eitaa logo
رضا حیدری
603 دنبال‌کننده
167 عکس
52 ویدیو
36 فایل
https://eitaa.com/H878787 ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از رضا حیدری
🔹بازنشر بمناسبت 🎙...به عنوان یک پژوهشگر و یک کسی که دغدغه امور فرهنگی را دارم امروز یک سراغ ندارم با بیان جوان پسند و دلکش و با متن قوی و مستند و متقن که هفتاد درصد، شصت درصد با واقع منطبق باشد...ما باید بتوانیم این مفاهیم بلند را به زبان ساده تر بگوییم بدون کاستن از قوت و متانت... به برکت خون شهیدان، به برکت مجاهدت عالمان و خامه قلم آنها امروز جوانان ما تشنه اند اما کو آب گوارا، آب گوارا به قدر کافی نداریم علیرغم همه این طمطراقها...این کتابهایی که شمردم کتاب قوی در میان شان کم نبود اما به زبان عربی اند، به زبان نجف اند. آنچه را هم که طلبه های قم ترجمه یا تالیف کرده اند به "زبان قم" نوشته اند نه به "زبان قوم"، بلسان قومه نیستند... البته ما تجربه کتابهای پرچاپ خوب هم داشته ایم. کتاب دا ۱۵۰-۱۶۰ نوبت چاپ شد. کتابهای دیگری که در زمینه دفاع مقدس نوشتیم هم محتوا قوی بود هم متن قوی بود اما به هر حال در زمینه معنوی، پاسخگویی به شبهات جوانان، ، کتاب وزین، پرمحتوا، جامع که به درد قشر بخورد، باید بنویسیم، باید پژوهش کنیم، باید کار کنیم، شاگردان امام صادق ع باید کار کنند. 🔻بخشی از سخنرانی استاد شیخ رضا حیدری در ۲۵ شوال ۱۴۴۱ق. متن سخنرانی درکتابی با عنوان چاپ شده است. http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
🔍نقد کتاب ملت عشق؛ پرفروش ترین کتاب تاریخ ترکیه و از پرتیراژترین کتابهای چاپ شده در ایران 📚...کتابی با دستمایه قرار دادن شمس و مولوی با محتوای تصوف و در قالب رمان ترجمه میشود و ظرف پنج سال(از سال ۹۴ تا ۹۸)، نود و پنج بار تجدید چاپ میشود... دوباره این جریان شکل می گیرد و می آید و از عطش و بی خبری جوانان و حس معنویت گرایی آنان نهایت استفاده را می کنند... در طول تاریخ همواره در معرض آسیب بوده است چه بسیار بوده‌اند انسانهایی که در پی معنویت بودند اما در پی راه به بیراه رفتند و برای گریز از چاله ها به چاه ها افتادند... تزریق معنویت منهای دین به مخاطب، تصویرسازی ناهوشیار دینداری و عرفان بدون قیود فقه و الزامات عقیدتی فضایی است که جانمایه و درونمایه های داستان این رمان برای ذهن مخاطب نا آشنا با عرفان ناب ایجاد می کند و دور شدن چنین مخاطبین از آموزه های اصیل و مذهبی و دینی نباید دور از انتظار باشد. 📚 کتاب صفحه ۴۰و۴۱ اثر استاد شیخ رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
🔍نقدی بر رمان پرفروش ترین کتاب تاریخ ترکیه و از پرتیراژترین کتابهای چاپ شده در ایران در شش سال اخیر 📚این رمان با دستمایه قرار دادن شمس و مولوی و موضوع عشق با نقش آفرینی ۱۸ شخصیت نوشته شده است. رمان دو بخش دارد؛ یک بخش که حکایت کننده از وقایع تاریخی قونیه قرن سیزدهم میلادی (قرن هشتم قمری) است و ۱۶ شخصیت در مقابل دیدگان مخاطب قرار می گیرند، از جمله؛ مولوی و شمس... بخش دیگر کتاب کاملاً ساخته و پرداخته خیال و ذهن نویسنده است و در بوستون سال ۲۰۰۸ میلادی می گذرد و دو شخصیت "الا" و "عزیز" به تصویر کشیده می‌شوند... آنچه در هر دو بخش، خود را نشان می دهد ساییده کردن مرز عرفان و و کمرنگ کردن خط تمایز این دو در کنار بهره گیری سلیقه‌ای از آیات قرآن است که به نوبه خود ذهن مخاطب را از مفاهیم ناب دینی دور می‌کند. چنانکه خلط بحث های حق و غیر حق، یکی دیگر از آسیب‌هایی است که مخاطب ناآشنا با ظرائف علمی در معرض آن است؛ مثلاً هرچند همزیستی مذاهب و ادیان و صلح بین پیروان کیش ها و آیین های مختلف پسندیده است اما نباید با تکثرگرایی دینی ( ) اشتباه گرفته شود. 📚پی نوشت شماره ۴۶ کتاب اثر استاد شیخ رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
🔍نقدی بر رمان پرفروش ترین کتاب تاریخ ترکیه و از پرتیراژترین کتابهای چاپ شده در ایران در شش سال اخیر 📚.. رمان دو بخش دارد؛ یک بخش که حکایت کننده از وقایع تاریخی قونیه قرن سیزدهم میلادی (قرن هشتم قمری) است و ۱۶ شخصیت در مقابل دیدگان مخاطب قرار می گیرند، از جمله؛ مولوی و شمس، هرچند انطباق کامل با تاریخ و واقعیتهای تاریخی ندارد اما به هرحال با مهارت داستان پردازی توانسته با جابجایی وقایع و تقدیم و تاخیر، جذابیت ایجاد کند... بخش دیگر کتاب کاملاً ساخته و پرداخته خیال و ذهن نویسنده است و در بوستون سال ۲۰۰۸ میلادی می گذرد و دو شخصیت "الا" و "عزیز" به تصویر کشیده می‌شوند. "عزیز"مردی است که آفریننده آن داستان ۱۶شخصیتی تاریخ نماست و "الا" زنی است که ویراستار آن داستان است. رفته رفته این دو، مخاطب را به خود جذب می کنند و داستان شمس و مولوی به حاشیه می رود. در مقام بررسی اجمالی کتاب باید گفت: در بخش داستان واقعی با تکثیر شخصیتها اولا؛ذهن مخاطب روی شمس و مولوی متمرکز نمی شود و ثانیا؛ با به تصویر کشیدن شخصیت مولوی و شمس از منظرو عینک دیگر شخصیت ها، نقدها و خرده هایی نسبت به این دو به ذهن مخاطب القا میشود و در برخی موارد تحریفاتی به این دو نسبت داده میشود. ولی در بخش داستان تخیلی با تقلیل شخصیتها اولا؛ ذهن مخاطب روی "عزیز" و "الا" متمرکز می شود و ثانیا؛ با به تصویر کشیدن قصه فقط از عینک و نگاه آن دو، بویژه "الا" و نه خانواده او و سایرین، مخاطب را به فضایی می برد که حق را به "الا"می دهد و هیچگونه خرده ای بر او نمی گیرد بلکه گاهی با او همزاد پنداری می کند و این احتمال الگوسازی را بالا می برد . اگر با دقت به تقویت جانب آن دقت شود این اقدام حساب شده نویسنده، بیشتر خود را می نمایاند. وآنچه در هر دو بخش، خود را نشان می دهد ... 📚پی نوشت شماره ۴۶ کتاب اثر استاد شیخ رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
۱۵ 🔹عنوان کتابی تک جلدی به زبان عربی در علم نحو است که به قلم آیت الله العظمی سید علی موسوی نوشته شده و نخستین بار در ۱۳۸۵ق در تهران به چاپ رسیده است. کتاب دربردارنده بحثهای نحوی به روش استدلالی و نقد است. 🔻روش شناسی کتاب از نگاه استاد رضا حیدری به زودی در : http://eitaa.com/Heydari_org
۱۵ 🔴 اساس النحو تألیف این کتاب به زبان عربی، ابتدا بصورت موجز و بلیغ انجام شده است. اختصار و ایجاز زیاد آن، مانع از درک مقاصد آن می شد لذا توسط خود مؤلف مبسوط شد و به اين ترتيب کتاب، تركيبى از متن و شرح است که هر دو از مؤلف است و این با تأسّی از روش پیشینیان است. اولین بار در زمان حیات مؤلف در سال ۱۳۸۵ق در مکتبة الصدوق تهران منتشر شد و اخیراً در سال ۱۴۴۲ق با تعلیق و تحقیق آیت الله محمدحسین احمدی شاهرودی، توسط نشر دارالعلم آیت الله بهبهانی در قم در ۳۴۴صفحه منتشر شد. مؤلف، انگیزه ی تألیف را ارائه کتابی دربردارنده اصول عربیت و متضمن اساس آن معرفی میکند. او معقتد بود نویسندگان برای تأليف کتب مختلف نحوی، درباره اساس نحو تأمل نکرده اند و بدون اصل و اساس بنایی نهاده اند لذا اقوال، مختلف شده و آراء، پراکنده شده و چیزی که بیمار را شفا دهد و تشنه را سیراب کند ارائه نداده اند لذا او کتابی تأليف کرد تا آب را از سراب تشخیص داده شود. ابتکارات و نوآوری های نویسنده از سطور اولیه کتاب، -آنجا که «نحو» را تعریف می کند و تعاریفی که نحاة گفته اند را با استدلال مخدوش میکند - خود را به مخاطب نشان میدهد. و در ادامه کتاب، مهارت و اِشراف نویسنده و ناظر بودن و حاکم بودن کتاب بر سایر کتب هویدا می شود. روش نویسنده در اساس النحو، بیان اساس و اصول، مبانی و امهات است و با شجاعت و دقت، آراء نحاة را نقد و بررسی می کند. قوت و دقت قلم، به خواننده این امکان را می دهد که خود را در عصر ابن هشام انصاری و ابن مالک تصور کند و شجاعت نویسنده در نقد و نظر، به او این امکان را می دهد که بدون وحشت انفراد، مبانی خود را عرضه کند هرچند برخلاف همه علمای ادب باشد مثلاً « فعل» را فاقد دلالت بر زمان بداند و بر آن دلیل اقامه کند. این اثر ماندگار به خامه قلم آیت الله العظمی میرسید علی موسوی از فقها و اصولی های شیعه است. او متولد ۱۳۰۲ق یا ۱۳۰۳ ق در بهبهان و متوفای ۱۳۹۵ق =۱۳۵۴ش است و در خودش در اهواز مدفون شد. تحصیلاتش در بهبهان و نجف نزد صاحب کفایه و صاحب عروه بوده است هرچند بیشترین آموخته هایش از سید محسن کوه کمری بوده است و پنج دهه در نجف، کربلا، اهواز، بهبهان، رامهرمز و اصفهان به تربیت شاگرد پرداخته است . تالیف کتب و رساله های علمی متعدد در علوم مختلف اسلامی؛ فقهی، اصولی، کلامی، ادبی که " مصباح الهدایه فی اثبات الولایه" مشهور ترین آن است و تدریس علوم مختلف اسلامی و تربیت شاگردان و مجتهدان و خدمات اجتماعی گسترده و تأسیس بیش از ده مرکز علمی، عبادی و درمانی بدون حمایت دولتی از برکات عمر نود و چند ساله این مرجع تقلید خوزستانی است. 🔹 مطالعه بلکه مباحثه و تحقیق در مباحث آن را به فضلا و مدرسین توصیه میکنم برای استفاده و تحقیق . ✍رضاحیدری ۱۴۰۰/۰۸/۲۹ - اهواز http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
انتشار بمناسبت ۵ آذر و 🎙وقتی امام راحل، را مدرسه عشق میدانست پس ما باید طوری برنامه ریزی کنیم که بسیج، کانون مشق و تمرین باشد و بسیجی بالنده شود و رشد کند در مسیر عشق، عشق به همه خوبیها ... و وقتی رهبر انقلاب مان، علي ‌بن‌ ابيطالب ع را مصداق کامل يک بسيجي میداند که فداکار است و همه‌ي وجودش وقف اسلام و پیامبر ص است پس باید خود را خالص کنیم و جز آنچه خدا و پیامبر را خشنود مي‌کند انجام ندهیم. 🔺سخنان حجت الاسلام رضا حیدری در دیدار بسیجیان پایگاه عاشورا با ایشان در منزل_ سال ۹۷. http://eitaa.com/Heydari_org
🔻انتشار در 🎙بسیجی باید عشقش بر عقلش غلبه کند همانطور که عقلش بر هوای نفسش غلبه میکند...هرجا هست بازدهی داشته باشد، کم خرج باشد اما پرفایده، خفیف المئونه باشد و کثیر المعونه... برای انقلاب و اسلام یار باشد نه بار، سرباز باشد نه سربار. از انقلاب و نظام اسلامی برای خودش خرج نکند بلکه خودش را خرج انقلاب و راه کند. با تلاش و عقلانیت، خودش را سپر رهبر قرار دهد نه رهبر را سپر خود. 🎙سخنان در جمع کارمندان بسیجی - خرداد سال ۹۸ http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
🔍 پرسش : نظر استاد در بحث" مرجع اصول لفظیه " را چگونه میتوانیم بدانیم؟ ✍ پاسخ استاد : حقیر بحث را به تبع عبارتهای شیخ انصاری، شرح داده ام و درجلد دوم از "شرح نوین رسائل "، در دسترس است هرچند مختار حقیر در آنجا مذکور نیست. شیخ انصاری در رسائل، مرجع همه اصول لفظیه حتی اصاله الظهور را اصاله عدم القرینه معرفی می کند و محقق خراسانی در کفایه، مرجع همه اصول لفظیه حتی اصاله عدم القرینه را اصاله الظهور می داند البته با توضیحات و دقایقی که مستحضرید و ارباب حواشی هم به نقض و ابرام و تقسیم و تجمیع پرداخته اند و گاهی در صدد ترجیح یکی بر دیگری و گاهی توفیق!بر آمده اند .... اما به نظر می رسد توجه به چند نکته ما را به نتیجه می رساند ؛ ۱-آنچه به عنوان اصول وجودیه (الحقیقه، العموم، الاطلاق...) و اصول عدمیه (عدم مجاز، تخصیص، تقیید)مصطلح است، عبارت دیگری از یکدیگر هستند. ۲- میتوان به گونه ای تقریر کرد که همه آن اصول وجودی به اصاله الظهور و همه آن اصول عدمیه حتی عدم تقدیر، عدم نقل، عدم اشتراک....به اصاله عدم القرینه برگردند. ۳- خاستگاه همه این اصول و مدرک اعتبار آنها چیزی جز بناء عقلا در محاورات عرفی نیست. ۴- عقلا بنائشان بر این است که هرگونه احتمال خلاف ظاهر را کنار میگذارند(الغاء کل احتمال ینافی الظهور من احتمال الغفله او الخطا او وجود القرینه او قرینیه الموجود...)حتی اگر آن احتمال خلاف ظاهر ، احتمال اراده معنای حقیقی باشد یا احتمال اراده عموم باشد... اینجا هم بنا میگذارند بر ظاهر که مجاز است یا تخصیص است یا... ۵- غیر از اصاله الظهور، بناء عقلا بر هیچیک از آن اصول اعم از وجودی و عدمی، به صورت مستقل و علیحده، محرز نیست حتی اصاله عدم القرینه چیز مستقلی نیست . ۶- اصاله الظهور در جاهای مختلف اجرا میشود مثلا در جایی که احتمال تخصیص میرود، اجرا میشود و از آن به اصاله العموم یا اصاله عدم التخصیص تعبیر میشود و از اجرای اصاله الظهور در جایی که احتمال غفلت میرود به اصاله عدم الغفله تعبیر میشود.... پس این تعابیر تسامحی و به حسب مورد اجرا هستند. نتیجه: ، یگانه اصل لفظی برای است و سایر اصول وجودیه لفظیه، تجلیات آن است در شکوک مختلف، همانطورکه اصول عدمیه لفظیه که به اصاله العدم برمیگردند تجلیات آنند. نامگذاری های متعدد به حسب مورد، نباید ما را به اشتباه بیندازد و گمان کنیم اصول لفظیه متعددند تا رسد به اینکه بخواهیم مرجع آن اصول متعدد را بجوییم و معرفی کنیم. 📌کانال استاد شیخ رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
🎙۱۶ آذر، ، یادآور مقابله دانشجویانِ مسلمانِ ایرانی با استکبار است. اما از دهه هفتاد به بعد عده ای تلاش کردند دانشجویانِ ما را در این روز در مقابل منافع ملی و ارزشهای ایران اسلامی قرار دهند. این روز، درتاریخ ما یادآور به خون غلطیدن سه دانشجو (مصطفی بزرگ‌نیا و احمد قندچی و آذر شریعت‌رضوی) است که در دانشگاه تهران، به سفر نیکسون معاون رئیس‌جمهور وقت آمریکا و از سرگیری روابط رژیم طاغوتی ایران با بریتانیا( که این دو حدود چهار ماه پیش با کمک هم کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ را بر ضد منافع ملت مظلوم ایران رقم زده بودند) اعتراض کردند، تظاهرات کردند و فریاد کشیدند. لذا ۱۶ آذر یعنی روز فریاد دانشجو بر ضد امریکا و سلطه. روز "نه گفتن" به استکبار و کودتا. اما کم کاری ما اساتید و دانشجوهای انقلابی و طلبه های مبلّغ و رسانه ها و سایر فعالان فرهنگی، زمینه را فراهم کرد تا دشمن، ماهیت این روز را و قلب کند و لذا از دهه هفتاد به بعد، این روز، ظرفی شد برای فریادهای برخی دانشجویان بر ضد مفاهیمی که خار چشم دشمنان اند... جای ظالم و مظلوم، را عوض کردند و کاری کردند که جوان دانشجو بجای اینکه در راستای منافع کشورش و به پشتیبانی از حکومتش بر ضد سلطه گران ظالم فریاد بزند، در راستای منافعِ ظالمانِ سلطه گر بر ضد حکومت و منافع ملی خودشان فریاد بکشد... شما دانشجویان انقلابی و حزب اللهی باید با و روشنگری، این روز را به جایگاه اصلی اش برگردانید یعنی روز ضد سلطه و ضد امریکا. 🔺سخنان حجت الاسلام استاد رضا حیدری در جمع دانشجویان بمناسبت روز دانشجو - آذر ۱۳۹۹ http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
🎙یک جمله معروفی هست که حتما در محاورات شنیده اید: "تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل" این ضرب المثل در اصل، مصراع دوم این بیت عمان سامانی است: من از مفصل این نکته مجملی گفتم/ تو خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل. حالا بینید این شاعر وقتی میخواهد حضرت را بصورت مجمل تصویرگری کند چه میگوید، اینطور سروده است: زن مگـو مرد آفرین روزگـار زن مگو بنت الجلال اخت الوقار زن مگو خاک درش نقش جبـین زن مگو دست خدا در آسـتـین حقا که باید حدیث مفصل بخوانیم از این مجمل؛ زینب را محور حماسه میداند، ظرفیتهای بزرگ روحی او را بیان میکند، او را دست خدا معرفی میکند، او را مربی مردان مرد، مایه توسل اهل راز و نیاز نشان میدهد که عرفان و حماسه را بهم آمیخته...شاعر، جنسیت را کنار زده و نشان داده که در مسیر کمال، آنچه مهم است انسانیت است. این زن را از مردان روزگار، مردتر میداند. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖  پی نوشت: 🔸بخشی از سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین رضا حیدری. محرم سال ۱۳۹۶ش. 🔸 میرزا نورﷲ بن میرزا عبدﷲ بن عبدالوهاب، ملقب به «تاج الشعراء» و متخلص به «عمان» از شعرای پرآوازهٔ آیینی در نیمهٔ دوم سدهٔ ۱۳ و اوایل سدهٔ ۱۴ هجری است که به سال ۱۲۵۸ قمری در سامان به دنیا آمد و به سال ۱۳۲۲قمری در سن ۶۴ سالگی در زادگاهش درگذشت. او صاحب دیوانهایی از جمله مثنوی «گنجینةالاسرار» با موضوع حماسه و عرفان کربلا است و شهرتش به سبب همین مثنوی است. http://eitaa.com/Heydari_org
📚معرفی كتاب 🔹نام كتاب: تقریر و تحقیق آنچه در فرائدالاُصول شیخ انصاری ره و حواشی آن به محدث جزائری ره نسبت داده شده است 🔸نام مؤلف: رضا حيدری 🔸موضوع: اصول فقه؛ نقدی بر فرائد الاصول شیخ انصاری 🔸ناشر: باقیات 🔸چاپ اول: ۱۳۹۲ هـ ش 🔸تعداد صفحات: ۱۵۴ 🔸شابک: 9786002131027 🔸شماره کتابشناسی ملی: ۳۱۷۰۷۴۹ 🔸رده بندی دیویی: ۲۹۷/۲۹۲۴ 🏆برترین اثر همایش کشوری محدث کبیر علامه سید نعمت الله جزائری؛ ۱۰و ۱۱ اسفند ۱۳۹۱_ شوشتر و اهواز
🔸چرا نوشته و منتشر شد؟ اوایل سال تحصیلی جاری (سال ۱۳۹۱) خبر برگزاری همایش بزرگداشت محدث کبیر علامه سید نعمت الله جزائری در اسفند ماه گسترش یافت و فراخوان مقالات در موضوعات و محورهای مختلف صورت گرفت... همچنین از مدرسین و اساتید حوزه اهواز خواسته شد که برای این کنگره قلم بزنند و از آنجا که اینجانب طی سالهای گذشته به تدریس و مباحثه بحث‌های مختلف کتاب شریف ( که به رسائل شهرت دارد ) اثر شیخ اعظم انصاری اشتغال داشتم و در ضمن مباحثه مقصد قطع و نیز در زمان مباحث مقصد شک به مواردی برخورد بودم که مصنف یا شارحین و محشین، مطلبی را به نسبت داده بودند و در این نسبت ها و ریشه آن و دقیق بودن یا نبودن این نسبت‌ها تحقیقاتی کرده بودم، تصمیم بر آن شد که ضمن تحقیق و بررسی بیشتر و تفحص از دیگر موارد احتمالی مقاله‌ای تحت این عنوان برای کنگره تنظیم شود... در مدت کوتاهی خبر انتخاب این مقاله به عنوان «برترین مقاله همایش» گسترش یافت... با توجه به اینکه این مقاله تعلیقه ای کوچک بر برخی مطالب کتاب گرانسنگ فرائد الاصول ( ) است و سوی دیگر موجب آشنایی فضلا و محققین با آراء فقهی علامه محدث جزائری می‌شود و در راستای عمل به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر « معرفی این شخصیت بزرگ و گمنام» و نیز « تحقیق و چاپ کتب ایشان » به پیشنهاد برخی از اساتید حوزه علمیه اهواز و فضلا و طلاب گرامی تصمیم بر آن شد که این مقاله به صورت یک کتابچه در اختیار علاقه مندان قرار گیرد. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ پی نوشت: بخشی از ص ۹ تا ۱۱ کتاب " تقریر و تحقیق " اثر رضا حیدری، به زبان فارسی، چاپ شده در سال ۱۳۹۲، در ۱۵۴صفحه رقعی . 📌کانال حجت الاسلام والمسلمین استاد رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
🎙درباره زهرای اطهر سلام الله علیها اگر بخواهیم سخن بگوییم باید بدانیم که میخواهیم راجع به یک کسی سخن بگوییم که هم وجودی آسمانی دارد و هم وجودی زمینی. زهرای اطهر ولی ای است از اولیای خدا و مقامی نزد پروردگار و در آسمان و نزد قدسیان دارد که آن مقام را جز در میان انبیاء و امامان و اولیای بزرگ خدا نمی توانیم جستجو کنیم. درباب تحلیل شخصیت زهرای اطهر س هیچکس جز معصوم و کسانی که عالم به علومی هستند که پروردگار آن علوم را مستقیما داده باشد، نمیتواند سخن بگوید و ما هرچه میگوییم باید از کلمات آنها بگوییم و از زاویه نگاه آنها نگاه کنیم. کلاه از سر عقل می افتد اگر بخواهد به بلندای قامت فضیلت و شانیت و مقام و منزلت زهرای اطهر س نظر بیفکند. بانویی که نزد پروردگار مقام ولایت، عصمت و علم داشته باشد، در شمار "راسخین فی العلم" باشد مقام کسی که در شمار محدَّث ها باشد - کسانی که فرشتگان با آنها حدیث میگویند و از سوی پروردگار برای آنها پیغام می آورند - این مقام، مقام اولیاء است... وقتی میگوییم ولی، یعنی کسی که صاحب مقام ولایت است، این مقام گاهی ملازم است با مقام نبوت و امامت و گاهی نیست. اینطور نیست که هر که ولی است حتما باید نبی یا امام باشد. مفهوم ولایت به گونه ای است که کسی که نبی یا امام است لزوما ولی هم هست و باید قبل از آن به مقام ولایت رسیده باشد اما ممکن است کسانی به مقام ولایت رسیده باشند اما نبی و امام نشده باشند. 🔺بخشی از سخنرانی در ناحیه مقاومت امام علی ع اهواز. فاطمیه ۹۸ 📌کانال استاد شیخ رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
فاطميه 1.mp3
2.98M
🎧 سخنرانی 🔻موضوع: س ⏳مدت: ۶ دقیقه 📝محورها: ۱-درباره مقام حضرت زهرا هیچ کس جز معصوم و کسی که عالم به علومی باشد نمیتواند سخن بگوید ۲- کلاه از سر عقل می افتد اگر بخواهد به بلندای قامت فضیلت و شانیت و مقام و منزلت زهرای اطهر س نظر بیفکند. ۳-او صاحب مقام ولایت است هرچند نبی و امام نیست. 🔺بخشی از سخنرانی در ناحیه مقاومت امام علی ع اهواز. فاطمیه ۹۸ 📌کانال استاد شیخ رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
🎙 آنروز، تلاش دشمن این بود که با جنگ روانی و رسانه ای بین مردم و ولی فقیه انفصال و گسست ایجاد کند، جدایی بیندازد. امروز هم هر فردی، هر جریانی، هر اندیشه ای در هر لباس و منصبی که مردم را از رهبری جدا کند، از انقلاب جدا کند، نخبگان را منزوی کند، توده ها و اقشار را نا امید کند و از انقلاب و ولایت فقیه جدا کند و شکاف و گسست ایجاد کند در مسیر دشمنان قدم برمیدارد هرچند با شعارهای انقلابی و با ادعای ولایتمداری. 🔍 متن سخنرانی را از اینجا بخوانید؛ http://www.khoozna.ir/view-125963-.html 📌کانال علمی پژوهشی و علمی تبلیغی استاد رضا حیدری را در ایتا دنبال کنید : http://eitaa.com/Heydari_org
🔹شکوه این تشییع جنازه، بخشی از و جهاد خستگی ناپذیر آن مرد خداست. این محبوبیت، کار خداست، وعده قرآن است. او برای اسلام، عزت آفرید، خدا هم به او عزت داد. هیچ ارگانی نمیتوانست چنین جمعیتی را به میدان بیاورد، مردم ما دشمن را پشیمان کردند از غلطی که کرده است. 📌سخنان حجت الاسلام رضا حیدری در جمع نمازگزاران مسجد امام حسین ع نیوساید اهواز. ۹۸/۱۰/۱۵ http://eitaa.com/Heydari_org
🔸در زندگی اش، عامل و اخوت شیعه و سنی در و دغدغه مندِ وحدتِ همه سلایق برمحورِ ولایت فقیه و در ایران اسلامی بود. ، منطقه ای و جهانی بود، شهادتش این قهرمانی را جاودان کرد. شهادتش را نه فقط به ملت ایران که به همه ملل آزادیخواه و استکبار ستیز جهان باید تسلیت گفت. 📌سخنان حجت الاسلام رضا حیدری در جمع نمازگزاران مسجد امام حسین ع نیوساید. روز تشییع شهید سلیمانی در اهواز ۹۸/۱۰/۱۵ http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
🔹امشب این را در رثای قمر منیر بنی هاشم برای منبر روز وفات ام البنین انتخاب کردم. چقدر زیباست این شعر عرب : رايي و رايتي و عزمي وُجودك عضیدی و افخر اببأسك و َجودك انفضخت هامتك لجلي وَ جودك عله ازنودك جره من غصب مايه ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔹از دفتر یادداشتهای روزانه حجت الاسلام والمسلمین رضا حیدری- ۹۹/۱۱/۶ دو روز مانده به وفات س 🔹در این ابوذیه، قافیه "جودک" در سه مصرع تکرار شده و در هرکدام معنایی متفاوت از آن اراده شده است: عقل وپرچم و اراده ام وجود توست (جودک یکم بخشی از کلمه وجود بمعنای "بودن تو" است و واو مضموم است) بازویم هستی و افتخار می کنم به شجاعت و کرم و جود تو (جودک دوم بمعنای کرم تو و بخشش تو است و واو مفتوح، عاطفه است ) سر تو برای من شکافته شد ومشک تو (جودک سوم بمعنای مشک تو است و واو مفتوح، عاطفه است) آب آن به اجبار بر بازوانت جارى شد. http://eitaa.com/Heydari_org
۱۶ 🔹عنوان کتابی تک جلدی به زبان فارسی در ترجمه قرآن کریم است که به قلم آیت الله شیخ محمدکاظم معزی نوشته شده و انتشار گسترده آن در ۱۳۷۲ در تهران انجام شده است. 🔻روش شناسی کتاب از نگاه استاد رضا حیدری به زودی در : http://eitaa.com/Heydari_org
۱۶ 🔴 ترجمه قرآن این ترجمه به روش «کلمه به کلمه» یا اصطلاحاً « تحت اللفظی » نوشته شده است. نویسنده برای یافتن معادل فارسی برای کلمات عربی، دقت، مهارت و تلاش زیادی بکار برده است. از آنجا که ترجمه، مبتنی بر رعایت امانت توسط مترجم است به همان میزان که دقتِ ترجمه بالا رفته و از گرایشهای تفسیری به دور مانده، از روانی و سلیس بودنِ متن کاسته شده است زیرا به روش و اسلوب نگارش زبان فارسی در ترتیب نهاد و گزاره و فعل و فاعل و غیر آن توجه نشده است. بلکه تمام تمرکز مترجم بر تناظر کلمات و حفظ ترکیب بندی جملات عربی است تا آنجا که «واو حالیه» را نیز بدون ذکر حال، و صرفاً بصورت « وَ » ترجمه کرده است. در این ترجمه، توضیحات اضافی، نکات تفسیری و گرایشات کلامی، تاریخی، فلسفی وغیر آن بسیار اندک و نادر است لذا برای اهل دقت که میخواهند ترجمه ای با انطباق بالا و خالی از پیرایه ها و آرایه ها در اختیار داشته باشند مناسب است. از وجوه تمایز و ویژگیهای این روش ترجمه این است که؛ اسلوب و روش زبان مبدأ حفظ شده است و به روش زبان مقصد نگارش نشده است لذا به افعال معلوم و مجهول و لازم و متعدی، به درستی پرداخته شده و به خوبی در ترجمه نشان داده شده اند. چنانکه در مواردی که ادات حصر و ادات تأکید و مفعول مطلق در آیه وجود دارد به خوبی نمایان شده اند در حالیکه چنین مواردی در ترجمه های متداول و روان فارسی که بر اساس شیوه نگارش زبان فارسی تدوین شده اند معمولا نادیده گرفته میشوند. به این ترجمه، اشکالاتی اعم از مبنایی و بنایی وارد شده است که هرچند برخی از آن قابل جواب دادن است اما تعدادی از اشکالات باقی میماند که با در نظر داشتن این نکته که «هیچ ترجمه ای خالی از اشکال نیست» میتوان از آن اشکالات گذشت. بر پایه برخی شواهد به نظر میرسد اولین بار در زمان حیات مؤلف منتشر شده باشد چنانکه گزارشاتی از استفاده برخی شخصیتها در دهه پنجاه از این ترجمه، مؤید آن است. در اینصورت باید سال ۱۳۷۲ را که به عنوان سال انتشار این اثر معرفی شده تاریخ تجدید چاپ یا انتشار گسترده آن در سطح کشور دانست. این اثر ماندگار به خامه قلم آیت الله شیخ محمدکاظم از فقها و علمای شیعه است. او متولد ۱۲۹۵ش یا ۱۲۹۸ش و متوفای ۱۳۴۸ش است و در در قم مدفون شد. تحصیلاتش در دزفول نزد جدش آیت الله العظمی شیخ محمدرضا معزی و نیز آیت الله نبوی بوده است و پس از مهاجرت به قم از علمای آن حوزه بزرگ بویژه آیت الله العظمی طباطبایی بروجردی بهره برد و اجازه اجتهاد دریافت کرد. وی همچنین به تحصیل در دوره دکتری دانشگاه تهران پرداخت و در سال ۱۳۳۳ش با رتبه اول فارغ التحصیل شد. تألیف کتب و رساله های علمی متعدد در علوم مختلف اسلامی؛ بویژه علوم قرآن و تاریخ که " کشف آیات القرآن " مشهور ترین آن است و تدریس علوم مختلف اسلامی در دانشگاه تهران و حوزه علمیه تهران مانند مدرسه مروی و نیز تبلیغ و امامت جماعت در مسجدی در تهران از برکات عمر کوتاه پنجاه ساله این عالم بزرگ خوزستانی است. 🔹 مراجعه به بلکه مباحثه و تحقیق در تعابیر و دقائق آن را به طلاب، فضلا و مدرسین توصیه میکنم برای استفاده و تحقیق . ✍رضاحیدری ۱۴۰۰/۱۱/۰۹ - اهواز http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
🔸اخبار‌«مَن بَلغ» و خبر لیلة الرغائب 🎙اگر کسی اخبار «مَن بَلغ» را مفید حجیت دانست و گفت؛ اخبار « » جعل حجیت میکنند برای خبر ضعیفی که مؤدای آن، استحباب یا ثواب فلان عمل باشد... آنگاه شاید بتواند فتوا به استحبابِ شرعی عمل بدهد. اینکه میگوییم « شاید » به این دلیل است که ما معتقدیم باید اطلاق این حجیت، ثابت شود یعنی معلوم شود که آیا این جعلِ حجیت، مطلق است یا صرفا در مواردی جعلِ حجیت شده است که سند متصل صحیح نباشد ( به شکل سالبه محصله). اگر اطلاق ثابت نشود مواردی که سند مرسل مخدوش باشد( به شکل موجبه معدوله) اساسا موضوعِ این جعلِ حجیت نیست. توضیح اینکه : یک وقت میگوییم سندِ متصل صحیح نداریم یا به هر دلیل وثاقت احراز نشد و یک وقت میگوییم سندی داریم که مخدوش است و ادعای جعل شده درباره آن، نه اینکه فقط وثاقت احراز نشده باشد. به عنوان مثال به نظر میرسد خبر واحدی که درباره اعمال رسیده است از نوع دوم باشد لذا مشمول اخبار «من بلغ» نمیشود حتی بر مبنای کسانی که قائل به حجیتِ خبرِ ضعیف در باب سنن هستند مگر اینکه خبر لیلة الرغائب را از نوع اول بدانند یا اطلاق را اثبات کنند که البته ما مبنای جعل حجیت را نپذیرفتیم لذا از بحث اطلاق گیری بی نیازیم. اگر کسی اخبار «من بلغ» را مفیدِ ترتبِ ثواب دانست نه حجیت، و گفت؛ مفاد اخبار «من بلغ» این است که خدا به انجام دهنده ى عمل که به قصدِ درکِ ثواب، عمل را انجام میدهد «التماس ذلک الثواب» پاداش میدهد (پاداش تفضلی میدهد نه استحقاقی) هرچند آن روایتی که مؤدای آن، ثواب بود به خطا رفته باشد... آنگاه میتواند فتوا دهد به ترتبِ ثوابِ عملِ ذکر شده در آن روایت ضعیف. بدون اینکه فتوا به استحباب شرعی دهد لذا تصریح میکنند به اینکه مکلف آن عمل را «به قصد رجاء» و اميدِ دریافتِ ثواب انجام دهد نه به قصدِ ورودِ شرعی و استحباب. با این تصریح تلاش میکنند تا از بدعت گذاری، دور شوند چون بدعت به «إدخال ما لیس فی الدین فی الدین» معنی شده است یا ««إدخال مالم یُعلَم أنّه من الدین فی الدین ». حالا بیاییم سراغ تطبیق این مبنا بر خبر ضعیف رسیده درباره لیلة الرغائب. به نظر میرسد عمل به خبر واحدی که درباره لیله الرغائب رسیده است با اخبار «من بلغ» درست نمیشود حتی بر مبنای ترتب ثواب که ما آن را پذیرفته ایم. توضیح اینکه: مواردی که علم یا ظن غالب به مخدوش بودنِ سند باشد( به شکل موجبه معدوله) قصد رجاء، متمشی نمیشود و این یک امر تکوینی است و با دستور شرعی محقق نمیشود. چگونه «التماس ذلک الثواب» محقق میشود؟ وقتی مکلفِ مجتهد میداند «ذلک الثواب » مخدوش است و برخی آن را غیر قابل اعتماد و یا مجعول و موضوع دانسته اند آیا قصد رجاء پا میگیرد؟ بالوجدان پا نمیگیرد اگر نگوییم خوفِ «إدخال مالیس فی الدین» یا دست «کم مالم یعلم انه من الدین» در نفسِ مجتهد بوجود می آید. بله مکلفی که بیخبر است از این دقائق، قصدش متمشی میشود اما سخن در این است که مجتهد چطور میتواند قصد رجاء را فتوا دهد در حالیکه باید خود را نازل منزله مکلف کند. البته اگر مجتهد از کسانی باشد که در نفسش، جعل و وضعِ خبر لیلة الرغائب بوجود نیامده باشد یعنی آن را مجعول و موضوع نداند بلکه صرفا آن را خبری ضعیف و مرسل از سید بن طاوس و دیگر بزرگان بداند او از این ناحیه مشکلی ندارد برای فتوادادن به ترتب ثواب زيرا ضعف را فقط از ناحيه ارسال ميبیند نه جعل. 🔺برگرفته از درس آزاد قواعد الفقهیه حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری. ۹۹/۱۱/۲۸. http://eitaa.com/Heydari_org
🔹بعد از ماهها، امشب دیدار سیدنا الاستاد¹ حاصل شد. از عمل جراحی دیسک کمر ایشان دوماه میگذرد و تا دو سه روز پیش، دوره نقاهت را میگذراندند. برای عیادت ایشان هماهنگ کردم و بعد از نماز عشاء خدمت شان رسیدم. عرض کردم در اول ماه رجب از خدا صحت و تندرستی تان را خواهانم و امیدوارم وجود شریف تان همواره از اسقام و آلام و مکاره ایام مصون باشد. ایشان هم دعای خیر کردند. بیش از چهل دقیقه مکالمه دو نفره انجام شد تنها البته سید محمدجعفر هم ناظر بود. من از نقش ماندگار ایشان در تحولات اهواز در دهه پنجاه و سالهای منتهی به پیروزی انقلاب گفتم. ایشان هم خاطرات ناب و مهمی را از دیدارشان با امام در فرانسه و پيغامهايي که ایشان واسطه رساندن آن به علما و جامعه حوزویان اهواز بودند گفتند. از برکات بلندنظری و آینده نگری ایشان در تأسیس حوزه ها و مراکز علوم دینی در دهه شصت و و تربیت مبلغان و مروجان و عالمان و مجتهدان گفتم و اینکه حجابِ معاصرت و مؤانست، مانع از دیدن آثار است. ایشان همه را لطف خدا میدانست و خاطراتی از اقدامات تفرقه انگیزانه منافقان و جریان‌های منحرف در اهواز و بویژه مساجد در ماههای پس از پیروزی انقلاب تا سال ۶۰ بیان کردند. از مراحل تدوین کتاب فقهی ایشان هم پرسیدم گفتند رو به اتمام است. شش جلد خواهد شد. خلاصه ای است از چهل جلد شرح عروه آیت الله خویی به انضمام آراء ما. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ پی نوشت: 📒از دفتر یادداشتهای روزانه استاد رضا حیدری؛ مورخ ۱۴۰۰/۱۱/۱۴ 1- آیت‌الله حاج سید محمدعلی موسوی جزایری، متولد سال ۱۳۲۲ش در شوشتر است. در نجف و قم نزد آیات عظام، تحصیل کرد و از سال ۱۳۵۳ در اهواز ساکن شد و به تبلیغ و تدریس و فعالیتهای فرهنگی و انقلابی پرداخت. تا بهمن ۹۷ قریب چهاردهه نماینده ولی فقیه در خوزستان بوده است. در مجلس خبرگان قانون اساسی و همه مجالس خبرگان رهبری بعنوان نماینده مردم خوزستان حضور داشته است. http://eitaa.com/Heydari_org
1_822279955.mp3
2.25M
🎧بشنوید👆 🔸ویژگی مذهب تشیع در برقرار دانستن پیوند مردم با خدا 🔸مکتب تشیع برای فقیه ولایت قائل است 🔸ولایت فقیه یعنی: شکست تالبوت، ملی شدن نفت، صدور فرمان مشروطه، مقابله با پادشاهی ۲۵۰۰ ساله ... ⏳مدت: ۴ دقیقه 📌بخشی از سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین رضا حیدری در راهپیمایی ۲۲بهمن سال ۹۷ http://eitaa.com/Heydari_org.