eitaa logo
مجمع الفائدة و البرهان | تأمّلات فقهی
152 دنبال‌کننده
72 عکس
12 ویدیو
12 فایل
«به صفّ النعال فقیهان نشینم» 📚✒️یادداشت‌های سیدمحمد احمدی @SMohammad_Ahmadi
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 توسّل به و کرامت (قدس‌سرهما) 🔻 «حکایت کرد عالم بارع ثقه، الشّیخ محمّد القمّی (دام فضله) از عالم ورع ثقه، السّید احمد الأرجزینی، که جناب ارجزینی پیرمردی بود متّقی، و محضر خاتم المجتهدین و المتّقین، شیخ انصاری (أعلی الل‍ه مقامه) را درک نموده؛ سیّد فرمود: 🔸 مادام که حضرت شیخ – قدّس سرّه – در حیات بودند، متکفّل مخارج من کما هو حقّه بودند. بعد از رحمت آن بزرگوار به عالم قدس، امر معیشت بر من سخت شد. روزی از خانه بیرون رفتم، در صدد تهیّهٔ طعام برای اهل و عیال. چیزی تحصیل نشد، تا آن‌که روز نزدیک به پایان رسید. ایّام تابستان، و هوا در نهایت گرما. درب حرم مطهّر را هم بستند. مردم از تردّد ایستادند. آشنایی را هم پیدا نکردم. 🔹 با کمال یأس و ناامیدی از اسباب ظاهریّه، به مقبرهٔ منوّرهٔ شیخ انصاری درآمدم و اظهار کردم که: حضرتِ شما از حاتم طائی کمتر نیستید؛ جمعی بر سر مقبرهٔ حاتم وارد شدند و طلب ضیافت از او کردند، وقتی نگذشت که عدّه‌ای از خویشان حاتم به تعجیل حاضر شدند و شتری نحر کرده، ضیافت نیکو به ایشان نمودند و گفتند: حاتم به خواب ما آمده، گفت: میهمان‌های مرا دریابید! من هم السّاعه میهمان شما هستم. 🔸 مشغول به فاتحه خواندن شدم. زمانی نگذشت، دیدم میرزای شیرازی – أعلی الل‍ه مقامه – با کمال سرعت می‌آید و از شدّت حرارتِ هوا غرق در عرق شده. رسید نزدیک مقبره، دست از شباک (پنجره) داخل نمود، به طرف من دراز کرد، به سرعت وجهی به من داد و فوری برگشت، از شدّت گرما فاتحه هم نخواند! 🔹 هرگز کسی گمان یا توقّع نداشت که در آن وقت ظهر از خانه بیرون بیاید، چون در کمال نظافت و لطافت مزاج بودند. من هم با آن پول هرچه لازم بود خریدم و به منزل برای عائله بردم و از پذیرائی شیخ انصاری خوشحال و متشکّر شدم». 📖 حکایات و کرامات،نوشته سیّد هادی خراسانی حائری، صص۳۴-۳۵. 🔗 اقتباس از کانال «چراغ مطالعه» ✒️📚 @Faede_v_Borhan
💠 مدعیان فقاهت! «و من المعلوم أن وظيفة الفقيه هي استنباط الحكم من أدلته الشرعية وليس هو مشرِّعاً ليحق له أن يغير في الاحكام حسب ما يظنه من مستجدات بزعم جعلها بذلك ملائمة للعصر، كما يلاحظ مثله في سلوك بعض أدعياء الفقاهة ممن يحاولون إضفاء صيغة صناعية علمية على ما يزعمون أنه مقتضى ملائمة الدين الإسلامي لكل عصر وزمان، وهذا منحى خطير يجر صاحبه إلى مخالفة أحكام مسلّمة واضحة الثبات، كما وقع فيها عدد منهم في جملة من الموارد، والله العاصم من الخلل والزلل في القول والعمل». 📃 از جمله واضحات این است که وظیفه‌ی ، حکم از ادله‌ی شرعی است. ‼️فقیه تشریع‌کننده نیست تا حق داشته‌باشد به‌حسب شرایطی که به گمانش مقتضیات دوران است، احکام را تغییر دهد، به خیال این‌که شرع را با این دورانْ سازگار [و به‌اصطلاح: به‌روز] نماید؛ همچنان‌که در عملکرد برخی دیده می‌شود. این افراد تلاش دارند مسائلی را -که به خیالشان «مقتضای سازگاری دین اسلامی با هر دوران و زمانی» است- در قالبی صناعی و علمی عرضه نمایند. 🔴 اما این کار، روشی خطرناک است و شخص را [ سرانجام] به مخالفت با احکامی می‌کشاند که از و واضحات است. کما اینکه تعدادی از این اشخاص، در مواردی به چنین عاقبتی گرفتار شده‌اند. 📖 بحوث في أحكام صلاة المسافر١: ۲۴۷. ▫️ 🔗 نیز بنگرید: شیخ انصاری و دینی ✒️📚 @Faede_v_Borhan
💠 هل تجب نیة نوع الصلاة؟ /۳ ⏩ هذا کلّه بحسب . و هناک أخبار قدیُتوهّم نهوضها بإثبات تأثیر و في تعنوُن بعنوانها. و هي علی طوائف خمس: ◻️۱. ما ورد في بعض ادلة العدول بعد الصلاة (لا في الأثناء) کقوله علیه‌السلام «فانوها الأولی» و «یجعلها ظهراً» و نحو ذلک مما یدل علی تأثیر القصد في عنوان الصلاة حتی بعد الفراغ منها. ▫️و فیه: عدم الصراحة و الظهور في المدعی، بل یحتمل قریباً ارادة احتساب ما بیده أو فرغ منه، مصداقاً للظهر مثلاً بأن یعاملها معاملة الظهر، فیرجع مفاده الی وقوع صلاته مصداقاً للظهر قهراً من دون دخالة القصد في ذلک. و حینئذ یکون ادلَّ علی خلاف المدعی، حیث دلّ علی وقوع ما قصَده عصراً، مصداقاً للظهر. ◻️۲. ما أمر بتقدیم النافلة علی الفریضة أو العکس استحباباً أو وجوباً في بعض الموارد؛ فإنَّ لازمه اتصاف الصلاة بوصف النفل أو الفرض تبعاً لما یقصُده المصلي، اذ لوکان الإتصاف بأحد الوصفین قهریاً لم‌یکن للأوامر المذکورة مجالٌ. ▫️و فیه (مضافاً إلی ما أجبنا به عن الطائفة السابقة): أنه لمّاکانت احکام الفرض و کیفیته مختلفةً عن احکام النفل و کیفیته (حتی في صورة تساوي عدد رکعاتهما بأن یکونا کلاهما ثُنائین) کان الأمر بتقدیم أحدهما علی الآخر متّجهاً حتی على ما قوّيناه، لأنه حینئذٍ یساوق الأمر برعایة احکام ما اُمِر بتقدیمه فیما یصلیه اولاً و احتسابه منه. فإذا صلَّی رکعتین في مورد تقدیم النافلة ـ مثلاً ـ جاز له ترک السورة و لم‌یَجُز ترک صلاة رکعتین أخراوین امتثالاً للفرض. و بالجملة فالمنساق من ادلة التقدیم کون ما یصلیه المکلَّف محسوباً من مصادیق ما أمر بتقدیمه قهراً، فیجب علیه ترتیب احکام ذاک الحساب؛ و لااقلّ من احتماله. فمدلول هذه الطائفة اعمُّ من المدعی. ⏪ ✒️📚 @Faede_v_Borhan
✒️📚 برای عضویت در همین کانال در تلگرام اینجا را لمس نمایید.
💠 هل تجب نیة نوع الصلاة؟ /٤ ⏩ ...فمدلول هذه الطائفة اعمُّ من المدعی. ◻️۳. ما أمَر بتقدیم قضاء الفائتة علی اداء الحاضرة وجوباً أو استحباباً أو بالعکس. و تقریب الإستدلال به نفس التقریب السابق. ▫️و یرد علیه (مضافاً إلی ما اجبنا به عن الطائفة الأولی) أن تلک الأخبار: • بین ما یختص بصورة اختلاف الفائتة و الحاضرة من جهة عدد الرکعات فلادلالة فیه علی المدعی لأنَّ الأمر بتقدیم الفائتة مثلاً معناه ایقاع صلاة ذات رکعات بعدد رکعات الفائتة التي علی عهدته. • و بین ما یعمُّ بإطلاقه صورةَ اتحاد عدد رکعات الفائتة و الحاضرة، فلادلالة فیه ایضاً، لأننا نَدَّعي عدم الموضوع للأمر بالتقدیم في صورة الإتحاد ،فلایلزم من الإطلاق سوقٌ نحو مخالفة التکلیف الواقعي لیتحتَّم التقیید و بیان عدم تحقق الموضوع في بعض حصص المطلق. فهذا الإطلاق غیر کاشف عن المراد؛ فلاحظ. ◻️٤. ثلاث روایات صِحاح أوردها صاحب الوسائل في ثاني ابواب نیة الصلاة و هي واردة فیمن یبدو له العدول من الفریضة الی النافلة أو العکس و قدأجاب الإمام علیه‌السلام عن جواز ذلک بقوله «هي التي قمت فیها و لها» و قوله «هي علی ما افتتح الصلاة علیه» و قوله «إنما یحسب للعبد من صلاته، التي ابتدأ في اول صلاته». ▫️إلا أن مورد الأجمع هو العدول السهوي اثناء الصلاة من النافلة إلی الفریضة أو العکس، بمعنی نیةِ خلاف ما نواه في افتتاح الصلاة، فمفاد الفقرتین المذکورتین ـ بقرینة السیاق ـ هو عدم اخلال السهو في النیة بوقوع الصلاة علی الوجه الذي أرید اولاً أو عدم اخلال الذهول عن النیة الأولی بصحة الصلاة و وقوعها علی وجهها المقصود. و علی التقدیر الأول تکون هذه الأخبار مؤکِّداتٍ لما نقوله من عدم تأثیر النیة في عنوان العمل و علی التقدیر الثاني لایدل علی شیئ من قولنا و قول المشهور. ▫️و أما التمسک بها نظراً إلی دلالتها علی اختلاف وصف الصلاة نفلاً و فرضاً، تبعاً لإختلاف نیة المصلّي و قصده، فمبنیة علی التقریب المذکور في الطائفة الثانیة و الجواب الجواب. ⏪ ✒️📚 @Faede_v_Borhan
💠 آیا مصادر حدیثی تمام روایات اصحاب را منعکس کرده‌اند؟ 🔻🔻 🔰قد أشرنا مرارا إلى أن بناء مثل و و (قدس‌سرهم) لم‌يكن على إيداع جميع ما وجدوه في الجوامع الأولية في جوامعهم التي بأيدينا. 🔸و لعلّ المتتبع في الشيعة الإمامية، يعثر على أكثر من خمسمأة مسألة أفتى فيها المشايخ طرّاً بفتوى، يستكشف بسببها وجود النص فيها مع عدم كونه مذكوراً في جوامعهم التي ألفوها لضبط الأحاديث. و يشهد لذلك وجود أخبار كثيرة في جامع مع عدم ذكرها في جامع آخر. 🔹و لعلّ الوجه في ذلك أن بناءهم لم‌يكن على نقل جميع ما يجدونه في الجوامع الأولية، بل على نقل خصوص ما كان لهم طريق مسلسل إلى رواتها. 🔸و بالجملة لاينبغي لأحد أن يرتاب في أنّ الجوامع الأولية التي ألّفها الطبقة السادسة من أصحابنا كانت مشتملة على أخبار كثيرة لم‌يودعها المشايخ الثلاثة في الجوامع الأربعة التي بأيدينا. 📖 البدر الزاهر: ۲۹۴. (تقریرات آیةالله‌العظمی رضوان‌الله‌علیه) ✒️📚 @Faede_v_Borhan
- ناشناس.mp3
834K
💠انعکاس اکثر مضامین صادرشده از معصومان (ع) در منابع حدیثی موجود 🎙 استاد سید محمدجواد (دامت‌برکاته) 📆 درس خارج فقه زکات ۱۸ آبان‌ماه۱۴۰۰ | بخوانید 🔗 ⏱ حدود ۴ دقیقه ✒️📚 @Faede_v_Borhan
💠 آیا مصادر حدیثی تمام روایات اصحاب را منعکس کرده‌اند؟ استاد سید محمدجواد (دامت‌برکاته)🔻 💡به نظر می‌رسد در مباحث فقهی، عمده‌ی مضامین روایی رسیده‌است، هرچند عمده‌ی اَسناد نرسیده‌است. [🔰دو شاهد:] • بنده برخی از ابواب که از گرفته‌شده را با محاسن مقایسه می‌کردم. گاهی در محاسن، ۴۰ روایت وجود دارد اما تنها ۱۰ روایت از آنها را نقل کرده‌است. پس از بررسی روایات محاسن می‌بینیم که درآن ۱۰ تا ۱۲ مضمون وجود دارد و کلینی از آن مضامین، ۹ مضمون را نقل کرده‌است. 🔹با این مطلب به این نتیجه می‌رسیم که خیلی از مواقع حذف روایات به علت حذف مکرّرات است. •• در «اصحاب الصادق» ، نام افراد بسیار زیادی وجود دارد که از امام صادق علیه‌السلام روایت می‌کردند. حداقل باید این راویان یک یا دو روایت نقل کرده‌باشند تا نام آنها در رجال وارد شده‌باشد. از طرف دیگر، کتابی درباره‌ی رجال امام صادق علیه‌السلام داشته که منبع اصلی اصحاب الصادق رجال است. رجال ابن عقده در اختیار نیز بوده و ایشان بیان کرده: در هر ترجمه‌ای، ابن‌عقده یک یا دو روایت نقل کرده است. مجموع مواردی که در رجال شیخ وجود دارد و قرائن نشان می‌دهد از رجال ابن‌عقده اخذ شده، حدود سه‌هزار روایت است. با توجه به نقل حلی، باید بین سه تا چهار هزار روایت در رجال ابن‌عقده وجود داشته است، در حالی که شیخ طوسی در ، تنها ۵ یا ۶ روایت را از رجال ابن‌عقده نقل کرده است. [بنابراین:] 🔸به نظر می‌رسد شیخ تمام روایات رجال ابن‌عقده را دیده اما برخی از این روایات غیرفقهی بوده و برخی تکراریات بوده و با وجود روایات دیگر، شیخ طوسی نیازی ندیده این روایات را ذکر کند. بنای شیخ طوسی در تهذیب استقصای مضامین روایات فقهی است نه استقصای اسناد روایات. به همین دلیل ممکن است روایت ۱۰ طریق داشته‌باشد و به نقل ۲ یا ۳ روایت اکتفا کرده‌باشد. 🔈 درس خارج فقه؛ کتاب زکات؛ ۱۸ آبان‌ماه۱۴۰۰ (با تلخیص و اندکی ویرایش) |🔗بشنوید ◽️ 🔗 برای ملاحظه‌ی یک دیدگاه کاملاً متقابل اینجا را ببینید. ✒️📚 @Faede_v_Borhan
🏴 ثواب اشک 🔆محمدبن‌مسلم عن أبي‌جعفر(ع) قال: كان علي بن الحسين(ع) يقول: 🔻 أيما مومن دمعت عيناه لقتل الحسين بن علي دمعة حتى تسيل على خده بوأه الله بها في الجنة غرفا يسكنها أحقابا. و أيما مومن دمعت عيناه حتى تسيل على خده فينا لأذى مسنا من عدونا في الدنيا، بوأه الله بها في الجنة مبوأ صدق. و أيما مومن مسّه أذى فينا فدمعت عيناه حتى تسيل على خده من مضاضة ما أوذي فينا صرف الله عن وجهه الأذى و آمنه يوم القيامه من سخطه و النار. ▫️ 🟰 محمدبن‌مسلم از امام باقر و ایشان از امام سجاد عليهماالسلام نقل فرمود كه: هر مؤمنى كه بخاطر شهادت حسین بن على قطره‌ اشکی بر گونه‌هايش جارى گردد، خداوند او را در منازلی در بهشت جای دهد كه مدت‌ها در آن ساكن گردد. و هر مؤمنى كه بخاطر یکی از آزارهایی که از سوی دشمنان ما در دنیا به ما رسیده قطره‌ اشکی بر گونه‌هايش جارى گردد، خداوند در بهشت به او جايگاه شايسته‌اى دهد. و هر مؤمنى که در دنیا به‌خاطر ما اذیت و آزاری ببیند و بخاطر تلخی آن آزار قطره‌ اشکی بر گونه‌هايش جارى گردد، خداوند در روز قیامت هر آزاری را از او دور نماید و از غضب خویش و آتش در امان قرارش دهد. ▫️ 📖 کامل الزیارات، ص۱۰۰ ✒️📚 @Faede_v_Borhan
💠 هل تجب نیة نوع الصلاة؟ /٥ ⏩ ◻️٥. موثق عمار (التهذيب٢: ٣٤٣) عن ابي‌عبدالله علیه‌السلام: في الرجل يريد أن يصلي ثماني رکعات فيصلي عشر رکعات و يحتسب بالرکعتين من صلاةٍ عليه قال «لا إلا أن يصليها متعمداً فإن لم‌ينو ذلک فلا». و یظهر من صاحب الوسائل الاستدلال به علی عدم جواز احتساب ما صلی من النوافل بنیةٍ أخری حیث اودعه في ذاک الباب. 💡و الإنصاف أن هذا الخبر لایخلو من دلالة قویة علی مطلوب الخصم، إلا أنه لاینهض في قبال النصوص الکثیرة الدالة علی خلافه: ▫️کالذي دلَّ علی أن صلاة الاحتیاط تقع نافلةً اذا کانت الفریضة تامَّةً في الواقع و تتمةً للفریضة اذا کانت ناقصة في الواقع. ▫️و الذي دلَّ علی وقوع الرباعیة الأولی بعد الزوال ظهراً و إن نوی بها العصر. ▫️و کالذي دلَّ علی وقوع الرکعة الخامسة من الظهر أولی العصر، شریطةَ القعود بینها و بین الرابعة بمقدار التشهد. ▫️و الذي دلَّ علی کفایة الإتیان بثلاث صلوات ثنائیة و ثلاثیة و رباعیة مع العلم الإجمالي بفوت احدی الصلوات الیومیة. و کالأخبار الدالة علی جواز العدول في‌الجملة. ▫️▫️▫️ هذا. 🔸و یرد علی الکلّ: أن مفاد ما سوی الطائفة الأولی (بعد الغض عما سلف) إنما هو تأثیر القصد في وصفَيِ الأداء و القضاء و وصفي النفل و الفرض، فأقصی ما یستفاد من هذه الأخبار وجوب قصد هذه الأوصاف فحسبُ مع أنّه لا قائل بذلک بین المتأخرین. 🔰و الحاصل: أن التعیین بمعنی « تَعنوُنِ ما یُوقِعُه بالعنوان الفلاني» أو «انبعاث الإرادة إلیه من لحاظ تعنونه بذاک العنوان» مما لا دلیل تاماً علیه بتاتاً و الأصل براءة الذمة. بل خلوُّ النصوص طُراً من أدنی تعرّضٍ له أو اقلّ اشارة إلیه کافٍ في القطع بعدمه لإنعقاد حینئذ نظیر الإطلاق الذي یتمسک به في اثبات کون الأمر توصّلیاً لا تعبّدیاً. 🌀 و یتلخّص مما تقدّم قیام وجوه اربعة علی عدم لزوم قصد التعیین: احدها الإطلاق المقامي و ثانیها الإطلاق اللفظي في متعلقات الأوامر و ثالثها الأخبار المشار إلیها و رابعها اصالة البراءة. و الله العالم بشرائع احکامه. ⏹ ✒️📚 @Faede_v_Borhan
💠 هوای هم را داشته باشید! 💡دخل سَدير الصيرفيّ على أبي عبد الله (عليه‌السلام) وعنده جماعة من أصحابه. فقال: يا سدير! لاتزال شيعتنا مرعيّين محفوظين مستورين معصومين، ما أحسنوا النظر لأنفسهم فيما بينهم وبين خالقهم، و صحّت نيّاتهم لأئمّتهم، و برّوا إخوانهم، فعطفوا على ضعيفهم، و تصدّقوا على ذوي الفاقة منهم. إنّا لا نأمر بظلم ولكنَّا نأمركم بالورع! الورع! الورع! و المواساة! المواساة لإخوانكم، فإنَّ أولياء الله لم‌يزالوا مستضعفين قليلين منذ خلق الله آدم (عليه‌السلام). 📜 سَدیٖر صرّاف خدمت حضرت صادق علیه‌السلام مشرف شد در حالیکه جماعتی از اصحاب در محضر آن حضرت بودند. حضرت فرمودند: ای سدیر! شیعیان ما، تا زمانی‌که بین خود و خدا، هوای یکدیگر را داشته باشند، و نیت‌شان با امامانشان صاف باشد، و به برادرانِ [ایمانی] خویش خوبی کنند، و به ضعیفانشان توجه نمایند، و به نیازمندان و درماندگان خود صدقه دهند، همواره تحت مراقبت و محفوظ و پنهان و مصون خواهند بود. ما به ظلم امر نمی‌کنیم! بلکه شما را به ورع امر می نماییم. به ورع! به ورع! و [نیز] به همدلی! به همدلی با برادرانتان! چرا که دوستان و یاوران خدا -از روزی که خداوند متعال آدم ( علیه‌السلام) را خلق فرمود- همواره ضعیف‌نما و کم‌جمعیت بوده‌اند. 📖 المحاسن۱: ۱۵۸. ▫️ 🔗 همچنین بخوانید: شما را چه به بیزاری؟ ✒️📚 @Faede_v_Borhan