📝 گفتگوی خبری دکتر حمیدرضا بیگدلی مدیر گروه تاریخ اسلام دانشکدهی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب و استاد گروه معارف دانشگاه تهران با خبرنگار بقاع نیوز دربارهی فلسفهی اربعین
🎙دکتر حمیدرضا بیگدلی:
▫️واژهی اربعین سرحلقه تکامل هر عنصری است که با گذر از ایام و رسیدن خود به عدد چهل، اوج به تکامل رسیدن است. عددی که غالب انبیای الهی را در چهل سالگی مبعوث و ظرفیت قبول دعای موسی را در چهل شب مناجات، واجد الواح تورات گردانید و نهایتا چلهنشینی عزادارای امام حسین(ع) را به آسمانها و زمین ارزانی بخشید.
▫️در این میان آنچه که این واژه را از تمام واژگان مشترک خود متمایز ساخته است، اربعین سید و سالار شهیدان کربلا، نفس مطمئنهی الهی و مصداق اتم و اکمل ذبح عظیم خداوند متعال، وجود ذی جود اباعبدالله الحسین(ع) است که در وصف این اربعین ذکر این نکته بس که خداوند متعال یکی از نشانههای بارز ایمان یک مؤمن را زیارت اربعین امام حسین(ع) قرار داد.
▫️آنچه که اربعین حسینی را به اوج قداست خود میرساند و اهمیت آن را دو چندان میسازد در وهلهی اول مراجعت اسرای کربلا و اهلبیت(ع) عصمت و طهارت در این روز به کربلای معلی و حضور یادگار به جای مانده صحابی رسول خدا(ص)، جابربن عبدالله انصاری در کنار مزار مولایش به عنوان اولین زائر اربعین در این مکان مقدس است.
▫️با توجه به اهمیت بسیار زیادی که اربعین امام حسین(ع) از آغاز تاکنون داشته است و جایگاه ارزندهی آن بیش از بیش محسوستر میشود، بررسی یک نکته ضروری است و آن این است که آیا اهلبیت حسینی در اربعین سال اول به کربلا آمدهاند یا خیر؟
▫️در این میان محققانی همچون محدث نوری در کتاب لولومرجان، شاگرد ایشان شیخ قمی در منتهیالامال، شعرانی در پاورقی ترجمه نفس المهموم، استاد شهید مطهری در حماسه حسینی، دکتر محمد آیتی در بررسی تاریخ عاشورا و دکتر شهیدی در زندگانی فاطمه زهرا(س)، بر این عقیده هستند که اهلبیت(ع) هر چند به زیارت شهدای کربلا آمدهاند اما در اربعین سال اول نبوده است و دلیل این مدعا را مسائلی از قبیل طولانی بودن مسافت، زمان بر شدن کسب تکلیف از یزید جهت ارسال اسرا به شام و عدم ذکر این واقعه در منابع کهن مانند تاریخ طبری، انساب الاشراف، اخبارالطوال و طبقات کبری، میتوان دانست.
▫️اما آنچه که با جمعبندی منابع تاریخی و بررسی نکات دقیق آن بیان میشود این است که ورود کاروان اهلبیت(ع) در اربعین سال اول به کربلا بوده است و برای آن دلائل ذیل را میتوان بهطور اجمالی بیان کرد:
۱) صرف عدم نقل در منابع تاریخی متقدم دلیل بر عدم آن واقعه نیست، مثلا مفید در کتاب ارشاد خود وجود نواب اربعه در غیبت صغری را ذکر ننموده است و مضافا اینکه در برخی منابع کهن مانند الاثار الباقیه ابوریحان بیرونی، جریان اربعین ذکر شده است.
۲) وجود مسافت طولانی را هم میتوان با محورهای مواصلاتی دیگر حل نمود و فاصلهی دمشق تا کربلا را که در بیشترین مسافتش ۱۱۹۰ کیلومتر است را میتوان کمتر از ده روز طی نمود، چرا که تمام مورخان بر این مطلب اذعان دارند که امام حسین(ع) به همراه اهلبیت(ع) فاصلهی بین مکه تا مدینه را که ۴۷۰ کیلومتر است، پنج روزه طی نموده است.
۳) مهمتر از تمام دلائل فوق، این نکته را میتوان ذکر نمود که سرمقدس امام حسین(ع) توسط امام سجاد(ع) در اربعین اول به بدن مبارک ملحق شد و امام سجاد(ع) در ایام دیگری به کربلا نیامده است.
▫️در پایان ذکر این نکته لازم است که اهمیت و تأکید بسیار زیاد فضیلت زیارت اربعین در احادیث نقل شده از امام صادق(ع) و امام حسن عسگری(ع) صرفا به دلیل حضور جناب جابر نیست بلکه واقعهی مهمتری است که آن همان حضور کاروان مقدس حسینی در کربلاست.
#مصاحبه
#اربعین
#دکتر_حمیدرضا_بیگدلی
#دانشکدهی_تاریخ
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
💠@HistorySociety
🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅
📎 مروری بر محتوای کانال انجمن تاریخ اسلام و تشیع دانشکدهی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب
📝 لیست مقالات معرفی شدهی اساتید دانشکده با محوریت امام حسین(علیهالسلام) و عاشورا
📝محتوای کانال در هفتهی اول اسفند
📝محتوای کانال در هفتهی دوم اسفند
📝محتوای کانال در هفتهی سوم اسفند
📝محتوای کانال در هفتهی آخر اسفند
📝محتوای کانال در هفتهی اول فروردین
📝 لیست مقالات و کتابهای اساتید دانشکدهی تاریخ با موضوع امام علی(علیهالسلام) و شهر کوفه
📝 محتوای کانال در هفتهی دوم فروردین ماه
📝محتوای کانال در هفتهی سوم فروردین
📝محتوای کانال در هفتهی آخر فروردین
📝محتوای کانال در هفتهی اول اردیبهشت
📝محتوای کانال در هفتهی دوم و سوم اردیبهشت
📝معرفی اساتید دانشکدهی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب
📝معرفی برخی از کتابهای اساتید دانشکدهی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب
📝 محتوای کانال در هفتهی آخر اردیبهشت و هفتهی اول خرداد
📝لیست آثار اساتید دانشکدهی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب با محوریت امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س)
📝محتوای کانال در هفتهی دوم، سوم و چهارم
📝محتوای کانال در هفتهی اول تیر ماه
📝 محتوای کانال در سه هفتهی آخر تیر ماه
📝عناوین کتابهای معرفی شده با محوریت امام حسین(ع)
📝مُحرمنامه
#مروری_بر_محتوا
#دانشکدهی_تاریخ
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
💠@HistorySociety
1579520701-10066-22-5.pdf
490.7K
🔹عنوان مقاله:
نقد و بررسی اخبار مربوط به مطلاق بودن امام حسن مجتبی(ع)
✍🏻نویسندگان:
دکتر اصغر منتظرالقائم
شبنم السادات هاشمی فشارکی
📌چکیدهی مقاله:
یکی از ابعاد قابل توجهی که در زندگی شخصیتهای بزرگ اسلام به شمار میروند، بررسی حیات خانوادگی آنهاست. حسن بن علی(ع) امام دوم شیعیان یکی از قهرمانان بزرگ تاریخ اسلام هستندکه در دوران امامت ده ساله خود، نقش مهمی در دگرگونیهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی داشتند. دربارهی شرایط پیمان با معاویه و مبارزه با تحریفات و انحرافات فرهنگی و زندگی خانوادگی و همسران آن حضرت، روایات و دیدگاههای گوناگونی مطرح شده است، از جمله نسبت به تعداد همسران، فرزندان و نسبت ناروای مطلاق از سوی مورخان و محدثان به آن حضرت داده شده است. ولی باید دید آیا بهراستی امام حسن مجتبی(ع) دارای همسران متعدد بودهاند یا این موضوع مثل بسیاری از موضوعات تاریخی به مرور ایام به وسیلهی دوستان ناآگاه ودشمنان مغرض شاخ و برگ پیدا کرده است و به صورت مبالغهآمیزی در آمده است؟ در این پژوهش با مطالعه تاریخی با روش توصیفی و تحلیلی و با استفاده از منابع تاریخ اسلام و کتب رجالی سعی شده است به این سؤال پاسخ داده شود که چگونه امام حسن مجتبی(ع) دارای همسران بسیاری بوده و اخبار مربوط به دهها یا صدها همسر به چه صورت است؟ چگونه میتوان نسبت مطلاق بودن به آن حضرت را پذیرفت؟ چه کسی یا کسانی برای نخستینبار این نسبت را به امام حسن(ع) دادهاند؟
#معرفی_مقاله
#امام_حسن_علیهالسلام
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
💠@HistorySociety
20120329115449-2124-16.pdf
583.6K
🔹عنوان مقاله:
تحلیلی بر قیامهای علویان در دوران امام رضا(ع) و ارتباط آن با ولایتعهدی
✍🏻نویسنده:
دکتر نعمتالله صفری فروشانی
📌چکیدهی مقاله:
دوران امامت امام رضا(ع) (۱۸۳ ـ ۲٠۳ق) علاوه بر آنکه از ساحتهای اعتقادی و فرهنگی، دورانی کمنظیر و بلکه بینظیر است، از جهت سیاسی نیز دورانی ویژه به حساب میآید. فراوانی تحرکهای علویان در آخرین سالهای امامت آن حضرت از جمله مواردی است که به اهمیت این دوران می، افزاید. این نکته هنگامی روشنتر میشود که دریابیم جنبشهای علویان در این زمان از جهات متعددی همچون تعداد، گسترهی جغرافیایی، خاندانهای علوی شرکت کننده در آن و به کنترل درآوردن مناطق مرکزی، همچون کوفه، بصره، مکه، مدینه و نیز یمن، ویژگی خاصی مییابد که در دورانهای گذشته و آینده کمتر شاهد این ویژگیها میباشیم؛ و همین ویژگی، هاست که مامون را وامیدارد برای سرکوب همیشگی آنها پیشنهاد خلافت و سپس ولایتعهدی امام رضا(ع) را مطرح کند. بررسی تحلیل قیامهای علویان در این دوره و ارتباط آن با ولایتعهدی امام رضا(ع) هدف اصلی ارائهی این نوشتار است.
#معرفی_مقاله
#امام_رضا_علیهالسلام
#دکتر_صفری_فروشانی
#دانشکدهی_تاریخ
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
💠@HistorySociety
💠 نکات تحقیقی(قسمت اول)
🔹فرآیند تحقیقات علمی
▫️۱. مسئله یابی
انتخاب مسئله + جاگیر شدن آن مسئله در ذهن پژوهشگر
▫️۲. انتخاب روش حل مسئله
برگزیدن روش تحقیق یا طراحی آن + تشریح آن روش در ذهن
▫️۳. گردآوری دادهها و پردازش اطلاعات
▫️٤. طبقهبندی، تجزیه تحلیل و تفسیر اطلاعات
طبقهبندی مؤیدات رعایت چیدمان منطقی آنها و بهکارگیری
علائم عبور تا رسیدن به نتیجهگیری نهایی
▫️ه. تدوین نهایی تحقیق
🔹پاراگرافنویسی
▫️اهمیت
اهمیت پاراگراف به این دلیل است که تمام نوشتههای علمی، پاراگراف هستند.
▫️اجزای تشکیل دهندهی پاراگراف:
۱. ایدهی اصلی:
ارائهی فرضیه غیرقطعی در قالب یک جملهی خبری که بخشهای دیگر پاراگراف آن را تأیید میکنند؛ به دیگر سخن ایدهی
اصلی جواب به سؤال است.
در نگارش ایدهی اصلی بهتر است از یک جمله چالش برانگیز و جلب کنندهی مخاطب استفاده کنید.
فرضیه یا بر اساس دادهها دانستهها و معلومات پیشینی و یا بر اساس حدسیات شکل میگیرد.
۲. مؤيدات فرضیه:
برای تأیید جملهی اول که ایده اصلی است، باید جملاتی اضافه شوند؛ در حد اقناع مخاطب.
۳. بازخوانی یا نتیجهگیری:
بیان دیگری از فرضیه، پس از تأیید پردازش توسط مؤیدات است که در آن مطلب جدیدی مطرح نمیشود؛ بلکه همان فرضیه تأیید شده توسط مؤیدات، ارائه میشود و درستی متغیرهای فرضیه در آن ذکر میشود. مؤیدات باید متغیرهای ایدهی اصلی را در بر بگیرد.
اگر مؤیدها از پوشش متغیرهای ما غافل شود، بحث غیر منطقی است این شیوه برای آزمودن منطقی بودن یا نبودن بحث، کفایت میکند؛ در جمع مؤیدات باید لحاظ شود که آیا تمام مؤيدات، متغیرها را پوشش دادهاند یا خیر.
٤. نتیجهگیری:
نتیجهی غیرمستقیم:
نسبت نتیجهی غیرمستقیم با ایدهی اصلی ما این است که تمام متغیرها یعنی عوامل قابل بررسی در ایده میبایست در آن موجود باشد.
فرضیهی جایگزین یا فرضیهژ رقیب به عنوان نتیجه:
با ارائه فرضیه جایگزین به عنوان نتیجه میتوان بحث را برای پرورش و ارائهی مؤیدات و اخذ نتیجه به پاراگراف بعد منتقل کرد بعد از آوردن این نوع از نتیجه، یعنی فرضیه رقیب باید در پاراگراف بعدی این فرضیه را مطرح کرده و مؤیداتی از جنس خودش داشته باشد.
نتیجهی مستقیم:
تأیید فرضیه انتخاب شده براساس مؤيدات
موجود، در این نتیجهگیری میآید.
نکتهی مهم در نگارش نتیجهگیری این است که نتیجهگیری میتواند در نهایت ایدهی اصلی را تأیید کند یا اینکه حتی به رد ایدهی اصلی بپردازد.
ادامه دارد...
#نکات_تحقیقی
#دانشکدهی_تاریخ
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
💠@HistorySociety
▪️قتلعام مردم تهران در روز ۱۷ شهریور و در میدان ژاله(شهدا)، یکی از نقاط عطف تاریخ انقلاب اسلامی ایران به شمار میرود. کشتار بیرحمانهی مردم در آن روز تجلی واقعی رژیمی بود که سعی داشت با فریبکاری، از خود چهرهای صلح دوست، آزادیخواه و مخالف با مفاسد بسازد.
واقعهی خونین ۱۷ شهریور نقطهی پایانی بود بر حیات رژیم ستمکار پهلوی که بیش از چند ماهی پس از آن حادثه دوام نیاورد.
▪️سالروز قیام خونین ١٧ شهریور گرامی باد.
#دانشکدهی_تاریخ
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
💠@HistorySociety
📚معرفی کتاب
📙عُیونُ أخْبارِ الرّضا یا عیون الأخبار
✍🏻شیخ صدوق
▫️محمد بن علی بن حسین بن موسی بن بابویه قمی مشهور به شیخ صدوق، عالم بزرگ شیعی قرن چهارم هجری قمری است. سال تولد او پس از ۳۰۵ق، وفاتش ۳۸۱ق و مدفن ایشان شهر ری است.
او را بزرگترین محدّث و فقیه مکتب حدیثی قم به شمار آورده و حدود ۳۰۰ اثر علمی به او نسبت دادهاند که بسیاری از آنها مفقود شده است. کتاب من لا یحضره الفقیه از کتب اربعه شیعه یکی دیگر از آثار او است.
▫️کتاب عیون اخبارالرضا در ۶۹ باب تنظیم شده است که بخشی از آنها گفتههای خود امام رضا(ع) است و بخشی دیگر احادیثی است که او از امامان پیش از خود روایت کرده است.
▫️عیون اخبار الرضا موضوع واحدی ندارد و به همین سبب در موضوعات مختلفی چون فقهی،اخلاقی، سیره و کلام از منابع مهم شیعه به شمار میرود.
🔹تاریخ نگارش
شیخ صدوق احتمالا این کتاب را پس از وفات رکنالدوله بویهی، یعنی پس از سال ۳۶۶ق نگاشته است.
🔹سابقهی تکنگاری دربارهی امام رضا(ع)
قبل از عیون الاخبار، تکنگاریهایی دربارهی امام رضا(ع) نگارش یافته است، ازجمله:
▫️«وفاه الرضا» اثر عبدالسلم بن صالح معروف به ابو الصلت هروی
▫️«اخبار علی بن موسی الرضا» اثر عبد العزیز بن یحیی جلودی
🔹انگیزهی تألیف
بنا به گفتهژ شیخ صدوق در مقدمه کتاب، زمانی که صاحب بن عباد دیلمی(وزیر وقت و حاکم شیعی آن دوران) در مدح و ستایش امام رضا(ع) اشعاری را میسراید و آن را به او هدیه میدهد، ایشان نیز کتاب عیون اخبار الرضا را به پاس زحمات صاحب بن عباد نگاشته و به او اهدا میکند.
▫️شیخ مینویسد:«هدیهای بهتر از این کتاب که از معارف بیکران امام رضا(ع) تألیف شده نیافتم تا در پاسخ دو قصیدۀ ابن عباد بفرستم».
🔹در این کتاب مباحث متنوعی آمده است، از جمله:
▫️چرا امام رضا(ع)، رضا نامیده شد؟
▫️اطلاعاتی در مورد مادر امام رضا(ع).
▫️در مورد تولد حضرت رضا(ع).
▫️روایاتی که از امام هفتم در مورد جانشینی امام رضا(ع) مطرح شده است.
▫️وصیتنامه امام موسی کاظم(ع).
▫️امامت امام رضا(ع)
▫️احوالات امام موسی کاظم(ع) با هارون الرشید و موسی بن مهدی.
▫️درمورد شهادت امام هفتم(ع).
▫️در مورد ساداتی که هارون به شهادت رساند.
▫️در مورد واقفیون
▫️خطبههای امام رضا(ع) در مورد توحید
▫️مناظرات امام دربارهی توحید
▫️مناظره امام رضا(ع) با سلیمان مروزی
▫️مناظره با علمای ادیان دیگر.
▫️و...
🔹اهمیت این کتاب:
عیون الاخبار از منابع مهم روایی شیعه به شمار میآید و مانند دیگر آثار شیخ صدوق از ارزش و اعتبار خاصی برخوردار است و پس از تألیف آن مورد استناد کتب بعدی قرار گرفته است و از مصادر بحار نیز است.
▫️میرداماد در مدح این کتاب سروده است:
عیون اخبار الرضا، جلادهندهای است که زنگار غم را از قلب انسان میزداید.
در تمام روزگار و در نگاه هیچ بینندهای کتابی مانند این کتاب نگاشته نشده است.
هر دانشی که بخواهی در آن است و تو را بینیاز میکند.
مانند خورشید از نور هدایت میدرخشد و آرزوی قلب را برآورده میسازد.
🔹پژوهشها دربارهی کتاب:
تعداد ترجمهها و شروح این کتاب به پانزده شرح و بیش از ده ترجمه میرسد.
▫️شروح و تعلیقهها
مهمترین شرحها و تعلیقهها آن عبارتاند از:
▫️لوامع الأنوار که توسط سیّد نعمتاللّه جزایری (م ۱۱۱۲ ق) نوشته شده است.
▫️شرح فارسی شیخ محمد علی حزین زاهدی گیلانی (م ۱۱۸۱ ق).
▫️شرح مولی هادی بنابی (م ۱۲۸۱ ق) از شاگردان شیخ مرتضی انصاری.
▫️شرح فارسی سید علی اصغر شوشتری اخلاقی.
▫️حواشی سید حسین مجتهد قزوینی.
▫️تعلیقات سید حسین بن حسن عاملی کرکی.
▫️ترجمهها
برخی ترجمههای این کتاب؛
▫️ترجمه محمد صالح بن محمدباقر قزوینی.
▫️ترجمه سید جلیل میرزا ذبیحالله بن میرزا هدایهالله.
▫️ترجمه مولی علی بن طیفور بسطامی
▫️ترجمه سید علی بن محمد بن اسدالله امامی.
▫️ترجمه محمدتقی بن محمدباقر اصفهانی.
▫️ترجمه کاشف النقاب
▫️ترجمهای به نام برکات المشهد المقدس.
▫️ترجمه یکی از اهل مشهد در سال ۱۲۴۵ هجری که به امر سید محمد بن سید دلدار علی نقوی نصیرآبادی نوشته شده است.
▫️ترجمه علامه مجلسی، که بخشهایی از کتاب را مانند خطبه الرضا (خطبه توحید امام رضا) و نیز مأموریت رجاء بن ابی زحاک برای دعوت امام رضا به خراسان را ترجمه کرده است.
▫️ترجمهای از محمد باقر ساعدی خراسانی
#معرفی_کتاب
#امام_رضا_علیهالسلام
#شیخ_صدوق
#دانشکدهی_تاریخ
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
💠@HistorySociety
20160217145350-9484-144 (1).pdf
664.8K
🔹عنوان مقاله:
بررسی انتقادی دیدگاه خاورشناسان دربارهی سیره حکومتی امام حسن مجتبی(ع)
✍🏻نویسنده:
دکتر محمدرضا احمدی ندوشن
دکتر محمدحسن زمانی
📌چکیدهی مقاله:
شاید بیشترین نقدها و شبههافکنیهای خاورشناسان دربارهی امامان شیعه، متوجه امام حسن مجتبی(ع) باشد. رویدادهای پر تنش دوران کوتاه خلافت امام(ع) که به صلح با معاویه انجامید و نیز حوادث پس از صلح، زمینهساز بروز پرسشهایی فراوان در بین خاورشناسان شده است. پاسخ خاورشناسان به این پرسشها در دو دسته کلی قابل تقسیمبندی است؛ دستهای زبان به نقد امام(ع) گشودهاند و گروهی نیز با نگاهی واقعگرایانه به ارزیابی شرایط اجتماعی آن روزگار و رفتار سیاسی امام پرداخته و موضع سیاسی ایشان را منطقی دانستهاند. این مقاله پس از گزارش دیدگاه مثبت و منفی خاورشناسان، با استناد به منابع تاریخی و حدیثی، به نقد دیدگاه منفی آنان پرداخته است.
#معرفی_مقاله
#امام_حسن_علیهالسلام
#دانشکدهی_تاریخ
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
💠@HistorySociety
🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️
🌀نکتهی ویرایشی:
▫️عدهای در نوشتههای خود از واژهی «گاهاً» استفاده میکنند و این اشتباه است!
در استفاده از این واژه باید بنویسیم: «گاهی»؛ چون واژهی «گاه» فارسی است و نباید آن را با «تنوین» که مربوط به زبان عربی است به کار برد.
▫️گروهی نیز بهجای «گاهاً» از «احیاناً» استفاده میکنند. چون واژه «احیان» عربی است و میتوان آن را با تنوین بهکار برد، استفاده از آن به این شکل اشتباه نیست؛ اما اگر بخواهیم درستتر بنویسیم، میتوانیم از همان «گاهی» بهجای «احیاناً» استفاده کنیم.
#نکات_ویرایشی
#دانشکدهی_تاریخ
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
💠@HistorySociety
🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅
📎 مروری بر محتوای کانال انجمن تاریخ اسلام و تشیع دانشکدهی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب
📝 لیست مقالات معرفی شدهی اساتید دانشکده با محوریت امام حسین(علیهالسلام) و عاشورا
📝محتوای کانال در هفتهی اول اسفند
📝محتوای کانال در هفتهی دوم اسفند
📝محتوای کانال در هفتهی سوم اسفند
📝محتوای کانال در هفتهی آخر اسفند
📝محتوای کانال در هفتهی اول فروردین
📝 لیست مقالات و کتابهای اساتید دانشکدهی تاریخ با موضوع امام علی(علیهالسلام) و شهر کوفه
📝 محتوای کانال در هفتهی دوم فروردین ماه
📝محتوای کانال در هفتهی سوم فروردین
📝محتوای کانال در هفتهی آخر فروردین
📝محتوای کانال در هفتهی اول اردیبهشت
📝محتوای کانال در هفتهی دوم و سوم اردیبهشت
📝معرفی اساتید دانشکدهی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب
📝معرفی برخی از کتابهای اساتید دانشکدهی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب
📝 محتوای کانال در هفتهی آخر اردیبهشت و هفتهی اول خرداد
📝لیست آثار اساتید دانشکدهی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب با محوریت امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س)
📝محتوای کانال در هفتهی دوم، سوم و چهارم
📝محتوای کانال در هفتهی اول تیر ماه
📝 محتوای کانال در سه هفتهی آخر تیر ماه
📝عناوین کتابهای معرفی شده با محوریت امام حسین(ع)
📝مُحرمنامه
#مروری_بر_محتوا
#دانشکدهی_تاریخ
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
💠@HistorySociety
📣همایش بینالمللی مطالعات قرآنی و سیرهی نبوی(ص) از منظر اروپاییان
💠محورهای همایش:
🔹مطالعات قرآنی
▫️مصدر و خاستگاه قرآن در تحقیقات اروپاییان (منابع و مصادر قرآنی تاریخ گذاری)
▫️نسخهشناسی قرآنی از منظر محققان اروپایی
▫️مطالعات تفسیری قرآن در میان محققان اروپایی روشها و رویکردها
▫️مطالعات زبانی قرآن از منظر پژوهشهای اروپاییان؛ فقه اللغه و واژهشناسی قرآن و زبان قرآن سیر مطالعات تاریخ قرآن در اروپا
▫️باستانشناسی قرآن
▫️رویکرد انتقادی به مضامین قرآنی در میان محققان اروپایی
▫️مطالعات تطبیقی قرآن و عهدین
▫️رویکردی انتقادی به روشها و رویکردهای محققان اروپایی در مطالعات قرآنی
▫️رویکرد میان رشتهای در مطالعات قرآنی اروپاییان
🔹مطالعات سیره نبوی
▫️نقد و بررسی روشهای تاریخنگری و تاریخنگاری محققان اروپایی در شناسایی سیره نبوی
▫️نقد و بررسی رویکرد انتقادی به منابع و مصادر سیره نبوی از منظر محققان اروپایی
▫️نقد و بررسی نقش منابع یهودی سریانی و عربی پیش از اسلام در مطالعات سیره نبوی
▫️مطالعات پژوهشگران اروپایی در حوزه مغازی؛ تاریخگذاری و روششناسی و آسیبشناسی نسخهشناسی سیره نبوی از منظر پژوهشگران اروپایی
▫️یهودیان مدینه و نقش آنان در اسلام
▫️نقد روشهای پژوهشگران اروپایی در معرفی سیره رسولالله به جامعه اروپایی و فضای آکادمیک
🔹امتیازات:
▫️چاپ مقالات برگزیده در مجلات علمی پژوهشی قرآن پژوهی خاورشناسان (قرآن و مستشرقان)
▫️مطالعات تاریخی جهان اسلام
▫️پژوهشهای تاریخی
▫️الهیات تطبیقی
▫️پژوهشهای زبانشناختی قرآن کریم
▫️پژوهشنامهی تاریخ اسلام
▫️سیره پژوهی اهل بیت(ع)
🔸اعضای کمیته برگزاری همایش:
▫️رئیس همایش: دکتر اصغر منتظر القائم، عضو هئیت علمی گروه تاریخ دانشگاه اصفهان
▫️دبیر علمی همایش: دکتر سید مهدی لطفی، عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان
▫️دبیر اجرایی همایش: دکتر بهمن زینلی، عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه اصفهان
▫️استادان خارجی همکار همایش:
دکتر جان ویکتور تولن دانشگاه نانت فرانسه
دکتر پاتریک فرانکه دانشگاه بامبرگ آلمان
دکتر رابرت هوبلند، انسیستو مطالعات دنیای باستان دانشگاه نیویورک
🔹آخرین مهلت ارسال مقاله:
۳٠ آذر ماه ۱۴٠۲
🔹زمان اعلام نتایج داوری:
۳۰ دی ماه ۱۴۰۲
🔹زمان برگزاری همایش:
۲۴ بهمن ماه ۱۴۰۲
🔹شیوهی ثبتنام در همایش و ارسال مقالات:
🌐www.quraneuro.ui.ac.ir
📩quraneuro@res.ui.ac.ir in
#اطلاعرسانی
#همایش
#دانشکدهی_تاریخ
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
💠@HistorySociety