eitaa logo
انجمن‌دانشجویی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع
612 دنبال‌کننده
466 عکس
40 ویدیو
152 فایل
«انجمن‌دانشجویی‌تاریخ‌‌اسلام‌و تشیع‌دانشکده‌ی‌تاریخ‌‌دانشگاه‌ادیان‌ومذاهب‌» 📌مدیرمحتوایی‌کانال و دبیرانجمن‌ @z_kabiri (زهراکبیری‌پور) تحت اشراف: آقایان دکتر حسینی و دکتر موسوی https://instagram.com/society_history_shiism
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📣 درحال برگزاری 💠 پژوهشکده‌ی علوم اسلامی و گروه تاریخ اسلام دانشکده‌ی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب 🔹کرسی علمی _ ترویجی با عنوان: «منابع کهن تاریخی (تاریخ‌نگاری) و چالش داستان‌وارگی» 🎙ارائه دهنده: ▫️دکتر منصور داداش‌نژاد (دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه) 🖋ناقد: ▫️دکتر سید محمد حسینی استادیار گروه تاریخ اسلام دانشگاه ادیان و مذاهب 📝دبیر علمی: ▫️دکتر حمیدرضا بیگدلی مدیرگروه تاریخ اسلام دانشگاه ادیان و مذاهب 🔹برگزاری هم‌زمان جلسه به صورت آنلاین 🌐لینک ورود به جلسه: 👇🏻 🌐https://b2n.ir/el.urd.ac.ir ▫️نام کاربری: نام شرکت کننده ▫️رمز عبور: ۲۲ ‌💠@facultyofhistort 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- 💠@HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️ 🔘معرفی اساتید دانشکده‌ی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب 🔹دکتر محمد جاودان دکتر محمد جاودان در سال ۱۳۴۸ به دنیا آمدند. تحصیلات کلاسیک خود را تا مقطع دیپلم ادامه داده و در سال ۱۳۶۷ دیپلم علوم تجربی را دریافت کردند. هم‌زمان با ايام تحصيل از دوره ابتدایی تا اخذ ديپلم، تحصیل علوم حوزوی را نزد والد مکرم، مرحوم حجةالاسلام و المسلمين حاج شيخ عبدالله جاودان(ره) مشتمل بر صرف، نحو، (جامع المقدمات و شرح سيوطی) معانی بیان، معالم الاصول و منطق؛ حاشيه ملاعبدالله در منطق و بخشی از شرح لمعه را نیز نزد آيةالله عبدالعلی جاويدان گذراندند. در مهر۱۳۶۷ به طور رسمی وارد حوزه‌ی علمیه‌ی بندرعباس و در مهر ۱۳۷۲ وارد حوزه‌ی علمیه‌ی قم شدند و در سال ۱۳۷۶ سطوح حوزه را به پایان رساندند. ایشان به مدت شش سال در دروس خارج فقه و اصول آیات اعظام تبریزی، وحید، مکارم، سبحانی و لاریجانی شرکت کردند. 🔹تحصیلات تکمیلی: ▫️فلسفه‌ی اسلامی: کتب بداية الحکمه، نهاية الحکمه، شرح منظومه، شواهد الربوبيه، فلسفه اشراق، و الاهيات اشارات، نزد اساتيد حوزوی و دانشگاهی؛ ▫️کلام اسلامی: شرح باب حادی عشر، گوهر مراد، کشف المراد، شوارق الالهام و یک جلد از کتاب المطالب العالیه من العلم الالهی فخررازی نزد اساتيد حوزوی و دانشگاهی؛ ▫️تحصيلات دانشگاهی: دکتری رشته‌ی کلام با گرايش فلسفه‌ی دين و مسائل جديد کلامی تيرماه ۱۳۹۳ دانشگاه قم؛ عنوان رساله: «بررسی نقدهای فریتیوف شوان بر مبانی کلامی فلسفی مدرنیسم» فوق لیسانس فلسفه ۱۳۷۹ دانشگاه مفید؛ عنوان پایان‌نامه: «ترجمه، نقد و بررسی کتاب Is There A God اثر ریچارد سویین برن» این اثر اکنون به چاپ دوم رسیده است. لیسانس فلسفه ۱۳۷۶ دانشگاه مفید؛ ▫️شرکت در دوره‌های آموزشی و پژوهشی در حوزه‌ی مذاهب اسلامی و شيعه‌شناسی در مرکز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب اسلامب از ۱۳۷۶ تا ۱۳۸٠. ▫️تحقيق و تدريس در حوزه‌ی مذاهب اسلامی و شيعه‌شناسی در مرکز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب اسلامی و دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی، ۱۳۸٠ تاکنون؛ 🔹سمت‌های علمی_اجرایی: ▫️عضو هیئت علمی گروه شیعه‌شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی از ۱۳۸۲ تاکنون؛ ▫️عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه مفید ۱۳۸۳-۱۳۸۷؛ ▫️فلوشیپ دانشگاه هاروارد آمريکا ۲٠٠۵ _ ۲٠٠۶(۱۳۸۴ _ ۱۳۸۵). ▫️مدیر گروه شیعه‌شناسی دانشکده شیعه‌شناسی، دانشگاه ادیان ومذاهب، ۱۳۸۸تا خرداد ۱۳۹۱؛ ▫️عضو هیئت مدیره‌ی انجمن ادیان حوزه علمیه قم؛ ▫️عضو هیئت مدیره انجمن کلام حوزه علمیه قم. ▫️معاون پژوهشی دانشگاه اديان و مذاهب، از شهريور ۱۳۹۳ تاکنون؛ ▫️رياست پژوهشکده اديان و مذاهب، از شهريور ۱۳۹۳ تاکنون؛ ▫️سردبير مجله‌ی هفت آسمان از شهريور ۱۳۹۳ تاکنون. 🔹فعالیت‌های آموزشی: ▫️تدريس دروس حوزوی: تدريس مکرر کتب مختلف صرف و نحو از کتاب جامع المقدمات در مدرسه‌ی علمیه‌ی وليعصر شهرستان رودان(همزمان با تحصيل در دبيرستان) ▫️علوم و فنون قرائت قرآن کريم اعم از تجويد، صوت و لحن؛ ▫️پیدایش شیعه/کلام شیعه/تاریخ کلام اسلامی/کلام اسلامی/تاریخ تشیع/تاریخ امامت/شبهه‌شناسی شیعه/فلسفه اسلامی/تاریخ فلسفه اسلامی/فلسفه دین و کلام جدید/علم وتمدن دراسلام/منطق کلاسیک و تاریخ آن/نقش شیعه در تمدن اسلامی و ... 🔹عناوین برخی از آثار دکتر محمد جاودان: 📌ترجمه: ▫️ترجمه‌ی کتاب ? Is There a God تأليف ریچارد سویین برن، کتاب باعنوان «آیا خدایی هست» همراه با چهار مقاله ضمیمه از مترجم در نقد یا توضیح برخی مطالب کتاب. اين اثر از منابع معرفی شده برای دروس معارف توسط وزارت علوم است؛ ▫️ترجمه‌ی کتاب «المناظرات ابن هیثم» از انگليسی به فارسی، در حوزه‌ی فرق شیعه، انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب ۱۳۸۸؛ ▫️ترجمه‌ی مقاله‌ی «زمینه‌های بحث فلسفی در اسلام از انگليسی؛ 📌تألیفات: 🔸کتاب: ▫️آشنایی با فرق تشیع، کار جمعی است وحدود ۸٠ صفحه نخست آن تالیف ایشان است. 🔸مقالات: ▫️اندیشه‌های نظّام تحت تاثیر شیعه؛ ▫️نقدی بر «از نقد سند تا نقد متن» – بخش نخست. ▫️نقدی بر «از نقد سند تا نقد متن» – بخش دوم. ▫️زندگی و اندیشه‌های ابوحاتم رازی. ▫️نواندیشی دینی در اسلام و تاملاتی در کرامت ذاتی انسان. ▫️عالمان شیعه و تصو. ▫️معرفی «المناظرات ابن هیثم»  ▫️معرفی کتاب کلامی «ابکار الافکار»، سيف‌الدين آمدی. ▫️«رویکرد شهید اول به تصوف»، ارائه در کنگره بین المللی شهیدین. ▫️گونه‌شناسی اندیشه منجی موعود درشیعه. ▫️سنت، عقلانیت و دیانت در گفت و گو با دکتر نصر. ▫️مقالات دیگری با عناوین: شیعه، بداء، رفض، غلو، بدعت، معجزه، ارهاص، صرفه، کرامت و….درهفت آسمان. ▫️و...  💠لینک دسترسی به مقالات استاد محمد جاودان در پایگاه مجلات نورمگز👇🏻 🌐https://www.noormags.ir/view/fa/creator/423 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
20130804135648-9445-69.pdf
291K
🔹عنوان مقاله: تحلیل و بررسی اصطلاح سنت در نظر سنت گرایان ✍🏻نویسنده:  دکتر محمد جاودان 📌چکیده‌ی مقاله: فهم بنیادهای فکری یک اندیشه، کلید فهم آن است. «Tradition / سنت» محوریترین اصل فکری مکتب‌اندیشگی سنت گرایی است. به نظر میرسد این اصل به نحو روشن و خالی از تعقید، دست کم به زبان فارسی، بیان نشده و از این‌رو نیازمند ایضاحی کامل است و این جستار بدین منظور انجام شده است. عنصر اصلی در معنای لغوی «tradition» انتقال و در معنای لغوی سنت، راه و روش است؛ اما انتقال و روش با هم ملازم‌اند؛ زیرا سنت به لحاظ عرفی، راه و روش یا آداب و عاداتی است که در یک اجتماع نسل به نسلانتقال یافته، از آن‌ها پیروی می‌شود. با بررسی آثار مختلف سنت گرایان می‌توان چهار معنا برای «Tradition / سنت» یافت: حقایق الوهی مطلق بی‌صورت و فرازمان و نیز تعین و تجسم صوری آن حقایق در آموزه‌ها، آیین‌ها، شعایر، مناسک، نمادها و اسطوره‌ها که در طول زمان انتقال می‌یابند تا در دسترس نسل‌های متمادی بشری قرار گیرند. نفس فرآیند زنده و پویای انتقال سنت و طریق و مجرای خاص آن، دو معنای دیگر سنت در نظر سنت گرایان است. ‌💠@facultyofhistort 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- 💠@HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚معرفی کتاب 📙در آستانه‌ی نهج‌البلاغه ✍🏻 دکتر محمدحسن نادم ▫️در آستانه‌ی نهج‌البلاغه، کتابی است که با زبان فارسی به بررسی اجمالی نهج‌البلاغه و محورهای اصلی این کتاب شریف و همچنین تاریخچه‌ای از گردآوری نهج‌البلاغه و انگیزه‌ی سید رضی برای تدوین سخنان امام علی(ع) می‌پردازد. پدیدآورندهٔ این اثر محمد حسن نادم است و انتشارات دفتر نشر معارف‌ اسلامی انتشار آن را به عهده داشته است. ▫️در معرفی این کتاب آمده است: توصیفی از کتاب نهج‌البلاغه و سیمای امیرالمؤمنین علی(ع) است. در این نوشتار ابتدا آشنایی اجمالی با نهج‌البلاغه و محورهای اصلی این کتاب شریف صورت گرفته و سپس تاریخچه‌ای از گردآوری نهج‌البلاغه و انگیزه‌ی سید رضی برای تدوین سخنان امام علی(ع) ارائه شده و علل جاودانگی این کتاب شریف بیان شده و دیدگاه‌های برخی از اندیشمندان مسلمان و غیر مسلمان در مورد محتوای غنی آن منعکس گردیده است. ▫️در ادامه به توصیف شخصیت امام علی(ع) و علم گسترده‌ی ایشان پرداخته شده و تعریفی از شخصیت علمی سید رضی و محتوای ادبی نهج‌البلاغه ارائه شده است. ▫️بیان خاستگاه این کتاب و مستندات آن، شبهه‌شناسی نهج‌البلاغه و کتاب‌شناسی آن از دیگر مندرجات این نوشتار است. 🔹فهرست مطالب کتاب: 🔸فصل اول: ▫️شناخت‌نامه نهج‌البلاغه ▫️آشنایی با نهج‌البلاغه ▫️نام‌گذاری نهج‌البلاغه ▫️محورهای اصلی مباحث نهج‌البلاغه ▫️سید رضی و انگیزه او از گردآوری نهج‌البلاغه ▫️ارتباط نهج‌البلاغه با قرآن ▫️علل جاودانگی و ماندگاری نهج‌البلاغه ▫️نهج‌البلاغه از دیدگاه اندیشمندان ▫️نهج‌البلاغه از نگاه اندیشمندان شیعه ▫️نهج‌البلاغه از نگاه اندیشمندان غیر شیعه ▫️نهج‌البلاغه از نگاه اندیشمندان غیر مسلمان 🔸فصل دوم: ▫️شناخت‌نامه امام علی(ع) ▫️سیمای امام علی(ع) ▫️امام علی(ع) از نگاه دیگران ▫️چگونه امام علی(ع) را بشناسیم ▫️امام علی(ع) در نهج‌البلاغه ▫️منابع علم امام علی(ع) 🔸فصل سوم: ▫️شناخت‌نامه سید رضی ▫️آشنایی با سید رضی ▫️اساتید سید رضی ▫️شاگردان و کتاب‌های سید رضی ▫️ویژگی‌های اخلاقی سید رضی ▫️موقعیت‌های علمی و ادبی سید رضی ▫️موقعیت سیاسی و اجتماعی سید رضی ▫️عصر سید رضی 🔸فصل چهارم:  ▫️ادبیات نهج‌البلاغه ▫️نهج‌البلاغه شاهکار ادبیات عرب ▫️ادبیات عرب قبل از اسلام ▫️شاخص‌های ادبیات عرب قبل از اسلام ▫️ادبیات عرب پس از ظهور اسلام ▫️عوامل شکست دهنده شخصیت ادبی امام علی(ع) ▫️نوآوری ادبی امام علی(ع) در نهج‌البلاغه ▫️فصاحت و بلاغت ▫️معیارهای ادبی امام علی(ع) در نهج‌البلاغه 🔸فصل پنجم: ▫️خاستگاه نهج‌البلاغه ▫️کوفه خاستگاه نهج‌البلاغه ▫️ساختار جمعیتی و اقتصادی کوفه ▫️کوفه پایتخت حکومت اسلامی ▫️بیداری و آگاهی کوفیان ▫️پیشگامی کوفیان در بیعت با امام علی(ع) ▫️حضور برگزیدگان صحابه و تابعان در کوفه ▫️حضور موالی و نقش فرهنگی آن‌ها در کوفه ▫️سابقه دوستی کوفیان با علی(ع) 🔸فصل ششم: ▫️استناد نهج‌البلاغه ▫️خاستگاه سندی نهج‌البلاغه ▫️راهکارهای سندیابی ▫️مصادر نهج‌البلاغه ▫️روایتگران سخنان امیرالمؤمنین(ع) ▫️آثار مربوط به اسناد و مدارک نهج‌البلاغه ▫️مستدرک‌های نهج‌البلاغه ▫️راویان نهج‌البلاغه ▫️تحریف و تصحیف در نهج‌البلاغه 🔸فصل هفتم: ▫️شبهه‌شناسی نهج‌البلاغه ▫️پیشینه شبهه درباره نهج‌البلاغه ▫️روش‌شناسی اثبات انتساب نهج‌البلاغه به امام علی(ع) ▫️شبهه درباره نهج‌البلاغه 🔸فصل هشتم:  ▫️کتاب‌شناسی نهج‌البلاغه ▫️نسخه‌های خطی نهج‌البلاغه ▫️ترجمه‌های نهج‌البلاغه ▫️معرفی چند ترجمه مشهور ▫️شرح‌های نهج‌البلاغه ▫️اولین شارح نهج‌البلاغه ▫️شرح‌های مهم و کاربردی نهج‌البلاغه: _معارج نهج البلاغه _منهاج‌البراعة فی شرح نهج البلاغه _شرح حدائق‌الحقایق فی فسر دقائق أفصح‌الخلائق _شرح ابن ابی‌الحدید معتزلی _شرح ابن میثم بحرانی _شرح منهاج‌البراعة _شرح بهج‌الصباغة ▫️معجم‌ها و راهنماهای موضوعی نهج‌البلاغه ▫️کتاب‌ها و مقالات درباره نهج‌البلاغه ▫️کتابنامه 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📣 اطلاع‌رسانی 📌خبر مهم در پی درخواست مراکز مشارکت کننده در کنگره بین‌المللی بقیع، با تصمیم کمیته برنامه‌ریزی این کنگره، مقرر شد «کنگره بین‌المللی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» با یک سال تأخیر در فروردین ۱۴۰۳ برگزار شود. 💠 مهلت ارسال چکیده مقاله: ۳۱ مرداد 🔰مهلت ارسال مقاله کامل: ۳۱ شهریور 🔰 زمان برگزاری: ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ 🌐 http://hzrc.ac.ir/ ‌💠@facultyofhistort 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- 💠@HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸 بسم‌الله الرحمن الرحیم 📣 قابل توجه دانشجویان دانشکده‌ی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب ▫️دانشجویانی که تمایل به شرکت در «کنگره بین‌المللی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» را دارند، لطفاً هرچه سریع‌تر به آیدی 👈🏻 @z_kabiri پیام دهند، تا با مساعدت ریاست دانشکده استاد محترم دکتر سید محمد حسینی، برای شرکت در این همایش، از نظر علمی مورد حمایت قرار بگیرند. 💢ظرفیت محدود است 🔅با تشکر از همکاری و همراهی شما بزرگواران ‌💠@facultyofhistort 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- 💠@HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔅▫️🔅▫️🔅▫️🔅▫️🔅▫️🔅▫️ 💠 معرفی مجلات علمی‌پژوهشی 2⃣ فصلنامه‌ی علمی‌پژوهشی شیعه‌پژوهی ▫️نشریه شیعه‌پژوهی از مقاله‌های تحقیقی و تحلیلی اصیلی استقبال می‌کند که در آن مطلب یا نظریه بدیعی در زمینه‌های تخصصی شیعه مطرح شده باشد؛ و از چاپ مقالات مبتنی بر گردآوری یا ترجمه معذور است. 🔹محتوای نشریه: ▫️تاریخ شیعه: بررسی و تحلیل ماهیت، ظهور، رشد و بالندگی و تطورات تاریخی شیعه در عرصه‌های تاریخی، معرفتی و نیز مظاهر تمدنی آن. ▫️جغرافیای تاریخی شیعه: بررسی محدوده جغرافیای شیعه در طول تاریخ و قبض و بسط آن در نواحی مختلف عالم. ▫️اعتقادات: بررسی و تحلیل آموزه‌های اعتقادی شیعه در گستره‌ی عام آن در عرصه‌های توحید، نبوت، امامت، جهان‌شناسی، انسان‌شناسی، فرجام‌شناسی و ... . ▫️شعائر، احکام، اخلاقیات و آموزه‌های معنوی شیعه. ▫️مطالعه تطبیقی در عرصه‌های ذکر شده و ارائه نظریات تحلیلی در این زمینه. 🔹سردبیر فصلنامه‌ی شیعه‌پژوهی ▫️استاد محترم جناب دکتر محمدحسن نادم عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب 🌐لینک معرفی دکتر محمدحسن نادم 🔹فرآیند پذیرش مقالات: داوری مقالات در نشریه «شیعه پژوهی» به روش داوری همتا - دو سویه ناشناس (Double blind Peer Review) است (هویت نویسنده مقاله و داور برای دو طرف مشخص نیست). - داوران موظفند در مدت زمان مشخص شده و براساس سیاست ها و دستورالعمل نشریه «شیعه پژوهی» اقدام به داوری مقاله نمایند. - هر مقاله حداقل توسط دو داور متخصص در حوزه موضوعی مربوطه، مورد ارزیابی قرار می گیرد. 🔹مراحل ارزیابی مقالات: ۱) دریافت مقاله از طریق سامانه نشریه (مقالاتی که از طریق ایمیل یا روش‌هایی به جز سامانه به مجله ارسال شود، در روند بررسی مجله قرار نخواهد گرفت) ۲) ارزیابی اولیه مقاله مطابق با شاخص‌های اصلی نشریه(موضوع، نویسندگان، ساختار مقاله و ...) ۳) بررسی مقاله به لحاظ سرقت علمی و مشابهت‌یابی(لازم به ذکر است صرفا مقالاتی که در مرحله ۲ واجد شرایط باشند، مشابهت خواهند شد، در غیر این صورت مقاله رد یا به نویسنده جهت اصلاح ارجاع خواهد شد) ۴) ارسال مقاله به حداقل ۲ داور متخصص در زمینه موضوعی مقاله ۵) اعلام نتیجه داوری به نویسنده(عدم پذیرش/ نیاز به بازنگری) ۶) پیگیری بازنگری مقالات از نویسندگان ۷) ارسال مقاله بازنگری شده به داور تطبیقی (پذیرش /عدم پذیرش) ۸) اعلام نتیجه داوری تطبیقی به نویسنده (پذیرش / عدم پذیرش) ۹) ارسال نامه پذیرش به نویسنده ۱٠) قرار دادن مقاله در بخش مقالات پذیرفته شده برای انتشار ۱۱) تعیین شماره‌ای که مقاله در آن منتشر خواهد شد (با نظر هیات تحریریه) ۱۲) ارسال مقاله به ویراستار ۱۳) ارسال مقاله ویراست شده به نویسنده جهت رفع ابهامات و تایید نهایی قبل از انتشار ۱۴) ارسال فایل نهایی تایید شده توسط نویسنده به صفحه آرایی ۱۵) انتشار مقاله در سامانه مجله ۱۶) ارسال ایمیل اطلاع رسانی انتشار مقاله به نویسندگان مقالات هر شماره و سایر مخاطبان ۱۷) ارسال مقالات به پایگاه‌ها و نمایه‌های ملی و بین‌المللی 🔹لینک دسترسی به فصلنامه👇🏻 🌐https://shia.urd.ac.ir/ 🔹لینک ارسال مقاله👇🏻 🌐https://shia.urd.ac.ir/contacts?_action=loginForm ‌💠@facultyofhistort 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- 💠@HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹 🔸نکات ویرایشی ▫️اصول نشانه‌گذاری در زبان فارسی: منظور از نشانه‌گذاری به کاربردن علامت‌ها و نشانه‌هایی است که برای درست فهمیده شدن جملات در نوشته به کار برده می‌شود. 1⃣ ویرگول (،) ویرگول نشانه‌ی مکثی کوتاه است. موارد استفاده: الف: در بین عبارت‌های غیرمستقل که باهم در حکم یک جمله کامل است: آن را که حساب پاک است، از محاسبه چه باک است. ب: برای توضیح در مورد یک کلمه: فردوسی، حماسه سرای بزرگ ایران، در سال ۳۲۹ هجری قمری به دنیا آمد. ج: در موردی که چند کلمه دارای اسناد واحدی باشد: علی، حسن و احمد پسران او بودند. د: در آدرس دادن: تهران، شهریار، میدان امام. 2⃣ نقطه ویرگول (؛) الف: برای جدا کردن جمله‌ها و عبارت‌های متعدد یک کلام طولانی که به ظاهر مستقل اما در معنا به یکدیگر وابسته و مربوط هستند: فریب دشمن مخور و غرور مداح مخر؛ که این، دام زرق نهاده است. ب: در جمله‌های توضیحی، پیش از کلماتی چون اما، زیرا، چرا که، یعنی، به عبارت دیگر، برای مثال و مانند آن‌ها؛ به شرط آنکه جمله پیش از آن طولانی باشد. مال و جاه هیچ‌گاه نمی‌توانند آرامش بخش روان انسان باشند؛ چرا که تنها با یاد خدا دل‌ها آرامش می‌یابند. 3⃣ نقطه (.) الف: در پایان جمله‌های کامل خبری: عین القضاه، عارف بزرگ ایران، در سال ۵۲۵ شهید شد. ب: بعد از حروف اختصاری: سال ۳۲۲ ق.م. ج: بعد از شماره ردیف: ۱. رضایت ۲. هدف 4⃣ دو نقطه (:) الف: پی از نقل و قول مستقیم: فرزاد گفت:«دیگر هیچ وقت به آن خانه برنمی‌گردم.» ب: پیش از بیان تفصیل مطلبی که قبلا خلاصه‌ای از آن گفته شده است: آن سال برای من سال خوبی بود: در آزمون سراسری دانشگاه‌ها پذیرفته شده بودم. ج: بعد از واژه‌ای که معنایش در برابرش نوشته شده باشد: صیف: تابستان د: بعد از حروف ابجد برای استفاده از ترتیب: الف: مورد یک ب: مورد دو 5⃣ گیومه («») ابن نشانه برای آغاز و پایان سخن کسی غیر از نویسنده است؛ یا برای مشخص‌تر کردن و برجسته نشان دادن کلمه یا اصطلاحی خاص به کار می‌رود. 6⃣ نشانه سوال (؟) الف: برای نشان دادن پرسش. به چه می اندیشی؟ ب: برای نشان داد تردید و ابهام، در داخل پرانتز به کار می‌رود: طبق آمار غیررسمی، جمعیت تهران از مرز ده میلیون نفر (؟) گذشته است. 7⃣ نشان تعجب (!) در پایان جمله‌هایی می‌آید که بیان کننده یکی از حالات خاص و شدید عاطفی یا نفسانی است؛ از قبیل:«تعجب»،«تهدید»،«حسرت»،«آرزو» و ... چه عجب! عجب آدم ریاکاری! وای بر من! آهسته! 8⃣ خط فاصله (-) الف: برای جدا کردن عبارت‌های توضیحی. فردوسی _ حماسه‌سرای بزرگ ایران _ در سال ۳۲۹ ه.ق. به دنیا آمد. ب: برای نشان مکالمه: _ الو! _ بله، بفرمایید! _ سلام ج: به جای حرف اضافه تا و به بین تاریخ‌ها، اعداد و کلمات: دهه ۱۳۵۰ _ ۱۳۴۰ قطار تهران _ مشهد 9⃣ سه نقطه (...) برای نشان دادن کلمات و یا عبارات جمله‌های محذوف  و یا افتادگی‌ها به کار می‌رود. ... به این دلیل بود که از ادامه این شیوه صرف‌نظر کردم. میازار موری که ... 🔟 ستاره (*) از این نشانه برای: ارجاع دادن به زیرنویس استفاده می‌شود. 🔘 منبع: خلاصه‌ای از صفحات ۳۶ تا ۴۸ کتاب زبان و نگارش فارسی به قلم دکتر احمد گیوی، انتشارات: مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی آموزش نور محمدی علوم و فنون ادبی. 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فیلمی تاریخی از زائران در عرفات در سال ۱۳۱۷ 🔹فیلمی تاریخی از حضور زائران خانه خدا در صحرای عرفات منتشر شده است. این ویدئو در سال ۱۳۱۷ شمسی (۱۹۳۸ میلادی) فیلمبرداری و تولید شده است. شما به سختی خودرویی مشاهده می‌کنید و فقط شتر، الاغ و قاطر دیده می‌شود. ‌💠@facultyofhistort 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- 💠@HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا