فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸حکمتی از #امام_هادی ع
📹در بیان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری.
⏳مدت: ۴ دقیقه
📝محورها:
_کسی که کرامت نفس داشت آن را به خفت گناه آلوده نمیکند.
_خواری نفس، زمینه بروز شرهاست.
_چه کسانی تکبر، عجب و ویژه خواهی دارند
📺 پخش از شبکه خوزستان: ۲۶بهمن ۹۹ در ویژه برنامه " حدیث آسمانی "
http://eitaa.com/Heydari_org
🔹امروز مصاحبه دقیق و متفاوت دوست عزیز، مولف فاضل، محقق مدقق، حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ امرالله شجاعی راد درباره 《یاران و راویان خوزستانی امام هادی ع》 را در ایکنا خواندم و تلفنی از جد و جهد او در معرفی علمای خوزستان تشکر کردم صدر عن اهله و وقع فی محله.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
پی نوشت:
📒از دفتر یادداشتهای روزانه استاد رضا حیدری؛ مورخ ۹۹/۱۱/۲۷
🔹برای مطالعه مصاحبه مزبور، از لینک زیر وارد شوید:
https://khouzestan.iqna.ir/fa/news/3954075
🔹امرالله #شجاعی_راد، متولد سال ۱۳۴۳ش در میانکوه شهرستان امیدیه از توابع استان خوزستان است. پس از اخذ دیپلم وارد حوزه علمیه امیدیه شد و در همان سال اول به قم هجرت کرده و دروس سطح را نزد اساتید مطرح به پایان رساند و در درس خارج فقه و اصول مراجع تقلید حضور یافت. فعالیت موثر در موسسه هایی مانند امام خمینی، مجمع الفکر الاسلامی و انساب نبوی و... از سوابق علمی پژوهشی اوست چنانکه ارائه مقالات متعدد در کنگره های ملی و بین المللی از دیگر افتخار آفرینی های اوست.
پژوهشهای او در قالب مقالات و کتب مستقل یا مقدمه نویسی بر کتب و تصحیح کتب بوده است که: بیش از ۳۰کتاب چاپ شده و نشده، ۱۵مقاله چاپ شده در مجلات، بیش از ۸۰ مقاله و پژوهش چاپ نشده و...در حوزه کتابشناسی، تراجم نگاری، آثار و مفاخرخوزستان، انساب و...از جمله آن است.
📌کانال استاد شیخ رضا حیدری
http://eitaa.com/Heydari_org
🔸اخبار«مَن بَلغ» و خبر لیلة الرغائب
🎙اگر کسی اخبار «مَن بَلغ» را مفید حجیت دانست و گفت؛ اخبار « #من_بلغ» جعل حجیت میکنند برای خبر ضعیفی که مؤدای آن، استحباب یا ثواب فلان عمل باشد... آنگاه شاید بتواند فتوا به استحبابِ شرعی عمل بدهد. اینکه میگوییم « شاید » به این دلیل است که ما معتقدیم باید اطلاق این حجیت، ثابت شود یعنی معلوم شود که آیا این جعلِ حجیت، مطلق است یا صرفا در مواردی جعلِ حجیت شده است که سند متصل صحیح نباشد ( به شکل سالبه محصله). اگر اطلاق ثابت نشود مواردی که سند مرسل مخدوش باشد( به شکل موجبه معدوله) اساسا موضوعِ این جعلِ حجیت نیست. توضیح اینکه : یک وقت میگوییم سندِ متصل صحیح نداریم یا به هر دلیل وثاقت احراز نشد و یک وقت میگوییم سندی داریم که مخدوش است و ادعای جعل شده درباره آن، نه اینکه فقط وثاقت احراز نشده باشد.
به عنوان مثال به نظر میرسد خبر واحدی که درباره اعمال #لیلة_الرغائب رسیده است از نوع دوم باشد لذا مشمول اخبار «من بلغ» نمیشود حتی بر مبنای کسانی که قائل به حجیتِ خبرِ ضعیف در باب سنن هستند مگر اینکه خبر لیلة الرغائب را از نوع اول بدانند یا اطلاق را اثبات کنند که البته ما مبنای جعل حجیت را نپذیرفتیم لذا از بحث اطلاق گیری بی نیازیم.
اگر کسی اخبار «من بلغ» را مفیدِ ترتبِ ثواب دانست نه حجیت، و گفت؛ مفاد اخبار «من بلغ» این است که خدا به انجام دهنده ى عمل که به قصدِ درکِ ثواب، عمل را انجام میدهد «التماس ذلک الثواب» پاداش میدهد (پاداش تفضلی میدهد نه استحقاقی) هرچند آن روایتی که مؤدای آن، ثواب بود به خطا رفته باشد... آنگاه میتواند فتوا دهد به ترتبِ ثوابِ عملِ ذکر شده در آن روایت ضعیف. بدون اینکه فتوا به استحباب شرعی دهد لذا تصریح میکنند به اینکه مکلف آن عمل را «به قصد رجاء» و اميدِ دریافتِ ثواب انجام دهد نه به قصدِ ورودِ شرعی و استحباب. با این تصریح تلاش میکنند تا از بدعت گذاری، دور شوند چون بدعت به «إدخال ما لیس فی الدین فی الدین» معنی شده است یا ««إدخال مالم یُعلَم أنّه من الدین فی الدین ».
حالا بیاییم سراغ تطبیق این مبنا بر خبر ضعیف رسیده درباره لیلة الرغائب.
به نظر میرسد عمل به خبر واحدی که درباره لیله الرغائب رسیده است با اخبار «من بلغ» درست نمیشود حتی بر مبنای ترتب ثواب که ما آن را پذیرفته ایم.
توضیح اینکه: مواردی که علم یا ظن غالب به مخدوش بودنِ سند باشد( به شکل موجبه معدوله) قصد رجاء، متمشی نمیشود و این یک امر تکوینی است و با دستور شرعی محقق نمیشود. چگونه «التماس ذلک الثواب» محقق میشود؟ وقتی مکلفِ مجتهد میداند «ذلک الثواب » مخدوش است و برخی آن را غیر قابل اعتماد و یا مجعول و موضوع دانسته اند آیا قصد رجاء پا میگیرد؟ بالوجدان پا نمیگیرد اگر نگوییم خوفِ «إدخال مالیس فی الدین» یا دست «کم مالم یعلم انه من الدین» در نفسِ مجتهد بوجود می آید. بله مکلفی که بیخبر است از این دقائق، قصدش متمشی میشود اما سخن در این است که مجتهد چطور میتواند قصد رجاء را فتوا دهد در حالیکه باید خود را نازل منزله مکلف کند. البته اگر مجتهد از کسانی باشد که در نفسش، جعل و وضعِ خبر لیلة الرغائب بوجود نیامده باشد یعنی آن را مجعول و موضوع نداند بلکه صرفا آن را خبری ضعیف و مرسل از سید بن طاوس و دیگر بزرگان بداند او از این ناحیه مشکلی ندارد برای فتوادادن به ترتب ثواب زيرا ضعف را فقط از ناحيه ارسال ميبیند نه جعل.
🔺برگرفته از درس آزاد قواعد الفقهیه حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری. ۹۹/۱۱/۲۸.
http://eitaa.com/Heydari_org
🔹اختلافات اخباری ها با اصولی ها9⃣
📚...در پایان این گفتار [بحث حجیت آیات قرآن] شاید بتوان در ضمن یک تقسیم بندی دیگر، نظرات را اینگونه دسته بندی کرد:
۱-عدم حجیت آیات مطلقا (اعم از ظواهر و نصوص) مگر اینکه روایتی در زمینه آیه رسیده باشد.
۲-تفصیل بین ظواهر و نصوص که نصوص، معتبرند و ظواهر معتبر نیستند مگر اینکه روایتی در مورد آن رسیده باشد.
۳- حجیت آیات مطلقا (اعم از ظواهر و نصوص) هرچند روایتی در زمینه آیه نرسیده باشد.
نظریه اول و دوم نظریه اخباریین است و نظریه سوم نظریه اصولیین و علامه جزائری و علامه محمدباقرمجلسی و فیض کاشانی است.
📚برشی از صفحه ۱۰۸کتاب تقریر و تحقیق اثر رضا حیدری، نشر باقیات، قم،۱۳۹۲.
http://eitaa.com/Heydari_org
🔴به مناسبت ۱۳رجب سالروز ولادت امام علی ع، مطلبی که در ماه ذی الحجه به مناسبت عید غدیر منتشر شده بود و مورد استقبال واقع شده بود را بازنشر می دهیم:⬇️
هدایت شده از رضا حیدری
1_422399121.mp3
12.29M
#نشید
🎧بشنوید
#الحق_المبین در وصف امیرالمومنین ع و غدیر خم
🎙کارتبلیغی اثرگذار از دو روحانی مبلغ آبادانی که #شور_و_شعور، معرفت و محبت هر دو را یکجا به مخاطب هدیه می دهد و برای ترویج #غدیر قابل انتشار است .
💠شاعر آئینی: حجت الاسلام سید عبدالامیر موسوی (مشعشعی)
💠قاری و ملحن : حجت الاسلام شیخ حسین خزاعی(خزائی زاده)
🔹در این نشید، ولایت امام علی ع معرفی می شود و به برخی شبهات اعتقادی پاسخ داده می شود و شان نزول سوره معارج، هنرمندانه بیان می شود.
🔹تاکنون بیش از ۲۰ اثر هنری در تبلیغ مکتب اهل بیت ع بدون حمایت ارگانهای تبلیغی فرهنگی از #خزاعی تولید شده و برای پخش در اختیار شبکه های تلویزیونی و رادیویی (شبکه قرآن سیما، مرکز آبادان و... )و فضای مجازی قرار داده شده و منشا برکات بسیار بوده است.
🔸حجت الاسلام و المسلمین شیخ رضا حیدری دوم مردادماه ۹۹، تلفنی از تلاش ایشان تقدیر کرد و آن را نمونه ای از کارجهادی و آتش به اختیار روحانیون افتخارآفرین خوزستان خواند.
🎧توصیه می شود با هندزفری شنیده شود.
📌متن نشید و ترجمه فارسی آن را در ادامه ببینید:
http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
🖇پیوست #نشید
#الحق_المبین
سرودی در وصف ولایت امیرالمومنین ع
📌متن و ترجمه:
أُنزل الوحيُ بخمٍ من علي
وحي از سوی (خداوند)بلندمرتبه نازل شد
يا رسول الحق بلغ ما يلي
ای پیامبر حق ابلاغ کن این مطلب را
ليس من بعدك للناس ولي
وأمامٌ للورى غيرُ علي
بعد از تو برای مردم سرپرستی
وامامی بر خلق جز علی نیست
علي. يا أمير المؤمنين
علي يا أمير المؤمنين
................................
أُنزلت بلغ و جاءت في علي في الغدير
آیهی یاایها الرسول بلغ در غدیر درحق علی نازل شد
بركةِ الماء فصارت خيرَ عِيدٍ للأمير
چشمه آبی که بعدها نماد بزرگترین عید برای امیر المومنین شد
قد جرت في كل واد فارتوى كل ضمير
چشمه(یولایت)در همه جا جاری شدوجانها را سیراب کرد
واستقى منها غني الناس عذبا والفقير
همه از دارا و ندار از آب گوارایش نوشیدند
ما جرت عين كخم في المعين
عذبها يشفي قلوب الشاربين
گوارا تر از غدیر خم در میان چشمهها نبود
آبی که دل هر شاربی را شفا میداد
لم يُذق في الشهد احلى للولى
في مدى الاعصارمن حب علي
در میان شهدها در کام ولایت مدار خوشتر
نبود از شربت عشق علی (ع) در همهی دورانها
علي يا أمير المؤمنين
علي يا أمير المؤمنين
..............................
قام في الناس ونادى بعد رب العالمين
پیامبر در میان مردم فریاد برآورد: که بعداز پروردگار عالمیان
من هو الاولى فقالوا انت في دنيا ودين
چه کسی به اطاعت سزاوار تر است گفتند شما(ای پیامبر) در مسائل دین و دنیا
من انا مولاه هذا حيدر قال الأمين
فرمود :امین (حق)هر کس که من مولای اویم این (علی )حیدر
صار مولاه فنادوه أميرَ المؤمنين
مولای او شد پس اورا امیر المؤمنین بخوانید
فسر المولى بأولى احمد
آية الأحزاب فيها شاهد
احمد (ص) مولا را به اولی وسزاوارتر تفسیر کرد
که آیه (۶) احزاب در این مقام سخن گفته است
واعتلت كف لطاها المرسل
رافعا كفا لمولانا علي
پس دست طاهای رسول بلند شد
ودست مولا علی(ع) را بالا برد
علي. يا أمير المؤمنين
علي يا أمير المؤمنين
................................
أُكمل الدين بتنصيب علي المرتضى
دین با تعیین علی مرتضی(ع) به امامت ، کامل گشت
تمت النعمة والبيع بخم فُرضا
نعمت به تمام و کمال رسید وبیعت بر همه واجب شد
عيّن الله لدين الحق شرطا وارتضى
خداوند برای دین حق، شرطی نهاده است و رضایت نمود
صيغة الاسلام بالمولى علي وانقضى
که اسم اسلام با ولایت علی(ع) لایق این دین است
ما ارتضى الاسلام إلا عندما
عين الهادي عليا حاكما
و این حکم مقرر شد
پس اسلام را نپذیرفت مگر هنگامی که
(محمد)هادی (ص) علی(ع) را حاکم منصوب کرد
ما لطاها من مقام فاضل
ما عدى الوحي جدير في علي
برای طاها مقام و منزلتی نیست
مگر آنکه علی همچون او حایز آن است ،به جز نبوت
علي. يا أمير المؤمنين
علي يا أمير المؤمنين
...................
سائل قد جاء يدعو منكرَ الحقِ المبين
در آن روز از میان جمع کسی آمد معترضانه دعا میکرد و منکر حق آشکار بود
يسأل الله عذابا واقعا للكافرين
از خداطلب عذابی حتمی میکرد که کافران را سزاست
ما مضى حتى أتاه الله بالرد المهين
هنوز از آنجا دور نشده بود که جواب خوار کنندهی الهی به سویش آمد
عن عذاب الله لا يغني دفاع الدافعين
هیچ دفاع کنندهای توان دفع عذاب الهی را ندارد
جاءه من فوقه ذاك الحجر
قد رماه الله فورا اذ كفر
از آسمان آن سنگ بر سرش فرود آمد
بخاطر کفرش خداوند اورا مورد هدف آن قرار داد
سورة قد انزلت في السائل
انبرى الله دفاعا عن علي
در حق این حادثه ومعجزه سورهای نازل شد(معارج)
خداوند به دفاع از ولایت علی چنین به میدان آمد
علي. يا أمير المؤمنين
علي يا أمير المؤمنين
شاعر و مترجم:سید عبدالامیر موسوی (مشعشعی)
http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
🔹نامگذاری به نام علی در فرهنگ بختیاری
🎙روایتی دیدم در ذیل ماده سما (نامگذاری) در کتبی مانند سفینه البحار که مردی به امام صادق ع گفت: ما فرزندانمان را با نام شما و پدران تان اسم می گذاریم آیا این کار ما سودی دارد ؟ حضرت فرمودند: آری به خدا قسم، و مگر دین چیزی غیر از دوستی و محبت است؟... اهمیت #نامگذاری_فرزندان به نام اهل بیت ع، از دیدگاه آنان چنین برجسته است....امام حسین ع نام فرزندان خود را علی نهاد؛ علی اکبر، علی اوسط، علی اصغر. و منقول است از ایشان که اگر فرزندان دیگری داشتم نام آنها را علی می گذاشتم...و این شاید رغما لبنی امیه است . در مقابل بنی امیه ای که تمام تلاش شان بر این بود که جریان رسالت را از موضع اصلی اش یعنی اهل بیت منحرف کنند؛کارهایی مانند ترویج سب علی، شایع سازی بر ضد علی، سانسور #غدیر،...برای این بود که علی را از سر راه خود بردارند و اقدام فرهنگی امام حسین در تقابل با آن دشمنی ها بود... سنت نامگذاری فرزندان به نام علی در خود اهل بیت به شکل پررنگ وجود دارد لذا سه امام پس از امیرالمومنین همنام او هستند... در میان شیعیان آنها هم این سنت حسنه ادامه یافته است... اما کثرت و عمق توجه و توسل بختیاری ها به نام علی ع در جهان تشیع بی سابقه است نمی گویم کم سابقه است... بیشترین ترکیبات لطیف و زیبای اسمی با استفاده از دو رکن طبیعت محوری و ولایت مداری در میان بختیاری ها و لرهاست...
📚اقتباس از مصاحبه استاد حجت الاسلام رضا حیدری در سال ۱۳۸۷ درباره ولایت اهل بیت ع در فرهنگ بختیاری.
رک : برچ شمشیر علی ع، نشر سروش هدایت، چاپ سوم، سال ۱۳۹۳، صفحه ۹۷تا۱۰۱
http://eitaa.com/Heydari_org
🔹امروز سه فهرست به قلم مولف فاضل، پژوهشگر کوشا، آقای دکتر عبدالحسین طالعی درباره روایت 《 کعبه محل ولادت امام علی ع》 را خواندم. فهرست اول ایشان مستفاد از کتاب جامع "ولید الکعبه" اثر استاد سید محمدرضا حسینی جلالی است و شامل راویان خبر ولادت و آثار (مطبوع مخطوط غیر موجود) کهن در این موضوع است. فهرست دوم استدراکات استاد طالعی از منابع مکتوب( کتاب و مقاله، چاپی و مخطوط) است. و سومی استدراکات ایشان از منابع الکترونیک و اینترنتی است. فردا تلفنی از ایشان برای معرفی میراث شیعه تقدیر میکنم و برای تهیه کتاب #ولید_الکعبه اقدام خواهم کرد.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
پی نوشت:
📒از دفتر یادداشتهای روزانه استاد رضا حیدری؛ مورخ ۹۹/۱۲/۰۷
🔹برای مطالعه فهرست اول، از لینک زیر وارد شوید:
📎http://alinameh.com/entry236
🔸فهرست دوم شامل مقالات و کتب چاپی و خطی👇
📎http://alinameh.com/entry237
🔸فهرست سوم: مقالات، یادداشتها در منابع اینترنتی👇
📎http://alinameh.com/entry238
📌آقای دکتر #عبدالحسین_طالعی، متولد ۱۳۴۰ در شهرستان دزفول، تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد رشته کتابداری ( علم اطلاعات و دانش شناسی ) و دکتری علوم قرآن و حدیث پیگیری کرد. عضویت هیئت علمی و تدریس در دانشگاه قم، عضویت هیئت مؤسس و هیئت مدیره انجمن کتابداری و اطلاعرسانی ایران شاخه استان قم و ویراستاری فصلنامه سفینه از جمله فعالیتهای وی است. او سردبیری نشریاتی مانند کتاب شیعه، بساتین، صحیفه اهل بیت و مدیر مسئولی برخی نشریات مانند خبرونظر را در کارنامه خود دارد. نام او بر بیش از صد عنوان کتاب و مقاله بعنوان مولف، مصحح، محقق، مترجم، ویراستار، دیده میشود و بیشتر آن در نورمگز قابل جستجوست.
📌کانال استاد شیخ رضا حیدری
http://eitaa.com/Heydari_org
🎙یک جمله معروفی هست که حتما در محاورات شنیده اید: "تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل" این ضرب المثل در اصل، مصراع دوم این بیت عمان سامانی است:
من از مفصل این نکته مجملی گفتم/ تو خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل.
حالا بینید این شاعر وقتی میخواهد حضرت #زینب را بصورت مجمل تصویرگری کند چه میگوید، اینطور سروده است:
زن مگـو مرد آفرین روزگـار
زن مگو بنت الجلال اخت الوقار
زن مگو خاک درش نقش جبـین
زن مگو دست خدا در آسـتـین
حقا که باید حدیث مفصل بخوانیم از این مجمل؛ زینب را محور حماسه میداند، ظرفیتهای بزرگ روحی او را بیان میکند، او را دست خدا معرفی میکند، او را مربی مردان مرد، مایه توسل اهل راز و نیاز نشان میدهد که عرفان و حماسه را بهم آمیخته...شاعر، جنسیت را کنار زده و نشان داده که در مسیر کمال، آنچه مهم است انسانیت است. این زن را از مردان روزگار، مردتر میداند.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
پی نوشت:
🔸بخشی از سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین رضا حیدری. محرم سال ۱۳۹۶ش.
🔸 میرزا نورﷲ بن میرزا عبدﷲ بن عبدالوهاب، ملقب به «تاج الشعراء» و متخلص به «عمان» از شعرای پرآوازهٔ آیینی در نیمهٔ دوم سدهٔ ۱۳ و اوایل سدهٔ ۱۴ هجری است که به سال ۱۲۵۸ قمری در سامان به دنیا آمد و به سال ۱۳۲۲قمری در سن ۶۴ سالگی در زادگاهش درگذشت.
او صاحب دیوانهایی از جمله مثنوی «گنجینه الاسرار» با موضوع حماسه و عرفان کربلا است و شهرتش به سبب همین مثنوی است.
http://eitaa.com/Heydari_org
رضا حیدری
🔴 کرونا و سوره مدثر!!! 🎧بشنوید
🔸در روزهای ابتدایی شیوع بیماری کرونا متنی در فضای مجازی دست بدست شد که مدعی بود شیوع ویروس کرونا با دقت زیاد در آیات سوره مدثر پیشگویی شده بود.
استاد حیدری در همان روزهای ابتدایی در یک فایل صوتی ۱۷ دقیقه ای به تفصیل نشان دادند که آن متن ساختگی و تفسیر به رای است و نسبت دادن آن پیشگویی بی اساس است.
با توجه به اینکه متاسفانه آن متن ساختگی، همچنان در فضای مجازی در حال بازنشر است لذا مجددا فایل صوتی استاد را ارائه میکنیم.
🔴تاریخ اولین انتشار در کانال مسجد امام حسین ع اهواز ۱۰فروردین ۹۹.
🎧فایل صوتی در ادامه... 👇👇👇
سوره مدثر . شیخ رضا حیدری.m4a
16.4M
💠 کرونا و سوره مدثر!!!
🔉سخنرانی مجازی
⏳مدت : ۱۷ دقیقه
موضوع : بررسی و نقد متنی که یک #پیشگویی درباره ویروس #کرونا را در قالب تفسیر جعلی به آیات #سوره_مدثر نسبت داده است.
محورها :
۱-بیان ابعاد اعجاز قرآن از جمله خبردادن از امور غیبی و آینده.
۲ - بایسته های تفسیر قرآن.
۳ - نشان دادن تفسیر به رای بودن متن با بررسی دقیق موارد استناد نویسنده متن به آیات سوره مدثر.
۴ - لزوم بهره گیری از قرآن بعنوان عبرت و آیت و پرهیز از تطبیق غیر علمی ظهورات آیات و روایات بر حوادث.
🔻تاریخ اولین انتشار در کانال مسجد امام حسین ع اهواز در پاسخ به پرسش نمازگزاران: ۱۰فروردین ۹۹.
🔻 اولین انتشار در کانال رضا حیدری در ۲۳ فروردین ۹۹ بوده است و با ثبت نزدیک به ۲۰ هزار بازدید تا مهرماه ۹۹ پشتیبانی آن از سوی ایتا به دلیل فنی ادامه پیدا نکرد و متوقف شد.
📌تاریخ دومین انتشار در کانال رضا حیدری: ۹۹/۱۲/۱۳
📢کانال حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری
http://eitaa.com/Heydari_org
🔹اختلافات اخباری ها با اصولی ها🔟
📚...در شبهات مصداقیه (خواه وجوبیه یا تحریمیه) اخباریین و اصولیین اتفاق نظر دارند که بعد از فحص و تفتیش، احتیاط لازم نیست و برائت را جاری می کنند همچنین در شبهات حکمیه که بصورت شبهه وجوبیه هستند باز به اتفاق، احتیاط لازم نیست ولی اگر شبهه تحریمیه حکمیه باشد و منشا شبهه و شک، فقدان نص باشد، در این صورت است که بین اصولیین و اخباریین نزاع واقع شده است و مثال مشهور آن 《شرب التتن》 است...مشهور فقها و اصولیین قائل به عدم وجوب احتیاط هستند و می گویند بعد از فحص می توان قائل به برائت شد و به اخباریین نسبت داده شده که آنها قائل به توقف و احتیاط شده اند...
📚برشی از صفحه ۱۰۹ و ۱۱۰ کتاب تقریر و تحقیق اثر رضا حیدری، نشر باقیات، قم،۱۳۹۲.
http://eitaa.com/Heydari_org
📚إنّ من أبرز ميّزات المجتمع البشري الذي تمتّع بالحياة و الفاعلية لاسيّما المجتمع الإسلامي الذي يستهدف الكمال و السعادة، القيام بتخليد ذكرى شخصياته و أعلامه و أوتاده في العلم والملكات الأخلاقية و الإحتفال بذكريّاتهم بإقامة المؤتمرات العظيمة الفخمة و الإهتمام بنشر آثارهم بأساليب مختلفة بتعاليق و تحقيقات متعددة حتى يحثّوا الجيل الصاعد على السير في طريقتهم المستقيمة و الإنتهاج لمناهجهم القويمة...
📚برشی از کتاب 《ألخمول الإختياري في شخصية العلامة البختياري》، اثر رضا حیدری، نشر تمتی، تهران،۱۳۹۴.
http://eitaa.com/Heydari_org
عید مبعث. ۱۳۹۹. مجازی مسجد.amr
1.09M
🎧بشنوی
🔻موضوع: عید مبعث
⏳مدت: ۱۱ دقیقه
محورها:
۱-پیشینه عبادت پیامبر در غار حراء
۲-گزارشی از نزول جبرئیل و نزول اولین آیات وحی
۳- کلام امام علی ع درباره مبعث
۴_مبعث آغاز راهی است که غدیر، کمال آن است.
۵- بزرگی و اهمیت تلاشهای پیامبر اسلام در ۲۳سال دعوت
📌صد و پانزدهمین سخنرانی مجازی استاد حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری برای نمازگزاران مسجد امام حسین ع اهواز در ۹۹/۱۲/۲۰
http://eitaa.com/Heydari_org
📚... فمن هؤلاء العلماء والمفاخر الذي كان يعيش في القرن الحادي عشر والثاني عشر هو المحدّث الفقيه، المفسّر الاديب، الفاضل العلامة، المولى الشيخ يعقوب بن ابرهيم البختياري الحويزي من تلامذة العلامة المحدث الكبير السيد نعمة الله الجزائري التستري رحمه الله. فقمنا بالفحص والتفتيش عن كتبه و مصنفاته الموجوده بخطه الشريف و لم تطبع إلى الآن ثم تحقيقها والتعليق عليها كي نهيّئها ونجهّز ها للطباعة والنشر تعظيماً لهذا العالم الفقيه المحدّث و انطلاقا من الإعتزاز بها.
فهذا الكتاب مقدمة وجيزة حول مصنفاته وآثاره وشخصيّته وكنا قد عزمنا سلفاً أن نؤخّر كتابتنا هذه إلى بعد الفراغ والإنتهاء من تنظيم آثاره وتصحيحها حتى تكون أتمّ وأكمل بيدَ أنّا واجهنا ٱموراً تقتضي تقديم ما أردنا تأخيره وتعجيل ما أردنا تأجيله
📚برشی از کتاب《ألخمول الإختياري في شخصية العلامة البختياري 》، اثر رضا حیدری، نشر تمتی، تهران،۱۳۹۴.
http://eitaa.com/Heydari_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دین_داری، یعنی کاربست دین در زندگی
مدت: کمتر از ۵ دقیقه 📺 پخش از شبکه خوزستان، برنامه " حدیث آسمانی "
محورها :
۱- امت قرآن باید معارف آن را بداند و به آن عمل کند.
۲- قرآن فقط برای سفره عقد و فهرست مهریه و جهیزیه و اسباب کشی به خانه نو نیست.
۳- محبت به اهل بیت باید در زندگی ما نمود عینی پیدا کند.
۴-روح حاکم بر دین، گوهر و جوهر دین در طی قرنها ثابت است.
http://eitaa.com/Heydari_org
نوروز ۱۴۰۰سخنرانی مجازی استاد حیدری.amr
721.7K
🎧بشنوی
🔻موضوع: نوروز و سال نو
⏳مدت: ۷ دقیقه
محورها:
۱-تبریک سال نو
۲-بیان برخی آداب و سنن نیکو در نوروز
۳- توصیه به رعایت شیوه نامه های بهداشتی
۴-از حرکت زمین، درس هجرت بگیریم
۵-این بهار نو ز بعد برگ ریز، هست برهان بر وجود رستخیز
۶-تفال به دیوان حافظ، برای زنده کردن امید در دلهاست نه پیشگویی آینده
📌صد و هجدهمین سخنرانی مجازی استاد حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری برای نمازگزاران مسجد امام حسین ع اهواز در ۹۹/۱۲/۲۹
http://eitaa.com/Heydari_org
🔴شانه جوان زیر بار مسئولیت انقلاب
🎙مخاطب این بیانیه چه کسی است؟ این موضوع مهمی است. آیا مخاطب آن مسئولین اند؟ قوه تقنین است؟ قوه قضاست؟ قوه اجراست؟ نیروهای مسلح اند؟ شخصیت های دانشگاهی اند؟ شخصیت های حوزوی و علما هستند؟ سرمایه گذارها هستند؟ ... مخاطب بیانیه آحاد مردم اند عموما از هر قشری _چون در انقلاب از هر قشری حضور دارد_ و خصوصا بار اصلی در بخش دوم بیانیه که رو به فرداست بر دوش جوانان است. پاراگراف اول آن با جوانان شروع میشود و با "سلام بر جوانان "تمام میشود... این خیلی امیدآفرین است. نشاط آفرین است... پیداست آنکه باید شانه را زیر بار مسئولیت بدهد و به میدان بیاید جوانان اند...
📌بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری؛ تبیین نقش #جوان_انقلابی در بیانیه گام دوم انقلاب، مسجد امام حسین ع اهواز ۹۹/۱۱/۲۰
#روز_جوان
http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 خبر خوب قرآن برای اهل ایمان و عمل صالح؛ بر جهان، حاکم خواهید شد
🔸 درسهایی از آیه ۵۵ سوره نور در بیان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری.
مدت: ۸ دقیقه
محورها:
-بیش از هفتاد آیه بر #مهدویت تطبیق شده است
-منتظر واقعی، اهل عمل صالح است و صالحان بر جهان حاکم خواهند شد
-دینی که خدا برای صالحان پسندیده است قانون مستقر خواهد شد
-در دوران حکومت ولی عصر امنیت پایدار بوجود می آید چون...
-هدف نهایی رسیدن بشر به عبودیت و دوری ازشرک است
📺 پخش از شبکه خوزستان: ۲۱ آذر ۹۹ دربرنامه " حدیث آسمانی "
http://eitaa.com/Heydari_org
🔹اختلافات اخباری ها با اصولی ها1⃣1⃣
📚...در همان کتاب منبع الحیاة علاوه بر ذکر استدلالهای اصولیین [مراد استدلالهای اصولیین بر برائت و عدم وجوب احتیاط در شبهات حکمیه تحریمیه که منشا شبهه، فقدان نص باشد است ] و دفاع از ایشان، به ذکر استدلالهای اخباریین نیز می پردازد و پاسخهایی به اخبارین میدهد از جمله اینکه: ما مکلف به واقع و نفس الأمر نیستیم زیرا در این صورت مستلزم حرج بلکه تکلیف ما لا یطاق است... و نیز روایاتی را که اخباریین برای اثبات احتیاط و توقف به آن استناد کرده اند توجیه كرده و برای آن روایات، وجه الجمع هایی ذکر می کند از جمله:
الف: حمل بر اعصار ائمه که باید حکم را تنها از امام معصوم گرفت.
ب: حمل بر اینکه مقصود رد بر اهل رأی و اجتهاد از عامه است که در موارد عدم النص بر اساس قیاساتِ وهمیه و ادلهِ عقلیه، حکم صادر میکردند.
ج: حمل روایات بر جایی که حکم را اجمالاً می دانیم اما تفصیل آن را نمیدانیم و اگر بعد از سؤال و فحص نیز معلوم نشد باید توقف کرد.
د: حمل این روایات بر جایی که اجرای اصل، ممکن نباشد.
📚 برشی از صفحه ۱۱۶ و ۱۱۷ کتاب تقریر و تحقیق اثر رضا حیدری، نشر باقیات، قم،۱۳۹۲.
http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
روزه و کرونا.m4a
26.51M
🎧فایل صوتی 👆👆👆
#ازسلسله مباحث پژوهشی استاد حیدری در موضوعات روز.
مدت : ۲۷ دقیقه
موضوع : بررسی اقتضای قواعد فقهی و صناعت علمی اصولی در وجوب یا عدم وجوب روزه برمکلفین در شرایط فراگیری بیماری کرونا .
محورها :
۱-بیان دو تقریر برای خروج بیماران و کسانی که احتمال بیمارشدن میدهند، از وجوب روزه بر مکلفین (اهم و مهم - عام و خاص).
۲ - بیان ملاک بودن خود مکلف در تشخیص ضرر احتمالی و کفایت خوف و ظن به ضرر احتمالی عقلایی و عدم لزوم حصول قطع و اطمینان .
۳ -انحصار نقش فقیه درتشخیص ضرر به تحدیدموضوع و تبیین مفهوم موضوع.
۴ -عدم موضوعیت داشتن قول پزشک متخصص در تشخیص ضرر بنا بر تمسک به حجیت قول اهل خبره.
۵- عدم اعتبار قول پزشک متخصص در تشخیص ضرر بنا بر تمسک به حجیت بینه در موضوعات.
۵ - لزوم اتخاذ تدابیر برای کاهش احتمال عقلایی ضرر مگر در جایی که مستلزم عسر و حرج شود.
۶ -تحلیل موضوع شناسانه بحث :
الف؛ بررسی موارد گفته شده برای ضرر احتمالی کرونایی ناشی از روزه( احتمال ابتلا از راه حلق به سبب خشکی ته گلو ، احتمال ابتلا به سبب ضعف سیستم ایمنی بدن ).
ب؛ بیان موارد گفته شده در تاثیرات روزه داری در کاهش فراگیری و نیز ابتلا به کرونا ( کاهش ترددها ، تقویت ایمنی بدن با افزایش اعتماد به نفس).
۷ -بیان تذکرات و نکات بحث پیشین (تفاوت فرد سالم و غیر سالم در بحث حاضر، تفاوت روزه داری اسلامی و غیر آن ، عدم جواز روزه خواری ، اهتمام بر اغتنام فرصت رمضان بویژه بیماران ).
۸ -نتایج کاربردی بحث در تبلیغ
۹ - تکالیف پژوهشی اعضای گروه.
🔴تاریخ ضبط: ۲۴فروردین ۹۹
کانال استاد شیخ رضاحیدری
http://eitaa.com/Heydari_org
رضا حیدری
🎧فایل صوتی 👆👆👆 #ازسلسله مباحث پژوهشی استاد حیدری در موضوعات روز. مدت : ۲۷ دقیقه موضوع : بررسی اقتضا
🔺فایل صوتی بالا، مربوط به یکسال پیش است و توسط ایتا پشتیبانی نمیشود لذا مجددا بارگذاری میشود👇
روزه و کرونا.m4a
26.51M
🎧فایل صوتی 👆
🔴روزه و کرونا
ازسلسله مباحث پژوهشی استاد حیدری در موضوعات روز.
⏳مدت : ۲۷ دقیقه
🔍موضوع : بررسی اقتضای قواعد فقهی و صناعت علمی اصولی در وجوب یا عدم وجوب روزه برمکلفین در شرایط فراگیری بیماری کرونا .
📝 محورها :
۱-بیان دو تقریر برای خروج بیماران و کسانی که احتمال بیمارشدن میدهند، از وجوب روزه بر مکلفین (اهم و مهم - عام و خاص).
۲ - بیان ملاک بودن خود مکلف در تشخیص ضرر احتمالی و کفایت خوف و ظن به ضرر احتمالی عقلایی و عدم لزوم حصول قطع و اطمینان .
۳ -انحصار نقش فقیه درتشخیص ضرر به تحدیدموضوع و تبیین مفهوم موضوع.
۴ -عدم موضوعیت داشتن قول پزشک متخصص در تشخیص ضرر بنا بر تمسک به حجیت قول اهل خبره.
۵- عدم اعتبار قول پزشک متخصص در تشخیص ضرر بنا بر تمسک به حجیت بینه در موضوعات.
۵ - لزوم اتخاذ تدابیر برای کاهش احتمال عقلایی ضرر مگر در جایی که مستلزم عسر و حرج شود.
۶ -تحلیل موضوع شناسانه بحث :
الف؛ بررسی موارد گفته شده برای ضرر احتمالی کرونایی ناشی از روزه( احتمال ابتلا از راه حلق به سبب خشکی ته گلو ، احتمال ابتلا به سبب ضعف سیستم ایمنی بدن ).
ب؛ بیان موارد گفته شده در تاثیرات روزه داری در کاهش فراگیری و نیز ابتلا به کرونا ( کاهش ترددها ، تقویت ایمنی بدن با افزایش اعتماد به نفس).
۷ -بیان تذکرات و نکات بحث پیشین (تفاوت فرد سالم و غیر سالم در بحث حاضر، تفاوت روزه داری اسلامی و غیر آن ، عدم جواز روزه خواری ، اهتمام بر اغتنام فرصت رمضان بویژه بیماران ).
۸ -نتایج کاربردی بحث در تبلیغ
۹ - تکالیف پژوهشی اعضای گروه.
🔴تاریخ ضبط درس: ۲۴فروردین ۱۳۹۹
بارگذاری مجدد: ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
🔸مکه شهر خدا، رمضان شهر الله
🎙...《و هو شهرٌ دُعيتم فيه إلى ضيافة الله و جُعلتم فيه من أهل كرامة الله...》رمضان ماهی است که شما به میهمانی خدا فراخوانده شده اید. شما در این ماه از اهل کرامت خدا قرار گرفته اید.
میهمانی خدا یعنی چه؟
ضيافة الله يعني چه؟
ما میهمان خدا هستیم یعنی چه؟
ضيوف الرحمان هستیم یعنی چه؟
آنها که مکه مشرف شده اند دیده اند وقتی وارد میشوید در جاهای مختلف نوشته شده است؛ اهلاً بضيوف الرحمن... مرحباً بضيوف الرحمن؛ خوش آمدید ای مهمانان خدای متعال.
ضیافت و مهمانی گاهی در مکان است مثل وقتی که ما به مکه می رویم و گاهی در زمان است مثل وقتی که ما وارد ماه مبارک رمضان می شویم. مکه شهر خداست؛ شهر به معنی فارسی آن... و رمضان شهر الله است؛ به معنی عربی آن.
زمان و مکان هردو مخلوق خدا هستند ایستگاه هایی هستند که خدای متعال در طول زندگی ما در عمود مکان در عمود زمان قرار داده است برای تطهیر ما برای اینکه از ما بخرد کالاهای ما را زیبا کند رفتارهای ما را. ما گاهی مکان مقدس داریم و گاهی زمان مقدس...
🔻بخشی از سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری: ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
http://eitaa.com/Heydari_org
🔹گاهی مکان، گاهی زمان مبارک است
🎙...ما انسانها گاهی به مکان مقدس وارد میشویم و گاهی به زمان مقدس وارد میشویم. مکان مقدس مانند این آیه که فرمود: «سُبحان الذي أسری بعبده ليلاً من المسجد الحرام إلى المسجد الأقصى الذي باركنا حوله» اطراف مسجد الاقصی مبارک است. خدا میفرماید ما آنجا را با برکت قرار دادیم یا مانند این که فرمود:« فاخلَع نعليك إنّك بالواد المقدس طوى» کفش هایت را دربیار تو در سرزمین مقدس طُوی هستی.
یک وقت سرزمین مقدس است مکان مبارک است گاهی شب مبارک است زمان مبارک است «إنا أنزلناه في ليلة مباركة» گاهی یک آدم مبارک است «و جَعلني مباركاً أینما كنت»...
به هر حال، بعضی کارها با برکت اند، بعضی آدمها با برکت اند، بعضی زمان ها با برکت اند، بعضی مکان ها با برکت اند. این ها را باید قدر دانست. اینها فرصتهایی است در زندگی ما...
رسول خدا فرمود؛ شما به میهمانی خدا دعوت شده اید. خدا مهمان می پذیرد در این ایام...
🔸انفاسکم فیه تسبیح؛ در این ماه نفس کشیدن های شما تسبیح خداست، دم و بازدم شما سبحان الله گفتن محسوب میشه.
🔸نومُکم فیه عبادة؛ خوابیدن شما عبادت است.
مثالهایی را زده که امور قهری اند امور حتمی و خودبخودی اند، کارهایی اند که اگر فرد اختیارشان هم نکند آن کار میشود. نفس کشیدن و خواب و نیاز انسان به خواب یک امر قهری است.
🔸عملُکم فیه مقبول؛ کارهای شما در این ماه قبول و پذیرفته شده است.
🔸دعاءُکم فیه مستجاب؛ دعاهای شما مستجاب میشود.
این معنای میهمانی خداست....
#خطبه_شعبانیه
🔺بخشی از سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری: ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
http://eitaa.com/Heydari_org
🔸فقه استنطاقی ۱
🎙اخیرا گاهی در برخی جلسات علمی قم، اصطلاح 《فقه استنطاقی》 بکار میرود در مقابل فقه استظهاری و فقه استنباطی. به بیان دیگر آنها تفقه را در سه سطح صورت بندی میکنند: استظهار، استنباط، استنطاق. و این سه سطح را مترتّب بر یکدیگر میدانند نه در عرض.
مرادشان از #استظهار ؛ آن چیزی است که مدلول مطابقی یک آیه و روایت است یا آنچه مدلول مطابقی آیات و روایات است و گاهی سخاوتمندانه مدلول التزامی را هم داخل میکنند.
مرادشان از #استنباط ؛ بررسی ظهورات بدست آمده از مجموعه نصوص برای بدست آوردن مدلول نهایی است. یعنی آنچه از آیات و روایات استظهار شده است، در یک فرایندی منجر به قاعده سازی میشود و کلیات و اصول بدست می آید آنگاه وقتی فقیه با یک مصداق خارجی مواجه شد بررسی میکند که آیا این مصداق کدامیک از آن کلیات و اصولی است که سابقا آن را استظهار کرده تا حکمش را بدست آورد و این را همان« ردّ الفروع إلی الاُصول» میدانند.
به بیان دیگر در مرحله استنباط ، فقیه پس از بدست آوردن آن کلیات و اصول و قاعده سازی، مدالیل التزامی بیّن بالمعنی الأعم را هم از آیات و روایات بدست می آورد بخلاف مرحله استظهار که فقط مدالیل تطابقی و التزامی بیّن بالمعنی الأخص را شامل بود.
مرادشان از #استنطاق ؛ الفت میان ادله و بدست آوردن روابط حاکم بر مجموعه نصوص است. میگویند فقیه علاوه بر مباحثی که در استظهار و استنباط نیاز دارد باید به چگونگی تجمیع متون و نصوص برای تبیین حکم یک موضوع کلان که جوانب متعدد دارد هم بپردازد و پرسشهای مربوط به موضوعات جدید را پاسخ دهد موضوعاتی که در زمان ائمه هيچگاه مورد سوال و جواب نبوده اند.
از حیث تطور و روند شکل گیری میگویند؛ استظهار کار فقهای صدر اول بوده و گاهی بی مهابا میگویند اخباریها چنین بودند. استنباط کار اصولیها و مجتهدان دیروز تا امروز است و استنطاق کار اصولیها و مجتهدان از امروز به بعد است...(ادامه دارد)
🔺برشی از تقریرات درس آزاد #القواعد_الفقهیه حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری. ۹۹/۱۱/۱۴
http://eitaa.com/Heydari_org
🔹فقه استنطاقی ۲
🎙...از حیث تطور و روند شکل گیری میگویند؛ استظهار کار فقهای صدر اول بوده و گاهی بی مهابا میگویند اخباریها چنین بودند. استنباط کار اصولیها و مجتهدان دیروز تا امروز است و استنطاق کار اصولیها و مجتهدان از امروز به بعد است.
البته این نظریه پردازان معترفند که ما ابزاری برای آنچه آن را استنطاقِ شریعت مینامند نداریم یعنی #اصول_فقه ما برای مرحله استظهار و استنباط طراحی شده و لذا برخی نامش را #اصول_الاستنباط نهاده اند اما اصول فقهی که متکفّل استنطاق باشد نداریم. ما اصول فقهی نداریم که نصوص را به نطق بیاورد لذا باید آن را طراحی و ایجاد کنیم لذا از ضرورت تدوینِ دفترِ دومِ اصول فقه، سخن میگویند...اصول فقه موجود را با اذعان به فاخربودن و عظمت آن، تنها بیان کننده «وظیفه فهمنده ی نص» میدانند که به تعهدات شارع و مبیّنان معصوم نپرداخته است لذا دفتر دومی میخواهد با موضوع « وظيفه مبیّنان شریعت» دانستن تعهدات ائمه هدى كه مبيّنان شرع هستند ما را مسلط و مجهز میکند به نوعی اجتهاد کلی نگر.
در این میان، برخی منهجِ استنطاق را ماهیتاً متفاوت از استنباط میبینند ولی برخی، تفاوت را صرفا در پیچیدگیِ فرایند میدانند نه بیشتر، و معتقدند کافیست نصوص ادلّه مبین #مقاصدالشریعة را حلاجی کنیم و از دل آنها یک دستگاهی بسازیم که فهم ما را از آیات و روایات بروز رسانی کند و راه حل مسائل جدید و مستحدثه را بدست دهد.
به بیان دیگر، آنها به دنبال فقه استنطاقی اند یعنی فقهی روشمند. روشمند است یعنی برپایه روش اجتهادی استنطاق نصوص است. مرادشان از فقه، توضیح المسائل یا مجموعه فتاوای یک فقیه نیست بلکه مقصود، یک دانش مدلل احکام شرعی است. پس فقه استنطاقی یعنی؛ دانش استدلالی احکام شرعی بر پایه روش اجتهادی استنطاق نصوص.
آنچه باعث شده این نظریه پردازی شکل بگیرد نیازهای جدید است. نیازهای جدید برآمده از دنیای مدرن، مساله هایی ایجاد میکنند که هیچگاه در دوره مبیّنان شریعت مورد پرسش نبوده اند...(ادامه دارد)
🔺برشی از تقریرات درس آزاد #القواعد_الفقهیه حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری. ۹۹/۱۱/۱۴
http://eitaa.com/Heydari_org
💠فقه استنطاقی ۳
🎙...آنچه باعث شده این نظریه پردازی شکل بگیرد #نیازهای_جدید است. نیازهای جدید برآمده از دنیای مدرن، مسأله هایی ایجاد میکنند که هیچگاه در دوره مُبیّنان شریعت مورد پرسش نبوده اند و لذا یافتن جواب برای آنها کار میطلبد. فقه پویا و زنده باید بتواند پاسخ دهد و گرنه ایستا و فرسوده است.
به هرحال پدیده های جدید، واقعیت هستند. تغییر از اقتضائات دنیاست از زمانهای دور تا امروز. تغییرِ سریع و سرعتِ تغییر هر دو از لوازم دنیای جدید است. از سویی، آیات و روایات که سرمایه فقیه برای پاسخگویی به نیازها و سوالهاست، حقیقت اند و البته قدیمی اند. پس ما یک حقیقت با قدمت و سابقه داریم و یک واقعیت نو و بی سابقه. حالا نمیخواهم بحث مان به "بحث حقیقت و واقعیت" بغلتد. بهتر است بگویم؛ ما یک چیزِ با قدمت و با سابقه داریم و یک چیزِ جدید و بی سابقه. رابطه اینها چگونه است؟
آیا باید گفت که آنچه قدیمی است کهنه و مندرس و فرسوده است و لذا تسلیم اقتضائاتِ جدیدِ #دنیای_مدرن شد؟ یا باید گفت آنچه که قدیمی است باید به همان شکل بماند چون #مقدس است لذا به تقابل با اقتضائاتِ جدید دنیای مدرن پرداخت؟ تعامل دینداران با دنیای مدرن باید چگونه باشد تقابل یا تسلیم؟ کدامیک عاقلانه است؟ هیچکدام. چون هر دو برخاسته از جاهلیت است جاهلیت در برابر عقلانیت، نه جهالت در برابر عِلمانیت...البته آن گروهِ جاهلِ مقدس نما که تقابل میکند با دنیای جدید، روزی رسوا و نادم میشود. آن دسته ی جاهلِ واداده به طمطراق دنیای جدید، که ستیزه میکند با دین و تا میتواند تقدس ستیزی میکند روزی به پوچی میرسد و سرش به سنگ میخورد...
آیا راه سومی هست؟ که مقتضای عقلانیت باشد؟ چگونه باید با حفظ قداست دین در دنیای جدید زیست؟ چگونه مسلمان میتواند هم با پیشرفت های زندگی، هم راه و هم آهنگ باشد، و هم متدین بماند؟...چطور میشود به نام دین، فراگیری علم در شؤون زندگی را نفی نکرد و به نام مدنیّت و عِلمانیت، دین را کنار نگذاشت؟ اینها سوالهایی است فرعی برای یک سوال اصلی که باید پاسخ داده شود و آن عبارتست از؛ « چیستی رابطه دین و مدرنیته». سوالهای فرعی تر هم وجود دارد که در میدانهای سیاسی؛ حکمرانی بر مردم، روابط بین الملل، و در میدانهای اقتصادی؛ پول، بانک، سرمایه، تورم، بورس... اینها، «هل من مبارز» میطلبد. پاسخی باید داد بدون #التقاط، بدون خیانت به ارزشهای بنیادین دین، بدون ایستادگی در برابر نوشدن زندگی...
ممکن است بگویید خب این چیزهایی که شما میگویید فراتر از فقه است. حوزه های پنداری و و رفتاری، جهان بینی و ایدئولوژی هر دو را شامل است. اینها به علم کلام، کلام جدید، فلسفه علم، تفسیر و علوم قرآن و علم حدیث ألیَق است تا فقه. عرض میکنم بله! از قضا ایده استنطاقِ نصوص از علوم قرآنی برخاسته و به علوم فقهی رسیده است.
کاربرد واژه «استنطاق» به معنی «درخواست سخن گفتن» در فقه بسیار معدود بوده است. ظاهرا تنها در دو باب قضاء و شهادات بکار رفته است آنهم به معنی؛ بازپرسی کردن از متهم و حرف کشیدن از او... (ادامه دارد)
🔺برشی از تقریرات درس آزاد #القواعد_الفقهیه حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری. ۹۹/۱۱/۱۴
http://eitaa.com/Heydari_org
🔹امروز، موفقیت و افتخارآفرینی مدرسه علمیه امام جعفر صادق( علیه افضل الصلاه و السلام) درکسب عنوان اول مدارس علمیه استان خوزستان و رتبه هفتم کشوری را به عالم عامل، آیت الله حاج #سید_طیب_موسوی ، موسس مدرسه تبریک گفتم و به مدیر متخلق آن مدرسه مبارکه، حجت الاسلام آقای #میثم_پورفرج که خود از اساتید فاضل آن مدرسه است خداقوت گفتم. شکرالله مساعیهم و دامت توفیقاتهم.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
پی نوشت:
📒از دفتر یادداشتهای روزانه استاد رضا حیدری؛ مورخ ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
🔸موضوع این ارزیابی، محورهای متعدد آموزشی پژوهشی تهذیبی مدارس علمیه کشور در سال تحصیلی ۱۳۹۸- ۱۳۹۹ بوده است.
🔸مدرسه علمیه امام جعفر صادق علیه افضل الصلاه و السلام در سال ۱۳۶۷ در خیابان دهم حصیرآباد اهواز تاسیس شد.
🔸حاج سید طیب موسوی از سادات میرسالاری آبلشکر از توابع شهرستان باغملک، است. برادرش در دفاع مقدس به شهادت رسید و مرحوم والدش حاج سید یداله از سوی مرجع عالیقدر شیعه، سید ابوالحسن اصفهانی ماموریت یافته بود تا در منطقه باغملک ساکن شود و به تبلیغ دین و تمشیت امور شرعی مردم بپردازد.
http://eitaa.com/Heydari_org