eitaa logo
حکمت فرهنگ
265 دنبال‌کننده
51 عکس
25 ویدیو
6 فایل
محمدهادی شریعتی دانش‌طلب درس‌خارج و دکتری سیاست‌گذاری فرهنگی جستجوگر حکمت فرهنگ، تربیت و حکومت @mhshariati
مشاهده در ایتا
دانلود
مرکز نوآوری‌های اجتماعی مبتدا با مشارکت دفتر امور نخبگان و استعدادهای برتر برگزار می‌کند: کارگاه آموزشی مسئله‌شناسی بینا "ویژه گروه‌های طلبگی علاقه‌مند به حل چالش‌های اجتماعی" زمان : ۱۰، ۱۱ و ۱۲ آبان ماه توضیحات بیشتر و ثبت نام: 👇👇👇 https://mobtada.org/farakhan-post/event-6/ مهلت ثبت نام: هشتم آبان ماه ❌ظرفیت محدود❌ طلابی که سریع‌تر اقدام به ثبت نام کنند در اولویت قرار می‌گیرند. در صورت بروز هر گونه مشکل و کسب اطلاعات بیشتر با ادمین‌ ارتباط بگیرید: @mobtada_admin2 🔅مرکز نوآوری‌های اجتماعی مبتدا سایت|تلگرام|بله|ایتا|اینستا|سروش|روبیکا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 رهبر انقلاب: میدان میان غزه و اسرائیل نیست، بلکه میدان حق و باطل است. @HekmateFarhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸رهبر معظم انقلاب: مرحوم طباطبایی توانست یک پایگاه فکری مستحکم با آرایش تهاجمی به وجود بیاورد! ▫️یک خصوصیّت، جهادِ فکریِ کم‌نظیرِ آقای طباطبایی در بحبوحه‌ تهاجم اندیشه‌های وارداتی و بیگانه است، در بحبوحه‌ی تهاجم به معنای واقعی کلمه. @HekmateFarhang
مرکز ملّی مطالعات و سنجش دین‌داری برگزار می کند؛ کلاس:«نظریه جامعه‌شناختی دین با رویکرد عرفانی ابن عربی در فص هارونی» مدرس: حجت‌الاسلام استاد پارسانیا زمان برگزاری کلاس: یکشنبه‌ها ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷ مکان: قم، پژوهشگاه آستان قدس رضوی آیدی ثبت‌نام در پیام‌رسان ایتا: @motaleat_din @HekmateFarhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آسمان جوشید غزه، دارالقرآن شد؛ و ما نزول آیه‌آیه‌های قرآن را در لحظه‌لحظه‌های آن دیدم: ما امید موسی را در لبخند پسری دیدیم که سوار بر ارابه، به شمال غزه برمی‌گشت، بی‌هیچ واهمه‌ای، که «کلا ان معی ربی!» ما معجزه عیسی را در نفس‌های آخر کودکی دیدیم که در آغوش خونین مادرش جسم یخ‌زده انسان را حیات تازه می‌دمید. ما قیام داوود را بر قامت مردی دیدیم که با فلاخن ایمان پیشانی جالوت زمان را نشانه می‌گرفت. ما صبر ایوب را در صورت غم‌زده خبرنگاری دیدیم که بر جنازه فرزندانش نماز زندگی می‌خواند تا داستان حیات را بر مردگان زمین روایت کند. ما تبر ابراهیم را در دستان مبارزی دیدیم که از فاصله صفر بت بزرگ مرکاوا را درهم‌شکست. ما حکمت خضر را در چشمان مردی دیدم که پرسش‌های جوشیده را و طاقت‌های لبریز را با رازهای مقاومت شکوفا می‌کرد. ما رستگاری محمد را در چشمان دختری رومی دیدیم که به پروردگار محمد پروردگار مقاومت و زندگی پناه آورده بود. ما آیه‌آیه‌های نصر را در هجرت فوج‌فوج انسانیت به سرزمین بیداری دیدیم. ما آدم را دیدیم ما هابیل و قابیل را دیدیم ما نوح را در اوج موج‌ها دیدیم ما ابراهیم را در آتش دیدیم ما فرعون را در تعقیب موسی دیدیم ما قوم سامری‌زده موسی را دیدیم ما هارون، آن مبارز تنها را دیدیم. ما یوسف در چاه را ما یعقوب دل‌نگران را دیدیم؛ ما دگرباره، بنی‌اسرائیل را در وادی تیه، در گم‌گشتگی کوچه‌های غزه دیدم. و ما دیدیم مستضعفین جهان چگونه زمین را به ارث می‌برند؛ بشارت باد، بشارت باد! @HekmateFarhang
باسلام و ادب 🔰جلسه سوم آموزشی پیوست‌نگاری فرهنگی با حضور دکتر حسن بنیانیان 🔻پنج‌شنبه ۹ آذرماه، ساعت ۱۳ الی ۱۷ 🔺قم، شهرک پردیسان، دانشگاه باقرالعلوم(ع) 🔹🔸جهت حضور در این جلسه اطلاعات زیر را به آی‌دی @MARDANIMJ تا انتهای روز سه‌شنبه ارسال فرمایید. 1️⃣نام و نام خانوادگی 2️⃣شماره تماس 3️⃣حوزه علاقمندی برای مشارکت در میز تخصصی پیوست‌نگاری فرهنگی 4️⃣ شرکت حضوری یا مجازی 🌐 @Cultural_attachment
🔸غزه و مرگ سوژه مدرن؛ دوگانه و ، برساخت مفهومی جهان مدرن است؛ نه اینکه در نظام مفهومی جهان اسلام، این دوگانه معادل نداشته باشد، بلکه این دو، جایگاه محوری در اندیشه و عمل اجتماعی انسان مدرن داشته و دارند. انسان مدرن، تنها خودش را اندیش‌مند می‌دانست و در نتیجه هرچه غیر او - چه آن‌ها که شباهتی صوری با او دارند و چه آن‌ها که ندارند- ابژه بودند و موضوعی برای اندیشیدن او. چیزی که «بوبر» از آن به رابطه «-آن» یاد می‌کند. رابطه‌ای که در آن، «من» مدرن هیچ «او»ی اندیشه‌گری را سراغ ندارد و همه چیز غیر «من»، «آن» است، آنی که نمی‌تواند اندیشه کند و صرفا اندیشیده می‌شود و به‌اجمال بدان که ابژه‌گی هم‌سنگ بود. شرق‌شناسی نمونه‌ای از این رابطه «من-آن»ی مدرن است. در این نگاه تمدن‌های مختلف، از جمله تمدن بزرگ اسلامی، باید به اندازه مردمک کوچک چشم انسان مدرن تقلیل می‌یافت تا به دیده او بیاید؛ لذا، هر بزرگی، تکه‌تکه می‌شد، می‌شد و می‌مرد تا به اندیشه او راه یابد؛ از این‌رو انسان مدرن هیچ‌گاه فرصت و توان ادراک یک تمدن زنده غیر خودش را نیافت و لاجرم خود را نیز نشناخت. اما در روزگار ، اتفاق دیگری رقم خورد. حادثه‌ای رخ داد که انسان مدرن از ادراک آن عاجز بود و سوژه‌گی انسان مدرن را تهدید کرد. هر چند این اولین بار نیست که عقل مدرن ناتوان شده ؛ اما هر بار که این ضعف پدیدار می‌شد، انسان مدرن در سوژه‌گی‌اش، هیچ تردید نمی‌کرد؛ بلکه آن ابژه را، آن پدیده عظیم را، از جهان زندگی‌اش، به وادی نیستی می‌کرد؛ چنانچه با دین نیز چنین کرد. اما این بار فرق می‌کرد. در مدرسه بزرگ غزه، همان هنگام که سوژه مدرن عاجز شد، انسان و سوژه‌ای دیگر به سهولت و ذکاوت، حادثه را می‌فهمید و‌ معنا می‌بخشید و از آن جان می‌گرفت و می‌بالید؛ و این همه در پیش چشم سوژه بالانشین غربی رخ می‌داد. در اندیشه انسان غزه، مرگ پایان نبود، در اندیشه او زندگی هدف نبود، در اندیشه او ایمان، زنجیر نبود، در اندیشه او، خدا نمرده بود بلکه زنده بود و زندگی می‌بخشید. در غزه خدا دست‌بسته نبود، قدرت‌مند و قدرت‌‌بخش بود؛ در غزه خدا راست می‌گفت؛ و انسان مدرن، چون کودکی که همه عمر به حل جدولی، به نظم روبیکی، به برد شطرنجی غره شده باشد، با دیدن این عقل بالنده و در پی‌اش، این زندگی جوشان، عجز خود را و کوچکی‌اش را ادراک می‌کرد و آنگاه، خودش برای خودش ابژه شد، بی‌آنکه اعتمادی به سوژه‌گی‌اش باقی مانده باشد. جنگ غزه، جنگ اسرائیل و غزه نبود، جنگ حق و باطل بود. جنگ سوژه‌گی انسان مومن و انسان مدرن بود و چنین سوژه‌گی مدرن، آن سوژه‌‌گی بالانشین، زمین‌گیر شد و آن انسان ایستاده بر بام و آن مدرنیته ناتمام، تمام شد. @HekmateFarhang
جلسه درس‌گفتار جامعه‌شناسی ، استاد پارسانیا، 12 آذرماه، ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷ برگزار خواهد شد. @markazsanjeshdindari
پیش از این در باب نسبت جامعه‌شناسی دین و سیاست‌گذاری دینداری، درس‌گفتاری ارائه کردم، که همزمان بازنشر خواهد شد؛ ان‌شاءالله.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸فایل صوتی جلسه دوم ▫️جامعه‌شناسی دین ▫️ترم دوم ۱۴۰۱ - برادران ▫️دانشگاه باقرالعلوم ع 🔸 مباحث: ▫️چیستی خط‌مشی عمومی. ▫️ مولفه‌های دوازده‌گانه خط‌مشی (الگوواری، هماهنگ‌کنندگی، مساله‌پایگی، عمومی‌بودگی ...) ▫️زمینه‌های معرفتی و غیرمعرفتی خط‌مشی. ▫️شش پرسش اصلی هر خط‌مشی. ▫️فرآیند خط‌مشی‌گذاری. ▫️نسبت بین دینداری و خط‌مشی‌گذاری و منفعت عمومی. @HekmateFarhang
جلسه درس‌گفتار جامعه‌شناسی ، استاد پارسانیا، ۱۹ آذرماه، ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷ برگزار خواهد شد. @markazsanjeshdindari
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‍🔸فایل صوتی جلسه چهارم ▫️جامعه‌شناسی دین ▫️ترم دوم ۱۴۰۱ - برادران ▫️دانشگاه باقرالعلوم ع 🔸 مباحث: ▫️شش پرسش سیاست‌گذاری دینداری از جامعه‌شناس دین: - پرسش هستی شناختی. - پرسش منفعت شناختی. - پرسش مسأله شناختی. - پرسش از راه‌حل سیاستی. - پرسش از بازیگران سیاستی. - پرسش از ابزارهای سیاستی. ▫️جامعه‌شناسان از چه چیزی گفتگو می‌کنند؟ @HekmateFarhang
🔸شناخت فناوری بازار و مکانیزم هماهنگ‌سازی رفتار انسانی در آن، کمک خوبی به ادراک گونه‌های دیگر هماهنگ‌سازی اجتماعی (حکمرانی) می‌کند، از این رو موارد ذیل را برای ادراک واقعیت بازار (بنا به تجربه مطالعاتی خودم) پیشنهاد می‌کنم. ▫️مشاهد دو ویدئو کوتاه زیر را برای فهم بازار و فهم بازار پیشنهاد می‌کنم، البته نیاز است ویدئو‌ها چندبار دیده شوند یا با سرعت کمتری اجرا شوند: 📽 آموزش اقتصاد به زبان ساده / عرضه و تقاضا در اقتصاد بازار آزاد / قسمت چهارم https://www.aparat.com/v/XmOPY 📽 آموزش اقتصاد به زبان ساده /بررسی شکست های بازار و راه حل ها /قسمت بیست و یکم https://www.aparat.com/v/flueX ▫️برای مطالعه بیشتر، خواندن فصل چهارم کتاب کلیات علم اقتصاد (عجم اوغلو) را پیشنهاد می‌کنم: https://taaghche.com/book/140742 📽 این کتاب در آدرس زیر، در قالب چندین ویدئو تدریس شده‌است: https://m.youtube.com/watch?v=Nyo2wnnZ5j8 ▫️فصل چهارم کتاب کلیات علم اقتصاد منکیو، این موضوع را با بیانی دیگر توضیح داده است: https://taaghche.com/book/132395 ▫️برای ادراک نسبت جامعه و بازار و شکل‌گیری یا جامعه تجاری، خوانش کتاب جامعه بازار به ویژه فصول ابتدایی آن را پیشنهاد می‌کنم: https://fidibo.com/book/68480-کتاب-جامعه-بازار [اگر منابعی آموزشی که این موضوع را به صورت روان بیان می‌کند، می‌شناسید، معرفی کنید] به امید آنکه روزی زمینه گفتگوهای ماهیت‌پژوهانه فناوری‌های اجتماعی جهان مدرن نظیر بازار، دولت، دانشگاه و... فراهم شود. @HekmateFarhang
29.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«مداحی و حرف‌هایی تازه در سطح حکم‌رانی» فاطمیه اول گذشته بود و در مسیر مسافرت‌های بینِ‌شهری، گوش‌دادن به کارهای فاطمیه، مسیر را کوتاه می‌کرد... روح‌الله هم به‌مثابه کارگردان رادیویی، صوت‌ها را انتخاب می‌کرد و در نوبت پخش قرار می‌داد... لابه‌لای کارها، یک قطعه میخ‌کوبم کرد! با تمام کارهای قبل و بعد متفاوت بود، به روح‌الله گفتم دوباره بگذار... دوباره... و بازهم... هرچه بیش‌تر گوش می‌دادم باور می‌کردم اتفاق متفاوتی رقم خورده... شاید در مدت کوتاهی، ده‌ها مرتبه گوش دادم... فیلم جلسه را که دیدم، تحیر و تحسینم مضاعف شد... تعجب می‌کردم چرا در این مدت، سروصدایی به پا نشده؟ چرا دیر دارم می‌شنوم؟... متن کامل: https://eitaa.com/qoqnoos2/421 @qoqnoos2
عرض تسلیت؛ توصیه می‌کنم ابتدا، این ویدئو را دوبار ببینید، حتما دوبار! پس از آن یادداشت خواندنی آقای آبفروش را بخوانید؛ کاملش را. آنچه در یادداشت حکایت می‌شود، نکات آموزنده‌ای برای سیاست‌گذاری و سیاست‌گذاران دینداری دارد و دیدگاه سیاست فرهنگی ایران را در دوگانه‌هایی چون /، / و / نمایان می‌کند.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‍🔸فایل صوتی جلسه پنجم ▫️جامعه‌شناسی دین ▫️ترم دوم ۱۴۰۱ - برادران ▫️دانشگاه باقرالعلوم ع 🔸 مباحث: ▫️ضرورت تبدیل ارزش اجتماعی به منفعت عمومی در سیاست‌گذاری. ▫️بازخوانی سیاست‌گذاری سازه‌پایه فرهنگ در برابر رویکرد محصول‌پایه و معناپایه. ▫️انواع تبیین کنش انسانی در نهاد علم. ▫️چیستی پدیده اجتماعی به عنوان موضوع دانش اجتماعی. ▫️آیا دین یک پدیده اجتماعی است؟ @HekmateFarhang
🔸 بازخوانی میراث اجتماعی جهان اسلام و بازسازی نهاد نوآوری اجتماعی ایران؛ برخلاف جهان طبیعی که از پدیده‌هایی مادی و ملموس شکل گرفته است؛ جهان اجتماعی را، تراکمی از انسان‌یافت، صورت داده است. این معانی، حاصل اقبال گروهی از انسان‌هاست که پس از حضور در جان آنان، جهان اجتماعی‌شان را نیز برساخته است. از این رو انسان این جهان، برای تامین نیازهایش در امتداد معانی و ارزش‌های مورد اقبال، پدیده‌های اجتماعی تسهیل‌گر یا اجتماعی را ایجاد می‌کند. لذا یک جهان اجتماعی، حاصل جمع ، ، و تسهیل‌گر انسان‌های آن جهان است. اسلام و همه جهان‌های اجتماعی برساخته‌اش در طول تاریخ، از این فرایند مستثنی نبوده‌اند و معانی حاصل از اقبال و فناوری‌های به دست‌آمده از تلاش انسان‌هایش در ادوار مختلف، میراث مهمی را برای انسان انقلاب اسلامی برجای گذاشته است. هرچند وضعیت عصر حاضر، ذیل اقتدار اندیشه مدرن و در نتیجه تحمیل فناوری‌هایش، و ارجاع به دستاوردهای اجتماعی جهان٫جهان‌های اسلامی را دشوار کرده است؛ اما، از آنجا که وابستگی مضاعفی میان اندیشه و‌ فناوری وجود دارد، لاجرم برای دستیابی مجدد به تمدن اسلامی اسلامی، نیازمند عبور از این حجاب متراکم و دستیابی به میراث اجتماعی جهان اسلام هستیم. معانی، اندیشه‌ها و فناوری‌های اجتماعی جهان اسلام، امکان صورت‌بندی فرآیند میراث اجتماعی آن را فراهم می‌سازد. گفتگو از اجتماعی، گفتگو از این فرآیند بازترکیب است که در سپهر آن با بازسازی نهاد نوآوری اجتماعی، زمینه بازسازی فناوری‌های اجتماعی و در نتیجه جهان اجتماعی برای تسهیل‌گری اقبال و تحقق معانی این جهان فراهم می‌آید. ▫️پیش‌نیازهای نظری این بازخوانی را، می‌توان در سوالات زیر دسته‌بندی نمود: ▫️صفر. نوآوری را چه بدانیم و آیا نوآوری در جهان‌های مختلف معانی مختلف دارد؟ ▫️یک. نسبت میان معانی، ایده‌ها و اندیشه‌ها و ارزش‌ها و فناوری‌های اجتماعی و مادی یک جهان چیست؟ ▫️دو. چه مقدمات معرفتی یا غیرمعرفتی در انسان یک جهان باید رخ دهد تا بازتولید فناوری‌های اجتماعی در او شکل بگیرد؟ ▫️سه. بازتولید یک فناوری اجتماعی چیست؟ آیا این فرآیند خودآگاه است؟ آیا آموزش‌پذیر است؟ آیا مرحله‌مند است؟ ▫️چهار. مورد نیاز برای شکل‌دادن و بازتولید فناوری اجتماعی چیست؟ (منابع معنایی، انسانی، مالی و ...) ▫️پنج.‌ نسبت بازیگران مختلف به توسعه و تحریک نوآوری در یک جهان چه میزان است؟ کدام یک از نیروهای ، یا و ، یا ، در این میان فناوری‌سازترند؟ ▫️شش. نسبت و نوآوری چیست؟ آیا دین در اینجا ملحق به اندیشه و معانی می‌شود و در ذیل منابع معنایی باید آن را پی‌گرفت یا ظرفیت دیگری را نیز به میدان می‌آورد؟ ▫️هفت. پرورش‌دهنده نوآوری اجتماعی چه مختصاتی دارد؟ آیا نهادی گسترده نظیر آموزش عمومی است یا نهادی متمرکز است؟ تعلق به کدام نیروی اجتماعی دارد؟ ساخت‌ها و‌ قواعد آن چیست؟ ▫️هشت. اگر میان اندیشه‌ها و نهاد نوآوری وابستگی هست، نهضت در برابر نهاد نوآوری مدرن را باید چگونه صورت‌بندی کرد؟ آیا دوران گذار دارد؟ آیا علمیه می‌تواند راهبری این نهضت را بر عهده بگیرد؟ 🔹از این جهت، بر آن شدیم تا دین و نوآوری اجتماعی را تشکیل دهیم. این حلقه، زمینه‌ای است برای گرد آمدن انسان انقلاب اسلامی و اندیشیدن به پرسش‌های مهم این سفر بازخوانی و بازسازی نهاد نوآوری ایران؛ ان‌شاءالله. دوم @HekmateFarhang
جلسه درس‌گفتار جامعه‌شناسی ، استاد پارسانیا، سوم دی‌ماه، ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷ برگزار خواهد شد. @markazsanjeshdindari
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‍🔸فایل صوتی جلسه ششم ▫️جامعه‌شناسی دین ▫️ترم دوم ۱۴۰۱ - برادران ▫️دانشگاه باقرالعلوم ع ▫️ارائه: شریعتی. 🔸 مباحث: ▫️انواع تعریف دینداری: - مولفه‌ای/جوهری/غایی. - تقلیلی/تحویلی/کارکردی. - تعریف باز/ مشابهت خانوادگی. ▫️تعریف‌های مولفه‌ای دینداری: - محوریت فراتجربه. - محوریت امر مقدس. - محوریت هستی مطلق. @HekmateFarhang
بیانات رهبری - رویکرد معرفتی و گزاره‌ای به فرهنگ.docx
23.8K
🔸بازیابی هندسه معرفتی فرهنگ؛ ▫️گفتگو از ، راهبری و مهندسی فرهنگ، نیازمند تعریفی و از فرهنگ است؛ ▫️رویکرد معرفتی یا به فرهنگ، نوعی فراتعریف از فرهنگ است که علاوه بر توضیح فرهنگ، آن را نیز می‌تواند تبیین کند. ▫️در این متن کوتاه که گزیده بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، این رویکرد معرفتی، مبنای مهندسی فرهنگ و تحول در ساختار فرهنگی کشور قرار گرفته است. 🔸در این متن، موارد زیر اشاره شده است: - تحول ساختاری در برابر تحول سازمانی فرهنگ. - چیستی بنیان‌های فرهنگی کشور. - ویژگی‌های تحول انقلابی. - معنای صحیح مهندسی فرهنگ بر اساس رویکرد معرفتی به فرهنگ. - نمونه‌هایی از گزاره‌های بنیادین فرهنگ. ▫️در امتداد همین رویکرد، مکتب دانش اجتماعی قم، با بازخوانی میراث حکمی‌، به هویت معرفتی فرهنگ پرداخته و ویژگی‌های ، و فرهنگ را صورت‌بندی نموده است که ظرفیت سیاست‌گذاری و راهبری فرهنگ را هموار می‌سازد. + یادداشت مرتبط: - در حسرت نظریه فرهنگ؛ دو برداشت متفاوت! - فقط تبریک نگوییم! @HekmateFarhang
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‍🔸فایل صوتی جلسه نهم ▫️نظریه‌های فرهنگ ▫️ترم اول ۱۴۰۲ - مدیریت راهبردی، برادران. ▫️دانشگاه باقرالعلوم ع 🔸 مباحث: ▫️تقسیم نظریات توصیفی فرهنگ به نظریات ایستایی و پویایی. ▫️بازخوانی تعریف معرفتی فرهنگ. ▫️فرهنگ معرفت درجه دو است. ▫️بازخوانی لایه‌های فرهنگ و پرسش‌های متناظر هر لایه. ▫️ارزش در لایه‌های فرهنگی جنبه توصیفی دارد. ▫️چهار ویژگی کلی برآمده از کاربست فرهنگ: گزینش، پرورش، عادی‌سازی و معنایی‌بودن. ▫️فرهنگ، طبیعت ثانویه انسانی است. ▫️سه ویژگی گزاره‌های فرهنگی؛ پایداری، نظام‌مندی، پویایی. ▫️نظم میان گزاره‌های فرهنگ، نظم شبکه‌ای است. ▫️تفاوت در شبکه‌ها، به تفاوت محتوای گره‌ها یا موقعیت گره‌ها است. ▫️پویایی فرهنگ مبتنی بر نظام‌وارگی شبکه است. ▫️تغییر و راهبری فرهنگ نیازمند کشف نظام روابط گزاره‌هاست. ▫️ارائه نمونه شبکه ارزش‌ها. @HekmateFarhang