eitaa logo
پژوهش های اصولی
281 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
692 ویدیو
118 فایل
﷽ 📌نکات اخلاقی واعتقادی 📌تحلیل های سیاسی وبصیرت افزا در راستای آشنایی با مقتضیات زمان 📌آرشیوی از اهم علوم مقدماتی اجتهاد 📌آموزش اصول وفنون پژوهش از طریق ارائه سلسله مباحث علمی از اینکه بدلیل مشغله، توفیق پاسخگویی ندارم، عذر خواهم @HosseinMehrali
مشاهده در ایتا
دانلود
1_522391300.mp3
7.19M
﷽ اگر چه روی به کعبه نماز میخوانیم تو قبله دل مائی خدا گواست بقیع🏴 @NAFAS_MAHMOUM
هدایت شده از KHAMENEI.IR
14010221_42705_16k.mp3
5.03M
🎙 بشنوید | صوت کامل بیانات رهبر انقلاب در 💻 @Khamenei_ir
درس اخلاق حضرت آیت الله فياضي 1401.2.21.mp3
35.96M
🔊 صوت درس اخلاق در دفتر مقام معظم رهبری_قم به کلام آیت الله فیاضی (دامت توفیقاته) در تاریخ ١۴٠١/٠٢/٢١ کانال اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در قم @KHAMENEI_QOM
مراقبه تا لحظه مرگ!
💠 اگر کسی تو را اذیت کرد، به‌خاطر شیعه‌بودنش برایش دعا کن 💠 «آیت‌الله حائری شیرازی» نقل می‌کنند: 🔹برای خرید نان در نانوایی سنگکی ایستاده بودم. وقتی نوبتم شد، یکی دیگر آمد و نانوا هم به او زودتر نان داد. 🔸من به او اعتراض کردم، اعتراض محترمانه‌ای هم کردم، اما یک جواب سربالا و تندی به من داد. دلم از او رنجید. نان نگرفتم و از مغازه بیرون آمدم. در راه که می‌آمدم، دلم از دست او آتش گرفته بود. 🔹در همین آشفتگی می‌خواستم نفرینی به او بکنم. یک دفعه سرم را بلند کردم و چشمم افتاد به گنبد طلایی حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها. 🔸گفتم نانوا از شیعیان حضرت است. من اگر نفرین کنم، از چشم این‌ها می‌افتد. اهل‌بیت خوششان می‌آید که من دعایش کنم. 🔹دعایش کردم و گفتم: خدایا این آدم را صالح کن. 🔸وقتی دعا کردم، آتشی که در دلم بود خنک شد. خدا را شکر کردم. بعد دیدم هر وقت کسی اذیتم می‌کند، اگر دعایش کنم دلم خنک می‌شود. 🔹به شما هم توصیه می‌کنم هر وقت کسی اذیتتان کرد، به او دعا کنید. این‌ها شیعه هستند. چقدر «یا حسین» و «یا علی» می‌گویند. 🔸به تمام کسانی که به شما ظلم کردند دعا کنید؛ فقط به‌خاطر اینکه شیعه هستند. مثل مادری که به بچه‌اش دعا می‌کند و از حقش می‌گذرد. 🔹وقتی شما از این طرف بخشیدی و سخت‌گیری نکردی، دل دیگران به شما نرم می‌شود و آن‌ها هم برای شما طلب مغفرت می‌کنند. 🔸دل به دل راه دارد. حق‌دارانِ شما هم از شما صرف‌نظر می‌کنند. وقتی حق‌داران صرف‌نظر کردند، راهت باز می‌شود. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
🔰 | برخورد امام با خرید !!! 🔶 زهرا مصطفوی، فرزند ره تعریف می‌کند: روزي در نوفل لوشاتو به دليل دو كيلو پرتقال خريدم و چون هوا خنك بود، فكر كردم تا سه چهار روز پرتقال خواهيم داشت. 🔸 امام با ديدن پرتقال ها فرمود: اين همه ميوه براي چيست! اين كار خود را توجيه كنيد. عرض كردم پرتقال ارزان بود، برای چند روز اين قدر خريدم. 🔷 فرمود: دو گناه مرتكب شده ايد، يك گناه براي اينكه ما نياز به اين همه پرتقال نداشتيم و ديگر اينكه شايد امروز در نوفل لوشاتو كسانی باشند كه تا به حال، به دليل گران بودن پرتقال نتوانسته‌اند آن را تهيه كنند و شايد با ارزان شدن آن می‌توانستند بخرند، درحالی كه شما اين مقدار ميوه را براي چند روز خريده‌ايد، ببريد مقداری از آن را پس بدهيد. 🔹 گفتم: آخر اينجا حساب ها با كامپيوتر صورت می‌گيرد و برگرداندن آن مشكل است. فرمودند: بايد راهی برايش يافت. پس پرتقال‌ها را پوست بگيريد و آنها را پرپر كرده نگاه داريد، شب هنگام كه مردم براي نماز می آيند، آن را به چادر بياوريد و بينشان توزيع كنيد تا همه بخورند؛ شايد از اين رهگذر خداوند از سر تقصير شما بگذرد. 📚 منبع: کتاب سنگ محک اثر سیدمحمدحسین به نقل از کتاب پابه‌پای آفتاب ص 312 💠 اندیشکده راهبردی 🆔 @‌soada_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🏴 پیام تسلیت در پی درگذشت حجت‌الاسلام سیّد عبدالله فاطمی‌نیا بسم الله الرحمن الرحیم درگذشت عالمِ واعظِ درس آموز، جناب حجت‌الاسلام آقای حاج سیّد عبدالله فاطمی‌نیا رضوان‌الله‌علیه را به خاندان گرامی و همه‌ی صاحبان عزا و ارادتمندان و مستفیدان ایشان تسلیت عرض میکنم. اطلاعات گسترده و بیان جذاب و لحن شیرین این عالم محترم، منبعی پر فیض برای جمع زیادی از جوانان و راهجویان بود و فقدان آن مایه‌ی تاسف و اندوه است. از خداوند متعال مسئلت میکنم که رحمت و غفران خود را شامل حال ایشان فرماید و پاداش وافر به ایشان عنایت کند. سیّد علی خامنه‌ای ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱
هدایت شده از رفیق شفیق
🏴به بهانه سالروز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام: 🔰قالَ الامامُ الهادى عليه السلام: 🔸 لَوْ اَنَّكَ زُرْتَ قَبْرَ عَبْدِ الْعَظيمِ عِنْدَكُمْ لَكُنْتَ كَمَنْ زارَ الحسينَ بْنَ عَلىٍّ عليهماالسلام. 🔹مردى از اهل «رى» با امام هادى عليه السلام ديدار كرد و امام از او پرسيد كجا بودى؟ گفت; در زيارت امام حسين عليه السلام. حضرت به او فرمود; آگاه باش! اگر قبر حضرت عبدالعظيم را كه پيش شماست زيارت مى كردى، همچون كسى بودى كه حسين بن على عليهماالسلام را زيارت كرده است. 📚بحارالأنوار، ج 99، ص 268. 📍 « کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی » 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
هدایت شده از رفیق شفیق
🏴🏴به بهانه شهادت سیدالشهدای احد حضرت حمزه علیه السلام:🏴🏴 🔸ایمان و اقرار حضرت حمزه به ولایت «حضرت امیر المومنین علی علیه السلام» در شب شهادتش 🔹شبی که فردای آن پیکار احد بود،رسول خدا عموی خود حمزه را فرا خواند در حالی که امیرالمومنین علیه السلام نیز حضور داشت و فرمود: ای حمزه ، ای عموی پیامبر! به زودی به غیبتی بسیار دور خواهی رفت ، چه می گویی اگر بر خدای تبارک و تعالی وارد شوی و از تو درباره شرایع اسلام و شرط های ایمان سوال کنند ؟ حمزه به گریستن پرداخت و عرض کرد: پدر و مادرم فدای شما ؛ راهنمایی ام فرما پس پیامبر فرمود: ای حمزه باید مخلصانه شهادت به وحدانیت الهی بدهی و نیز شهادت بدهی که من به حق رسول خدا هستم حمزه عرض کرد شهادت می‌دهم.... پیامبر فرمود باید شهادت بدهی که علی امیرالمومنین است حمزه عرض کرد شهادت دادم و اقرار کردم و ایمان آوردم و تصدیق نمودم پیامبر فرمود باید شهادت بدهی که امامان از نسل علی ، حسن و حسین اند و در ذریه حسین اند حمزه عرض کرد ایمان آوردم و تصدیق کردم پیامبر فرمود باید شهادت بدهی که فاطمه سرور بانوان جهان است حمزه عرض کرد آری تصدیق کردم 📚جانشین پیامبر حضرت استاد آیت الله جاودان مدظله صفحه ۱۵۷ 📍 «کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی » 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
1264656129_997197372.mp3
8.29M
🎙 بشنوید | صوت کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار نمایندگان مجلس 🏷 | 📥 Khl.ink/f/50314 💻 @Khamenei_ir
امام صادق علیه‌السلام آن گونه که باید شناخت: کتاب صوتی پیشوای صادق پیوند شنیدن: http://book.iranseda.ir/detailsalbum/?VALID=TRUE&g=335971 https://eitaa.com/hamim1/364 @hamim1
* 🔻مُعلّي بن خُنيس وکيل امام صادق (عليه السلام) بود. وقتي که او را کشتند، حضرت لباس‌ هايشان را پوشيدند و به دارالخلافه آمدند و به داوود بن علی خلیفه وقت گفتند: چرا چنين کاري کردي؟ گفت: من نکشتم، رئيس شرطه کشته است. حضرت فرمودند: شما حاکم مدينه هستي، رئيس شرطه با اذن شما کشته يا بي‌ اذن شما کشته است؟ تکليف آن را معلوم کن. خلیفه همين طور تعلّل کرد، حضرت فرمودند: دعا می کنم بر تو، يعني نفرين می کنم. گفت: اگر فکر می کنی که دعايت مستجاب می شود، دعا کن. حضرت آمدند و نفرین کردند و حتی يک حرکاتي با دست خود به نشانه تذلل در موقع دعا انجام دادند بعد به غلام خود فرمودند: برو ببين چه شده است. رفت و آمد گفت: او فوت کرده است. ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔹 تلگرام و ایتا: @nasery_ir 🔸 واتساپ: wa.me/989338010649 ‌ ‌ ‌ ‌
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🏴 امام صادق(علیه‌السلام)، امام مبارزه ◾ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: امام صادق(ع) مرد مبارزه، علم و دانش و تشکیلات بود. مرد علم و دانش بودنش را همه شنیده‌اید... اما مرد مبارزه بودنش را کمتر شنیده‌اید. امام صادق(ع) مشغول یک مبارزه‌ی دامنه‌دار و پیگیر بود. مبارزه برای قبضه کردن حکومت و قدرت و به وجود آوردن حکومت اسلامی و علوی. ۱۳۵۹/۶/۱۴ 💻 @Khamenei_ir
* 🔻اين عبارت از امام صادق عليه السلام عجيب است که حضرت در مورد این آیه (قالَ الَّذِي عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْكِتابِ أَنَا آتِيكَ بِهِ قَبْلَ أَنْ يَرْتَدَّ إِلَيْكَ طَرْفُكَ) در حالی که دست روی سینه خود گذاشته بودند فرمودند که «وَ اللَّهِ عِنْدَنَا عِلْمُ الْكِتَابِ كُلُّهُ» یعنی به خدا قسم همه علم الکتاب نزد ما اهل بیت است. (بصائر الدرجات ج1، ص: 213) گويا چند بار تکرار کردند و تأکيد کردند که «و اللّه عندنا علم الکتاب کلّه» (وسائل الشيعة، ج27، ص: 181) ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔹 تلگرام و ایتا: @nasery_ir 🔸 واتساپ: wa.me/989338010649
🔰 | پاسخ از امام صادق علیه السلام به نشریه‌ای آمریکایی!!! 🔶 چند سال پیش، نشریات آمریکا اعلام کردند که هرکس فرق عمومی بین حیواناتی که تخم می‌گذارند و حیواناتی که بچه‌زا هستند (به‌گونه‌ای که هرگاه به حیوانی که قبلاً او را ندیده، نگاه کند، تشخیص دهد که آن حیوان تخم‌گذار است یا بچه‌زا)، را برای ما بنویسد، این مقدار مبلغ جایزه دارد. 🔸 در این‌ باره دانشمندان و متفکران، مدت‌ها وقت صرف کردند، اندیشه‌ها نمودند و آزمایش‌ها و تفحص‌های عمیقی انجام دادند، ولی نتیجه‌ای نگرفتند. تا آنکه یک دانشجو از دانشگاه «الازهر» مصر برای آمریکا این مطلب را نوشت: 🔷 «شیعیان که یکی از فِرَق مسلمانان هستند، امامی به‌نام «جعفر بن محمد الصادق(ع)» دارند که معارف خود را از این امام گرفته‌اند. آنان می‌گویند: امام صادق(ع) به باغی آمد. دید زنی حیواناتی را مورد نظر قرار داده و در صدد حل معمایی است. 🔹 حضرت به او فرمود: برای چه منظور در حال تفحص و کنجکاوی هستی؟ آن زن در جواب عرض کرد: درباره این موضوع کنجکاوی می‌کنم که کدام‌یک از حیوانات تخم می‌گذارند و کدام بچه می‌زایند. آیا بین این دو نوع حیوان علامتی هست که به‌وسیله آن آنها را بشناسم؟ 🔶 امام صادق(ع) فرمود: لیس شیءٌ یغیبُ اُذُناه اِلّا و هو یبیض و لیس شیءٌ یظهر اُذناه الا و هُو یلد (هیچ حیوانی گوشش غایب نشد، مگر اینکه تخم‌گذار بود و هیچ حیوانی گوشش نمایان نشد، مگر به‌جهت بچه زاییدن)». 🔷 دانشجو همین مطلب را در نامه‌ای نوشت و به آمریکا فرستاد. دانشمندان آمریکایی پس از دقت، متوجه شدند که جواب او کاملاً درست است و به او جایزه دادند. برشی از کتاب دوگانه‌های سرنوشت ساز اثر به مناسبت سالروز شهادت امام صادق علیه‌السلام 💠 اندیشکده راهبردی 🆔 @soada_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
1361452803_-506087256.mp3
5.52M
🎙 بشنوید | امام صادق علیه‌السلام و داعیه تشکیل حکومت اسلامی 🏴 علیه السلام 💻 @Khamenei_ir
🏴 | چرا امام صادق علیه السلام قاتل خود را به جانشینی انتخاب کرد؟؟! 🔹 هنگامی که منصور، خلیفه ستمگر عباسی، خبر شهادت امام صادق علیه السلام را دریافت کرد، از حاکم مدینه خواست تا اگر امام صادق وصیت به جانشینی شخصی پس از خودش نموده، آن فرد را گردن زند. 🔹 مدتی بعد فرماندار مدینه چنین گزارش داد: جعفر بن محمد ضمن وصیتنامه رسمى خود، پنج نفر را به عنوان وصى خود برگزیده که عبارتند از: 1- خلیفه وقت، منصور دوانیقى! 2- محمد بن سلیمان(فرماندار مدینه و خود گزارش دهنده!) 3- عبدالله بن جعفر بن محمد (برادر بزرگ امام کاظم) 4- موسى بن جعفر(علیه السلام) 5- حمیده(همسر آن حضرت!) 🔹 فرماندار در ذیل نامه کسب تکلیف کرده بود که کدام یک از این افراد را باید به قتل برساند؟! خلیفه که تصور چنین وصیت هوشمندانه ای را نمی کرد خشمگین و ناتوان از پاسخ فریاد زد: «اینها را نمى‏ شود کشت! » ✅ این وصیت نامه امام یک حرکت فوق العاده هوشیارانه و کاملا سیاسى بود؛ زیرا شیعیان 2 گزینه اول را به عنوان امام قبول نمی‌کردند و عبدالله نیز 70 روز بعد از امام صادق از دنیا رفت و حمیده نیز با توجه به زن بودن فاقد شرایط امامت بود. 🔹 در نتیجه امام صادق همانطور که قبلاً امام بعدى را به شیعیان خاص معرفى کرده بوده و با علم به نقشه های شوم منصور، براى حفظ جان پیشواى هفتم چنین وصیتى نموده بودند. 🏴 برشی از سخنرانی به مناسبت سالروز شهادت علیه‌السلام 💠 اندیشکده راهبردی 🆔 @soada_ir
لذائذ سلوکی
آبادان 🔻سبک برنامه و بودجه نویسی ما فقر افزا است. دورتر بودن را باعث فقیر تر شدن میکند. آنگونه جامعه را راه کشی میکند که بچه روستایی اش احساس کند بی هویت است و باید به شهرستان برود، بچه شهرستانیش بی هویت است و باید به تهران بیاید. تهرانیش را هم به بیرون بفرستد. احساس بی هویتی، احساس دیده نشدن، احساس له شدن. 🔻سبک مدیریت شهرستانها، سبک مدیریت بروکراتیک با اینرسی سکون بالا نیست فقط ، بلکه سبک تبعید شده های مدیریت کشور هم هست. ضعیفها آنجایند، کسانی که جرات تصمیم گیری ندارند، کسانی که ساده تر میتوان بازیشان داد. 🔻قصه آبادان را ببینید. خراب شدن یک ساختمان ناتوان را فقط نبینیم، بوی گند زد و بندهای مکرر و هم داستانی مسوولین ضعیف و غربت مردمی مظلوم را هم ببینیم. این سبک توسعه غربی و دستگاه تربیت مدیران ضعیف وارداتی، مجرم است. قاتل است. 🔻حالا قاتلها روضه خوان شده اند. روی نعش بی جان مردم غریب آبادانی ما میرقصند تا پیراهن غرق خونشان را روی نیزه و‌ علم بگیرند و به جان ساختار امامت و امت بکوبند. مشکل ما شمایید، همین شما که هنرتان بوی گند «کن» و «اسکار» و «هالیوود» میدهد. تربیتتان بوی گند «بیست سی» و مدیریتتان بوی گند توسعه فقرافزای غربی و مدیریت بی خاصیت و اخته دوران روحانی. 🔻اما باز هم اشتباه کردید. آبادان را نمیشناسید، اینجا همان نقطه ای است که بازوی غرب مستکبر، محمدرضای خونخوار داستان سینما رکس را به پا کرد تا روی خون مردمش برقصد و دستگاه امامت و امت خمینی را به لجن بکشد اما سیاهی کثافت خود را به ظهور کشید. 🔻اینجا شهر «دریاقلی سورانی» است که با دوچرخه داغانش، هشت کیلومتر از گاراژ اوراق فروشی اش تا نیروهای انقلاب را رکاب زد تا بگوید دوست کجا است و دشمن کجا. برقصید روی داغ این مردم، روضه بخوانید برای سوخته های سینما رکس و متروپل اما این مردم را نشناخته اید. کل هیکل تمدن غربیتان و تدبیر و امیدتان شبیه یک متروپل ده طبقه است که بر زد و بند و دروغ و پنهانکاری سر همش کرده اید، فروخواهد ریخت. خودتان زیر آن خواهید مرد و خواهید پوسید. و دریاقلی ها برخواهند خواست از زیر همه این دردها و رنجها و سینه میزنند و کمک میکنند و پیش خواهیم رفت. این خط و این نشان. @ali_mahdiyan
🔴ناکافی بودن روش اجتهادی مرسوم از نگاه امام خمینی 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ روش اجتهادي رايج و مرسوم در مسائل فقهي، ارزش‌هاي بي‌بديلي داشته و دارد. و به نظر مي‌رسد در طول تاريخ چند صد سالة فقاهت نيز در کشف و استنباط احکام فردي کارآمدي خود را نشان داده است. مع‌الاسف اين روش، در بسياري از حوزه‌ها و قلمروهاي علمي مورد نياز جامعه از کارآيي و کارآمدي لازم برخوردار نيست. توضيح آنکه اين روش، به شکل موجود نمي‌تواند در حوزة فقه اجتماعي، فقه نظام و فقه حکومت کارآيي داشته باشد. بلکه بر اساس روش اجتهادي مرسوم اساساً چيزي به نام فقه نظام و فقه سياسي و فقه اجتماعي و فقه تربیتی و فقه مديريتي بي‌معناست. به همین دلیل، بعضاً‌ از فقیهان سنتی شنیده می‌شود که ما چیزی به نام «فقه نظام» نداریم. آنان درست می‌گویند زیرا بر اساس روش اجتهادی مرسوم و متعارفی که آموخته‌اند، «فقه نظام» و «فقه الاجتماع» و امثال آن معنایی ندارد. به عقیده ما روش اجتهادي مرسوم، براي اکتشاف نظرية اسلامي در حوزه‌هاي علوم انساني سترون است. اين حقيقتي است که (ره)، به عنوان يک مجتهد و نظريه‌پرداز بزرگ و تاريخ‌ساز در عالم اسلام، در پايان دهة اول انقلاب آن را به صراحت بيان کرد و دگرگوني و بازنگري در را از عالمان ديني مطالبه نمود. ايشان در تاريخ 10 آبان 1367 در نامه‌اي به يکي از اعضاي دفتر خود، که بعداً با عنوان «منشور برادري» مشهور شد، مي‌فرمايد: «اجتهاد مصطلح در حوزه‏ها كافى نمى‏باشد. بلكه يك فرد اگر اعلم در علوم معهود حوزه‏ها هم باشد ولى نتواند مصلحت جامعه را تشخيص دهد و يا نتواند افراد صالح و مفيد را از افراد ناصالح تشخيص دهد و به طور كلى در زمينه اجتماعى و سياسى فاقد بينش صحيح و قدرت تصميم‏گيرى باشد، اين فرد در مسائل اجتماعى و حكومتى مجتهد نيست و نمى‏تواند زمام جامعه را به دست گيرد.» در نامة مشهور به «منشور روحانيت» که خطاب به نوشتند، مي‌فرمايد: «روحانيت تا در همه مسائل و مشكلات حضور فعال نداشته باشد، نمى‏تواند درك كند كه اجتهاد مصطلح براى اداره جامعه كافى نيست.» در جايي ديگر از همين نامه نيز به نقش‌آفريني دو عنصر مهم زمان و مکان در اجتهاد توجه داده و نوشتند: «در مورد دروس تحصيل و تحقيق حوزه‏ها، اينجانب معتقد به فقه سنتى و اجتهاد جواهرى هستم و تخلف از آن را جايز نمى‏دانم. اجتهاد به همان سبك صحيح است ولى اين بدان معنا نيست كه فقه اسلام پويا نيست، زمان و مكان دو عنصر تعيين‏كننده در اجتهادند. مسئله‏اى كه در قديم داراى حكمى بوده است به ظاهر همان مسأله در روابط حاكم بر سياست و اجتماع و اقتصاد يك نظام ممكن است حكم جديدى پيدا كند، بدان معنا كه با شناخت دقيق روابط اقتصادى و اجتماعى و سياسى همان موضوع اول كه از نظر ظاهر با قديم فرقى نكرده است، واقعاً موضوع جديدى شده است كه قهراً حكم جديدى مى‏طلبد. مجتهد بايد به مسائل زمان خود احاطه داشته باشد.» در تاريخ 17 ارديبهشت سال 1368، کمتر از یک ماه پایانی عمر مبارکشان، در پيامي خطاب به شوراي مديريت حوزة علمية قم، ضمن تأکيد بر حفظ ارکان محکم فقه و اصول رايج در حوزه‌ها، نوشتند: «در عين اينكه از اجتهاد «جواهرى» به صورتى محكم و استوار ترويج مى‏شود، از محاسن روش‌هاى جديد و علوم مورد احتياج حوزه‏هاى اسلامى استفاده گردد.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🕸 زر امیر ابراهیمی و امرء القیس؛ معلقه بر کعبه یا بیت عنکبوت⁉️ ❓ مشکل انتخاب فیلم چیست؟! • اینکه به تحلیل بی بی سی فارسی: "آشکارا به دو مضمون ممنوع در سینمای ایران یعنی سکس و نقد مذهب می پردازد"؟! (صحنه هایی عریان و صریح از هردو در فیلم را گزارش می کند) • اینکه: بازیگر زن آن در حواشی سینمای ایران بخاطر مصور شدن رابطه ای غیر اخلاقی بدنام شد و از ایران گریخت؟! ❗️نه! هیچکدام! • در هنر جاهلی قبل از اسلام (شعر) هم هردوی اینها بود. کسی مثل ، هم آدم هرزه و عیاشی بود و هم اشعارش در تصویر عشقبازی و روابط جنسی و...تباه بود؛ اما امیرالمومنین(ع) در گردهمایی رمضانی با اصحاب او را شاعرترین شاعر قبول کرد! در افطار ماه رمضانی از ابوالاسود دوئلی درباره موضوع بحث گردهم آمدگان پرسید. او گفت: درباره برترین شعرا گفتگو بود! وقتی نظر حضرت را درباره شاعرترین پرسیدند فرمود: "در یک دسته اسب مسابقه نتاخته اند تا پایان شان به ربودن نیِ گرو شناخته شود"(شعرشان به یک سبک نیست که بتوان مقایسه کرد)" اگر ناگزیر بوده و چاره نباشد جز برتری دادن، "پادشاه گمراه"(امرء القیس) برتر است!"(حکمت۴۵۵) حضرت اینجا صریحا با لقب "المَلِکُ الضِّلِّیل" مضمون اشعار امرء القیس را تباهی و گمراهی می داند اما به لحاظ صنعت ادبی، "اشعر الشعراء" می شمارد! • برتری هنری فیلمی با صحنه های خلاف عفت و حتی نقد مذهب اگر واقعا هنری باشد!(۱)، درون یک نظام ارزشی دیگر چیز عجیبی نیست و اسلام هم با آن برتری مشکلی ندارد! (با نظام ارزشی اش در نزاع فرهنگی است) • لکن تمام فرق در نکته دیگر است که را از امرء القیس جدا می کند: امیرالمومنین(ع) در همان گردهمایی معیار انتخاب خود غیر از صنایع ادبی را چنین بیان کرد: "ولکن ان یکن فالذی لم یقل عن رغبه و لا رهبه: اگر بنا شود انتخابی صورت گیرد برترین آنها کسی است که نه به دلیل رغبتی (مالی و...) و نه از ترس کسی، شعر سروده"(شرح ابن ابی الحدید ج۲۰ص۱۵۳ ذیل همان حکمت۴۵۵) یعنی امرء القیس ولو اشعارش تباهی است و فقط به لحاظ صنایع ادبی قابل تقدیر است اما همان اشعار را به سفارش کسی و به رغبت متاعی نسروده بود! آزاد از رغبت و ترس سروده و قصیده اش جزء ۷معلقه به کعبه در جاهلیت شده بود. از این غیر ایدئولوژیک تر؟: فقط هنرِ آزاد! 🔅 فرق زر (زهرا) و فیلم عنکبوت مقدس با امرء القیس و معلقه اش، نه سکس آن است نه نقد مذهبش، سفارشی بودن و غیر آزاد بودنش است. • دستگاه داوری آن() نه صرفاً بررسی هنری می کند و نه حتی هنر برای هنر را معیار می نهد؛ بلکه کاملا سیاسی و ایدئولوژیک برترهای خود را برمی گزیند. جزیی از پروژه ایران و اسلام هراسی را پیش می برد و از اینجا هنرمندان را به نخل طلایش رغبت و از هو شدن در رسانه های وابسته اش رهبت و ترس می دهد. از نقد ادبی و هنری مذهب به توهینِ مقدسات یک ملت می کشاند! • چنین رغبت و دوستی ای را قرآن، "بیت عنکبوت" و "اوهن البیوت"(سست ترین خانه) می خواند: "مثَل کسانی که غیر خدا برای خود اولیاء گرفتند مثل حال عنکبوت است که با تارهایش خانه ای ساخت! ای کاش می دانستند که سست ترین خانه ها، خانه عنکبوت است"(۴۱/عنکبوت) ................................................... ۱. تنیدگی فرم و مضمون و اسلامی شدن یا نشدن سینما بحثی است که جای خود باید بررسی شود. همچنین نمره هنری فیلم عنکبوت مقدس نزد منتقدین حتی اروپایی چند است؟ و آیا همه انتخاب بخاطر جهات سیاسی است یا چیزی از هنر هم در آن است؟ نیز مجال و حرفه دیگری طلب می کند. 📝محسن قنبریان ۱۴۰۱/۳/۹ ☑️ @m_ghanbarian