مسعودی می نویسد:
«هنگامی که امام جواد ـ علیه السّلام ـ به بغداد آمد معتصم و جعفر (پسر مأمون) در فکر کشتن امام جواد ـ علیه السّلام ـ بودند،
جعفر خواهرش ام الفضل را وسیله اجرای نیرنگ خود قرار داد، زیرا می دانست که ام الفضل، با اینکه علاقه شدیدی به امام جواد داشته، از آن حضرت روی گردانده است. زیرا ام الفضل دارای فرزند نشد ولی سمانه (همسر دیگر امام) دارای فرزند گردید.
بر همین اساس ام الفضل جواب مثبت به برادرش جعفر داد و آنها مقداری زهر در درون انگور رازقی نمودند. و آن حضرت با خوردن آن انگور، مسموم شدند... (تاریخ بیهقی)
گفته شده که ام الفضل، پیکر ایشان را پس از شهادت ، سه روز بر فراز بام گذاشت و مرغها، بالهایشان را برای پیکر امام، سایهبان کرده بودند (أنوار الشهادة، ص41)
🕋شهادت امام جواد علیه السلام تسلیت باد🕋
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑🎥 فرمایش مقام معظم رهبری در دیدار با خانواده شهدا:
🔰خاطرههای شهدا باید با زبان هنر زنده نگه داشته شود.
✅هرکدام از این شهدا، موضوع یک کار هنری با ارزش اند.
📣مرکز تخصصی فرهنگ و هنر اسلامی 📣
(وابسته به مدرسه فقه هنر)
با امکان تحصیل همزمان و
❗️دریافت مدرک حوزوی و دانشگاهی❗️
برای سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در مقطع سطح سه از بین طلاب واجد شرایط که سطح دو را به پایان رساندهاند از طریق مصاحبه ورودی طلبه میپذیرد.
✅ عناوین رشتهها:
1️⃣ فقه هنر
2️⃣ حکمت هنر
3️⃣ هنر اسلامی
🟢 ثبت نام از طریق لینک:
https://isoa.ir/fh-register/
☎️ تلفن تماس: ۰۲۵۳۷۸۴۰۰۷۱
قم: خیابان هنرستان (بسیج). نبش کوچه ۲۰.
👈.... مهلت ثبت نام ۱۰ تیر ۱۴۰۲....👉
💢💢اطلاعیه✳️✳️
سایت جدید مدرسه فقه هنر
✅حاوی بخش های:
1️⃣اخبار
2️⃣همایش ها
3️⃣کرسی های علمی ترویجی
4️⃣مرکز تخصصی فرهنگ و هنر اسلامی
5️⃣مجله الکترونیکی
🌐https://isoa.ir/fh/
📌گزارش هفتمین #کرسی_علمی_ترویجی7️⃣
❇️ موضوع:
«تعلق حکم فقهی به زیبایی در مسئلهی مرجحات امام جماعت از منظر فقه امامیه و زیباییشناسی صدرالمتألهین»
🎤 خلاصه توضیحات آقای دکتر جلیلی:
💢یکی از مواردی که به عنوان مرجح مطرح است، صباحت وجه است، می گوید: «فالأصبح وجهاً»، در روایت این را دارد.
✳️ در بررسی فقهی و جایگاه فقهی مسئله نفر اولی که این مطلب را مطرح فرموده جناب صدوق پدر است که این را مطرح میکند و خود جناب صدوق هم به تبع از ایشان مطرح میکنند و جناب شیخ طوسی در برخی از آثارشان دارند، جناب سلار دیلمی هم هستند و این سیر فقهی در مقاله هست.
✅بحث بررسی مسئله از منظر جناب صدر المتألهین:
1️⃣جناب صدر المتألهین میفرماید: طبایع مردم از قبیح تنفر دارد، در حالی که به زیبایی گرایش دارند و لذا فرد زیبارو با زیبایی خودش به نحو ابزار میتواند خیلی از خواستههایش را محقق کند.
2️⃣ استدلال دوم ایشان مبتنی بر یک قاعدهی فلسفی است که «الظاهر عنوان الباطن» که حکما و عرفا این مطلب را قبول دارند.
➖➖➖➖➖➖➖
🌏متن کامل:
https://b2n.ir/f90529
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
هدایت شده از پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
📌گروه فقه فرهنگ؛ هنر و رسانه پژوهشگاه فقه معاصر با همکاری انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه برگزار میکند :
🔹 کرسی علمی؛ترویجی با عنوان :
موضوع شناسی فقهی نمایش چهره معصومین علیهم الاسلام در هنرهای دراماتیک
🔶 ارائه دهنده :
🟢 استاد نصرت الله تابش
🔷 ناقد :
🔴 حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی نهاوندی
🕒 زمان: سه شنبه ۱۳ تیرماه ۱۴٠۲
ساعت: ۱۸
🌐لینک ورود به جلسه :
https://bbb01.dte.ir/b/ggp-aag-qln-1ze
علاقمندان میتوانند برای حضور در جلسه به این آدرس مراجعه نمایند🔻
🏫 مکان: قم،خیابان شهید فاطمی(دورشهر) کوچه ۳٠ پلاک ۵۳، پژوهشگاه فقه معاصر
🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com
🆔 web site:https://new.riicj.com/
📺 فیلم و متن کامل فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولین همایش فقه هنر / دی ماه 1394
🌏https://b2n.ir/b10300
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
مدرسه فقه هنر
📌گزارش هفتمین #کرسی_علمی_ترویجی7️⃣ ❇️ موضوع: «تعلق حکم فقهی به زیبایی در مسئلهی مرجحات امام جماعت
ادامه گزارش هفتمین #کرسی_علمی_ترویجی مدرسه فقه هنر
🖋 موضوع:
«تعلق حکم فقهی به زیبایی در مسئلهی مرجحات امام جماعت از منظر فقه امامیه و زیباییشناسی صدرالمتألهین.»
🎤ناقد اول، حجت الاسلام دکتر سرانجام:
من مباحث خودم را در دو عنوان کلی قرار میدهم:
1️⃣ بحث رابطهی فقه و فلسفه: چه نسبتی بین این دو علم وجود دارد؟ این بحث مهمی است که بالأخره فلسفهی فقه چیست و چرا ما به علم فقه نیاز داریم و با دلایل و استدلالهای عقلی چرا به این روششناسی نیاز داریم؟
2️⃣ رشتهی فلسفهی هنر یا استِتیکس: شاید بتوان گفت با تسامح و یا به اشتباه در فارسی زیباییشناسی ترجمه میشود.
💢 خود الفاظی که در همین روایات استفاده شده و بعضا در صحبتهای آقای جلیلی هم مکرر به تنوع الفاظ اشاره شده است، یعنی صباحت وجه، حسن صورت و یا حسن وجه و جمال، در عربی معاصر و حتی عربی قدیمی که زمان فقها است، معانی این سه هم متفاوت است.
💠 یعنی ما جمال را برای یکسری از زیباییها استفاده میکنیم، حسن را برای یک ویژگیهای دیگری استفاده میکنیم که زیبایی را هم دربرمیگیرد و آن زیبایی ممکن است لزوما زیبایی جمالی نباشد و اصلا صباحت وجه معنای دیگری دارد.
💢یکی دیگر از بحثهایی که در این زمینه جای کار دارد جایگاه امام جماعت است و چرا باید صباحت وجه در این جایگاه مهم باشد❓
در مورد زیبایی و ازدواج شاید این بحث خیلی راحتتر پذیرفته شود. تفاوت بین این دو نکته و یا دلیلی که برای امام جماعت صباحت وجه را ذکر میکند، این هم باز جای کار در بحث فقهی دارد.
👈 بحث زیبا، زیبایی، زیباشناسی و هنر : این چهار لفظ که متأسفانه در کارهایی که عمدهی دوستان طلبهی ما انجام میدهند با یک اشتراک لفظی جابهجا استفاده میشود و اهمیت بسیار زیادی دارد.
⛔️بحثهای زیبایی اخلاقی به واسطه، بالعرض و با بحثهای فلسفی میتواند با زیبایی ظاهری گره بخورد نه به لحاظ مبانی لفظی و اینکه بگوییم این همان است.
➖➖➖➖➖➖➖
🌏متن کامل:
https://b2n.ir/f90529
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
🕋امام های علیه السلام:
مَنْ اتَّقی الله یتَّقی، وَ مَنْ اطاعَ لله یطاع، و من اطاعَ الخالق لم یبال سَخَطَ المَخْلُوقین، و مَنْ اَسْخَطَ الخالق فَلییقَنَ ان یحِلَّ به سَخَطَ المَخلوقین؛ (بحارالانوار، ج۶۸، ص۱۸۲)
1️⃣ هر کسی از خدا بترسد، مردم از او بترسند،
2️⃣ هر که خدا را اطاعت کند، از او اطاعت کنند،
3️⃣ هرکه مطیع آفریدگار باشد، باکی از خشم مخلوق ندارد،
4️⃣ هر که خالق را به خشم آورد، باید یقین کند که به خشم مخلوق دچار میشود.
🌹میلاد #امام_هادی علیه السلام مبارک🌹
ادامه گزارش هفتمین #کرسی_علمی_ترویجی مدرسه فقه هنر
🖋موضوع:
«تعلق حکم فقهی به زیبایی در مسئلهی مرجحات امام جماعت از منظر فقه امامیه و زیباییشناسی صدرالمتألهین.»
🎤 بیانات آقای دکتر مجید احسن (ناقد):
✳️ آدرسهای درجه دوم در کار کمی رهزن است، آن هم کار به این ارزشمندی. مثلا در شکلگیری علم زیباییشناسی، با مسامحه فلسفهی هنر و امثال این عناوین مشابه.
🔰 مقاله از بعضی از مباحث به لحاظ شکلی سریع عبور کرده است و چه بسا خوب بود به اختلافات اشاره میکرد.
❇️در بحث خود زیبایی، در نحوهی تحقق زیبایی، اختلاف نظرهای شدیدی وجود دارد، بین خود اندیشمندان این حوزه و کسانی که در سنت فلسفهی اسلامی هم در دوران متأخر به این مسئله اندیشیدهاند اتفاق نظر ندارند. یعنی نویسنده باید این توجه را به خواننده بدهد که من میدانم مثلا در نحوهی تحقق زیبایی ممکن است بین اندیشمندان حتی حکمت متعالیه اختلاف نظر وجود داشته باشد .
💠 اما چند نکتهی محتوایی:
1️⃣در بحث مرحوم ابن فحد حلی که «فالأصبح وجها» مطرح شده است، این تعبیر «و عرَضاً» یا «عَرضاً» و یا «عِرضاً»، هر سه قابل خواندن است.
2️⃣در بخش ادلهی نقلی وقتی میرسد روایات متعدد ذکر میشود، اما در همان ابتدا به یک آیه استناد داده میشود که «فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَرًا سَوِيا»، اما آیات دیگر ذکر نمیشود.
3️⃣آن چیزی که به نظر میرسد در کل ساختار مقاله اتفاق افتاده این اشکال به نحو جدی وجود دارد که خلط حقیقت به اعتبار شده است.
این خلط خیلی خلط جدی است که به نظرم کل آن هدفگذاری مقاله را محل اشکال بنیادین و جدی قرار میدهد.
➖➖➖➖➖➖➖
🌏متن کامل:
https://b2n.ir/f90529
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
#مجله_الکترونیکی3️⃣1️⃣
🎞چند راهحل برای اجتهاد نو در حکم موضوعات هنری📺
🖋یادداشتی از حجتالاسلام یاسر امینیان، استاد سطوح عالی:
🔰گرچه در ادله نقلیه، عنوان هنر که در عربی امروز «فن» خوانده میشود متعلق حکمی شرعی قرار نگرفته است، اما برخی مصادیق آن مثل مجسمهسازی و نقاشی و آواز و… بهعنوان متعلق احکام شرعی قرار گرفتهاند.
✅در یک جمعبندی کلی از این احکام میتوان گفت غالب شاخههای هنر مورد تشویق قرار نگرفتهاند، چه اینکه حکمشان اباحه بوده است یا اینکه منهی عنه گردیدهاند.
✳️باتوجهبه این احکام، این تصویر در اذهان شکل گرفته است که اسلام نسبت به هنر نظر مثبتی ندارد. چهبسا زیست متشرعه هم موید همین تصویر باشد؛
💢چون در طول تاریخ اسلام غالب مؤمنین به غالب این شاخههای هنری نمیپرداختند ...
🛑با تحولات تمدنی قرون اخیر و تکثر عرصههای هنر و تقویت کارکرد آن در زندگی بشر، اقبال و احساس نیاز بیشتری را به هنر شاهدیم. این مسئله بهضمیمه تغییری که در برخی فتاوای شایع مشاهده شده است
⛔️مثل نجاست اهل کتاب یا بطلان بیع نجاسات ، این سؤال را ایجاد میکند که آیا میتوان این تغییر را در زمینه هنر هم ایجاد کرد؟
👈در این یادداشت، به راههایی که زمینهساز این تغییرند اشاره میشود:
1️⃣ انکار نظارت نصوص شرعی به زمان ما.
2️⃣تغییر موضوع واقعی.
3️⃣عناوین ثانویه.
4️⃣رهایی از پیشزمینهها.
➖➖➖➖➖➖➖
🌏متن کامل یادداشت: https://b2n.ir/d74875
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
#مجله_الکترونیکی 4️⃣1️⃣
❇️اگر فقها هنرشناس باشند زبان مفاهمه با هنرمندان را پیدا میکنند.
🎤گفتگو با حجتالاسلام محمدصادق لیراوی، مدیر مرکز پژوهشهای اسلامی رسانه
🖊جذابیت مقوله هنر و گستره تأثیرگذاری آن در میان مردم، تا بدانجاست که شاید بتوان گفت تمام ابناء بشر به نحوی با آن درگیر بوده و در تعامل هستند.
🎞برخی از هنرمندان معتقدند بعضی فتاوای فقهی، ناشی از ناآشنایی مفتی با موضوع مسئله است وگرنه اگر موضوع مسئله برای وی روشن میشد، اینچنین فتوا نمیداد.
📺بهعنوان نمونه، معتقدند اساساً نگارش نمایشنامه و فیلمنامه به منزله قرینه لبّی برای غیرواقعی بودنِ داستان است؛ لذا اساساً دروغ و کذاب در نمایشنامه و فیلمنامه راه ندارد.
🛑به نظر میرسد بسیاری از فتاوای فقها، مانند وجود کذب در ادبیات، قصد جدی از جملات عاشقانه ردوبدل شده بین بازیگران نقش زن و شوهر و … ناشی از نادرستی موضوعشناسی دقیق هنر است. آیا با این گزاره موافقید؟ برای حل آن، چه باید کرد❓
👈چرا فقها علیرغم قول به حجیت قول خبره، به نظریات هنرمندان دررابطه با چیستی و ابعاد هنرشان توجهی نمیکنند و خودشان در قامت موضوع شناس، وارد میشوند❓
✅آیا برای شناخت موضوعات هنری، لازم است فقیه، خودش اطلاعاتی از هنر به دست آورد یا آنکه صرفاً میتواند بر نظر هنرمندان متعهد اعتماد کند❓
➖➖➖➖➖➖➖
🌏متن کامل یادداشت:
https://b2n.ir/f39878
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
#مجله_الکترونیکی 5️⃣1️⃣
🧕کلاه گیسهای متعارف، میتواند بهعنوان حجاب قرار گیرد!
🎤گفتگو با استاد علی اکبر خادمالذاکرین استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم:
✳️استفاده از کلاهگیس هم در میان بانوان از قدیم مرسوم بوده است و هم مدتهاست که در هنرهای نمایشی مورد استفاده قرار میگیرد.
✅استفاده از کلاهگیس در هنرهای نمایشی البته هم برای مردان مرسوم است و هم برای بانوان، ولی از آنجا که مردان نه ملزم به رعایت حجاب سر هستند و نه الزامی در آشکارنکردن زینت ندارند، لذا به لحاظ فقهی، شکی در اباحه استفاده از آن برای ایشان وجود ندارد. اما در رابطه با استفاده بانوان از کلاهگیس که از شیوههای مرسوم در گریم بازیگران است، پرسش فقهی وجود دارد.
👈استاد علی اکبر خادمالذاکرین معتقد است صرف استفاده از کلاهگیس برای بانوان محذوری ندارد بلکه در صورتی دارای اشکال است که مصداق زینت تلقی شود یا ایجاد مفسده نماید.
🎤اگر کلاهگیس بهصورت متعارف باشد، یعنی مثل دیگر زنان که مو دارند، بهطوری باشد که عرفاً زینت حساب نشود اشکال ندارد. اما اگر کلاهگیس جنبه زینت داشته باشد مثلاً کلاهگیسهایی که امروزه مرسوم است که قطعاً اگر خودش مو داشت، به این زیبایی نبود، این کلاهگیس زینت بهحساب میآید.
⛔️حجاب را که خداوند قرار داده برای این است که زینتها پوشیده باشد. حال اگر قرار باشد کلاهگیس، خودش زینت باشد، پوشیدنش اشکال دارد. پس کلاهگیسی که زرقوبرق دارد بهعنوان حجاب دیگر مورد قبول نیست.
➖➖➖➖➖➖➖
🌏متن کامل یادداشت: https://b2n.ir/b98563
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
#مقالات_هنری5️⃣
📌عنوان:
«نسبت هنر سنتی و صنایع دستی از دیدگاه سنتگرایان»
🖋چکیده:
در اندیشه سنتگرایان، هنر در تمدن سنتی، که هیچ امری در آن خارج از محدوده سنت که با حقیقت الهی همراستا است، حق موجودیت ندارد، دارای تعاریف مختص به خود است که به آن "هنر سنتی" میگویند.
💠از طرفی، ما در پیشینه تمدنی خود، با صنایع دستی روبهرو هستیم که فعالیتی تولیدی با تکیه بر نیروی دست است و در تعریف رایج، هنر محسوب نمیشود. برای آنکه صنایع دستی در حیطه هنر جای گیرد، با مسائلی مواجه خواهیم شد که میتوان به شأن خلاقیت این هنر دستی، کاربردی بودن، آمیختگی آن با زندگی روزمره و موارد دیگر موجود در این هنر اشاره نمود.
🛑با توجه به معنایی که سنتگرایان در جامعه مدرن و سنتی نسبت به هنر قائل هستند، میتوان از آن برای ارزیابی شأن هنری صنایع دستی بهره برد.
از منظر سنتگرایان چه نسبتی میان هنر سنتی و صنایع دستی موجود است❓
در این مقاله با مقایسه مفهوم هنر سنتی و ویژگیهای آن با مفهوم صنایع دستی و ویژگیهای مرتبط با آن از اندیشه سنتگرایان، به این نتیجه دست خواهیم یافت که صنایع دستی در چارچوب مفهوم هنر سنتی جای دارد و مشخصههای هنر سنتی در صنایع دستی آشکار هستند و صنایع دستی، یکی از بارزترین نمودهای هنر سنتی محسوب میشود.
✅ به همین دلیل، اشکالاتی که در تفکر مدرن بر بینش و هنر سنتی وارد میشوند، قابل رفع خواهند بود.
📚منبع:
🌐https://ph.aui.ac.ir/article-1-1162-fa.html
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehon
#مجله_الکترونیکی 6️⃣1️⃣
👱🏾♀️حکم فقهی نمایش بانوان مسلمان و غیرمسلمان بدحجاب ایرانی و غیرایرانی
🖋یادداشت حجت الاسلام یاسر امینیان
💠یکی از مسائل مورد ابتلای هنرهای نمایشی کشورهای اسلامی از جمله ایران، نمایش بانوان بدحجاب، چه ایرانی و چه غیرایرانی است. از سویی، جامعه مذهبی، تقاضای عدم پخش این تصاویر را دارند و از سویی دیگر، اقتضائات فیلمنامه و … مستلزم پخش اینگونه تصاویر است.
👀 نگاهکردن به بدن و موی زن نامحرم، به اجماع فقها حرام است. این حکم آنچنان واضح است که فقها در کتابهای استدلالی کمتر بدان پرداختهاند، بلکه بیشتر از حدود و ثغور و مستثنیات آن بحث کردهاند.
📺 باتوجهبه اینکه فیلم و عکس، از ابداعات بشر در عصر جدید است، برای حکم این موضوع، از منابع دینی یا نظرات فقهای متقدم، مطلب صریح و روشنی نداریم، اما شاید برخی ادله یا عناوین، بهنوعی شامل این موضوع هم بشوند. ادله احتمالی حرمت عبارتاند از:
1️⃣ ادله حرمت نظر به اجنبیه.
2️⃣ استدلال به آیه شریفه «وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِن».
3️⃣ استدلال از طریق وحدت مناط.
4️⃣ هتک حرمت و ایذا.
پرسشی که در این قسمت مطرح است این است آیا ایرانی بودن یا غیرایرانی بودن، باعث تفاوت در احکامی که تاکنون گفتیم میشود❓
✳️هم با تحلیل و بررسی ادله و منابع فتاوا مشخص میشود، قومیت و ملیت هیچ تأثیری در حکم ندارد.
➖➖➖➖➖➖➖
🌏متن کامل یادداشت: https://b2n.ir/g46292
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar