هدایت شده از رضا حیدری
⛔️چرا باید #مدرس_حوزه_علمیه به دنبال استخدام در ارگانها باشد؟
🔹هر سرزمینی، هرکشوری، هر ملتی که بخواهد پیشرفت کند باید به معلمان، استادان و صاحبان علم و فضیلت احترام بگذارد.
🔹متأسفانه امروز معلمان در جامعه ما احساس خوشایندی ندارند و منزلت خودشان را در نظامات اجتماعی، مناسب نمی بینند و این زنگ خطری است برای دولتمردان، سیاستمداران و قانونگذاران و مراجع تقلید و بزرگان ما. چرا باید شاهد باشیم که #معلم ما در آموزش و پرورش به فکر شغل دوم و سوم باشد و با توان حداکثری در کلاس درس حاضر نشود!؟ چرا باید دست روی دست بگذاریم تا مدرّس موفق و خوب حوزه علمیه ما به دنبال #استخدام در نهادها، سازمان ها و ارگان ها باشد و در میانه سال با شاگردان خود خداحافظی کند و به آنها بگوید بر خلاف میل قلبی برای تامین معاش کرسی تدریس را رها میکند! و به فلان کار تبلیغی یا اجرایی خوب دیگر رو می آورد؟
🔍 در پایگاه خبری خوزستان بیشتر بخوانید:
http://www.khoozna.ir/view-138398-.html
📌کانال استاد حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری
http://eitaa.com/Heydari_org
📚 معرفی کتاب پیشوای صادق
🎙کتابی است که توصیه می کنم برادران گرامی مطالعه بفرمایند ...گاهی #مستشرقان در مورد امامان ما قضاوتهای نابجا داشته اند مثلا درباره امام صادق علیه السلام تحلیل هایشان به گونه ای است که تلاش علمی او را به جای نقطه قوت او، نقطه ضعف قلمداد می کنند... تلاش او را تلاش یک انسان عافیت طلب، منهای جامعه، چشم پوشیده از وقایع اجتماعی نشان می دهند.
در بین سالهای ۴۵ تا ۵۰ متفکرجوانی که تقریبا سی سال داشت به میدان آمد و با سخنرانی های خود سعی کرد نه تنها آن شبهه را دفع کند بلکه دو هدف بزرگ را برای امام صادق ع نشان دهد: یکی؛ رسواکردن جریان خلافت که بی نصیب است از هرآنچه که می توانیم برآن نام علم بنهیم. دو؛ فقه حقیقی واقعی را ترویج کند درمقابل فقه رسمی درباری...آن عالم جوان #آیت_الله_خامنه_ای بود.
آن سخنرانیها بعدها در سال ۵۸ در روزنامه جمهوری اسلامی به صورت چند یادداشت چاپ شد و قبل از سال ۶۰ توسط نشر سید جمال بصورت یک کتاب ۱۱۱ صفحه ای در قطع رقعی با عنوان #پیشوای_صادق چاپ شد.
در سالهای اخیر چاپهای بهتری توسط موسسه انقلاب اسلامی و نشر آستان قدس رضوی و دفترنشرفرهنگ اسلامی ارائه شده است.
پیشوای صادق را بخوانید... انسان را از این مطالب جسته وگریخته ای که درباره امامان در ذهن دارد نجات می دهدو یک نظام و ساختار درستی می دهد.
📌سخنرانی استاد رضا حیدری/ ۱۳۹۸/۴/۰۸/ سالروز شهادت امام صادق ع در مدرسه علمیه امام جعفر صادق ع اهواز با حضور علما، مدرسین ،طلاب و عموم مردم
@Heydari_org
🔸منابع استفاده شده در تأليف شرح روان مغنی
📚عمده نکته ها و مطالب از « اوضح المسالک الی الفیة ابن مالك» و « قطر النّدی و بلّ الصّدی» و شرح آن و نیز « شذور الذهب فی معرفة كلام العرب» و شرح آن، که همگی از آثار ابن هشام می باشند، بوده است و در شرح شواهد و مثالها از کتاب《 شرح شواهد المغنی 》اثر جلال الدین سیوطی و《شرح ابیات مغنی اللبیب》 اثر عبدالقادر عمر البغدادی و《جامع الشواهد》 نوشته محمدباقر الشریف بهره برده شد.
🔻بخشی از مقدمه کتاب #شرح_روان_مغنی اثر رضا حیدری، چاپ ۱۳۹۴، تهران.
http://eitaa.com/Heydari_org
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 القواعد الفقهية
💠 قاعده 《احسان》۱
حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری
🔻محورهای بحث:
۱) تقریر قاعده:
۱- الف) بیان موارد تطبیق قاعده
۱- ب) بیان تفاوت موارد تطبیق
۱- ج) بیان تاریخچه اجرای قاعده
۱-د) بیان شرایط اجرای قاعده
۲) بررسی دلالت آیات بر قاعده
۲- الف) کیفیت استدلال به آیه ۹۱ سوره توبه
۲- ب) شروع نقد بر استدلال به آیه
بیان شان نزول آیه
جلسه سی و یکم از دوره جدید / تاریخ ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳
#القواعدالفقهية
#قواعد
@Heydari_org
🔍نقد کتاب #ملت_عشق؛
پرفروش ترین کتاب تاریخ ترکیه و از پرتیراژترین کتابهای چاپ شده در ایران
📚...کتابی با دستمایه قرار دادن شمس و مولوی با محتوای تصوف و در قالب رمان ترجمه میشود و ظرف پنج سال(از سال ۹۴ تا ۹۸)، نود و پنج بار تجدید چاپ میشود... دوباره این جریان #تصوف شکل می گیرد و می آید و از عطش و بی خبری جوانان و حس معنویت گرایی آنان نهایت استفاده را می کنند...
#معنویت_گرایی در طول تاریخ همواره در معرض آسیب بوده است چه بسیار بودهاند انسانهایی که در پی معنویت بودند اما در پی راه به بیراه رفتند و برای گریز از چاله ها به چاه ها افتادند... تزریق معنویت منهای دین به مخاطب، تصویرسازی ناهوشیار دینداری و عرفان بدون قیود فقه و الزامات عقیدتی فضایی است که جانمایه #کتاب و درونمایه های داستان این رمان برای ذهن مخاطب نا آشنا با عرفان ناب ایجاد می کند و دور شدن چنین مخاطبین از آموزه های اصیل و مذهبی و دینی نباید دور از انتظار باشد.
📚 بخشی از کتاب #صبح_صادق اثر استاد رضا حیدری
@Heydari_org
🔍نقدی بر رمان #ملت_عشق
پرفروش ترین کتاب تاریخ ترکیه و از پرتیراژترین کتابهای چاپ شده در ایران
📚این رمان با دستمایه قرار دادن شمس و مولوی و موضوع عشق با نقش آفرینی ۱۸ شخصیت نوشته شده است. رمان دو بخش دارد؛
یک بخش که حکایت کننده از وقایع تاریخی قونیه قرن سیزدهم میلادی (قرن هشتم قمری) است و ۱۶ شخصیت در مقابل دیدگان مخاطب قرار می گیرند، از جمله؛ مولوی و شمس...
بخش دیگر کتاب کاملاً ساخته و پرداخته خیال و ذهن نویسنده است و در بوستون سال ۲۰۰۸ میلادی می گذرد و دو شخصیت 《 الا》 و 《عزیز》به تصویر کشیده میشوند...
آنچه در هر دو بخش، خود را نشان می دهد ساییده کردن مرز عرفان و #تصوف و کمرنگ کردن خط تمایز این دو در کنار بهره گیری سلیقهای از آیات قرآن است که به نوبه خود ذهن مخاطب را از مفاهیم ناب دینی دور میکند. چنانکه خلط بحث های حق و غیر حق، یکی دیگر از آسیبهایی است که مخاطب ناآشنا با ظرائف علمی در معرض آن است؛ مثلاً هرچند همزیستی مذاهب و ادیان و صلح بین پیروان کیش ها و آیین های مختلف پسندیده است اما نباید با تکثرگرایی دینی ( #پلورالیسم ) اشتباه گرفته شود.
📚پی نوشت شماره ۴۶ کتاب #صبح_صادق اثر استاد شیخ رضا حیدری
@Heydari_org
🔍نقدی بر رمان #ملت_عشق
پرفروش ترین کتاب تاریخ ترکیه و از پرتیراژترین کتابهای چاپ شده در ایران
📚.. رمان دو بخش دارد؛
یک بخش که حکایت کننده از وقایع تاریخی قونیه قرن سیزدهم میلادی (قرن هشتم قمری) است و ۱۶ شخصیت در مقابل دیدگان مخاطب قرار می گیرند، از جمله؛ مولوی و شمس، هرچند انطباق کامل با تاریخ و واقعیتهای تاریخی ندارد اما به هرحال با مهارت داستان پردازی توانسته با جابجایی وقایع و تقدیم و تاخیر، جذابیت ایجاد کند...
بخش دیگر کتاب کاملاً ساخته و پرداخته خیال و ذهن نویسنده است و در بوستون سال ۲۰۰۸ میلادی می گذرد و دو شخصیت 《 الا 》 و 《 عزیز》 به تصویر کشیده میشوند. 《 عزیز 》مردی است که آفریننده آن داستان ۱۶شخصیتی تاریخ نماست و 《 الا 》 زنی است که ویراستار آن داستان است. رفته رفته این دو، مخاطب را به خود جذب می کنند و داستان شمس و مولوی به حاشیه می رود.
در مقام بررسی اجمالی کتاب باید گفت: در بخش داستان واقعی با تکثیر شخصیتها اولا؛ ذهن مخاطب روی شمس و مولوی متمرکز نمی شود و ثانیا؛ با به تصویر کشیدن شخصیت مولوی و شمس از منظرو عینک دیگر شخصیت ها، نقدها و خرده هایی نسبت به این دو به ذهن مخاطب القا میشود و در برخی موارد تحریفاتی به این دو نسبت داده میشود. ولی در بخش داستان تخیلی با تقلیل شخصیتها اولا؛ ذهن مخاطب روی "عزیز" و "الا" متمرکز می شود و ثانیا؛ با به تصویر کشیدن قصه فقط از عینک و نگاه آن دو، بویژه "الا" و نه خانواده او و سایرین، مخاطب را به فضایی می برد که حق را به "الا"می دهد و هیچگونه خرده ای بر او نمی گیرد بلکه گاهی با او همزاد پنداری می کند و این احتمال الگوسازی را بالا می برد . اگر با دقت به تقویت جانب #فیمینیستی آن دقت شود این اقدام حساب شده نویسنده، بیشتر خود را می نمایاند.
وآنچه در هر دو بخش، خود را نشان می دهد ...
📚پی نوشت شماره ۴۶ کتاب #صبح_صادق اثر استاد شیخ رضا حیدری
@Heydari_org
🎙از عصر که اخبار منتشر شد نگران تندرستی رئیس جمهور محترم کشورمان هستیم.
از خدای متعال در شب ولادت حضرت رضا علیه آلاف التحیة و الثناء، سلامتی ایشان و همراهان را مسألت می کنم.
📌سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری پیش از شروع درس القواعد الفقهیه/ اهواز ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
🎙مجاهد راه خدا، فاتح است. برای او حرکت در مسیر، رسیدن به هدف است. در نگاه قرآن و دین، مومن مجاهد هیچگاه خسران و ضرر ندارد.《 إحدی الحُسنَيین》 در انتظار اوست؛ يا به پیروزی می رسد و بر دشمن، غالب می شود که این یک نیکویی است و یا در این مسیر جان خود را از دست می دهد خب #شهید است که این هم یک نیکویی است.
🔻بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در جمع نیروهای پایور و وظیفه سپاه به مناسبت شهادت رئیس جمهور و همراهان / اهواز ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
#شهدای_راه_خدمت
@Heydari_org
🔴 جهاد خدمترسانی
🔹به هر تلاشی جهاد گفته نمی شود حتی به هر تلاش پسندیده و مثبت هم جهاد گفته نمی شود بلکه این مفهوم با قیود و لوازمی همراه است...
🔹در هر ساحتی که دشمن نقشه و اقدام داشته باشد مجاهد حضور پیدا می کند لذا نوعی توسعه در جهاد شاهد خواهیم بود...
🔍 مشروح سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در بزرگداشت #شهیدان_خدمت را در پایگاه خبری خوزستان بخوانید:
http://www.khoozna.ir/view/201427/
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 بشنوید
القواعد الفقهية
💠 قاعده 《احسان》۲- پایانی
حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری
🔻محورهای بحث:
ادامه ۲) بررسی دلالت آیات بر قاعده
مروری بر کیفیت استدلال به آیه ۹۱ سوره توبه
۲- ب) نقد بر استدلال به آیه ۹۱ سوره توبه
* آیه مربوط به جنگ تبوک است و ارتباطی به بحث ما ندارد
- رد اشکال
-- تحلیل و بررسی دلالت آیه بر محل بحث و رد دلالت آیه
* مفاد آیه نفی عموم است نه عموم نفی
- رد اشکال
برخی بحثهای تکمیلی در استدلال به آیه
۲- ج) استدلال به آیه ۶۰ سوره الرحمن
- تحلیل و بررسی
۳- استدلال به حکم عقل
-نقد و بررسی
*قاعده احسان در قانون مدنی و قانون مجازات اسلامی
*بحثی درباره قاعده #عدالت
*بحثی درباره اینکه محسن چه کسی است؟
۴- استدلال به اجماع
- نقد و بررسی
*بحث پایانی در رد دلالت آیه ۹۱ سوره توبه به قرینه مقابله با آیه ۹۳
جلسه سی و دوم از دوره جدید / تاریخ ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳
#القواعدالفقهية
#قواعد
@Heydari_org
🔰ابونواس اهوازی و امام رضا ع
🎙شعری از ابونُواس اهوازی درباره #امام_رضا علیه السلام برای شما بخوانم. نام اصلی این شاعر پر آوازه؛ حسن بن هانی حَکَمی است. گفته شده پدرش دمشقی و مادرش اهوازی بود و خودش هم در اهواز به دنیا آمده و در بصره رشد کرده و در بغداد مدفون است. #ابونواس از بزرگترین شعرای کلاسیک عربی است. البته عمده سروده های او تغزّل و شعر عاشقانه است در وصف خد و خال و خمر و... خلاصه اینکه شاعر آئینی سرا و مذهبی نیست. حیات او همدوره حیات امام رضا علیه السلام بوده و ظاهرا از او خواسته شده که در مدح امام شعری بگوید. در قالب ابیاتی اینطور نقل می کند که به من گفته شد که تو شاعر یکه تازی هستی و در و گوهر از شعرت می ریزد...
《فعلی م تَرکتَ مَدحَ ابنموسی
و الخصال التی تجمعن فیه》
چرا مدح و ستایش علی بن موسی را ترک کرده ای!؟ چرا خصلت های خوبی که در او جمع شده اند را بیان نمی کنی!؟
《قلتُ لا استطیعُ مدحَ امام
کان جبریل خادماً لأبیه》
ابو نواس می گوید من به آنها پاسخ دادم من توان ستایش امامی را ندارم که جبرئیل امین خادمِ پدر او بوده است. با ادب جواب می دهد و با معرفت. گرچه عذر آورده برای مدح نکردن اما بالاترین مدح را گفته.
📌سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری خرداد ۱۴۰۲
انتشار به مناسبت ۲۳ ذی القعده روز زیارتی مخصوص امام رضا علیه السلام
@Heydari_org
🔴 اهواز همپای قم در قیام پانزدهم خرداد۴۲
🎙همزمان با قیام مردم قم در پانزدهم خرداد ۴۲، منزل آیت الله العظمی بهبهانی در اهواز به کانون تجمع علما، بازاری ها و شخصیت های موثر تبدیل شد. ایشان با حضور علمای شهر، مصوب کردند که بازار اهواز از ۱۶خرداد به نشانه اعتراض تعطیل شود. همچنین دستور دادند که جمعیت زیادی از تمام استان در ۱۷خرداد دعوت شوند تا در مراسمی در مسجد جامع اهواز برضد رژیم و در حمایت از امام شرکت کنند که البته ساواک مانع برگزاری آن شد...
📌بخشی از سخنرانی حجت الاسلام استاد رضا حیدری در سالگرد قیام پانزدهم خرداد/ اهواز ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
@Heydari_org
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊بشنوید
القواعد الفقهية
💠 قاعده 《 عدم ضمان الامین》۱
حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری
🔻محورهای بحث:
۱) تقریر قاعده:
۱- الف) بیان اجمالی ماهیت قاعده
۱- ب) بیان نسبت مصادیق قاعده با مصادیق قاعده احسان از جهت نسب اربعه
۱- ج) بیان خلاصه ای از طرح بحث در کتب مختلف
۱-د) چرا نمی توان برای حجیت قاعده به قاعده احسان تمسک کرد؟
۱- ه) بیان تفصیلی ماهیت قاعده
۲)بحثهای مقدماتی
۲- الف) بحث در مقام ثبوت است یا اثبات؟
۲- ب) امانت در این بحث به مقابل غصب است یا خیانت؟
۳)مدرک قاعده
۳- الف) کیفیت استدلال به آیات
نقد و بررسی
جلسه سی و سوم از دوره جدید / تاریخ ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳
#القواعدالفقهية
#قواعد
@Heydari_org
🔹سه ویژگی مومن
#امام_جواد علیه السلام در حدیثی فرموده اند: «الْمُؤمِنُ یَحْتاجُ إلی ثَلاثِ خِصال: تَوْفیق مِنَ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ، وَ واعِظ مِنْ نَفْسِهِ، وَ قَبُول مِمَّنْ یَنْصَحُهُ؛ مؤمن در هر حال نیازمند به سه خصلت است: توفیق از طرف خداوند متعال، واعظی از درون خود، و پذیرش خیرخواهی كسی كه او را نصیحت نماید.» متن این حدیث را ابن شعبه حرانی در تحف العقول آورده و علامه مجلسی هم در بحارالانوار نقل کرده است.
🔍در خبرگزاری قرآن بیشتر بخوانید:
https://khouzestan.iqna.ir/fa/news/3983391
برشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری / تیرماه ۱۴۰۰
@Heydari_org
🔰منزلت علی بن مهزیار اهوازی
🎙امام جواد عليه السلام در نامه ای خطاب به علی بن مهزیار تعابیری دارند که نشاندهنده منزلت و علوّ مقام این راوی است. متن این نامه در کتاب 《الغيبة》شيخ طوسی آمده است و مرحوم مجلسی هم در کتاب 《بحار الأنوار》آن را ذکر کرده است:
《یا علیّ! أحسنَ الله جزاک و أسکَنک جنّته و منعک من الخزي في الدنیا و الآخرة و حشرک الله معنا. یا علیّ قد بَلوتک و خیرتک فی النصیحة و الطاعة و الخدمة و التوقیر و القیام بما یجب علیک. فلو قلت اني لم أر مثلک لرجوت أن أکون صادقاً فجزاک الله جنان الفردوس نزلاً فما خفي علی مقامک و لا خدمتک فی الحَرّ و البَرد، في اللیل و النهار فأسأل الله إذا جمع الخلائق للقیامة أن یحبوک برحمته تغتبط بها انّه سمیع الدعاء》.
امام می فرماید:《 تو را به خیرخواهی و نُصح و اطاعت و خدمت و وقار و انجام آنچه واجب است آزمودم، اگر بگویم مانند تو را در میان اصحاب ندیده ام، امیدوارم راستگو باشم 》.
دعای #امام_جواد ع برای او این است که: 《خداوند جزای اعمال نیک تو را بهشت برین قرار دهد》 در ابتدا و وسط و انتهای نامه، این دعا را دارد. امام در ادامهی نامه می فرماید؛《 البته مقام تو بر ما پنهان نیست و خدمت تو هم پوشیده نیست که در سرما و گرما و شب و روز به واجبات قیام کردی》.
لذا همانطور که نجاشی در رجالش ذکر کرده است: آن حضرت در بزرگداشت #علی_بن_مهزیار_اهوازی عنایت ویژه ای داشته اند.
🔍در خوزنا بیشتر بخوانید:
http://www.khoozna.ir/view/202488/
📌برشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری / دارالعلم آیت الله بهبهانی/ اهواز ۱۴۰۳/۰۳/۱۷
@Heydari_org
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊بشنوید
القواعد الفقهية
💠 قاعده 《 عدم ضمان الامین》۲
حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری
🔻محورهای بحث:
ادامه ۳)مدرک قاعده
* ائتمان؛ نام دیگر قاعده و وجه تسمیه
* بیان خلاصه ای از ۳- الف) کیفیت استدلال به آیات و نقد و بررسی آن
* بیان هندسه و نظام بحث
۳-ب) کیفیت استدلال به روایات
بیان نمونه ای از روایات طوایف هفتگانه و تحلیل چگونگی دلالت
۳-ج) استدلال به بناء عقلاء
تحلیل و بررسی بناء عقلاء
۳- د) استدلال به اجماعات فقهاء
بیان فهرستی از مباحث آتی
جلسه سی و چهارم از دوره جدید / تاریخ ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳
#القواعدالفقهية
#قواعد
@Heydari_org
🔰جهاد علمی امام باقر ع
از ویژگی های قرن دوم هجری قمری، هجوم پرسشها و ابهامات به سوی مرکزیت جهان اسلام بود. اگر مهمترین تحولات در قرن اول، سیاسی باشد اما در قرن دوم تحولات فرهنگی اجتماعی خود را نشان می دهد.
در قرن اول خلفا به گسترش مرزهای جغرافیایی اسلام پرداخته بودند و سرزمین و کشورهایی را ضمیمه حکومت اسلامی کرده بودند. این سرزمین ها از جمله ایران و عراق و شامات پیش از اسلام تمدن و اندیشه ها و فرهنگ هایی داشته اند لذا از اواخر قرن اول و همه قرن دوم خاستگاه پرسشها و حتی اشکالات زیادی شدند که پاسخگویی به آنها از عهده دستگاه مجعول خلافت برنمی آمد.
از امتیازات #امام_باقر علیه السلام تلاش برای پاسخگویی و دفاع از مبانی و معارف اسلام بود. تلاشی که بعدها در دوره سایر امامان تا دوره امام رضا ع ادامه و گسترش پیدا کرد. شاید نمونه ی این مرجعیت علمی فرهنگی را در دوره امامان پیشین کمتر داشته ایم چون هنوز پرسشها از ملل و نحل سرازیر نشده بود.
اما آیا این کار امام، ممدوح و مورد تحسین خلیفه بود؟ نخیر! نه فقط چنین نبود که از سوی خلیفه مزاحمتها و آزارهایی هم بود.
به هر حال امام با این اقدامات خود علاوه بر مجاهدت در راه نشر معارف اسلامی و دفاع از اندیشه ناب اسلامی ، به یک مبارزه منفی هم پرداخته است و آن نشان دادن بی مایگی دستگاه خلافت است ، خود خلیفه و عالمان درباری و منتسب به جریان خلافت.
لذا وقتی امام، در آن سفر اجباری به شام بر اسقف مسیحیان فائق می آید خلیفه گرچه در ظاهر ابراز رضایتمندی می کند اما از طریق نیروهای خود چنین شایعه می کنند که محمد بن علی به مسیحیت گرایش پیدا ورده و با مسیحیان نشست و برخاست می کند! تا از این رهگذر چهره معنوی و علنی امام را مخدوش کنند.
📌ارسالی یکی از حاضران در سخنرانی استاد رضا حیدری ۱۴۰۳/۰۳/۲۴ / دارالعلم آیت الله بهبهانی/ شهادت امام باقر ع
@Heydari_org
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 بشنوید؛
درباره دعای عرفه
⏳مدت: ۱۶ دقیقه
📝 محورها:
۱- فضیلت شب و #روز_عرفه
۲- اعمال شب و روز عرفه
۳- ویژگی های #دعای_عرفه امام حسین ع
۴- معرفی دعای عرفه زین العابدین ع
۵- بیان کلیاتی از معارف دعای عرفه
📌سخنرانی مجازی حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری در مرداد ۱۳۹۹ برای نمازگزاران مسجد امام حسین ع اهواز
@Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
⁉️چرا عرفه بخوانیم!؟
🎙... جامانده های از رمضان مائیم، جامانده های ازشب قدر مائیم. مایی که استعدادهایمان را نشناختیم باید عرفه بخوانیم و ببینیم استعدادهای ناشکفته مان چقدر اند نعمتهای خدا را درک کنیم. ما که فرصتها را سوزانده ایم باید عرفه بخوانیم و اعتراف کنیم... وقتی حسین بن علی آن مرد بزرگ نصف روز، چند ساعت از روز زیر آفتاب سرپا می ایستد و این دعا را یک نفس می خواند تکلیف ما معلومه! او که درجات سامیه و عالیه و راقیه کمال را دارد با این حال راکد نیست با این حال حرکت می کند چون می داند ایستادن در مسیر قرب الی الله معنا ندارد. حسین ع با دعای عرفه رشد می کند حرکت می کند. ما که اینقدر عقبیم، مایی که درجا می زنیم، مایی که عقبگرد داریم، ماییکه فسرده ایم، مایی که گندیده ایم، مایی که استعدادها را تباه کرده ایم....
📌بخشی از سخنرانی مجازی حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری/ مرداد ۱۳۹۹
http://eitaa.com/Heydari_org
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊بشنوید
القواعد الفقهية
💠 قاعده 《 عدم ضمان الامین》۳- پایانی
حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری
🔻محورهای بحث:
۴- بحث تکمیلی در مدرک قاعده با نقد و بررسی
۵- انحاء تصرفات امین درمالی که در دست اوست
۶- دو معنا برای امانت
۷- بررسی روایات وارد شده در هر دو معنا و اینکه معارض اند با روایات پیشین یا استثنا می کنند.
۸- بحث در مقام اثبات و قضاوت، و تفاوت آن با بحث در مقام ثبوت.
۹- طرح بحث در صحت اشتراط ضمان
۱۰- ماهیت شناسی افراط و تفریط
۱۱- معیوب شدن همان حکم تلف شدن را دارد
جلسه سی و پنجم از دوره جدید / تاریخ ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳
#القواعدالفقهية
#قواعد
@Heydari_org
رضا حیدری
🔊بشنوید القواعد الفقهية 💠 قاعده 《 عدم ضمان الامین》۳- پایانی حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حی
#اطلاعیه_موقت
📣 صوت آخرین جلسه درس استاد حیدری در سال تحصیلی جاری منتشر شد.
ان شاالله با آغاز سال تحصیلی جدید، دروس القواعد الفقهیه ادامه خواهد داشت و صوت ها برای استفاده علاقه مندان ارائه خواهد شد.
هدایت شده از رضا حیدری
🔸غدیر و شکوفایی استعدادها
🎙خداوند در روز هجدهم ذی الحجه به رسولش خطاب کرد:
« يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ..» واژه « ربّک » هر جا در قرآن آمده است در کنار آن بحث پرورش استعدادها و شکوفایی توانایی ها و رشد و بالندگی و تعالی و کمال وجود دارد. و مگر نه این است که امام، تربیت معنوی و پرورش استعدادهای خفته را عهده دار است!؟ کاری که رسول هم عهده دار آن است! به تعبیر یکی از بزرگان؛ «بشر حق دارد که دستش در دست خدا باشد گاهی بواسطه رسول و گاهی بواسطه وصی او که امام است».
اساساً نگذاشتن دست بشر در دست ولیّ خدا، ظلم به بشر است و خدای عادل و حکیم ظلم نمی کند و برای بشر امام را قرار می دهد تا اتصال بشر به آسمان برقرار بماند... لذا می توان گفت انحراف از #غدیر و انحراف و عدول از امامت امام علی علیه السلام بیش از آنکه ظلم به علی بوده باشد ظلم به امت بوده است که از علی محروم ماند.
🔺بخشی از سخنرانی حجت الاسلام استاد رضا حیدری در شب عید غدیر. اهواز ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
http://eitaa.com/Heydari_org
🔰همگرایی ملی
🎙امیدواریم به برکت این اجتماعها، ذکر فاتحه ها، دورهم جمع شدنها و این بزرگداشتها که همه با سلیقه های مختلف، نوع نگاه های مختلف، موافقین عملکرد دولت، منتقدین عملکرد دولت همه دور هم جمع می شوند امیدواریم ان شاءالله این برای ما برکتی داشته باشد که در ادامه مسیر همگرایی بیشتری را در جامعه اسلامی شاهد باشیم کشور ما حقیقتا در چند سال اخیر به موضوع #وحدت و #همگرایی_ملی بیش از هر زمان دیگری نیازمند است.
🔻بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری در آیین گرامیداشت شهدای خدمت با حضور جمعی از اصحاب رسانه و خبرنگاران/ اهواز مسجد ارشاد ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
🔍 گزارشی از این آیین را در ایرنا بخوانید:
https://irna.ir/xjQFVy
📸تصاویری از این مراسم را در ایکنا ببینید:
https://iqna.ir/00HhP8
🏴مرثیه سرایی دعبل
🎙عزاداری بر مصائب امام حسین علیه السلام از امروز و دیروز شروع نشده. همه ائمه پس از شهادت او اقامه ماتم کرده اند...پیامبر اسلام ص برمصائب او گریست... آدم به اسماء خمسه توسل کرد و جبرئیل روضه خوان شد و آدم گریست...
امشب شما در اینجا پرده ای زده اید و زیر سقف آسمان زن و مرد نشسته اید تا روضه بشنوید، وقتی دعبل خزاعی نزد امام رضا ع در مرو رفت تا اشعارش را تقدیم کند امام فرمود پرده ای نصب کردند و خانه اش را حسینیه کرد و زن و مرد نشستند ...
فكیف یحبون النبی و رهطه
و هم تركوا احشائهم و غرات
پس چگونه پیامبر را دوست دارند، در حالی که خویشاوندان او را کشتهاند و وجود آنها از کینه و نفرت، انباشته است.
ا فاطم لو خلت الحسین مجدلا
و قد مات عطشاناً بشط فرات
اذا للطمت الخد فاطم عنده
واجریت انهاراً علی الوجنات
خطاب به حضرت زهرا سلام الله علیها می گوید؛ ای فاطمه! اگر حسین را که بر خاک #کربلا افتاده تصور کنی در حالیکه کنار فرات تشنه لب جان داده، بر گونۀ خود میزنی و نهرهای آب بر صورت خود جاری میکنی.
صدای امام رضاع و نزدیکانش به گریه بلند شد...
📌بخشی از سخنرانی حجت الاسلام استاد رضا حیدری ،شب اول #محرم ۱۴۴۲_ اهواز.
@Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
#قطره_اشک عزادار دریایی است برای حرکت کشتی نجات حسین
🎙اقامه عزا بر اباعبدالله
◼️دین ما دین غم و اندوه نیست، خدا هم درباره خودش میفرماید؛ اضحک و ابکی میخنداند و می گریاند... اما فرموده اند بر بر مصائب امام حسین گریه کنید. خود ائمه هم پس از شهادت او اقامه ماتم کرده اند...پیامبر اسلام برمصائب او گریست... آدم به اسماء خمسه توسل کرد و جبرئیل روضه خوان شد و آدم اشک ریخت بر حسین ع...همه امامان کشته شدند اما لقب شهید را و توصیه به اشک ریختن را فقط برای #سید_الشهدا گفته اند...همه چهارده معصوم کشتی نجاتند اما کشتی نجات امام حسین از همه بزرگتر، جادارتر و سریع تر است... اما با همه بزرگی اش به اقیانوس و دریاها نیاز ندارد تا حرکت کند، قطره اشکی که بر گونه عزادارش می غلتد دریا می شود و آن کشتی حرکت می کند...
📌بخشی از سخنرانی استاد شیخ رضا حیدری در میان عزاداران حسینی؛شب اول #محرم ۱۴۴۲_ اهواز.
http://eitaa.com/Heydari_org
#اطلاعیه_موقت
📣سخنرانی حجه الاسلام و المسلمین رضا حیدری در ایام شهادت سید و سالار شهیدان
🔻زمان:
از جمعه ۲۲ تیرماه تا پنجشنبه ۲۸ تیرماه (روز ششم تا دوازدهم محرم )
ساعت ۶:۳۰ صبح تا ۷:۳۰صبح
🔺مکان: اهواز، چهارراه آبادان، دارالعلم آیت الله بهبهانی ره
🔰دوران امام سجاد
🎙...آن جمله معروفی که امام صادق ع در ترسیم اوضاع دوره امام #سجاد ع فرمودند: 《 ارتد الناس بعد الحسین الا ثلاثه》همه مرتد شدند جز سه نفر- که از آن سه نفر، دونفر مشخص شده اند اما نفر سوم آنها در روایات بر افراد مختلف تطبیق شده است - اینها همه نشاندهنده این است که دست امامان از یاران خالص و یاران ویژه و یاران پای کار خالی است. او باید به تربیت شاگرد بپردازد که بالاتر از آن به ایجاد یک سازمان، یک تشکیلات، یک نظام، یک گروه به هم پیوسته منسجم بیاندیشد و فکر کند.
🔻بخشی از سخنرانی استاد شیخ رضا حیدری/ ۱۴۴۱ق/ در جمع حوزویان و عموم مردم. متن سخنرانی درکتابی با عنوان #صبح_صادق چاپ شده است.
@Heydari_org
🏴 ابوذیه در رثای عباس
🎙در رثای حضرت عباس علیه السلام، یک ابوذیه دلنشین برای شما بخوانم. ابوذیه یك قالب ویژه شعر عرب است با زبان محلی. متشکل از سه مصرع با یك قافیه كه هركدام به یك معنای متفاوت هستند هر چند در تلفظ به یك شكل اند. مانند 《وجودک》 در این شعر:
رايي و رايتي و عزمي وُجودك
عضیدی و افخر اببأسك و َجودك
انفضخت هامتك لجلي وَ جودك
عله ازنودك جره من غصب مايه
شاعر خطاب به حضرت عباس ع و شاید از زبان امام حسین ع یا ام البنین س یا شخصیت دیگری می گوید:
عقل وپرچم و اراده ام وجود توست .《جودک》 بخشی از کلمه وُجودک بمعنای 《بودن تو》است و 《واو》 مضموم است.
بازوی من هستی و افتخار می کنم به شجاعت و کرم و جود تو.《جودک به معنای 《کرم تو 》و بخشش تو است و 《واو》 مفتوح، عاطفه است .
سر تو برای من شکافته شد و مشک تو .《جودک 》 به معنای 《مشک تو》 است و 《واو》 مفتوح، عاطفه است.
آب آن به اجبار بر بازوانت جارى شد.
📌برشی از سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین رضا حیدری ۹۹/۱۱/۰۸
@Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
🔴 شناختهای چهارگانه برای درک خطر اسرائیل
برای درک خطر صهیونیسم و تحلیل دقیق جنایتهای اسرائیل باید در چند زمینه شناخت داشته باشیم:
۱- شناخت پیشینه و تاریخچه قوم بنی اسرائیل:
رفتار آنها با انبیای خودشان و رفتار آنها با پیامبر اسلام ص. بهانه جویی های آنها در برابر انبیای مبعوث شده در میان خودشان و فتنه انگیزی های آنها در برابر پیامبر اسلام ص. ظلمها و تعدی ها و سوء معاشرت آنها با مردمی که در هر سرزمینی با آنها زیسته اند و ... منبع این شناخت، آیات قرآن و گزارشات معتبر تاریخی و برخی گزارشات موجود در متون مقدس خودشان است.
۲- شناخت ویژگی های شخصیتی بنی اسرائیل:
اینکه خصلتهای نژادی این قوم که در فرد و جامعه آنها یافت می شود و می توان از آن به عنوان ویژگی های شخصیتی آنان نام برد چیست؟ اینکه ضد ارزشهایی مانند حسادت، خودبرتربینی، نژادپرستی، پول دوستی، قدرت طلبی، جادوگری و... تا چه حد در میان آنها نهادینه شده! این شناخت گرچه حسی نیست اما چون از رهگذر بررسی گزارشات تاریخی و نیز مشاهدات عینی رفتارهای آنها به دست می آید لذا حدسیِ قریب به حس است.
۳- شناخت آرمانها و اهداف سیاسی آنها:
اینکه اهداف جهانی آنها چیست و در صد سال اخیر چگونه در قالب #صهیونیزم_جهانی آن اهداف را دنبال می کنند و به هر قیمتی دنبال آن هستند و برای تحقق آن شیطنت و خباثت می کنند. این شناخت از مطالعه و تحلیل اظهار نظرهای شخصیتهای سیاسی آنها و بیانیه های رسمی و غیر رسمی به خوبی به دست می آید.
۴- شناخت مبانی فکری آنها:
دیدگاه آنها درباره خدا، جهان، انسان، معاد، فرجام جهان. پایه ها و بنیان های دینی که به صورت مستتر یا مصرّح در کتابها و متون مقدس آنها موجود است که عمدتا تحریف شده هم هستند. این متون و این برداشتها از متون، عقبه تئوریک برای آنها درست می کند و توجیه کننده بسیاری از جنایتهای آنها خواهد بود. با این شناخت، درک خواهیم کرد که چگونه کارکرد نهاد دین، برای جلوگیری از جنایات مختل شده است بلکه دین نزد آنها به عنوان پشتوانه پنداری جنایات عمل می کند. این شناخت از مطالعه و تحلیل متون مقدس آنها به ویژه فرجام شناسی آنها و اظهار نظرهای ناشی از آینده پژوهی های آنها به دست می آید. همچنین از آیات قرآن و برخی روایات اسلامی می توان کمک گرفت.
🔻برگرفته از سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری در جمع طلاب دارالعلم آیت الله بهبهانی اهواز/ نشست بصیرتی ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
@Heydari_org