eitaa logo
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
5.2هزار دنبال‌کننده
223 عکس
66 ویدیو
7 فایل
قدمی کوتاه برداشتیم بلکه نظری افتد. محمدحسین فاریاب دکترای کلام اسلامی، دانشیار موسسه امام خمینی (ره) کپی مطالب بدون ذکر لینک، هیچ مانعی ندارد. سردار سلیمانی: باید به این بلوغ برسیم که نباید دیده شویم. آنکس که باید ببیند، می‌بیند. @faryab110 @Mh_faryab
مشاهده در ایتا
دانلود
6⃣1⃣2⃣📌اگر حدیث غدیر صحیح است، چرا بخاری ـ بزرگترین عالم حدیث شناس اهل سنت ـ آن را نقل نکرده است؟ ✍️پاسخ 1️⃣لازمۀ این سخن آن است که اگر حدیثی در صحیح بخاری نباشد، صحیح نیست. این مبنا مورد قبول بسیاری از حدیث شناسان اهل سنت نیست. چراکه آنها احادیث فراوانی در موضوعات متفاوت نقل کرده اند که بخاری آنها را نقل نکرده است. اگر معیار صحیح بودن یک حدیث، صرفاً نقل آن در کتاب صحیح بخاری بود، دلیلی نداشت دیگران به تدوین کتاب حدیثی دیگری بپردازند. 2️⃣دربارۀ حدیث غدیر، با وجود آنکه بخاری آن را نقل نکرده، بسیاری از بزرگان اهل سنت، آن را نقل کرده و اذعان به صحت آن کرده اند. (ر.ک: الغدیر علامه امینی) 3️⃣همچنین، بخاری تعهدی نسبت به نقل تمام روایات صحیح نداشته است. ابن حجر عسقلانی که از شارحان صحیح بخاری است در مقدمه کتابش می نویسد: «بخاری به نقل همه احادیث صحیح ملتزم نبوده است و گفته که احادیث صحیح را نقل کردم اما احادیث صحیح که نقل نکردم بیشتر هستند و نسفی (شاگرد بخاری)گفته است که از بخاری شنیدم که گفت: فقط احادیث صحیح را در کتابم ذکر کردم و احادیث صحیح دیگری هم موجودند که برای طولانی نشدن کتاب از نقل آنها خودداری کردم.» (فتح الباری، ج1، ص7) ✅با ما در کانال یادداشت‌های اعتقادی همراه شوید. 🆔@faryab110
7⃣1⃣2⃣📌آیا از نظر اهل سنت، سند حدیث غدیر معتبر است؟ ✍️پاسخ 1️⃣برخی متفکران اهل سنت مانند ابن تیمیه حدیث غدیر را حدیث نامعتبری تلقی کرده اند. 2️⃣ با مراجعه به متون اهل سنت به موارد فراوانی دست پیدا می کنیم که عالمان اهل سنت این حدیث را متواتر یا صحیح دانسته اند. به چند نمونه اشاره می کنیم: 3️⃣ذهبی پس از نقل حدیث غدیر مینویسد: «هذا حديث حسن عال جدا و متنه فمتواتر؛ این حدیث، واقعاً نیکو و پرمحتواست و متن آن متواتر است»( سیر اعلام النبلاء، ج8، ص334.) 4️⃣ابن حجر عسقلانی نیز مینویسد: «بیش هفتاد صحابی این حدیث را نقل کرده اند.» تهذیب التهذیب، ج7، ص297. 5️⃣ابن حجر هیتمی نیز مینویسد: «بدون شک این حدیث صحیح است...اسناد این حدیث فراوان است و شانزده تن از اصحاب آن را روایت کرده‌اند، و در نقلی که احمد دارد می‌گوید: سی نفر از اصحاب در زمان خلافت علی (علیه‌السّلام) وقتی که علی از آنان در خواست گواهی بر شنیدن این حدیث از رسول خدا (ص) نمود، شهادت دادند که آن را از پیامبر شنیده‌اند.» (الصواعق المحرقة، ص 42 و 122.) 6️⃣ابوحامد غزالی میگوید: «از خطبه‌های رسول گرامی اسلام (ص) خطبه غدیرخم است که همه مسلمانان بر متن آن اتفاق دارند.» (سرّ العالمین، ج1، ص18) 7️⃣سبط بن جوزی از دیگر عالمان اهل سنت می نویسد: «دانشمندان متخصص در تاریخ اسلام اتفاق دارند که قصه غدیر بعد از بازگشت رسول خدا ‌(ص) ‌از حجة‌الوداع در هیجدهم ذی الحجة اتفاق افتاد» (تذکرۀ الخواص، ص37) 8️⃣ملاعلی قاری از عالمان حنفی مذهب اهل سنت، می گوید: «حدیث غدیر بدون شک صحیح است، بلکه بعضی از حافظان آن را متواتر دانسته‌اند». (مرقاۀ المفاتیح، ج9، ص3937) ✅با ما در کانال یادداشت‌های اعتقادی همراه شوید. 🆔@faryab110
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
سوال یکی از همراهان کانال. پاسخ را در فایل صوتی زیر بشنوید:
8⃣1⃣2⃣📌اگر حدیث غدیر صحیح است و می تواند امامت امام علی علیه السلام را ثابت کند، چرا ایشان بعد از وفات پیامبر، به آن استناد نکرد؟ ✍️پاسخ 1️⃣ پس از اثبات تواتر و صحت حدیث غدیر، شیعه و اهل سنت در معنای آن اختلاف کرده اند که آیا کلمۀ «مولی» به معنای دوست است یا حاکم و سرپرست. 2️⃣اگر ثابت شود که امام علی علیه السلام به عنوان صحابی پیامبر به این حدیث برای اثبات حقانیت خود جهت امر حکومت استناد کرده، روشن می شود که کلمۀ «مولی» به معنای حاکم است و حقانیت مذهب شیعه ثابت می شود. 3️⃣در متون شیعی موارد فراوانی وجود دارد که امام علی علیه السلام به این حدیث برای اثبات حقانیت خود استناد کرده است.(کافی، ج8،ص 18؛ الخصال، ج2، ص549) 4️⃣اما نباید انتظار داشت که اهل سنت، استنادهای امام علی علیه السلام به این حدیث را نقل کنند؛ چراکه نقل این استنادها به معنای اعتراف به حقانیت مذهب شیعه است. به همین دلیل، موارد اندکی در متون اهل سنت از این دست استنادها وجود دارد. 5️⃣برای نمونه، در کتاب مسند بزار (از عالمان قرن سوم) نقل شده که حضرت علی علیه السّلام سوگند می داد که هر کسی از شما از پیغمبر اکرم (ص) در روز غدیر خم آن چه را درباره من فرموده، شنیده است، شهادت خود را اعلام نماید؛ سیزده تن از حاضران از جای خود برخاستند و گواهی خود را اعلام داشتند که پیامبر دست علی علیه السّلام را گرفت و فرمود: مَنْ كُنْتُ مَوْلاَه، فهذا مولاه اَللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاَهُ، وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ أَحِبَّ مَنْ أَحَبَّهُ، وَ أَبْغِضْ مَنْ أَبْغَضَهُ، وَ اُنْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ و اُخذُل مَن خَذَلَه . (البحر الزخار (مسند بزار)، ج۳، ص۳۴.) ✅با ما در کانال یادداشت‌های اعتقادی همراه شوید. 🆔@faryab110