💠 راه نجات!
🔹 «آقای سیّد محمّد فرزند حاج آقا عزّالدّين زنجانی از پدرش و او ظاهراً از پدرش مرحوم امامجمعه نقل میکرد که: انگلیس، این آقا جواد [زنجانی؛ عموی مرحوم روزبه] را به یکی از مناطق مستعمرهٔ خود [= شهر سمرپور هند] تبعید میکند.
🔸 در آنجا مطّلع میشود که مرتاضی شیعی نیز در آنجا هست که کارهایی خارقالعاده انجام میدهد. آقا جواد نزد او میرود و برای نجات خودش دستورالعملی میخواهد. آن مرتاض شیعی هم دستوری میدهد و او عمل میکند، ولی نتیجه نمیگیرد.
🔹 دوباره نزد او میرود و میگوید: من عمل کردم، ولی نتیجه نگرفتم. مرتاض تأمّلی میکند و میگوید: در دلت محبّت برخی از خلفا است؛ تا این باشد، نجات نیست!
🔸 بعد از این، انقلابی در او رخ میدهد و به فاصلهٔ کمی نجات پیدا میکند. اواخر، حالتی برایش پیدا شده بود که هرگاه قال الصّادق (علیهالسلام) میگفت، حالت بکاء به او دست میداد. البته او محبّت به معنای ظاهریِ آن را که اهل سنّت دارند نداشت، ولی عقائدی به اصطلاح روشنفکرانه داشت و به #فتوحات آنها معتقد بود. و پس از این قضیّه، از این #روشنفکری ها توبه کرد».
📖جرعهای از دریا۴: ص۴۸۳.
🔗با تشکر از یادآوری کانال «چراغ مطالعه»
▫️
#تراجم
#فائده
✒️📚 @Faede_v_Borhan
وَقيلَ: أتباعُهُم كُثرٌ، فَقلتُ: بلى
بيتُ الخَلا أكثرُ الأبياتِ إتيانا
🖋محمد الحرزي
▫️
✒️📚 @Faede_v_Borhan
💠 بانی بنای ظلم
بإسناد معتبر عَنْ حَنَانِ بْنِ سَدِيرٍ عَنْ أَبِيهِ قَال🔻
سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ علیهالسلام عَنْهُمَا فَقَالَ:
يَا أَبَاالْفَضْلِ مَا تَسْأَلُنِي عَنْهُمَا؟!
فَوَ اللَّهِ مَا مَاتَ مِنَّا مَيِّتٌ قَطُّ إِلَّا سَاخِطاً عَلَيْهِمَا؛
وَ مَا مِنَّا الْيَوْمَ إِلَّا سَاخِطاً عَلَيْهِمَا يُوصِي بِذَلِكَ الْكَبِيرُ مِنَّا الصَّغِيرَ؛
إِنَّهُمَا ظَلَمَانَا حَقَّنَا وَ مَنَعَانَا فَيْئَنَا وَ كَانَا أَوَّلَ مَنْ رَكِبَ أَعْنَاقَنَا وَ بَثَقَا عَلَيْنَا بَثْقاً فِي الْإِسْلَامِ لَا يُسْكَرُ أَبَداً حَتَّي يَقُومَ قَائِمُنَا أَوْ يَتَكَلَّمَ مُتَكَلِّمُنَا.
ثُمَّ قَالَ:
أَمَا وَ اللَّهِ لَوْ قَدْ قَامَ قَائِمُنَا أَوْ تَكَلَّمَ مُتَكَلِّمُنَا لَأَبْدَی مِنْ أُمُورِهِمَا مَا كَانَ يُكْتَمُ وَ لَكَتَمَ مِنْ أُمُورِهِمَا مَا كَانَ يُظْهَرُ.
وَ اللَّهِ مَا أُسِّسَتْ مِنْ بَلِيَّةٍ وَ لَا قَضِيَّةٍ تَجْرِي عَلَيْنَا أَهْلَ الْبَيْتِ إِلَّا هُمَا أَسَّسَا أَوَّلَهَا فَعَلَيْهِمَا لَعْنَةُ اللَّهِ وَ الْمَلائِكَةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعِينَ.
🔸در روایت معتبری، امام باقر علیهالسلام در مورد «آن دو نفر» به سدیر فرمودند:
درباره آن دو نفر چه از من میپرسی؟!
به خداوند سوگند، هرگز هیچکس از ما نمیمیرد مگر اینکه از آن دو نفر ناخشنود و خشمناک است؛
و امروز [هم] هیچکس از ما نیست مگر آنکه بر آن دو خشمناک است و بزرگانِ ما، کوچکتر ها را به این [مطلب] توصیه میکنند؛
همانا آن دو نفر حقمان را از ما گرفتند و فیئ ما [=اموال مختص به نهاد امامت] را به ما ندادند و اولین کسانی بودند که بر گردهی ما سوار گشتند و علیهِ ما در اسلام چنان پردهدری کردند که ابداً التیام نخواهدیافت، تا زمانی که قیامکنندهی ما قیام کند یا گویندهمان زبان به سخن بگشاید.
سپس فرمود:
همانا به خدا سوگند اگر قیامکنندهی ما قیام کند یا گویندهمان سخن گوید، اموری از آنها را آشکار خواهدکرد که تا آن روز مخفی است و چیزهایی که در مورد آنها [به ناحق] بیان میشد را محو خواهدنمود.
به خدا سوگند هيچ بلا و گرفتارى بنيان نهاده نشد و بر ما اهل بیت جاری نگشت مگر اینکه آن دو نفر، ابتدا آن را پایهگذاری کردند، پس لعنت خداوند و فرشتگان و همه مردم بر آن دو باد.
📖الکافي۸: ۲۴۵.
▫️
#کلام
#حدیث
#فائده
✒️📚 @Faede_v_Borhan
💠 «فقاهت ژورنالیستی» بهمثابه شبهعلم
🖋 علیرضا ملااحمدی
🔸 چندسالی است که با موج نوظهوری از اظهارنظرهای فقهی از سوی برخی افرادِ حوزوی مواجهیم که تفاوتهای جوهری با اظهارنظرهای فقهیِ پیش از این دوران دارد. مهمترین ویژگی این نوع #فقاهت -که البته با تسامح آن را گونهای فقاهت مینامیم- چهار مشخّصه است:
1⃣ انتخاب موضوع
افرادی که در این حیطه به «پژوهشگر فقهی» شناخته شدهاند، عموماً گرایش فکریشان به سمت جریان منوّرالفکری است که دغدغهی اصلیاش «سکولاریزاسیون و عرفیسازیِ دین در جامعهی ایران» است. این افراد هم بالتبع دقیقاً دست میگذارند روی موضوعات پرچالشی که ازقضا از مقتضیات زیستِ مدرن هستند و منجر به عرفیسازیِ دین میشوند.
موضوعاتی مانند: حدود شرعیِ #حجاب، جواز همجنسبازی، #طهارت و نجاست سگ و... !!
2⃣ روششناسیِ علمی
معمولاً (نه همیشه) افرادی که در این زمینه فعّالیت میکنند، از عمق علمیِ بسیار کمی برخوردارند و نسبت به بهرهمندی از فرایندهای #فقهی و #اصولی نهتنها تبحّر ندارند، بلکه بهشدّت ضعیف هستند؛ -لااقل اینکه وقتی در این حیطه ورود میکنند، استدلالهای فقهیشان اینچنین ضعیف میشود- امّا این ضعف را با قوّتی که در زمینهی «اطلاعات فقهی» جبران میکنند. این قوّت را چنان پررنگ برجسته میکنند و آراء #فقهاء و #روایات و گزارههای تاریخی را بگونهای کنار هم میچینند که مخاطب اگر خودش فهم فقهی دقیق و نسبتاً عمیقی نداشته باشد، به آن نقصان مهمّ پِی نمیبرَد و مقهور این حجم عظیم اطلاعات میشوند.
3⃣ انتخاب مخاطب
مخاطبین این اظهارنظرهای فقهی، نه جامعهی علمی (حوزویان) بلکه عموم مردم هستند.
اگر کسی دغدغهی علمی داشته باشد و فعّالیتش حقیقتاً بر محور «#حجّیت» شکل گرفته باشد و بخواهد در سنّت علمی اثرگذار باشد، نهتنها مخاطب اوّلیهاش حوزویان هستند، بلکه از طرح اختلافات درونعلمی -که در میان فقهاء در همیشهی تاریخ امری طبیعی و لازم بوده است- بیرون از فضای علمی بهشدّت احتراز دارد؛ تا نکند باورهای دینیِ یکنفر یا اعتماد مخاطبی نسبت به فقهاء و #مراجع_تقلید متزلزل شود و نتیجهی خسارتبارش در روز قیامت وبال او گردد.
🔻امّا فعّالان عرصهی #فقاهت_ژورنالیستی دقیقاً برعکس عمل میکنند؛ مخاطبین اصلیشان نه جامعهی علمی (حوزوی) بلکه عموم مردم هستند و در محتوایی که انتشار میدهند همواره طوری سخن میگویند که باورِ مخاطبِ ناآگاه نسبت به اتقان فتاوای فقهی متزلزل میشود و ناخودآگاه به سمت نوعی «تدیّنِ شخصی، سلیقهای و گزینشی» سوق پیدا میکند.
4⃣ ادبیات ارائه
اظهارنظرهای خاصّ و شاذّ فقهی معمولاً متّکی به ارائهی ادلّهی فقهی - مشتمل بر بهرهمندیِ روشمند از اصطلاحاتِ رایج در دانشهای پیرامونی همچون #اصول و #رجال و درایه و...- است و لذا محتوایی کاملاً پژوهشی است؛ که عموم مردم (کمآگاهان از دانش #فقه) توان فهم درست این متون و سنجش قضاوت آنها را ندارند.
🔻 امّا متونی که دربارهی آنها سخن میگوییم، مخاطب اصلی خودشان را عموم مردم میدانند. مسلّماً دیدگاههای غیرروشمند هیچگاه در جامعهی علمی اعتباری کسب نمیکنند و بالتبع در جامعهی دیندار هم مورد توجّه قرار نمیگیرند. به همین جهت منوّرالفکرانِ فقهی، مستقیماً عموم مردمِ نامطّلع از «مؤلّفههای دانش فقه» را خطاب قرار میدهد. به همین دلیل گرچه نویسندهی این متون از ادبیات فقهی بهره میبرد، امّا آنقدر ساده و بدون پیچیدگیهای یک متنِ واقعاً پژوهشی و علمی مینویسد که هرکسی با کمترین سواد ممکن بتواند آن را بفهمد و به مقصود نهاییِ نویسنده دست یابد.
✅ این البته خصیصهی مثبتی است که یک نفر بتواند به خوبی با عموم مردم مخاطبه کند؛ امّا وقتی این خصیصه را در کنار سهدیگر ویژگیِ این متون میبینیم، متوجّه میشویم که این اقدام در حقیقت یک «جریان ژورنالیستی» با هدف عرفیسازیِ دین است که البته از ادبیات فقهی هم بهره میبرَد تا بتواند ذهن و قلب جامعهی دینی را متأثّر کند.
🔗 اقتباس از کانال «مناهج»
#عرفی_سازی_دین
#فائده
✒️📚 @Faede_v_Borhan
14020704=5 - استاد شهیدی.mp3
3.65M
💠 آیا #احتیاط در مطلق موارد مطلوب است؟
🎙 استاد آیةالله شیخ محمدتقی #شهیدی زنجانی (دامتبرکاته)
📅 درس خارج #اصول، سهشنبه ۴ مهرماه ۱۴۰۲
#فائده
✒️📚 @Faede_v_Borhan
💠 سقراط زمان خود باش!
📜 نقل است یونان باستان دورانی را گذرانده که در آن گروهی موسوم به «سوفِسِطائیان» -منشأ اشتقاق کلمهی سفسطه- با مغالطات هنرمندانه، چنان بر افکار مردمان زمان خویش مسلط شدهبودند که سقراط را واداشت نهضتی فکری بر علیه آنان آغاز نماید.
⚠️ رواج #مغلطه در میان آحاد یک جامعه آسیبی جدی به فرهنگ و سطح آگاهی عمومی آن میزند، زیرا بهتدریج کسانیکه در صنعت مغالطه زبردستتر هستند، باورهای نا استوار و غلط خود را در میان مردم منتشر میکنند.
❗️به موازات گسترش آیین بحث و گفتگو پیرامون باورها و مسائل فکری، #مغالطه کردن نیز در میان مردم گسترش مییابد. طبیعی هم هست؛ عمومی شدن اندیشهورزی نسبت مستقیمی دارد با تعداد کسانیکه بهدنبال استدلال کردن هستند اما با قوانین منطقی به شکل مَدرَسی [=کلاسیک] آشنا نیستند یا دستکم مهارت و ممارست کافی برای بهکارگیری آن قواعد را ندارند یا از اطلاعات و دانش کافی و معتبری درباره موضوع استدلال خود برخوردار نیستند.
💡هر یک از ما فارغ از اینکه متولیان فرهنگ و آگاهی جامعهمان چه برنامهای برای معضلات فکری دارند؟ آن برنامه خوب است یا نه؟ اجرا میشود یا نه؟ خوب اجرا میشود یا نه؟ همینکه نسبت به فکر و آگاهی خویش دغدغهمند باشیم کافی است تا بهدنبال #صیانت افکار، باورها و دانستههایمان از هجوم مغالطاتی برویم که به برکت(!) رسانههای امروزی، کمیت و حتی کیفیت آنها -بیمبالغه- روزانه افزایش مییابد.
#برهان
✒️📚 @Faede_v_Borhan
2023_10_21_08_49_41 - <unknown>.mp3
17.86M
💠 وظیفه مسلمین در برابر ظلم
🎙بیانات آیةالله حاج شیخ محمد #قائینی_نجفی (دامتبرکاته)
📅 درس خارج #اصول | شنبه ۲۹ مهرماه ۱۴۰۲
◽️
▪️ 1:00 لزوم دفاع از مضطرین حتی غیر مسلمان - فرمایش مرحوم آیةاللهالعظمی #تبریزی (قدسسره) در این باره
▪️ 2:40 دستورات اسلام درباره احکام جنگ
▪️ 5:15 وجوب انکار قلبی منکرات و بلکه اظهار نفرت از آن - تفکیک بین انکار قلبی و #نهی_از_منکر
▪️ 8:45 روایات دال بر مساوات عقوبت گناهکار با شخص راضی به گناه
▪️ 12:59 دفع شبههی اعراض مشهور از روایات فوقالذکر
▪️ 16:00 همه کسانی که به کشتار مسلمانان راضی باشند مهدورُالدم هستند
◽️
#فائده
✒️📚 @Faede_v_Borhan
🌹اسعدالله ایامکم🌹
📷 سامرا، حدود ۱۱۰ سال پیش.
✒️📚 @Faede_v_Borhan
بررسی حدیث عنوان بصری - استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی.mp3
5.14M
💠 توضیحی درباره روایت معروف «عنوان بصری» + نقل قولی از مرحوم آیةاللهالعظمی #بروجردی (قدسسره) درباره کتاب #مصباح_الشریعة
🎙 استاد سید محمدجواد #شبیری_زنجانی (دامتبرکاته)
▫️
#مکتب_تفکیک
#حدیث
#فائده
✒️📚 @Faede_v_Borhan
گفتگوی حاج آقا رضی شیرازی و استاد منذر - eitaa.com monzer_ir.mp3
2.28M
💠 متن فتوای تحریم تنباکو انشاء حضرت ولیعصر (عجلاللهفرجه) است؟
🎙 مرحوم آیةالله سید رضی شیرازی (طابثراه) | بخشی از مصاحبهی مرحوم علی ابوالحسنی (منذر) با ایشان
⏱ حدود ۲ دقیقه
🗓 به مناسبت سالروز صدور فتوا در غرهی جمادیالاولی ۱۳۰۹ قمری.
#تراجم
✒️📚 @Faede_v_Borhan
💠 شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) و حفظ فاطمیه اوّل و دوم در کلام آیةاللهالعظمی #شبیری_زنجانی (مدظله)
🔻
در بين عوام از قدیم، ايام #فاطمیه و شهادت حضرت زهرا عليها السلام، فاطميه اوّل مشهور بودهاست يعنی سيزدهم جمادی الاوّل، ولی اخيراً فاطميهی دوم يعني سوم جمادی الثانية شهرت يافته و شايد منشأ آن #حاجی_نوری يا شاگردان او باشند. وجهی كه برايش ذكر میكنند، آن است كه ۷۵ روز در نسخ مختلف كتب تاريخی، #تصحیف ۹۵ روز است و چنين تصحيفی بين دو كلمه «سبعين» و «تسعين» امری رايج و شايع است. من به یاد ندارم كه در كتب تاريخی و اختلاف نسخهها، اين دو كلمه به يكديگر اشتباه نشده باشد. در نسخ مختلف كتب تاريخی يا سبعين را به تسعين و يا بالعكس اشتباه می كنند. و چون تجربه نشان داده كه غالباً در اين كلمه خطا رخ میدهد، #اصل_عدم_خطا هم جاری نيست.
علی أیّ حال، شهادت آن حضرت هر روزی باشد، بايد به قصد رجاء توسّل كرد و به حسب روايات همان ثوابی كه وعده داده شده، به توسّل به قصد رجاء اعطا میشود. در #محاسن #برقی آمده كه حضرت میفرمايند: رواياتی كه حَروریّه ـ كه خوارجاند ـ نقل میكنند، طرح [=ردّ] نكنيد، احتمال دارد كه اين روايات صادر شدهباشد، چون قطعی الكذب نيست، و چون محتمل است، رجاءً آنها را حفظ كنيد(۱). چنانچه #قاعده_تسامح و امثال آن اقتضاء میكند.
به حسب رواياتِ مسلّم، وعده ثواب به توسّل داده شده و بايد حفظ شود، چه فاطميه اوّل و چه فاطميه دوم.
از يكی از آقايان تبريز، آقای آقا ميرزا جعفر اشراقی، شنيدم كه درباره علم امام میگفت:
«بعضي چيزها دانستنش كمال است و بعضی از امور ندانستنش شرط کمال است، و خداوند علم آن را از ائمه علیهم السلام میگرفت، مثلاً در ليلة المبيت، اگر حضرت امير علیه السلام میدانست كه به واسطه خوابيدن در بستر پيامبر صلی الله علیه و آله آسيبی به او نمیرسد، كمال نبود، شرط كمال كه فداكاری حضرت را نشان میدهد، اين بود كه نداند و نمیدانست. در چنين مواردی كه ندانستن شرط كمال است، خداوند علم را میگرفت.»
ليلة القدر و امثال آن، گاهی از روی جهاتی، ندانستن را ائمه علیهم السلام مصلحتی میدانند که روشن نباشد. قبر مطهر حضرت زهرا (سلام الله علیها)، آن هم همینطور است تا مظلومیت حضرت ثابت شود و در دوره های بعدی باقی بماند.
بعضی چیزها هست که به حسب روایات آيهی بيّنه است و بايد ثابت بماند و از بين نرود. مثلاً حجرالأسود، بدن فرعون و امثال آن از آيات بيّنات است. يكی از این آيات بيّنات نيز، مسئله خفاء قبر حضرت زهرا (سلام الله علیها) است.
📖 درس خارج فقه آیةالله سید موسی شبیری زنجانی، تاریخ: ۱۶ مهر ۱۳۷۴
◽️
(۱) عنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام أَوْ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: لَا تُكَذِّبُوا الْحَدِيثَ إِذَا أَتَاكُمْ بِهِ مُرْجِئِيٌّ وَ لَا قَدَرِيٌّ وَ لَا حَرُورِيٌّ يَنْسُبُهُ إِلَيْنَا، فَإِنَّكُمْ لَا تَدْرُونَ لَعَلَّهُ شَيْءٌ مِنَ الْحَقِّ فَيُكَذَّبُ اللَّهُ فَوْقَ عَرْشِه. (المحاسن، ج۱، صص۲۳۰-۲۳۱)
◽️
🔗 برگرفته از کانال زبدة الفوائد
#نسخه
#فائده
✒️📚 @Faede_v_Borhan