eitaa logo
حکمت فرهنگ
260 دنبال‌کننده
56 عکس
27 ویدیو
6 فایل
محمدهادی شریعتی دانش‌طلب درس‌خارج و دکتری سیاست‌گذاری فرهنگی جستجوگر حکمت فرهنگ، تربیت و حکومت @mhshariati
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از ققنوس
29.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«مداحی و حرف‌هایی تازه در سطح حکم‌رانی» فاطمیه اول گذشته بود و در مسیر مسافرت‌های بینِ‌شهری، گوش‌دادن به کارهای فاطمیه، مسیر را کوتاه می‌کرد... روح‌الله هم به‌مثابه کارگردان رادیویی، صوت‌ها را انتخاب می‌کرد و در نوبت پخش قرار می‌داد... لابه‌لای کارها، یک قطعه میخ‌کوبم کرد! با تمام کارهای قبل و بعد متفاوت بود، به روح‌الله گفتم دوباره بگذار... دوباره... و بازهم... هرچه بیش‌تر گوش می‌دادم باور می‌کردم اتفاق متفاوتی رقم خورده... شاید در مدت کوتاهی، ده‌ها مرتبه گوش دادم... فیلم جلسه را که دیدم، تحیر و تحسینم مضاعف شد... تعجب می‌کردم چرا در این مدت، سروصدایی به پا نشده؟ چرا دیر دارم می‌شنوم؟... متن کامل: https://eitaa.com/qoqnoos2/421 @qoqnoos2
حکمت فرهنگ
«مداحی و حرف‌هایی تازه در سطح حکم‌رانی» فاطمیه اول گذشته بود و در مسیر مسافرت‌های بینِ‌شهری، گوش‌دا
عرض تسلیت؛ توصیه می‌کنم ابتدا، این ویدئو را دوبار ببینید، حتما دوبار! پس از آن یادداشت خواندنی آقای آبفروش را بخوانید؛ کاملش را. آنچه در یادداشت حکایت می‌شود، نکات آموزنده‌ای برای سیاست‌گذاری و سیاست‌گذاران دینداری دارد و دیدگاه سیاست فرهنگی ایران را در دوگانه‌هایی چون /، / و / نمایان می‌کند.
سیاست‌گذاری دینداری جلسه پنجم.mp3
23.4M
‍🔸فایل صوتی جلسه پنجم ▫️جامعه‌شناسی دین ▫️ترم دوم ۱۴۰۱ - برادران ▫️دانشگاه باقرالعلوم ع 🔸 مباحث: ▫️ضرورت تبدیل ارزش اجتماعی به منفعت عمومی در سیاست‌گذاری. ▫️بازخوانی سیاست‌گذاری سازه‌پایه فرهنگ در برابر رویکرد محصول‌پایه و معناپایه. ▫️انواع تبیین کنش انسانی در نهاد علم. ▫️چیستی پدیده اجتماعی به عنوان موضوع دانش اجتماعی. ▫️آیا دین یک پدیده اجتماعی است؟ @HekmateFarhang
حکمت فرهنگ
🔸فایل صوتی ▫️درآمدی بر نوآوری اجتماعی، نسبت نوآوری و جهان اجتماعی. ▫️دوره تربیت راهبر نوآوری اجتماعی
🔸 بازخوانی میراث اجتماعی جهان اسلام و بازسازی نهاد نوآوری اجتماعی ایران؛ برخلاف جهان طبیعی که از پدیده‌هایی مادی و ملموس شکل گرفته است؛ جهان اجتماعی را، تراکمی از انسان‌یافت، صورت داده است. این معانی، حاصل اقبال گروهی از انسان‌هاست که پس از حضور در جان آنان، جهان اجتماعی‌شان را نیز برساخته است. از این رو انسان این جهان، برای تامین نیازهایش در امتداد معانی و ارزش‌های مورد اقبال، پدیده‌های اجتماعی تسهیل‌گر یا اجتماعی را ایجاد می‌کند. لذا یک جهان اجتماعی، حاصل جمع ، ، و تسهیل‌گر انسان‌های آن جهان است. اسلام و همه جهان‌های اجتماعی برساخته‌اش در طول تاریخ، از این فرایند مستثنی نبوده‌اند و معانی حاصل از اقبال و فناوری‌های به دست‌آمده از تلاش انسان‌هایش در ادوار مختلف، میراث مهمی را برای انسان انقلاب اسلامی برجای گذاشته است. هرچند وضعیت عصر حاضر، ذیل اقتدار اندیشه مدرن و در نتیجه تحمیل فناوری‌هایش، و ارجاع به دستاوردهای اجتماعی جهان٫جهان‌های اسلامی را دشوار کرده است؛ اما، از آنجا که وابستگی مضاعفی میان اندیشه و‌ فناوری وجود دارد، لاجرم برای دستیابی مجدد به تمدن اسلامی اسلامی، نیازمند عبور از این حجاب متراکم و دستیابی به میراث اجتماعی جهان اسلام هستیم. معانی، اندیشه‌ها و فناوری‌های اجتماعی جهان اسلام، امکان صورت‌بندی فرآیند میراث اجتماعی آن را فراهم می‌سازد. گفتگو از اجتماعی، گفتگو از این فرآیند بازترکیب است که در سپهر آن با بازسازی نهاد نوآوری اجتماعی، زمینه بازسازی فناوری‌های اجتماعی و در نتیجه جهان اجتماعی برای تسهیل‌گری اقبال و تحقق معانی این جهان فراهم می‌آید. ▫️پیش‌نیازهای نظری این بازخوانی را، می‌توان در سوالات زیر دسته‌بندی نمود: ▫️صفر. نوآوری را چه بدانیم و آیا نوآوری در جهان‌های مختلف معانی مختلف دارد؟ ▫️یک. نسبت میان معانی، ایده‌ها و اندیشه‌ها و ارزش‌ها و فناوری‌های اجتماعی و مادی یک جهان چیست؟ ▫️دو. چه مقدمات معرفتی یا غیرمعرفتی در انسان یک جهان باید رخ دهد تا بازتولید فناوری‌های اجتماعی در او شکل بگیرد؟ ▫️سه. بازتولید یک فناوری اجتماعی چیست؟ آیا این فرآیند خودآگاه است؟ آیا آموزش‌پذیر است؟ آیا مرحله‌مند است؟ ▫️چهار. مورد نیاز برای شکل‌دادن و بازتولید فناوری اجتماعی چیست؟ (منابع معنایی، انسانی، مالی و ...) ▫️پنج.‌ نسبت بازیگران مختلف به توسعه و تحریک نوآوری در یک جهان چه میزان است؟ کدام یک از نیروهای ، یا و ، یا ، در این میان فناوری‌سازترند؟ ▫️شش. نسبت و نوآوری چیست؟ آیا دین در اینجا ملحق به اندیشه و معانی می‌شود و در ذیل منابع معنایی باید آن را پی‌گرفت یا ظرفیت دیگری را نیز به میدان می‌آورد؟ ▫️هفت. پرورش‌دهنده نوآوری اجتماعی چه مختصاتی دارد؟ آیا نهادی گسترده نظیر آموزش عمومی است یا نهادی متمرکز است؟ تعلق به کدام نیروی اجتماعی دارد؟ ساخت‌ها و‌ قواعد آن چیست؟ ▫️هشت. اگر میان اندیشه‌ها و نهاد نوآوری وابستگی هست، نهضت در برابر نهاد نوآوری مدرن را باید چگونه صورت‌بندی کرد؟ آیا دوران گذار دارد؟ آیا علمیه می‌تواند راهبری این نهضت را بر عهده بگیرد؟ 🔹از این جهت، بر آن شدیم تا دین و نوآوری اجتماعی را تشکیل دهیم. این حلقه، زمینه‌ای است برای گرد آمدن انسان انقلاب اسلامی و اندیشیدن به پرسش‌های مهم این سفر بازخوانی و بازسازی نهاد نوآوری ایران؛ ان‌شاءالله. دوم @HekmateFarhang
حکمت فرهنگ
مرکز ملّی مطالعات و سنجش دین‌داری برگزار می کند؛ کلاس:«نظریه جامعه‌شناختی دین با رویکرد عرفانی ابن
جلسه درس‌گفتار جامعه‌شناسی ، استاد پارسانیا، سوم دی‌ماه، ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷ برگزار خواهد شد. @markazsanjeshdindari
جامعه‌شناسی دین جلسه ششم..mp3
21.89M
‍🔸فایل صوتی جلسه ششم ▫️جامعه‌شناسی دین ▫️ترم دوم ۱۴۰۱ - برادران ▫️دانشگاه باقرالعلوم ع ▫️ارائه: شریعتی. 🔸 مباحث: ▫️انواع تعریف دینداری: - مولفه‌ای/جوهری/غایی. - تقلیلی/تحویلی/کارکردی. - تعریف باز/ مشابهت خانوادگی. ▫️تعریف‌های مولفه‌ای دینداری: - محوریت فراتجربه. - محوریت امر مقدس. - محوریت هستی مطلق. @HekmateFarhang
بیانات رهبری - رویکرد معرفتی و گزاره‌ای به فرهنگ.docx
23.8K
🔸بازیابی هندسه معرفتی فرهنگ؛ ▫️گفتگو از ، راهبری و مهندسی فرهنگ، نیازمند تعریفی و از فرهنگ است؛ ▫️رویکرد معرفتی یا به فرهنگ، نوعی فراتعریف از فرهنگ است که علاوه بر توضیح فرهنگ، آن را نیز می‌تواند تبیین کند. ▫️در این متن کوتاه که گزیده بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، این رویکرد معرفتی، مبنای مهندسی فرهنگ و تحول در ساختار فرهنگی کشور قرار گرفته است. 🔸در این متن، موارد زیر اشاره شده است: - تحول ساختاری در برابر تحول سازمانی فرهنگ. - چیستی بنیان‌های فرهنگی کشور. - ویژگی‌های تحول انقلابی. - معنای صحیح مهندسی فرهنگ بر اساس رویکرد معرفتی به فرهنگ. - نمونه‌هایی از گزاره‌های بنیادین فرهنگ. ▫️در امتداد همین رویکرد، مکتب دانش اجتماعی قم، با بازخوانی میراث حکمی‌، به هویت معرفتی فرهنگ پرداخته و ویژگی‌های ، و فرهنگ را صورت‌بندی نموده است که ظرفیت سیاست‌گذاری و راهبری فرهنگ را هموار می‌سازد. + یادداشت مرتبط: - در حسرت نظریه فرهنگ؛ دو برداشت متفاوت! - فقط تبریک نگوییم! @HekmateFarhang
ج.‌ ۹ نظریه‌های فرهنگ.mp3
17.88M
‍🔸فایل صوتی جلسه نهم ▫️نظریه‌های فرهنگ ▫️ترم اول ۱۴۰۲ - مدیریت راهبردی، برادران. ▫️دانشگاه باقرالعلوم ع 🔸 مباحث: ▫️تقسیم نظریات توصیفی فرهنگ به نظریات ایستایی و پویایی. ▫️بازخوانی تعریف معرفتی فرهنگ. ▫️فرهنگ معرفت درجه دو است. ▫️بازخوانی لایه‌های فرهنگ و پرسش‌های متناظر هر لایه. ▫️ارزش در لایه‌های فرهنگی جنبه توصیفی دارد. ▫️چهار ویژگی کلی برآمده از کاربست فرهنگ: گزینش، پرورش، عادی‌سازی و معنایی‌بودن. ▫️فرهنگ، طبیعت ثانویه انسانی است. ▫️سه ویژگی گزاره‌های فرهنگی؛ پایداری، نظام‌مندی، پویایی. ▫️نظم میان گزاره‌های فرهنگ، نظم شبکه‌ای است. ▫️تفاوت در شبکه‌ها، به تفاوت محتوای گره‌ها یا موقعیت گره‌ها است. ▫️پویایی فرهنگ مبتنی بر نظام‌وارگی شبکه است. ▫️تغییر و راهبری فرهنگ نیازمند کشف نظام روابط گزاره‌هاست. ▫️ارائه نمونه شبکه ارزش‌ها. @HekmateFarhang