🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️
📣 معرفی کانال مرتبط با تاریخ
1⃣ گروه پژوهشی آرتا
گروه پژوهشی آرتا به بررسی تاریخ باستان و موضوعات مرتبط با تاریخ ایران میپردازد.
منابع و مقالات و سخنرانیها در این زمینه در این گروه قرار داده میشود. به علاقمندان تاریخ باستان و ایران دنبال کردن این کانال پیشنهاد میشود.
🌐لینک گروه پژوهشی آرتا👇🏻
@Anti_Archaism
🔅صحت مطالب کانالهای معرفی شده توسط انجمن، تأیید یا رد نمیشود و بدیهی است بررسی صحت محتوای آنها بر عهدهی مخاطب است.
#معرفی_کانال
#ایران
#باستان
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
1634732473-10201-12-3.pdf
359K
🔹عنوان مقاله
علل بیعت نکردن امام حسین(ع) با یزید
✍🏻 نویسنده:
دکتر حسین قاضی خانی
📌چکیدهی مقاله:
مقاومت امام حسین(ع) در بیعت نکردن با یزید منجر به جنگ نابرابری بین آن دو شد. در این میان درباره چرایی بیعت نکردن امام حسین(ع) با یزید، شخصیت فرزند معاویه، ویژگی شیعیان کوفه و سرنوشت الهی بیشتر مطرح شده است. مسئله اصلی پژهش این است که اگر بیعت نکردن امام حسین(ع) با یزید با روش تاریخی بررسی شود چه عواملی در این تصمیم امام(ع) از اهمیت بیشتری برخوردارند؟ یافتههای این پژوهش نشان میدهد که در منابع اولیه امید بستن امام(ع) به کوفیان و یا تن دادن به سرنوشتی محتوم تأثیر چندانی در عدم بیعت نداشته است. شخصیت یزید نیز تنها بخشی از علل عدم بیعت میتواند باشد. در این میان تقابل جریان اموی - علوی و تلاش امویان برای تخریب شخصیّت امام علی(ع) و شیعیان از مهمترین عوامل تأثیرگذار در بیعت نکردن امام(ع) با یزید است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. بر اساس شیوه معمول جامعه اسلامی با مرگ معاویه، انتخاب خلیفه باید به شورای مسلمانان واگذار میشد. در این صورت با توجه به شخصیت امام حسین(ع) و جایگاه اجتماعی و سیاسی ایشان، امکان داشت تا خلافت به خاندان اهل بیت(ع) بازگردد. در حالی که انتخاب یزید به ولیعهدی و تبدیل خلافت به حاکمیت موروثی برای همیشه بازگشت خلافت به خاندان اهل بیت(ع) را غیر ممکن میساخت.
#امام_حسین_علیهالسلام
#معرفی_مقاله
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️
🔸نکتهی ویرایشی
🌀فن نویسندگی
هر نویسندهای، اگر اصیل باشد سبکی و شیوهی بیانی دارد؛ لذا نمیتوان به او گفت که برای افادهی پیام چه زبانی برگزیند لیکن در هر حال فنونی و نکتههایی هست که باید رعایت کند. از جمله شایسته است که از تکلّف و تعقید دوری جوید، از حشو بپرهیزد، در گزینش واژه و تعبیر ظریف و دقیق باشد، با اطناب و یک نواختی کلام ملال برنیانگیزد، به ایجاز در حدی که مخل نباشد مقیّد بماند، خود را از تأثیر ترجمه و نوآوری کاذب و نوکیسگی برکنار نگه دارد، از زبان و فرهنگ مردم الهام بگیرد و در همه حال مواظب وحدت زبان در سراسر نوشتهی خود باشد.
🌀زبان معیار
زبان معیار زبانی است که زبانشناسان و ادیبان نمیتوانند بر آن خرده بگیرند و در این حال افراد متوسط جامعه از نظر سواد آن را به راحتی میفهمند... در زبان معیار لغات مهجور چه فارسی و چه عربی، سرهنویسی، گرتهبرداری نحوی، واژههای محلی و استفادهی غیر دقیق از مترادفها وجود ندارد.
منبع: علی قنبریان، کشکول: نکتههای کاربردی ویرایش، تهران، میراث فرهیختگان، ۱۳۹۷ش، ص۶۲
#نکات_ویرایشی
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
1638959431-10255-7-4.pdf
417.2K
🔹عنوان مقاله:
نقش جوینیها در بازیابی علمی و آموزشی در عصر ایلخانان (736-654ق)
✍🏻نویسندگان:
دکتر حامد قرائتی
هادی شمسآبادی
📌چکیدهی مقاله:
خاندان جوینی از جمله خاندانهای ایرانی هستند که نقش موثری در توسعه و رونق تمدن اسلامی در قرن ششم و هفتم هجری داشتهاند. این خاندان در عصر ایلخانی(654-736ق) با وجود چالشها و معضلاتی که در پی حمله مغولان جهان اسلام را ملتهب نموده بود، مجموعهای از اقدامات و تدابیر موفقی را با هدف توسعه و تعالی علم و دانش آموزی اتخاذ نمودند. این تحقیق با تکیه بر منابع تاریخی و با روش توصیفیتحلیلی در پی پاسخ به این مسئله است که خاندان جوینی چه نقشی را در بازیابی تمدن اسلامی در حوزههای علم و آموزش برعهده گرفتهاند. چه اینکه با وجود آثار و پیامدهای ناگوار هجمه مغول به سرزمینهای اسلامی، خاندان جوینی با حمایت از دانشمندان و تالیفات علمی، پرهیز از تعصبات مذهبی در مناسبات علمی، جانمایی اولویتها و ضرورتهای اجتماعی در متون و میراث علمی، صیانت از ذخائر علمی و بازسازی مدارس و اصلاح نظام آموزشی علاوه بر تعدیل خسارتهای هجمه تمدن سوزانه مغولان، تحولات بنیادینی را در حوزه علم و آموزش موجب شدند.
#ایلخانیان
#معرفی_مقاله
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
هدف انجمن علمی پژوهشی تاریخ اسلام و تشیع در معرفی مقالات، معرفی مقالات اساتید حاضر در دانشکدهی تاریخ است.
تا به این وسیله دانشجویان با اساتید و آثار آنها بیش از بیش آشنا شوند.
و همچنین گاهی مقالهای که اساتید در زنگ پژوهش به آن اشاره میکنند، برای استفادهی دانشجویان در کانال قرار داده میشود.
از اساتیدی که مقالات خود را برای استفادهی دانشجویان در اختیار انجمن قرار دادند، صمیمانه تشکر میکنیم.
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
1604741802-10273-10-4.pdf
466.2K
🔹عنوان مقاله
تبیین و کنکاشی پیرامون بنیانگذاران و تفکرات بنیادینِ اخوان المسلمین در مصر و سوریه
✍🏻نویسنده:
دکتر علیرضا ایمانی
دکتر سید محمدمهدی پوریزدان پرست
📌چکیدهی مقاله:
پژوهش حاضر به منظور بررسی و شناخت بنیانگذاران سازمان اخوان المسلمین در مصر و سوریه و تفکرات بنیادینی که این تشکل در این دو کشور بر مبنای آن شکل گرفتهاند، انجام شد. به منظور دستیابی به اهداف این پژوهش ابتدا به بررسی تاریخچه اخوان المسلمین بر مبنای بنیانگذاران و سیر تاریخی پرداخته شد و سپس در جمعبندی مختصر ادوار تاریخ اخوان از ابتدای شکلگیری تا کنون مورد بررسی قرار گرفت. همچنین تفاوت عملکرد اخوان المسلمین در مصر که رویکردی اجتماعی و تربیتی داشت و اخوان المسلمین در سوریه که در مدت کوتاهی به تقابل و درگیری و حرکتهای خشونتبار روی آورد مورد بررسی قرار گرفت. سپس به بررسی اندیشه بنیادین اخوان المسلمین در مصر به عنوان مرکز اصلی آن و اندیشمندان پایهگذار اندیشه جمعی این تشکیلات در وجود مختلف معرفتی تا سیاسی پرداخته شد. در این میان دو چهره اصلی یعنی حسن البناء و سید قطب مورد بررسی قرار گرفتند. سپس بررسی اندیشههای بنیادین اخوان المسلمین در سوریه مورد بررسی و علت بروز رفتار متفاوت میان این دوشاخه مهم این سازمان مورد کنکاش قرار گرفت. در نهایت با توجه به دادههای موجود به نتیجهگیری در مورد چرایی تفاوت عملکرد این دوشاخه سازمانی در این دو کشور پرداخته شد.
#اخوان_المسلمین
#معرفی_مقاله
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
📣اطلاعرسانی
🔹سلسله نشست های علمی بررسی و پاسخ به شبهات تاریخی
معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی با همکاری گروه تاریخ اهل بیت علیهم السلام و انجمن علمی تاریخ اهل بیت؛ به صورت حضوری و برخط برگزار می کند.
◀️ سومین جلسه با عنوان:
💠«گستره علم امام معصوم(ع) از منظر قرآن، سنت و بزرگان دین با تأکید بر نظر امام خمینی(ره)»💠
همراه با پرسش و پاسخ
🔸ارائه دهنده: استاد آیت الله حسینی قزوینی
📚دبیر علمی: حجت الاسلام والمسلمین اوصیاء
⏪زمان: چهارشنبه 24/اسفند/۱۴۰۱
⏱ساعت 10 الی 12
🕹مکان: سالن شهید صدر(ره) به صورت حضوری و برخط
🌐 لینک پخش آنلاین:
https://vc.miu.ac.ir/tarikh
👈 درپایان جلسه به سه نفر از پاسخ دهندگان به سوال طرح شده توسط استاد، هدایایی به قید قرعه تقدیم می گردد.
#اطلاعرسانی
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
📣اطلاعرسانی
🔰 کرسی علمی ترویجی
معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی با همکاری گروه تاریخ اهل بیت(ع) برگزار میکند.
کرسی علمی ترویجی با عنوان:
💠«اعتبارسنجی بخش پایانی خطبه فدکیه (فراز ثم انکفأت«س» و امیرالمؤمنین«ع» یتوقّع و...)»
🔸ارائه دهنده:
حجتالاسلام والمسلمین دکتر حسن احمدیان دلاویز
🔹مدیر کرسی:
حجتالاسلام والمسلمین دکتر حسین عبدالمحمدی
🔹ناقدان:
دکتر ناصر باقری بیدهندی
دکتر نعمت الله صفری فروشانی
⏪زمان: چهارشنبه 24/اسفند/1401
⏱ساعت 12:30 الی 14:30
🕹مکان: سالن جلسات مجتمع جامع به صورت حضوری و برخط
🌐 لینک پخش آنلاین: https://vc.miu.ac.ir/tarikh
#اطلاعرسانی
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
🔹🔅🔹🔅🔹🔅🔹🔅🔹
🔘 معرفی اساتید تاریخ دانشکدهی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب
🔹آیتالله محمدهادی یوسفی غروی
استاد يوسفى غروى متولد سال ۱۳۲۷هـ.ش در شهر نجف اشرف هستند.
ایشان استاد، محقق و مورخ معاصر و از عالمان حوزهی علمیهی قم است كه در موضوعات مختلفى همچون: فقه، اصول، تاريخ و حديث، تخصص داشته و آثار متعددى را در حوزهی علوم اسلامى تدوين كردهاند.
یکی از مهمترين آثار ایشان، بازسازى و ارائهی مقتل ابومخنف با استفاده از تاريخ طبرى و ارشاد شيخ مفيد است كه با عنوان وقعةالطف منتشر شده است.
یکی دیگر از آثار مهم ایشان مجلدات متعدد موسوعةالتاريخ الاسلامى است، كه يك دورهی خلاصه و روشمند در تاريخ اسلام و ائمه است.
از آثار دیگر ایشان میتوان به:
🔸اصول العقائد فى الاسلام؛
🔸الاسلام و الحضارة الغربیه!
🔸الاسلام و ايران عطاء و اسهام(ترجمه)؛
🔸القضاء و القدر فى القرآن و الحديث؛
🔸المشكاه فى خلل الصلاة؛
🔸النجاة فى القيامة فى تحقيق امر الامامة؛
🔸بهجه الامال فى الرجال؛
🔸تبصرة المتعلمین فى احكامالدين؛
🔸تحقيق در مسئله جبر و اختيار(ترجمه)؛
🔸حاجة الانام الى النبى و الامام؛
🔸و دراسه فى المشاكل الاخلاقيه والنفيسه اشاره کرد.
استاد يوسفى غروى هم اكنون ضمن تدريس فقه و اصول، با مراكز علمى مختلفی در موضوع تاريخ اسلام مرتبط است و گاه در نشستهاى علمى به ارائهی ديدگاههاى علمى و ابتكارى خود مىپردازد.
🔹پایگاه اطلاعرسانی آیت الله یوسفی غروی
🌐https://yusufigharawi.com/
🌐@yusufigharawi
#معرفی_استاد
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
1566966565-10159-92-1.pdf
724.2K
🔹عنوان مقاله:
امتداد جریان کلامی هشام بن حکم در بصره؛ جریانی نویافته در تاریخ تفکر امامیه نخستین
✍🏻نویسنده:
حجتالإسلام دکتر محمدتقی سبحانی
دکتر سید اکبر موسوی تنیانی
📌چکیدهی مقاله:
این پژوهش در پی یافتن سرنخهایی از امتداد جریان کلامی هشام بن حکم در بصره است و با این پرسش اصلی دنبال میشود که خط فکری هشام بن حکم چرا و چگونه در بصره تداوم پیدا کرد. به نظر میرسد پس از آنکه هشام بن حکم و شاگردانش در بغداد مورد تعقیب و آزار دستگاه خلافت عباسی قرار گرفتند، برخی از شاگردان هشام همچون علی بن اسماعیل میثمی و حکم بن هشام بن حکم به دلیل رونق داشتن گفتگوهای کلامی در شهر بصره و نیز دوری آن شهر از مرکز خلافت عباسی، برای ادامه فعالیتهای کلامی خویش به آن سامان مهاجرت کردند. آنها در راستای پیگیری اندیشههای کلامی خود، بیشتر با گروه فکری معتزله درگیری علمی داشتهاند و از سوی دیگر مخالفت برخی از امامیان بصره با آنان نیز در خور توجه است. با توجه به مخالفتهای برون مذهبی و درون مذهبی، این جریان پس از حضور کوتاه مدت و فعالیتهای تأثیرگذارش در بصره به محاق رفت. البته هرچند تاکنون تصور روشنی از حضور این جریان در بصره وجود نداشته است، اما در این پژوهش به این نتیجه رسیدیم که خط کلامی پیرو هشام در اواخر سده دوم و نیمه سده سوم هجری در بصره فعال بودهاند.
#هشام_بن_حکم
#جریان_کلامی
#معرفی_مقاله
#نوسوی_تنیانی
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
رهبر معظم انقلاب میفرمایند:
«من عقیدهی راسخ دارم بر اینکه یکی از نیازهای اساسی کشور، زنده نگه داشتن نام شهدا است؛ این یک نیازی است که ما _چه آدمهای مقدّسمآب و متدینی باشیم؛ چه آدمهایی باشیم که خیلی هم مقدّسمآب نیستیم، امّا به سرنوشت این کشور و به سرنوشت این مردم علاقهمندیم_ هرجور که فکر بکنید، بزرگداشت شهدا برای آیندهی این کشور، حیاتی و ضروری است. فرهنگ شهادت یعنی فرهنگ تلاش کردن با سرمایهگذاری از خود برای اهداف بلندمدّت مشترک بین همهی مردم؛ که البتّه در مورد ما آن اهداف، مخصوص ملّت ایران هم نیست، برای دنیای اسلام بلکه برای جهان بشریت است.»
( ۹۳/۱۱/۲۷)
🌷۲۲ اسفندروزبزرگداشتمقامشهداگرامیباد🌷
🔸لطفاً هدیه به محضر شهدا و امام شهدا صلواتی را قرائت بفرمایید.
#شهدا
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
1649227079-10531-6-2.pdf
472.1K
🔹عنوان مقاله:
بررسی و تحلیل موارد استناد رسول خدا(صلیاللهعلیهوآلهوسلم) به آیات قرآن در رویدادهای تاریخی
✍🏻 نویسنده:
دکتر منصور داداش نژاد
📌 چکیدهی مقاله:
بخشی از گزارشهای مندرج در کتابهای سیره رسول الله(ص)، ناظر به آیات قرآنی تکمیل و توسعه یافتهاند. بدین گونه که راویان هنگام گزارش سیره نبوی، تلاش کردهاند آن را مطابق و همسو با قرآن گزارش کنند و توضیحات خود را ذیل اطلاعات قرآنی و برای تکمیل و توسعه آن تدوین نمایند. از این رو منابع تاریخ و سیره دربردارندهی مواردی از استناد به آیات قرآن در حوادث تاریخی است. تعدادی از این موارد حاکی از استناد رسول خدا(ص) به آیات قرآنی در رویدادهای تاریخی است. نوشته حاضر با بررسی و تحلیل موارد استناد رسول الله(ص) به آیات قرآنی و ریشهیابی گزارشها، ضمن به دست دادن الگویی برای توسعه متون مربوط، به این نتیجه رسیده است که گزارشهای معطوف به استناد رسول خدا(ص) به آیات به مرور تکمیل و توسعه یافتهاند. هدف از ضمیمه شدن آیات به گزارشهای تاریخی، توضیح، تقویت و تایید اصل خبر بوده است.
#پیامبر
#معرفی_مقاله
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
🔸نکتهی ویرایشی
🌀فاصلهگذاری
فاصلهگذاری بین اجزای کلمات مرکب در چاپ رایانهای بسیار حائز اهمیت است.
سه نوع فاصله وجود دارد: عدمِ فاصله، نیمفاصله، یک فاصله(یا فاصلهی تمام).
عدم فاصله در مورد دو جزء کلمات مرکب مورد استفاده بوده است، مانند: باریکبین، زبانشناس، اشکآلود و عباراتی مانند آبازسرگذشته، بیچونوچرا و غیره.
از نیم فاصله برای نوشتن ترکیبات متشکل از مضافومضافالیه و موصوفوصفت استفاده شده است. مانند: آبِآلوده، آبِسیاه و غیره.
یک فاصله(یا فاصلهی تمام) نیز برای گروههای کلماتی مانند: ای خدا، این جهان و غیره به کار رفته است. به دلیل اهمیت این فاصلهگذاری کلماتی مانند: دادرس و کاردان که حرف آخر جزء اول و حرف دوم جزء دوم آنها از حروف منفصلاند نیز در این دسته قرار میگیرند.
در مورد فاصلهگذاری افعال مرکب:
وقتی دو کلمه استقلال معنایی خود را حفظ کرده باشند، مانند: کارکردن، غذاخوردن، سخنگفتن، کوششکردن... از نیم فاصله استفاده میشود ولی در مواقع دیگری که کل فعل مرکب یک واحد معنایی ساخته است، مانند: نگهداشتن، دربرداشتن، جازدن، برگشتن، آبکشیدن، درافتادن، قلمگرفتن، بهخاطرسپردن، بهدنیاآمدن دو یا سه جزء آن بدون فاصله کنار هم نوشته میشوند.
منبع:
دکتر علیاشرف صادقی، زهرا زندی مقدم، فرهنگ املایی خط فارسی، نشر آثار، تهران، ۱۳۹۴، ص۱۳_۱۴.
#نکات_ویرایشی
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
فراخوان عضویت در انجمن تاریخ اسلام و تشیع
📌قابل توجه دانشجویان و اساتید محترم:
انجمن علمی پژوهشی تاریخ اسلام و تشیع دانشکدهی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب، عضو افتخاری میپذیرد؛
اساتید، دانشجویان و فعالان حوزهی تاریخ میتوانند با تکمیل فرم عضویت، نسبت به عضویت در انجمن اقدام نمایند.
🔘فعالیتهای انجمن
▫️برگزاری جلسات هماندیشی و نشستهای علمیتخصصی
▫️برگزاری کارگاهها و نشستهای علمیپژوهشی در حوزهی تاریخ اسلام و تشیع
▫️همکاری در انتشار مجلات علمیتخصصی دانشکدهی تاریخ
▫️همکاری با انجمنها و مراکز علمیِ دانشگاهی در حوزهی تاریخ اسلام و تشیع
▫️همکاری با نهادهای حوزوی در راستای اهداف انجمن
▫️شناسایی و تجلیل از اعضای فعال انجمن در حوزهی فعالیتهای انجمن تاریخ اسلام و تشیع
▫️برگزاری اردوهای علمیتخصصی
▫️بازدید از مراکز علمی
🔘مزایای عضویت در انجمن
🔸اولویت شرکت در کارگاههای آموزشی و پژوهشی
🔸تخفیف ویژه برای اعضای انجمن جهت شرکت در کارگاههای آموزشی و پژوهشی به همراه اعطای گواهی پایان دورهی معتبر دانشکدهی تاریخ
🔸گواهی عضویت و کسب امتیاز از نهاد رسمی و علمی
🔸اولویت شرکت در اردوهای علمی
🔸اولویت شرکت در برنامهی بازدید از مراکز علمی
🌐 لینک فرم عضویت👇🏻
https://survey.porsline.ir/s/pKHpR6L8
#فرم_عضویت
#دانشکدهی_تاریخ
-----------❀❀✿❀❀---------
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
@HistorySociety