شد که شخص‌وارگي، وصفي مرکب‌گونه و مجموعه‌اي از اوصاف مختلف است که جمع آن، سبب شکل‌گيري آثار جديد مي‌شود؛ ازاين‌رو حدود هفت معيار ضروري براي شخص‌وارگي مطرح مي‌شود که براساس آن مي‌توان قضاوت کرد که آيا از منظر قرآن، خداوند موجودي متشخص است يا نه؟ براساس يافته‌هاي اين پژوهش با شواهدي که از قرآن خواهيم آورد، شخص‌وار بودن خداي دين اسلام اثبات مي‌شود. #️⃣ 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
دستاوردهای دانش تاریخ در علم کلام.pdf
361K
🏷عنوان: 🌟دستاوردهای دانش تاریخ در علم کلام🌟 📝نویسندگان: زهرا علیزاده؛ اکرم ناصری؛ راضیه سیروسی 📰نوع مقاله: علمی_ترویجی 📖تعداد صفحات: 10 ❇️چکیده❇️ علم کلام يکي از علوم مهم اسلامي است که براي درک و فهم عقايد دين اسلام پديد آمده است. متکلمان در مناظرات و مباحث کلامي به‌منظور دفاع از عقايد خود و غلبه بر حريف، به دانش‌ها، مهارت‌ها و روش‌هاي خاصي نياز دارند. در ميان علوم مختلفي که متکلمان از آن بهره مي‌برند، دانش تاريخ نيز به‌عنوان يک علم کارآمد واجد دستاوردهاي مفيدي براي علم کلام است. نتايج اين بررسي نشان مي‌دهد که علم تاريخ، اطلاعات موردنياز متکلمان را جهت استفاده در مناظرات و مباحثات کلامي در اختيار آنان قرار مي‌دهد. بدون دانستن اطلاعات تاريخي (در باب تاريخ ملل و نحل، فرقه‌ها، اديان و مذاهب، پيدايش فرق کلامي و پيشينه‌هاي تاريخي) متکلم قادر به شرکت در مباحثات کلامي و غلبه بر حريف نخواهد بود. از بُعد روشي و سبک مناظره نيز روش‌هاي نقد تاريخي، آموزه‌هاي مناسبي را براي نقد اظهارات رُقبا در اختيار متکلم مي‌گذارد. مقالة حاضر بر آن است تا با روش توصيفي ـ تحليلي ضمن نشان دادن پيوندهاي کلام و تاريخ، با استناد به شواهد و نمونه‌هاي مناسب به تبيين کارآمدي دانش تاريخ در علم کلام بپردازد. #️⃣ 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
نبوت در دین های یهود و مسیحیت.pdf
358K
🏷عنوان: 🌟نبوت در دین های یهود و مسیحیت (بر اساس کتاب مقدس)🌟 📝نویسندگان: مجتبی زروانی؛ ابراهیم موسی پور 📰نوع مقاله: - 📖تعداد صفحات: 30 ❇️چکیده❇️ پدیدارشناسی مفهوم وحی و نبوت, انواع و مراتب آن در دین های یهود و مسیحیت, هدف از نبوت انبیای بنی اسرائیل و ظهور عیسی مسیح در کارکرد نبوتی, ملاک هایی که بر اساس آنها صدق یا کذب و اعتبار یا عدم اعتبار دعوت نبی در این دو دین مشخص می شود و مساله مرجعیت نبی در سنت های دینی یهودی و مسیحی, به ترتیب در دو بخش مقاله حاضر بررسی شده است. نویسندگان مقاله حاضر با تاکید بر متن کتاب مقدس (عهد عتیق و عهد جدید), ضمن تلاش برای ارایه روایتی تازه از این مفهوم دینی یهودی و مسیحی و در عین آگاهی از تفاوت های ساختاری میان نبوت یهودی و نبوت مسیحی, بر عنصر واسطگی و طریقیت نبی در هر دو دین تاکید ورزیده و بدین ترتیب کوشیده اند میان برخی اجزای ظاهرا نامتجانس پدیدار یهودی وحی و نبوت با پدیدار مسیحی آن هم در ساختار و هم در کارکرد, تلائمی نسبی بر قرار سازند. #️⃣ 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛
چیستی فلسفه دین و مسائل آن.pdf
530.1K
🏷عنوان: 🌟چیستی فلسفه دین و مسائل آن🌟 📝نویسنده: محمد محمدرضایی 📰نوع مقاله: علمی_پژوهشی 📖تعداد صفحات: 16 ❇️چکیده❇️ تعریف فلسفه دین, بسیار مشکل و مناقشه آمیز است؛ در نتیجه, مسایل آن نیز به تبع تعریف، معین نیست. تعریف فلسفه دین تابعی از تعریف فلسفه و دین است و تعریف آن ها آن چنان متنوع و گسترده است که تعریف دقیقی از آن ها نیز با مشکل مواجه می شود. تعریف فلسفه مورد ارزیابی قرار گرفته و مشخص گردید که فلسفه روش واحدی برای فلسفه پردازی ندارد و حتی به تعبیری می توان دین را نیز مکتب فلسفی نام نهاد. در مورد دین نیز تعریف های گوناگونی ارایه شده است؛ به طوری که نمی توان تعریف واحدی از آن ارایه داد؛ از این رو برخی دین پژوهان کوشیده اند ابعاد گوناگون دین یا مشخصه های دین ساز را مطرح کنند؛ بنابراین, ما باید در فلسفه دین تعریف خاص خود را از دین ارایه دهیم. سرانجام بر اساس تعریف های گوناگون از فلسفه و دین, سعی شده است تعریفی از فلسفه دین ارایه شود که اشکالات کمتری داشته باشد: فلسفه دین, فعالیتی عقلانی در جهت معقولیت و توجیه مولفه ها یا آموزه های اصلی دین و سازواری آن ها با یک دیگر یا در جهت نفی آن ها و نیز ارزیابی نقادانه از آن ها است. #️⃣ 📮┏━━⊰✾✿✾⊱━━━─━━━━┓ https://eitaa.com/Faanoos14 ┗━━━─━━━⊰✾✿✾⊱━━━┛