eitaa logo
مجمع الفائدة و البرهان | تأمّلات فقهی
152 دنبال‌کننده
72 عکس
12 ویدیو
12 فایل
«به صفّ النعال فقیهان نشینم» 📚✒️یادداشت‌های سیدمحمد احمدی @SMohammad_Ahmadi
مشاهده در ایتا
دانلود
↘️ 💠عدم مفطریة اکل و شرب غیر المعتاد | ٤ لقد ظهر بما سبق، تقریب القول بعدم مفطریة أکل ما لایتعارف أکلُه أو شربِ ما لایتعارف شربه کما اتضح به عمدة وجوه المشهور القائلین بمفطریتهما و طرق التخلّص عنها. بقي اشکالان اثارهما الثاني(قده) في شرح (کتاب ، صص۵۵-۵۶) لابأس هنا بالإشارة الیهما و الی جوابهما؛ فنقول: 🔰قد اورَد(قده) علی ما مرّ من الإستدلال بالنصوص المتضمّنة لعنوانَيِ الطعام الشراب بما حاصله: أن الطعام لایشمل کلَّ مطعوم بل هو خصوص ما یقابل الإدام کالبقل و الفاکهة و الملح فلامحیص عن تلقي ما في هذه الطائفة کتعبیر مسامحي أو کنائي عن مطلق الأکل و الشرب، و إلا لزم عدم مفطریة اکل الإدام و هو خلاف ضرورة الفقه. ▫️و الجواب: اولاً عدم ثبوت التقابل المذکور بین الطعام و الإدام فقد صرّح غیر واحد من أرباب المعاجم بأن الطعام اسمٌ جامعٌ لکلّ ما یؤکل (لاحظ لسان العرب انموذجا). فالظاهر أن الطعام اعم من الإدام. و علیه فلو وُجد شاهدٌ علی التقابل المزبور، لتَعیّن القول بأن استعمال الطعام في قبال الإدام لیس الا من باب «اذا اجتمعا افترقا». و ثالثاً -بعد التنزّل عن جمیع ما سبق- أن الغاء الخصوصیة عن الطعام بالمعني الأخص اعتماداً علی قضاء ضرورة الفقه بمفطّریة الإدام لا یقتضي توسعة الموضوع إلی مطلق المأکول و المشروب کما لا یخفی، فإن الضرورات تتقدر بقدرها و لا یجوز التعدي عما تقتضیه. 🔰و اورد(قده) ایضاً علی التمسک بخبر الاکتحال بأنه: لابد من تأویل التعلیل المذمور فیه إلی ارادة نفي حصول الأکل و الشرب ضرورة عدم بطلان الصوم بالإکتحال بالطعام و الشراب کالعسل و الدقیق؛ ▫️و الجواب -بعد تسلیم صدق الإکتحال علی وضع سائر الأدویة في العین- أنه: لابأس بتعلیل عدم الشیئ بانتفاء احد اجزاء علته التامة مع انتفاء جزء آخر ایضاً فلا موجب للتأویل المذکور. ⏹ ✒️📚 @Faede_v_Borhan
📘 «نگاهی نوین به آیات مبین» ✍🏻 دکتر فاطمه شیخ‌الاسلامی 🖨 بوستان کتاب 💡نویسنده تعدادی «پیشنهاد» تازه و نو، برای توضیح/ برخی قرآن مجید ارائه نموده‌است که غالباً مربوط به معنای ظاهری آیه بوده و -به‌درستی- وارد قلم‌فرسایی پیرامون مطالب ورای آیات نمی‌گردد. مجموعه پیشنهادهای مؤلف در سه دسته‌ی «واژگانی، دستوری و بلاغی» تنظیم شده‌اند. 🔸کتاب، الحقّ و الانصاف با زحمات زیادی نگارش یافته، قلم روانی دارد، سراسر ابتکار است و نتایج درخور توجهی نیز به‌دست آورده. قطعاً مطالعه‌ی آن برای همه‌ی علاقمندان به کریم جذاب و سودمند خواهدبود. حتی اگر همه‌ی مطالب آن مقبول نیفتد، دست‌کم ابواب نویی را در ذهن خواننده می‌گشاید. 🔻اگر فرصت و توفیقی بود نمونه‌هایی از بدایع کتاب را به اشتراک خواهم‌گذاشت. ✒️📚 @Faede_v_Borhan
مجمع الفائدة و البرهان | تأمّلات فقهی
📘 #معرفی_کتاب «نگاهی نوین به آیات مبین» ✍🏻 دکتر فاطمه شیخ‌الاسلامی 🖨 بوستان کتاب 💡نویسنده تعدادی «
💠 نمونه‌هایی از پیشنهادهای کتاب 🔻 در آیه‌ی ۱۱۲ نحل «فأذاقها الله لباس الجوع و الخوف»: لباس احتمالا به‌معنای پوشش نیست زیرا با فعل «اذاق» تناسب ندارد، بلکه مصدر ثلاثی مزید از باب مفاعله به معنای «آمیزه» است. علاوه بر نص اهل لغت (حتی برخی اهل ادب، وجه تسمیه‌ی جامه به لباس را نزدیکی و آمیختگی آن با بدن دانسته‌اند)، موارد استعمال این ریشه در قرآن به معنای آمیختگی، شاهد مدعا است: • لِمَ تلبسون الحقّ بالباطل (۷۱ آل‌عمران) • أو یلبسکم شیعاً (۶۵ انعام) • لم‌یلبسوا ایمانهم بظلم (۸۲ انعام) جالب آن‌که (طبق نقل نویسنده) کلمه‌ی «آمیخته» در فارسی به نوعی پوشش اطلاق می‌شده است. 🔻در آیه‌ی۱۶ اسراء «إذا أردنا أن‌نهلک قریة أمرنا مترفیها ففسقوا فیها»: فعل «أمرنا» احتمالاً نه از ریشه‌ی أمر به معنای «دستور دادیم» بلکه از ریشه‌ی میر به معنای «تأمین معاش کردیم» است. همچنانکه در آیه‌ی۶۵ سوره یوسف(ع) فرموده: «و نمیر اهلنا». علاوه‌بر مساعدت لغت، تناسب بیشتر این معنا با «ففسقوا فیها»، تناسب با «مترفین»، وجود قرائات دیگری با معانی نزدیک به این وجه و دو روایت در تفسیرهای قمی و عیاشی (ذیل همین آیه) مؤیدات این احتمال هستند. 🔻در آیه‌ی۴ منافقون «و إن یقولوا تسمع لقولهم کأنهم خٌشبٌ مسنَّدة»: بر خلاف بسیاری از ترجمه‌ها و تفاسیر، کلمه‌ی «مسنّدة» به معنای «تکیه داده شده» نیست بلکه احتمالا به معنای «چیزی که محل تکیه است» می‌باشد. اگرچه مصدر «تسنید» در هر دو معنا قابل استعمال است اما معنای دوم است که تشبیه متناسب و هماهنگی برای منافقان ارائه می‌دهد: «و اگر سخنی گویند به کلامشان گوش فرامی‌دهی گویا چوب‌ها و الوارهایی محل تکیه [=ستون] (برای تو یا برای دین) هستند». ✒️📚 @Faede_v_Borhan
230222_001 - Number 086 Sobhani Osoul.mp3
2.03M
💠 وجوب عینی اجتهاد 🎙آیةالله حاج شیخ جعفر (دامت‌برکاته) | درس خارج 📅 ۳ اسفند ۱۴۰۱ 🔰 «استادی داشتیم به نام مرحوم شیخ عبدالنبی اراکی (ره) که از شاگردان مرحوم آقاضیاء بود می‌فرمودند: کسانی که در حدّ درس خارج هستند، کسب بر آن‌ها است نه ! چون آقایانی که درس می‌خوانند غالباً ریزش می‌کنند و به اجتهاد کمتر می‌رسند خصوصا الآن که مشکل معیشت هم هست.» ▫️ ✒️📚 @Faede_v_Borhan
💠 افضلیت اشتغال به علم علل الشرائع۲: ۳۹۴/ بإسناده الصحیح عن زرارة و محمد بن مسلم و برید العجلي قالوا: قال رجل لأبي‌عبدالله‌ع: إن لي ابناً قدأحبّ أن یسألک عن حلال و حرام، لایسألک عما لایعنیه. قال فقال: «و هل یسأل الناس عن شیئ افضل من الحلال و الحرام؟» 📷 پاسخ مرحوم آیةالله (قدس‌سره) [ایضاً نک. اینجا] به سؤالی پیرامون ترجیح میان تحصیل علوم مختلف دینی. 🔗 برگرفته از کانال کنزالفوائد ✒️📚 @Faede_v_Borhan
📷 عشق و علاقه‌ی (قدس‌سره) به مباحث علم اجمالی *یتضوع = ینتشر رائحته 📖 مقالات‌الأصول، ج۲، ص۲۲۹ ✒️📚 @Faede_v_Borhan
💠 «نگفتم آدم خوبی بود؟!» پس از فوت آیت‌الله حاج شیخ عبدالکریم ، محمّدرضا پهلوی که از فرنگ برگشته بود به اتّفاق پدرش رضاشاه به طرف می‌آیند و در بین راه درباره حاج شیخ باهم بحث می‌کنند. خلاصه، وقتی به قم می‌رسند بر مصباح‌التولیه که هم تولیت آستانه مقدّسه (علیها السلام) را داشته و هم نماینده مردم قم بوده وارد می‌شوند. تولیت می‌گفت: رضاخان در لحظه ورودش به قم، پس از احوال‌پرسی کوتاه از من پرسید: حاج شیخ که مُرد از مال دنیا چی داشت؟ گفتیم: هیچ نداشت؛ حتّی شام زن و بچه‌هایش را نیز از منزل آیت‌الله [سید صدرالدین] آوردند. در این هنگام رضاشاه رو به پسرش کرد و گفت: «نگفتم به تو حاج شیخ مرد خوبی بود؟!» 📖گذری و نظری بر خاطرات زندگی، نوشته‌ی مرحوم میرزا محمدعلی معزالدینی، صص٤٨ - ٤٩. 🔗اقتباس از کانال چراغ مطالعه ✒️📚 @Faede_v_Borhan
💠 ادعای ظنّی بودن سراسر ، تا چه حد صحیح است؟ شیخ جعفر (قدس‌سره):🔻 و ليس مذهبنا أقل وضوحا من مذهب الحنفية و الشافعية و الحنبلية و المالكية و الزيدية و الناووسية و الواقفية و الفطحية و غيرهم، فإن لكلّ طائفة طريقةً مستمرة يتوارثونها صاغراً بعد كابر. بل أهل الملل ممن عدا المسلمين على بُعد عهدهم عن أنبيائهم الماضين، لهم طرائقُ و سِيَرُ، يمشون فيها على الأثر و لايصغون إلى إنكار مَن أنكر. فما أدري -و ليتني علمت- أنه ما السبب و ما الباعث في أن بعض أصحابنا (رضوان‌اللّٰه‌عليهم) لم‌يزالوا ساعين في إخماد ضوء الشريعة الغراء و إثبات الخفاء في مذهب أئمّة الهدى، حتى فتحوا للأعداء أكثر الأبواب و نسبوا أكابر فقهائنا إلى الخطأ و أبعدوهم عن الصواب، و بعثوا على تجري الأطفال على فحول العلماء الذين لولاهم لم‌يعرف الحرام من الحلال. و تلك مصيبة عامة نسأل اللّٰه تعالى الوقاية منها. ▫️ 📖 کشف‌الغطاء (ط-قدیم)، ص۳۹. (به‌دلالت بعض الاجلّة) 📌اقول: ایشان که از وقایع دوران خویش چنین برآشفته‌اند، اگر وضع زمان ما از حیث هجمه به فقه و را می‌دیدند چه می‌فرمودند...و الی الله المشتکی. ✒️📚 @Faede_v_Borhan
💠 تقدّم وظایف دینی بر طلب رزق عن امیرالمؤمنین صلوات‌الله‌علیه:🔻 «قدتکفل لکم بالرزق و أمرتم بالعمل، فلایکونن المضمون لکم طلبه اولی بکم من المفروض علیکم عمله. مع أنه والله لقداعترض الشک و دخل الیقین حتی کأن الذي ضمن لکم قدفرض علیکم و کأن الذي قدفرض علیکم قدوضع عنکم. فبادروا العمل و خافوا بغتة الأجل، فإنه لایرجی من رجعة العمر ما یرجی من رجعة الرزق» 📖نهج البلاغة(صبحی‌صالح)، ص۱۷۱/خطبه‌ی ۱۱۴. 🔸[خداوند متعال] متکفل رزق شما گردیده و [در مقابل] به «کار» امر گشتید، پس نباید در نظرتان، طلب کردنِ آن‌چه برای‌تان تضمین شده [= رزق] مهم‌تر از انجام آن‌چه بر عهده‌تان گذارده‌شده، باشد. با این‌حال، به‌خداوند سوگند که شک و تردید پیداشده و یقین رو به زوال است تا جایی‌که گویا آن‌چه برای‌تان تضمین کرده‌اند بر عهده‌تان است و آن‌چه بر عهده‌تان است از دوش‌تان برداشته‌شده [و همه چیز را برعکس واقعیت میپندارید]! پس به‌سوی «کار» بشتابید و از ناگهانی اجل بهراسید! زیرا آن مقدار که امیدِ بازگشت رزق و روزی می‌رود، امیدی به بازگشت عمر نیست! 📌اقول: طبیعتاً مقصود از «کار» تلاش در راه انجام وظایف دینی است، نه کار برای کسب درآمد. ✒️📚 @Faede_v_Borhan
💠 هل تجب نیة نوع الصلاة؟ /۱ اشتهر کما في و محکي الروضة، وجوب تعيين نوع التي يأتي بها بأن‌یقصد «صلاتي هذه صلاة الظهر الأدائیة» مثلاً و لو إجمالاً. و حکي عن المنتهی نفي الخلاف فیه و عن و علیه. و وجَّهوه (قبل أو الإجماع المدرکي الذي لایُعبأ به) : 🔸تارة بأن عبادیة الصلاة تقتضي وقوف امتثالها علی قصد أمرها باتیانها و لایحصل قصد الأمر إلا بتصوّره و تمییزه عن غیره من الأوامر تفصیلاً أو إجمالاً «لأن الأمر لایدعو إلا إلی متعلّقه»؛ 🔸و أخری بأنّ الصلوات مختلفات الماهیة بشهادة اختلاف اسماءها المذکورة في النصوص و آثارها و احکامها و حیث لا اختلافَ بین بعضها صورةً فلابدّ من توجیه الإختلاف و تحقیقه بواسطة تغایر المصلّي وقصدِه. فلوقصَد أمر هذا وقع امتثالاً لهذا و لو قصَد أمر ذاک وقع لذاک. 🔹و هذان التوجیهان جاریان في کافة التکالیف التي لمتعلقاتها انواع متعددة کالصوم و الطهارات الثلاث. لکن بین نتیجتهما عمومٌ من وجه، اذ الأول مختصٌّ بالعبادات سواء أکان هناک أمر فعلي آخر لیُحتاج إلی التمییز بینه و بین ما یراد امتثاله أم لا، بینما الثاني یعمُّ التوصلیات في موضع الإحتیاج إلی التمییز خاصة. ❗️و کیف کان فلیس شیئ من الوجهین بوجیه... ⏪ ✒️📚 @Faede_v_Borhan
💠 به مناسبت سالروز درگذشت مرحوم آیةالله‌العظمی میرزا جواد تبریزی در ۲۸ شوال ۱۴۲۷ه‍ 📷 تصاویر جالبی از حضرات آیات ، (قدس‌سرهما) و (دام‌ظله‌العالي) 📌گفته‌شده که عکس‌ها را در مجلس فاتحه‌ی مرحوم آیةالله کوکبی (ره) برداشته‌اند. ✒️📚 @Faede_v_Borhan