eitaa logo
مدرسه فقه هنر
182 دنبال‌کننده
278 عکس
41 ویدیو
2 فایل
ارتباط: @fegh_honar (حضرتی) 02537840071 سایت: https://isoa.ir/fh/
مشاهده در ایتا
دانلود
پارت دوم مناظره سروش و علیدوست.mp3
57.88M
♨️ مناظره 🎵دکتر سروش و آیت الله علیدوست (عضو هیئت علمی مدرسه فقه هنر) ⭕️پیرامون گستره فقه 🔻بخش ۲ از قسمت اول 📅تاریخ مناظره ۱۴۰۳/۸/۱۲ ➖➖➖➖➖ 💢مدرسه فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
🕋زینب معروف‌ترین نام دختر ارشد امیرالمومنین امام علی (علیه‌السّلام) است. 🟢بر اساس روایات متعدد، نام‌گذاری حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها)، توسط پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) صورت گرفت. پس از تولّد وی، حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) دخترش را نزد امیرالمؤمنین علی (علیه‌السّلام) بردند و از ایشان خواستند که نامی برای وی انتخاب نماید، 🟢امیرالمؤمنین علی (علیه‌السّلام) فرمود: بر پیامبر (ص) در این امر مقدم نمیشوم. در آن هنگام پیامبر (ص) در مسافرت بودند. هنگامی که سه روز گذشت، رسول خدا (ص) از سفر مراجعت نمود و همان‌گونه که رسم و سیره رسول اکرم (ص) بود، نخست، به منزل حضرت زهرا (علیها سلام) وارد گشتند. 🕋امیرالمؤمنین علی (ع) به محضرشان شرفیاب شد و از ایشان در خواست کرد که برای دخترش نامی انتخاب بکند. رسول خدا (ص) فرمودند: بر پروردگارم مقدم نمیشوم. در این هنگام جبرئیل نازل شد و درود پروردگار را ابلاغ فرمود و گفت: نام این مولود را «زینب» بگذار، چرا که این را در لوح محفوظ نوشته‌ایم. سپس پیامبر اسلام (ص) قنداقه وی را طلبید، او را بوسید و فرمود: «به حاضران و غایبان امّتم وصیت می‌کنم که حرمت این دختر را پاس بدارند. 🌹همانا وی مانند خدیجه کبری (سلام‌الله‌علیها) است.»🌹 🕋میلاد با سعادت سلام الله علیها مبارک.🕋 📚 -قزوینی، سید محمد کاظم، زینب الکبری (علیهاالسّلام) من المهد الی اللحد، ص۳۵. - دیباجی، ابوالقاسم، زینب الکبری بطلة الحرّیة، ص۱۵. ➖➖➖➖➖ 💢مدرسه فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
2️⃣7️⃣ 📌برخی از فقهای فعلی قم، نقاشی صورت می‌کشند. 🎤حجت‌الاسلام ناصرالدین انصاری قمی (عضو شورای استفتای مرحوم آیت‌الله علوی گرگانی) 🎨برخی از موضوعات هنر از قبیل نقاشی، مجسمه‌سازی و موسیقی و رقص، مفاهیمی کلی و عام هستند که در فقه ما به جزئیات و زیرشاخه‌هایی تقسیم می‌شود که برخی از آنها را فقها، چون مناسب مجالس لهوولعب دانسته‌اند حرام نموده‌اند؛ 🕺🏻مثلاً رقص زن برای شوهر یا برخی فقه‌ها رقص در مجالس زنانه یا در مجلس عروسی را استثنا دانسته و جایز دانسته‌اند. 🎻همین‌طور در مورد موسیقی، آن را به موسیقی لهوی و غیر لهوی تقسیم کرده‌اند... ⛔️ لذا نمی‌توان به‌طورکلی فقها را مخالف با هنر دانست... 🎨بسیاری از فقهای ما اهل خط و شعر و نقاشی بودند و حتی از برخی فقهای ما، نقاشی ذی‌روح به یادگار مانده است. مرحوم آیت‌الله نجومی، نقاشی صورت انجام داده است. ⭕️ مسلماً این‌ها کار حرام انجام نمی‌کنند؛ بلکه کارشان مستند به فتوای برخی از فقها است؛ لذا به‌طورکلی نمی‌توان فقها را مخالف با هنر دانست بلکه آنها موافق و مدافع هنر هستند. 🖌 بسیاری از فقهای ما در خط خوش و نقاشی صورت و چهره و در فنون موسیقی، دستی توانا داشته‌اند و متخصص در این کار بوده‌اند 🔵مرحوم آیت‌الله نجومی و مرحوم آیت‌الله توحیدی در نقاشی و خط و برخی دیگر از علما، در فنون شعر مخصوصاً شعرهای عارفانه و عاشقانه می‌توان نام برد. ⭕️متن کامل گفتگو🔻🔻 🌐 https://isoa.ir//?p=13802 ➖➖➖➖➖ 💢مدرسه فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕋حضرت فاطمه‌ عليها السلام فرمودند : إنْ كُنتَ تَعمَلُ بِما أمَرناكَ و تَنتَهي عَمّا زَجَرناكَ عَنهُ فَأنتَ مِن شيعَتِنا و إلّا فَلا. 🟢 اگر به آنچه تو را به آن فرمان مي‌دهيم عمل كني و از آنچه برحذر مي‌داريم دوري كني ، از شيعيان مايي و الّا هرگز. 📚بحار الأنوار ، ج ۶۸ ، ص ۱۵۵ . ⚫️آغاز ایام را محضر حضرت صاحب الزمان ارواحنا فداه تسلیت عرض میکنیم. ➖➖➖➖➖ 💢مدرسه فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
🔷 مجموعه پیش نشست‌های علمی نخستین همایش ملی هنر از منظر اندیشه اسلامی و اندیشمندان مسلمان 👈 نشست نهم: «نقش انتخاب و تقدیر در تماشایی شدن قصه های قرآن» با حضور: دکتر زمان: شنبه 26 آبان ماه ساعت 16 ➖➖➖➖➖ 💢مدرسه فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
3️⃣7️⃣ 📌حکم فعل هنری، از استحباب، آغاز و به وجوب می‌رسد. 🎙آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست (حفظه الله) 🔵سال ۱۳۹۴، راز مکنون و ناگفته آیت‌الله علیدوست برملا شد! فقیه نواندیش و سنتی پایه‌ای که سال‌ها بود هنر را به خودی خود، امر نیک و مرغوب می‌دانست، در همایش اول فقه هنر، از استحباب و وجوب فعل هنری سخن گفت و اینکه حکم هنر، از استحباب آغاز می‌شود. 🕋قرآن، یک هنر مجسم است اخلاق اهل‌بیت، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه نیز هنر است. 🟢دعای کمیل، مناجات شعبانیه، دعای خمسه عشر، از نظر نثر فاخر و محتوای فخیم، یک هنر و اثر هنری هستند. ✅ازاین‌رو، این اثرها پدیده‌هایی «مِنَ الاسلام» اما «للانسان» هستند. ⛔️البته اگر بخواهیم تعریف اول هنر را به پدیده‌های غیرمتعارف و فاسد اختصاص دهیم، ممکن است به مرز حرمت هم برسد. 🕋ما از پیامبر (ص) و امیر المومنین، امام رضا و امام صادق (علیهم‌السلام) روایات بسیاری داریم با این مضمون که «إن الله تعالی جمیلٌ یُحِبُّ الجمال، و یُحِبُّ اَنْ یَری اَثَر النِعمة علی عَبْدِه»: خداوند جمیل است و جمال و زیبایی را دوست دارد. همچنین دوست دارد که اثر نعمت‌های خود را در مردم مشاهده نماید. 👈از «یحبّ» در این حدیث، استحباب فعل هنری برداشت می‌شود و اگر کسی در باب استحباب آن مناقشه کند، نادرست است. کف فعل هنری از استحباب شروع می‌شود. ⭕️متن کامل گفتگو🔻🔻 🌐https://isoa.ir//?p=13808 ➖➖➖➖➖ 💢مدرسه فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
📌تصویر واقعه عاشورا به مثابه یک سوگ یا پدیده ای تراژیک. 🖋مهدی داودآبادی فراهانی چکیده: 🟢این پژوهش از روش پدیدارشناسی استفاده نموده و با تفاوت گذاشتن بین مفهوم تراژدی و امر تراژیک، بر آن است تا از فاجعه کربلا خوانشی تراژیک ارائه نماید. ☑️ از این رو به هدف معنا بخشیدن به این حوزه خاص از تجربه اجتماعی با چشم‌اندازی تراژیک به واقعه عاشورا نگریسته و در صدد پاسخ‌گویی به این پرسش اساسی بر آمده است: تلقی ماجرای کربلا به مثابه امر‌تراژیک چه تفاوتی با سوگ‌انگاری این واقعه دارد❓ ⛔️ بر اساس یافته‌های پژوهش، سوگ-انگاری واقعه کربلا نمی‌تواند حقیقت راستین این رویداد عظیم را متجلی ساخته، آن را به عنوان فرهنگی پویا به جهان بشناساند. ✅ در حالیکه مولفه‌های «امرتراژیک»، چون آگاهی، ضرورت و حتمیت، رنج وجودی، ابتلا و مرگ والا به خوبی در واقعه عاشورا قابل تحلیل هستند. 💠 این مولفه‌ها باعث شده تا درک وجوه تراژیک این رخداد عظیم، از طریق مشارکت در آیین سوگواری، دارای تاثیر تراژیک بوده، به تحقق «امر والا» بینجامد. از این رو همواره رخداد عظیم کربلا دارای پویایی و شورآفرینی بوده، الهام بخش قیام و خیزش اجتماعی است و در دل آن سرزندگی و طراوت نفوس نهفته است. این وجوه با حالت منفعلانه سوگ ناسازگارند. 📚 (این مقاله در کتاب مجموعه مقالات همایش سوم فقه هنر نیز به چاپ رسیده است) 🌐https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_705671.html ➖➖➖➖➖ 💢مدرسه فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
🔷 مجموعه پیش نشست‌های علمی نخستین همایش ملی هنر از منظر اندیشه اسلامی و اندیشمندان مسلمان 👈 نشست سیزدهم: «نسبت اسلام و هنر اسلامی در اندیشه سید حسین نصر» ارائه: دکتر محمدجواد سعیدی زاده ⏰ زمان: یک‌شنبه، ۴ آذر، ساعت ۱۴ 🏢 قم، بلوار بسیج، بین کوچه ۲۰ و ۲۲، موسسه آموزش عالی هنر و اندیشه اسلامی، طبقه ششم، سالن جلسات. 📶 پخش آنلاین: aparat.com/itaihe.ac.ir/liv
چه کنیم که امامان هنگام زیارت به ما توجه کنند❓ علامه طباطبایی فرمود: 🕋«در راه زیارت بگویید بحق فاطمه، بحق فاطمه ....» 📚ز مهر افروخته، علی تهرانی، ص ۱۹۷ ➖➖➖➖➖ 💢مدرسه فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
4️⃣7️⃣ 📌لعب به معنای بیهودگی و بی‌خاصیت بودن نیست! 🎙دکتر محمود حکمت‌نیا (معاون سابق مالکیت فکری وزیر دادگستری) ❇️ با آن مقداری من گشتم، باید گفت بیشتر فقها بر روی لهو بحث کرده‌اند نه لعب. 🟣بسیاری از آیات و روایات نیز درصدد بیان احکام اخلاقی یا فقهی یا حقوقی نیستند؛ بلکه در حقیقت نوع نگرش به دنیا را بیان می‌کنند؛ ⛔️لذا از این ادله اگر نتوانیم حکم لعب را استفاده بکنیم، به نظر می‌رسد دلیلی بر حرمت یا عدم رجحان آن وجود نداشته باشد. ✅ علاوه بر اینکه برای لعب، پیامدهای و انگیزه‌های بسیار مثبتی نیز در جامعه می‌توان تصور کرد. 🔶 لعب بیشتر به همان معنایی که انسان را سرگرم می‌کند و موجب تفریح و استراحت می‌شود، مدنظر قرار می‌گیرد؛ اما وقتی لعب را با لهو مقایسه می‌کنیم وجه تاثیرش در امر دیگر، موردنظر است. 🟢البته ممکن است این تفریح و سرگرمی، حتی به لحاظ روان‌شناختی و برای انبساط خاطر یا برای کارهای دیگری که بعد می‌خواهد انجام بدهد مؤثر باشد؛ 💢 لذا لعب، به معنای بی‌خاصیت بودن و بیهوده بودنِ عمل نیست. 🕋 واژه لعب در بعضی موارد که در قرآن هم به آن اشاره شده است، خودش موضوع حکم نیست؛ برخلاف لهو که موضوع حکم قرار گرفته است؛ مثل آلات لهو که خودشان، حکم مستقلی دارند. 🔵در مفاهیم حقوقی و اخلاقی، حکم به لحاظ انگیزه افراد یا به لحاظ آثاری که مترتب می‌شود متفاوت می‌گردد. ⭕️متن کامل گفتگو🔻🔻 🌐https://isoa.ir//?p=13916 ➖➖➖➖➖ 💢مدرسه فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
از مهمترین دلایل عصمت امام علم او به باطن و حقایق گناه است. 🕋...امام می داند گناه چه عواقبی دارد پس گناه نمیکند. 📗مقامات اولیاء سید مجتبی حسینی، ج ۱، ص ۲۹۳ ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh