JH5402741387657800.pdf
398.6K
🔹عنوان مقاله:
مراکز علمی و آموزشی شیعیان در عصر ایلخانان و تأثیر آن در فرهنگ و تمدّن اسلامی- ایرانی
✍🏻نویسندگان:
دکتر سید جعفر موسوی گیلانی
دکتر نعمتاله صفری فروشانی
📌چکیدهی مقاله:
جنبش مدرسه سازی در عصر ایلخانی پس از یک دوره ویرانگری و قتل عام مغولان آغاز گردید، امّا در هر صورت در دوره دوّم حکومت ایلخانی در ایران که این جنبش در نقاط مختلف ایران به راه افتاد، شاهد آثار مثبت آن در علم و تمدّن ایران و اسلام هستیم، این آثار بیشتر میتواند به این سبب باشد که این مدارس تأسیس شده، توانست در طول چند دهه بستر لازم را برای رشد و شکوفایی صاحبان علم و خرد فراهم آورد که همه، بعدها در ردیف نمایندگان طراز اوّل فرهنگ و تمدّن ایرانیاسلامی قرار گرفتند. در این پژوهش مهمترین و مشهورترین مدارس و مراکز علمی و آموزشی شیعیان در عصر ایلخانان(قرن۷و۸هجری) و دانشمندانی که در آن مراکز بودهاند و اقداماتی که انجام دادهاند معرفی میگردد و تأثیر آنها در فرهنگ و تمدّن اسلام و ایران بررسی میشود، روش تحقیق در این پژوهش به صورت تحلیلی و توصیفی است و برای گردآوری اطلاعات از روش مطالعات کتابخانهای و فیشبرداری استفاده شده است.
#معرفی_مقاله
#ایلخانیان
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
🔸نکتهی ویرایشی
🌀ادامهی مبحث املای بعضی از واژهها، پیشوندها و پسوندها
به در سایر موارد جدا نوشته میشود:
به برادرت گفتم، به سر بردن، به آواز بلند، به سختی، منزل به منزل، به نام خدا
تبصره: حرف «به» که در آغاز بعضی از ترکیبهای عربی میآید از نوعِ حرف اضافه فارسی نیست و پیوسته به کلمهی بعد نوشته میشود:
بعینه، بنفسه، برأی العین، بشخصه، مابازاء، بذاته
هرگاه بای زینت، نون نفی و میم نهی بر سر افعالی که با الفِ مفتوح یا مضموم آغاز میشوند (مانند انداختن، افتادن، افکندن) بیاید، الف در نوشتن حذف میشود:
بینداز، نیفتاد، میفکن
بی همیشه جدا از کلمهی پس از خود نوشته میشود، مگر آنکه کلمه بسیطگونه باشد، یعنی معنای آن دقیقا مرکب از معانی اجزای آن نباشد:
بیهوده، بیخود، بیچاره، بیراه، بینوا، بیجا
می و همی همواره جدا از کلمهی پس از خود نوشته میشود، مگر در موارد زیر:
۱)کلمه بسیطگونه باشد:
همشهری، همشیره، همدیگر، همسایه، همین، همان، همچنین، همچنان
۲)جزء دوم تکهجایی باشد:
همدرس، همسنگ، همکار، همراه
در صورتی که پیوستهنویسیِ هم با کلمهی بعد از خود موجب دشوارخوانی شود، مانند:
همصنف، همصوت، همتیم جدا نویسی آن مرجحّ است.
۳)جزء دوم با مصوت آ شروع شود:
همایش، هماورد، هماهنگ
در صورتی که قبل از حرف آ همزه در تلفظ ظاهر شود، هم جدا نوشته میشود:
هم آرزو، هم آرمان
تبصره: هم بر سر کلماتی که با الف یا م آغاز میشود، جدا نوشته میشود:
هم اسم، هم مرز، هم مسللک
تر و ترین همواره جدا از کلمهی پیش از خود نوشته میشود، مگر در:
بهتر، مهتر، کهتر، بیشتر، کمتر
ها (نشانهی جمع) در ترکیب با کلمات به هر دو صورت جدا و پیوسته صحیح است:
کتابها، کتابها
اما در موارد زیر جدانویسی الزامی است:
۱. هرگاه بعد از کلمهی بیگانهی نامأنوس به کار رود:
مرکانتیلیست ها، پزیتویست ها، فرمالیست ها
۲. هنگامی که بخواهیم اصل کلمه را برای آموزش یا برای برجستهسازی مشخص کنیم:
کتابها، باغها، متمدنها، ایرانیها
۳. هرگاه کلمهی پُردندانه(بیش از سه دندانه) شود و یا به ط و ظ ختم شود:
پیشبینیها، حساسیتها، استنباطها، تلفظها
۴. هرگاه جمع اسامی خاص مدنظر باشد:
سعدیها، فردوسیها، مولویها، هدایتها
۵. کلمه به های غیر ملفوظ ختم شود:
میوهها، خانهها
یا به های ملفوظی ختم شود که حرف قبل از آن حرف متصل باشد:
سفیهها، فقیهها، پیهها، بهها
منبع: دستور خط فارسی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ص۲۳_۲۴
#نکات_ویرایشی
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸
📣 معرفی کانالهای مرتبط با تاریخ
3⃣ کتابخانه شیعه
این کانال منبع و مرجع کتابهای مفید و معتبر در حوزهی:
🔹عقاید و کلام
🔹فقه و اصول
🔹رد شبهات
🔹رجال و درایه
🔹سیره و فضائل اهلبیت(علیهمالسلام)
🔹نقد فرق منحرف
(تصوف،بهاییت،وهابیت و...)
است.
🌐لینک کانال کتابخانهی تخصصی شیعه👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/952107051C6569ff7b9d
#معرفی_کانال
#کتابخانهی_شیعه
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
JSS_Volume 8_Issue 22_Pages 257-280.pdf
319.5K
🔹عنوان مقاله:
امامت زیدیه در منابع کهن زیدیان ایران: جزء پژوهی نسخههای خطی کتاب الإبانه
✍🏻 نویسندگان:
دکتر محمدعلی صالحی
دکتر هادی نصیری
دکتر سید علی موسوی نژاد
📌چکیدهی مقاله:
از مهمترین مسائل کلامی که در فرقههای مختلف شیعه با تفاوتهای بسیار مطرح شده، مسئلهی امامت است. جایگاه امام و شئون مربوط به امامت در برخی فرقههای شیعه با تبیینی غالیانه همراه بوده و در برخی دیگر با تقصیر و فروکاستن شأن و منزلت امام بیان شده است. در این میان رویکرد پیروان مذهب زیدیه به مسئلهی امامت به عنوان شاخهای مهم و تاثیرگذار همواره محل توجه ویژه پژوهشگران بوده است. در این جستار به صورت خاص به رویکرد زیدیان منطقه شمال ایران و مهمترین شخصیت آنان، یعنی ناصر کبیر (متوفای 304 ه.ق.) توجه کرده و مباحثی همچون تعریف امامت، ضرورت وجود امام و دلایل آن، راههای شناخت امام، تفاوت امامان منصوص و امامان دعوت، شرایط و وظایف امامان دعوت، امکان دو امام هم زمان و... بررسی شده است. این کار با مراجعه به نسخههای مخطوط الإبانه انجام شده است؛ نسخههایی که تاکنون توفیق چاپ و نشر نیافته و در عین حال از مهمترین متون زیدیان شمال ایران و منعکس کنندهی دیدگاههای ناصر کبیر و پیروان مکتب ناصریه زیدیه است. متن الإبانه، که کتابی فقهی است، نوشتهی ابوجعفر محمد بن یعقوب هوسمی، از دانشمندان برجسته زیدیه ایران در قرن پنجم، است. پس از تألیف این کتاب فقها و دانشمندان زیدی این منطقه در چند قرن حواشی و تعلیقات بسیاری بر آن افزودند.
#معرفی_مقاله
#زیدیه
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
@HistorySociety
noormags-احیاگری_تمدنی_خواجه_نصیرالدین_طوسی-1990018.pdf
363.8K
🔹عنوان مقاله:
احیاگری تمدنی خواجه نصیرالدین طوسی
✍🏻 نویسندگان:
دکتر محمدجاودان
محمدامین فندرسکی پور
📌چکیدهی مقاله:
نصیرالدین طوسی از متفکران ایرانی مسلمان قرن هفتم ه.ق. است. در دورهی حیات وی، سرزمینهای اسلامی تحت حملات وحشیانه مغولان قرار گرفت و در پی آن بسیاری از شهرها ویران و تمدن و مظاهر و عناصر تمدنی نابود شد یا به شدت آسیب دید. همچنین، بسیاری از علما، روحانیان و دانشمندان اسلامی یا به طرز فجیعی کشته شدند یا از کانونهای علمی و مذهبی گریختند و به نقاط دوردست پناه بردند. با وجود این وضعیت اجتماعی و فرهنگی بغرنج در سرزمینهای اسلامی، نصیرالدین طوسی از جمله متفکرانی بود که از همان آغاز به دنبال یافتن راهی برای نجات اسلام و ایران و احیای تمدن در آستانهی نابودی بود. به همین سبب با ورود به دستگاه حکومت ایلخانی، اقداماتی از جمله جلوگیری از ستمورزی مغولان، خاتمه دادن به خلافت عباسی، طبقهبندی علوم، تأسیس رصدخانه و کتابخانهی بزرگ مراغه و بازگشایی مدارس و سایر موقوفات انجام داد که در راستای احیاگری تمدن رو به زوال به شمار میرود. پژوهش حاضر که با مراجعه به منابع کتابخانهای و به کارگیری روش تحلیل تاریخ انجام شده، نقش تمدنی وی را در احیای تمدن بررسی میکند.
#معرفی_مقاله
#نصیرالدین_طوسی
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
📚 معرفی کتاب
📙خاستگاه فرهنگی نهجالبلاغه
✍🏻دکتر محمدحسن نادم
نگارنده در این کتاب بر آن است تا اوضاع فرهنگی عراق را به منزلهی زمینههای پیدایش نهجالبلاغه بررسی و موقعیت فرهنگی و تمدن عراق، پیشینهی تاریخی و جغرافیایی، سیاسی و اجتماعی آن و نیز نقش فرهنگی ـ مذهبی ادیان در عراق را تحلیل نماید.
از دیگر مسائلی که در این کتاب بررسی شده است، میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
🔹وضعیت کوفه پس از اسلام؛
🔹انگیزهی ورود مسلمانان به عراق؛
🔹علل انتخاب کوفه؛
🔹ساختار جمعیتی و عناصر تشکیلدهندهی کوفه، طبقات اجتماعی آن و مسئلهی پیوستگی اقتصاد و فرهنگ در کوفه؛
🔹بیداری کوفیان؛
🔹حضور برگزیدگان صحابه و موالی در کوفه؛
🔹جامعهشناسی کوفه.
🔅لازم به ذکر است دکتر محمدحسن نادم به واسطهی نگارش این کتاب ارزشمند، از سوی مقام معظم رهبری مورد تجلیل قرار گرفته است.
#معرفی_کتاب
#کوفه
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
1674371692-9848-105-4(1).pdf
369.1K
🔹عنوان مقاله:
ملاکهای مشروعیت حکومت امیرمؤمنان علی(علیهالسلام) در اندیشهی سیاسی شیعیان عصر حضور
✍🏻نویسندگان:
دکتر سید مجتبی جلالی
دکتر محمدجواد یاوری سرتختی
📌چکیدهی مقاله:
برخی از مستشرقان و روشنفکران مسلمان بر این باورند که شیعیان برای دفاع از مشروعیت حکومت علی، به رغم اعتراض و مخالفت علنی با حکومت وقت و روند انتخاب جانشین، مبنایی برای اثبات مشروعیت حکومت امام خویش نداشته و تنها به وابستگی امام با رسول خدا(ص) استناد کردهاند. چنین شبههایی سبب گردید تا این سؤال مطرح گردد که ملاک و مؤلفههای شیعیان برای اثبات مشروعیت حکومت امیرمؤمنان علی(ع) چه بوده است؟ در پاسخ به پرسش فوق، پژوهش حاضر ضمن نقد نظریه، ملاکهای مشروعیت خلافت امیرمؤمنان علی(ع) را بر اساس اندیشه و عمل سیاسی اصحاب ایشان استخراج کرده است. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که اصحاب آن حضرت با تأسی از باورهای کلامی صادره از رسول خدا(ص) در میان مسلمانان تبیین شده بود، به دفاع از حق امام خود پرداخته و با تعابیری چون امام مفترض الطاعه، وصی رسول خدا، امام عالم، معصوم و تعیین شده از جانب خداوند، به اثبات مشروعیت حکومت امام خویش اقدام کردهاند.
#معرفی_مقاله
#امام_علی_علیهالسلام
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
📚معرفی کتاب
📙کوفه از پیدایش تا عاشورا
✍🏻دکتر نعمتالله صفری فروشانی
کتاب کوفه از پیدایش تا عاشورا، نه به سبک تاریخی و رعایت ترتیب زمانی حوادث، بلکه به شیوهی موضوعی، شهر کوفه را به عنوان موضوع مطالعه خود انتخاب کرده است.
این کتاب که در هشت فصل تنظیم شده، مقطع زمانی ۴۴ ساله، یعنی از سال ۱۷ هجری قمری (سال تأسیس کوفه) تا سال ۶۱ هجری قمری (سال قیام عاشورا) را به عنوان قلمرو زمانی خود انتخاب کرده و در مجموع جوانب مختلف جغرافیایی، عمرانی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، نظامی و قضایی را مدنظر خود قرار داده است و حتی از آداب و رسوم مردمان این شهر در این مقطع زمانی غافل نمانده است.
🔹جغرافیای طبیعی کوفه؛
🔹شهرسازی و معماری کوفه؛
🔹مردمشناسی و روانشناسی مردم کوفه؛
🔹وضعیت اقتصادی کوفه؛
🔹مسائل فرهنگی و تعلیم و تربیت؛
🔹آداب و رسوم؛
🔹نوع تغذیه و نظام قضایی و انتظامی؛
مجموعه فصلهای این کتاب را تشکیل میدهد که هر فصل به صورت مجزا مباحث مختلفی را مورد بررسی قرار داده است.
اعتقاد دکتر صفری فروشانی بر آن است که تحلیل عمیق و شناخت دقیق زندگانی ائمه معصوم(علیهمالسلام) به ویژه در بُعد تاریخی بدون شناخت بسترهای مختلف امکانپذیر نیست و از این رو معتقد به تجدید نظر کلی در تمام نوشتههای فاقد اینگونه مطالعات است؛ افزون بر اینکه گسترش این نوع مطالعات افقهای جدیدی را پیش چشم پژوهشگر میگشاید که افزون بر تازگی، واقع گراتر است و بر نقاط مبهم تاریخ و تاریخی که نقلها از گزارش آن ناتوانند، پرتو میافکند.
شاید بتوان گفت که از مهمترین مطالعات جدید که در این نوشته از آنها استفاده شده است، پرداختن به مباحث تمدنی همچون علوم، ادبیات، تشکیلات معماری و شهرسازی و استفاده از حفاریهای باستانشناسان غربی و عربی است که برای ترسیم وضعیت اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی کوفه انجام دادهاند و نتایج این مطالعات در قسمتهای مختلف این تحقیق، همراه با نقشهها و تصاویر، ارائه شده است.
#معرفی_کتاب
#کوفه
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
HIQ_Volume 15_Issue شماره 2 - تابستان - مسلسل 58_Pages 39-67.pdf
533K
🔹عنوان مقاله:
سیرهی ائمه: در مراسم و مواسم دینی؛ بررسی سبک زندگی امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) در ماه رمضان
✍🏻نویسندگان:
دکتر نعمتالله صفری فروشانی
دکتر حامد قرائتی
📌چکیدهی مقاله:
مراسم و موسمهای اجتماعی جلوهای از آداب، رسوم، تاریخ، فرهنگ و دیگر مؤلفههای فکری و مذهبی یک جامعه هستند. یکی از نکاتی که موجب اهمیت بررسی تاریخی مراسم و مواسم دینی میشود واکاوی اصالت و بدعتگرایی در شعائر و نمادهای دینی است؛ زیرا امکان دارد برخی با رویکردی نصگرایانه به مخالفت با هر نماد و آیین نوپیدای تصریح نشده از سوی معصومان بپردازند و برخی دیگر با استناد به کلیات و نکتههای عمومی دلایل، دست خود را در ابداع آیینهای خودساخته منسوب به دین، باز ببینند. بر اساس درک چنین ضرورتی، این مقاله میکوشد با این فرض که مواسم و مراسم دینی، یکی از منابع مهم تقویت باورهای دینی است، رفتار امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) را در محدوده زمانی ماه رمضان به عنوان یک مناسبت و موسم دینی در سه محور اصلی سیره شخصی، سیره اجتماعی و سیره سیاسی بررسی کند...
#معرفی_مقاله
#امام_علی_علیهالسلام
#رمضان
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
🔸نکتهی ویرایشی
▫️الله
نوشتن کلمهی «الله» به صورت «ا...» در نوشتههای رسمی و کتابها، شایسته نیست.
همچنین در نگارش اسامی اشخاص، آوردن این کلمه به صورت «اله» مانند «نجات الهی» نادرست است.
▫️حرف «ط» در کلمات غیر عربی
حرف «ط» از حروف عربی است و استفاده از آن در املای کلمات غیرعربی شایسته نیست: «اتاق، اتریش، امپراتور، بلیت، تهران، تالار، تپانچه، تهمورث، تهماسب، غلتیدن، توفان و توس»
▫️نشانههای جمع عربی
باید کلمههای عربی را تا حد امکان با علائم فارسی، همراه کرد و نشانههای جمع عربی «ین» و «ون» به کار نبرد.
▫️فعل مرکب
در فعل مرکب (مرکب از جزء اسمی و جزء فعلی) بین جزء اسمی و فعلی نباید فاصله افتد:«او را جدا از گروهش نمیدانیم: غلط؛ او را از گروهش جدا نمیدانیم: صحیح»
▫️گذاشتن و گزاردن
۱. در فارسی، «گذاردن» به معنای قرار دادن، نهادن، وضع کردن و تأسیس کردن است:«قانونگذار» و «گزاردن» در معنای به جا آوردن، ادا کردن و انجام دادن:«وامگزار»
۲. «گذاشتن»: پایهگذاری و تدوین.
«گزاردن»: اجرا کردن، نوشتن و بردن.
▫️نوشتن اسامی سورههای قرآن
اسامی سورههای قرآن مانند «یس،طه» به شکل مضبوط در قرآن نوشته میشود، اما در کلماتی مانند «یاسین، آلطاها» قاعدهی تطابق مکتوب و ملفوظ رعایت میشود.
منبع: علی قنبریان، کشکول: نکتههای کاربردی ویرایش، تهران، میراث فرهیختگان، ۱۳۹۷ش، ص۱٠۷_۱٠۹
#نکات_ویرایشی
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
1644213384-9484-86-2.pdf
677.8K
🔹عنوان مقاله:
چرایی لغزش مالی کارگزاران امیرالمؤمنین علی(ع) و چگونگی مواجهه امام با آن
✍🏻نویسنده:
دکتر حسین قاضیخانی
📌چکیدهی مقاله:
لغزش مالی کارگزاران یکی از چالشهای همیشگی حکومتها است. این موضوع در راستای تحقق عدالت اقتصادی مورد توجه آموزههای اسلامی قرار دارد. با توجه به جایگاه ویژه امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) در نظام اندیشه اسلامی، واکاوی گفتار و رفتار ایشان در این زمینه دارای اهمیت بسیار است. در مقاله حاضر برای دست یافتن به این هدف، ابتدا با استقراء دادهها به وصف گونههای لغزش مالی و چرایی روی دادن آنها پرداخته میشود و سپس با رویکردی وصفی تحلیلی، چگونگی مواجهه امام علی(ع) با گونههای مختلف لغزش مالی کارگزاران حکومتی به تصویر کشیده میشود. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که بیشتر لغزشهای مالی کارگزاران عصر حکومت امیرالمؤمنین حضرت علی(ع)در مسامحه و چشمپوشی حاکمان قبلی، ریشه داشته است و سیره امیرالمؤمنین حضرت علی(ع)در مواجهه با آنها، عدم اغماض با هدف هدایتگری بوده است. بدین معنا که امام(ع) در راستای وظایف صیانت از اموال مسلمانان و هدایتگری مردمان، ضمن نادیده نگرفتن لغزشها و برخورد تنبیهی مناسب با آن، آگاهی بخشی دینی و بازنهادن مسیر اصلاح را دنبال میکردند.
#معرفی_مقاله
#امام_علی_علیهالسلام
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
🔅🔹🔅🔹🔅🔹🔅🔹🔅🔹🔅🔹
📢 مروری بر محتوای کانال در هفتهای که گذشت...
۱) معرفی استاد:
دکتر نعمتالله صفری فروشانی
🌐لینک معرفی
۲)معرفی مقاله:
مراکز علمی و آموزشی شیعیان در عصر ایلخانیان و تأثیر آن در فرهنگ و تمدن اسلامی _ ایرانی
🌐لینک مقاله
۳)نکتهی ویرایشی:
🌐لینک نکته
۴)معرفی کانالهای مرتبط با تاریخ
🌐لینک معرفی
۵)معرفی مقاله:
امامت زیدیه در منابع کهن زیدیان ایران: جزء پژوهی نسخههای خطی کتاب الإبانه
🌐لینک مقاله
۶)معرفی مقاله:
احیاگری تمدنی خواجه نصیرالدین طوسی
🌐لینک مقاله
۷)معرفی کتاب:
خاستگاه فرهنگی نهجالبلاغه
🌐لینک معرفی
۸) معرفی مقاله:
ملاکهای مشروعیت حکومت امیرمؤمنان علی(علیهالسلام) در اندیشههای سیاسی شیعیان عصر حضور
🌐لینک مقاله
۹) معرفی کتاب:
کوفه از پیدایش تا عاشورا
🌐لینک معرفی
۱٠)معرفی مقاله:
سیرهی ائمه: در مراسم و مواسم دینی؛ بررسی سبک زندگی امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) در ماه رمضان
🌐لینک مقاله
۱۱)نکتهی ویرایشی:
🌐لینک نکته
۱۲)معرفی مقاله:
چرایی لغزش مالی کارگزاران امیرالمؤمنین علی(ع) و چگونگی مواجهه امام با آن
🌐لینک مقاله
#رسانه
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
1621999029-10390-99-168.pdf
338.1K
🔹عنوان مقاله:
صاحب منصبان و اندیشوران ایرانی تبار مدفون در بقیع
✍🏻نویسنده:
مرحوم دکتر سید محمود سامانی
📌چکیدهی مقاله:
با بعثت رسول خدا(ص) و گسترش تدریجی اسلام به اطراف و اکناف جزیرهالعرب، ایرانیان نیز در پی فتوحات، با روندی نسبتاً پرشتاب به اسلام گرویدند. بدیهی است حرمین شریفین، از همان ابتدا به عنوان کانونهای معنوی برای تمام مسلمانان، همواره مورد توجه تمام مسلمانان بوده و هست. از اماکنی که در ادوار مختلف اسلامی مورد اقبال بوده، زیارت قبرستان بقیع و آرزوی دفن شدن در آن است؛ زیرا این مکان شریف، افزون بر مدفن چهار تن از ائمه اهلبیت(ع) بسیاری از صحابه، تابعین و اندیشوران از هر مذهب و ملیتی از جمله ایرانیان را در دل خود جای داده است. با عنایت به قداست بقیع و فضیلت دفن در آن، برخی صاحب منصبان و اندیشوران، یا طبق وصیتشان به مدینه منوره منتقل و در بقیع دفن میشدند یا در سفر حج و زیارت مرقد مطهر نبوی(ص)، به هر دلیلی که در آنجا فوت میکردند، به طور طبیعی در آن قبرستان شریف دفن میشدند. با توجه به کثرت ایرانیان مدفون در بقیع، در این مقاله فقط به برخی صاحب منصبان و اندیشوران ایرانی تبار مدفون در بقیع پرداخته شده و شرح حال آنها به ترتیب تاریخی آورده شده است. ملاک ایرانی بودن، انتساب آنان به شهرهای ایران در منابعی مانند تاریخهای محلی مدینه منوره است که در آنها به این نسبت تصریح شده است.
#معرفی_مقاله
#بقیع
#سید_محمود_سامانی
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
1597828895-10201-9-4 (1).pdf
263.9K
🔹عنوان مقاله:
تأثیر آرای معتزله سیاسی بر حکومت امام علی(علیهالسلام)
✍🏻نویسندگان:
دکتر امداد توران
دکتر محمد غفوری نژاد
طاهره اسلامی علی آبادی
📌چکیدهی مقاله:
پس از قتل عثمان و بیعت مردم با امام علی، طلحه و زبیر، بیعت خود را با ایشان شکسته و جنگ جمل را به بهانه خونخواهی عثمان، به راه انداختند. در این نبرد که برای نخستین بار دو گروه از مسلمین در برابر یکدیگر صفآرایی کردند، گروه سومی به نام معتزله سیاسی بروز کرد. این گروه به بهانه فتنه دانستن نبرد میان مسلمین و عدم توانایی در تشخیص برحق بودن یکی از دو گروه، اعتزال سیاسی پیش گرفتند و به ظاهر از هر دوی آنها جدا و در کنار هیچ یک از آنها وارد درگیری نشدند. سوال اصلی پژوهش این است که آرای معتزله سیاسی چه تأثیری بر حکومت امام علی داشته است؟ در این پژوهش که با تحلیل داده های تاریخی انجام شده روشن شد که آنها گروه حساب شده، فعال و دارای خط سیاسی- عقیدتی و تهاجمی بودند که در باطن گرایش عثمانی داشتند و موضعگیری آنها آسیبهای جبرانناپذیری بر پایههای حکومت امام وارد کرد.
#معرفی_مقاله
#امام_علی_علیهالسلام
#دکتر_امداد_توران
#دکتر_محمد_غفوری_نژاد
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety