eitaa logo
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
3.8هزار دنبال‌کننده
159 عکس
29 ویدیو
6 فایل
قدمی کوتاه برداشتیم بلکه نظری افتد. محمدحسین فاریاب دکترای کلام اسلامی، دانشیار موسسه امام خمینی (ره) کپی مطالب بدون ذکر لینک، هیچ مانعی ندارد. سردار سلیمانی: باید به این بلوغ برسیم که نباید دیده شویم. آنکس که باید ببیند، می‌بیند. @faryab110 @Mh_faryab
مشاهده در ایتا
دانلود
سوالی برای اندیشیدن آیا فرزندآوری مانند نماز واجب است؟
7⃣📌آیا فرزندآوری مانند نماز واجب است؟ ✍پاسخ یک‌. اگر خداوند متعال، خواسته که دین در جامعه اجرا و پیاده شود. دو. اگر اجرای دین در جامعه به وجود و پایداری حکومت دینی است. سه. اگر پایداری حکومت دینی به وجود افراد دیندار بیشتر است. چهار. اگر بیشتر شدن دینداران، وابسته به فرزندآوری است، پس فرزندآوری واجب است. در حقیقت، اگر بقای دین و آموزه‌های آن وابسته به بقای حکومت دینی است، و بقای حکومت دینی به افزایش فرزندآوری است، پس فرزندآوری واجب است. اینجا میدان جهاد است. https://eitaa.com/Faryab110
فرزندآوری در چنین شرایطی بسیار دشوار است و موجب کوچک شدن سفره خانواده خواهد شد. آری، شهدا از جان گذشتند تا سخن جانشین امام زمان علیه السلام روی زمین نماند، تا حکومت دینی و در نتیجه، دین حفظ شود؛ آیا من و تو حاضریم برای حفظ حکومت دینی که حفظش از نماز واجب تر است، اندکی از مال خود بگذریم و به خود سختی دهیم؟ آیا جانشین امام زمان علیه السلام که دعوت به فرزندآوری می‌کند از وضعیت معیشتی مردم خبر ندارد؟ قطعا خبر دارد، ولی ضرورت کار چنان بالاست که انتظار دارد، مومنین این فرمان را اجابت کنند، هرچند ممکن است به کوچک شدن سفره آنها بینجامد. میدان جهاد اینجاست. https://eitaa.com/Faryab110
8⃣📌تفاوت زندگی موحدانه و مشرکانه در چیست؟ 🔹اعتقاد شرک آلود آنگاه شکل می‌گیرد که انسان به غیر خدا، نگاه خدایی و استقلالی داشته باشد و آنها را مستقل از خدا موثر در عالم بداند. 🔹آتش می‌سوزاند، آب خیس می‌کند، تیغ می‌برد، قلب می‌تپد، چرخاندن کلید موجب بازشدن در می‌شود و ... اما تمام اینها بدون اذن خدا اثربخش نیستند. نگاه شما به پزشک چیست؟ نگاه استقلالی یا ابزاری؟🤔 یکی از نشانه‌های اینکه ثابت می‌کند ما به اشیای دنیا و انسانها نگاه ابزاری داریم یا استقلالی، این است که وقتی از امکانات دنیا استفاده میکنیم خدا را هم یاد می‌کنیم یا خیر. ☑️برای نمونه، وقتی رانندگی می‌کنیم احتمالا هرگز یاد خدا نمی‌کنیم، ولی وقتی ماشین نصف شب در بیابان خراب می‌شود، آنجاست که یاد خدا می‌کنیم، گویی تا قبل از آن، نیازی به خدا احساس نمی‌کنیم و این همان شرک است. تا وقتی بدنمان سالم است، یاد خدا نمیکنیم، وقتی بیماری ساده‌ای سراغمان می‌آید، بیش از آنکه به خدا احساس نیاز کنیم، احساس نیاز به پزشک در ما بیدار می‌شود. بله وقتی کاری از دست پزشک بر نیاید، آنجاست که واقعا احساس می‌کنیم به خدا نیازمندیم. از این رو است که زندگی ما انسان‌ها گاه یک زندگی شرک آلود است.👌🏻 https://eitaa.com/Faryab110
9⃣📌تفاوت توسل با استغاثه در چیست؟ در توسل، ما برای رسیدن به حاجت خود، کسی را نزد خداوند به عنوان وسیله و واسطه قرار می‌دهیم. برای نمونه می‌گوییم: خداوندا به حق امام رضا علیه السلام فلان حاجتم را بده. در اینجا، کسی که حاجت می‌دهد، خداوند متعال است نه امام رضا علیه السلام. در استغاثه، انسان خود امام رضا علیه السلام را مخاطب قرار داده و حاجتش را از او می‌خواهد و می‌گوید: ای امام رضا، فلان حاجتم را بده. در اینجا کسی که حاجت می‌دهد، خود امام رضا علیه السلام است. البته همانطور که ما انسان‌ها در انجام کارهای معمولی خود، از خدا بی نیاز نیستیم و تمام کارهای ما با اذن خداوند متعال است، امام رضا علیه السلام نیز در دادن حاجت، از خدا بی نیاز نیست، در عین حال، همانطور که فاعل کارهای ما خود ما هستیم، امام رضا علیه السلام نیز فاعل کارهای خود از جمله حاجت دهی به دیگران است. تفاوت ما با امام رضا علیه السلام به تفاوت در میزان قدرت برمیگردد. ما فقط بر انجام کارهای معمولی قدرت داریم، ولی ایشان بر انجام کارهای خارق‌العاده نیز قدرت دارد، با این وجود، هم ما و هم ایشان در به‌کارگیری قدرتمان، به اراده و اذن خداوند نیازمندیم. ادامه دارد ... https://eitaa.com/Faryab110
0⃣1⃣📌 دیدگاه وهابیان درباره توسل و استغاثه چیست؟ بعد از شناخت تفاوت میان توسل و استغاثه، اینک به بیان دیدگاه وهابیان می‌پردازیم. وهابیان توسل را قبول دارند، ولی توسل به افراد _ مانند پیامبر و اولیای الهی _ را نمی‌پذیرند، بلکه معتقدند که اموری مانند ایمان و عمل صالح باید به عنوان وسیله نزد پیشگاه خداوند مطرح شود. و اما درباره استغاثه به غیر خدا، وهابیان بحث را در چهار مورد مطرح می‌کنند: یک. استغاثه به فرد زنده در امور عادی. دو. استغاثه به فرد زنده در کاری که فقط خدا بر آن تواناست. یعنی امور خارق العاده. سه. استغاثه به فرد مرده در امور عادی. چهار. استغاثه به فرد مرده در کاری که فقط خدا بر آن تواناست. وهابیان استغاثه را در سه مورد اخیر، مصداق شرک می‌دانند، این در حالی است که شیعه، هم توسل به افراد صالح و استغاثه به آنها در تمام مورد انکار وهابیان را می‌پذیرد. https://eitaa.com/Faryab110
1⃣1⃣📌چرا استغاثه و کمک خواستن از امامان و اولیای الهی در زمان حیات و بعد از وفاتشان، صحیح است؟ یک. جواز استغاثه در امور خارق العاده به فرد زنده: بنا بر آیات قرآنی، حضرت سلیمان علیه‌السلام درخواست یک کار خارق‌العاده _ حاضر ساختن تاج و تخت بلقیس نزد خود _ از بزرگان قوم خود کرد که آصف بن برخیا گفت این کار را در کمتر از چشم به هم زدنی انجام می‌دهد و سپس انجام داد. (نمل، ۴۰) اگر چنین استغاثه و درخواستی، شرک بود، پیامبری مانند سلیمان نباید آن را انجام می‌داد. ضمن آنکه ثابت می‌شود برخی انسان‌ها بر انجام کارهای خارق‌العاده توانا هستند. دو. جواز استغاثه به فرد مرده: اولا حقیقت انسان همان روح اوست و مرگ به معنای جدایی روح از بدن است و روح انسان در عالم برزخ به زندگی خود ادامه می‌دهد. وهابیان این مطلب را می‌پذیرند. ثانیاً ثابت شد که برخی انسان‌ها بر انجام کارهای خارق‌العاده توانا هستند. ثالثا کارهای خارق‌العاده با توجه به قوت روح آنها انجام می‌شود نه قوای بدنی آنها. رابعاً روح انسان پس از مرگ، می‌تواند از این عالم دنیا آگاه شود. به همین دلیل است که در تشهد نماز پیامبر را مخاطب قرار میدهیم و بر او درود و سلام می‌فرستیم. ضمن آنکه در روایات اهل سنت آمده که مرده، حتی صدای نعلین تشییع کنندگان خود را نیز می‌شنود (صحیح بخاری، ج۲، ص۹۲) اگر روح آدمی پس از جدایی از بدن، زنده است و اگر کارهای خارق‌العاده به وسیله روح و اراده ی آن صورت می‌پذیرد، پس همان روح پس از جدایی از بدن نیز می‌تواند کارهای خارق‌العاده انجام دهد و مانعی در کار نیست. بنابراین استغاثه به چنین افرادی پس از مرگشان نیز صحیح و جایز است. https://eitaa.com/Faryab110
2⃣1⃣📌آیا گزینش امامان معصوم به منصب امامت بر اساس وراثت است؟ یک. بر پایه مبانی شیعه، فقط خداوند حق انتخاب و نصب پیامبر و امام را دارد. دو. خداوند عادل و حکیم است. گزینش افراد به نبوت یا امامت بر پایه وراثت، خلاف عدالت و حکمت است. سه. قرآن کریم در آیاتی، به تفهیم و انتقال این پیام الهی اهتمام ورزیده که آقازاده بودن و پیامبرزادگی یا امام‌زاده بودن، هیچ فضیلتی برای شخص به شمار نمی‌رود و ملاکی برای رسیدن به مقام نبوت و امامت نیست. نمونه ی آن، فرزند حضرت نوح علیه‌السلام است. هم‌چنین خداوند متعال در پاسخ حضرت ابراهیم علیه السلام مبنی بر نصب فرزندانش به مقام امامت، با رد این درخواست فرمود: انه لاینال عهدی الظالمین. عهد امامت من به ظالمان (غیر معصومان) نمی‌رسد. چهار. بنابراین، وراثت و امامزاده بودن، هیچ تاثیری در امام شدن امامان علیهم السلام ندارد، بلکه خداوندی که علم مطلق به همه چیز دارد و شایستگان این منصب را می‌شناسد، بر پایه ی شایستگی ایشان، آنها را به امامت منصوب کرده است. https://eitaa.com/Faryab110
3⃣1⃣📌معجزه چیست؟ معجزه، دست کم دارای سه ویژگی است: الف. خارق العاده ب. همراه با ادعای نبوت ج.غیر قابل تعلیم و تعلم(غیر بشری) توضیح ویژگی اول: کارها یا با اسباب ظاهری و عادی انجام می‌شوند یا با اسباب غیرعادی. نوع دوم را خارق العاده گویند. مثلاً اینکه صرفاً با دست کشیدن روی چشم، فرد نابینا، بینا شود، کاری خارق‌العاده است. ولی اینکه آسیب های چشم با ابزار عادی پزشکی برداشته و درمان شود، کاری عادی است. همچنین باید دانست که اموری مانند سحر و جادو را نمیتوان خارق العاده نامید، چون اصلا حقیقتی ورای آنها وجود ندارد. توضیح ویژگی دوم: مرتاضان و اولیای الهی نیز می‌توانند کارهای خارق‌العاده انجام دهند، ولی در کارهای آنها ادعای نبوت نیست. توضیح ویژگی سوم: تمام کارهای خارق‌العاده غیر از معجزه، همگی بشری هستند، اثر عینی و وضعی ریاضت های مشروع یا نامشروع بشر هستند و با قدرت و اراده بشر _ البته در طول اراده خدا _ انجام می‌شوند. ولی معجزه با اذن و اراده ی خاص خدا انجام می‌شود و پیامبر بدون اذن خاص خدا نمی‌تواند آن را انجام دهد. حضرت موسی علیه السلام عصا را می اندازد ‌ولی آنکه عصا را به اژدها تبدیل می‌کند، خداوند است. به همین دلیل، معجزه کاری الهی است. https://eitaa.com/Faryab110
4⃣1⃣📌 معجزه چگونه می‌تواند پیامبری پیامبر را ثابت کند؟ یک. ادعای پیامبر آن است که نماینده ی خاص خداوند برای رساندن پیام های مربوط به سعادت بشر است. دو. این ادعا نیازمند دلیل است. به دیگر سخن، خداوند حکیم باید نماینده ی خاص خود را مسلح به دلیلی کند که با ادعای نمایندگی تناسب داشته باشد. سه. دانستیم که معجزه کاری است همراه با ادعای نبوت و اذن خاص خداوند بلکه کار خود خداوند است. بنابراین، معجزه متناسب با همان ادعای پیامبری است و به روشنی می‌تواند ادعای پیامبری پیامبر را ثابت کند و اگر کسی توانست معجزه اقامه کند، پیامبربودن او ثابت می‌شود. https://eitaa.com/Faryab110
📚 بررسی نظام اعتقادی وهابیت 🖊 نوشته حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر محمدحسین فاریاب، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔷 وهابیت، چه بخواهیم چه نخواهیم، از یک سو، یکی از پویاترین مکاتب اسلامی در دنیاست، و از سوی دیگر، بیشترین تقابل و دشمنی را با شیعه دارد. بنابراین پرداختن به اندیشه های آنها ضرورت دارد. این کتاب، برخلاف آثار گرانقدر نوشته شده درباره وهابیت که به طور عمده، به اعتقادات توحیدی این فرقه پرداخته اند، در پی ارائه منظومه جامع اعتقادی وهابیت و نقد آن است؛ ازاین رو، برای شناخت صحیح اندیشه های آنها، پس از ارائه تصویری از تاریخچه شکل گیری و معرفی پیشوایان فکری آنها، به تحلیل مبـانی فکـری و روشی وهابیـان پرداخته است. آنگـاه تبیین و نقـد نظـریات وهابیـت در حـوزه های خداشناسی، راهنماشناسی، انسان شناسی و معادشناسی را وجهه همت خود قرار داده است. 👈👈 مشاهده و تهیه اینترنتی 💠 کانال و سایت مؤسسه‌ امام خمینی(ره) 🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir ☎️ 02532113627
5⃣1⃣📌راه تشخیص معجزه از دیگر امور خارق العاده چیست؟ ✍ پاسخ گام های مهم در تشخیص معجزه از دیگر کارهای خارق العاده برای بشر عادی یک. توجه به پیشینه فرد: روشن است که خداوند حکیم، امر نبوت را به کسی که پیشینۀ نامطلوبی از جهت فکری و اخلاقی داشته، عطا نمی کند؛ ازاین رو، اگر مدعی پیامبری دارای پیشینه نامطلوبی بود، ولی کار خارق العاده ای هم اقامه کرد، می توان فهمید که کار وی معجزه نیست. از همین روست که خداوند متعال، پیامبران هر امت را از همان امت بر می گزیند تا مردم توان شناخت پیشینه او را داشته باشند. دو. توجه به محتوای پیام ها: اگر پیامهای مدعی پیامبری که کار خارق العاده ای ارائه کرده، با عقل بدیهی یا اصول اخلاقی ناسازگار بود، روشن می شود که او پیامبر دروغین است و کار وی نیز معجزه نیست. سه. همراه کردن کار خارق العاده با ادعای نبوت و رسوا نشدن او از سوی خداوند متعال: اگر کسی سوء پیشینه نداشت، از سوی دیگر، محتوای پیامهایش نیز تعارضی با عقل و اصول اخلاقی نداشت، در عین حال، کار خارق العاده ای انجام داد و به دروغ ادعا نمود که این کار با اذن خاص خداوند است، در اینجاست که خداوند حکیم خود باید به نحوی او را رسوا سازد و گرنه، ثابت می شود که او نمایندۀ خداوند است، در حالیکه واقعاً نیست. به این مثال توجه کنید: کسی ادعا می کند که نمایندۀ رهبر معظم انقلاب است و از سوی او پیامهایی نیز آورده و برای اثبات ادعایش، کاغذی ارائه می کند که دستخط رهبری در آن نقش بسته و در آن کاغذ، حکم به نمایندگی او شده است. در اینجا کسی هم نیست که بتواند دروغگوبودن او را آشکار سازد. رهبری نیز از این موضوع آگاه شده است. در اینجا حکمت اقتضا می کند که رهبری ورود و دروغگوبودن او را اعلام کند و گرنه، نمایندگی او تلقی به قبول می شود و مردم نیز خواهند گفت وقتی رهبری از این موضوع آگاه است و چیزی نگفته، نماینده بودن او مورد تأییدش است. بنابراین، اگر کسی با شرایط پیش گفته، کار خارق العاده ای ارائه کرد و خداوند متعال نیز او را رسوا نکرد، روشن می شود که او واقعاً پیامبر است و کار او نیز واقعاً معجزه است. https://eitaa.com/Faryab110
6⃣1⃣📌نظریه تکامل چیست؟ ✍ پاسخ یک. هرچند این نظریه با نام چارلز داروین (1882) زیست شناس معروف انگلیسی گره خورده است، ولی پیش از او لامارک (1829) فرانسوی نیز این نظریه را مطرح کرده بود، حتی در یونان باستان نیز این نظریه به نوعی مطرح شده بود. دو. تفاوت تکامل داروینی با دیگران در تبیین خاصی بود که وی از این نظریه داشت و بر اساس این تبیین، با باورهای ادیان ابراهیمی ناسازگار می‌شد. سه. نظریه تکامل، یک نظریه زیست شناسانه درباره گونه‌های مختلف جانداران بود. چهار. بر پایه این نظریه، گونه‌های مختلف جانداران، حاصل تغییرات طبیعی و برگرفته از انتخاب طبیعت است، بدون آنکه این تغییرات همراه با برنامه و طرح پیشین یک طراح هوشمند باشد. پنج. داروین، پرنده ای مانند فنچ را مثال می‌زند که در شرایط آب و هوای بارانی، که دانه‌های خوراکی روی زمین به آسانی دیده می‌شود، دارای نوک کوتاه است و برای برداشتن دانه ها هیچ مشکلی ندارد. ولی با تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی و نبودن دانه ها روی سطح زمین، نوک فنچ نیز برای سازگاری با طبیعت، بلندتر می‌شود. این تغییرات کوچک روی هم انباشته شده و نوع جدیدی از این پرنده را شکل می‌دهد و نوع قبلی از این پرنده که با طبیعت سازگار نیست، منقرض می‌شود. به دیگر بیان، طبیعت میان موجودات سازگار و ناسازگار با خود، یک نوع را انتخاب میکند. شش. حیات با موجودات تک سلولی آغاز شده، سپس چند سلولی، آنگاه موجودات پیچیده تر و سپس به انسان منتهی شده است. هفت. بنابراین تغییرات و پیدایش گونه های مختلف، حاصل انتخاب طبیعت است. هشت. بر پایه مکتب داروینیسم، این تغییرات کاملا تصادفی و پیدابش گونه های جدید هم تصادفی است. نه. تصادفی بودن، به معنای نداشتن علت فاعلی نیست، بلکه به معنای نداشتن علت غایی یا همان برنامه و طرح پیشین است. به دیگر سخن، این تغییرات فقط و فقط حاصل انتخاب طبیعت است و پشت آن، هیچ تدبیر و برنامه‌ای نیست. ده. ناگفته‌ پیداست که این نظریه در تقابل آشکار با نظریه طراحی هوشمند و برهان نظم بود. https://eitaa.com/Faryab110
7⃣1⃣ اشکالات نظریه تکامل داروینی چیست؟ ✍پاسخ پیش از هر چیز، یادکرد این نکته خالی از لطف نیست که داروین خود ملتزم یا معتقد به انکار خدا نبود یا دست کم دلیل قاطعی که اثبات کند او بر پایه نظریه تکامل، وجود خدا را انکار کرده، در دست نیست. در عین حال، برخی افراد به استناد نظریه تکامل، به انکار وجود خدا معتقد شدند. و اینک ارزیابی این نظریه: یک. لازمه منطقی چارچوب نظریه تکامل، که بر نفی علت غایی در تبدل انواع تاکید داشت، انکار وجود خدای ادیان ابراهیمی است؛ چرا که بر پایه تعالیم دینی که مبتنی بر ادله عقلی است، جهان فعل خداست و فعل خدا دارای هدف است و تمام حوادث به اراده ی خداوند محقق می‌شود، به دیگر سخن این جهان دارای ناظم و طراح هوشمند است. دو. نظریه تکامل داروینی، یک نظریه زیست شناسی مبتنی بر طبیعت گرایی روش شناختی یا همان روش تجربی است. برخی دانشمندان علوم تجربی آن را پذیرفته و برخی نیز آن را نادرست و ناتوان از اثبات ادعای داروین دانسته‌اند. دکتر ابوالفضل درویزه در کتاب آفرینش حیات به طور تفصیلی به نقد نظریه داروین با روش تجربی و با استناد به سخنان زیست شناسان مشهور دنیا پرداخته است. سه. آشکارترین نقد تجربی نظریه تکامل، عدم تبیین اصل منشأ حیات است که اساسا با روش تجربی قابل تبیین نیست، هرچند پیروان داروین معتقدند در آینده این مسأله قابل تبیین است. چهار. تنوع و تکامل انواع جانداران در جهان قابل انکار نیست، حتی ممکن است گفته شود تغییرات طبیعت در این تبدل انواع جانداران دارای نقش است، ولی منطقا و بر پایه روش تجربی، نمی‌توان از وجود نقش طبیعت به انکار نقش یک ناظم و طراح هوشمند رسید. به زبان علمی، از طبیعت گرایی روش‌شناختی نمی‌توان به طبیعت گرایی وجود شناختی رسید. روش علمی تجربی اجازه سخن گفتن درباره وجود یا عدم موجود ماوراء طبیعت را به فرد طبیعی دان نمی‌دهد. و این مهمترین نقد فلسفه ی علمی به پیروان داروین است که بر پایه این نظریه به انکار وجود خدا روی آورده اند. https://eitaa.com/Faryab110
اگر کسی انسان باشد، امشب نمی‌تواند آرام بگیرد... و سیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون
8⃣1⃣📌 اشکالات نظریه داروین در خصوص تکامل انسان چیست؟ ✍پاسخ داروین در سال 1871 میلادی با انتشار کتاب «تبار انسان» به طور مستقل به تطبیق دیدگاه خود بر انسان پرداخت. نظریۀ رایج دربارۀ انسان، خلقت دفعی او بود که با آفرینش آدم و حوا تحقق یافته بود، ولی داروین آفرینش انسان را در امتداد همان نظریۀ تکامل انواع توجیه می کرد. به گفتۀ او شکل و شمایل خاص انسان نیز در ماجرای نظریۀ تکامل قابل تعریف است و در حقیقت بدن انسان، همان بدن تکامل یافتۀ گوریل است، ازاینرو است که انسان به خلاف گوریل که بدنی خمیده دارد، بدنش مستوی القامۀ است. نکتۀ مهمتر و حیاتی تر در داستان انسان، این بوده که چارلز داروین بر این امر پافشاری میکرد که ویژگیهای اخلاقی و روانی انسان نیز تکامل همان ویژگیهای اخلاقی و روانی نیاکانش از جنس حیوان است. به دیگر سخن، تفاوت انسان در این ویژگیها با دیگر حیوانات، تفاوت درجه ای است نه تفاوت نوعی؛ بدین دلیل که این ویژگیها با درجۀ کمتری در حیوانات نیز به چشم می آیند. 👈ارزیابی دینی نظریۀ تکامل در برخى از آيات قرآن كريم، به صراحت به اين نكته اشاره شده است كه آدم به عنوان يك شخص از خاك آفريده شده و منشا خلقت او خاک می باشد: « و خلقت‏ انسان را از گلى آغاز كرد و سپس خلقت نسل او را از چكيده‏اى از آب پست قرار داد».(سجده 7-8) 👈ارزیابی تجربی نظریۀ تکامل یک. زیست شناسان دیگری با تحقیقات تجربی نشان دادند که به لحاظ تجربی نمی توان انسان را تکامل یافته میمون به شمار آورد. مانند جفری برن، جان گریبن و جرمی چرفاس. دو. مهمترین مشکل این نظریه، پرنشدن حلقه میانی بین میمون و انسان است. آلفرد راسل والاس، طبيعى دان انگليسى كه در همان زمان داروين اصل انتخاب طبيعى را مورد بررسى قرار داده است، در نقد داروين و طرفداران او كه انسان را با ميمون خويشاوند مى‏دانند، مى گوید: فاصله عقل‏ انسان و ميمون بيش از آن اندازه‏اى است كه داروين در نظر داشته است و قبائل بدوى هم نمی توانند اين فاصله را پر كنند، زيرا قواى دماغى طبيعى آنها فى الواقع، به پيشرفتگى اقوام متمدن است. سه. کشف موجوداتی انسان نما مانند انسان جاوه، انسان پکن و انسان نئاندرتال در ظاهر می توانست فرشتۀ نجات انسان شناسی داروین باشد، ولی بررسی علمی از سوی دانشمندان تجربی، شواهد مورد استناد، ضعف آنها را آشکار می کرد. چهار. این همه، نشان می دهد که تطبیق نظریۀ تکامل بر انسان، به لحاظ تجربی شدیداً محل اختلاف است. https://eitaa.com/Faryab110
برای آشنایی بیشتر خوانندگان با نقدهای وارد بر دیدگاه تکامل یا همان فرگشت، چند مقاله را معرفی می کنم.
📌سوالی برای اندیشیدن چه فرقی بین ما و سنی ها است در حالی که اونها چندین سال قبل رفتن سراغ مراجع و ما بعد از غیبت صغری رفتیم فقط اونها زودتر رفتن و زودتر فهمیدن.
9⃣1⃣📌تفاوت شیعه و اهل سنت در مسأله امامت دینی چیست؟ ✍ پاسخ 👈 شیعه از همان ابتدا، وجود امام معصوم برای تفسیر و تبیین صحیح دین را ضروری دانست و به پیروی از توصیه پیامبر در حدیث ثقلین، اهلبیت علیهم‌السلام را به عنوان امامان معصوم به رسمیت شناخت که همگی حرف و تفسیر واحدی از دین ارایه می‌کردند. در زمان غیبت امام زمان علیه السلام، باز به توصیه امام زمان علیه السلام به مجتهدان مراجعه کرد. بنابراین مسیری که شیعه پیمود، کاملا عقلانی بود. ابتدا به معصوم مراجعه کرد و سپس با غیبت معصوم به غیر معصوم رجوع کرد. 👈 اهل سنت، ابتدا با لزوم وجود امام جهت تبیین و تفسیر دین مخالف بودند، ولی پس از حدود ۱۵۰ سال بعد از وفات پیامبر، به اشتباه خود پی بردند و چهار امام غیر معصوم _ احمد بن حنبل، ابوحنیفه، شافعی و مالک بن انس _ را معرفی کردند، در حالیکه این چهار امام نظریات متفاوتی داشتند. از اهلبیت پیامبر هم نبودند. 👈نقد اهل سنت: یک. اگر نظریه عدم ضرورت وجود امام برای تبیین و تفسیر دین، صحیح بود، چرا از آن برگشتید؟ دو. اگر به اشتباه خود پی بردید، چرا به جای اهلبیت پیامبر به غیر اهلبیت مراجعه کردید؟ سه. تا قبل از به رسمیت شناختن آن چهار امام، تکلیف مردم چه میشود؟ 👌به نظر شما مکتبی به حق نزدیکتر است که امامش _ علی بن ابی طالب _ شاگرد مستقیم پیامبر بوده یا مکتبی که تا حدود ۱۵۰ سال امامی نداشته و نخستین امام او، بیش از صد سال پس از پیامبر تازه متولد شده است؟ https://eitaa.com/Faryab110
0⃣2⃣📌رابطه میان فقر و بی ایمانی چیست؟ ✍ پاسخ از ظاهر برخی روایات به دست می‌آید که فقر در بی دینی انسان ها تاثیر دارد. همین نکته، گاه سبب شده تا برخی از مردم، مشکلات اقتصادی را عامل دین گریزی معرفی کنند. در این باره توجه به چند نکته ضروری است: یک. در طول تاریخ، پیروان پیامبران بیشتر از طبقه مستمندان بوده اند نه اغنیا. دو. عملاً ملازمه ای میان فقر و بی دینی نیست. چنین نیست که دینداری موجب فقر شده باشد و اگر کسی بی دین شود، فقر او از میان رود. سه. کسی که بخاطر فقر، بی دین و ایمان می‌شود، عملا شعارش این است که تا وقتی خدا به من پول می‌دهد، به او اعتقاد می ورزم. یا آنکه اگر حکومت بتواند، مشکلات اقتصادی را برطرف کند، اعتقادم به خدا را حفظ می‌کنم!! این یعنی اینکه از ابتدا او ایمان ضعیفی داشته است. چهار. کسی که دارای ایمان ضعیف است، نه تنها با فقر بلکه با رفاه، با آمدن سیل و زلزله، با از دست دادن عزیزان و ... هم می‌تواند، بی دین شود؛ چه بسیار افرادی که وقتی ثروتمند شدند، از خدا رویگردان شدند. بنابراین، کسی که دارای ایمان قوی باشد، با هیچ چیزی ایمانش را از دست نمی‌دهد. کسی هم که ایمانش ضعیف باشد، ممکن است با هر بهانه ای بی ایمان شود و فقر یکی از این عوامل است‌‌ و هیچ‌ تضمینی نیست که او اگر ثروتمند هم می‌شد، از ایمان خارج نمی‌شد. https://eitaa.com/Faryab110
1⃣2⃣📌چرا خداوند کاری به ظالمان مانند اسراییل ندارد؟ ✍ پاسخ 👈یک. بر اساس آموزه های توحیدی، هیچ چیزی خارج از ارادۀ الهی در نظام هستی تحقق نمی یابد؛ چراکه در غیر این صورت، ربوبیت تکوینی الهی محدود و ناقص شده و چنین چیزی با کامل مطلق بودن او ناسازگار خواهد بود. 👈دو. سنت الهی آن است که خداوند متعال دنیا را بر اساس نظام اسباب و مسببات پیش می برد. ازاین رو، انسان ها نیز باید از طریق اسباب کار خود را پیش ببرند، هرچند باید معتقد باشند که با ارادۀ الهی است که سبب، سببیت دارد. برای نمونه، اگر کسی احساس تشنگی کرد، خداوند متعال برای رفع این تشنگی، آب را آفریده، تا فرد به جای آنکه بنشیند و دعا کند که خدایا تشنگی ام را برطرف کن، به سوی آب رفته و با نوشیدن آب، تشنگی اش را برطرف سازد. 👈سه. اگر خداوند خودش به جای اسباب وارد صحنۀ دنیا شود، سنگ روی سنگ بند نمی شود و این عالم نظم تکوینی خود را از دست می دهد. 👈چهار. خداوند متعال به انسان ها قدرت و اختیار داده تا بتوانند به بالاترین مرتبه انسانیت یا پایین ترین مرتبۀ حیوانیت برسند. چنین نیست که اگر کسی خواست با وحشی گری، از مرتبه حیوانیت نیز پایین تر برود، خداوند مانع او شود، زیرا با مختاربودن انسان ناسازگار است. 👈 پنج. بنابراین اساساً سنت خداوند متعال این نیست که خود به طور مستقیم در این دنیا داد مظلوم را از ظالم بگیرید، او به جای آنکه خود مستقیماً وارد صحنه شود که عملاً منجر به بی نظمی عالم می شود، اسباب مقابله با ظلم را قرار داده است و تأکید کرده که انسان ها خود باید بخواهند با ظلم مبارزه کنند و اینگونه ظلم را برطرف سازند. إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ‏؛ خداوند سرنوشت هيچ قوم (و ملّتى) را تغيير نمى‏دهد مگر آنكه آنان آنچه را در خودشان است تغيير دهند.(رعد: 11) 👈شش. از آنچه گذشت و مبتنی بر مسئلۀ نظام اسباب و مسببات باید گفت که خداوند متعال، همانطور که به ظالمان قدرت و اختیار ظلم کردن را داده، به ظلم ستیزان نیز قدرت و اختیار مقابله با ظلم را داده است. اگر انسان های مدعی ظلم ستیزی، خود برای مقابله با ظالم برنخیزند، نمی توانند به خدا اعتراض کنند که چرا با ظالمان برخورد نمی کنی. دقیقاً مانند فرد تشنه که برای برداشتن آب برنمی خیزد، و از خدا می خواهد که او تشنگی اش را برطرف سازد. https://eitaa.com/Faryab110
📌هر شب یک سوال شبهه ای درباره بهشت. یک ششم کتاب‌های ادیان الهی وصف بهشت و جهنم و معاد است و در این یک ششم چیزی جز عذابهای وحشیانه جهنم و لذتهای احمقانه به چشم نمی خورد...! و یکی از دلایل بوجود آمدن بهشت اینه که اکثریت مردم دنیا را آدمهای سطح پایین و کم هوش تشکیل میدن. آدمهایی که خوردن و خوابیدن و سکس را بهترین لذات دنیا می‌بینند. یا اینکه بهشت سوای آن چیزی باشد اینها تعریف میکنند و فرضیه دوم اینکه آنجا وجود ما اینچنین که در این دنیا هستیم نخواهد بود. اراجیفی که قرنهاست دین فروشان برای چند صباحی که زنده هستند بتوانند راحت و بی دردسر و بی زحمت زندگی کنند به خورد انسانها داده اند. پاسخ چیست؟ تا فرداشب ...
هدایت شده از 
🌺🍃🌺🌹🍃🌹 خجسته میلاد با سعادت یازدهمین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام مبارکباد 🌺🍃🌺🍃🌺