eitaa logo
مدرسه فقه هنر
177 دنبال‌کننده
225 عکس
33 ویدیو
2 فایل
ارتباط: @fegh_honar (حضرتی) 02537840071 سایت: https://isoa.ir/fh/
مشاهده در ایتا
دانلود
مدرسه فقه هنر
📌گزارش هفتمین #کرسی_علمی_ترویجی7️⃣ ❇️ موضوع: «تعلق حکم فقهی به زیبایی در مسئله‌ی مرجحات امام جماعت
ادامه گزارش هفتمین مدرسه فقه هنر 🖋 موضوع: «تعلق حکم فقهی به زیبایی در مسئله‌ی مرجحات امام جماعت از منظر فقه امامیه و زیبایی‌شناسی صدرالمتألهین.» 🎤ناقد اول، حجت الاسلام دکتر سرانجام: من مباحث خودم را در دو عنوان کلی قرار می‌دهم: 1️⃣ بحث رابطه‌ی فقه و فلسفه: چه نسبتی بین این دو علم وجود دارد؟ این بحث مهمی است که بالأخره فلسفه‌ی فقه چیست و چرا ما به علم فقه نیاز داریم و با دلایل و استدلال‌های عقلی چرا به این روش‌شناسی نیاز داریم؟ 2️⃣ رشته‌ی فلسفه‌ی هنر یا استِتیکس: شاید بتوان گفت با تسامح و یا به اشتباه در فارسی زیبایی‌شناسی ترجمه می‌شود. 💢 خود الفاظی که در همین روایات استفاده شده و بعضا در صحبت‌های آقای جلیلی هم مکرر به تنوع الفاظ اشاره شده است، یعنی صباحت وجه، حسن صورت و یا حسن وجه و جمال، در عربی معاصر و حتی عربی قدیمی که زمان فقها است، معانی این سه هم متفاوت است. 💠 یعنی ما جمال را برای یک‌سری از زیبایی‌ها استفاده می‌کنیم، حسن را برای یک ویژگی‌های دیگری استفاده می‌کنیم که زیبایی را هم دربرمی‌گیرد و آن زیبایی ممکن است لزوما زیبایی جمالی نباشد و اصلا صباحت وجه معنای دیگری دارد. 💢یکی دیگر از بحث‌هایی که در این زمینه جای کار دارد جایگاه امام جماعت است و چرا باید صباحت وجه در این جایگاه مهم باشد❓ در مورد زیبایی و ازدواج شاید این بحث خیلی راحت‌تر پذیرفته شود. تفاوت بین این دو نکته و یا دلیلی که برای امام جماعت صباحت وجه را ذکر می‌کند، این هم باز جای کار در بحث فقهی دارد. 👈 بحث زیبا، زیبایی، زیباشناسی و هنر : این چهار لفظ که متأسفانه در کارهایی که عمده‌ی دوستان طلبه‌ی ما انجام می‌دهند با یک اشتراک لفظی جابه‌جا استفاده می‌شود و اهمیت بسیار زیادی دارد. ⛔️بحث‌های زیبایی اخلاقی به واسطه، بالعرض و با بحث‌های فلسفی می‌تواند با زیبایی ظاهری گره بخورد نه به لحاظ مبانی لفظی و این‌که بگوییم این همان است. ➖➖➖➖➖➖➖ 🌏متن کامل: https://b2n.ir/f90529 ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
🕋امام های علیه السلام: مَنْ اتَّقی الله یتَّقی، وَ مَنْ اطاعَ لله یطاع، و من اطاعَ الخالق لم یبال سَخَطَ المَخْلُوقین، و مَنْ اَسْخَطَ الخالق فَلییقَنَ ان یحِلَّ به سَخَطَ المَخلوقین؛ (بحارالانوار، ج۶۸، ص۱۸۲) 1️⃣ هر کسی از خدا بترسد، مردم از او بترسند، 2️⃣ هر که خدا را اطاعت کند، از او اطاعت کنند، 3️⃣ هرکه مطیع آفریدگار باشد، باکی از خشم مخلوق ندارد، 4️⃣ هر که خالق را به خشم آورد، باید یقین کند که به خشم مخلوق دچار می‌شود. 🌹میلاد علیه السلام مبارک🌹
ادامه گزارش هفتمین مدرسه فقه هنر 🖋موضوع: «تعلق حکم فقهی به زیبایی در مسئله‌ی مرجحات امام جماعت از منظر فقه امامیه و زیبایی‌شناسی صدرالمتألهین.» 🎤 بیانات آقای دکتر مجید احسن (ناقد): ✳️ آدرس‌های درجه دوم در کار کمی رهزن است، آن هم کار به این ارزشمندی. مثلا در شکل‌گیری علم زیبایی‌شناسی، با مسامحه فلسفه‌ی هنر و امثال این عناوین مشابه. 🔰 مقاله از بعضی از مباحث به لحاظ شکلی سریع عبور کرده است و چه بسا خوب بود به اختلافات اشاره می‌کرد. ❇️در بحث خود زیبایی، در نحوه‌ی تحقق زیبایی، اختلاف نظرهای شدیدی وجود دارد، بین خود اندیشمندان این حوزه و کسانی که در سنت فلسفه‌ی اسلامی هم در دوران متأخر به این مسئله اندیشیده‌اند اتفاق نظر ندارند. یعنی نویسنده باید این توجه را به خواننده بدهد که من می‌دانم مثلا در نحوه‌ی تحقق زیبایی ممکن است بین اندیشمندان حتی حکمت متعالیه اختلاف نظر وجود داشته باشد . 💠 اما چند نکته‌ی محتوایی: 1️⃣در بحث مرحوم ابن فحد حلی که «فالأصبح وجها» مطرح شده است، این تعبیر «و عرَضاً» یا «عَرضاً» و یا «عِرضاً»، هر سه قابل خواندن است. 2️⃣در بخش ادله‌ی نقلی وقتی می‌رسد روایات متعدد ذکر می‌شود، اما در همان ابتدا به یک آیه استناد داده می‌شود که «فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَرًا سَوِيا»، اما آیات دیگر ذکر نمی‌شود. 3️⃣آن چیزی که به نظر می‌رسد در کل ساختار مقاله اتفاق افتاده این اشکال به نحو جدی وجود دارد که خلط حقیقت به اعتبار شده است. این خلط خیلی خلط جدی است که به نظرم کل آن هدف‌گذاری مقاله را محل اشکال بنیادین و جدی قرار می‌دهد. ➖➖➖➖➖➖➖ 🌏متن کامل: https://b2n.ir/f90529 ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
️⃣1️⃣ 🎞چند راه‌حل برای اجتهاد نو در حکم موضوعات هنری📺 🖋یادداشتی از حجت‌الاسلام‌ یاسر امینیان، استاد سطوح عالی: 🔰گرچه در ادله نقلیه، عنوان هنر که در عربی امروز «فن» خوانده می‌شود متعلق حکمی شرعی قرار نگرفته است، اما برخی مصادیق آن مثل مجسمه‌سازی و نقاشی و آواز و… به‌عنوان متعلق احکام شرعی قرار گرفته‌اند. ✅در یک جمع‌بندی کلی از این احکام می‌توان گفت غالب شاخه‌های هنر مورد تشویق قرار نگرفته‌اند، چه اینکه حکمشان اباحه بوده است یا اینکه منهی عنه گردیده‌اند. ✳️باتوجه‌به این احکام، این تصویر در اذهان شکل گرفته است که اسلام نسبت به هنر نظر مثبتی ندارد. چه‌بسا زیست متشرعه هم موید همین تصویر باشد؛ 💢چون در طول تاریخ اسلام غالب مؤمنین به غالب این شاخه‌های هنری نمی‌پرداختند ... 🛑با تحولات تمدنی قرون اخیر و تکثر عرصه‌های هنر و تقویت کارکرد آن در زندگی بشر، اقبال و احساس نیاز بیشتری را به هنر شاهدیم. این مسئله به‌ضمیمه تغییری که در برخی فتاوای شایع مشاهده شده است ⛔️مثل نجاست اهل کتاب یا بطلان بیع نجاسات ، این سؤال را ایجاد می‌کند که آیا می‌توان این تغییر را در زمینه هنر هم ایجاد کرد؟ 👈در این یادداشت، به راه‌هایی که زمینه‌ساز این تغییرند اشاره می‌شود: 1️⃣ انکار نظارت نصوص شرعی به زمان ما. 2️⃣تغییر موضوع واقعی. 3️⃣عناوین ثانویه. 4️⃣رهایی از پیش‌زمینه‌ها. ➖➖➖➖➖➖➖ 🌏متن کامل یادداشت: https://b2n.ir/d74875 ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
4️⃣1️⃣ ❇️اگر فقها هنرشناس باشند زبان مفاهمه با هنرمندان را پیدا می‌کنند. 🎤گفتگو با حجت‌الاسلام محمدصادق لیراوی، مدیر مرکز پژوهش‌های اسلامی رسانه 🖊جذابیت مقوله هنر و گستره تأثیرگذاری آن در میان مردم، تا بدان‌جاست که شاید بتوان گفت تمام ابناء بشر به نحوی با آن درگیر بوده و در تعامل هستند. 🎞برخی از هنرمندان معتقدند بعضی فتاوای فقهی، ناشی از ناآشنایی مفتی با موضوع مسئله است وگرنه اگر موضوع مسئله برای وی روشن می‌شد، این‌چنین فتوا نمی‌داد. 📺به‌عنوان نمونه، معتقدند اساساً نگارش نمایشنامه و فیلمنامه به منزله قرینه لبّی برای غیرواقعی بودنِ داستان است؛ لذا اساساً دروغ و کذاب در نمایشنامه و فیلمنامه راه ندارد. 🛑به نظر می‌رسد بسیاری از فتاوای فقها، مانند وجود کذب در ادبیات، قصد جدی از جملات عاشقانه ردوبدل شده بین بازیگران نقش زن و شوهر و … ناشی از نادرستی موضوع‌شناسی دقیق هنر است. آیا با این گزاره موافقید؟ برای حل آن، چه باید کرد❓ 👈چرا فقها علی‌رغم قول به حجیت قول خبره، به نظریات هنرمندان دررابطه ‌با چیستی و ابعاد هنرشان توجهی نمی‌کنند و خودشان در قامت موضوع شناس، وارد می‌شوند❓ ✅آیا برای شناخت موضوعات هنری، لازم است فقیه، خودش اطلاعاتی از هنر به دست آورد یا آنکه صرفاً می‌تواند بر نظر هنرمندان متعهد اعتماد کند❓ ➖➖➖➖➖➖➖ 🌏متن کامل یادداشت: https://b2n.ir/f39878 ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
5️⃣1️⃣ 🧕کلاه گیس‌های متعارف، می‌تواند به‌عنوان حجاب قرار گیرد! 🎤گفتگو با استاد علی اکبر خادم‌الذاکرین استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم: ✳️استفاده از کلاه‌گیس هم در میان بانوان از قدیم مرسوم بوده است و هم مدتهاست که در هنرهای نمایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ✅استفاده از کلاه‌گیس در هنرهای نمایشی البته هم برای مردان مرسوم است و هم برای بانوان، ولی از آنجا که مردان نه ملزم به رعایت حجاب سر هستند و نه الزامی در آشکارنکردن زینت ندارند، لذا به لحاظ فقهی، شکی در اباحه استفاده از آن برای ایشان وجود ندارد. اما در رابطه با استفاده بانوان از کلاه‌گیس که از شیوه‌های مرسوم در گریم بازیگران است، پرسش فقهی وجود دارد. 👈استاد علی اکبر خادم‌الذاکرین معتقد است صرف استفاده از کلاه‌گیس برای بانوان محذوری ندارد بلکه در صورتی دارای اشکال است که مصداق زینت تلقی شود یا ایجاد مفسده نماید. 🎤اگر کلاه‌گیس به‌صورت متعارف باشد، یعنی مثل دیگر زنان که مو دارند، به‌طوری باشد که عرفاً زینت حساب نشود اشکال ندارد. اما اگر کلاه‌گیس جنبه زینت داشته باشد مثلاً کلاه‌گیس‌هایی که امروزه مرسوم است که قطعاً اگر خودش مو داشت، به این زیبایی نبود، این کلاه‌گیس زینت به‌حساب می‌آید. ⛔️حجاب را که خداوند قرار داده برای این است که زینت‌ها پوشیده باشد. حال اگر قرار باشد کلاه‌گیس، خودش زینت باشد، پوشیدنش اشکال دارد. پس کلاه‌گیسی که زرق‌وبرق دارد به‌عنوان حجاب دیگر مورد قبول نیست. ➖➖➖➖➖➖➖ 🌏متن کامل یادداشت: https://b2n.ir/b98563 ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
️⃣ 📌عنوان: «نسبت هنر سنتی و صنایع‌ دستی از دیدگاه سنت‌گرایان» 🖋چکیده: در اندیشه سنت‌گرایان، هنر در تمدن سنتی، که هیچ امری در آن خارج از محدوده سنت که با حقیقت الهی هم‌راستا است، حق موجودیت ندارد، دارای تعاریف مختص به خود است که به آن "هنر سنتی" می‌گویند. 💠از طرفی، ما در پیشینه تمدنی خود، با صنایع ‌دستی روبه‌رو هستیم که فعالیتی تولیدی با تکیه بر نیروی دست است و در تعریف رایج، هنر محسوب نمی‌شود. برای آنکه صنایع دستی در حیطه هنر جای گیرد، با مسائلی مواجه خواهیم شد که می‌توان به شأن خلاقیت این هنر دستی، کاربردی بودن، آمیختگی آن با زندگی روزمره و موارد دیگر موجود در این هنر اشاره نمود. 🛑با توجه به معنایی که سنت‌گرایان در جامعه مدرن و سنتی نسبت به هنر قائل هستند، می‌توان از آن برای ارزیابی شأن هنری صنایع‌ دستی بهره برد. از منظر سنت‌گرایان چه نسبتی میان هنر سنتی و صنایع دستی موجود است❓ در این مقاله با مقایسه مفهوم هنر سنتی و ویژگی‌های آن با مفهوم صنایع دستی و ویژگی‌های مرتبط با آن از اندیشه سنت‌گرایان، به این نتیجه دست خواهیم یافت که صنایع‌ دستی در چارچوب مفهوم هنر سنتی جای دارد و مشخصه‌های هنر سنتی در صنایع دستی آشکار هستند و صنایع دستی، یکی از بارزترین نمودهای هنر سنتی محسوب می‌شود. ✅ به همین دلیل، اشکالاتی که در تفکر مدرن بر بینش و هنر سنتی وارد می‌شوند، قابل رفع خواهند بود. 📚منبع: 🌐https://ph.aui.ac.ir/article-1-1162-fa.html ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehon
6️⃣1️⃣ 👱🏾‍♀️حکم فقهی نمایش بانوان مسلمان و غیرمسلمان بدحجاب ایرانی و غیرایرانی 🖋یادداشت حجت الاسلام یاسر امینیان 💠یکی از مسائل مورد ابتلای هنرهای نمایشی کشورهای اسلامی از جمله ایران، نمایش بانوان بدحجاب، چه ایرانی و چه غیرایرانی است. از سویی، جامعه مذهبی، تقاضای عدم پخش این تصاویر را دارند و از سویی دیگر، اقتضائات فیلمنامه و … مستلزم پخش این‌گونه تصاویر است. 👀 نگاه‌کردن به بدن و موی زن نامحرم، به اجماع فقها حرام است. این حکم آن‌چنان واضح است که فقها در کتاب‌های استدلالی کمتر بدان پرداخته‌اند، بلکه بیشتر از حدود و ثغور و مستثنیات آن بحث کرده‌اند. 📺 باتوجه‌به اینکه فیلم و عکس، از ابداعات بشر در عصر جدید است، برای حکم این موضوع، از منابع دینی یا نظرات فقهای متقدم، مطلب صریح و روشنی نداریم، اما شاید برخی ادله یا عناوین، به‌نوعی شامل این موضوع هم بشوند. ادله احتمالی حرمت عبارت‌اند از: 1️⃣ ادله حرمت نظر به اجنبیه. 2️⃣ استدلال به آیه شریفه «وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِن». 3️⃣ استدلال از طریق وحدت مناط. 4️⃣ هتک حرمت و ایذا. پرسشی که در این قسمت مطرح است این است آیا ایرانی بودن یا غیرایرانی بودن، باعث تفاوت در احکامی که تاکنون گفتیم می‌شود❓ ✳️هم با تحلیل و بررسی ادله و منابع فتاوا مشخص می‌شود، قومیت و ملیت هیچ تأثیری در حکم ندارد. ➖➖➖➖➖➖➖ 🌏متن کامل یادداشت: https://b2n.ir/g46292 ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
🕋داغ یکدشت شهید و غم یک دشت اسیر این همه بار گران بر تن بیمار من است 🕋پای در سلسله ودست به دامان وصال دشمن از بی خردی در پی آزار من است 🕋دشمنم بسته به زنجیر ولی غافل از آن که بر انداختن ریشه او کار من است ⚫️شهادت حضرت سیدالساجدین علیه السلام تسلیت باد. ⚫️ 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
7️⃣1️⃣ 📌هنر مدرن با فقه نمایش، در تعارض است! 🎤گفتگوی اختصاصی با آیت‌الله سید مجتبی نورمفیدی رئیس پژوهشگاه فقه معاصر: 🎞 «نمایش» یک معنای وسیعی دارد که شامل چندین رشته از رشته‌های هنر می‌شود. در یک تلقی از نمایش، «نمایش» عبارت است از حرکات خاصی که انسان برای بیان و توصیف‌کردن حالت ویژه‌ای انجام می‌دهد. در این تلقی، نمایش شامل مجموعه‌‌ای از هنرها، مثل رقص، اپرا، سینما، سیرک، شعبده‌بازی و امثال اینها می‌شود. 🛑سوال: مهم‌ترین چالش‌های فراروی فقه نمایش، چه اموری است❓ 1️⃣یکی از عمیق‌ترین چالش‌ها، این است که حدود مفهومیِ «نمایش» ابهام‌آلود است؛ یعنی حدود و ثغور مفهومی آن چندان که بایسته است روشن نشده است. 2️⃣چالش دیگر، عدم شناخت و درک دقیق و صحیح از موضوعات و مسائل هنر نمایش است. 3️⃣چالش سوم، این است که «فقه نمایش» فاقد یک شبکه نظام مسائل مدوّن و منّظم است؛ بنابراین اگر بخواهد به‌صورت یک دانش نظام‌مند مطرح شود چاره‌ای جز تدوین و شکل‌دادن چنین شبکه‌ای از نظام مسائل ندارد. 4️⃣چالش چهارم، عدم وجود منابع کافی و مدوّن است. 5️⃣چالش پنجم، عدم وجود دانش‌های میان‌رشته‌ای مرتبط با «فقه نمایش» است. 6️⃣چالش ششم، عدم درک مشترک میان اهالی هنر و فقه‌پژوهان است. 🛑سوال: فقها غالباً میانه خوبی با هنرهای نمایشی (اعم از تئاتر، سینما و تلویزیون) ندارند. به نظر شما، چه پیش‌فرض‌ها و مبانی‌ای موجب این قضاوت از ناحیه ایشان شده است⁉️ 👈پاسخ این سوال و ادامه گفتگو👇👇 https://b2n.ir/s39331 ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
8️⃣1️⃣ 📌باید پذیرفت که نه هنرمندان، بی‌دین هستند و نه علما، متحجر‼️ 🎤 گفتگو با حجت الاسلام سلمان رضوانی، مدیر دفتر پژوهش‌های بنیادین مرکز پژوهش‌های اسلامی رسانه: ❇️ ما اساساً به مسئله تخیل، رؤیا و روایت‌های تصویری توجه نداریم. به همین دلیل از جنبه‌های هنری و نمایشی دین به‌کلی غافل مانده‌ایم. چه‌بسا مخالفت‌هایی با حوزه هنر و نمایش نیز داریم. 🛑مهم‌ترین چالش‌های فرا روی فقه نمایش، چه اموری است❓ ✅یکی از چالش‌های اساسی فراروی فقه نمایش این است که ما در تبیین تعالیم دینی خویش، بیشتر به مفاهیم توجه داریم تا به روایت‌های بصری.... ما اساساً به مسئله تخیل، رؤیا و روایت‌های تصویری توجه نداریم. به همین دلیل از جنبه‌های هنری و نمایشی دین به‌کلی غافل مانده‌ایم. 🛑غیر از چالش‌های عمومی فقه‌های نوپدید ، چه چالش‌های اختصاصی فراروی فقه نمایش قرار دارد⁉️ ✅وقتی نهاد دین، اساساً اعتقاد و باوری به هنر و هنرهای نمایشی ندارد، باوری به روایت‌های بصری ندارد، اصولاً ممکن نیست قواعد تصویری شکل بگیرد و نگارش‌ها و نگاشته‌های علمی اتفاق بیفتد. همه اینها معلول عوامل اساسی‌تری هستند که قبلاً بدان اشاره شد. 🛑فقها غالباً میانه خوبی با هنرهای نمایشی ندارند. ، چه پیش‌فرض‌ها و مبانی‌ای موجب این قضاوت شده است❓ ✅یکی از دلایلی که اساساً هنرهای نمایشی با حوزه معارف دینی هیچ دیالوگی برقرار نشده همین نزدیک ‌نشدن حوزه‌های فلسفی به همدیگر است.... 👈 ادامه این گفتگو🔻🔻 https://b2n.ir/h96009 ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
🏴در چهرهء خود هیبت زهرا دارد 🏴بر دوش ابالفضل علی جا دارد 🏴با این که سه ساله است مانند عمو 🏴در دادن حاجت ید طولا دارد ⚫️سالروز شهادت دردانه سیدالشهداء، بر امام زمان عج و محبین اهلبیت ع تسلیت باد.⚫️ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
9️⃣1️⃣ 🎤گفتگو با آیت‌الله سید مجتبی نورمفیدی: ✳️ امروزه سؤالات فقط در این حد نیست که آیا می‌توان چهره زن یا پوشش زن را به‌گونه‌ای که در موازین شرعی منطبق نیست، نشان داد یا نه❓ مثلاً مرد می‌تواند زن را گریم کند و برعکس یا نه❓سؤالات فراتر از این‌هاست. این چالش‌ها باید در فقه هنر و فلسفه فقه هنر مورد بررسی قرار گیرد. 📺 در تعریف هنر، با طیف وسیعی از دیدگاه‌ها و اندیشه‌ها مواجهیم که اگر بر اساس این اختلاف انظار و آرا، بخواهیم فقه هنر را تعریف کنیم باید به‌موازات تعاریفی که برای هنر شده است، فقه هنر را هم مورد تعریف قرار دهیم؛ ... ✅ برای اینکه بتوانیم موضع فقه را دراین‌رابطه معلوم کنیم، بنا را بر این می‌گذاریم که هنر جلوه‌ای از حالات درونی انسان است که به‌صورت یک فعل بروز پیدا می‌کند. ❇️وقتی صحبت از فقه هنر پیش می‌آید اولین چیزی که به ذهن یک پژوهشگر در حوزه فقه می‌آید این است که پیشینه آن را در کتاب‌های فقهی، از حیث موضوعات، پرسش‌ها و مسائل جستجو کند. ادله را ببیند و موضوعاتی از قبیل نقاشی و تصویر ذی‌روح یا غیر ذی‌روح و مسئله غنا و موسیقی و آلات موسیقی را مورد بررسی قرار دهد. بعد به مسئله نمایش می‌رسیم که به شکل بسیط در گذشته مطرح بوده است، در قالب اموری مانند تشبه رجال به نساء و برعکس یا مسئله اختلاط؛ ⛔️اما مقوله هنر حتی در همین موضوعاتی که پیشینه و سابقه دارد کاملاً با گذشته متفاوت شده است. 👈 ادامه این گفتگو🔻🔻🔻 https://B2n.ir/p19563 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
️⃣ 🛑فساد از نظر آیات و روایات با تأکید بر شناسایی جرم انگاری ادعای مهدویت و انعکاس آن در پوسترهای معاصر⛔️ 🖊محمدرسول آهنگران/ محمدعلی عرب عامری 🔰چکیده: وجود برخی خلأهای جامعه به لحاظ نیاز به معنویت باعث شده است که شیفتگان معنویت برای ارضای این نیاز به غلط به دامان بعضی مدعیان پناه ببرند؛ اگر این افراد به حال خود رها شوند منشأ فساد بخشی از جامعه می‌شوند و امنیت روانی و معنوی جامعه را تهدید می‌کنند. ❇️حال سؤال اینجاست که آیا شارع مقدس که روی امنیت جانی مردم حساس است و برای فساد فی‌الارضی که منجر به تهدید جانی شود و برای امنیت روانی و اجتماعی مردم نیز اهمیت قائل است یا نه⁉️ 💠 مسئله مهدویت به‌عنوان یکی از موضوعات مهم در جامعۀ مذهبی سبب شده است تا گاه افرادی به طرح ادعای مهدویت بپردازند. بررسی این مسئله از نظر جرم‌شناسی یکی از مباحث محوری در جامعۀ امروزی است. 🖋پژوهش حاضر به روش توصیفی و تحلیلی و با تکیه بر داده‌های منابع کتابخانه‌ای به رشتۀ تحریر درآمده است. یافته‌های پژوهش حاکی از این است که با تکیه بر آیات و روایات برجای مانده از ادوار پیش می‌توان بسیاری از مسائل روز را نیز جرم‌انگاری کرد. 👈 یکی از نکات مهم دربارۀ مهدویت توجه ساحت‌های هنری به این موضوع است. در همین راستا در نیز به این مقوله پرداخته شده است. 📚منبع: 🌐https://B2n.ir/j00234 ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehon
تا دقایقی دیگر آغاز خواهد شد ؛ 🔹 نشست علمی : ⚡️بررسی بنیان‌های نظری (فلسفی، کلامی و فقهی) لایحه عفاف و حجاب 🔶 ارائه دهندگان : 🟢دکتر محمود حکمت‌نیا، عضو شورای پژوهش پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر 🔴 آیت‌الله جعفر نجفی بستان، عضو شورای علمی گروه فقه فرهنگ، هنر و رسانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر 🕒 زمان: چهارشنبه ۸ شهریور ۱۴٠۲ ساعت: ۱۰ 🌐لینک ورود به جلسه : https://bbb01.dte.ir/b/ggp-aag-qln-1ze علاقمندان می‌توانند برای حضور در جلسه به این آدرس مراجعه نمایند🔻 🏫 مکان: قم،خیابان شهید فاطمی(دورشهر) کوچه ۳٠ پلاک ۵۳، پژوهشگاه فقه معاصر 🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com 🆔 web site:https://new.riicj.com/
️⃣2️⃣ ❇️ بسیاری از عناوین مذکور در نصوص شرعی، قابل‌انطباق بر هنر امروز نیست. 🎤سید محمدصادق علم‌الهدی: 🕋از هنر معماری هم اثر روشنی در بین جامعه عرب معاصر نصوص شرعی دیده نمی‌شود. بنای مشهور و معروف آن‌ها کعبه بود که از حیث معماری در اوج سادگی بود و فاقد هرگونه ویژگی هنری. طبیعی بود که در صدر اسلام نیز، با این ذهنیت که دنیا محلّ گذر است و اهمیت چندانی ندارد، هنرهای تزیینی که برچسب دنیوی و اهتمام به دنیا می‌خورد، بیشتر به حاشیه رفت، مضاف بر آنکه برخی از عرصه‌های مرتبط به هنر نیز با ردع و نهی شریعت مواجه بود. 1️⃣چرا فقها، در فقه هنر که مقوله‌ای تخصّصی است، به نظر خبرگان مراجعه نمی‌کنند⁉️ 👈در هر دو ناحیه مشکل هست. هم در خبرویت هنرمندان و خبرگان عرصه هنر و هم در حجیت قول خبره در فقه هنر... ✅به بیان فنی، ما در بسیاری از الفاظ مأخوذ در خطابات مربوط به حوزه هنر، با شبهه مفهومیه مواجه هستیم. اینکه دقیقاً مراد شارع از «لهو»، «لهو الحدیث»، «لغو» و امثال آن چیست، برای نسل امروز یا بالکلّ آمیخته با تردید است و یا در امتدادات معنی و وسعت و ضیق دامنه آن درگیر ابهام است... 2️⃣ آیا واسپاری تشخیص عناوینی مانند کذب (در نمایشنامه‌ها) و… به مکلفین، موجب هرج‌ومرج در فقه هنر می‌شود❓ ❇️اگر مقصود از تشخیص عناوین مزبور، تشخیص مفاهیم آن‌ها است، فقیه نمی‌تواند کار را به غیر خود واگذارد، ولو او خبره در موضوعات مرتبط به این حوزه‌ها باشد.... 👈 ادامه این گفتگو🔻🔻🔻 https://B2n.ir/n50198 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
️⃣ 🛑بازشناسی جایگاه حکمت وهنرمتعالی در هنر و فرهنگ اسلامی. 🖋شیدا شریفی، علی عسگری ، مهدی بنی اسدی 💠چکیده مقاله: 🟢تبلور ارزشها برای ابداع یک متن کلامی برای آفرینش یک آثار هنری با منطق معنایابی وحدانی نیازمند توجه به سیر نزولی اسماءالله رابطه صورت و معنا در اثر هنری و حقیقت حسن و زیبایی می باشد تا بتواند تفکر هنر اسلامی را به خلق یک هنر متعالی موجب شود.(مسئله ). 🔵این پروژه با رویکرد تحلیل محتوا و برگرفته از روش کتابخانه ای انجام شده است (روش). 🟣معماراسلامی زمینه های کمال و شناخت خودش را که متاثر از خلق الهی است نمایان ساخته و این را در قالب هنر و معماری در اصولی مثل مرکزیت ، نور، تعامل با طبیعت هندسه و... نمایان می سازد(یافته ) 📚دانلود مقاله: 🌐B2n.ir/j35322 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar