eitaa logo
رضا حیدری
598 دنبال‌کننده
160 عکس
51 ویدیو
26 فایل
https://eitaa.com/H878787 ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹عبارت های مختصر و جامع 🎙...چهار درس اولِ جلدِ یکِ《آموزش فلسفه》 در بحث ، برای من الهام بخش بود و هنوز در تدریسهای اندیشه اسلامی من در دانشگاه، آن عبارتهای مختصر و جامع و آموزشی کاربرد دارد حتی وقتی در سال ۸۷ تا ۸۹ کتاب مبسوط چند جلدی《فردریک کاپلسون》 را مطالعه می کردم باز هم ارزش آن چهار درس در نگاهم کاسته نشد. 📝متن کامل سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری درباره مرحوم در جمع دانشجویان مورخ ۹۹/۱۰/۱۳ را از لینک زیر بخوانید: https://eitaa.com/Heydari_org/417
کرامت انسان در نگاه
💠مسئولیت زن 🎙...حالا اگر پروردگار بار مسئولیتی بر دوش زن نهاده باشد که این بارِمسئولیت اگر نگوییم بزرگتر از بارِ مسئولیت نبی است کمتر از آن نیست آن وقت خواهیم دانست که تقسیم کاری در عالم اتفاق افتاده است و پروردگار با توجه به خصوصیات و ویژگی های ناسوتی یک زن که با مرد متفاوت است، خصوصیات زمینی اش که با مرد متفاوت است بار مسئولیتی بر دوش او نهاده. نه جلوه های ملکوتی اش که با مرد مساوی است، در خصوصیات آسمانی هر دو انسان هستند و کمال دارند باید به سمت کمال شان حرکت کنند اما خصوصیات فرشی شان، طبع شان، جسم شان، روحیات شان با یکدیگر تفاوتهایی دارد ضمن اینکه اشتراکاتی دارد که اگر اینگونه نباشد《 هُنَّ لِبَاسٌ لَكُمْ وَأَنْتُمْ لِبَاسٌ لَهُنَّ 》اتفاق نمی‌افتد. بار مسئولیتی که بر دوش زن نهاده شده بار تربیت نسل است. بار تربیت انسان است. عالَم تمام خلق شد برای انسان و انسان خلق شد برای کمال. پس تمام عالم خلق شد برای اینکه انسانی به کمال برسد. چه کسی قرار است این انسان را به کمال برساند؟ انبیا (به عنوان معلمان عام، فراگیر و شامل) و مادر و مادر به عنوان کسی که از دامان او اولیا، انبیا، امامان، شهدا، علما و صلحا به اوج می رسند. این جمله امام راحل را به یاد دارید که؛ از دامن زن مرد به معراج می رود. کدام زن؟ این جایگاه که مقام تربیت انسان است که مقام انبیاست که تمام افتخارشان این است که تربیت انسان می کنند به صورت عام. و تربیت انسان به صورت خاص بر دوش مادر است. امروز روانشناس ها بعضی از ناهنجاری های رفتاری در سن های بالا را ناشی از سالهای اول زندگی بچه می دانند؛ به قدر کافی آغوش مادر را لمس نکرده است، به قدر کافی از شیر مادر نخورده، به قدر کافی لبخند مادر را احساس نکرده، به قدر کافی نوازش مادر را بر خود ندیده. لطافت و مهربانی مادر یک چیز سطحی نیست، آموزشی که مادر به بچه اش می دهد مهم است. لذا علی ع برای اینکه آن فرزندان به دنیا بیایند که در کربلا مدافع حرم و حریم حسین ع باشند را با یک تشریفاتی انتخاب می کند چون باید ظرفی باشد برای چند نفر که آنهابا مراتبشان می خواهند ولی خدا باشند. از دامن اوست که این مردان بزرگ پرورش پیدا می کنند. 《يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاكِ وَطَهَّرَكِ》 ! روردگار تو را برگزید، تو را تطهیر کرد، آمادهکرد تا تو ظرفی باشی برای تکوین و به دنیا آمدن ولی از اولیای خدا. چون می خواهد عیسی به دنیا بیاید. به دنیا آمدن او تشریفات می خواهد. س می شود مادر برای امامان پس از خودش. نبی نیست اما بار مسئولیت بزرگ تری روی دوش اوست لذا پروردگار نبوت را بر دوش زنها استوار نمی کند، تقسیم کاری کرده. 🔺برش دوم از سخنرانی در ناحیه مقاومت امام علی ع اهواز. ۹۸ 📌کانال استاد حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
⁉️ پرسش: مراد از اصطلاح که در فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار با مداحان اهل بیت علیهم السلام ۱۴۰۱/۱۰/۲۲، ذکر شد چیست!؟ 📝پاسخ: در متن بالا
🔶《عقل و شرع》 بگوییم یا《عقل و نقل》 !؟ 🎙گاهی می‌گويند: فلان حکمِ عقلی، مخالف با شرع است یا موافق با شرع است. و یا می‌گويند: بر فلان مدعا دلایل عقلی و شرعی دلالت دارد... در اين قبيل اظهارنظرها، دوگانه‌ی عقل و شرع ساخته می شود؛ گاهی آنچه عقل به آن حکم کرده در مقابل و مخالف شرع قلمداد شود و گاهی همسو و موافق. به بیان دیگر گاهی عقل و شرع همسو و همگرا معرفی می‌شوند و گاهی غیر همسو و واگرا.... به نظر می رسد آنچه باید در کنار عقل، مورد تحلیل قرار گیرد که آیا با آن موافق است یا مخالف؟، همگراست یا واگرا؟، نقل است نه شرع. توضیح اینکه: همانطور که گفتار معصومان یکی از منابع دین و شریعت است و منقولِ آن حجت است، عقل هم از منابع دین و شریعت است و مُدرَک آن حجت است. همانطور که منقول، با شرایطش حجت است معقول هم با شرایطش حجت است. هر دو حجت خدا هستند؛ یکی درونی و یکی بیرونی. چنانکه در روایت هشام از امام کاظم علیه السلام که در اصول کافی است آمده است که: ‌《‌إنَّ لِلّهِ عَلَی النّاسِ حُجَّتَینِ: حُجَّهً ظاهِرَهًَ وَ حُجَّهً باطِنَهً، فَاَمَّا الظّاهِرَهُ فَالرُّسُلُ وَ الاَنبیاءُ وَ الاَئِمَّهُ، وَ اَمَّا الباطِنَهُ فَالعُقُولُ》. پس هر دو سفیر شرع اند، هر دو حاکم شرع اند. هر دو حجت، و هر دومنبع شرع و هر دو معتبرند. بنابراین؛ شرع یا شریعت مساوی و مرادف با نقل نیست و در عرضِ عقل نیست بلکه شریعت از رهگذر عقل و نقل، برای ما آشکار می‌شود. هر دو با هم منبع دین اند و شریعت را می سازند. هر دو حجت شرع اند. به تعبیری، عقل و نقل هر دو سفیر شرع اند. و دوگانه 《عقل و نقل》 درست است و دوگانه 《عقل و شرع》 درست نیست... 🔺بخشی از مباحث درس ، حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری. اهواز- مهر ۱۳۹۹ http://eitaa.com/Heydari_org
🔹منابع استفاده شده در بازنویسی فارسی سیوطی 📚عمده نکته ها و مطالب از《اوضح المسالک 》ابن هشام و 《 شرح اشمونی》و 《حاشیه الصبان》 بر آن و 《مکررات مدرس》بوده است. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ پی نوشت: بخشی از مقدمه کتاب اثر رضا حیدری، چاپ ۱۳۹۴، تهران. http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
🔉صوت تدریس صوت دروس استاد گرامی حجت الاسلام و المسلمین شیخ رضا حیدری (حفظه الله ) به صورت روزانه در ایتا بارگذاری می شود. تدریس ایشان از ابتدای سال تحصیلی ۱۴۰۱ هر روز در دارالعلم آیت الله العظمی بهبهانی(ره) برقرار است. ✅ برای عضویت در کانال از لینک زیر وارد شوید: https://eitaa.com/alfaegh_heydari
🔸مقام علی بن مهزیار اهوازی نزد امام جواد ع ‌🎙امام جواد عليه السلام از جهت امکان ارتباطی در تنگنای شدید بودند لذا ارتباط ایشان با شیعیان، بیشتر از طریق وکلا ( نماینده و کارگزار ) و به شکل نامه‌نگاری انجام می‌گرفت. سازمان وکالت امام در نقاط مختلف گسترده بود؛ در اهواز، همدان، سیستان، رى، بصره، واسط، بغداد...و مراکز شیعیان؛ کوفه و قم. شمار راویان و اصحاب کم نیستند به طوری که محققان، عدد آنها را از صد و چند نفر تا دویست و چند نفر ذکر کرده اند. افراد بزرگی مثل؛ بزنطی و برقی و صفوان بن یحیی و عبدالعظیم حسنی و حسین بن سعید اهوازی و یعقوب بن اسحاق اهوازی معروف به ابن سکیت و اهوازی های دیگر از جمله آن راویان و اصحاب هستند. در میان آن وکیلان، جایگاه ویژه ای نزد امام داشته است. امام ع در نامه ای خطاب به علی بن مهزیار تعابیری دارند که نشاندهنده منزلت و علوّ مقام این راوی است. متن این نامه در کتاب 《الغيبة》شيخ طوسی آمده است و مرحوم مجلسی هم در کتاب 《بحار الأنوار》آن را ذکر کرده است: 《یا علیّ! أحسنَ الله جزاک و أسکَنک جنّته و منعک من الخزي في الدنیا و الآخرة و حشرک الله معنا. یا علیّ قد بَلوتک و خیرتک فی النصیحة و الطاعة و الخدمة و التوقیر و القیام بما یجب علیک. فلو قلت اني لم أر مثلک لرجوت أن أکون صادقاً فجزاک الله جنان الفردوس نزلاً فما خفي علی مقامک و لا خدمتک فی الحَرّ و البَرد، في اللیل و النهار فأسأل الله إذا جمع الخلائق للقیامة أن یحبوک برحمته تغتبط بها انّه سمیع الدعاء》.  امام می فرماید:《 تو را به خیرخواهی و نُصح و اطاعت و خدمت و وقار و انجام آنچه واجب است آزمودم، اگر بگویم مانند تو را در میان اصحاب ندیده ام، امیدوارم راستگو باشم 》. دعای امام برای او این است که خداوند جزای اعمال نیک او را بهشت برین قرار دهد. در ابتدا و وسط و انتهای نامه، این دعا را دارد. امام در ادامه‌ی نامه می فرماید؛《 البته مقام تو بر ما پنهان نیست و خدمت تو هم پوشیده نیست که در سرما و گرما و شب و روز به واجبات قیام کردی》. لذا همانطور که نجاشی در رجالش ذکر کرده است: آن حضرت در بزرگداشت علی بن مهزیار عنایت ویژه‌ ای داشته‌ اند. ‌🔺بخشی از سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین استاد رضا حیدری. اهواز، اسفند ۱۳۹۹ http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
🔹اسمهای مرکب با علی در بختیاری 🔍پرسش: من برای تبلیغ به مناطق کوهستانی خوزستان رفته بودم ویکی از اهالی که تحصیلات جامعه شناسی داشت گفت اسمهای مرکب مانند گرگعلی نشانه اعتقاد دیرین مردم این منطقه به الهه ها بوده و احتمالا گرگ از سمبلهای مقدس بوده است که پس از تشرف به اسلام هم همراه آن ها مانده و به شکل دیگری بروز کرده است.در این بحث چه جوابی باید بدهیم؟ ✍پاسخ استاد حیدری: همانطور که در مصاحبه ای در سال ۱۳۸۷ شرح داده ام و به چاپ هم رسیده است؛ این تحلیل از برخی روشنفکران و کسانی که در جامعه شناسی و نظائر آن مطالعه می کنند از جمله مرحوم در کتاب "اسلام شناسی" در بحث توتم که به معنی خدای طبیعی واولیه اقوام است صادر شده است و چندان که گوینده اش می نماید صحیح نیست و به راحتی قابل جواب است: 🔹پاسخ نقضی: این تحلیل درباره برفعلی و بردعلی و مانند آن صدق نمی کند چون هیچگاه برف و برد و ... در شمار قداست های برگرفته از طبیعت نبوده اند پس یقینا چنین رابطه و اعتقاد عبودیتی وجود نداشته است. 🔹پاسخ های حلی: پاسخ ۱- طبیعت برای مردم بختیاری عین زندگی بوده است و طبیعت گرایی در نامگذاری های آنان وجود داشته است ولی بعد از آشنایی با آیین زندگی بخش اسلام همان نامهای زلال و ساده را با افزودن نام پاک علی متبرک کرده اند مثلا فرزندی که هنگام کوچ در کنار سنگ بزرگی به دنیا می آمد بردی یا کودکی که در سربالایی هنگان کوچ به دنیا آمده باشد بنداری و بچه ای که درروز بارانی به دنیا می آمد بارانی می نامیدند. پس در مناسبت آن مولود با وضع طبیعت در آن زمان و مکان دخیل بوده است و بعد از اسلام به قصد تبرک، ترکیبات اسمی بوجود آمد. پاسخ۲- اینکه بختیاری ها به سمت ساختن ترکیبات متعدد با علی رفتند نشانگر این واقعیت است که هر خانواده ای دوست داشت نه تنها یک فرزند بلکه فرندانی یا همه فرزندان را به این نام بنامد. و روی آوردن به ترکیبات اسمی جدید و بعضا غریب به یکی از این دلائل بوده است: الف) وجه تمایز بین این علی ها برای تشخیص آنها از یکدیگر مردم را واداشت تا پسوند یا پیشوندی به عنوان قید برای قرار دهند و آن قید را معمولا از طبیعت اخذ می کردند. ب) اعتقادی وجود داشت که یک نام در هر خانواده به یک نفر اختصاص دارد و معتقد بودند نام مثل "فره" اختصاصی فرد است بنابراین نباید یک نام در یک خانواده و نسل دوبار تکرار شود. ✍رضاحیدری ۹۹/۵/۱۴ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ پی نوشت: متن مصاحبه حجت الاسلام رضا حیدری درسال ۱۳۸۷ همراه با مصاحبه هایی از سایر علما و فضلا در کتاب ع اولین بار در سال ۱۳۸۸توسط نشر سروش هدایت چاپ شده است. در چاپ سوم کتاب، متن کامل مصاحبه در صفحات۹۵ تا۱۱۹ قابل مطالعه است. http://eitaa.com/Heydari_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید ؛ سخنان حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری در بیان ویژگیها و امتیازات مقام معظم رهبری که باعث شده شخصیت ایشان در جهان ممتاز باشد و بیانیه ای که صادر کرده اند جامعیت داشته باشد . 📺 برشی از برنامه 《مسیر فردا 》که در سه قسمت ۴۰ دقیقه ای با موضوع از سیمای خوزستان در اسفند ۹۷(چند روز پس از صدور بیانیه) پخش شد. ⏳ مدت ویدئو: ۲ دقیقه http://eitaa.com/Heydari_org
🔴دارالعلم پایگاه انقلابیون 🎙خاطره گویی پیشکسوتان و مبارزان دوران پیروزی انقلاب اسلامی در موضوع نقش آیت الله العظمی میرسید علی بهبهانی ره به عنوان پایگاه انقلابیون، در راستای تحقق بخشیدن انقلاب است که در بهمن ۹۷ از سوی رهبر حکیم انقلاب صادر شد زیرا در این کار، انتقال تجارب و هویت بخشی و صورت می گیرد... پیشتازان و فعالان انقلاب در مراحل مبارزات و نیز مراحلی که در چهل سال گذشته پشت سر نهاده شده، تجربیات زیادی کسب کرده اند و باید امروز این تجربیات را به نسل جدید انتقال دهند تا جوانان بتوانند با کارآزمودگی و انگیزه از انقلاب خود دفاع کنند بلکه دستاوردهای آن را ارتقا ببخشند. پیمودن راه آینده توسط نسل جدید و جوان انجام خواهد شد و آنها باید گذشته را خوب بشناسند و از تجربه ها درس بگیرند. اگر حقائق را ندانند دشمن با دروغ پردازی، روایت دیگری را در ذهن جوان وارد می کند و عقیده آنان را به گونه ای رهزنی می کند که آنان را به پیاده نظام خود تبدیل کند. 📌بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در مراسم 《دارالعلم آیت الله العظمی بهبهانی پایگاه انقلابیون》۱۴۰۱/۱۱/۱۸- اهواز  http://eitaa.com/Heydari_org
🔹آیا ما در عرصه مبارزه پیروز بوده ایم!؟ 🎙ممکن است جوانها بپرسند چگونه می گویید ما در عرصه مبارزه با استکبار پیروز بوده ایم در حالی که هنوز با آنها درگیر هستیم؟ پاسخ این است که‌: اقتدار انقلاب اسلامی، موجب شکست استکبار جهانی در میدان‌های مختلف بوده است. میدان درگیری ما با آنها در سالهای ابتدایی پس از پیروزی انقلاب بر سر این بود که عمال آنها را از کشورمان خارج کنیم یا سفارت رژیم اشغالگر قدس را تعطیل کنیم یا لانه جاسوسی را رسوا کنیم اما امروز پس از چهار دهه نزاع بر سر این است که استکبار و صهیونیست باید از منطقه خارج شوند. و اراضی اشغالی فلسطین آزاد شوند. در دهه اول پس از انقلاب تلاش آنها این بود که مبادا تسلیحات نظامی وارد ایران شود و حالا تمام ترس آنها این است که مبادا تسلیحات پیشرفته از ایران خارج و به نیروهای مقاومت رسانده شود.... ‌📌بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در جمع نیروهای تیپ ۱۹۲زرهي نزاجا/ اهواز ۱۴۰۱/۱۱/۱۸ 🔍در خوزنا بیشتر بخوانید:  http://www.khoozna.ir/view-160736-.html
🔸آیا ما در بسط عدالت موفق بوده ایم!؟ 🎙...ممکن است جوانها بپرسند با وجود ضعف ها، اختلاس ها، فاصله طبقاتی، فقر و محرومیت و کاهش قدرت خرید چگونه از انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی دفاع می کنید؟ در جواب باید گفت؛ واقعیت های موجود و وضع فعلی به هیچ وجه رضایت بخش نیست هرچند کارهای خوبی شده است. بدتر از فقر و محرومیت، وجود یا احساس تبعیض است. اینکه مردم ببینند عده ای ویژه خواهی و ویژه خواری می کنند یا برخی مسئولان شعارهایشان با زیست فرزندان و خانواده شان همخوانی ندارد اینها بیشتر آزار دهنده است و تولید نارضایتی و خشم می کند و مقبولیت اجتماعی نظام را با خطر جدی مواجه می کند هرچند تعداد این موارد اندک باشد. اما اگر با انصاف و اشراف بنگریم نسبت به پیش از انقلاب کارهای زیادی شده است هرچند هنوز راه نرفته بسیار داریم. وضعیت موجود تا وضعیت مطلوب فاصله دارد، فاصله‌ی زیادی هم دارد و باید تلاش مضاعف کرد. تلاشهای خوب زیادی در این چهل و چند سال برای بسط صورت گرفته اما روشها دقیق و اصیل و ناب و اسلامی نبوده. این یک واقعیت است. وجود ناعدالتی ها یک واقعیت است تلاش‌ها برای بسط عدالت هم واقعیت است. تحقق عدالت نسبت به قبل از انقلاب واقعیت است راضی کننده نبودنِ وضعِ فعلی هم یک واقعیت است. لذا باید به فکر افتاد و با هم اندیشی و هم افزایی و البته پس از آن شجاعت و قاطعیت اقدامات اصلاحی را انجام داد. ‌📌بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در جمع نیروهای ستاد فرماندهی انتظامی کلانشهر اهواز ۱۴۰۱/۱۱/۱۹ @Heydari_org
♦️لبه های یک قیچی 🎙... در مقطع کنونی چند دیدگاه وجود دارد؛ گروه اول با شمردن مشکلات و نابسامانی ها به این نتيجه می رسند که راه را اشتباه آمده ایم، نباید انقلاب می کردیم، باید با استکبار کنیم، و نتایجی از این قبیل... معمولا دشمن هم همین دیدگاه را القاء می‌کند. گروه دوم با تکیه بر اصیل بودن اهداف و آرمان ها و حقانیت نظریه ولایت فقیه و ویژگیهای دو امام انقلاب، هرگونه عملکرد دستگاه‌ها و نهادها و آیین نامه ها و ساختارها و مسئولان را برنمی تابند و به نقدها حساسیت منفی نشان می دهند. این هر دو گروه در دو سوی افراط و تفریط اند. خطر گروهی که دیدگاه دوم را دارند اگر از گروه اول بیشتر نباشد کمتر نیست. این هردو، لبه های یک قیچی اند که ارتباط مردم با انقلاب را قطع می کنند. دیدگاه سوم که اکثریت به آن معتقدند و دیدگاه درستی است اين است که: باید با حفظ ارزش‌ها، برخی روش ها را تغییر داد. اهداف انقلاب ما بلند و مترقی است و مبانی ما اصیل است، رهبری ما از حقانیت و مشروعیت برخوردار است و در اینها تجدید نظر نخواهیم کرد اما ناکارایی و اثربخش نبودن برخی روشهای ما و نا کارآمدی و خطای برخی مسئولان ما و نادرستی برخی ساختارهای ما اینها غیر قابل انکار است و باید در آنها تجدیدنظر کنیم. بر اساس بیانیه گام دوم، انقلاب ما یک پدیده زنده است لذا نقد ها را می شنود و عملکرد خود را ارزیابی می کند و برای تصحیح خطاهای خود آمادگی دارد. ‌📌بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری / اهواز ۱۴۰۱/۱۱/۱۹ 🔍در خوزنا بیشتر بخوانید: http://www.khoozna.ir/view-160900-.html @Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
🔹مسلمانان هیچگاه قرون وسطی نداشته اند 🎙شش قرن پس از میلاد حضرت مسیح ع جریانهایی در اروپا شکل گرفت و تغییراتی به وجود آمد که تا نه قرن، یعنی قریب هزارسال ادامه پیدا کرد. شاخصه اصلی این دوران که به معروف شد، مبارزه با با شعار دفاع از بود. جریانِ غالب بر پایه برخی آیات تحریف شده کتاب مقدس، علم آموزی را حرام دانستند و دانشگاهها و مراکز علمی را تعطیل کردند و دانشمندان متفرق و آواره شدند. علم کالای قاچاق و ممنوعه شد و طالبان علم مُحارب با خدا... اما در این سوی کره خاکی در اواخر قرن ششم پس از میلاد، مردی متولد می شود و در اوایل قرن هفتم با اسم رمز «بخوان» به پیامبری می رسد. کتاب او ابرِ سیاه تحریفات بوجود آمده در کتاب مقدس را کنار می زند و آفتاب علم و دانش را به شکوفه ها می تاباند تا عطرش در جهان بپیچد... آثار علمی دانشمندان مسلمان چند قرن بعد اروپا را از تاریکی جهلِ قرون وسطایی خارج کند... مسلمانان نه تنها هیچگاه به نام دین، با علم مبارزه نکردند بلکه به نام دین به علم آموزی و نشر دانش همت کردند. با محمد ص، عالمان تکریم می شوند و به قلمِ آنها قسم خورده می شود و بالاتر از خون شهید معرفی می شود. طلب علم، وظیفه و فریضه دانسته می شود. محدوده سنی و زمان هم ندارد؛ « مِنَ المَهدِ إلَى اللَّحْدِ». قُرب و بُعد مکانی ندارد؛ « ولو بالصین». به هر قیمتی؛ « وَ لَوْ بِسَفْكِ اَلْمُهَجِ وَ خَوْضِ اَللُّجَجِ » و نکته جالب توجه این است که ظهور اسلام و آغاز حرکت علمی مسلمانان درست در زمانی است که سالهای اولیه رکود علم در جهان غرب و مسیحیت است و در قرن چهارم هجری که مقارن است با قرن یازدهم میلادی مسلمانان در اوج شکوفایی علمی اند و غرب در چاه تاریک جهل و خرافه. بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز. سال ۱۳۸۶ http://eitaa.com/Heydari_org
📣اطلاعیه درس القواعد الفقهية 🔹 دوره جدید درس 《 القواعد الفقهية 》 استاد گرامی حجت الاسلام و المسلمین شیخ رضا حیدری از ابتدای ماه شعبان ۱۴۴۴ برگزار می شود: زمان: یکشنبه ها ساعت ۱۷ تا ۱۸ دوشنبه ها ساعت ۲۰ تا ۲۱ مکان: دارالعلم آیت الله العظمی بهبهانی(ره) ✅شرکت برای عموم طلاب اهواز که سطح ۲ را به پایان رسانده اند آزاد می باشد. ☎️ شماره تماس جهت کسب اطلاعات بیشتر: ۰۹۱۶۹۹۹۱۵۴۴
💠‌عدالت در اندیشه فقهی امام خمینی ... وقتی نگاه میکنیم در اندیشه برخی فقهای نو اندیش مثل امام راحل والامقام بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی می بینیم امام طور دیگری به قضیه نگاه میکند. در کتاب البیع حدیثی وجود دارد که مختصر عرض میکنم. یک روایتی داریم به صحیحه ابی ولاد معروف است. یک بنده خدایی است که مرکبی را اجاره میکند تا با این مرکب در جستجوی فردی به نقطه الف برود و برگردد. وقتی میرسد به الف متوجه میشود که آن فرد آنجا نیست لذا به نقطه ب میرود و از آنجا به نقطه ج ... بالاخره فرد را پیدا میکند. وقتی برمیگردد به شهر خودش، مراجعه می کند به مالک مرکب، ولی مالک مرکب پول بیشتری از آنچه در قرارداد اجاره توافق شده بود ( اُجرة المسمّی) مطالبه می کند. حکمیت به ابوحنیفه می رسد او اینطور قضاوت میکند که اجاره این مرکب تا نقطه الف بوده ولی بعد از الف بدون اذن مالک مرکب را به ب بردی لذا تصرف شما عدوانی بوده و معصيت كردی و ضامن مرکب شده ای ولی حالا که برگرداندی چیز بیشتری بر گردن تو نیست. ... پرونده رسید به امام صادق ع. امام ع فرمود اگر آسمان بگیرد. آسمان فروریزد ( تعبیری شبیه این) از اینجور حکم کردن، جا دارد. شما تا نقطه الف باید《 اُجرة المسمّى》 را بپردازی و برای رفتن به نقطه ب و ج و برگشتن 《 اُجرة المثل》گردن شماست. امام صادق (علیه السلام) به همین مقدار اکتفا می کند اما امام راحل (اعلی الله مقامه ) می فرماید؛ می دانید چرا امام صادق ع چنین فرمایشی می کند!؟ این بخاطر قاعده و انصاف است. و امام راحل متاسفانه به همین مقدار اندک اکتفاء می کنند و رد می شود و ما عبارات بعضی از فقهای دیگر را که می بینیم همین مقدار هم به قاعده عدالت و انصاف در آنجا نمی پردازند و از کنار این مساله رد می شوند... 📌بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در میزگرد انتقادی با موضوع نقش مراکز علمی در بسط عدالت در جامعه، ۱۴۰۰/۰۹/۲۷ در دانشگاه پیام نور خوزستان @Heydari_org
🔴 نقش مراکز علمی در بسط عدالت محورهای سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در میزگرد انتقادی با موضوع نقش مراکز علمی در بسط در جامعه، مورخ ۱۴۰۰/۰۹/۲۷ در دانشگاه پیام نور خوزستان را از لینک های زیر بخوانید؛ 🔸اصلِ عدالت، اصلی سایه گستر بر تمام قوا اعم از مقننه، مجریه و قضائیه است https://eitaa.com/Heydari_org/678 ‌ 🔹کم کاری فقه در تبیین عدالت https://eitaa.com/Heydari_org/682 ‌🔰حُسنِ عدل و قُبحِ ظلم باید در فقه امتداد پیدا کند https://eitaa.com/Heydari_org/687 ‌💠عدالت در اندیشه فقهی امام خمینی https://eitaa.com/Heydari_org/788
🔊 صوت درس را از اینجا دریافت کنید: 🔹 دوره جدید درس 《 القواعد الفقهية 》 استاد گرامی حجت الاسلام و المسلمین شیخ رضا حیدری از ابتدای ماه شعبان ۱۴۴۴ به صورت حضوری برگزار شد و صوت درسها برای استفاده علاقه مندان در این کانال بارگذاری خواهد شد.: @alfaegh_heydari
🔘 البهجة المرضية یا النهجة المرضية ؟ 📚 نام این شرح، البهجة المرضیة به معنی سرور و خرمی پسندیده و مورد رضایت است. گویا شارح با شرحی که بر الفیه نگاشته است به سرور و بهجت رسیده است یا معتقد است که مخاطب را به بهجت و سرور می رساند. لذا نباید این نامگذاری را عجیب و غیر متناسب با کتاب ادبی و نحوی دانست (چنانکه برخی مدرسین صرفا به دلیل عدم استظهار تناسب، درصدد بر آمده اند که نام آن را به النهجة المرضیة به معنی روش و راه پسندیده و مورد رضایت تغییر دهند) زیرا سابقاً علما و نویسندگان در نامگذاری کتب خود ذوق و سلیقه و ظرافت هنری به خرج می دادند... _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ پی نوشت: بخشی از مقدمه کتاب اثر رضا حیدری، چاپ ۱۳۹۴، تهران . http://eitaa.com/Heydari_org
📣اطلاعیه 💠 برنامه جلسات درس القواعد الفقهیه در ماه رمضان زمان : دوشنبه ها ( ۷ و ۱۴ و ۲۸ فروردین) ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۲:۰۰ مکان: دارالعلم آیت الله العظمی بهبهانی(ره)