هدایت شده از بانوی آب
1⃣ مهدکودک، یتیمخانۀ دوران مدرن است. پای این یتیمخانه را به مراسم روضه باز نکنیم. بچهها در عزاداری باید در میان بزرگترها باشند، اشک ریختن و آه کشیدن و بر سر و سینه زدنشان را ببینند. اینها در تربیت معجزه میکند. عاقل، خودش را از برکت اعجاز محروم نمیکند.
2⃣ بچهها را به #مهدکودک_هیئت میفرستیم تا راحت عزاداری کنیم. اصالت رفاه حتی در روضهها؟! بیشک بچهها مایۀ جلب رحمت خدا هستند. آقا و خانم مداح! آقا و خانم سخنران! آقای پدر و خانم مادر! با راحتطلبی از رحمتطلبی غافل نشویم.
‼️ شاید نشر این مطلب از فرهنگ شدن یک اشتباه جلوگیری کند.
3⃣ میدانم دو ویراست قبلی سؤالات زیادی در ذهنها تولید میکند. به والدین، مسئولین هیئات و منتقدان پیشنهاد میکنم قبل از هر نقد و مخالفتی حتماً این دو صوت را گوش کنند.
صوت اول:
https://eitaa.com/abbasivaladi/12401
صوت دوم:
https://eitaa.com/abbasivaladi/12403
#محرم
#امام_حسین علیه السلام
✅ #ویراستی جدید حجت الاسلام عباسی ولدی
نشانی صفحه:
https://virasty.com/mohsen_abbasivaladi
@abbasivaladi
هدایت شده از تعلیقات
🔹 عباسی ولدی پدیده این روزهای هیئات مذهبی
یادداشت بعدی را ملاحظه بفرمایید
https://eitaa.com/taalighat/1064
🔻🔻🔻
و شمر لعنهالله آهنگ خیمه زنان کرد و غارت کرد و جامه از زنان همی ربود و ایشان بانگ همی کردند...
هزار سال سوگواری ایرانیان؛
ماجرای کربلا در ترجمه فارسی تفسیر جامعالبیان طبری، (ترجمه شده در سال 352 ه. ق.) ذیل آیات اول تا سوم سوره عنکبوت با عنوان رنجهای امت اسلام پس از وفات رسول اکرم (ص) آمده است.
اولین جلسه بازخوانی سیاستی اسناد بالادستی ایران (قانون اساسی)،
فردا ساعت هشت و نیم،
برگزار خواهد شد، انشاءالله؛
@HekmateFarhang
حکمت فرهنگ
اولین جلسه بازخوانی سیاستی اسناد بالادستی ایران (قانون اساسی)، فردا ساعت هشت و نیم، برگزار خواهد شد،
🔸 در جلسات بازخوانی سیاستی اسناد،
درباره چه موضوعی گفتگو میکنیم؟
▫️اسناد پایه و بالادستی نظام را میتوان از منظرهای متفاوتی همچون منظر حقوقی، اقتصادی، سیاسی خواند و تحلیل کرد. از آنجا که سیاستگذاری دانش چگونگی تأمین منافع عمومی است، در این جلسات، از منظر سیاستی و نسبت آن با منافع عمومی به بازخوانی متون میپردازیم.
▫️صورتبندی یک خطمشی (سیاست) نیازمند زمینههایی معرفتی و غیرمعرفتی است و تحلیل سیاستی اسناد میتواند ناظر به ارزیابی این دو زمینه صورت پذیرد.
▫️زمینههای معرفتی را میتواند در شش پرسش پیگرفت:
یک. پدیده اجتماعی مورد سیاست مثلا حجاب، از منظر سیاستگذار چگونه #تعریف شدهاست؟
دو. پدیده مورد سیاست کدام #منفعت عمومی را با کدام بخش از خود تامین میکند؟
سه. پدیده مورد سیاست امروز دچار چه #آسیبی شدهاست که قادر نیست منفعت مرتبط را تامین کند و نیازمند چاره و حل عمومی است؟
چهار. #راهحل محوری سیاستگذار برای حل مسأله چیست؟
پنج. چه #بازیگرانی در شناخت، ایجاد و حل مسأله مشارکت دارند؟
شش. چه #ابزارها و فناوریهایی برای حل این مسأله عمومی ترجیح داده شدهاست؟
▫️پیش از این در باب پرسش ششم یعنی بازخوانی ابزارشناختی اسناد گفتگو کردیم، مباحثه جاری بر شناخت منافع عمومی (پرسش دوم) متمرکز است.
▫️منافع عمومی، #ارزشهای اجتماعی #مقدور و #مطلوب یک جهان اجتماعی است. لذا پیش از فهم منفعت عمومی باید ارزشهای مورد توافق مردمان یک جهان را شناخت تا پاسخ به پرسش دوم سیاستگذاری ممکن باشد.
▫️حجم زیادی از ارزشهای اجتماعی در اسناد بالادستی کشف، صورتبندی و بیان شدهاند. در این جلسات با بازخوانی اسناد به #بازیابی، #گونهشناسی و #طبقهبندی سلسلهمراتبی این ارزشهای مهم میپردازیم.
▫️علاوه بر فایده عام این تحلیل برای سیاستگذار عمومی که توانمندی صورتبندی منافع عمومی را مییابد، این بازخوانی، ارزشی مضاعف برای سیاستگذار فرهنگی دارد، چرا که بخش مهمی از فرهنگ، معرفت عمومی به این ارزشهاست و سیاستگذار فرهنگی وظیفه دارد برای انتقال بیننسلی ارزشها و تثبیت آنها، چارهجویی نماید، چرا که تبدیل ارزشها و منافع، لاجرم تحول در ابزارها و فناوریهای خرد و کلان زندگی را در پی خواهد داشت.
▫️همچنین، یکی از مهمترین چالشهای امروزین سیاستگذاری عمومی در ایران، عدم برخورداری از فناوری لازم برای شناخت ارزشهای پایه و فناوریهای تبدیل آنها به منافع عمومی است، که اطلاع از نظام رتبی ارزشهای اجتماعی میتواند گامی برای رفع آن باشد.
▫️این جلسات را با بازخوانی و تحلیل متن #قانون اساسی، مهمترین میثاق و توافق ملی آغاز میکنیم. پس از آن، سند #مهندسی فرهنگی و اسناد ذیل آن را تحلیل خواهیم کرد، ان شاءالله.
▫️این جلسات به صورت کارگاهی و با مشارکت حاضرین برگزار میشود.
@HekmateFarhang
ج ۱. بازخوانی متون سیاستی.mp3
15.18M
🔸فایل صوتی جلسه اول
▫️بازخوانی سیاستی متون. (نسبت حکمت عملی و قانون اساسی)
▫️حلقه سیاست ج ۳۵
🔸 مباحث:
▫️ پرسشهای پایه تحلیل سیاست.
▫️انحلال پرسش از منفعت به دو پرسش:
▫️پرسش از نظریه سعادت.
▫️پرسش از ارزش مقدور و مطلوب.
▫️نسبت بین مصلحت نوعیه، ارزش و منفعت عمومی.
▫️ضرورت بازخوانی متون حاوی ارزشهای اجتماعی. (ضرورت عام و خاص)
▫️ضرورت دستیابی به فناوری تبدیل ارزش به منفعت عمومی.
▫️شیوه مباحثه در جلسات.
@HekmateFarhang
«کلمه»های روزهای قدس،
امروز جوانه زدهاند،
جوان شدهاند،
گلوله شدهاند،
و بر سر تمام کفر میبارند
و کمر کفر را «ترمیمناپذیر»
شکستهاند؛
چند گام دیگر تا فتح قله را
امروز برمیداریم
و با واژههای متفاوت
این «کلمه سواء»
این معنای مشترک را
نه فریاد که
محقق میسازیم:
وَنُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ.(قصص: ۵)
@HekmateFarhang
ج۱. استاد شریعتی. فرهنگ،جهان اجتماعی و نوآوری.mp3
39.54M
🔸فایل صوتی
▫️درآمدی بر نوآوری اجتماعی، نسبت نوآوری و جهان اجتماعی.
▫️دوره تربیت راهبر نوآوری اجتماعی، مبتدا، مرداد ۱۴۰۲
🔸 مباحث:
▫️چیستی جهان اجتماعی
▫️فرهنگ و نوآوری
▫️نوآوری و فناوری اجتماعی
▫️نوآوری و نهاد اجتماعی
▫️دین و نهاد اجتماعی
▫️منابع نوآوری
▫️مراحل نوآوری
▫️مسأله پژوهی اجتماعی.
@HekmateFarhang
حکمت فرهنگ
🔸فایل صوتی ▫️درآمدی بر نوآوری اجتماعی، نسبت نوآوری و جهان اجتماعی. ▫️دوره تربیت راهبر نوآوری اجتماعی
إِنَّ مَوْعِدَهُمُ الصُّبْحُ
أَ لَيْسَ الصُّبْحُ بِقَرِيبٍ (هود: ۸۱)
فَلَمَّا جَاءَ أَمْرُنَا
جَعَلْنَا عَالِيَهَا سَافِلَهَا
وَأَمْطَرْنَا عَلَيْهَا حِجَارَةً
مِنْ سِجِّيلٍ مَنْضُودٍ (82)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جا دارد،
نمایندهای لباسرزمپوشیده
از معاونت تبلیغ حوزه، از مجتمع تبلیغ، مرکز رسانه، معاونت هنر و فضای مجازی دفتر تبلیغات، حوزه هنری سازمان تبلیغات، تا سراج و شمع و شناخت، صدای حوزه، مباحثات و مناهج، شیخفرهادها و مجتهدزادهها و سیدکاظم و...
در تصویری چنان ظاهر شود،
به همه عالم بگوید
اگر مبارزه در زمین غزه ممکن نیست
اما ما، در اتاق جنگ رسانهای
به مجاهده مشغولیم،
تا هیچ ظالمی نتواند
ظلم خود را
این چنین توجیه کند.
@HekmateFarhang
هدایت شده از خانه-مدرسه مبتدا
مرکز نوآوریهای اجتماعی مبتدا با مشارکت دفتر امور نخبگان و استعدادهای برتر برگزار میکند:
کارگاه آموزشی مسئلهشناسی بینا
"ویژه گروههای طلبگی
علاقهمند به حل چالشهای اجتماعی"
زمان : ۱۰، ۱۱ و ۱۲ آبان ماه
توضیحات بیشتر و ثبت نام:
👇👇👇
https://mobtada.org/farakhan-post/event-6/
مهلت ثبت نام: هشتم آبان ماه
❌ظرفیت محدود❌
طلابی که سریعتر اقدام به ثبت نام کنند
در اولویت قرار میگیرند.
در صورت بروز هر گونه مشکل و کسب اطلاعات بیشتر با ادمین ارتباط بگیرید:
@mobtada_admin2
🔅مرکز نوآوریهای اجتماعی مبتدا
سایت|تلگرام|بله|ایتا|اینستا|سروش|روبیکا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 رهبر انقلاب: میدان میان غزه و اسرائیل نیست، بلکه میدان حق و باطل است.
@HekmateFarhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸رهبر معظم انقلاب: مرحوم طباطبایی توانست یک پایگاه فکری مستحکم با آرایش تهاجمی به وجود بیاورد!
▫️یک خصوصیّت، جهادِ فکریِ کمنظیرِ آقای طباطبایی در بحبوحه تهاجم اندیشههای وارداتی و بیگانه است، در بحبوحهی تهاجم به معنای واقعی کلمه.
#مکتب_قم
#اندیشه_مهاجم
#فلسفه_پاسخگو
@HekmateFarhang
مرکز ملّی مطالعات و سنجش دینداری برگزار می کند؛
کلاس:«نظریه جامعهشناختی دین با رویکرد عرفانی ابن عربی در فص هارونی»
مدرس: حجتالاسلام استاد پارسانیا
زمان برگزاری کلاس: یکشنبهها ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷
مکان: قم، پژوهشگاه آستان قدس رضوی
آیدی ثبتنام در پیامرسان ایتا:
@motaleat_din
@HekmateFarhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آسمان جوشید
غزه، دارالقرآن شد؛
و ما نزول آیهآیههای قرآن را
در لحظهلحظههای آن دیدم:
ما امید موسی را
در لبخند پسری دیدیم
که سوار بر ارابه،
به شمال غزه برمیگشت،
بیهیچ واهمهای،
که «کلا ان معی ربی!»
ما معجزه عیسی را
در نفسهای آخر کودکی دیدیم
که در آغوش خونین مادرش
جسم یخزده انسان را
حیات تازه میدمید.
ما قیام داوود را
بر قامت مردی دیدیم
که با فلاخن ایمان
پیشانی جالوت زمان را
نشانه میگرفت.
ما صبر ایوب را
در صورت غمزده خبرنگاری دیدیم
که بر جنازه فرزندانش
نماز زندگی میخواند
تا داستان حیات را
بر مردگان زمین روایت کند.
ما تبر ابراهیم را
در دستان مبارزی دیدیم
که از فاصله صفر
بت بزرگ مرکاوا را درهمشکست.
ما حکمت خضر را
در چشمان مردی دیدم که
پرسشهای جوشیده را
و طاقتهای لبریز را
با رازهای مقاومت شکوفا میکرد.
ما رستگاری محمد را
در چشمان دختری رومی دیدیم
که به پروردگار محمد
پروردگار مقاومت و زندگی
پناه آورده بود.
ما آیهآیههای نصر را
در هجرت فوجفوج انسانیت
به سرزمین بیداری دیدیم.
ما آدم را دیدیم
ما هابیل و قابیل را دیدیم
ما نوح را در اوج موجها دیدیم
ما ابراهیم را در آتش دیدیم
ما فرعون را در تعقیب موسی دیدیم
ما قوم سامریزده موسی را دیدیم
ما هارون، آن مبارز تنها را دیدیم.
ما یوسف در چاه را
ما یعقوب دلنگران را دیدیم؛
ما دگرباره، بنیاسرائیل را
در وادی تیه،
در گمگشتگی کوچههای غزه
دیدم.
و ما دیدیم
مستضعفین جهان
چگونه زمین را به ارث میبرند؛
بشارت باد، بشارت باد!
@HekmateFarhang
هدایت شده از دوره آموزشی پیوستنگاری فرهنگی
باسلام و ادب
🔰جلسه سوم آموزشی پیوستنگاری فرهنگی با حضور دکتر حسن بنیانیان
🔻پنجشنبه ۹ آذرماه، ساعت ۱۳ الی ۱۷
🔺قم، شهرک پردیسان، دانشگاه باقرالعلوم(ع)
🔹🔸جهت حضور در این جلسه اطلاعات زیر را به آیدی @MARDANIMJ تا انتهای روز سهشنبه ارسال فرمایید.
1️⃣نام و نام خانوادگی
2️⃣شماره تماس
3️⃣حوزه علاقمندی برای مشارکت در میز تخصصی پیوستنگاری فرهنگی
4️⃣ شرکت حضوری یا مجازی
🌐 @Cultural_attachment
🔸غزه و مرگ سوژه مدرن؛
دوگانه #سوژه و #ابژه، برساخت مفهومی جهان مدرن است؛ نه اینکه در نظام مفهومی جهان اسلام، این دوگانه معادل نداشته باشد، بلکه این دو، جایگاه محوری در اندیشه و عمل اجتماعی انسان مدرن داشته و دارند.
انسان مدرن، تنها خودش را اندیشمند میدانست و در نتیجه هرچه غیر او - چه آنها که شباهتی صوری با او دارند و چه آنها که ندارند- ابژه بودند و موضوعی برای اندیشیدن او. چیزی که «بوبر» از آن به رابطه «#من-آن» یاد میکند. رابطهای که در آن، «من» مدرن هیچ «او»ی اندیشهگری را سراغ ندارد و همه چیز غیر «من»، «آن» است، آنی که نمیتواند اندیشه کند و صرفا اندیشیده میشود و بهاجمال بدان که ابژهگی همسنگ #بردگی بود.
شرقشناسی نمونهای از این رابطه «من-آن»ی مدرن است. در این نگاه تمدنهای مختلف، از جمله تمدن بزرگ اسلامی، باید به اندازه مردمک کوچک چشم انسان مدرن تقلیل مییافت تا به دیده او بیاید؛ لذا، هر بزرگی، تکهتکه میشد، #بیروح میشد و میمرد تا به اندیشه او راه یابد؛ از اینرو انسان مدرن هیچگاه فرصت و توان ادراک یک تمدن زنده غیر خودش را نیافت و لاجرم خود را نیز نشناخت.
اما در روزگار #غزه، اتفاق دیگری رقم خورد. حادثهای رخ داد که انسان مدرن از ادراک آن عاجز بود و سوژهگی انسان مدرن را تهدید کرد. هر چند این اولین بار نیست که عقل مدرن ناتوان شده ؛ اما هر بار که این ضعف پدیدار میشد، انسان مدرن در سوژهگیاش، هیچ تردید نمیکرد؛ بلکه آن ابژه را، آن پدیده عظیم را، از جهان زندگیاش، به وادی نیستی #تبعید میکرد؛ چنانچه با دین نیز چنین کرد.
اما این بار فرق میکرد. در مدرسه بزرگ غزه، همان هنگام که سوژه مدرن عاجز شد، انسان و سوژهای دیگر به سهولت و ذکاوت، حادثه را میفهمید و معنا میبخشید و از آن جان میگرفت و میبالید؛ و این همه در پیش چشم سوژه بالانشین غربی رخ میداد.
در اندیشه انسان غزه، مرگ پایان نبود،
در اندیشه او زندگی هدف نبود،
در اندیشه او ایمان، زنجیر نبود،
در اندیشه او، خدا نمرده بود بلکه زنده بود و زندگی میبخشید.
در غزه خدا دستبسته نبود، قدرتمند و قدرتبخش بود؛
در غزه خدا راست میگفت؛
و انسان مدرن، چون کودکی که همه عمر به حل جدولی، به نظم روبیکی، به برد شطرنجی غره شده باشد، با دیدن این عقل بالنده و در پیاش، این زندگی جوشان، عجز خود را و کوچکیاش را ادراک میکرد و آنگاه، خودش برای خودش ابژه شد، بیآنکه اعتمادی به سوژهگیاش باقی مانده باشد.
جنگ غزه، جنگ اسرائیل و غزه نبود، جنگ حق و باطل بود. جنگ سوژهگی انسان مومن و انسان مدرن بود و چنین #ترمیمناپذیر سوژهگی مدرن، آن سوژهگی بالانشین، زمینگیر شد و آن انسان ایستاده بر بام و آن مدرنیته ناتمام، تمام شد.
@HekmateFarhang
حکمت فرهنگ
مرکز ملّی مطالعات و سنجش دینداری برگزار می کند؛ کلاس:«نظریه جامعهشناختی دین با رویکرد عرفانی ابن
#اولین جلسه درسگفتار جامعهشناسی #دین، استاد پارسانیا، #امروز 12 آذرماه، ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷ برگزار خواهد شد.
@markazsanjeshdindari
حکمت فرهنگ
#اولین جلسه درسگفتار جامعهشناسی #دین، استاد پارسانیا، #امروز 12 آذرماه، ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷ برگزار خ
پیش از این در باب نسبت جامعهشناسی دین و سیاستگذاری دینداری، درسگفتاری ارائه کردم، که همزمان بازنشر خواهد شد؛ انشاءالله.
سیاستگذاری دینداری جلسه دوم..mp3
26.07M
🔸فایل صوتی جلسه دوم
▫️جامعهشناسی دین
▫️ترم دوم ۱۴۰۱ - برادران
▫️دانشگاه باقرالعلوم ع
🔸 مباحث:
▫️چیستی خطمشی عمومی.
▫️ مولفههای دوازدهگانه خطمشی (الگوواری، هماهنگکنندگی، مسالهپایگی، عمومیبودگی ...)
▫️زمینههای معرفتی و غیرمعرفتی خطمشی.
▫️شش پرسش اصلی هر خطمشی.
▫️فرآیند خطمشیگذاری.
▫️نسبت بین دینداری و خطمشیگذاری و منفعت عمومی.
@HekmateFarhang
حکمت فرهنگ
مرکز ملّی مطالعات و سنجش دینداری برگزار می کند؛ کلاس:«نظریه جامعهشناختی دین با رویکرد عرفانی ابن
#دومین جلسه درسگفتار جامعهشناسی #دین، استاد پارسانیا، #امروز ۱۹ آذرماه، ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷ برگزار خواهد شد.
@markazsanjeshdindari