eitaa logo
مدرسه فقه هنر
182 دنبال‌کننده
280 عکس
41 ویدیو
2 فایل
ارتباط: @fegh_honar (حضرتی) 02537840071 سایت: https://isoa.ir/fh/
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕋حضرت فاطمه‌ عليها السلام فرمودند : إنْ كُنتَ تَعمَلُ بِما أمَرناكَ و تَنتَهي عَمّا زَجَرناكَ عَنهُ فَأنتَ مِن شيعَتِنا و إلّا فَلا. 🟢 اگر به آنچه تو را به آن فرمان مي‌دهيم عمل كني و از آنچه برحذر مي‌داريم دوري كني ، از شيعيان مايي و الّا هرگز. 📚بحار الأنوار ، ج ۶۸ ، ص ۱۵۵ . ⚫️آغاز ایام را محضر حضرت صاحب الزمان ارواحنا فداه تسلیت عرض میکنیم. ➖➖➖➖➖ 💢مدرسه فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
🔷 مجموعه پیش نشست‌های علمی نخستین همایش ملی هنر از منظر اندیشه اسلامی و اندیشمندان مسلمان 👈 نشست نهم: «نقش انتخاب و تقدیر در تماشایی شدن قصه های قرآن» با حضور: دکتر زمان: شنبه 26 آبان ماه ساعت 16 ➖➖➖➖➖ 💢مدرسه فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
3️⃣7️⃣ 📌حکم فعل هنری، از استحباب، آغاز و به وجوب می‌رسد. 🎙آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست (حفظه الله) 🔵سال ۱۳۹۴، راز مکنون و ناگفته آیت‌الله علیدوست برملا شد! فقیه نواندیش و سنتی پایه‌ای که سال‌ها بود هنر را به خودی خود، امر نیک و مرغوب می‌دانست، در همایش اول فقه هنر، از استحباب و وجوب فعل هنری سخن گفت و اینکه حکم هنر، از استحباب آغاز می‌شود. 🕋قرآن، یک هنر مجسم است اخلاق اهل‌بیت، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه نیز هنر است. 🟢دعای کمیل، مناجات شعبانیه، دعای خمسه عشر، از نظر نثر فاخر و محتوای فخیم، یک هنر و اثر هنری هستند. ✅ازاین‌رو، این اثرها پدیده‌هایی «مِنَ الاسلام» اما «للانسان» هستند. ⛔️البته اگر بخواهیم تعریف اول هنر را به پدیده‌های غیرمتعارف و فاسد اختصاص دهیم، ممکن است به مرز حرمت هم برسد. 🕋ما از پیامبر (ص) و امیر المومنین، امام رضا و امام صادق (علیهم‌السلام) روایات بسیاری داریم با این مضمون که «إن الله تعالی جمیلٌ یُحِبُّ الجمال، و یُحِبُّ اَنْ یَری اَثَر النِعمة علی عَبْدِه»: خداوند جمیل است و جمال و زیبایی را دوست دارد. همچنین دوست دارد که اثر نعمت‌های خود را در مردم مشاهده نماید. 👈از «یحبّ» در این حدیث، استحباب فعل هنری برداشت می‌شود و اگر کسی در باب استحباب آن مناقشه کند، نادرست است. کف فعل هنری از استحباب شروع می‌شود. ⭕️متن کامل گفتگو🔻🔻 🌐https://isoa.ir//?p=13808 ➖➖➖➖➖ 💢مدرسه فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
📌تصویر واقعه عاشورا به مثابه یک سوگ یا پدیده ای تراژیک. 🖋مهدی داودآبادی فراهانی چکیده: 🟢این پژوهش از روش پدیدارشناسی استفاده نموده و با تفاوت گذاشتن بین مفهوم تراژدی و امر تراژیک، بر آن است تا از فاجعه کربلا خوانشی تراژیک ارائه نماید. ☑️ از این رو به هدف معنا بخشیدن به این حوزه خاص از تجربه اجتماعی با چشم‌اندازی تراژیک به واقعه عاشورا نگریسته و در صدد پاسخ‌گویی به این پرسش اساسی بر آمده است: تلقی ماجرای کربلا به مثابه امر‌تراژیک چه تفاوتی با سوگ‌انگاری این واقعه دارد❓ ⛔️ بر اساس یافته‌های پژوهش، سوگ-انگاری واقعه کربلا نمی‌تواند حقیقت راستین این رویداد عظیم را متجلی ساخته، آن را به عنوان فرهنگی پویا به جهان بشناساند. ✅ در حالیکه مولفه‌های «امرتراژیک»، چون آگاهی، ضرورت و حتمیت، رنج وجودی، ابتلا و مرگ والا به خوبی در واقعه عاشورا قابل تحلیل هستند. 💠 این مولفه‌ها باعث شده تا درک وجوه تراژیک این رخداد عظیم، از طریق مشارکت در آیین سوگواری، دارای تاثیر تراژیک بوده، به تحقق «امر والا» بینجامد. از این رو همواره رخداد عظیم کربلا دارای پویایی و شورآفرینی بوده، الهام بخش قیام و خیزش اجتماعی است و در دل آن سرزندگی و طراوت نفوس نهفته است. این وجوه با حالت منفعلانه سوگ ناسازگارند. 📚 (این مقاله در کتاب مجموعه مقالات همایش سوم فقه هنر نیز به چاپ رسیده است) 🌐https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_705671.html ➖➖➖➖➖ 💢مدرسه فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
🔷 مجموعه پیش نشست‌های علمی نخستین همایش ملی هنر از منظر اندیشه اسلامی و اندیشمندان مسلمان 👈 نشست سیزدهم: «نسبت اسلام و هنر اسلامی در اندیشه سید حسین نصر» ارائه: دکتر محمدجواد سعیدی زاده ⏰ زمان: یک‌شنبه، ۴ آذر، ساعت ۱۴ 🏢 قم، بلوار بسیج، بین کوچه ۲۰ و ۲۲، موسسه آموزش عالی هنر و اندیشه اسلامی، طبقه ششم، سالن جلسات. 📶 پخش آنلاین: aparat.com/itaihe.ac.ir/liv
چه کنیم که امامان هنگام زیارت به ما توجه کنند❓ علامه طباطبایی فرمود: 🕋«در راه زیارت بگویید بحق فاطمه، بحق فاطمه ....» 📚ز مهر افروخته، علی تهرانی، ص ۱۹۷ ➖➖➖➖➖ 💢مدرسه فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
4️⃣7️⃣ 📌لعب به معنای بیهودگی و بی‌خاصیت بودن نیست! 🎙دکتر محمود حکمت‌نیا (معاون سابق مالکیت فکری وزیر دادگستری) ❇️ با آن مقداری من گشتم، باید گفت بیشتر فقها بر روی لهو بحث کرده‌اند نه لعب. 🟣بسیاری از آیات و روایات نیز درصدد بیان احکام اخلاقی یا فقهی یا حقوقی نیستند؛ بلکه در حقیقت نوع نگرش به دنیا را بیان می‌کنند؛ ⛔️لذا از این ادله اگر نتوانیم حکم لعب را استفاده بکنیم، به نظر می‌رسد دلیلی بر حرمت یا عدم رجحان آن وجود نداشته باشد. ✅ علاوه بر اینکه برای لعب، پیامدهای و انگیزه‌های بسیار مثبتی نیز در جامعه می‌توان تصور کرد. 🔶 لعب بیشتر به همان معنایی که انسان را سرگرم می‌کند و موجب تفریح و استراحت می‌شود، مدنظر قرار می‌گیرد؛ اما وقتی لعب را با لهو مقایسه می‌کنیم وجه تاثیرش در امر دیگر، موردنظر است. 🟢البته ممکن است این تفریح و سرگرمی، حتی به لحاظ روان‌شناختی و برای انبساط خاطر یا برای کارهای دیگری که بعد می‌خواهد انجام بدهد مؤثر باشد؛ 💢 لذا لعب، به معنای بی‌خاصیت بودن و بیهوده بودنِ عمل نیست. 🕋 واژه لعب در بعضی موارد که در قرآن هم به آن اشاره شده است، خودش موضوع حکم نیست؛ برخلاف لهو که موضوع حکم قرار گرفته است؛ مثل آلات لهو که خودشان، حکم مستقلی دارند. 🔵در مفاهیم حقوقی و اخلاقی، حکم به لحاظ انگیزه افراد یا به لحاظ آثاری که مترتب می‌شود متفاوت می‌گردد. ⭕️متن کامل گفتگو🔻🔻 🌐https://isoa.ir//?p=13916 ➖➖➖➖➖ 💢مدرسه فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
از مهمترین دلایل عصمت امام علم او به باطن و حقایق گناه است. 🕋...امام می داند گناه چه عواقبی دارد پس گناه نمیکند. 📗مقامات اولیاء سید مجتبی حسینی، ج ۱، ص ۲۹۳ ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
19.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙مناظره حجت الاسلام رنجبریان با محمد تقی اکبرنژاد. ☑️ پاسخ به شبهه انجمن حجتیه. ⭕️ بررسی روایات «هر پرچم قیامی قبل از قیام قائم بلند شود، صاحبش طاغوت است» 🔵نظر آیت الله خویی درباره این روایات. ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
🔹🔷«ملاک موسیقی حلال و حرام» ⁉️ملاک تمییز موسیقی حلال از حرام چیست؟ و آیا موسیقی کلاسیک حلال است؟ بسیار مناسب است که معیار آن را بیان فرمایید. ✅ آیت الله العظمی خامنه‌ای: موسیقی که به نظر عرف، موسیقی لهوی مضلّ عن سبیل‌الله که مناسب با مجالس عیش و نوش است باشد، موسیقی حرام محسوب می‌شود و فرقی نمی‌کند که موسیقی کلاسیک باشد یا غیرکلاسیک. تشخیص موضوع هم موکول به نظر عرفی مکلّف است و اگر موسیقی این‌گونه نباشد بخودی خود اشکال ندارد.
📌حکم شرعیِ «استفاده از کلاه‌گیس» برای هنرپیشگان زن در هنرهای نمایشی 🖋محمد عشایری منفرد چکیده: 🧕یکی از لوازم نقش‌آفرینیِ زنان در هنرهای نمایشی، این است که چهره آنها به اقتضای فیلم‌نامه با گریم‌های مختلفی به نمایش درآید. ⛔️هنجارهای اجتماعی، فرهنگی، ایدئولوژیک و... به‌صورت یک بازدارندة درونی و الزام‌های اجتماعی یا حکومتی به‌عنوان یک بازدارندة بیرونی، ممکن است هنرمندان را وادار به رعایت بایسته‌هایی بکند. 🧕 یکی از این عوامل، احکام شرعی مربوط به حجاب است. باوجود چنین عاملی، به‌طور خاص درباره پوشیدن کلاه‌گیس به‌جای روسری یا دیگر سرپوش‌های شرعی این پرسش بوجود می‌آید که حکم شرعیِ پوشاندن موهای طبیعی زن به‌وسیلة کلاه‌گیس چیست⁉️ 🟢این تحقیق برای رسیدگی به این پرسش با روش‌های فقهی، این فرضیه را بررسی می‌کند که کلاه‌گیس اگر عرفاً مصداق زینت باشد یا با شباهت زیاد به موی طبیعی موجب بازنمایی مویِ طبیعی خود زن باشد، نباید در هنرهای نمایشی مورداستفاده قرار بگیرد. 🔷 این مقاله در کتاب «مجموعه مقالات سومین همایش فقه هنر» نیز به چاپ رسیده است. 🌐https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_704298.html ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh
🕋یکی از دلایلی که به حضرت زهرا کنیه «ام ابیها» داده شده این است که چون خداوند متعال زنان پیامبر را با کنیه «ام المؤمنین» گرامی داشته ممکن بود به ذهن آنان خطور کند که مهمترین زنان روی زمین هستند و حتی از پاره تن پیامبر برترند؛ 🕋از این رو پیامبر اکرم ، او را «ام ابیها» خطاب کرده تا از این وسوسه و خطورات ذهنی جلوگیری کند؛ 👈یعنی ای زنان پیامبر اگر شما مادر مؤمنان هستید، فاطمه مادر پیامبر ، مادر رسول خدا و مادر پدرش است. ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh