eitaa logo
✍️قلم زنی✒️
196 دنبال‌کننده
487 عکس
90 ویدیو
3 فایل
من خسی بی سر و پایم که به سیل افتادم ذره ای بودم و مهـــر تو مـرا بالا برد اینجا محفلی است، برای قلم زنی در عرصه‌ی نگارش دل‌نوشته‌های تحلیلی، تاریخی و ناگفته‌هایی از جنس افکار زن نگار ارادتمند #فاطمه_شکیب‌رخ دکتری تاریخ تشیع @Shakibrokh
مشاهده در ایتا
دانلود
وقتی قلم به مدار انسانیت نچرخد! امروز ۱۳ دی سالروز شهادت بزرگ مردی بنام قاسم سلیمانی بود مردی که فراتر از مرزها قدم می گذاشت تا معرف مردانگی و غیرت ایرانی مسلمان به مظلومان جهان باشد.. اما چه می شود که در گرامی داشت اسطوره ای ملی چو او، قلم برخی روزنامه نگاران این سرزمین، به تسلیتی نمی چرخد؟! در حالی که سوگواری جانانه ی مردمی از جنس انقلاب، سعی در جبران جای خالی معرفت نداشته مدعیان می کند!!! ما کجا بدنبال ریشه معزل های فرهنگی و اخلاقی فعلی می گردیم در حالی که نگارش با بی اخلاقی عده ای از قلم بدستان پیمان بسته! چرا جایگاه ادب و اخلاق، با چنین نزولی در جامعه مواجه گردید؟ مسیر را اشتباه نرویم بسیاری از کج روهای جوانان امروزی از پشت تفکر و نوشتار همین مدعیان اندیشه است که سر به آسمان کشیده… پی نوشت؛ عکس مربوط به عزاداری ملت غیور در کرمان است. ✍🏻فاطمه شکیب رخ @Ghalamzaniii
خبر شهادت ✍️فاطمه میری دیشب را نخوابیدم. از ترس سه سال پیش، از ترسی که صبحش خبر شهادتت تو باشد. ترس شنیدن خبر بد خبر شهادت تکه‌ای از جان وطن. ترسیدم از خوابی که ما را فرا گرفت و دشمنی که تو را از ما. اما بیدار شدیم از شهادتت، فهمیدیم دشمن تو شوخی ندارد. بیم ندارد که دستش را به خون عزیزان دلِ ایرانم تر کند. حاجی کجایی؟ دلم برایتان تنگ شده، خیلی. راستش را بگویم حسودی می‌کنم به مقام شما. دلم تنگ است برای خودم، دلم برای خودم می‌سوزد، چرا کاری نکردم برای ایران عزیزم، منِ ادعایی، قدمی برنداشتم قلمی نزدم. دلم مرگی بسان تو را می‌خواهد. حاجی به مردم شهرت حسودی می‌کنم که همشهری آنان بودی. حاجی! به محبت درون دل نوجوانم حسودی می‌کنم، حسودی می‌کنم که تو را بهتر از من شناخته. من حسودی می‌کنم به کل مردم ایران، که تو را دوست دارند. اما خوشحالم که دوست داشتنیِ من عزیز دل مردم است. خوشتر آن باشد که سر دلبران گفته آید از حدیث دیگران والعزه لله جمیعا و عزت از آن خداست. برای عزتمندی هر چه بیشتر مردمان نجیب ایران دعا کن. تو که آن بالا نشستی و متنعم به خوان حضرت زهرا(س) هستی، برای مرگ ما هم دعا کن. مرگی چنین میانه میدانم آرزوست. @AFKAREHOWZAVI
🔰به بهانه‌ نفس‌های آخر «یک مسجد تاریخی» ✍️نجمه صالحی، دانشجوی دکتری تاریخ اسلام معماری ایرانی با ورود اسلام، باورهای اعتقادی و اصولی تازه‌ای را به نمایش گذاشت و معماری ایرانی_اسلامی را در عِداد الگوی معماری قرار داد، الگویی که در سیر تاریخی تکامل یافت و به شاخصه‌های گاه منحصر به فرد معماری ایرانی_اسلامی تبدیل شد. تک تک آثاری که با تکیه بر معماری اسلامی بنا شده‌اند، به عنوان یک سنت تاریخی مهم و به مثابه بخشی از هویت معماری در ایران اسلامی شناخته می‌شوند. معماری به عنوان نمونه بصری می‌تواند اساسی‌ترین بستر اصلی فرهنگ یک ملت باشد. واکاوی آموزه‌های معنوی پنهان در هویت حکمت و هنر معماری گذشته ایرانی می‌تواند نقش بسزایی در معناگرایی معماری اسلامی داشته باشد. در دنیای کنونی بی‌اهمیتی و کم‌توجهی به ریشه‌های اصلی معماری ایرانی_اسلامی، سبب بیگانگی معماری عصر امروز با بنیادهای مفهومی آن شده است. با تأمل در آثار و معماری پیشین، اصول و تفکر خاص پنهان در حکمت اسلامی ایران آشکار می‌شود. با تلفیق این اصول با ضرورت‌های زندگی امروز می‌توان در کنار حفظ ارزش‌های معماری ایرانی به رویکردی نوین در طرح معماری دست یافت. معماری ایران در دوران اسلامی به مثابه کارآمدترین ابزار خلق فضا توانسته آثار درخشان و مانایی را در شهرسازی به وجود آورد. خلق آثار شاخص معماری اسلامی در ایران، از قرون اولیه اسلامی آغاز شد و در دوران آل بویه، سلجوقیان و ایلخانان به شکوفایی و در عصر صفویه و پس از آن به نقطه اوج خود رسید. بناهای به‌جامانده از این دوران با وجود اینکه از نظر هنری و زیبایی بصری، در درجه والایی قرار داشتند؛ اما «زخرف» هم نداشتند به این معنا که تزیینات بی‌ارتباط و منافی تقدس مکان در آن بناها استفاده نمی‌شد و متناسب با قدسیت مکان، بناها آراسته می‌شدند. متأسفانه معماری و شهرسازی سنتی ایران در دوران معاصر و با گسترش ارتباط با جهان غرب، از تفکرات و سبک‌های مدرن تأثیر پذیرفته است؛ به این معنا که حتی مساجد جدید با تزیینات نامتناسب ساخته می‌شوند و از معماری اصیل ایرانی فاصله گرفته‌اند. به دیگر سخن در عصر حاضر، تزیینات در معماری به تأسی از این جریان مشوش و بی‌هویت شده است و نمی‌توان در بسیاری از آن‌ها اثری از مفهوم سرزمینی، ملیت و هویت را بازیافت. همه این موارد توجه به احیای هویت تزییناتِ معماریِ ایرانی اسلامی را ضروری می‌نمایاند. افزون بر معماری زیبای بسیاری از آثار تاریخی نظیر مساجد، بقعه‌ها، بارگاه‌ها، قدمگاه‌ها و آرامگاه‌ها، که شایسته توجه هستند؛ کتیبه‌هایی در این بناها وجود دارد که از یک‌سو متناسب با فضای قدسیت مکان بوده و از سوی دیگر بسیاری از باورهای عمومی مردم یا باورهای مورد قبول حکومت بر آن‌ها حکاکی شده است؛ از این رو می‌توان بسیاری از اعتقادات و ارزش‌های پذیرفته‌شده در جامعه آن دوران را به عنوان مستند تاریخی کشف کرد. به عنوان نمونه در برخی از منابع مکتوب تاریخی شهر اصفهان را تا دوران صفویه، مرکز تشیع و شهر شیعه‌نشین نمی‌دانستند؛ بنابر این وجود مسجد جامع اصفهان و کتیبه بسیار زیبا و منحصر به فرد آن همچنین مسجد جامع هفت شویه و کتیبه موجود که در آن صلوات کبیره و صلوات بر حضرت خدیجه(سلام الله علیها) حک شده و بقعه پیر بکران که حاوی صلوات کبیره و نام چهارده معصوم(علیهم السلام) و حضرت خدیجه(سلام الله علیها) است، دلیل قاطعی برای رد نظریه یادشده هستند. نکته در خور نگاه این است که مسجد جامع هفت‌شویه اصفهان مربوط به سده ۷ ه‍.ق و متعلق به دوره سلجوقی، در سال ۱۳۴۱به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است؛ اما هم اکنون در اثر غفلت متولیان حفظ آثار کهن، بخش عمده آن یعنی گنبد مسجد فروریخته و دیوارهایش آسیب بسیاری دیده‌ است. باید دانست که با نابودی این بنا، بخشی از هویت اصیل ایرانی و یادگار پیشینیان، به فراموشی سپرده خواهد شد و بایسته است اهتمام بیشتری برای حفظ این اماکن صورت گیرد. ـــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ @javal60
امام رضا علیه‌السلام: هرگاه برای شما پیشامد سختی روی داد، به وسیله ما از خداوند کمک و یاری بجویید. پ ن؛ یا امام رئوف، ای پدر مهربانی که گرمی لطف شما همیشه در گذران احوال ما سایه افکنده؛ حال این امت مَثَل کودک دور از پدری گشته، که در عادت به روزگار فراق، خبر از علت درد بی درمان خویش ندارد… غم می خورد، رنج می برد، آه می کشد اما نمی داند چرا… دعایی کن به حال مردمان زمانی که به فرموده ی پدرتان از سخت ترین دوران این دنیا را می گذرانند … دعایی برای حضور بی پرده ی آفتاب جهان فرما که گرمای پاکی چو او، تنها درمان سردی های این روزگار است… اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر ✍🏻 فاطمه شکیب رخ @Ghalamzaniii
🌱در حاشیه‌ی دیدار حضرت آقا با بانوان ✍مریم منصوری، عضو تحریریه مجتهده امین اگرچه تا کنون فرصت‌هایی برای دیدار حضوری حضرت‌ آقا فراهم می‌شد که به دلایلی، عمدتا توفیق دست نمی‌داد، اما به دلیل بداعت این جلسه، عمیقا مشتاق حضور در این جلسه بودم که به نظرم رسید نفس حضور، دارای لطایفی است که فهم متفاوتی با بازنمایی رسانه‌ای حاصل می‌کند و ذکر چند نکته در این باب را لازم می‌دانم. اول اینکه امیدوارم این جلسه، به جنسیت‌زده شدن دیگر دیدارها و حذف بانوان از سخن‌رانی در دیگر دیدارها منجر نگردد. دوم اینکه برایم جالب بود که حضرت آقا فرصت مبسوطی را برای شنیدن دغدغه‌های بانوان قرار دادند و به دوستان پشتیبان جلسه هم عرض کردم که خواهشا به طیفی فرصت داده شود که هیچ‌گاه امکان یا فرصت حضور ندارد. به خصوص زنان خانه‌دار. چرا که امکان حضور افراد نخبه در دیگر جلسات فراهم است و امکان شنیده شدن بخش بزرگ زنانی که درگیر متن زندگی و شرایط عادی هستند، فراهم نیست و شاید یکی از بزرگترین مشکلات ما، نداشتن رویکرد همین طیف و ندیدن آن‌ها در سیاستگزاری‌هاست. این مهم، دغدغه‌ی برخی از پشتیبانان جلسه هم بود، اما شاید لازم است بیش از این، این طیف از زنان، خود شروع به صورتبندی مسائل و رساندن آن به گوش مسئولین نمایند و سیاستگزاران نیز نباید از این مهم دریغ کنند. سوم مساله‌ی نحوه‌ی ورود حضرت آقا به مقوله‌ی جنسیت و زنان بود. علیرغم مباحث کاملا انضمامی و سیاستگزارانه‌ی بانوان سخنران، و حتی علیرغم بازنمایی رسانه‌ای از سخنان ایشان، بخش اعظم موضع حضرت آقا به تبیین کاملا علمی و نظری درباره‌ی مقوله‌ی جنسیت، خانواده، زن و زوجیت اختصاص یافت. تا جایی که در برخی مواقع، حس می‌کردم بر سر کلاسی حاضر هستم که مبانی نظری این مقولات تدریس می‌شود. و بحث، تا جایی پیش رفت که ایشان، مباحث کاملا فلسفی همچون دیالکتیک هگل و موضع تقابلی ما با آن را مطرح کردند. این مساله، نشان از خلائی است که ایشان در این زمینه احساس کرده‌اند و آن، پرداخت جدی علمی و نظری به مبانی نظری در حوزه‌ی زن و جنسیت است. متاسفانه، فضای انقلابی مرتبط با این حوزه، مملو از کنشگری‌های متکثری است که مبانی دقیق فلسفی و نظری ندارد و حتی در مقام سیاستگزاری‌های رسمی نیز این مساله کاملا مشهود است. این خلا، در سخنرانی‌های بانوان نیز کاملا مشهود بود. اما این که رهبر یک انقلاب به جای پرداختن به راهبردها، ملزم به بحث‌های نظری می‌شوند و به ما مبانی نظری تدریس کنند، جای بسی تاسف برای نهادهای علمی، دانشگاهی و حوزوی است. شاید یکی از دلایلی که حضرت آقا، اجازه‌ی صحبت برخی دیگر از بانوان حاضر برای سخنرانی را ندادند نیز به همین دلیل بود. گفتارها عمدتا، صورتبندی دقیقی نداشتند و حاکی از آشفتگی جدی نظری در این حوزه بودند. علیرغم اینکه ما در مسائل زنان، نیارمند کنشگری جدی و فارغ از جنسیت‌زدگی‌های منفی در عرصه‌های اجتماعی هستیم، اما به نظر می‌رسد، خلا نظری، ممکن است ما را دچار شیب تندی کند که ایشان درباره‌ی خانواده در غرب بیان کردند. پ.ن: برسد به دوستانی که مکررا در جلسات متعدد، خود را نظریه‌ورز این حوزه می‌دانند و نه تنها این چنددهه هنوز موضع نظری‌شان مشخص نیست، بلکه بارها در نظریه‌پردازی حضرت آقا در این زمینه در جلسات متعدد تشکیک کرده‌اند. @AFKAREHOWZAVI
🌹خانه داری به معنای خانه نشینی نیست…🌹 🌀در چهل و دو‌مین عمر با برکت نظام جمهوری اسلامی ایران، در مجلسی متفاوت از جلسات پیشین، زنانی اندیشمند و فرهیخته، گرد پدر امت آمدند تا به واگویی ناگفته های زنانه بنشینند؛ برجستگی کلام رهبر معظم انقلاب در این جمع، بر محوریت مسئله حجاب، ایستادگی زنان در برابر نسخه پیچی غرب، ارزش و‌ جایگاه خانواده، هویت زنانه بر مدار مادری و نقش ارزشمند زن در خانواده مطرح شد. 🌀به راستی که این مجلس، گذشته از ساختار محتوای مسئله مندی که داشت، نشانگر جایگاه اجتماعی زن مومن در منظر اسلام می باشد. تاکید بر اصول و‌ گزاره هایی همچون «عدم وابستگی معنایی خانه داری به خانه نشینی»، دلالت بر خلاهای تبیینی جامعه علمی و فرهنگی ما در نهادینه سازی فرهنگ اسلامی را دارد؛ جا دارد که زنان و‌ مردان اندیشمند مومن، در صددِ حل چالش ترسیمی موجود در جامعه، با برگزاری محافل علمی و‌ هم‌اندیشی، قدمی استوار بر دارند. 🌀مسئله ای که به رغم اهمیت فوق العاده سالها ست که در ورای نقش مادری و همسری مستور مانده؛ اینکه چگونه یک بانوی متعهد و دین دار، در عین ایفای نقش زنانگی خویش، از حضور مثمر در عرصه های گوناگون اجتماعی عقب نماند و جای خود را به حضور روی گردانان از این نقش نسپارد، در صدرِ سوالاتی است که نیاز به واکاوی و ارائه راهکارهای نوین و متناسب با جامعه فعلی را دارد. 🌀از سوی دیگر این سوال به نظر می آید که آیا بانوانی که گزینه منزل نشینی را می پذیرند، خویشتن را مبرا از نیاز ارتباطات اجتماعی می پندارند؟ و یا برخلاف آنچه در سطح عموم بانوان دیده می شود بازار گردی، حضور غیر ضرور در سالن های آرایش و یا فضاهای مجازی، جای خالی فراغت هوشمندانه ی آنان را پر می سازد؟! 🌀بدون تردید جدا از آسیب هایی که متوجه حضور غیر هدفمند زنان در فضاهای نامبرده است، استمرار چنین فرهنگی، هویت و شخصیت زن آتی و جامعه پیش رو را دچار تزلزل خواهد نمود. از این رو، ترغیب و تشویق زنان در شاکله ی حضوری پاکیزه و علمی در اجتماع می تواند یکی از راهکارهای ارتقای فرهنگی جامعه باشد. 🌀اما آنچه مسلم است عدم سازگاری یا تناقص بسیاری از عرصه های اجتماعی و عدم تعبیه تدابیر لازم، چه از لحاظ قانونی و اجرایی برای حضور اجتماعی بانوان خانه دار است، در این مسئله عدم تبیین کافی در فرهنگ سازی برای وقوع فعالیت های زنانه، گفتمان مغفولی ست که در دیگر ساختارهای اجتماع، از جمله خانواده سایه افکنده! 🌀از این رو ایجاب می کند که با شناسایی دقیق چالش های موجود و موانع حضور اجتماعی بانوی خانه دار، همچون ازدواج، فرزند آوری متناسب با نیاز کشور، تربیت و رسیدگی به فرزندان و‌ امور منزل، همسر داری و غیره که هر کدام‌ در جایگاه خویش به مثابه شغلی پر زحمت بوده، راهکارهایی در جهت برطرف شدن این مسئله ارائه شود و متصدیان امر به اجرای آن همت گمارند. ✍🏻 فاطمه شکیب رخ @Ghalamzaniii
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
محض یار مهربان، آن مونس و آرام جان🌹 ندبه ها سر می دهم و ز هجر او اشکم روان🌹 کاش می گشتی عیان، ای شمش هستیِ بخش جان🌹 می نمودی زنده دل های تمام انس و جان🌹 اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و جعلنا من انصاره و اعوانه ✍🏻 فاطمه شکیب رخ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
از زمانی که‌ خودم را شناختم عاشق کتابخانه و محیط دلچسبش بودم؛ سکوتش را، آرمشش را، حس مطالعه و پژوهشش را، بوی میز و صندلی چوبی اش را، اصلا هوای پر از انرژی مثبتش را، همه چیز ش را دوست داشتم… گاهی از خود می پرسم؛ کجای این کره خاکی اینچنین می توانی فارغ از عالم روزمرگی شوی، جدای از تمام ناخوشایندی ها شوی، در سکوتی متفکرانه مهمان شوی… جانم به فدای امیرالمومنین علی علیه السلام که فرمودند: هر که خویش را با کتابها سرگرم سازد آرامش می یابد… و اکنون خدای جبران کننده ی تمام کاستی ها، حسرت روزهای جدایی مرا از جویندگی علم، برایم جبران کرده…در کنار دوستانی سرشار از انرژهای معنوی، روزهایم می گذرد… شوق پژوهشم سیراب می شود و امیدم به روزهای بهتر مضاعف می شود. الحمدالله علی کل نعمت ✍🏻 فاطمه شکیب رخ @Ghalamzaniii @javal60
حق و باطل در یک ظرف نمی جوشد! بی هدف نمی زنند این را همه خوب می دانیم وقتی شلیک تخریب آغاز می شود که دادِ شان درآمده، درست در زمانی که برای سقوط نظام اسلامی سال ها برنامه ریزی کردند و با امید فراوان در تلاش بودند که اینبار تحقق آرزوی دیرینه اشان را میسر کنند، با یک فرمان از مقر فرمانده، در ۹ دی ۱۳۸۸ خروش مردم انقلابی را در سراسر ایران نظاره شدند. در این سالها چقدر از امثال چنین تدبیری هایی بیاد داریم... چرا راه دور برویم در همین سال جاری، بهترین وسیله را برای خود خوری نظام یافته بودند، مسئله حجاب! چه چیزی مانند دوگانگی موافقان و مخالفان حجاب می توانست اصل نظام را نشانه برود؟ جامعه را دچار آشوب پیشرونده کند؟ حاکمیت را به نظامی گری در سطح جهانی متهم کند؟ اما او که معرف انسانیت و عدالت اسلامی است همان رهبری که فرزانگی زیبنده ی اوست با چه گفتمانی فرزندان گریز پای را به دامان مادر باز گرداند؟ در جهان با او چه کنند؟ بسیاری از اندیشمندان غیر مسلم بر اندیشه ورزی و فرزانگی او اعتراف می کنند، از فرق گوناگون مسلمانان جهان او را رهبر خویش می دانند و با دقت ایده های فکری اش را پیگیری می کنند، در حالی که مواضع او بر هم زننده ی اهداف ظالمانه و استکبرانه ی آنهاست... جای آنها را تنگ کرده، بازارشان را کساد کرده... همین که در قلب غرب دغدغه ی بزرگ شان، توهین به رهبر ملت ایران است حاکی از ارسال هدفمند پیام انقلاب اسلامی به جهانیان می باشد. آری دشمنان مردم ایران نقطه قوت و ایستادگی این ملت را نشانه کرده اند، رهبری جامع و مقتدر را شناخته اند و دست به ماشه تخریب شده اند. بگزار تخریب کنند عجز و ناتوانی را جز دشنام تسلی نمی دهد، هرچند که در همین جو سازی های تاریخی بوده که دل های حق جو همیشه به شناخت حقیقت هدایت شده اند. مدعی خواست کند ریشه ما غافل از اینکه خدا هست در اندیشه ما ✍🏻 فاطمه شکیب رخ @Ghalamzaniii ای
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌱شکوفایی خلاقیت در مقاله‌ای خواندم عادت‌ روزانه می‌تواند خلاقیت را شکوفا کند و ذهن را به گزینش اشکال متفاوتی فکر کردن وادار. خلاقیت در همه وجود دارد، ولی این عادات روزانه افراد است که مشخص می‌کند که چه زمانی این بذر خلاقیت شکوفا شود یا اصلا جوانه هم نزند! برنامه روزانه داشتن و اولویت‌بندی آن، از مهم‌ترین عادت‌های روزانه است برخی تصور می‌کنند که افراد خلاق زندگی بی برنامه و بدون ساختاری دارند، اما اغلب ذهن‌های خلاق از برنامه روزمره شان به طور کامل باخبرند. به عنوان نمونه ویلیام جیمز، روان شناس، تاثیر برنامه ریزی جدی روزانه را به این شکل توصیف می‌کند که «این کار از پیش ذهن را از فشار بی برنامگی دور می کند و فضای بیشتری را برای اقدام و عمل به آن می بخشد.» عادت مراوده و رفت و آمد با افراد خلاق هم جزو عادات خوب است، انیشتین معتقد است خلاقیت مسری است و علم هم آن را ثابت می‌کند. الحمدلله به لطف خدا، این روزها با دوستانی حشر و نشر دارم که علاوه بر مباحثه علمی، به هم ایده می‌دهیم و به شکوفایی خلاقیت هم کمک می‌کنیم، حتی گلدان‌هایمان هم شکوفا شده‌اند! امروز گلدان اهدایی دوست جانم گل داده بود. 🍃الحمدلله علی کل حال 🍃 ✍️نجمه صالحی @Ghalamzaniii ـــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ @javal60
❗️زنگار فرهنگی را زدودنم آرزوست ✍🏻 فاطمه شکیب رخ، دانشجوی دکتری تاریخ تشیع دنیای نوشتن چقدر شبیه دنیای کنونی است، تصورهایی که ما از باورهای خود داریم و در برابر آن دیگران را متهم به کم فهمی می‌کنیم؛ براساس همان باورهای خودمحورانه، انگشت اتهام را به سوی دیگران می‌بریم، قضاوت می‌کنیم، نتیجه می‌گیریم و نتایج تصورات‌مان را به افراد انتقال می‌دهیم. عادت‌مان شده که همه باید شبیه ما فکر و اقدام کنند و اگر کسی متفاوت از پندار ما بیاندیشد از دایره‌ی رفتار صحیح خارج می شود! جالب آن‌که تمام این تصورات و رفتارها برآمده از فرهنگی است که در گذر زمان مورد انواع تجاوزهای فرهنگی قرار گرفته است و اکنون در بسیاری ازعرصه ها حتی در ساحت علم نیز خودنمایی می‌کند. حال آنکه فرهنگ در جوامع نقشی همچون مادر را به عهده دارد پس اگر مادر دارای فضائل اخلاقی و روحی نباشد، فرزندان در محیطی ناشایست رشد می کنند و در صورت تعدد آنان نیز دردی از جامعه بر طرف نمی‌شود و بلکه مشکلی بر اجتماع افزوده می‌گردد. یکی از تششعات فرهنگ والا، پذیرش منطقی گونه‌های رفتاری و عملی مختلف در جوامع انسانی است که از مهم‌ترین عوامل ایجاد سازگاری و زندگی توام با امنیت در کشورهاست، همین منش و عادت فرهنگی در سرزمین‌هایی مانند اندونزی با وجود اقوام، مذاهب و نژادهای گوناگون سبب ایجاد آرامش نسبی و به عبارتی کمتر دردساز برای دولت ها و مردم شده است. 🔗متن کامل @HOWZAVIAN
❗️زنگار فرهنگی را زدودنم آرزوست ✍🏻 فاطمه شکیب رخ، دانشجوی دکتری تاریخ تشیع چند روز پیش که دفتر نشریه‌ای مقاله‌ی بنده را تنها به دلیل عدم نثر روان نپذیرفت، درصدد برآمدم که که با تغییر سبک نوشتارم برای کسب رضایت داوران قدم بردارم، استاد راهنمای مقاله‌ام که نویسنده‌ای عالم و سرشناس است برایم نوشت؛ دخترم اینکه نوشتار تو را به علت سبک نگارش‌ات نپذیرفته‌اند دلیلی برعیب قلم تو نیست، زیرا همان‌طور که هر ذهنی یک فکری دارد و هر دستی یک خطی، قلم تو نیز روش خود را پیدا کرده است، آن را همان‌طور که هست بپذیر و پرورش بده! دنیای نوشتن چقدر شبیه دنیای کنونی است، تصورهایی که ما از باورهای خود داریم و در برابر آن دیگران را متهم به کم فهمی می‌کنیم؛ براساس همان باورهای خود محورانه، انگشت اتهام را به سوی دیگران می‌بریم، قضاوت می‌کنیم، نتیجه می گیریم و نتایج تصورات‌مان را به افراد انتقال می‌دهیم. عادت‌مان شده که همه باید شبیه ما فکر و اقدام کنند و اگر کسی متفاوت از پندار ما بی‌اندیشد از دایره‌ی رفتار صحیح خارج می شود! جالب آن‌که تمام این تصورات و رفتارها برآمده از فرهنگی است که در گذر زمان مورد انواع تجاوزهای فرهنگی قرار گرفته است و اکنون در بسیاری ازعرصه ها حتی در ساحت علم نیز خودنمایی می کند. حال آنکه فرهنگ در جوامع نقشی همچون مادر را به عهده دارد پس اگر مادر دارای فضائل اخلاقی و روحی نباشد فرزندان در محیطی ناشایست رشد می کنند و در صورت تعدد آنان نیز دردی از جامعه بر طرف نمی‌شود و بلکه مشکلی بر اجتماع افزوده می‌گردد. یکی از تششعات فرهنگ والا، پذیرش منطقی گونه‌های رفتاری و عملی مختلف در جوامع انسانی است که از مهم‌ترین عوامل ایجاد سازگاری و زندگی توام با امنیت در کشورهاست، همین منش و عادت فرهنگی در سرزمین‌هایی مانند اندونزی با وجود اقوام، مذاهب و نژادهای گوناگون سبب ایجاد آرامش نسبی و به عبارتی کمتر دردساز برای دولت ها و مردم شده است. به یاد دارم که در یکی از سخنرانی‌های رهبر انقلاب، یکی از دغدغه‌های اصلی ایشان مسئله فرهنگ بیان شد، موضوعی که به رغم اهمیت بسیار، همیشه مورد تغافل دولت‌ها و نهادهای فرهنگی کشور است. حال آن‌که ارتقای فرهنگی جامعه و رشد فکری مردم، نتایج بسیاری در عرصه های مختلف اجتماعی را به همراه دارد؛ در اقتصاد، آموزش، سیاست، خانواده و غیره، رشد فزاینده و راندمان کیفیت زندگی را بالا می برد. در همین موضوع خانواده چقدر فرهنگ پذیرش یکدیگر به ایفای نقش سالم خانواده کمک می کند؟ و یا در اجتماع چقدر احترام به تصمیمات و یا تفکرات دیگران سبب کم شدن تنش ها و رخدادهای اجتماعی می شود؟ آیا وقت آن نرسیده که فکری به حال فرهنگ حاکم و پر تنش مردم کشورمان کنیم؟ و یا برنامه‌ای در جهت ارتقا و زودودن زنگارهای فرهنگی جامعه به عمل رسانیم؟ ده‌ها همایش و فراخوان برای فلان موضوع غیر کاربردی علمی می‌دهیم و میلیاردها سرمایه ملی را وقف آن می‌کنیم اما آیا برای دغدغه‌های سکارندار انقلاب که همیشه با نگاه تیز بین خویش کاشف مسائل انسان پرور بوده، نیز همایشی سازنده و مثمر را برگزار کرده‌ایم؟ آیا دغدغه‌ی فرهنگ برساخته امروزی ما را نیز دچار نموده است؟ @AFKAREHOWZAVI
روز برفی و هوای پاک از آرزوهای دست یافتنی ماست😍 الحمدالله❤️ اینم دعای وقت بارش باران هست: الحمد للَّه الّذی ینزل الغیث من السّماء، و ینشر رحمته لعباده، اللّهمّ ولَكَ الْحَمْدُ عَدَدَ كُلِّ مَلَكٍ فِي السَّماءِ، وَلَكَ الْحَمْدُ عَدَدَ كُلِّ قَطْرَةٍ نَزَلَتْ مِنَ السَّماءِ، وَلَكَ الْحَمْدُ عَدَدَ كُلِّ قَطْرَةٍ فِي الْبِحارِ، وَلَكَ الْحَمْدُ عَدَدَ ما في جَوْفِ الْاَرَضينَ وَاَوْزانِ مِياهِ الْبِحارِ، وَلَكَ الْحَمْدُ عَدَدَ ما عَلى وَجْهِ الْاَرْضِ، وَلَكَ الْحَمْدُ عَدَدَ ما اَحْصى كِتابُكَ، وَلَكَ الْحَمْدُ عَدَدَ ما اَحاطَ بِهِ عِلْمُكَ.وَلَكَ الْحَمْدُ عَدَدَ الْوَرَقِ وَالشَّجَرِ وَالْحَصى، وَالنَّوى وَالثَّرى، وَلَكَ الْحَمْدُ عَدَدَ الْاِنْسِ وَالْجِنِّ، وَالْبَهائِمِ وَالسِّباعِ وَالْهَوامِّ، حَمْداً كَثيراً طَيِّباً مُبارَكاً فيهِ، كَما تُحِبُّ رَبَّنا وَتَرْضى، وَكَما يَنْبَغي لِكَرَمِ وَجْهِكَ وَعِزِّ جَلالِكَ مِنَ الْحَمْدِ مُبارَكاً فيهِ اَبَداً. ✍🏻فاطمه شکیب رخ @Ghalamzaniii
🌹کوثر طاها🌹 هر دختری که کوثر طاها نمی شود اشبه به احمد و جان محمد نمی شود جانا که آمدنت به بابا چه خوش گذشت گل بر گل جمال محمد چه خوش نشست فاطر شدی و فاطمه نامت نهاده اند بر دامن خدیجه، عرشیان جایت نهاده اند انسیه حورا شدی و محدث به حوریان قدسیه پیمبر شدی و حجت به مُلکیان زهرای آسمان و زمین، ام پدر شدی دریای فهم و دیانت،خیر نساء شدی وقت دفاع ز نبوت چو مادری در خانه ولایت و‌ رهبر پیمبری عالم به یُمنِ وجودت شکفته شد زن از مقام تو اینک خجسته شد اصل طهارت عالم به حب توست عالم‌ همه در انتهای مقام توست علم و حیا و نجابت به اذن توست گردانه سیاق قیامت به دست توست جانی که عشق تو گیرد چه ها کند چشم از گنه ببندد و‌ غَضّ بَصَر کند بانوی عفت و‌ طراوت اراده کن نسوان سرزمین مرا نور دیده کن حرمت گذار حجاب را حمیده کن چون گوهری به سراپا تنیده کن دستش بگیر و دلش را صفا بده رزقی به پاکی حجب و حیا بده ایکاش که عیدی ما را علی بده چشم روشنی دل ما را نبی بده ✍🏻 فاطمه شکیب رخ @Ghalamzaniii
میلاد دلیل خلقت حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) و فرزند برومندش امام خمینی(ره) برهمه مادران غیور و مهربان سرزمین ایمانی‌مان مبارک😍
✨✨✨✨ قِیلَ یا رَسُولَ اللَّهِ ، مَا حَقُّ الْوَالِدَةِ فَقَالَ هَيْهَاتَ هَيْهَاتَ لَوْ أَنَّهُ عَدَدَ رَمْلِ عَالِجٍ وَ قَطْرِ الْمَطَرِ أَيَّامَ الدُّنْيَا قَامَ بَيْنَ يَدَيْهَا مَا عَدَلَ ذَلِكَ يَوْمَ حَمَلَتْهُ فِي بَطْنِهَا. از رسول خدا (ع) سؤال کردند حق مادر چیست؟ فرمود: هیهات: هیهات: اگر به عدد ریگ‌های بیابان و قطره‌های باران در خدمت مادر بایستید معادل یک روزی که در شکم او بوده‌اید، نخواهد بود. «مستدرک الوسائل، ج ۱۵، ص ۲۰۳» ✨✨✨✨✨✨ بوی عطر خاص هر آدمی عطر خاصی دارد. بعضی عطرها ماندنی هستند؛ اصلا تکرار ناشدنی‌ هستند! خط بوی آن‌ها‌ تا ابد در مشام استشمام می‌شود حتی اگر از نظرها محو شوند! و چه عطر ماندگاری دارد عطر وجود مادر... می‌دانی چرا؟ چون او عجیب بوی خدا می‌دهد. ✍️نجمه صالحی ✨✨✨✨✨✨✨ http://salehi60.blogfa.com/ ـــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ @javal60
ای نور نگاهت به دلم مادر خوبم گرمی دعایت همه جا پشت و پناهم من قدرشناس دل پر مهر تو هستم با آنکه سراپا همه تقصیر به تو هستم 🌹تقدیم به تمام مادران سرزمینم🌹 ✍🏻فاطمه شکیب رخ @Ghalamzaniii
سلام و‌ نور ایام به سعادت قابل توجه همراهان عزیز، در صورت تمایل عضو مجله افکار بانوان حوزوی شوید. در این کانال بانوان از نقاط مختلف ایران، دور هم جمع شده‌اند تا از دنیای مادری، همسری، کنشگری‌های اجتماعی و...قلم بزنند. سالم و سعادتمند و خوش عاقبت باشید الهی🤲🙏 یاعلی علیه‌السلام لینک مستقیم کانال👇 https://eitaa.com/joinchat/666566766C3a95d83645 ـــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ @javal60
☘️ امام باقر (علیه السلام)می فرمایند:☘️ اِنَّ الْعَبْدَ لَیُذْنِبُ الذَّنْبَ فَیُزْوى‏ عَنْهُ الرِّزْقُ بنده گناه می ‏کند و به سبب آن، روزى از او گرفته می ‏شود. کافى، ج ۲، ص ۲۷۰، ح ۸ پ.ن: در شرح مصداق روایت باید در نظر داشته باشیم که حدیث، عبد گناهکار را در دایره محرومیت از روزی می شمارد؛ با در نظر داشتن معنای عبد که در معنای نخست مملوک و در معنای دوم عابد و مطیع خداوند است و معنای رزق که فقط به مال دنیا منحصر نمی شود و شامل رزق های معنوی و قرآنی یعنی رزق بغیر حساب، رزق طیب، رزقاً من لدنّا و غیره می شود; می توان دریافت که حتی اگر منظور روایت از کسب روزی مال دنیا باشد، رزق حلال و‌ طیب را شامل می شود نه مال هایی که آمیخته به حرام و گناه بدست می آید و یا بعبارتی دیگر گناه بنده ی مومن را سبب محرومیت از روزی های طیب می کند چه مالی و چه معنوی. ✍️فاطمه شکیب رخ @Ghalamzaniii
🥀هر وقت اراده رنجش کسی را داشتیم، یادمان نرود که این رنج را ابتدا به دل خویش مبتلا کرده ایم🔥 چراکه تا دلی از عشق خدا فاصله نگیرد توان ابتلای غم به دل های دیگر را نمی یابد...💔 و چه رنجی برای انسان تلخ تر از دوری از اصل خویش است... ای آنکه دلم را به اراده ی خویش خانه ات کردی ایکاش که لحظه ای خانه خود را رها نکنی... ای رحم کننده بر هر گناهکار اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا ✍️فاطمه شکیب رخ @Ghalamzaniii