eitaa logo
رضا حیدری
593 دنبال‌کننده
164 عکس
51 ویدیو
26 فایل
https://eitaa.com/H878787 ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
🎙...گلایه ها را بشنوید، حتی بعضی ممکن است پیدا کرده باشند؛ سرخوردگیِ اقتصادی، سیاسی، اجتماعی... در این جنگ اقتصادی اموالش را از دست داده باشد، در بورس، در بازار، متضرر شده باشد.  در جنگ روانی دشمن، احساس بی ثمربودن رای به او القاء شده باشد، دوره های قبل با امید گشایش رای داده است اما گشایشی رخ نداده، سی سالش شده هنوز مجرد است و احساس خوشایند اجتماعی ندارد. فرزندش تحصیل کرده و بیکار است. دیگری پدرش بیمار است و در تهیه دارو دچار مشکل است... اینها و موارد دیگر هرکدام مرهم جداگانه ای میخواهد. 📌بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری ۱۴۰۰/۰۳/۲۱ 🔍در نبض شهر، بیشتر بخوانید؛ http://nabzshahr.ir/?p=30270 ➖➖➖➖➖➖➖➖ http://eitaa.com/Heydari_org
💠آستان ملک پاسبان 🎙...شیخ بهایی به همراه شاه عباس مشرف اند در حرم حضرت رضا ع. یک شب شیخ می بینه که شاه عباس لباس خدمتکاری به تن کرده و یک چهارپایه زیر پا گذاشته و داره با قیچی نوک این چراغها را میچینه و کوتاه میکنه... شیخ بهایی بداهه این شعر را گفت که: پیوسته بود ملایک علیین پروانه شمع روضه خلد برین مقراض به احتیاط زن خادم ترسم ببری شهپر جبریل امین مقراض یعنی قیچی. میگوید ای خادم وقتی میخواهی این فیتیله ها را کوتاه کنی و بچینی، آرام قیچی بزن چون جبرئیل امین در این حرم، پاسبان است و ممکن است شهپر جبرئیل را ناخواسته ببری. خیلی شعر تاثیرگذار و زیبایی است. گویای معرفت و شناخت شیخ بهایی از حضرت رضا ع است. 📌سخنرانی مجازی حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری به مناسبت ولادت علیه السلام ۱۳۹۹/۰۴/۱۱ http://eitaa.com/Heydari_org
💠...فإنّ من مفاخر الشیعة هو ان واضع علم النحو و مبتکره هو الإمام علی بن ابی طالب علیه السلام الذی أمر أباالأسود الدئلی بتدوین و تبویب هذا العلم بعد أن علّمه أرکانه. لکن الکتب التی صارت متناً دراسیاً و محوراً للدراسات النحویة و الأدبیة فی الحوزات العلمیة و المراکز و الجوامع العلمیة کثیرها أو أکثرها من غیر الامامیة من جملتها شرح السیوطی علی ألفیة ابن مالک المسمّی و المشتهر ب 《البهجة المرضیة》و منها 《مغنی اللبیب عن کتب الأعاریب 》لإبن هشام الأنصاری... _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ پی نوشت: بخشی از ص ۷ و ۸ کتاب اثر رضا حیدری، به زبان عربی که در سال ۱۳۹۸ در ۷۲صفحه رقعی منتشر شد . http://eitaa.com/Heydari_org
🔹..إنّ هذین الکتابین¹ و إن کانا من الکتب المفیدة و الفنیة جداً فی علم النحو لأجل ما لهما من السعة و الشمول لا سیما المغنی لإحتوائه علی المباحث الطویلة حول المفردات لکن فیهما نواقص و إشکالات من حیث العقیدة کما لایخفی. مثلاً انّهما یجوّزان لأنفسهما أن یوردا فی کتابیهما الأمثلة و الجمل و التعابیر التی کانت مطابقة لإعتقادهما الخاص. فمن جملة الأمثلة فی شرح السیوطی؛... و من جملة الامثلة فی المغنی ما یبتنی علی بعض الاحکام الکلامیة و الفقهیة و التفسیریة و غیرذلک مما یخالف مذهب أهل البیت علیهم السلام کما انّه کان فیه بعض الأشعار المبتذلة التی لاتلائم الأخلاق. فقد قام جمعٌ من المدرسین و المحققین لحذف بعض هذه الأمثلة منه و إضافة الروایات المفیدة الواردة عن الأئمة علیهم السلام و تزیینه بها و الإستشهاد بالأشعار التی ذُکرت و اُنشدت فی مدح الرسول و آله الطیبیین و مناقبهم و فضائلهم و رثائهم و سمّوه مغنی الأدیب فللّه تعالی درّهم و علیه أجرهم...². _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ پی نوشت: 1- هما؛ شرح السیوطی علی ألفیة ابن مالک المسمّی و المشتهر ب 《البهجة المرضیة》و《مغنی اللبیب عن کتب الأعاریب 》لإبن هشام الأنصاری. 2- بخشی از ص ۸ و ۹ کتاب ، اثر رضا حیدری، به زبان عربی. تالیف سال ۱۳۹۵. منتشرشده در سال ۱۳۹۸. http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
🔴برگی از تاریخ ماندگار خوزستان 🔹متن نامه امام جواد علیه السلام به یکی از خواص اصحاب خود؛ علی بن مهزیار اهوازی: بسم الله الرحمن الرحیم. یا علی احسن الله جزاک و اسکنک جنته و منعک من الخزي فی الدنیا و الآخرة و حشرک الله معنا. یا علی قد بلوتک و خیرتک فی النصیحة و الطاعة و الخدمة و التوقیر و القیام بما یجب علیک. فلو قلت اني لم ار مثلک لرجوت ان اکون صادقا فجزاک الله جنان الفردوس نزلا فما خفی علی مقامک و لا خدمتک فی الحر و البرد، فی اللیل و النهار فاسأل الله اذا جمع الخلائق للقیامة ان یحبوک برحمته تغتبط بها انه سمیع الدعاء.  به نام خداوند بخشاینده مهربان. ای علی بن مهزیار خداوند به تو جزای نیکو عنایت فرماید، و جایگاه ترا بهشت قرار دهد و از خواری دنیا و آخرت مصون دارد و تو را با ما محشور بگرداند. تو را به پند و اندرز و اطاعت و خوف و وقار و مسکنت و در آنچه واجب است آزمودم، اگر بگویم مانند تو را در میان اصحاب ندیده ام، امیدوارم راستگو باشم، خداوند جزای اعمال نیک تو را بهشت برین قرار دهد، البته مقام تو بر ما پنهان نیست و خدمت تو هم پوشیده نیست که در سرما و گرما و شب و روز به واجبات قیام کردی، من از پیشگاه خداوند تقاضا دارم وقتی که همۀ خلائق را جمع می کند تو را به پاس دوستی ما به رحمت خویش متنعّم سازد به طوری که مورد غبطۀ دیگران گردد، او خداوندی است که شنونده هر دعائی است. 📚کتاب الغیبه، شیخ طوسی، ص۶۲۲ بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۵، ص۵۰۱ http://eitaa.com/Heydari_org
🔹تعداد روایات رسیده از و تعداد راویان 🎙... مامون وقتی پایتخت را از مرو به بغداد منتقل کرد امام جواد(ع) را از مدینه به بغداد فراخواند و مدتی تحت نظر داشت و پس از بازگشت امام به مدینه هم از طریق دختر خود، ام فضل که او را به همسری امام در آورده بود گزارشات رفت و آمد های اما را داشت لذا ارتباط امام با شیعیان، بیشتر از طریق وکیلانش و به شکل نامه‌نگاری انجام می‌گرفت که علی بن مهزیار اهوازی از جمله آنهاست. شاید به همین دلیل باشد که روایات اندکی ازامام به ما رسیده است. بر اساس تحقیقات محققان ظاهرا تنها حدود ۲۵۰ حدیث از خود او مستقیما نقل شده است با صرف نظر از احادیثی که امام واسطه در نقل آنهاست. البته شمار راویان و اصحاب او کم نیستند . از صد و چند نفر تا دویست و چند نفر گفته شده است.  بزنطی و برقی و صفوان بن یحیی و عبدالعظیم حسنی و حسین بن سعید اهوازی از جمله آنان هستند. 🔍از اینجا بیشتر بخوانید؛ https://khouzestan.iqna.ir/fa/news/3983391/ 🌐کانال استاد رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
🔻اولین امام کم سن 🎙...امام محمدتقی در سال ۱۹۵ قمری در مدینه متولد شدند و از سال ۲۰۳ با شهادت امام رضا علیه السلام تا سال ۲۲۰ بمدت ۱۷سال امامت کردند که با حکومت مأمون عباسی و معتصم عباسی همزمان بود. براساس نقل بیشتر منابع، (ع) در آخر ذی‌القعده سال ۲۲۰ق در ۲۵ سالگی با سم به شهادت رسید. در میان امامان شیعه، وی جوان‌ترین امام در هنگام شهادت بوده است. او در کنار جدش امام موسی بن جعفر(ع) در مقبره قریش در اطراف بغداد به خاک سپرده شد که بعدها به کاظمین نامیده شد. امام جواد ع، اولین امامی است که در سنّ کمِ به امامت رسیده است. پیش از ایشان، ظهور امام هشت ساله، سابقه نداشته است و همین سبب شد تا شماری از اصحاب امام رضا(ع)، در امامت او تردید کنند؛ وافقیه که در زمان امام رضا ع دردسر ساز بودند و اواخر دوره امام رضا کم رمق شده بودند دوباره به فتنه انگیزی پرداختند اما در نهایت به امداد الهی با بروز کرامات علمی و نشانه های علم غیب امام، بیشتر شیعیان توفیق پذیرش امامت محمد بن علی(ع) را یافتند و این حقیقت در ذهن همه شیعیان نهادینه شد که امام، امام است حتی اگر کم سن باشد و علوم او الهی و خدایی است نه اکتسابی و آنچه برای هدایت امت لازم است را به او عطا میفرماید. 🔍از اینجا بیشتر بخوانید؛ https://khouzestan.iqna.ir/fa/news/3983391 🌐کانال استاد رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
🔴 عزاداری بر حسین ع نه به قدمت اسلام، که به قدمت انسان است. 🎙️اینکه گفته شود امام حسین ع از دوران شروع شده است و گاهی ذیل عنوان تحلیل شود، درست نیست...فصل عزاداری و ماه که فرا میرسد دشمنان اهل بیت این شایعات و شبهات را منتشر میکنند تا شاید چند جوان را متقاعد کنند که این عزاداریها یک چیز مستحدث و جدید است و اصالت و قدمت ندارد تا شاید بتوانند جوانان را از خیمه امام حسین ع دور کنند... پس از شهادت ع، اولین روضه خوان او کاروان اسرا بودند که کوچه های کوفه و دارالإماره را به مجلس عزا تبدیل کردند، شام را همینطور. ام البنین در مدینه علنی عزاداری میکرد. از خانه هیچیک از بنی هاشم دود طبخ غذا برنخاست و زنان سرمه نکشیدند تا ابن زياد به هلاکت رسید... زین العابدین از هر فرصتی استفاده میکرد برای زنده کردن و اعلان حوادث غمبار کربلا . همه امامان پس از امام حسین ع اقامه مجلس عزا کرده اند... امام باقرع، در مجلسی کمیت را بر سرودن اشعاری در رثای اباعبدالله الحسين ع تحسین و تشویق کرده است. امام رضا ع از دعبل خواست تا برای او و خانواده اش، مرثیه بخواند... البته این عزاداریها یک جور نبوده گاهی انفرادی و گاهی جمعی بوده. گاهی مخفی بوده و گاهی علنی ... عزاداری بر مصیبت امام حسین ع نه تنها از روز شهادت او بلکه قبل از شهادت او هم بوده است: رسول الله بر حسین گریسته است. علی گریسته است. قبل از آنها انبیای الهی از آدم تا خاتم همه گریسته اند. فرشتگان اقامه عزا کرده اند بر حسین ع...عزاداری بر حسین به قدمت اسلام نه!، به قدمت انسان است!. البته دوره های که شیعه قدرت و بسط ید داشته، این عزاداریها عمومیت و رواج و گسترش یافته است و دارای آیین و تشریفات شده است. مانند کارهایی که (نیمه دوم قرن چهارم قمری تا نیمه قرن پنجم) در ایران و عراق و یا در مصر وشمال افریقا انجام دادند... و صفویان ( ابتدای قرن دهم قمری تا نیمه قرن دوازدهم) که پرچمدارحکومت شیعی بودند رواج دادند آن عزاداریها و آیینها را و رسمیت بخشیدند به آن، نه اینکه ایجاد کنند آن را.... 🔰برشی از سخنان استاد رضا حیدری در شب اول محرم ۱۴۴۳، مسجد امام حسین ع نیوساید اهواز. http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
عزادار دریایی است برای حرکت کشتی نجات حسین 🎙اقامه عزا بر اباعبدالله ◼️دین ما دین غم و اندوه نیست، خدا هم درباره خودش میفرماید؛ اضحک و ابکی میخنداند و می گریاند... اما فرموده اند بر بر مصائب امام حسین گریه کنید. خود ائمه هم پس از شهادت او اقامه ماتم کرده اند...پیامبر اسلام برمصائب او گریست... آدم به اسماء خمسه توسل کرد و جبرئیل روضه خوان شد و آدم اشک ریخت بر حسین ع...همه امامان کشته شدند اما لقب شهید را و توصیه به اشک ریختن را فقط برای گفته اند...همه چهارده معصوم کشتی نجاتند اما کشتی نجات امام حسین از همه بزرگتر، جادارتر و سریع تر است... اما با همه بزرگی اش به اقیانوس و دریاها نیاز ندارد تا حرکت کند، قطره اشکی که بر گونه عزادارش می غلتد دریا می شود و آن کشتی حرکت می کند... 📌بخشی از سخنرانی استاد شیخ رضا حیدری در میان عزاداران حسینی؛شب اول ۱۴۴۲_ اهواز. http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
🔹نباید فقط برکربلا گریست بلکه باید به آن نگریست. 🎙روایات زیادی در فضل بر امام حسین ع و گزارشاتی درباره اشک گرفتن از انبیا و اولیا از آدم تا خاتم داریم، تا آنجا که چنین برداشت شده که هیچ پیامبری به نبوت نرسید مگر اشک بر حسین ع را داشته است... آیا هدف ازاین اشک ریختن باید مانند راز، سر به مهر بماند یا قابل رمزگشایی است؟ آیا خوانش و تحلیل "متن: Text" این روایات و دستورات باید با در نظرگرفتن "زمینه: Context" باشد یا در خلاء؟ عاشورا چند بعد دارد؛ بعد مرثیه و بعد حماسه. شیعیان در طول تاریخ، بیشتر به مرثیه سرایی پرداختتند و گریاندند و گریستند اما حماسه سرایی کمتر و این خود دلائل متعددی دارد که بررسی آن مجال میطلبد. نگاه تراژیک و عاطفی به از واژگان بکار رفته در نامگذاری کتب آنها پیداست؛ بکاء، دمع، ماتم، مقتل، عطش، مغموم، مهموم...لذا رفته رفته اشک، هم "عمل" شد و هم "هدف"...فقط بر زخمهای پیکر حسین گریستند و گریاندند اما به کارهای حسین ننگریستند و هدف را نیافتند. اما در صد ساله اخیر عاشورای هم سربرآورده، واژگانی مثل؛ قیام، نهضت، جهاد، شهادت، انقلاب، آزادی، حماسه و... بر تارک کتابها می درخشد. نقطه عطف آن انقلاب اسلامی ایران است که با شعار های حماسی و پیش رفت. 📌بخشی از سخنان حجت الاسلام شیخ رضاحیدری در جمع عده ای از دانشجویان - ۵ محرم ۱۴۴۲. http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
🔹شاخص بهترین امت 🎙کنتم خیر امه اخرجت للناس تامرون بالمعروف و تنهون عن المنکر چرا آیه می فرماید شما بهتریت امت ها هستید؟ چون نژادتان نژاد خاصی است؟ نخیر... چون رنگ پوست تان فلان رنگ است؟ نخیر...چون اهل سرزمین خاصی هستید؟ نخیر...پس چرا؟ برای اینکه شما دارای یک عنصری هستید به نام و برای این بهترین امتها هستید. طبیعتا تا زمانیکه این عنصر در میان شما باشد می توانید ادعا کنید که بهترین امم هستیم! اما هرگاه دیدید این صفت از میان شما رخت بربست بدانید که شعار خیر الامم بودن شعاری است بی محتوی و بی باطن و بی واقعیت. در آیات دیگر قرآن کریم ضمن اشاره به نسل های پیشین که گرفتار انواع بلا شدند آنان را توبیخ می کند که چرا در میان آنها عده ای صاحب قدرت و تاثر و صاحب فکر نبودند که از فساد جلوگیری کنند؛ "فلولا کان من القرون من قبلکم اولو بقیه ینهون عن الفساد فی الارض الا قلیلا ممن انجیناهم" و در آیات دیگر سنت الهی را چنین معرفی می کند که تباهی و هلاکت جوامع به این دلیل بود که مصلحانی در میان آنها نبودند. و در آیات دیگر تغییر سرنوشت مردمان را در گرو تغییر رویه خود آنها معرفی می کند. در زمان چه اتفاقاتی افتاده بود که امام را به قیام واداشت؟.... 📌بخشی از سخنرانی حجت الاسلام شیخ رضا حیدری در سال ۱۳۸۶ در همایش "قامت عقل و عشق در قیام کربلا" http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
🔸عاشوراپژوهی، یک الزام است یک انتخاب نیست 🎙درباره امام حسین ع و نهضت بزرگ او کتابها نوشته شده، قصیده ها سروده شده اما گاهی نسخه های چاپی، خطی شده اند و دوباره خطی ها چاپی شده اند... از بحثهای لازم، بحث ازهدف امام حسین ع است آنگاه خود بخود بین هدف و نتیجه تفکیک می شود چنانکه بین هدف و برنامه باید تمییز ایجاد کنیم ...اما در کتب موجود خلط بسیار است. آیا شهادت مقصود امام بود یا مقصد او؟ آیا هدف حرکت امام تشکیل حکومت اسلامی بوده است یا امر بمعروف و نهی از منکر یا صرفا عدم البیعه یا شهادت طلبی یا چیز دیگر؟ آیا امام به صورت جزئی ودقیق علم به شهادت خود داشت؟ یا علم او به شهادت، کلی بوده است؟آیا شهادت، هدف امام بوده؟ اگر بوده کدام تقریر درست است؛شهادت فدیه ای، شهادت رسواگرانه، شهادت احیاگرانه، شهادت عرفانی... آیا فقه، حرکت شهادت طلبانه یعنی قیام استشهادی و انتحاری را مجاز می داند؟آیا شرایط امر بمعروف وجود داشته؟ آیا هر کدام از این وجوه، قائل دارد؟ سیر تطور اقوال و نظریه پردازی چگونه بوده؟ هر نظریه چه مویدات روایی و تاریخی دارد؟ آیا اگر روایت با درایت وفق نداد چه باید کرد؟ آیا اختلاف در هدف امام، بحثی تاریخی بوده و به اختلاف کلامی کشیده شده یا بالعکس؟ آشنایی طلاب و مبلغان با این بحث ها الزام است نه ذائقه و انتخاب... 📌بخشی از سخنان حجت الاسلام شیخ رضاحیدری در جمع گروهی از طلاب حوزه نجف و اهواز. سوم ۱۴۴۲_اهواز http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
🎙در داستان کربلا، شور وشعور، محبت و معرفت، حماسه و عرفان، باهمند 🔻قرآن قصه های زیادی دارد، سرگذشت پیشینیان را برای ما می گوید اما قرآن "کتاب قصه"نیست تا ما را سرگرم کند یا با خیال پردازی برای ما لحظات لذتبخش بسازد یا در آخرشب ما را بخواباند... قصه های قرآن حق است و برای درس گرفتن و عبرت، برای بیدار شدن است...هل اتاک حدیث موسی... هل اتاک حدیث الجنود...الم تر کیف فعل ربک بعاد... اذکر فی الکتاب مریم...ذکر رحمت ربک زکریا... اذکر فی الکتاب ابراهیم...در همه موارد قصه گو خداست و مارا به عبرت گرفتن و درس گرفت وهداشته ...داستان کربلا و عاشورا و حسین را هم در قرآن رمزگونه گفته است برای اهل معنا، و البته بر مصیبت حسین از همه انبیاء اشک و گریه گرفته است ... از ما هم خواسته شده داستان کربلا را بگوییم و بشنویم و عبرت بگیریم و درس اما این داستان فرق دارد با همه داستانها... اینجا اشک، احساس، شور، حماسه، محبت خواسته اند، نه فقط فکر، ادراک، شعور، عرفان، معرفت... بلکه هردو را باهم خواسته اند. و ما نمی دانیم چه سری در این اشک هست در این آه هست... 📌بخشی از سخنرانی استاد شیخ رضا حیدری در میان عزاداران حسینی؛ شب دوم ۱۴۴۲_اهواز http://eitaa.com/Heydari_org
🔻نشر خرافات در ماه صفر 🔍پرسش: در فضای مجازی، متن هایی منتشر شده که در آن توصیه شده؛ 《اول ماه صفر، خونریزی یا شکستن تخم مرغ و صدقه و دود کردن اسفند و فلان دعا فراموش نشود تا ازبلا دور شوید》 آیا صحت دارد؟ ✍پاسخ استاد حیدری: از راههای ایجاد گژی و انحراف در اذهان عمومی و عقاید صحیح مردم، مخلوط کردن سخن حق و باطل با یکدیگر است. در تمام روزها و ماههای سال، صدقه دادان و دعا خوب است لذا ابتدای ماه هم خوب است خواه صدقه مالی یا سبد معیشتی یا گوشت قربانی یا....اما بخاطر صفر بودن موضوعیت ندارد. شکستن تخم مرغ هم دلیل روایی و شرعی ندارد بلکه اسراف است. در این متن اینها با هم مخلوط شده. کلمه‌ی "خونریزی" را نیز به جای قربانی کردن به کار برده تا نفرت‌ و اشمئزاز آور شود و از طرفی ترس و دلهره ایجاد کند. برخی استعداد و تمایل عجیبی به جذب خرافه و همت عجیب‌تری به پیروی از آن دارند. گاهی از کنار هزار مطلب معقول و حیکمانه ای که میشنوند، به راحتی رد می شوند و اگر هزار توصیه‌ یا هشدار سازنده بدهید، یکی را هم عمل نمی‌کنند، اما تا خرافه‌ای به آنها عرضه می‌شود، چند برابر بیشتر از گوینده آن، قبول و باور می‌کنند و به انجام آن نیز اهتمام می‌ورزند! رضا حیدری ۲۹محرم ۱۴۴۲ 📌بارگذاری شده در کانال واتساپی مسجد امام حسین ع اهواز ۹۹/۰۶/۲۸ http://eitaa.com/Heydari_org
🔹درباره منتهی الدرایة و نگارنده آن -روش شناسی شارح در في توضيح الكفاية و تفاوت آن با روش او در -تاریخ اتمام کار تالیف کتاب و تاریخ اولین انتشار آن در نجف و اولین انتشار در قم -نسخه شناسی متن اصلی کفایه که مبنای کار شارح بوده است -تفاوت روش منتهی الدرایة مروج با اصفهانی از نظر محتوايی -تفقد رهبر معظم انقلاب نسبت به آیه الله مروج در سفر به -تراز علمی نزد قمی ها و نجفی ها شناخه شده تر از اهوازی ها 🔻توضیحات مفید درباره کتاب و نگارنده از نگاه استاد رضا حیدری را درمصاحبه با ایکنا بخوانید: https://khouzestan.iqna.ir/fa/news/3996542/ 📌کانال استاد شیخ رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
📚 معرفی کتاب درکلام حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری : 🎙...من همین جا میخواهم یک کتاب را به بینندگان معرفی کنم؛ کتابی است با عنوان ، حدود ۳۲۰صفحه است که مجموعه شش سخنرانی و گفتار است و بخوبی به شما نشان میدهد که امام مجتبی ع، صرفا جنگ روی زمین را به جنگ زیرزمین منتقل کرد، به هیچ وجه به معنی پذیرش حقانیت معاویه نبود بلکه در واقع امام مجتبی ع و صلحی که در آنجا امضا میکند، آن روی سکه کربلاست. این کتاب مجموعه سخنرانیهای رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله امام خامنه ای است که در سال ۵۱ و ۵۲ شمسی (وقتی ایشان ۳۲ یا ۳۳سال بیشتر سن نداشته است) در حسینیه ارشاد تهران و مسجد کرامت مشهد انجام داده است و موسسه حفظ و نشر آثار ایشان اخیراً منتشر کرده است. در اینترنت هم فایل کتاب قابل دانلود است. این کتاب اگر خوانده شود حتما نگاه ها را نسبت حقانیت امام مجتبی ع تغییر میدهد و تصورات را نسبت به شرایط امام حسن ع در مقایسه با امام حسین ع تغییر میدهد و باعث میشود این دو امام را دو روی یک سکه بدانید. 📌برشی از کلام حجت الاسلام و والمسلمین رضا حیدری در ویژه برنامه ع از شبکه خوزستان http://eitaa.com/Heydari_org
📚... من جملة الأمثلة فی المغني ما یبتنی علی بعض الأحکام الکلامیة و الفقهیة و التفسیریة و غیرذلک مما یخالف مذهب أهل البیت علیهم السلام... فقد قام جمعٌ من المدرسین و المحققین لحذف بعض هذه الأمثلة منه... و سمّوه « مغنی الأدیب » فللّه تعالی درّهم و علیه أجرهم. مع ذلك كلّه بقي في الكتاب بعض الأمثلة التي أوردها ابن هشام فيه بسبب اعتقاده الخاص و هي مخالفة لمذهبنا، فيخالفها و ينافيها رأينا في الكلام و التفسير و الفقه كالحكم بقدم كلام الله، و القول بوقوع الطلاق ثلاثةً في مجلس واحد، و شمول تعبير اهل ‌البيت لاُمّ سلمة، و غير ذلك. نعم نبّهوا على ثنتين من هذه الأمثلة و الموارد في الهامش (ص ۱۳ و ۳۱ ) بأنّ الذي ذكر في المتن مخالف لمذهبنا الحق. كما أنّي نبّهتُ على جميع تلك الموارد في هامش كتابي المسمّى بِـ «شرح روان مغنى» فطلب منّي بعض القرّاء الكرام تحقيق تلك الموارد و إثبات مخالفتها لمذهبنا الحق... _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ پی نوشت: بخشی از ص ۸ و ۹ کتاب ، اثر رضا حیدری، به زبان عربی. تالیف سال ۱۳۹۵. منتشرشده در سال ۱۳۹۸. http://eitaa.com/Heydari_org
📚معرفی كتاب: نام كتاب: في هامش المغني نام مؤلف: شيخ رضا حيدری موضوع: نقدی بر مغنی الأدیب ناشر: منوچهری چاپ اول: ۱۴۴۱هـ ق/ ۱۳۹۸ هـ ش تعداد صفحات: ۷۲ شابک: 7-66-5994-600-978 شماره کتابشناسی ملی: ۵۹۷۱۵۱۴ رده بندی دیویی: ۴۹۲/۷۵
هدایت شده از رضا حیدری
🔸اربعین زمانی تمدن ساز است که نماد عقلانیت شیعه باشد 🎙️ گزارش حرکت برخی کاروانها به سمت پایانه ها بعد از اعلان مقامات ایرانی و عراقی درباره عدم برگزاری مراسم اربعین را شنیدیم... تعجب میکنم از کسانی که موج شیوع این بیماری سهمگین را می بینند، خسارتهای اقتصادی پیدا و پنهان ناشی از آن را خبر دارند، تلاشها و خستگی های کادر درمان را نظاره گرند، پرپر شدن عزیزان و داغدار شدن خانواده ها را حس می کنند، فتوای ضمان مراجع را مطلعند، توصیه و دستور، بلکه روش و مشی رهبر انقلاب را می بینند اما باز هم نمی توانند از فکر اربعین خارج شوند... تعجب بیشتر از سخنرانها و روضه خوانهایی است که احساسات جوانهای پاکدل، نیک نهاد را تحریک می کنند و آنها را تحریض می کنند و در غیاب اطلاع آنان از مبانی دینی، مراسم اربعین را تا حد " افضل واجبات " و " ضروری " بالا می برند و برای اثبات ادعای خلاف عقل و خلاف شرع و خلاف مقررات خود وقتی هیچ دلیل معتبری (قرآن، روایت، عقل، اجماع) در دست ندارند به قسمهایی مثل "به جان امام حسین" و "به خدا" متمسک میشوند. بعید می دانم اینها ندانند که حفظ جان و سلامتی از است و نباید سهل انگاری کرد... بر هیچ کس مخفی نیست که زیارت اربعین، توصیه ائمه ماست، روش علمای ما بوده و هست، بروز شور و عشق و دلدادگی شیعه است، وسیله ای است برای تحقق ... اما این همه، معنایش این نیست که بتوان جان مردم را به خطر انداخت و حرکت شیعه را در دنیا غیر عقلانی نمایش داد و مایه شین اهل بیت شد... زمانی وسیله ساختن تمدن اسلامی است که پیام را به دنیا مخابره کند همانطور که عشق را مخابره میکند. آیا مقایسه کردن راه افتادن فضای کسب و کار و مشاغل، مترو و اتوبوس با راهپیمایی اربعین، درست است؟...آیا این خطبا، اندیشیده اند که الزام کردن مسولان به برپایی راهپیمایی اربعین در صلاحیت آنها نیست؟ آیا به این فکر کرده اند که وقتی جوانان متدین و دلداده کربلا را در مقابل مسولان قرار دهند و زمینه نافرمانی مدنی را فراهم کنند چه عواقبی دارد؟ 📌بخشی از سخنان حجت الاسلام استاد حیدری در مسجد امام حسین ع اهواز ۲۸شهریور۹۹ @Heydari_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹اربعین رستاخیزی دیگر 🎙📺 اربعین نماد احساس و عاطفه شیعه است. اوج و قله عشق ورزی به سالار شهیدان است... اربعین را فرموده اند بزرگ بدارید. شاید واژه زیارت الأربعین در زمان امام صادق ع باب شده باشد اما امام حسن عسکری ع آن را یکی از علائم شیعه قرار داد و در مجامع حدیثی متقدم و متأخر شیعه، این حدیث ذکر شده است...تو گویی اربعین یک رستاخیز دیگر و یک نقطه کانونی دیگری است برای عزاداری ع 💠سخنان استاد رضا حیدری درحسینیه تلویزیونی ۹۹/۷/۱۶شبکه خوزستان http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
🔍 پرسش: در فضای مجازی خواندم روایتی که را یکی از علامتهای پنجگانه مومن معرفی می کند از جهت سند و دلالت مخدوش است لطفا تبیین بفرمایید که آیا اینطور است؟ ✍ پاسخ استاد حیدری: هرچند این حدیث از جهت سند، مرسل است اما با توجه به قاعده تسامح در ادله سنن که مفاد اخبار من بلغ است، اشکال ارسال آن ضرری ندارد لذا از این جهت خدشه ای نیست. از جهت دلالت، اشکال کرده اند که شاید تعبیر "زیارت الاربعین" معنایی غیر از زیارت امام حسین ع در چهلمین روز شهادت داشته باشد اما چند جواب میتوان ذکر کرد: اولا؛ با توجه به اینکه همه محدثین، فقها و علما از زمان شیخ مفید(متوفای۴۱۳) درکتاب مزار و شیخ طوسی (متوفای۴۶۰) در تهذیب الاحکام و مصباح المتهجد تا امروز همگی آن را بر زیارت امام حسین ع در روز بیستم صفر،که چهلمین روز شهادت سید الشهدا امام حسین ع است تطبیق و معنی کرده اند جایی برای تردید نمی ماند مثلا در وسائل الشیعه، عنوان باب را باب تاکد استحباب زیاره الحسین یوم الاربعین من مقتله و هو یوم العشرین من صفر قرارداده است( ج ۱۴در آخر کتاب الحج). ثانیا؛این روایت از امام عسکری ع منقول است و درروایات ائمه برای زیارت الاربعین مصداق دیگری جز زیارت امام حسین ع در روز چهلم شهادتش ذکر نشده چنانکه از امام صادق ع منقول است که به صفوان جمال فرمودند اگر خواستی دربیستم صفر حسین ع را زیارت کنی، چنین کن و چنان بگو. ثالثا؛ در گزارشات تاریخ اسلام و تشیع، اربعین دیگری غیر از سیدالشهدا ع شناخته شده نبوده است تا منشا تردید ما در تطبیق باشد. ✍رضاحیدری ۹مهر ۹۹_ اهواز _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ پی نوشت: پس از شیخ طوسی در طول اعصار این روایت در کتب معتبر شیعه نقل شده است: سیدبن طاووس در اقبال الاعمال، علامه حلی در منتهی المطلب، شهید اول در مزار، کفعمی در البلد الامین و در المصباح، محمدتقی مجلسی در روضه المتقین، حر عاملی در وسائل الشیعه، محمدباقر مجلسی در بحار الانوار و نیز در ملاذالاخیار. 📌کانال استاد شیخ رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
🔻به تو از دور سلام 🎙در این سرزمین چه گلهایی پرپر شدند با سربند « یا اباعبدالله» ، با نوشته های روی کمرشان که « کربلا کربلا ما داریم می آییم» آنها راه را باز کردند، نه فقط برای ملت ایران که برای ملت عراق هم آنها راه را باز کردند در زمان صدام خود عراقیها هم با امن و آسایش به زیارت نمیرفتند...آنها راه را برای جهان باز خواهند کرد. برای کسی که نمیتواند به زیارت برود امام ع فرمودند روی پشت بام خانه ات برو و رو به مزار ما سلام بده به ما می رسد... امسال با مان، همراهی کنیم با آن جانبازانی که روی تخت اند و هر سال به ما التماس دعا میگفتند، با آن مادر شهیدی که پای رفتن ندارد، با رهبرعزیزمان که علاقه دارد به زیارت اربعین برود ولی برای او امکان ندارد... 💠سخنان استاد شیخ رضا حیدری درحسینیه تلویزیونی ۹۹/۷/۱۶شبکه خوزستان http://eitaa.com/Heydari_org
🔵 فقه استنطاقی ۵ 🎙برگردیم به روش استنطاق در علم فقه؛ چنین روشی در کلمات فقهاء مورد تصریح نبوده است و گفتیم که حتی كاربستِ واژه «استنطاق» هم در فقه بسیار معدود بوده است؛ ظاهراً تنها در دو باب قضاء و شهادت ، واژه «استنطاق» به معنی «درخواست سخن گفتن؛ به سخن درآوردن»بکار رفته است. البته گاهی به بزرگانی مانند عبدالحسین لاری (که تبار دزفولی دارد و متولد ۱۲۲۶ش در نجف و متوفای ۱۳۰۳ش در جهرم است) کاربستِ این روش در فقه را نسبت داده اند چنانکه به شهید سید محمد باقر صدر (متولد ۱۳۱۳ش و شهید در سال ۱۳۵۹ش ) کاربستِ آن در تفسیر موضوعی قرآن را نسبت داده اند. اما فراموش نکنیم که هیچگاه روش شناسی آن بحث نشده است و مبانی استنطاقِ نصوص و نیز اصول فقهِ استنطاقی، به مثابه یک ابزار برای بدست آوردن حکم شرعی بحث نشده است. من اجازه میخواهم وارد بحثی که برخی مطرح کرده اند نشوم. اینکه میگویند؛ [[ اصول فقه موجود تنها بیان کننده «وظیفه فهمنده ی نص» است که به تعهدات شارع و مبیّنان معصوم نپرداخته است لذا دفتر دومی میخواهد با موضوع « وظيفه مبیّنان شریعت»]] چون یک بحث اختلافی در «کلام جدید» است. همچنین در این مجال به این بحث نمیپردازم که؛ [[ منهجِ استنطاق، ماهیتاً متفاوت از استنباط است، یا تفاوت آن صرفاً در پیچیدگیِ فرایند است. ]] به نظر میرسد بدون غور در آن دو بحث نیز میتوان به هدف فقهی رسید. آنچه به آن اعتقاد دارم و به نظر میرسد حلاّل مشکل باشد این است که؛ درباره نصوص ادلّه مبیّن کار کنیم. در این زمینه کم کار کرده شده است. به نظر میرسد فهم مقاصد الشریعه و و کنکاش در ، فهم ما را از آیات و روایات به روز میکند و راه حل مسائل مستحدثه را بدست میدهد. مسائلی که ره آورد دنیای مدرن است و هیچگاه در دوره مبیّنان شریعت مطرح نبوده اند تا مورد پرسش بوده باشند و طبعاً بیانی از معصوم در خصوص آن به ما نرسیده لذا در دایره « ما لا نص فیه» طبقه بندی میشوند. اما اینکه مقاصد الشریعه کدامند؟ و راه وصول به آنها چیست؟...(ادامه دارد...) 🔺برشی از تقریرات درس آزاد حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری. ۹۹/۱۱/۱۴ http://eitaa.com/Heydari_org