🍂 پيامبر خـدا صلىاللهعليهوآله
هر كس مىتواند با بيمارى خود، سر كند، از درمان بپرهيزد؛
زيرا بسا دارويى كه خود، بيمارى بر جاى مىنهد.
🥀
📚 نثر الدرّ، ج١، ص١٨١
#سلامت
💢 @Hadis_Shia 💢
🌱
⁉️ نظم جهان هستى
از نگاه به جهان هستى چگونه پى به وجود خدا میبریم؟
.
.
.
⭕ پاسخ:
با یک نگاه ساده به جهانى که در آن زندگى مى کنیم به این حقیقت مى رسیم که جهان هستى درهم و برهم نیست، بلکه تمام پدیده ها بر خط سیر معینى در حرکتند و دستگاه هاى جهان همچون لشکر انبوهى هستند که به واحدهاى منظم تقسیم شده و به سوى مقصد معینى در حرکتند.
نکات ذیل مى تواند هر ابهامى را در این زمینه برطرف سازد:
١. براى پدید آمدن و باقى ماندن هر موجود زندهاى باید یک سلسله قوانین و شرائط خاص دست به دست هم بدهند مثلا براى پدید آمدن یک درخت: زمین، آب و هواى مناسب و حرارت معین لازم است که دانه را بکاریم و خوب تغذیه و تنفس کند، سبز شود و رشد نماید.
در غیر این شرائط رشد آن ممکن نیست، انتخاب این شرائط و فراهم کردن این مقدمات نیاز به عقل و علم و دانش دارد.
۲. هر موجودى اثرى مخصوص به خود دارد، آب و آتش هر کدام اثرى مخصوص به خود دارند که از آنها جدا نمى شود و همواره از قانون ثابتى پیروى مى کنند.
۳. تمام اعضاى موجودات زنده با یکدیگر همکارى دارند، به عنوان نمونه همین بدن انسان که خود عالمى است، در وقت عمل تمام اعضایش خود آگاه و ناخودآگاه با هماهنگى خاصّى کار مى کنند، مثلا اگر خطرى پیش آید همگى براى دفاع بسیج مى شوند، این ارتباط و همکارى نزدیک، نشانه دیگرى از نظم در جهان هستى است.
۴. یک نگاه به صحنه جهان آشکار مى سازد که نه تنها اعضا و پیکر یک موجود زنده بلکه تمام موجودات مختلف جهان نیز هماهنگى مخصوصى با هم دارند، مثلا براى پرورش موجودات زنده آفتاب مى تابد، ابر مى بارد، نسیم مى وزد و زمین و منابع زمینى نیز کمک مى کنند، اینها نشانه وجود یک نظام معیّن در عالم هستى است.
این حقیقت در برابر وجدان همه کس ظاهر است که نظم در هر دستگاهى باشد حکایت از «عقل و فکر و نقشه و هدف» مى کند.
زیرا انسان هر کجا نظم و حساب و قوانین ثابتى دید مى داند که در کنار آن مبدأ علم و قدرتى را باید جستجو کند و در این درک وجدانى خود نیاز چندانى به استدلال نمى بیند.
او مى داند هرگز یک آدم نابینا و بى سواد نمى تواند با ماشین تایپ یک انشاءِ خوب، یا یک مقاله اجتماعى و انتقادى بنویسد و هرگز یک کودک دوساله نمى تواند با گردش دادن نامنظم قلم روى کاغذ، تابلوى زیبا و پرارزشى به وجود آورد؛
بلکه اگر ما یک انشاء خوب یا مقاله با ارزشى را دیدیم مى دانیم آدم با سواد و با عقل و هوشى آن را به وجود آورده و یا اگر در یکى از موزهها تابلوى بسیار زیبا و جالبى را مشاهده کردیم شک نخواهیم کرد که دست نقّاش هنرمند و چیره دستى در ایجاد آن به کار رفته؛ اگر چه هرگز آن نویسنده و نقّاش هنرمند را ندیده باشیم.
بنابراین هرجا دستگاه منظمى است در کنار آن هم عقل و هوشى وجود دارد و هر قدر آن دستگاه بزرگ تر، دقیق تر و جالب تر باشد علم و عقلى که آن را ایجاد کرده است به همان نسبت بزرگ تر خواهد بود.
قرآن مجید مى فرماید:
«سَنُرِیهِمْ آیاتِنا فِى الْآفاقِ وَ فِی أَنْفُسِهِمْ حَتّى یَتَبَیَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَ وَ لَمْ یَکْفِ بِرَبِّکَ أَنَّهُ عَلى کُلِّ شَىْءٍ شَهِیدٌ» (فصلّت، ۵۳)
(ما نشانه هاى خود را در نظام آفرینش، در سراسر جهان در درون وجود خود انسان ها به آنها نشان مى دهیم تا بدانند او بر حق است، آیا براى اثبات وجود او همین کافى نیست که او عالم به اسرار همه چیز است).
🌻
📕 پنجاه درس اصول عقائد برای جوانان، ص۴١
#پرسش_پاسخ
💢 @Hadis_Shia 💢
🍂 خدایا!
دعای مرا اجابت فرما، آنگاه که میخوانمت؛
و صدایم را بشنو، هنگامی که صدایت میکنم؛
و به حالم توجّه فرما، هنگامیکه با تو مناجات مینمایم؛
🍁
📘 مفاتیح الجنان، مناجات شعبانیه
#نیایش #امام_علی
💢 @Hadis_Shia 💢
🍃 ﷽ 🍃
«مَتَاعُ الدُّنْيَا قَلِيلٌ وَالْآخِرَةُ خَيْرٌ لِمَنِ اتَّقَىٰ»
سرمایه زندگی دنیا، ناچیز است؛ و آخرت، برای کسی که پرهیزگار باشد، بهتر است.
🌺
📗 سوره نساء، آیه ۷۷
#قرآن
💢 @Hadis_Shia 💢
🌿
پيامبر خـدا صلىاللهعليهوآله
يَكْفيكَ مِنها (أيْ مِن الدُّنيا) ما سَدَّ جُوعَكَ و وارى عَوْرَتَكَ، فإنْ يَكُن بَيتٌ يَكُنُّكَ فَذاكَ، و إنْ تَكُنْ دابَّةٌ تَرْكَبُها فبَخٍ بَخٍ، و إلاّ فالخُبزُ و ماءُ الجَرِّ، و ما بَعدَ ذلكَ حِسابٌ علَيكَ أو عَذابٌ.
از دنيا همان اندازه كه گرسنگى تو را برطرف سازد و بدنت را بپوشاند، تو را بس است.
اگر خانهاى باشد كه تو را محفوظ دارد، چه خوب و اگر مركبى باشد كه سوارش شوى، كه به به!
و اگر اينها را نداشتى به همان نان و آب سبو بسنده كن، كه بيش از آن، يا سبب بازخواست تو خواهد شد، يا مايه عذاب تو خواهد گشت.
🌷
📚 بحار الأنوار، ج٧٠، ص٣١٣، ح١۵
#حدیث
💢 @Hadis_Shia 💢
🌱 امیرالمؤمنین عـلـے عليه السلامـ
في وصِيَّةٍ لابنِهِ الحَسَنِ عليه السلام: و ألْجِئْ نَفسَكَ في اُمورِكَ كُلِّها إلى إلهِكَ؛ فإنّكَ تُلجِئُها إلى كَهفٍ حَريزٍ، و مانِعٍ عَزيزٍ.
در سفارش خود به فرزندش امام حسن عليه السلام فرمود: در همه كارهايت خود را در پناه خداى خويش در آور؛ زيرا با اين كار، خويشتن را در پناهگاهى نفوذ ناپذير و در پسِ مانعى استوار در آوردهاى.
🌹
📚 نهج البلاغه، نامه ٣١
#حدیث
💢 @Hadis_Shia 💢
🔹 امامـ صـادق عليهالسلامـ
شَكا نَبِيٌّ مِنَ الأَنبِياءِ عليهم السلام إلَى اللّهِ عزوجل قِلَّةَ النَّسلِ. فَقالَ: كُلِ اللَّحمَ بِالبَيضِ.
يكى از پيامبران، از كمىِ فرزندان به درگاه خداوند عزوجل شكايت بُرد. خداوند فرمود: «گوشت با تخممرغ بخور».
💠
📚 الکافي، ج۶، ص٣٢۵، ح٣
#سلامت
💢 @Hadis_Shia 💢
🌱
⁉️ «تشکیک» در «اعتقادات»
آیا «تشکیک» و ایجاد «شبهه» در مسائل اعتقادی صحیح است؟
.
.
.
⭕ پاسخ:
مسلما آنچه در ابتدا به نظر مى رسد این است که «شک در دین» بد بوده و نشانه سیاهى قلب است؛ زیرا هدف این است که انسان به یقین برسد؛ آری ایمان بایستى توأم با یقین باشد ولى شک و شبهه در جایى که دالان و معبر خوبى براى رسیدن به ایمان و یقین باشد پسندیده است.
ایمان چیزى است که انسان باید به آن دسترسى پیدا کند، اما این ایمان از همان ابتدا در انسان وجود ندارد؛ زیرا تا شک نکند به یقین نمى رسد.
قرآن مى خواهد در اعتقادات وراثتى انسان شک ایجاد کند تا او را به یقین برساند لذا مى فرماید: «اَوَ لَوْ کَانَ آبَاؤُهُم لَایَعْقِلُونَ شَیْئاً وَ لَایَهْتَدُونَ» (آیا بایستی آنها تابع پدران باشند در صورتى که آنها بى عقل و نادان بودند) (بقره، ۱۷۰)
شهید مطهرى در این مورد مى فرماید: «...اگر این تشکیکات وارد جامعه نشود خطر است. اگر وارد نشود کم کم مردم آن حالت دینى شان رو به تحجر، و نه تحجر که رو به عفونت مى رود، درست مثل آب کاملاً صافى که آن را در حوض قرار مى دهیم و اگر مدتى بماند مى گندد. اگر در مردم یک حالت آرامشى باشد و بر معتقدات دین و مذهبى تازیانه شک نخورد در آن صورت عوام پیشتاز آن معتقدات مى شوند. وقتى عوام پیشتاز بشوند دائم از خودشان چیزى مى سازند...»
البته واضح است که برخى شک ها نوعى بیمارى است؛ مانند وسوسه، شک کثیرالشک در نماز، وضو و سایر عبادات و طهارت و نجاست. این گونه شک ها و شبهه ها نوعى بیمارى و مرض است و باید آنها را درمان کرد و الاّ باعث ایجاد انحراف در اعتقادات می شود. آری در هر کاری زیاد شک کردن نوعى بیمارى است.
🌻
📕 موعود شناسی و پاسخ به شبهات، ص۱۳
#پرسش_پاسخ
💢 @Hadis_Shia 💢
✨ امیرالمؤمنین عـلـے عليه السلامـ
ما أحَقَّ الإنْسانَ أنْ تَكونَ لَهُ ساعةٌ لا يَشْغَلُهُ شاغِلٌ، يُحاسِبُ فيها نَفْسَهُ، فيَنْظُرُ فيما اكْتَسَبَ لَها و علَيها في لَيلِها و نَهارِها!
چه سزاوار است كه انسان ساعتى از روز را فقط به حسابرسى نفْس خود اختصاص دهد و ببيند كه در شبانه روز چه كارهايى به سود يا زيان خود انجام داده است.
🦋
📚 غرر الحكم، حدیث ٩۶٨۴
#حدیث
💢 @Hadis_Shia 💢
🍃 ﷽ 🍃
«هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ السَّكِينَةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لِيَزْدَادُوا إِيمَانًا مَعَ إِيمَانِهِمْ»
او کسی است که آرامش را در دلهای مؤمنان نازل کرد تا ایمانی بر ایمانشان بیفزایند.
🌺
📗 سوره فتح، آیه ۴
#قرآن
💢 @Hadis_Shia 💢
👆
🔹 نکتهها
«سكينه» به معناى سكون و آرامش است و خداوند اين حالت را به هر كس عنايت كند، نتايج بسيارى را براى او در پى دارد، از جمله:
از ملامتها نمىهراسد، توكّل دارد، اگر چيزى را از دست بدهد غمناك نمىشود و اگر چيزى را به دست آورد طغيان و نافرمانى نمىكند. استقبال يا بىاعتنايى مردم، شهرت يا گمنامى و فقر و غنا در او اثرى ندارد.
✨
🔸 پیامها
١. آرامش روحى تنها در سايه الطاف الهى است و هيچ فرد يا چيز ديگرى نمىتواند به انسان آرامش دهد. «هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ السَّكِينَةَ»
٢. دريافت الطاف الهى، لياقت مىخواهد. أَنْزَلَ السَّكِينَةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ ...
٣. ظرف آرامش، دل مؤمن و وسيله آرامش ياد خداست. أَنْزَلَ السَّكِينَةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ ...
۴. ايمان، درجاتى دارد و قابل كم يا زياد شدن است. «لِيَزْدادُوا إِيماناً»
۵. يك مرحله از ايمان، مقدّمه رسيدن به آرامش و مرحله ديگر ايمان، آرامش است. «لِيَزْدادُوا إِيماناً» (ابتدا، ايمانى لازم است تا خداوند آرامش را بر دل نازل كند «أَنْزَلَ السَّكِينَةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ» و نتيجه آرامش، بالارفتن ظرفيّت و زياد شدن ايمان است.)
🌻
📙 تفسیر نور، ذیل آیه شریفه
#تفسیر
💢 @Hadis_Shia 💢
🌿
پيامبر خـدا صلىاللهعليهوآله
الدُّنيا دُوَلٌ، فما كانَ لَكَ مِنها أتاك على ضَعْفِكَ، و ما كانَ علَيكَ لَم تَدْفَعْهُ بقُوّتِكَ، و مَنِ انْقَطَعَ رَجاؤهُ مِمّا فاتَ اسْتَراحَ بَدَنُهُ، و مَن رَضِيَ بِما رَزقَهُ اللّهُ قَرَّتْ عَيْنُهُ.
دنيا دست به دست شدنى است. آنچه از دنيا نصيب تو باشد اگر ناتوان هم باشى، به تو مىرسد و آنچه به زيان تو باشد، به زور نمىتوانى آن را از خود دور كنى.
هر كسى از آنچه از دستش رفته اميد بركَنَد، تنش آسوده باشد، و هركه به آنچه خداوند روزیاش كرده خرسند گردد، شادمان باشد.
🌷
📚 الأمالي للطوسي، ص٢٢۵
#حدیث
💢 @Hadis_Shia 💢
🌱 امیرالمؤمنین عـلـے عليه السلامـ
لا تُشْعِرْ قَلبَكَ الهَمَّ على ما فاتَ، فيَشْغَلَكَ عَمّا هُو آتٍ.
براى آنچه از دست رفته است اندوه به دلت راه مده، كه تو را از آنچه مىآيد باز مىدارد.
🌹
📚 غرر الحكم، حدیث ١٠۴٣۴
#حدیث
💢 @Hadis_Shia 💢
🍃 پيامبر خـدا صلىاللهعليهوآله
مَنْ سَرَّهُ أَنْ يَحْيَا مَحْيَايَ وَ يَمُوتَ مَمَاتِي وَ يَدْخُلَ جَنَّةَ عَدْنٍ فَلْيَتَوَلَّ عَلِيّاً وَ الْأَوْصِيَاءَ مِنْ بَعْدِهِ وَ لْيُسَلِّمْ لِفَضْلِهِمْ.
كسى كه دوست دارد حياتش حيات من و مماتش ممات من بوده و به بهشت جاودان داخل گردد، پس بايد على عليه السّلام و جانشينان بعد از او را دوست داشته و فضيلت ايشان را قبول نموده باشد.
🌸
📚 کامل الزیارات، باب٢٢، ح٣
#حدیث
💢 @Hadis_Shia 💢
🌱
⁉️ حقیقت خواب
حقیقت خواب در روایات اسلامى چگونه بیان شده است؟
.
.
.
⭕ پاسخ:
خواب در اسلام، به عنوان حرکت روح به سوى عالم ارواح شمرده شده، و بیدارى، بازگشت روح به بدن، و نوعى حیات مجدد است.
در حدیثى از امیرمؤمنان علىر(علیه السلام) مى خوانیم که به یارانش چنین تعلیم مى داد: «لایَنَامُ الْمُسْلِمُ إِلَّا عَلَى طَهُور، فَإِنْ لَمْ یَجِدِ الْمَاءَ فَلْیَتَیَمَّمْ بِالصَّعِیدِ، فَإِنَّ رُوحَ الْمُؤْمِنِ تُرْفَعُ إِلَى اللَّهِ تَبارَکَ وَ تَعالى فَیَقْبَلُها، وَ یُبَارِکُ عَلَیْهَا، فَإِنْ کَانَ أَجَلُهَا قَدْ حَضَرَ جَعَلَهَا فِی کُنُوزِ رَحْمَتِهِ، وَ إِنْ لَمْ یَکُنْ أَجَلُهَا قَدْ حَضَرَ بَعَثَ بِهَا مَعَ أُمَنَائِهِ مِنَ مَلَائِکَتِهِ، فَیَرُدونُّهَا فِی جَسَدِهِ»؛
(مسلمان باید با طهارت و وضو به بستر برود، هر گاه آب نیابد، تیمم کند، زیرا روح مؤمن به سوى خداوند متعال بالا مى رود، او را مى پذیرد، و به او برکت مى دهد، هر گاه پایان عمرش فرا رسیده باشد، او را در گنجهاى رحمتش قرار مى دهد، و اگر فرا نرسیده باشد، او را با امنائش از فرشتگان به جسدش باز مى گرداند).
در حدیث دیگرى از امام باقر (علیه السلام) چنین مى خوانیم:
«اِذا قُمْتَ بِالْلَّیْلِ مِنْ مَنامِکَ فَقُلِ الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِی رَدَّ عَلَىَّ رُوحِی لِأَحْمَدَهُ وَ أَعْبُدَهُ»؛
(هنگامى که در شب از خواب برمى خیزى، بگو حمد خدائى را که روح مرا به من بازگرداند، تا او را حمد و سپاس گویم و عبادت کنم).
و حدیث در این زمینه بسیار است.
🌻
📕 تفسیر نمونه، ج۱۹، ص۵۰۵
#پرسش_پاسخ
💢 @Hadis_Shia 💢
✨ يونس بن ظبيان گوید: محضر مبارک
امام صـادق عليه السلام عرض کردم:
جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنِّي كَثِيراً مَا أَذْكُرُ الْحُسَيْنَ (عليه السلام) فَأَيَّ شَيْءٍ أَقُولُ قَالَ قُلْ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ تُعِيدُ ذَلِكَ ثَلَاثاً فَإِنَّ السَّلَامَ يَصِلُ إِلَيْهِ مِنْ قَرِيبٍ وَ مِنْ بَعِيدٍ.
فدايت شوم: بسيار مىشود كه من نام حضرت امام حسين عليه السّلام را مىبرم، در ارتباط به آن حضرت چه بگويم؟
حضرت فرمودند: بگو:
(السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ) سلام و درود بر تو اى أبا عبد اللّه (اين درود را سه بار بگو) چه آنكه سلام و درود به آن حضرت خواهد رسيد چه از نزديك بوده و چه از راه دور باشد.
🦋
📚 کامل الزیارات، باب٧٩، ح٢
#حدیث
💢 @Hadis_Shia 💢