eitaa logo
✍️قلم زنی✒️
203 دنبال‌کننده
600 عکس
111 ویدیو
3 فایل
من خسی بی سر و پایم که به سیل افتادم ذره ای بودم و مهـــر تو مـرا بالا برد اینجا محفلی است، برای قلم زنی در عرصه‌ی نگارش دل‌نوشته‌های تحلیلی، تاریخی و ناگفته‌هایی از جنس افکار زن نگار ارادتمند #فاطمه_شکیب‌رخ دکتری تاریخ @Shakibrokh
مشاهده در ایتا
دانلود
«بر مدار امید» کلید واژه امید در بیانات اخیر رهبر انقلاب در گرامی داشت سالروز عروج امام خمینی(ره)، اصلی ترین مدار سخنرانی ایشان بود. همان نقطه ی حساسی که سال هاست مورد انواع تهاجم و تخریب رسانه های بیگانه قرار داشته و برای شکست آن در بین اذهان ایرانیان، هزینه های گزاف پرداخت شده، تا بلکه دیدگاه هایی با تراوشات منفی در خصوص ناکارامدی حاکمیت در نظام اعتقادی مردم نهادینه شود؛ باورهایی از جنس پایان عمر نظام، غلط بودن ساختار کلی آن، خطا کار بودن عموم مسئولان و بسیاری توهمات سطحی انگار دیگر که حاصل تزریق مستقیم دورغ پردازی های معاندان و جاهلان است و همه رسانای یک سخن می باشد؛ اینکه قطار انقلاب از مسیر اصلی خارج نشده که اینچنین مورد تهاجم سنگ های نابخردان می شود، چراکه قطار بی حرکت را کسی برای ترساندن انگیزه ای نمی ماند! تلاش برای ترور امید یک ملت آنهم ملتی که به حماسه سازی در ادوار تاریخی معروف است، رویارویی نوینی را در قالب دفاع های چند جانبه می طلبد؛ در این تکاپو چالش ها و پویش های مردمی، می توانند نقطه ای آغازین برای بهبود و افزایش سطح کارکرد امید در بین مردم تصور شود، هر کس با بیانی که در توان خویش دارد برای ترسیم آینده درخشان این ملت، امید آفرینی کند چرا که انسانی که به درد ناامیدی مبتلا گردد، همچون پیکر زخم خورده ای که نفس های آخر را می کشد، به زیست سالم نمی اندیشد و چه بسا در این انتقام، با گرفتن دست دیگران، بستر مرگ را نیز برای آنان مهیا سازد. فاطمه شکیب رخ @Ghalamzaniii
خـدایا! مرا به خاطر 'گناهانی' ڪه در طولِ روز "بـا هـزاران قـدرتِ عـقل" «توجیھشان می‌ڪنم»، ببخش! •شهیدچمران @Ghalamzaniii
در بازنمایی سیره رفتاری اهل بیت علیهما السلام در روایات، پرهیز از خرق عادت مگر درمواقع لزوم، جزو اصول رفتاری ایشان بوده است، از جمله مواقعی که خرق عادت انجام شده، نیاز تربیتی شیعیان به نظر می آید، مانند حضور یکی از اصحاب امام رضا عليه السّلام نزد ایشان برای تحویل مال بسيارى به حضرت که با عدم تغيير خاصی در چهره آن جناب مواجهه می شود و آن فرد در دل از این موضوع گله‌مند می گردد! در این هنگام امام به غلامش فرمود كه طشت و آب بياورد و آب بر دستان حضرت بريزد. در حالى‌كه غلام بر دستان مبارك آن جناب آب مى‌ريخت، شخص صحابى با كمال تعجّب مشاهده مى‌كند كه از ميان انگشتان آن جناب طلا فرو مى‌ريزد! سپس حضرت فرمودند: كسى كه چنين وضعى دارد اهميتى به آنچه برايش آوردى، نمى‌دهد(۱). نکته دریافتی این دیدار می تواند نگاه تربیتی امام به شیعیان خویش باشد، چراکه آن صحابی درحالی که با زحمت بسیار اموالی را به دست امام شیعه رسانده است، امام اظهار بی نیازی از چنين اموالی می کند. پرداخت وجوهات به محضر امام که بیانگر یاری رسانی شیعیان نسبت به یکدیگر و توجه و وظیفه ایشان به امور هم می باشد از نکات قابل توجه در این دیدار فهم می شود. (۱) كتاب الغيبة، شيخ طوسى، ص 227 و تاريخ سياسى غيبت امام دوازدهم عليه السّلام، ص 196. فاطمه شکیب رخ @Ghalamzaniii
القارئ هزاع البلوشي قال يا إبليس ما لك ألا تكون مع الساجدين (made with Spreaker).mp3
12.16M
قَالَ رَبِّ بِمَا أَغْوَيْتَنِي لَأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَلَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ/ إِلَّا عِبادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ گفت پروردگارا به سبب آنكه مرا گمراه ساختى من [هم گناهانشان را] در زمين برايشان مى ‏آرايم و همه را گمراه خواهم ساخت، مگر بندگان اخلاص‌مند (و برگزيده تو را) از ميان آنان (حجر۴۰ _۳۹) @Ghalamzaniii
شب باران زده کوی تو ای یار چه حالی دارد دل خو کرده به یادت همچو باران چه نوایی دارد 🌹دعا گوی دل بستگان یار هستم🌹 @Ghalamzaniii
پدر موشکی ایران اسلامی، شهید تهرانی مقدم، معتقد بودند فقط انسان های ضعیف به اندازه امکاناتشان می توانند کار کنند و با چنین باورهایی از امثال این بزرگواران است که ما اصلی ترین گفتمان حاکم بر جهان را در عین ناباوری مستکبران بدست آورده ایم. "شادی روح شهدا صلوات" @Ghalamzaniii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
40.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💎"پویش بزرگداشت عید غدیر"💎 🔹️همه ی ما می‌توانیم مُبلغ غدیر باشیم حتی با زدن یک پرچم و یا دادن هدیه ای کوچک و یا پهن کردن سفره ای ساده ..‌. @AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
《شهید زنده که باشی شهادت میسر است》 هر ورقی که از زندگی شهدا شرح می شود، ابعاد گسترده ای از چرایی رزق شهادت این بزرگواران نمایان می شود. بصیرت سیاسی و معنوی، تقوا و زهد مهمترین ارکان شکل یافته ی وجودی شهدا بود که سبب بلوغ فکری و روحی آنان شده بود، همان میوه رسیده ای که باید چینش می شد تا از اصل نیافتاد و در تنگنای جسم، بیش از این، با حلقی گرفته، دست و پنجه نرم نکند. در این کلیپ سخنان در بحبوحه جنگ شنیده می شود، که درد فرهنگ و خطرهای متوجه آن را گوشزد می کند، او در حالی با دشمن ظاهری می جنگد، که نسبت به اغوای دشمن درونی بینا است. همان مسئله مهم فرهنگی که در دوران حاضر نیز، برای زدودن غبار از ساختار و محتوایش عزم جدی دیده نمی شود! شاید بهتر است گفته شود امثال چنين ستارگانی در هشت دفاع مقدس حضور داشتند که یک وجب از این خاک به غارت بیگانه نرفت! فاطمه شکیب رخ @Ghalamzaniii
«لایحه مدافع بی حجابان» ای تاریخ قلمت بشکند اگر ننویسی در کشور اسلامی دارای نظام اسلامی با بیش از ۸۰ درصد مسلمان با قانون حجاب شرعی الزامی دولت انقلابی بر سر کار آمد که لایحه ای در حمایت از عفاف و حجاب صدور فرمود و به موجب آن هرگونه تعرض، هتک حرمت و بی احترامی به زن کاشف حجاب و خارج شده از حصن الهی ممنوع است! اقایان دولت انقلابی کاش حداقل لایحه ای هم جهت حمایت از بانوان محجبه و طلبه های زیر تیع صدور فرمایید! گلو هایشان را در ملا عام می درند و چادرها را از سرشان می کشند و جنابان نگران هتک حرمت کاشفان حجابید؟! @Ghalamzaniii
《برای شهدای اسپایکر》 در سالگرد فاجعه اسپایکر که در فاصله ۱۲ تا ۱۵ ژوئن ۲۰۱۴ به وقوع پیوست، طبق آمار اعلامی کشور عراق حدود ۱۹۰۰ نفر از دانشجویان نیروی هوایی عراق که در پایگاه اسپایکر حضور داشتند و اکثرا شیعه بودند، ‏در این سه روز به دست نیروهای داعش قتل‌عام شدند و پیکرهایشان در آب رود دجله رها شد و در اثر این اقدام آب دجله تا مدتها به رنگ خون رنگین بود، برخی از شهدا نیز زنده زنده دفن شدند... این کار باهمدستی حزب بعث عراق وابسته به داعش صورت گرفت و طی آن قربانیان را تحت عنوان انتقال به مکان امن، باسرعت بالا و بدون تجهیزات از محل اسکان خارج و در اختیار داعش قرار دادند! یادمان نرود اگر ایران اسلامی امنیتی دارد، حاصل خون مدافعان حرم و جانفشانی سربازان مخلص اسلام است که حتی نام بسیاری از آنها به گوش ما نرسیده است. یادمان نرود که هر گاه ملل اسلامی به بیگانان اعتماد کردند، شبیخون های هولناک مانند《واقعه اسپایکر》تکرار شده است. یادمان نرود که اظهار سستی و به زمین نهادن اسلحه در برابر دشمنان، همان تنگه از دست رفته جنگ احد بود که پیروزی حتمی مسلمانان را به شکست رسانید. فاطمه شکیب رخ @ghamzaniii
‍ روز ۲۳ذیقعده روز زیارتی خاص سلطان علی بن موسی الرضا علیه السلام است: السَّلَامُ عَلَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى سَمِيِّ سَيِّدِ الْوَصِيِّينَ وَ إِمَامِ الْمُتَّقِينَ خَلِيفَةِ الرَّحْمَنِ ، وَ إِمَامِ أَهْلِ الْقُرْآنِ وَ صَاحِبِ التَّأْوِيلِ ، وَ مَعْدِنِ الْفُرْقَانِ وَ حَامِلِ التَّوْرَاةِ وَ الْإِنْجِيلِ وَ إِفْنَاءِ الْخَبِيثَاتِ وَ الْأَبَاطِيلِ وَ الْقَائِلِ الْفَاعِلِ وَ الْحَاكِمِ‏ الْعَادِلِ وَ الصَّادِقِ الْبَرِّ ، وَ الْحَائِزِ الْفَخْرِ جَدُّهُ سَيِّدُ النَّبِيِّينَ ، وَ أَبُوهُ سَيِّدُ الْوَصِيِّينَ وَ إِلَيْهِ مَآبُ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أَبَاالْحَسَنِ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَى آلِ مُحَمَّدٍ وَ كَمَا أَكْرَمْتَهُ بِمُحَمَّدٍ رَسُولِکَ وَ جَعَلْتَهُ فِی الْحَقِّ دَلِيلَکَ فَدَعَا إِلَى سَبِيلِکَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ فَأََكْمِلْ لَهُ الْعَهْدَ ، وَ تَمِّمْ لَهُ الْوَعْدَ وَ أَيِّدْهُ وَ ذُرِّيَّتَهُ وَ أَوْلِيَاءَهُ بِالنَّصْرِ وَ الْجُنْدِ لِيُخَلِّصَ الدِّينَ بِالْجِدِّ فَيَعْمَلَ فِی ذَلِکَ بِالْجَهْدِ وَ يُصَيِّرَ لَکَ الدِّينَ خَالِصاً وَ الْحَمْدَ تَامّاً اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَيْهِ حَيّاً وَ مَيِّتاً وَ عَجِّلْ فَرَجَنَا بِهِ وَ بِالْوَصِيِّ مِنْ بَعْدِهِ وَ انْصُرْهُ عَلَى أَهْلِ طَاعَةِ الشَّيْطَانِ وَ أَعْزِزْ بِهِ الْإِيمَانَ ، وَ أَذْلِلْ بِهِ الشَّيْطَانَ بحارالأنوار،ج۱۰۲،ص۲۲۶-۲۲۵ @Ghalamzaniii
📍پژوهشکده مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت با همکاری پژوهشکده باقرالعلوم(ع) برگزار می کند: 🔖 اصلاح و بازنگری در لایحه حمایت از عفاف و حجاب 💡مجموعه جلسات بررسی ایده های حوزویان ⏰ چهارشنبه ۲۴خرداد ماه ساعت ۱۷ 📍سالن جلسات پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام) 👇 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
« برای مجتهده ای پر افتخار» زنانگی وقتی ماندگار می شود که در جهت به بار نشستن آن، قدم هایی استوار و بر پایه دیانت برداشته شود، در تاریخ معاصر کم بانوانی نبودند که برای رشد و بالندگی عنوان زن، تلاش ها نمودند و با هر توان و فهمی که در ارتقای جایگاه زنان می پنداشتند، علم روشنگری خویش را بلند کردند. روشنگری که در مواجهه با پندارها و مفاهیم دینی مردم ما متفاوت بود و حتی در قامت تضاد نیز ظهور کرد. امثال صدیقه دولت آبادی ها، شهناز آزاد ها و یا زندخت های مدافع حقوق زنانگی، باور داشتند که زن ایرانی از کسوت ظلم پذیری و بی سوادی خارج نخواهد شد، مگر آنکه هویت فرنگی را ازسرتا پا بپذیرد! درست در همان زمانی که صدیقه دولت آبادی با ایجاد «شرکت خواتین اصفهان»، بر تبلیغ باورهای غیر دینی خویش مشغول بود، بانوی عالمه و مجتهده «سیده نصرت‌بیگم امین معروف به بانو امین (۱۳۶۲م)، با تکیه بر تعالیم آسمانی پروردگار عالم، تمام زندگی معصومانه ی خویش را وقف تربیت علمی و دینی زنان مومنه هم عصر خویش کرده بود و در جلسات مذهبی بانوان پاسخ شبهات «دولت آبادی» را می گفت! آنقدر خالصانه گام برداشت که حاصل رنج های خویش را با تأسیس مدرسه علمیه‌ای، با بیش از ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ شاگرد نظاره کرد. به ثمر رساندن بانوان فرهیخته و عالمه از پای منبر استاد، تنها گوشه ای از خدمات ارزنده این بانو در راه اسلام بود. آری، به راستی آنچه که از زنانگی یک زن باقی می ماند تلاش ارزنده ی او در راه خداست، امثال همان قدم های خستگی ناپذیری که قرن هاست در عرصه های گوناگون، حماسه ها آفریده اند! نه آن تقلاهای بی خردانه ای که فرزند خلفی جز مهیای بستر فساد زن و خانواده را بر جای نگذاشته اند! و جز تلخی اذهان، ایشان را یاد نخواهد نمود. فرق است که زنانگی در چه مسیری بارور شود... فاطمه شکیب رخ منابع: ناصر باقری بیدهندی، بانوی نمونه (جلوه‌هایی از حیات بانوی مجتهده امین اصفهانی)، ص ۳۶ دفتر مطالعات فرهنگی بانوان، (سخنرانی خانم دکتر شبستری)، ص ۲۵۴ و ۲۵۵ @Ghalamzaniii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
می گفت تنها عروسی که به وقت بیماری نگرانش خواهی بود، اگر بی اشتها شود غصه اش را خواهی خورد، اگر تنها شود همدمش خواهی بود، بی منت برايش هر روز غذا تهیه خواهی کرد، خود را همه جوره مسئول امورات حیات او خواهی دانست، فقط یک《عروس هلندی》خواهد بود😊😊😊. از مزاح گذشته بدنیست یادآور شویم که اثرات ماندگار استعمار، تنها هویت انسان ها را دچار تضاد و خدشه ننموده است، بلکه حتی حیوان ها نیز مبتلا به آن گشته اند، مثلا همین پرنده زیبا که به هلند نسبت داده شده، نژاد استرالیایی دارد و بخاطر دوران استعمار هلند و سیطره ی آن بر استرالیا است که او را هلندی می نامند. بگذریم که در دوران فعلی، استعمار فقط لباس خویش را عوض کرده و تمام مبانی و تعالیم خود را به واسطه ابزارهای نوین ارتباطی، درون خانه های مستعمران خویش وارد کرده است، آنچنان که ما حتی نمی توانیم به نبود این ابزارها بیاندیشم، گویی که در روش نوین استعمار، ما داوطلبانه به این هویت بخشی رضایت داده ایم. اندر احوالات همنشینی با مخلوقات خدا🙂 @Ghalamzaniii
فَهَبْنى يا اِلهى وَ سَيِّدِى وَ مَوْلاىَ وَ رَبّى صَبَرْتُ عَلى عَذابِكَ فَكَيْفَ اَصْبِرُ عَلى فِراقِكَ اى خدا و آقا و مولا و پروردگارم، بر فرض كه بر عذابت شكيبائى باشم، ولى بر فراقت چگونه صبر كنم؟ ما را قهر تو بس است ای دوست، ما را به عذاب گناهانمان مبتلا مفرما که قهر تو ما را برترین عذاب است و شان تو عذاب همچو مایی نیست! عمری ست که بخشایش ات ما را امید بیکران بخشیده و عطوفیت ما را به طمعی همواره مبتلا کرده، ما را عفو بفرما که مغفرت خدایی تو، برای حال امثال ما سزاوار است و این از آن روست که معرکه آتش جهنم، با جانی که از دوران طفولیت به مهر و قهر حسین (ع) آمیخته، صنمی نمی یابد. فاطمه شکیب رخ @Ghalamzaniii
《وسواس محصول بهداشت افراطی کودک》 دوران کودکی نسل ما که هنوز با پاستوریزه بودن، پیوندی لاینفک نیافته بود، عموم مادرها به کنترل عمیق در بایدها و نبایدهای بهداشتی اعتقاد نداشتند و شاید به بیانی دیگر، کودکی فرزند خویش را در همین 《چرک بازی ها کودکانه》 پذیرفته بودند و باور داشتند که کودک باید بچگی کند تا رشد سالم بیابد. اما با گسترش رسانه های جمعی و افزایش اطلاعات عمومی و پزشکی، مدل نوین مادرانه ی شیک القا شد! و مادرانگی در حیطه کنترل محکم کودک در رعایت بهداشت فردی تعریف گردید. چنانچه مادری، اگر اعتقاد به حبس بهداشتی کودک خویش نداشت، زبان سرزنش و نگاه عاقل اندر سفیه دیگران را باید به جان می خرید! حال آنکه امروزه با گذر از دوران بهداشت گرایی افراطی، پژوهش های اخیر، مبین پیوند سلامت روحی و جسمی کودکان با زندگی آزاد و بازی در طبیعت چشم نواز پروردگار عالم وصف شده است و دیگر قرار نیست مادری بخاطر لباس های گلی و کثیفی باقی مانده بر دمپایی های پلاستیکی سرویس بهداشتی خانه اقوام، مواخذه شود! از این رو، اگر کودکانی را در اطراف خویش می بینیم که نسبت به لمس حساس هستند و یا حاضر به دست زدن به مربا، رنگ انگشتی، خاک و امثال آن نیستند و یا در صورت تماس با چنین مواردی در صدد رفع آن بر می آیند، این موارد را نشانه تمیزی و بهداشت کودک ندانیم و آن را زمینه ابتلا به وسواس بشناسیم. کمک از مشاور کودک در جهت آموزش رفع رفتارهای وسواسی کودک، از جمله اقدامات ضروری برای ثبات این رفتار در زندگی آینده او منجر خواهد شد. فاطمه شکیب رخ @ghamzaniii
در هفته های اخیر، روزنامه های منسوب به جریان خاص، با بهره برداری سیاسی از نقاط حساس فعلی، ریل گذار دو قطبی سازی در جامعه بودند. نزدیکی به انتخابات و جذب رای های سوخته، می تواند از عوامل این رویکرد باشد که در حیطه اعتقادی «نفاق» نامیده می شود. در شرح مصادیق نفاق، علامه طباطبایی فرموده اند: نفاق یعنی وقتی ‏مؤمنی مسیری را پیش بگیرد که به رد برخی از معارف و احکام الهی منتهی شود؛ ‏مثلا از اجتماع مؤمنین کنار بکشد و به طرف غیر مسلمان نزدیک گشته و آنها را دوست خود بگیرد، خرده گیری های آنان را به دین و اهل ایمان، تصدیق کند و یا استهزایی که آنان نسبت به حق و اهل حق دارند را بپذیرد (ترجمه تفسیر المیزان، ج۵، ص۱۸۲ ۱۸۳) ‏«تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل» @Ghalamzaniii
عبدالحمید مولوی با فیش جعلی می خواسته به حج بره؟! ‏اینکه چیزی نیست! هم مسلک های مولوی اینا ۱۴ قرنه که با جعل، خودشون رو حق جا زدند، ولی اینبار علی (ع) تنها نیست، جعل کنند دمشون قیچی میشه😊 @Ghalamzaniii
پرسیدند فرق کریم با جواد در چیست؟ فرمودند شخص “کریم” همین که چیزی از او درخواست کنید به شما عنایت می کند ولی شخص ”جواد” به دنبال سائل می گردد تا به او عطا کند... یا جوادالائمه علیه السلام ادرکنا شهادت مظلومانه امام جواد علیه السلام تسلیت باد @Ghalamzaniii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«جوان شایسته‌ی پدر» جوان پدر، جوادالائمه علیهماالسلام، اهل ‌دهش، بخشش بود‌ و به ‌سخاوت شناخته می‌شد. ابن رضا را "باب المراد" نیز می‌نامیدند و این لقب ازآن‌رو بود که حاجت‌های بسیاری از مردم را برآورده می‌ساخت و کرامت‌های بی‌شماری از ایشان نقل‌شده است. پدر ایشان را دارای صفات برگزیده‌ی راست‌گویی، بردباری، نور چشم مؤمنان و مایه خشم کفار می‌نامید و در هنگام ولادت، ایشان را مولودی بابرکت خواند که پیش از آن، برای شیعیان به دنیا نیامده است. کودکی و بازی‌های دوران طفولیت امام جواد (ع)، چیزی از محسنات امام محمدتقی (ع) نمی‌کاست و ایشان در همه حال، دارای کمال تمکین، آرامش قلب و خضوع بودند. چنانچه از ایشان صدای خنده و قهقهه شنیده نشد و در هنگام خشنودی، تبسم بر لبان ایشان منقش می‌شد. صفات پسندیده امام محمدتقی (ع)، مطلبی پوشیده بر دیگران نبود و دشمنان حضرت نیز از افضلیت شرافت، هوش، فراست، علم و دانش ایشان در شگفت بودند، چراکه این امام همام، متخلق به اخلاق حسنه، صفات مرضیه، مستحسنه، دور از اوصاف ناپسند و نکوهیده معروف بود و هیچ‌گاه به موالی، خدم، ممالیک، غلام و کنیز خود زبان به شتم و ناسزا باز نمی‌کرد. آن‌قدر به شایستگی و محسنات آراسته گشته بود که لباس شهادت در آستانه جوانی ایشان را برازندگی می‌کرد و دیدار محبوب، را واجبی لاجرم می‌نمود. «گرامی داشت سالروز شهادت امام محمد تقی علیه السلام، تسلیت باد» منابع: بحارالانوار، ج50، ص23. مستدرک عوالم العلوم، ج 32، ص72. زندگانی چهارده معصوم(ع)، ترجمه إعلام الوری، ص٤٥٩. ستارگان درخشان، ج١١، ص٢٧. سرور الفواد (زندگانی حضرت امام جواد)، ص۱۶۳ @Ghalamzaniii