eitaa logo
رضا حیدری
593 دنبال‌کننده
164 عکس
51 ویدیو
26 فایل
https://eitaa.com/H878787 ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻اولین امام کم سن 🎙...امام محمدتقی در سال ۱۹۵ قمری در مدینه متولد شدند و از سال ۲۰۳ با شهادت امام رضا علیه السلام تا سال ۲۲۰ بمدت ۱۷سال امامت کردند که با حکومت مأمون عباسی و معتصم عباسی همزمان بود. براساس نقل بیشتر منابع، (ع) در آخر ذی‌القعده سال ۲۲۰ق در ۲۵ سالگی با سم به شهادت رسید. در میان امامان شیعه، وی جوان‌ترین امام در هنگام شهادت بوده است. او در کنار جدش امام موسی بن جعفر(ع) در مقبره قریش در اطراف بغداد به خاک سپرده شد که بعدها به کاظمین نامیده شد. امام جواد ع، اولین امامی است که در سنّ کمِ به امامت رسیده است. پیش از ایشان، ظهور امام هشت ساله، سابقه نداشته است و همین سبب شد تا شماری از اصحاب امام رضا(ع)، در امامت او تردید کنند؛ وافقیه که در زمان امام رضا ع دردسر ساز بودند و اواخر دوره امام رضا کم رمق شده بودند دوباره به فتنه انگیزی پرداختند اما در نهایت به امداد الهی با بروز کرامات علمی و نشانه های علم غیب امام، بیشتر شیعیان توفیق پذیرش امامت محمد بن علی(ع) را یافتند و این حقیقت در ذهن همه شیعیان نهادینه شد که امام، امام است حتی اگر کم سن باشد و علوم او الهی و خدایی است نه اکتسابی و آنچه برای هدایت امت لازم است را به او عطا میفرماید. 🔍از اینجا بیشتر بخوانید؛ https://khouzestan.iqna.ir/fa/news/3983391 🌐کانال استاد رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
🔴 عزاداری بر حسین ع نه به قدمت اسلام، که به قدمت انسان است. 🎙️اینکه گفته شود امام حسین ع از دوران شروع شده است و گاهی ذیل عنوان تحلیل شود، درست نیست...فصل عزاداری و ماه که فرا میرسد دشمنان اهل بیت این شایعات و شبهات را منتشر میکنند تا شاید چند جوان را متقاعد کنند که این عزاداریها یک چیز مستحدث و جدید است و اصالت و قدمت ندارد تا شاید بتوانند جوانان را از خیمه امام حسین ع دور کنند... پس از شهادت ع، اولین روضه خوان او کاروان اسرا بودند که کوچه های کوفه و دارالإماره را به مجلس عزا تبدیل کردند، شام را همینطور. ام البنین در مدینه علنی عزاداری میکرد. از خانه هیچیک از بنی هاشم دود طبخ غذا برنخاست و زنان سرمه نکشیدند تا ابن زياد به هلاکت رسید... زین العابدین از هر فرصتی استفاده میکرد برای زنده کردن و اعلان حوادث غمبار کربلا . همه امامان پس از امام حسین ع اقامه مجلس عزا کرده اند... امام باقرع، در مجلسی کمیت را بر سرودن اشعاری در رثای اباعبدالله الحسين ع تحسین و تشویق کرده است. امام رضا ع از دعبل خواست تا برای او و خانواده اش، مرثیه بخواند... البته این عزاداریها یک جور نبوده گاهی انفرادی و گاهی جمعی بوده. گاهی مخفی بوده و گاهی علنی ... عزاداری بر مصیبت امام حسین ع نه تنها از روز شهادت او بلکه قبل از شهادت او هم بوده است: رسول الله بر حسین گریسته است. علی گریسته است. قبل از آنها انبیای الهی از آدم تا خاتم همه گریسته اند. فرشتگان اقامه عزا کرده اند بر حسین ع...عزاداری بر حسین به قدمت اسلام نه!، به قدمت انسان است!. البته دوره های که شیعه قدرت و بسط ید داشته، این عزاداریها عمومیت و رواج و گسترش یافته است و دارای آیین و تشریفات شده است. مانند کارهایی که (نیمه دوم قرن چهارم قمری تا نیمه قرن پنجم) در ایران و عراق و یا در مصر وشمال افریقا انجام دادند... و صفویان ( ابتدای قرن دهم قمری تا نیمه قرن دوازدهم) که پرچمدارحکومت شیعی بودند رواج دادند آن عزاداریها و آیینها را و رسمیت بخشیدند به آن، نه اینکه ایجاد کنند آن را.... 🔰برشی از سخنان استاد رضا حیدری در شب اول محرم ۱۴۴۳، مسجد امام حسین ع نیوساید اهواز. http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
عزادار دریایی است برای حرکت کشتی نجات حسین 🎙اقامه عزا بر اباعبدالله ◼️دین ما دین غم و اندوه نیست، خدا هم درباره خودش میفرماید؛ اضحک و ابکی میخنداند و می گریاند... اما فرموده اند بر بر مصائب امام حسین گریه کنید. خود ائمه هم پس از شهادت او اقامه ماتم کرده اند...پیامبر اسلام برمصائب او گریست... آدم به اسماء خمسه توسل کرد و جبرئیل روضه خوان شد و آدم اشک ریخت بر حسین ع...همه امامان کشته شدند اما لقب شهید را و توصیه به اشک ریختن را فقط برای گفته اند...همه چهارده معصوم کشتی نجاتند اما کشتی نجات امام حسین از همه بزرگتر، جادارتر و سریع تر است... اما با همه بزرگی اش به اقیانوس و دریاها نیاز ندارد تا حرکت کند، قطره اشکی که بر گونه عزادارش می غلتد دریا می شود و آن کشتی حرکت می کند... 📌بخشی از سخنرانی استاد شیخ رضا حیدری در میان عزاداران حسینی؛شب اول ۱۴۴۲_ اهواز. http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
🔹نباید فقط برکربلا گریست بلکه باید به آن نگریست. 🎙روایات زیادی در فضل بر امام حسین ع و گزارشاتی درباره اشک گرفتن از انبیا و اولیا از آدم تا خاتم داریم، تا آنجا که چنین برداشت شده که هیچ پیامبری به نبوت نرسید مگر اشک بر حسین ع را داشته است... آیا هدف ازاین اشک ریختن باید مانند راز، سر به مهر بماند یا قابل رمزگشایی است؟ آیا خوانش و تحلیل "متن: Text" این روایات و دستورات باید با در نظرگرفتن "زمینه: Context" باشد یا در خلاء؟ عاشورا چند بعد دارد؛ بعد مرثیه و بعد حماسه. شیعیان در طول تاریخ، بیشتر به مرثیه سرایی پرداختتند و گریاندند و گریستند اما حماسه سرایی کمتر و این خود دلائل متعددی دارد که بررسی آن مجال میطلبد. نگاه تراژیک و عاطفی به از واژگان بکار رفته در نامگذاری کتب آنها پیداست؛ بکاء، دمع، ماتم، مقتل، عطش، مغموم، مهموم...لذا رفته رفته اشک، هم "عمل" شد و هم "هدف"...فقط بر زخمهای پیکر حسین گریستند و گریاندند اما به کارهای حسین ننگریستند و هدف را نیافتند. اما در صد ساله اخیر عاشورای هم سربرآورده، واژگانی مثل؛ قیام، نهضت، جهاد، شهادت، انقلاب، آزادی، حماسه و... بر تارک کتابها می درخشد. نقطه عطف آن انقلاب اسلامی ایران است که با شعار های حماسی و پیش رفت. 📌بخشی از سخنان حجت الاسلام شیخ رضاحیدری در جمع عده ای از دانشجویان - ۵ محرم ۱۴۴۲. http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
🔹شاخص بهترین امت 🎙کنتم خیر امه اخرجت للناس تامرون بالمعروف و تنهون عن المنکر چرا آیه می فرماید شما بهتریت امت ها هستید؟ چون نژادتان نژاد خاصی است؟ نخیر... چون رنگ پوست تان فلان رنگ است؟ نخیر...چون اهل سرزمین خاصی هستید؟ نخیر...پس چرا؟ برای اینکه شما دارای یک عنصری هستید به نام و برای این بهترین امتها هستید. طبیعتا تا زمانیکه این عنصر در میان شما باشد می توانید ادعا کنید که بهترین امم هستیم! اما هرگاه دیدید این صفت از میان شما رخت بربست بدانید که شعار خیر الامم بودن شعاری است بی محتوی و بی باطن و بی واقعیت. در آیات دیگر قرآن کریم ضمن اشاره به نسل های پیشین که گرفتار انواع بلا شدند آنان را توبیخ می کند که چرا در میان آنها عده ای صاحب قدرت و تاثر و صاحب فکر نبودند که از فساد جلوگیری کنند؛ "فلولا کان من القرون من قبلکم اولو بقیه ینهون عن الفساد فی الارض الا قلیلا ممن انجیناهم" و در آیات دیگر سنت الهی را چنین معرفی می کند که تباهی و هلاکت جوامع به این دلیل بود که مصلحانی در میان آنها نبودند. و در آیات دیگر تغییر سرنوشت مردمان را در گرو تغییر رویه خود آنها معرفی می کند. در زمان چه اتفاقاتی افتاده بود که امام را به قیام واداشت؟.... 📌بخشی از سخنرانی حجت الاسلام شیخ رضا حیدری در سال ۱۳۸۶ در همایش "قامت عقل و عشق در قیام کربلا" http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
🔸عاشوراپژوهی، یک الزام است یک انتخاب نیست 🎙درباره امام حسین ع و نهضت بزرگ او کتابها نوشته شده، قصیده ها سروده شده اما گاهی نسخه های چاپی، خطی شده اند و دوباره خطی ها چاپی شده اند... از بحثهای لازم، بحث ازهدف امام حسین ع است آنگاه خود بخود بین هدف و نتیجه تفکیک می شود چنانکه بین هدف و برنامه باید تمییز ایجاد کنیم ...اما در کتب موجود خلط بسیار است. آیا شهادت مقصود امام بود یا مقصد او؟ آیا هدف حرکت امام تشکیل حکومت اسلامی بوده است یا امر بمعروف و نهی از منکر یا صرفا عدم البیعه یا شهادت طلبی یا چیز دیگر؟ آیا امام به صورت جزئی ودقیق علم به شهادت خود داشت؟ یا علم او به شهادت، کلی بوده است؟آیا شهادت، هدف امام بوده؟ اگر بوده کدام تقریر درست است؛شهادت فدیه ای، شهادت رسواگرانه، شهادت احیاگرانه، شهادت عرفانی... آیا فقه، حرکت شهادت طلبانه یعنی قیام استشهادی و انتحاری را مجاز می داند؟آیا شرایط امر بمعروف وجود داشته؟ آیا هر کدام از این وجوه، قائل دارد؟ سیر تطور اقوال و نظریه پردازی چگونه بوده؟ هر نظریه چه مویدات روایی و تاریخی دارد؟ آیا اگر روایت با درایت وفق نداد چه باید کرد؟ آیا اختلاف در هدف امام، بحثی تاریخی بوده و به اختلاف کلامی کشیده شده یا بالعکس؟ آشنایی طلاب و مبلغان با این بحث ها الزام است نه ذائقه و انتخاب... 📌بخشی از سخنان حجت الاسلام شیخ رضاحیدری در جمع گروهی از طلاب حوزه نجف و اهواز. سوم ۱۴۴۲_اهواز http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
🎙در داستان کربلا، شور وشعور، محبت و معرفت، حماسه و عرفان، باهمند 🔻قرآن قصه های زیادی دارد، سرگذشت پیشینیان را برای ما می گوید اما قرآن "کتاب قصه"نیست تا ما را سرگرم کند یا با خیال پردازی برای ما لحظات لذتبخش بسازد یا در آخرشب ما را بخواباند... قصه های قرآن حق است و برای درس گرفتن و عبرت، برای بیدار شدن است...هل اتاک حدیث موسی... هل اتاک حدیث الجنود...الم تر کیف فعل ربک بعاد... اذکر فی الکتاب مریم...ذکر رحمت ربک زکریا... اذکر فی الکتاب ابراهیم...در همه موارد قصه گو خداست و مارا به عبرت گرفتن و درس گرفت وهداشته ...داستان کربلا و عاشورا و حسین را هم در قرآن رمزگونه گفته است برای اهل معنا، و البته بر مصیبت حسین از همه انبیاء اشک و گریه گرفته است ... از ما هم خواسته شده داستان کربلا را بگوییم و بشنویم و عبرت بگیریم و درس اما این داستان فرق دارد با همه داستانها... اینجا اشک، احساس، شور، حماسه، محبت خواسته اند، نه فقط فکر، ادراک، شعور، عرفان، معرفت... بلکه هردو را باهم خواسته اند. و ما نمی دانیم چه سری در این اشک هست در این آه هست... 📌بخشی از سخنرانی استاد شیخ رضا حیدری در میان عزاداران حسینی؛ شب دوم ۱۴۴۲_اهواز http://eitaa.com/Heydari_org
🔻نشر خرافات در ماه صفر 🔍پرسش: در فضای مجازی، متن هایی منتشر شده که در آن توصیه شده؛ 《اول ماه صفر، خونریزی یا شکستن تخم مرغ و صدقه و دود کردن اسفند و فلان دعا فراموش نشود تا ازبلا دور شوید》 آیا صحت دارد؟ ✍پاسخ استاد حیدری: از راههای ایجاد گژی و انحراف در اذهان عمومی و عقاید صحیح مردم، مخلوط کردن سخن حق و باطل با یکدیگر است. در تمام روزها و ماههای سال، صدقه دادان و دعا خوب است لذا ابتدای ماه هم خوب است خواه صدقه مالی یا سبد معیشتی یا گوشت قربانی یا....اما بخاطر صفر بودن موضوعیت ندارد. شکستن تخم مرغ هم دلیل روایی و شرعی ندارد بلکه اسراف است. در این متن اینها با هم مخلوط شده. کلمه‌ی "خونریزی" را نیز به جای قربانی کردن به کار برده تا نفرت‌ و اشمئزاز آور شود و از طرفی ترس و دلهره ایجاد کند. برخی استعداد و تمایل عجیبی به جذب خرافه و همت عجیب‌تری به پیروی از آن دارند. گاهی از کنار هزار مطلب معقول و حیکمانه ای که میشنوند، به راحتی رد می شوند و اگر هزار توصیه‌ یا هشدار سازنده بدهید، یکی را هم عمل نمی‌کنند، اما تا خرافه‌ای به آنها عرضه می‌شود، چند برابر بیشتر از گوینده آن، قبول و باور می‌کنند و به انجام آن نیز اهتمام می‌ورزند! رضا حیدری ۲۹محرم ۱۴۴۲ 📌بارگذاری شده در کانال واتساپی مسجد امام حسین ع اهواز ۹۹/۰۶/۲۸ http://eitaa.com/Heydari_org
🔹درباره منتهی الدرایة و نگارنده آن -روش شناسی شارح در في توضيح الكفاية و تفاوت آن با روش او در -تاریخ اتمام کار تالیف کتاب و تاریخ اولین انتشار آن در نجف و اولین انتشار در قم -نسخه شناسی متن اصلی کفایه که مبنای کار شارح بوده است -تفاوت روش منتهی الدرایة مروج با اصفهانی از نظر محتوايی -تفقد رهبر معظم انقلاب نسبت به آیه الله مروج در سفر به -تراز علمی نزد قمی ها و نجفی ها شناخه شده تر از اهوازی ها 🔻توضیحات مفید درباره کتاب و نگارنده از نگاه استاد رضا حیدری را درمصاحبه با ایکنا بخوانید: https://khouzestan.iqna.ir/fa/news/3996542/ 📌کانال استاد شیخ رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
📚 معرفی کتاب درکلام حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری : 🎙...من همین جا میخواهم یک کتاب را به بینندگان معرفی کنم؛ کتابی است با عنوان ، حدود ۳۲۰صفحه است که مجموعه شش سخنرانی و گفتار است و بخوبی به شما نشان میدهد که امام مجتبی ع، صرفا جنگ روی زمین را به جنگ زیرزمین منتقل کرد، به هیچ وجه به معنی پذیرش حقانیت معاویه نبود بلکه در واقع امام مجتبی ع و صلحی که در آنجا امضا میکند، آن روی سکه کربلاست. این کتاب مجموعه سخنرانیهای رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله امام خامنه ای است که در سال ۵۱ و ۵۲ شمسی (وقتی ایشان ۳۲ یا ۳۳سال بیشتر سن نداشته است) در حسینیه ارشاد تهران و مسجد کرامت مشهد انجام داده است و موسسه حفظ و نشر آثار ایشان اخیراً منتشر کرده است. در اینترنت هم فایل کتاب قابل دانلود است. این کتاب اگر خوانده شود حتما نگاه ها را نسبت حقانیت امام مجتبی ع تغییر میدهد و تصورات را نسبت به شرایط امام حسن ع در مقایسه با امام حسین ع تغییر میدهد و باعث میشود این دو امام را دو روی یک سکه بدانید. 📌برشی از کلام حجت الاسلام و والمسلمین رضا حیدری در ویژه برنامه ع از شبکه خوزستان http://eitaa.com/Heydari_org
📚... من جملة الأمثلة فی المغني ما یبتنی علی بعض الأحکام الکلامیة و الفقهیة و التفسیریة و غیرذلک مما یخالف مذهب أهل البیت علیهم السلام... فقد قام جمعٌ من المدرسین و المحققین لحذف بعض هذه الأمثلة منه... و سمّوه « مغنی الأدیب » فللّه تعالی درّهم و علیه أجرهم. مع ذلك كلّه بقي في الكتاب بعض الأمثلة التي أوردها ابن هشام فيه بسبب اعتقاده الخاص و هي مخالفة لمذهبنا، فيخالفها و ينافيها رأينا في الكلام و التفسير و الفقه كالحكم بقدم كلام الله، و القول بوقوع الطلاق ثلاثةً في مجلس واحد، و شمول تعبير اهل ‌البيت لاُمّ سلمة، و غير ذلك. نعم نبّهوا على ثنتين من هذه الأمثلة و الموارد في الهامش (ص ۱۳ و ۳۱ ) بأنّ الذي ذكر في المتن مخالف لمذهبنا الحق. كما أنّي نبّهتُ على جميع تلك الموارد في هامش كتابي المسمّى بِـ «شرح روان مغنى» فطلب منّي بعض القرّاء الكرام تحقيق تلك الموارد و إثبات مخالفتها لمذهبنا الحق... _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ پی نوشت: بخشی از ص ۸ و ۹ کتاب ، اثر رضا حیدری، به زبان عربی. تالیف سال ۱۳۹۵. منتشرشده در سال ۱۳۹۸. http://eitaa.com/Heydari_org
📚معرفی كتاب: نام كتاب: في هامش المغني نام مؤلف: شيخ رضا حيدری موضوع: نقدی بر مغنی الأدیب ناشر: منوچهری چاپ اول: ۱۴۴۱هـ ق/ ۱۳۹۸ هـ ش تعداد صفحات: ۷۲ شابک: 7-66-5994-600-978 شماره کتابشناسی ملی: ۵۹۷۱۵۱۴ رده بندی دیویی: ۴۹۲/۷۵
هدایت شده از رضا حیدری
🔸اربعین زمانی تمدن ساز است که نماد عقلانیت شیعه باشد 🎙️ گزارش حرکت برخی کاروانها به سمت پایانه ها بعد از اعلان مقامات ایرانی و عراقی درباره عدم برگزاری مراسم اربعین را شنیدیم... تعجب میکنم از کسانی که موج شیوع این بیماری سهمگین را می بینند، خسارتهای اقتصادی پیدا و پنهان ناشی از آن را خبر دارند، تلاشها و خستگی های کادر درمان را نظاره گرند، پرپر شدن عزیزان و داغدار شدن خانواده ها را حس می کنند، فتوای ضمان مراجع را مطلعند، توصیه و دستور، بلکه روش و مشی رهبر انقلاب را می بینند اما باز هم نمی توانند از فکر اربعین خارج شوند... تعجب بیشتر از سخنرانها و روضه خوانهایی است که احساسات جوانهای پاکدل، نیک نهاد را تحریک می کنند و آنها را تحریض می کنند و در غیاب اطلاع آنان از مبانی دینی، مراسم اربعین را تا حد " افضل واجبات " و " ضروری " بالا می برند و برای اثبات ادعای خلاف عقل و خلاف شرع و خلاف مقررات خود وقتی هیچ دلیل معتبری (قرآن، روایت، عقل، اجماع) در دست ندارند به قسمهایی مثل "به جان امام حسین" و "به خدا" متمسک میشوند. بعید می دانم اینها ندانند که حفظ جان و سلامتی از است و نباید سهل انگاری کرد... بر هیچ کس مخفی نیست که زیارت اربعین، توصیه ائمه ماست، روش علمای ما بوده و هست، بروز شور و عشق و دلدادگی شیعه است، وسیله ای است برای تحقق ... اما این همه، معنایش این نیست که بتوان جان مردم را به خطر انداخت و حرکت شیعه را در دنیا غیر عقلانی نمایش داد و مایه شین اهل بیت شد... زمانی وسیله ساختن تمدن اسلامی است که پیام را به دنیا مخابره کند همانطور که عشق را مخابره میکند. آیا مقایسه کردن راه افتادن فضای کسب و کار و مشاغل، مترو و اتوبوس با راهپیمایی اربعین، درست است؟...آیا این خطبا، اندیشیده اند که الزام کردن مسولان به برپایی راهپیمایی اربعین در صلاحیت آنها نیست؟ آیا به این فکر کرده اند که وقتی جوانان متدین و دلداده کربلا را در مقابل مسولان قرار دهند و زمینه نافرمانی مدنی را فراهم کنند چه عواقبی دارد؟ 📌بخشی از سخنان حجت الاسلام استاد حیدری در مسجد امام حسین ع اهواز ۲۸شهریور۹۹ @Heydari_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹اربعین رستاخیزی دیگر 🎙📺 اربعین نماد احساس و عاطفه شیعه است. اوج و قله عشق ورزی به سالار شهیدان است... اربعین را فرموده اند بزرگ بدارید. شاید واژه زیارت الأربعین در زمان امام صادق ع باب شده باشد اما امام حسن عسکری ع آن را یکی از علائم شیعه قرار داد و در مجامع حدیثی متقدم و متأخر شیعه، این حدیث ذکر شده است...تو گویی اربعین یک رستاخیز دیگر و یک نقطه کانونی دیگری است برای عزاداری ع 💠سخنان استاد رضا حیدری درحسینیه تلویزیونی ۹۹/۷/۱۶شبکه خوزستان http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
🔍 پرسش: در فضای مجازی خواندم روایتی که را یکی از علامتهای پنجگانه مومن معرفی می کند از جهت سند و دلالت مخدوش است لطفا تبیین بفرمایید که آیا اینطور است؟ ✍ پاسخ استاد حیدری: هرچند این حدیث از جهت سند، مرسل است اما با توجه به قاعده تسامح در ادله سنن که مفاد اخبار من بلغ است، اشکال ارسال آن ضرری ندارد لذا از این جهت خدشه ای نیست. از جهت دلالت، اشکال کرده اند که شاید تعبیر "زیارت الاربعین" معنایی غیر از زیارت امام حسین ع در چهلمین روز شهادت داشته باشد اما چند جواب میتوان ذکر کرد: اولا؛ با توجه به اینکه همه محدثین، فقها و علما از زمان شیخ مفید(متوفای۴۱۳) درکتاب مزار و شیخ طوسی (متوفای۴۶۰) در تهذیب الاحکام و مصباح المتهجد تا امروز همگی آن را بر زیارت امام حسین ع در روز بیستم صفر،که چهلمین روز شهادت سید الشهدا امام حسین ع است تطبیق و معنی کرده اند جایی برای تردید نمی ماند مثلا در وسائل الشیعه، عنوان باب را باب تاکد استحباب زیاره الحسین یوم الاربعین من مقتله و هو یوم العشرین من صفر قرارداده است( ج ۱۴در آخر کتاب الحج). ثانیا؛این روایت از امام عسکری ع منقول است و درروایات ائمه برای زیارت الاربعین مصداق دیگری جز زیارت امام حسین ع در روز چهلم شهادتش ذکر نشده چنانکه از امام صادق ع منقول است که به صفوان جمال فرمودند اگر خواستی دربیستم صفر حسین ع را زیارت کنی، چنین کن و چنان بگو. ثالثا؛ در گزارشات تاریخ اسلام و تشیع، اربعین دیگری غیر از سیدالشهدا ع شناخته شده نبوده است تا منشا تردید ما در تطبیق باشد. ✍رضاحیدری ۹مهر ۹۹_ اهواز _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ پی نوشت: پس از شیخ طوسی در طول اعصار این روایت در کتب معتبر شیعه نقل شده است: سیدبن طاووس در اقبال الاعمال، علامه حلی در منتهی المطلب، شهید اول در مزار، کفعمی در البلد الامین و در المصباح، محمدتقی مجلسی در روضه المتقین، حر عاملی در وسائل الشیعه، محمدباقر مجلسی در بحار الانوار و نیز در ملاذالاخیار. 📌کانال استاد شیخ رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
🔻به تو از دور سلام 🎙در این سرزمین چه گلهایی پرپر شدند با سربند « یا اباعبدالله» ، با نوشته های روی کمرشان که « کربلا کربلا ما داریم می آییم» آنها راه را باز کردند، نه فقط برای ملت ایران که برای ملت عراق هم آنها راه را باز کردند در زمان صدام خود عراقیها هم با امن و آسایش به زیارت نمیرفتند...آنها راه را برای جهان باز خواهند کرد. برای کسی که نمیتواند به زیارت برود امام ع فرمودند روی پشت بام خانه ات برو و رو به مزار ما سلام بده به ما می رسد... امسال با مان، همراهی کنیم با آن جانبازانی که روی تخت اند و هر سال به ما التماس دعا میگفتند، با آن مادر شهیدی که پای رفتن ندارد، با رهبرعزیزمان که علاقه دارد به زیارت اربعین برود ولی برای او امکان ندارد... 💠سخنان استاد شیخ رضا حیدری درحسینیه تلویزیونی ۹۹/۷/۱۶شبکه خوزستان http://eitaa.com/Heydari_org
🔵 فقه استنطاقی ۵ 🎙برگردیم به روش استنطاق در علم فقه؛ چنین روشی در کلمات فقهاء مورد تصریح نبوده است و گفتیم که حتی كاربستِ واژه «استنطاق» هم در فقه بسیار معدود بوده است؛ ظاهراً تنها در دو باب قضاء و شهادت ، واژه «استنطاق» به معنی «درخواست سخن گفتن؛ به سخن درآوردن»بکار رفته است. البته گاهی به بزرگانی مانند عبدالحسین لاری (که تبار دزفولی دارد و متولد ۱۲۲۶ش در نجف و متوفای ۱۳۰۳ش در جهرم است) کاربستِ این روش در فقه را نسبت داده اند چنانکه به شهید سید محمد باقر صدر (متولد ۱۳۱۳ش و شهید در سال ۱۳۵۹ش ) کاربستِ آن در تفسیر موضوعی قرآن را نسبت داده اند. اما فراموش نکنیم که هیچگاه روش شناسی آن بحث نشده است و مبانی استنطاقِ نصوص و نیز اصول فقهِ استنطاقی، به مثابه یک ابزار برای بدست آوردن حکم شرعی بحث نشده است. من اجازه میخواهم وارد بحثی که برخی مطرح کرده اند نشوم. اینکه میگویند؛ [[ اصول فقه موجود تنها بیان کننده «وظیفه فهمنده ی نص» است که به تعهدات شارع و مبیّنان معصوم نپرداخته است لذا دفتر دومی میخواهد با موضوع « وظيفه مبیّنان شریعت»]] چون یک بحث اختلافی در «کلام جدید» است. همچنین در این مجال به این بحث نمیپردازم که؛ [[ منهجِ استنطاق، ماهیتاً متفاوت از استنباط است، یا تفاوت آن صرفاً در پیچیدگیِ فرایند است. ]] به نظر میرسد بدون غور در آن دو بحث نیز میتوان به هدف فقهی رسید. آنچه به آن اعتقاد دارم و به نظر میرسد حلاّل مشکل باشد این است که؛ درباره نصوص ادلّه مبیّن کار کنیم. در این زمینه کم کار کرده شده است. به نظر میرسد فهم مقاصد الشریعه و و کنکاش در ، فهم ما را از آیات و روایات به روز میکند و راه حل مسائل مستحدثه را بدست میدهد. مسائلی که ره آورد دنیای مدرن است و هیچگاه در دوره مبیّنان شریعت مطرح نبوده اند تا مورد پرسش بوده باشند و طبعاً بیانی از معصوم در خصوص آن به ما نرسیده لذا در دایره « ما لا نص فیه» طبقه بندی میشوند. اما اینکه مقاصد الشریعه کدامند؟ و راه وصول به آنها چیست؟...(ادامه دارد...) 🔺برشی از تقریرات درس آزاد حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری. ۹۹/۱۱/۱۴ http://eitaa.com/Heydari_org
📣 متن های اول تا چهارم از بحث فقه استنطاقی، در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۰ منتشر شد. برای دسترسی به متن ها کافی است فقه استنطاقی را در همین کانال جستجو بفرمایید.
🔹حیاتی که خدا و رسول ص، انسان را به آن فرا می خوانند؛ یک حیات پلکانی و درجه درجه است. همه در این حیات با هم شریک نیستند. آیه ۹۷ سوره نحل می‌فرماید: «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً» هر زن و مردی که ایمان داشته باشند و عمل صالح انجام دهند، همانا او را زنده نگه داریم و به حیات طیبه می‌رسانیم. پس این حیات با حیات ظاهری انسان‌ها تفاوت دارد. خدا و رسول(ص) انسان‌ها را بهاین حیات دعوت می‌کنند. 🔹ماهیت حیات و ممات در فرهنگ قرآن با نگاهی که در میان عموم مردم از ابتدا تا امروز وجود داشته، متفاوت است. قرآن کریم بی‌آنکه جعل اصطلاح کند و واژگان جدیدی خلق کند، تلاش می‌کند با بیان ابعاد جدیدی از حیات به این مفهوم عمق ببخشد و همچنین با بیان ابعاد دیگری از ممات، این مفهوم را در ذهن انسان‌ها دقیق‌تر از آنچه که هست نشان دهد. 📝مشروح این بحث را در گزارش خبرگزاری ایکنا بخوانید: https://khouzestan.iqna.ir/fa/news/3928781/ 📌کانال استاد رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
🔹آمادگی شیعیان برای دوران غیبت 🎙...هرچند امام عسکری ع به هنگام شهادت، کمترین سن را در میان ائمه ندارند اما کمترین دوره زمانیِ امامت یعنی ۶سال از آنِ ایشان است.‌ ایشان در این مدت کوتاه، برای آماده سازی شیعیان در آستانه ورود به دوران غیبت امام زمان اقداماتی داشتند: در طول زمان تماس مستقیم خود را با شیعیان کمتر و کمتر میکرد تا جاییکه با اصحاب خود از پسِ پرده سخن میگفت و گاهی با کسانی که از راه دور یا از خود سامرا برای پرسش و استفاده از محضرشان، می آمدند بصورت مکاتبه ای یا وکیل سخن میگفت بلکه میتوان گفت؛ بیشتر فعالیت‌های مربوط به امام، توسط وکیلان او انجام می‌گرفت. در جهت آمادگی شیعیان برای استنباط و اجتهاد، برنامه آموزش نحوه حل مسائل علمی را در پیش گرفته بودند تا بتوانند در دوران غیبت (عجل الله فرجه الشریف) مسائل خود را حل کنند لذا گاهی پاسخ سؤال‌های فقهی را به شکل کامل بیان نمی‌کرد و یا به بیان قاعده‌ای کلی اکتفا میکرد تا فقها بتوانند به کمک آن، به پاسخ برسند چنانکه گاهی برای یافتن پاسخ به پرسش‌های فقهی، پرسش کننده را به کتاب‌های حدیثی شیعه اِرجاع می‌داد یا به فلان راوی حدیث و فقیهی که در دسترس آن پرسش کننده بود حواله میداد تا مراجعه به فقیهان در میان شیعه مأنوس شود.... 📌بخشی از سخنان حجت الاسلام والمسلمین رضا حیدری در ۸ربیع الاول ۱۴۴۳ق - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳ http://eitaa.com/Heydari_org
🔘 فقه استنطاقی ۶ 🎙اما اینکه مقاصد الشریعه کدامند؟ و راه وصول به آنها چیست؟ مقاصد اصلى شریعت را با استفاده از آثارِ محققانِ این میدان در سه عنوان خلاصه مى کنیم: ۱. ضروریات حیات (مانند؛ حفظ جان و مال و عقل و دین و نسب و...). ۲. حاجیات (مانند؛ عقود و معاملات). ۳. تحسینیّات (مانند آداب، مستحبات، مکروهات و اخلاقیات). این محققان از فریقین معتقدند تمام احکام ضرورى شرع، ناظر به حفظ یکى از اینهاست و باید در جمیع ابواب فقه از طهارات تا دیات برای استنباط احکام فقهى، مقاصد را مورد لحاظ قرار داد مثلاً شارع، جهاد را براى حفظ دین تشریع شده و قصاص را براى حفظ جان و حدّ شرب خمر را براى حفظ عقل و حد زنا را براى حفظ نسب و حد سرقت براى حفظ اموال. توجه داشته باشید این تلقی عمومی که را منحصر به بحث ضروریات میداند درست نیست؛ بلکه همانطور که گفتیم بخش زیادی از احکام شریعت ناظر به عقود و معاملات است و بخش مهم دیگرى مربوط به تحسینیّات مى باشد مانند بخش عظیم مستحبات و مکروهات و اخلاقیات. و ضروریات نیز منحصر به این پنج مورد نیست و اگر یک استقراء بیشتری بشود شاید حفظ عرض و حیثیّت و آبرو یکى دیگر از مقاصد ضرورى شریعت باشد و همچنین حفظ امنیت اجتماعی و نیز حفظ محیط زیست، شامل حفظ میاه و عدم اسراف در استفاده از منابع طبیعى، هم مقصد دیگرى باشد. بنابراین مقاصد ضرورى شریعت منحصر به پنج نیست. اما اینکه راه وصول به این مقاصد چیست ؟ ظاهراً چهار راه عمده داریم: ۱_ بررسی نصوص قرآنى و روایات معتبر که دربردارنده علل و مناط احکام هستند یا دربردارنده مقصد هستند و استفاده از آن در «قیاس منصوص العلة». توجه کنید که در این مجال، به دنبال تدقیق این بحث که رابطه مقصد با مناط و علت و حکمت حکم چیست نیستیم مفهوماً و مصداقاً. ۲_ بررسی مواردى که علّت یا مقصدى به طور صریح و منصوص در متن نصوص شرعى نیامده؛ ولى عقل به گونه اى یقینى آن را استنباط مى کند و از آن در « قیاس مستنبط العلة قطعی» استفاده میشود. دقت کنید قطعی نه ظنی، چون ظنی اعتبار ندارد. ۳_ استفاده از « قیاس اولویت قطعیه» دقت کنید باید قطعی باشد نه ظنی. ۴_ راهی که آن را با عنوان «الغاى خصوصیت» یا «تنقیح مناط » میشناسیم. اینها همه برمبانی مشهور است که ظن مطلق، اعتبار ندارد لذا باید به ظنون خاصه یا قطع و یقین اکتفا کرد اما ممکن است فقیهی دیگر، بر مبنای دلیل انسداد و حجیت مطلق ظنون بتواند راههای دیگری بگشاید . (پایان درس). 🔺برشی از تقریرات درس آزاد حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری. ۹۹/۱۱/۱۴ http://eitaa.com/Heydari_org
🔸 توجه به مشترکات واحد و ذاتی قطعاً وحدت واقعی و اصیل را در پی خواهد داشت لذا توجه به وحدت اسلامی امری مهم و قابل توجه است. 🔸اگرچه تفاوت‌های دیدگاهی وجود دارد و می‌تواند در قالب گفتگو‌های علمی آن هم در نزد اهل علم و نظریه‌پردازان و نقادان مورد بررسی قرار بگیرد، ولی باید در نظر داشته باشیم که این تفاوت‌ها در دیدگاه‌ها را نباید به کوچه و بازار کشاند. 🔸 بسیاری از اختلافات علمی و ابهاماتی که امروزه بر آن تاکید می‌شود و وجود دارد به خاطر شکل گیری سوءتفاهم‌ها پیش‌فرض‌ها و برداشت‌های اشتباهی است که در طول سالیان دراز شکل گرفته است. 🔸امام خمینی (ره) بنا به پیشنهاداتی که به ایشان شده بود تصمیم گرفتند تا یک هفته فاصله ما بین دوازدهم تا هفدهم ربیع الاول را به عنوان هفته وحدت نامگذاری کنند. 🔸وحدت در اندیشه مقام معظم رهبری مسئله‌ای استراتژیک است. 🔹پیام‌ مهم هفته «وحدت اسلامی» چیست؟ مصاحبه حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری، استاد حوزه علمیه اهواز، پژوهشگر قرآنی با «میزان» خبرگزاری رسمی قوه قضائیه را از لینک زیر بخوانید: https://www.mizan.news/fa/news/766661 این مصاحبه در سایر خبرگزاریها و پایگاههای خبری بازنشر شد: 🔹خبرگزاری دفاع مقدس؛ https://defapress.ir/fa/news/485085 🔹جهان نیوز؛ http://www.jahannews.com/news/779514
🔰 رهبر معظم انقلاب، صبح روز ولادت پیامبراسلام (ص) در دیدار میهمانان کنفرانس وحدت اسلامى‌ و جمعی از مسئولان نظام، بیانات مهمی ایراد فرمودند که بخشی از آن به موضوع وحدت اسلامی اختصاص داشت. 📝 متن کامل بیانات رهبر انقلاب را از اینجا بخوانید👇 https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=48891 و میزان تطابق و همسویی محتوای گفتگوی حجت الاسلام استاد رضا حیدری در موضوع وحدت اسلامی با فرمایشات معظم له را بررسی کنید؛ اشاره به دستور قرآن بر وحدت امت اسلامی، تمسک به دو آیه قرآن، استراتژیک بودن وحدت و نه تاکتیکی بودن وحدت، اشاره به تمرکز دشمن بر ایجاد فاصله بین شیعه و سنی، یادکردن از امام راحل که پایه گذار هفته وحدت بودند...
🔻چهارمین گروه علمی پژوهشی "القواعد الفقهیه" عضو میپذیرد. 🔸شرایط عضویت: ۱-کامل بودن پایه نهم ۲- تعهد یکساعت فعالیت روزانه و حضور در جلسه هفتگی استاد در اهواز ۳- قبولی در مصاحبه علمی 🔸توضیحات تکمیلی: ۱- هیچیک از مشوق ها و امتیازهای متداول در مدارس رسمی از قبیل شهریه، ثبت سوابق تحصیلی و... پیش بینی نشده است و اعضاء صرفا با انگیزه های علمی حضور پیدا می کنند. ۲- تقریر دروس استاد در قواعد فقهیه و تحقیقات اعضاء به صورت یک تألیف مستقل منتشر خواهد شد. ۳- جلسات جنبی؛ تبیین بیانیه گام دوم، پاسخگویی به پرسشها و شبهات روز در مباحث حوزه دین، مشاوره تحصیلی بویژه تدوين پایان نامه و مقاله و... برای اعضاء برنامه ریزی شده است. 🔰اولین گروه در پاییز ۹۷، دومین گروه در زمستان ۹۸ و سومین گروه در پاییز ۹۹ تشکیل شده و همچنان به کار خود ادامه می دهند. چهارمین گروه از آذر ۱۴۰۰ با حداکثر ۵ عضو آغاز بکار خواهد کرد. 🔴 علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام از طریق ایتا به شماره ۰۹۱۶۹۰۸۶۴۷۰ پیام ارسال فرمایند. 📌دبیرخانه گروه های علمی پژوهشی استاد حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org