eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.4هزار عکس
517 ویدیو
182 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
🌱چای آلبالویی مادر ✍️زینب سیدمیرزایی، استاد حوزه علمیه خواهران هر صبح که زمین صورتش رادر آبشار اذان می‌شوید، بانوی خانه سرِچشمه‌ی سپیده وضو می‌گیرد و نماز بندگی می‌گزارد. بانوی خانه چای عاشقی دم می کند، سفره مهربانی می‌گشاید، سفره‌اش بوی نان تازه‌ی مادری می‌دهد. وقتی بر ساحل لبخند خسته‌اش می‌نشینی، خستگی دنیا از یادت می‌رود این را از طعم چای آلبالویی رنگی که جلویت می‌گذارد، می‌فهمی. بانوی خانه فاصله‌ها را به هم " کوک" می‌زند و دل‌ها را به هم می‌دوزد. او فرشته پیوند زمین و آسمان است. بانوی خانه به وقت نیایش از باغ آسمان برایت گل می‌چیند و تو عطر آن را تا پان عمر در زندگی‌ات حس می‌کنی. بانوی خانه، ایمان بار می‌گذارد و باچاشنی تربیت، مزه‌دارش می‌کند. صبر می‌کند‌، وقتی‌که خوب جا افتاد‌، سفره‌ای به گستره عشق می‌گشاید. عطر دست‌پختش تا چند کشور آن‌طرف‌تر راهم فرا می‌گیرد. تا حدی که همه دنیا بر سفره بهشتی‌اش می‌نشینند. بانوی خانه زنی شهید پرور است، دست‌پختی به طعم مقاومت و آزادگی و امنیت دارد‌ درست مثل مادر شهید سردار سلیمانی‌، مادر سید روح الله عجمیان و آرمان و دیگر مادران و همسران شهدا. بانوی خانه، کلید دار مقتدر بهشت است که به اذن و رضای او می‌توانی گام در بهشت زهرای سعادت بگذاری. بانوی خانه عاشق است و عفیف، مهربان است و نجیب‌. بانوی خانه جاده‌های انتظار را برای آمدن عدالت‌گستر مهربان آماده می کند‌، او اهل دیار ولایت است و خانه زاد خانه‌ی مادر هستی، فاطمه زهرا سلام الله علیها است. @AFKAREHOWZAVI
🔰شخصیت حاج قاسم برای آمریکایی‌ها قابل پیش‌بینی نبود ✍️ ابراهیم شریفی، دانش آموخته دکتری فلسفه اخلاق و عضو تحریریه نویسندگان حوزوی در گفت‌و‌گو با مجله نخبگانی فکرت: ▪️رمز ماندگاری او این است که دریافته بود در این دنیا به چیزی نمی‌توان افتخار کرد، افتخارات دنیا ماندگاری ندارد از قوت جسمانی گرفته تا مال و فرزند، قدرت و موقیعت اجتماعی. ▪️ما شخصیت‌های ملی‌گرا در دنیا زیاد داریم از نلسون ماندلا تا چگوآرا، در غرب و شرق عالم؛ ولی کاریزما و شخصیتی که سردار سلیمانی دارد همه جوانب انسانی را پوشش می‌دهد. ▪️مکتبی که منحصر در بعد معنوی باشد و یا صرفا به امور فردی و مادی تمرکز کند ادعای جامعیت نخواهد داشت و قدرت تعمیم پیدا نمی‌کند. 🔗 متن کامل گفت و گو @HOWZAVIAN
📌با ضوابط شما من هيچ نمی‌دانم و بهتر است كه ندانم!مرتضی رجائی، مدیر مجموعه نویسندگان تربیتی کمتر از یک ماه پس از تسخیر لانۀ جاسوسی در تهران و در تاریخ ۹ آذر ۱۳۵۸، خبرنگار هفته‌نامۀ تایم برای مصاحبه با به قم رفت. در یکی از سؤال‌هایش از امام، چنین پرسید: «شما زندگى خيلى منزوى ای داشتید. شما اقتصاد جديد و حقوق روابط بين المللى را مطالعه نكرده‏ايد. تحصيل شما مربوط به علوم الهى است. شما در سياست و گرفتن و دادن یک زندگى اجتماعى درگير نبوده‏ايد. آيا اين در ذهن شما اين یک را به وجود نمى‏آورد كه ممكن است عواملى در اين معادله باشد كه شما نمى‏توانيد درک كنيد؟!» روشن است که این خبرنگار، می‌خواسته به امام القا کند که در عرف روابط بین الملل، گروگان گرفتن دیپلمات های آمریکایی یک خطای آشکار بوده و بهتر است امام خمینی هرچه زودتر دستور تحویل آن ها را به مقامات آمریکایی صادر کند. اما پاسخ امام به این پرسش را بخوانید: «ما و معيارهاى اجتماعى و سياسى‏اى كه تا به حال به واسطه آن تمام مسائل جهان سنجيده مى‏شده است را شكسته‏ايم. ما خود چارچوب جديدى ساخته‏ايم كه در آن عدل را ملاک دفاع و ظلم را ملاك حمله گرفته‏ايم. از هر عادلى دفاع مى‏كنيم و بر هر ظالمى مى‏تازيم، حال شما اسمش را هرچه مى‏خواهيد بگذاريد. ما اين سنگ را بنا خواهيم گذاشت. اميد است كسانى پيدا شوند كه ساختمان بزرگ و و ساير سازمان ها و شوراها را بر اين پايه بنا كنند، نه برپايه نفوذ و قدرتمندان كه هر موقعى كه خواستند هر كسى را محكوم كنند، بلافاصله محكوم نمايند. آرى با ضوابط شما من هيچ نمى‏دانم و بهتر است كه ندانم». آری، افتخار این نظام مقدس این بود که از معادله های جهانی نظام استکباری بین المللی هیچ نمی‌داند و به هیچ یک از قواعد و فرمول های ظالمانۀ مستکبران عالم پای بند نیست؛ حتی اگر نام یا بر آن نهاده باشند. امام راحل عظیم الشأن ما، زیر میز بازی کثیف استعمارگران عالم زد و بازی آن ها را به هم ریخت و میدان جدیدی برای نقش آفرینی در این عالم طراحی و معرفی کرد و شجاعانه اعلام کرد که «اميد است كسانى پيدا شوند كه ساختمان بزرگ سازمان ملل و شوراى امنيت و ساير سازمان ها و شوراها را بر اين پايه بنا كنند، نه برپايه نفوذ سرمايه داران و قدرتمندان». اکنون برخی از مسئولان و وامداران مجاهدت های امام انقلاب و خون شهدا را چه شده است که نان سفرۀ انقلاب اسلامی را می خورند، ولی می ترسند از اینکه دروغ های بزک شده با نام علم را که واردات اصلی از جهان غرب است، کنار بگذارند. از نفوذ این مدل ها در شیوۀ ادارۀ اقتصاد و معیشت مردم گرفته، تا الگوی معماری و شهرسازی، رد پای این خودباختگی پیدا است و نتیجۀ آن، تحمیل قوطی کبریت های عمودی به مردم نجیب و شریف ایران است تا مثلاً در آن زندگی کنند و برای تأمین مورد نیاز برای آیندۀ فرزندآوری و فرزندپروری کنند. @HOWZAVIAN
🔸 میدان دفاع؛ ✔️ پانوشتی بر سخنان اخیر امام‌ خامنه‌ای ✍️ عباس بابائی، عضو تحریریه نویسندگان حوزوی یکی از اصول مسلم سیره‌ی سیاسی اجتماعی حضرات معصومین (علیهم‌السلام)، اصل «اولویت‌سنجی» است. در این قاعده اگر اصل مهم‌تر به بهانه‌ی دفاع از اصل پائین‌تر رهاشود، رهاکنندگان از اندیشه و عقلانیت لازم بی‌بهره‌اند؛ کما اینکه اگر اصل پائین‌دست به بهانه‌ی فلان فرعِ پر زرق و برق واگذاشته‌شود، رهاکنندگان از تدبیر حداقلی نیز تهی هستند! با این مقدمه‌ی کوتاه، برای دفاع از پدیده‌ی مبارکی به‌نام «انقلاب» و «حرم جمهوری اسلامی» باید از اصل «اولویت» استفاده کرد و «میدان دفاع» را درست ترسیم نمود؛ چرا که اگر در زمین طراحی‌شده توسط دشمن، بخواهیم از «انقلاب» دفاع کنیم، در هر صورت بازنده‌ایم. یکی از کلمات ناب امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) که در دفاع از انقلاب می‌توان از آن بهره‌برد، روایت زیر است: «إذا حَضَرَت بَلِيَّةٌ فاجعَلُوا أموالَكُم دونَ أنفسِكُم ، و إذا نَزَلَت نازلةٌ فاجعَلُوا أنفسَكُم دونَ دِينِكُم ، و اعلَمُوا أنَّ الهالِكَ مَن هَلَكَ دِينُهُ ، و الحَريبَ مَن حُرِبَ دِينُهُ.» «چون بلايى [براى جانتان ]فرا رسد مال‌هاى خود را سپر جان‌هايتان كنيد و چون حادثه‌اى [براى دين‌تان ]پيش آيد جان‌هايتان را فداى دين‌تان كنيد و بدانيد كه هلاكْ‌گشته، كسى است كه دينش هلاك شده باشد و غارت‌شده، كسى است كه دينش به غارت رفته باشد.» مطابق این روایت، انسان‌ها دارای سه ساحت «مال و جان و دین» هستند که هرکدام از این ساحت‌ها، مصادیق فراوانی دارد. به عنوان مثال ساحت مال شامل تمام امکانات رفاهیِ زندگی همچون خوراک و پوشاک و مسکن و اشتغال و... می‌شود؛ هم‌چنان‌که ساحت جان می‌تواند شامل حیثیت و اعتبار و هویت و آبروی فردی و اجتماعی و ملی بشود. در این روایت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) جایگاه جان را فراتر از جایگاه مال معرفی می‌کنند و پدیده‌ی دین در مکتب حضرت‌شان مهم‌تر از هردوی آنها قلمداد شده‌است. حال یک سوال مهم: اگر بخواهیم از اسلام یا مکتب تشیع یا امام‌زمان(علیه‌السلام) یا انقلاب و جمهوری اسلامی دفاع کنیم چه باید کرد؟ 🔗 متن کامل @HOWZAVIAN
❗️زنگار فرهنگی را زدودنم آرزوست ✍🏻 فاطمه شکیب رخ، دانشجوی دکتری تاریخ تشیع دنیای نوشتن چقدر شبیه دنیای کنونی است، تصورهایی که ما از باورهای خود داریم و در برابر آن دیگران را متهم به کم فهمی می‌کنیم؛ براساس همان باورهای خودمحورانه، انگشت اتهام را به سوی دیگران می‌بریم، قضاوت می‌کنیم، نتیجه می‌گیریم و نتایج تصورات‌مان را به افراد انتقال می‌دهیم. عادت‌مان شده که همه باید شبیه ما فکر و اقدام کنند و اگر کسی متفاوت از پندار ما بیاندیشد از دایره‌ی رفتار صحیح خارج می شود! جالب آن‌که تمام این تصورات و رفتارها برآمده از فرهنگی است که در گذر زمان مورد انواع تجاوزهای فرهنگی قرار گرفته است و اکنون در بسیاری ازعرصه ها حتی در ساحت علم نیز خودنمایی می‌کند. حال آنکه فرهنگ در جوامع نقشی همچون مادر را به عهده دارد پس اگر مادر دارای فضائل اخلاقی و روحی نباشد، فرزندان در محیطی ناشایست رشد می کنند و در صورت تعدد آنان نیز دردی از جامعه بر طرف نمی‌شود و بلکه مشکلی بر اجتماع افزوده می‌گردد. یکی از تششعات فرهنگ والا، پذیرش منطقی گونه‌های رفتاری و عملی مختلف در جوامع انسانی است که از مهم‌ترین عوامل ایجاد سازگاری و زندگی توام با امنیت در کشورهاست، همین منش و عادت فرهنگی در سرزمین‌هایی مانند اندونزی با وجود اقوام، مذاهب و نژادهای گوناگون سبب ایجاد آرامش نسبی و به عبارتی کمتر دردساز برای دولت ها و مردم شده است. 🔗متن کامل @HOWZAVIAN
رسیده ام به حرم با هوایِ چَشمانت منم کبوتر حاجت روایِ چشمانت رسیده‌ام که دلم‌ را شبیه آئینه هزار تکه کنم‌ زیر پای چشمانت منی که چشم به جز تو نداشتم به کسی چگونه شعر نگویم برای چشمانت؟ تویی که داده به لطف نگاه خود تسکین همیشه درد مرا با دوای چشمانت طواف می‌کند این بارگاه قدسی را دلم حرم به حرم لابه‌لای چشمانت چه آسمان قشنگی‌ چه برف و سرمایی مرا ببر به حرم پا به پای چشمانت برای خلقِ چُنین صحنه های دلچسبی چقدر حوصله کرده خدای چشمانت حرم دوباره مرا نزد خویش می خواند دوباره گم‌ شده‌ام‌ لابه‌لای چشمانت... سلام‌الله‌علیها 💠 💠 @shaeranehowzavi
🍃شاعران فرهیخته 🍃اهالی ادب و ادبیات به خانه‌ی خودتان خوش آمدید. 📒اینجا قرار است از دو چیز سخن به میان آید: ✔️از بیت‌های شاعران ✔️ از صاحبان بیت‌ها اینجا خانه‌ی گفتن از شعر و شاعر است و رسانه، محمل معرفی، تبیین و ترویج آن کلمات ناب... 🍃اصحاب ادبیات و دوستان ادیب‌تان را به محفل شاعران حوزوی فرا بخوانید😊👇 https://eitaa.com/joinchat/3921805394C8402216852 💠 💠 @shaeranehowzavi
💐 مرا عهدی است با جانان ... ▪️یادداشتی در واکنش به اقدام سخیف «شارلی ابدو» ✍️ سیدمحمدحسین دعائی، استاد حوزه علمیه خراسان 🔸 از امام باقر علیه السلام نقل شده است که: «خداوند متعال در شب معراج پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و در پاسخ به سؤال آن حضرت از جایگاه مؤمن در نزد خود، فرمود: ای محمد! هر کس یکی از دوستان مرا مورد اهانت قرار داده و حرمت او را بشکند، [در واقع] به جنگ با من برخاسته و [باید بداند که] من با سرعت تمام و بسیار زودتر از هر چیز دیگری، به کمک دوستانم خواهم شتافت.» 🔹 بر همین اساس، بر عهده تمامِ «اهل ایمان» است که از بابِ «تخلق به اخلاق الهی» و با لحاظ اهمیت مسئله، در مقابل هرگونه اهانتی به اولیاء خدا و عالمان دین، با شدیدترین شکل ممکن، موضع گرفته و نسبت به حرمت و عزت آنان، اهلِ «حساسیت»، «غیرت» و «جدیت» باشند. 🔸 در این روزها، دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی، بعد از سال‌ها تلاش موذیانه برای تخریب شخصیتِ «رهبر معظم انقلاب» در رسانه‌ها و بعد از تمرکز بی‌سابقه بر توهین به شخص ایشان در «غائلۀ اخیر»، از همۀ خط‌قرمزها عبور کرده و به‌شکل بی‌نهایت وقیحانه‌ای، این «عالم ربانی» و «ولی الهی» را مورد اهانت قرار داده‌اند. ▫️باید با هر وسیلۀ ممکن و البته معقول و مشروع، هزینۀ اهانت به «رهبر معظم انقلاب» را بالا برد و به دشمنان نشان داد که امت اسلامی حاضر است برای دفاع از حرمت ولی خود، هر هزینه‌ای را پرداخت کند. 🔹 همه‌ی ما بدون تریبون و مخاطب ـ نسبت به والدین، فرزندان و دوستان خود حساسیم؛ بسیاری از ما تا به حال برای دفاع از عالمان و بزرگانی که دوستشان داریم، حرف زده‌ایم، حرص خورده‌ایم و بحث کرده‌ایم. حال چرا برای دفاع از «رهبر معظم انقلاب» کاری نمی‌کنیم؟! همان عزیزی که حق غیرقابل‌وصفی بر گردن همۀ ما داشته و حفظ حرمت و شخصیت او، شاید حتی از حفظ جان خود او مهم‌تر باشد. 🔗 متن کامل در خبرگزاری حوزه @HOWZAVIAN
. ☘️ تأملی بر زیارت حضرت زهرا(س) ✍️ حسن ابوطالبی، استاد سطوح عالی حوزه و عضو تحریریه نویسندگان حوزوی نوشت: شناخت حقیقیِ فضائل و مقامات معصومین جز از زبان پاک خود ایشان ممکن نیست و نتیجه صحیح و مطلوبی نخواهد داشت، از این رو وجود مبارک امام جواد(ع) در زیارتی نورانی، گوشه‌ای از عظمت و مقامات، مادر بزرگوارشان حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا(س) را بیان فرموده و راهی را برای شناخت بهتر حضرتش به رویمان گشوده‌اند. این زیارت‌نامه شریف در کتب بسیار معتبری همچون: المزار شیخ مفید، تهذیب الاحکام و مصباح المتهجّد شیخ طوسی، جمال الاسبوع سید بن طاووس، وسائل الشیعه شیخ حر عاملی و بحارالانوار علامه مجلسی، آمده است. عصاره و خلاصه این زیارت‌نامه در سه فراز قابل طرح است: در فراز نخست به معرفی حضرت زهرا(س) پرداخته شده است؛ در فراز دوم نسبت خودمان را با حضرت و پدر و همسر بزرگوارشان به عنوان وصی رسول خدا بیان کرده است و در بخش پایانی هم مسألت و درخواستی از سیده النساء العالمین(س) آمده است. 🔗 متن کامل یادداشت در نشریه‌ی اندیشه‌ای فکرت @HOWZAVIAN
🔆جشن متفاوت ✍️نجمه صالحی، مدیر تحریریه مجتهده امین هیأت‌های مذهبی از قدیمی‌ترین نهادهای فرهنگ مردمی و اجتماعی هستند که حول محور حب آل الله علیهم‌السلام فعالیت می‌کنند. محبان اهل‌بیت علیهم‌السلام در این مراسم شرکت می‌کنند و سیره علمی معصومین علیهم‌السلام را به صورت کاربردی و عملی یاد می‌گیرند و به رشد علمی و معنوی خود و دیگران کمک می‌کنند. اگر این هیأت مذهبی که با نیت خالص پدید آمده با روش صحیح، عالمانه و عاشقانه هدایت شود؛ می‌تواند بیشترین نقش را در رشد و تعالی فرد، جامعه و فرهنگ آن داشته باشد که هیچ حرکت و تشکل سازمانی، توان رقابت با آن را نخواهد داشت. در هیأت بانوان تاریخ‌پژوه، استاد و طلبه کنار هم قرار می‌گیرند و با تکیه بر گفتگو و تبادل اطلاعات علاوه براینکه به رشد علمی هم کمک می‌کنند، رابطه صمیمی خاصی را به هم هدیه می‌دهند؛ نگاه‌هایشان نسبت به هم صمیمی است و دوست دارند به هم خوبی کنند. دوشنبه‌های امام حسینی، این هفته همراه جشنواره غذا شد و با مولودی‌خوانی، جو سالم و شادی بین بانوان تاریخ‌پژوه جریان یافت. 🍃 الحمدلله علی کل حال 🍃 @HOWZAVIAN