eitaa logo
پژوهش های اصولی
284 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
688 ویدیو
118 فایل
﷽ 📌نکات اخلاقی واعتقادی 📌تحلیل های سیاسی وبصیرت افزا در راستای آشنایی با مقتضیات زمان 📌آرشیوی از اهم علوم مقدماتی اجتهاد 📌آموزش اصول وفنون پژوهش از طریق ارائه سلسله مباحث علمی از اینکه بدلیل مشغله، توفیق پاسخگویی ندارم، عذر خواهم @HosseinMehrali
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻بخشی از وصیت‌نامه آیت الله قاضی، استاد عرفان آیت الله بهجت: 👈🏼 روضه هفتگی، ولو دوسه نفر باشد، باعث گشایش امور است. ✅ [پس از تاکید بر نماز اول وقت و واجبات می‌فرمایند:] و در مستحبات تعزیه‌داری و زیارت حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) مسامحه ننمایید و روضه هفتگی ولو دو سه نفر باشد، اسباب گشایش امور است و اگر از اول عمر تا آخرش در خدمات آن بزرگوار از تعزیت و زیارت و غیرهما به جا بیاورید، هرگز حق آن بزرگوار ادا نمی‌شود. 🔻منبع: انتشارات کنگره بزرگداشت آیت الله قاضی، کوه توحید، ص۲۵۶ امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه): آقای قاضی، کوهی بود از عظمت و مقام توحید. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
🔅 گزیده‌ای از بیانات رهبر معظم انقلاب (حفظه الله تعالی) درباره صحیفه سجادیه. 🔰رهبر معظم انقلاب (حفظه الله تعالی): من به یکایکِ شما عزیزان توصیه میکنم تا آن‌جا که می توانید، با صحیفه سجادیّه مأنوس شوید. کتاب بسیار عظیمی است. این که گفته‌اند زبور آل محمّد، واقعاً همین طور است؛ پُر از نغمه‌های معنوی است، دعا و درس است؛ هم درس اخلاق است، هم درس علم‌النّفس است، هم درس امور اجتماعی است. آن‌جا ملاحظه کنید: «الّلهم انی اعوذ بک من هیجان الحرص و سورة الغضب ... والحاح الشهوة». یعنی یکی‌یکی این خصوصیات معنوی و اخلاقی و این ریشه‌های فاسدی را که در نفس ما هست، در زبان دعا به ما معرفی میکند. ۱۳۷۶/۹/۱۳ مطالعه متن کامل: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=29824 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
🔰رهبر معظم انقلاب (ح حفظه الله تعالی): اگر تلاشهای امام سجاد علیه‌السلام نبود، شهادت امام حسین علیه‌السلام ضایع شده بود و آثار آن نمی‌ماند. 🌹ولادت امام سجاد علیه‌السلام مبارک باد. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
۲ 🖋 دلیل ۲: ادله ناهیه از قول به غیر علم 🔴 تقریب استدلال: در تعداد زیادی از آیات و روایات، نهی شده است از این که قول به غیر علم از انسان، صادر شود. به عنوان نمونه موارد ذیل را می توان ذکر کرد: 🔆 «قُلْ إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَالْإِثْمَ وَالْبَغْيَ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَأَن تُشْرِكُوا بِاللَّهِ مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَانًا وَأَن تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ». 🔅 ﺑﮕﻮ: ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭم ﻓﻘﻂ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﺯﺷﺖ ﺭﺍ ﭼﻪ ﺁﺷﻜﺎﺭﺵ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﭼﻪ ﭘﻨﻬﺎﻧﺶ، ﻭ ﮔﻨﺎﻩ ﻭ ﺳﺘﻢ ﻧﺎﺣﻖ ﺭﺍ، ﻭ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﭼﻴﺰﻱ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﺣﻘّﺎﻧﻴّﺖ ﺁﻥ ﺩﻟﻴﻠﻲ ﻧﺎﺯﻝ ﻧﻜﺮﺩﻩ ﺷﺮﻳﻚ ﺍﻭ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﻴﺪ، ﻭ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺍﻣﻮﺭﻱ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﻧﺎﺩﺍﻧﻲ ﻭ ﺟﻬﺎﻟﺖ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻧﺴﺒﺖ ﺩﻫﻴﺪ، ﺣﺮﺍم ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. (اعراف: ٣٣) 🔆 روی عن الامام الصادق (علیه السلام): «ایاک عن خصلتین تهلک فیه الرجال ان تدین بشئ من رایک او تفتی الناس بغیر علم. (وسائل الشریعه: ۲۷، ۲۹) 🔵 اشکال ۱: استدلال مذکور تمام نیست، زیرا سیره ای که قائم بر عمل به خبر ثقه است، حجیت به معنای منجزیت و معذریت را اثبات می نماید. بنابراین، این ادله، می گویند إخبار از این که واقع نیز همان است، حرام است؛ در حالی که چنان چه گذشت، سیره عقلائیه (و نیز سایر ادله فقهی و اصولی)، به دنبال اثبات حکم ظاهری در زمان غیبت کبری هستند، نه این که واقع و لوح محفوظ نیز همین است. 🔵 اشکال ۲: چنین اطلاقات و عموماتی، نمی توانند سیره های عقلائیه شدید الرسوخ در اذهان عقلاء را که به منزله قرینه لبیه متصله هستند، ردع نماید؛ زیرا از اساس، از شمولیت این عمومات و اطلاقات نسبت مورد سیره، جلوگیری می کند. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
🔰 دوره تربیت مربی فضای مجازی 📌امام خامنه‌ای؛ فضای مجازی به اندازه اصل انقلاب اهمیت دارد. 📌دوره ای متفاوت و کارآمد جهت آموزش مدیران آینده ی فضای مجازی استاد؛ روح الله مومن نسب نوع دوره؛ سطح‌دوره؛ 🔰 به همراه گواهی معتبر پایان دوره از دانشگاه امام حسین علیه السلام 🔻جهت اطلاع از شرایط ثبت نام به آیدی ذیل مراجهه فرمایید؛ ✅ @admin_khanalizadeh 🔻 فرم ثبتنام اتوماتیک👇 ✅ idpay.ir/khanalizadeh/shop/172353 ✅ نکته اولویت پذیرش فقط با عزیزانی است که زودتر اقدام به ثبتنام کرده باشند. 🔰 @jebheh
۳ 🖋 دلیل ۳: ادله ناهیه از تکلف به مواردی که مسکوت نهاده شده است. 🔴 تقریب استدلال: در تعداد زیادی از روایات، نهی شده است از این که انسان، در مواردی که مسکوت نهاده شده است، تکلیف سازی کند. 🔵 اشکال ۱: استدلال مذکور تمام نیست، زیرا مراد از سکوت در این روایات، سکوت و عدم جعل حکم الزامی در عالم ثبوت است (نه عالم اثبات)، یعنی مواردی که از اساس، هیچ حکم الزامی جعل نشده باشد. بنابراین، این روایات، اجنبی از محل نزاع ما هستند، زیرا چنان چه در ابتدای مباحث و در مقام تعریف اصطلاحات و مفاهیم گذشت، بحث در این است که با کمک سیره عقلائیه، از جعل حکم مماثل یا مناسب توسط شارع حکیم، کشف نماییم. 🔅 در نهایت اگر شک کنیم که آیا مراد این روایات، سکوت ثبوتی است فقط، یا شامل سکوت اثباتی هم می شود، این احادیث مجمل می‌شوند و نتیجه نهایی آن، ردع از سیره های عقلائیه، نخواهد بود. 📌 تکمله: هر سه دلیل مذکور، برای ردع از سیره های مستحدثه نیز قابل استفاده است، و البته اشکالات مذکور نیز، بر آن ها در فرض سیره مستحدثه نیز وارد است. 🔆 نتیجه نهایی: هیچ کدام از ادله نفی حجیت سیره عقلائیه، اعم از سیره معاصر معصوم علیه السلام و سیره مستحدثه، تمام نیست. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
میلاد با سعادت حضرت امام سجاد (علیه السلام) مبارک باد. ✅ يکی از شیعیان امام سجاد (علیه السلام) گويا هر سال که براى حج از بلخ مى آمد به مدينه و خدمت امام عليه السلام مى آمد و چند روزی خدمت حضرت بود و هرسال يک سرى هدايا هم مى آورد. 🔸يک سال زنش به او گفت تو که هر سال سراغ اين آقا مى روى يک بار ايشان يک هديه به شما نداد؟ گفت اين حرف را نزن ايشان امام ماست و ما عقيده مان اين است که او الآن دارد حرف هاى تو را مى شنود و من ناراحت مى شوم تو راجع به ايشان این حرف را بزنى. ما داريم وظيفه خودمان را انجام مى دهيم. 🔹بعد دوباره يک خورده هدايا جمع کرد و مدينه خدمت امام آمد و هدايايش را گذاشت. حضرت فرمودند امروز ناهار پیش ما بمان. گفت باشد. ناهار ماند موقعی که غذایشان تمام شد، آب آوردند. حضرت ظرف آب را گرفتند تا دست مهمانشان را بشورند. قبول نکرد. گفت یا بن رسول الله! شما آب روی دست من بریزید؟ فرمودند: شما مهمان ما هستی چطور اجازه بدهم آب روی دست ما بریزی؟! عرض کرد: یابن رسول الله! من این کار را دوست دارم. حضرت به همین خاطر اجازه دادند، ظرف را گرفت و برای حضرت جلو برد تا حضرت دستشان را بشویند. 🔸یک تشت بزرگی بود یک مقداری آب روی دست حضرت ریختند، حضرت فرمودند: چه می بینی؟ عرض کرد: آب، فرمودند: نه این یاقوت احمر است. نگاه کرد دید همه آب ها یاقوت احمر شده، یک مقدار دیگر آب ریخت، حضرت فرمودند: حالا چه می بینی؟ عرض کرد: آب، فرمودند: زمرد سبز است. نگاه کرد دید زمرد سبز است، یک مقدار دیگر آب ریختند، فرمودند: چه می بینی؟ عرض کرد آب، فرمودند: این ها دُرّ است. نگاه کرد دید درّ بسیار عالی است! خلاصه ظرف پر از جواهرات شد. 🔹بعد حضرت فرمودند: شیخ! در نزد ما چیزی نبود تا در عوض هدیه ات به تو هدیه بدهیم، این ها را به خانمت بده و از او عذر خواهی کن. این قضیه ادامه جالبی دارد که خیلی زیباست. 📚 (بحارالأنوار ج: 46 ص: 47) ‌ ‌ 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945‌
🖋 تمهید: بحث در این است که مقدار مفاد امضاء، دقیقا چیست؟ در پاسخ به این سوال، باید سه امر ذیل را بررسی نماییم. ✅ امر اول: مقدار مفاد امضاء، آیا فقط همان حدودی است که در زمان معصومین علیهم السلام متعارف بوده است، یا این که مقدار مفاد امضاء، اوسع است؟ به عنوان مثال، آیا سیره ای که قائم است بر این که حیازت، یکی از اسباب ملکیت است، فقط شامل مقدار متعارف در زمان معصومین علیهم السلام است (که بسیار محدود و با وسائل ابتدایی آن زمان و تقریبا با دست خالی انجام می شده است)؟ یا شامل حیازت هایی که با ماشین ها و ابزار آلات الکترونیکی انجام می شود، نیز خواهد شد؟ ✅ امر دوم: آیا به وسیله وجوه شش گانه ای که کاشف از امضای سیره بود (و به صورت تفصیلی در مباحث قبلی ذکر شد)، می توان از امضای ارتکازات عقلائیه ای که در عصر معصومین علیهم السلام، مصادیق آن ها محقق نشده است، نیز کشف نمود؟ ✅ امر سوم: بر فرض آن که وجوه شش گانه مذکور، بر امضای سیره های خاصه نیز دلالت داشته باشند، آیا مقداری که از این امضا مستفاد است، فقط و فقط نسبت به اهل همان عرف خاص ثابت است؛ یا به صورت مطلق و نسبت به اهل دیگر عرف ها نیز ثابت می گردد. 🔹 در ادامه، امر اول و دوم را با عنوان مرحله اول، و امر سوم را با عنوان مرحله دوم، مورد بررسی قرار خواهیم داد، ان شاءالله تعالی. 🔵 یادآوری: وجوه شش گانه مذکور که از طریق آن ها، به ضمیمه عدم ردع، از امضای شارع مقدس، کشف می شود، به اختصار عبارت است از: 1. وجوب امر به معروف ونهی از منکر. 2. وجوب دفع منکر. 3. وجوب ارشاد جاهل. 4. استحاله نقض عرض. 5. عموم قاعده نفی ضرر. 6. ظهور حالی سکوت شارع در موافقت. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
اگر به جای هشتک ، نوشته بودیم: ، شاید تا الآن، شکست داده بودیم... اگر به جای گفتن: دیوار موش دارد و موش گوش دارد، بگوییم: "فرشته ها در حال نوشتن هستند..." نسلی از ما متولد خواهد شد که به جای مراقبت مردم، "مراقبت خدا" را در نظر دارد! قصه از جایی تلخ شد که در گوش یکدیگر با عصبانیت خواندیم: *بچه را ول کردی به امان خدا ! *ماشین را ول کردی به امان خدا ! *خانه را ول کردی به امان خدا ! و اینطور شد که"امانِ خدا" شد: مظهر نا امنی! ای کاش میدانستیم امن ترین جای عالم، امانِ خداست. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
🖋 مرحله اول: امضای ملاکات و ارتکازات. مقتضای تحقیق در این مرحله آن است که مساله را در تک تک وجوه شش گانه، بررسی نماییم. قبل از آغاز، لازم است یادآوری کنیم که چنان چه گذشت، این وجوه شش گانه، با اشکالاتی مواجه است؛ ولی در این مقام، تمامیت این وجوه را به منزله اصل موضوعی پذیرفته ایم و می خواهیم بررسی کنیم که بر فرض تمامیت این وجوه، آیا می توان امضای ملاکات و ارتکازات سیره را نیز از آن کشف نمود یا خیر؟ ✅ 1. اثبات امضاء به وسیله دلیل وجوب امر به معروف ونهی از منکر. با توجه به این که ادله امر به معروف و نهی از منکر، فقط و فقط نسبت به عمل خارجی تمام است (زیرا این ادله ناظر به ترک معروف و انسان منکر در عالم خارج است )، لذا ایم دلیل، برای امضای ملاکات و ارتکازات عقلائیه که اعم از سیره عقلائیه است، کفایت نمی کند. ✅ 2. اثبات امضاء به وسیله دلیل وجوب دفع منکر. این دلیل، نسبت به ملاکات و ارتکازات عقلائیه نیز جاری است، زیرا ادله آن، ناظر به پیش گیری از وقوع منکر در خارج است؛ لذا شامل پیشگیری و دفع منکر در قرون آینده و پس از عصر معصومین علیهم السلام نیز می شود. ✅ 3. اثبات امضاء به وسیله دلیل وجوب ارشاد جاهل. مقتضای این وجه، امضای ملاکات و ارتکازات عقلائیه است، زیرا معصومین علیه السلام، مکلف بودند که دین را به نسل ها و عصر های آینده نیز ایصال نمایند؛ و لازمه این امر آن است که ارتکازاتی که در آینده به عمل منجر خواهد شد را نیز تصحیح نمایند؛ بنابراین، سکوت معصومین علیهم السلام، کاشف از رضایت به ارتکاز است. ✅ 4. اثبات امضاء به وسیله دلیل استحاله نقض عرض. با توجه به این که هیچ فرقی در استحاله نقض غرض، بین غرض فعلی حالی و غرض استقبالی متاخر نیست، لذا این وجه، شامل مطلق ملاکات و ارتکازات عقلائیه، حتی مواردی که در عصر معصومین علیهم السلام، مصداق نداشته است، می شود. ✅ 5. اثبات امضاء به وسیله دلیل عموم قاعده نفی ضرر. با توجه به این که دلیل لا ضرر، ناظر به خصوص ضرر های خارجی نیست، بلکه شامل تمام مواردی که در ارتکاز عرف، ضرر محسوب می گردد، می شود، لذا شامل ملاکات و ارتکازات عقلائیه نیز می شود. بنابراین مقتضای عموم لا ضرر، امضای ارتکاز و ملاک سیره عقلائیه نیز می شود و به عنوان مثال، شامل تمامی مصادیق جدید و تکنولوژی های پیشرفته حیازت هم می شود. 6. اثبات امضاء به وسیله دلیل ظهور حالی سکوت شارع در موافقت. از این دلیل نیز امضای ملاکات و ارتکازات عقلائیه را می توان کشف نمود، زیرا یکی از مقامات معصوم علیه السلام، مقام تشریع و ابلاغ احکام الهی و تصحیح و تغییر ارتکازات عقلائیه است، اعم از حال یا استقبال. بنابراین ظاهر حال سکوت معصومین علیهم السلام، امضای ارتکازات و ملاکات سیره عقلائیه است. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
🖋 مرحله اول: تعمیم امضای سیره خاصه. حق آن است که اگر سیره ای در عرف خاصی رایج باشد و بتوانیم امضای آن را از طریق یکی از وجوه شش گانه ، کشف نماییم، قدر متیقن از این امضاء، فقط و فقط همان عرف است و لذا نمی توان آن را نسبت به دیگران، تسری داد؛ زیرا ظهور حالی (دلیل ۶)، فقط نسبت به همان عرف، منعقد می گردد. هم چنین، دلیل لا ضرر (دلیل ۵)، نسبت به غیر این عرف، جاری نمی شود، زیرا موضوع آن عبارت است از «حق عرفی عقلائی»، و این موضوع، فقط نسبت به همان عرف ثابت است. چنان چه از آن جایی که دلیل نقض غرض (دلیل ۴)، دلیلی لبی است، لذا فقط به قدر متیقن از آن اکتفا می شود. هم چنین ادله وجوب ارشاد جاهل (دلیل ۳)، وجوب دفع منکر (دلیل۲) و وجوب امر به معروف ونهی از منکر (دلیل ۱)، اگر چه ادله لفظیه محسوب می شوند (زیرا عمومات و اطلاقات دارند)، ولی از آن جایی که استکشاف امضای شارع، از طریق ضمیمه کردن عدم ردع است، لذا دلیل لبی محسوب می شود. بنابراین، طبق قاعده کلی ادله لبی، باید در آن ها نیز به قدر متیقن اکتفاء نمود؛ و روشن است که قدر متیقن، عبارت است از «احراز امضاء نسبت به اهل همان عرف خاص». 🔅 نتیجه نهایی: طبق هیچ کدام از وجوه شش گانه، سرایت امضای سیره خاصه، به غیر عرف خاص آن، مجاز نیست. 📌 تکمله: عدم جواز سرایت، فرع آن است که احتمال دهیم، خصوصیات این عرف خاص، در حکم، دخیل است. در نتیجه اگر علم یا اطمینان داشته باشیم که هیچکدام از خصوصیات این عرف خاص، دخیل در حکم نیست، در این فرض، بدون شک، تعمیم حکم به سایر اعراف، جایز است. در نتیجه، اگر از طریق تمسک به قاعده اشتراک و ... از راه های تسری حکم، بتوانیم الغای خصوصیت کنیم، تعمیم امضای سیره خاصه، بدون شک جایز است. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
🖋 تحریر محل نزاع: تعارض دو سیره، در سیره های عامه، اصلا قابل تصور نیست، زیرا طبق تعریف، سیره عامه عبارت است از: «سیره عام البلوایی که در جمیع اعصار و امصار و افراد، رواج دارد»؛ و معلوم است که دو سیره متعارض، نمی تواند در تمام زمان ها و مکان ها و انسان ها، رواج یابد. در نتیجه، بحث تعارض سیر، فقط در سیره های خاصه مطرح است. سیره های خاصه مختلف نیز، گاهی به گونه ای هستند که هیچ منافاتی بین آن ها وجود ندارد؛ روشن است که در این فرض، هر دو قابل امضا هستند. بنابراین در این فرض نیز، بحثی نیست، زیرا از اساس، تعارضی شکل نمی گیرد. هم چنین، اگر تنافی دو سیره، اگر چه به گونه ای است که امضای هر دو سیره، نسبت به مکلف واحد، ممکن نیست، ولی در یکی از دو سیره، مقتضی حجیت تام نیست؛ در این فرض نیز، نزاعی نیست، زیرا همان سیره ای که مقتضی حجیت را دارد، مقدم می شود. هم چنین اگر تنافی دو سیره، به گونه ای باشد که امضای هر دو سیره، نسبت به مکلف واحد، ممکن نیست، و در هر دو سیره، مقتضی حجیت تام است، ولی مستفاد از دلیل امضای هر دو سیره، آن است که هر کدام، فقط نسبت به عرف خاص خویش، امضا شده است، روشن است که در این فرض نیز، هیچ تعارضی نیست. اما اگر تنافی دو سیره، به گونه ای باشد که امضای هر دو سیره، نسبت به مکلف واحد، ممکن نیست، و در هر دو سیره، مقتضی حجیت تام است، و مستفاد از دلیل امضای هر دو سیره، آن است که هر کدام، به صورت مطلق و در حق تمام اعراف، امضا شده است (حتی اگر این اطلاق را از طریق الغای خصوصیت به دست آوریم)، در این جا محل نزاع است زیرا تعارض شکل می گیرد و سوال این است که چه باید کرد؟ 🔅 پاسخ آن است که در این گونه موارد، امضای هیچ کدام از دو سیره، ثابت نمی گردد. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
🖋 منظور از «تبدیل سیر» آن است که سیره عقلاء، در عصری مستقر بر چیزی باشد ولی در عصر بعدی، به چیز دیگری تغییر یابد، به گونه ای که هیچ منافاتی بین آن دو نباشد و امضای هر دو، برای شارع امکان داشته باشد. علت این که در تعریف تبدیل سیر، قید «امکان امضای هر دو» آورده می شود، آن است که بدون این قید، این بحث، زیر مجموعه مبحث «تعارض سیر» خواهد شد. در باب «تبدل سیر»، سه جهت باید بررسی گردد: ✅ 1. آیا دلیل امضای سیره اول، فقط نسبت به اهل همان عصر سابق، ثابت است؟ یا خیر، بلکه نسبت به زمان های بعدی نیز قابل اثبات است؟ 🔅 پاسخ این جهت، در مبحث «مقدار مفاد امضاء» در مباحث گذشته، روشن شد. ✅ 2. آیا دلیل امضاء، امضای سیره های مستحدثه را نیز اثبات می نماید؟ 🔅 پاسخ این جهت نیز در مبحث «مقدار مفاد امضاء» در مباحث گذشته، روشن شد. ✅ 3. اگر قائل شویم که دلیل امضاء، شامل سیره های مستحدثه نیز می شود، تکلیف چیست؟ آیا مکلفین می توانند به هر دو سیره، عمل نمایند؟ 🔅 پاسخ آن است که اگر در جهت اول، قائل شویم که امضای سیره اول، به صورت مطلق و نسبت به تمام زمان های بعدی ثابت است، در این صورت باید بگوییم که بله، زیرا در تعریف «تبدل سیر» گفتیم که فرض آن است که هیچ گونه تنافی بین دو سیره وجود ندارد و به گونه ای است که امضای هر دو، ممکن است (زیرا در غیر این صورت، به مساله تعارض سیر، باز می گردد). ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
۴۵ 🖋 اضمحلال سیره آن است که در ابتدا سیره عقلاء، بر چیزی مستقر باشد، ولی به مرور زمان، این سیره، از بین برود، بدون آن که چیز دیگری جایگزین آن گردد. اضمحلال سیره به دو صورت ممکن است: ✅ 1. از اساس، موضوع سیره، منتفی شده است؛ مانند این که در گذشته ضرب و شتم عبد و امه، رایج بوده است، ولی در حال حاضر، موضوع منتفی شده است، زیرا اساسا عبد و امه ای وجود ندارد. بحث در این قسم، بی اثر است، زیرا موضوع آن منتفی است. البته در دو صورت، در این فرض نیز باید تحقیق شود: 🔹 1. احتمال دهیم در آینده، موضوع آن سیره، دوباره محقق شود. 🔹 2. از تحقیق در این بحث، حکم دیگری که مورد ابتلاء است، روشن شود؛ مانند آن که ممکن است فقیه از طریق اثبات جواز ضرب و شتم عبد و امه، با قیاس اولویت یا مساوات، جواز ضرب حیوانات مملوک را ثابت نماید. ✅ 2. موضوع سیره باقی است، ولی خود آن سیره سابق، دیگر از رواج افتاده است؛ مانند سیره ای که که بر ضرب و شتم و تنبیه دانش آموزان، وجود داشته است. در حال حاضر، موضوع این سیره باقی است، زیرا دانش آموزان فراوان اند، ولی دیگر معمولا تنبیه بدنی رایج نیست، بلکه ممنوع است. پایان مبحث سیره عقلائیه.🌹 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نتیجه تحقیقات علمی روی تاثیر ورزش بر اندام های بدن نشان داده است: برای به دست آوردن بهترین اندام کافیه روزانه 9 حرکت از این 47 حرکت بالا رو در خانه انجام بدید مخصوصا تو این روزهای قرنطینه بعد قرنطینه وقتی همه اضافه وزن گرفتن ولی شما در ایده آل ترین فرم بدنی هستی ارزش این گیف رو خواهید فهمید 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 آیا نگران های ناشی از هستید؟! پس حتما این کلیپ را ببینید 💥 معجزه بخور برای پیشگیری و درمان عفونت ها ⭕️ با یک روش ساده بدنتان را در برابر ویروس کرونا بیمه کنید. عفونت هایی که بخور جوش شیرین آنها را در چند نوبت بخور نابود خواهد کرد. اطرافیانتان را از داروی طلایی بخور جوش شیرین مطلع کنید تا مراجعات به درمانگاه ها و بیمارستان ها به حداقل برسد. ◀️ نسخه درمانی دکتر روازاده برای درمان ویروس کرونا 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
۱ 🖋 ضرورت مساله: یکی از محرمات الهی ، غناء است و روایات بسیار زیادی در این باره وارد شده است و در ضرورت و اهمیت این مساله، همین بس که درباره کمتر محرمی، این مقدار روایت، داریم. اهمیت این مساله، وقتی بیشتر می شود که می بینیم در قرن معاصر، رواج غناء، جهش بی نظیری داشته است. اساسا در زمان های گذشته، به هیچ وجه مانند امروزه، امکانات این امر وجود نداشت و فقط برخی افراد لا ابالی در جشن عروسی و ...، هزینه گزافی می کردند و مطرب و مغنی می آوردند و سازی می زدند و به غناء و موسیقی می پرداختند. ولی از زمانی که این وسایل ارتباط جمعی آمد، برای همه قابل دسترسی شد. این وسایل، هم در ایران و هم در دیگر کشور های اسلامی، یک سوغات غربی بود و چون اختراع غربی ها بود، لذا با محتوای اروپایی اش آمد. به همین دلیل، برای تمام کسانی که به هر طریق، از رادیو و تلویزیون، استفاده می کنند (که تقریبا قریب به اتفاق انسان ها را تشکیل می دهد)، لازم است تعریف دقیق و حدود غناء را به خوبی بدانند تا خدای نکرده این گناه کبیره را مرتکب نشوند. این مساله، در باب مکاسب محرمه بررسی می شود و مقصود اولی در این باب آن است که ببینیم، کسب به غناء، چه حکمی دارد. به دیگر سخن، غرض اصلی در این باب آن است که ببینیم معامله به غناء، چه حکمی دارد؟ به عنوان نمونه، اجیر کردن برای آوازخوانی و نوازندگی، چه حکمی دارد؟ اگر جنسی را به کسی بفروشد و ثمن آن را خوانندگی یا نوازندگی قرار دهد، آیا وضعا و تکلیفا جایز است؟ آیا معامله نوارهای موسیقی، نوارهای غنا، سی دی و دی وی دی، فایل های صوتی و ... چه حکمی از حیث وضعی و تکلیفی دارد؟ پس بحث اصلی در این باب، پاسخگویی به سوالات فوق است، اما برای این که حکم معاملات فوق ثابت شود، در ابتدا باید حکم خود غنا مشخص شود. به همین دلیل فقها در این باب، ابتدا وارد بررسی یک بحث مقدماتی (حکم غنا) می شوند و سپس وارد اصل بحث (حکم کسب درآمد از غنا) می شوند. البته این بحث مقدمی، طولانی تر از ذی المقدمه خویش است، زیرا در آن، باید به تفصیل به موضوع شناسی پرداخت تا مشخص شود که اساسا غنا چیست؟ و سپس باید به تفصیل به حکم شناسی پرداخت تا مشخص شود که حکمش چیست؟ آیا تفصیلی در حکم وجود دارد؟ و... البته در فقه شیعه، تقریبا یکی از واضحات و مسلمات، حکم حرمت غنا است تا حدی که برخی ادعای «اجماع» و برخی ادعای «لا خلاف» کرده اند و این دو ادعا، در فرمایشات شیخ طوسی، ابن ادریس، علامه و عده ای از متاخرین، وجود دارد. البته این اجماع، حجیت ندارد، زیرا مدرکی است؛ ولی ما از قدما تا متاخرین و معاصرین، هیچ فقیهی را نمی شناسیم که غنا را فی الجمله حرام نداند. این که می گوییم «فی الجمله» به خاطر این است که خصوصیات و حدود موضوع، محل اختلاف است؛ یعنی در مستثنیات آن و نیز در معنای آن، اختلاف هست، ولی در اصل حرمت آن، هیچ اختلافی نیست. قبل از آن که به موضوع شناسی بپردازیم، ادله ای را که در این باب وجود دارد را عرض خواهیم کرد، زیرا تحقیق موضوع غنا، شاید مفصل ترین و طولانی ترین بحث باشد. بنابراین، بررسی ادله را به دو دلیل مقدم می کنیم: 1. بررسی ادله مختصر تر است. 2. بررسی ادله، به ما در موضوع شناسی کمک شایانی می کند، زیرا اگر با دقت این ادله را ملاحظه کنیم، بخش مهمی از قضیه موضوع شناسی هم برای ما حل خواهد شد. البته عمده ادله در این باب، روایات است، زیرا اگر چه چند آیه کریمه از قرآن کریم هم مورد استناد قرار گرفته است، لکن اگر روایات ذیل این آیات نباشند، این آیات شریفه، به خودی خود، هیچ دلالتی بر غنا ندارند. بنابراین، اجماع در این باب که مدرکی است، آیات نیز به تنهایی دلالتی ندارند، و عقل هم که به این مساله، که از امور تعبدی است، راه ندارد؛ نتیجه آن است که از میان کتاب و سنت و عقل و اجماع، عمده ادله فقط سنت (روایات) است. مرحوم شیخ حر در رساله ای می فرمایند: حدود سیصد روایت در باب غنا هست. البته ایشان محدثند و در روایات واردند، ولی به سیصد روایت نمی رسد. البته روایاتی که وجود دارد، خیلی زیاد است. بعضی از روایات، در باب حرمت است، بعضی در باب مذمت غنا است نه در باب حرمت آن (که می تواند مراد کراهت غنا باشد نه حرمت)، بعضی در باب جواز غنا در بعضی موارد (مانند اعراس و ...) است. بنابراین، این طور نیست که تعداد روایات داله بر حرمت، به این مقدار باشد، لکن همان روایات داله بر حرمت هم انصافا خیلی زیاد است، اگر چه به سیصد نمی رسد. این که گاهی گفته می شود که در باب غنا، به دلیل این که روایات آن بسیار زیاد و متضافر است، لذا احتیاج به بررسی یکایک روایات نیست، این، درست نیست؛ بنابراین، لازم است تک تک این روایات را با دقت تمام، بررسی نماییم تا حکم و موضوع به صورت کامل مشخص شود. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ این صحبتهای مهم شهید ابومهدی مهندس را چند بار ببینید: آمریکا به دست ترامپ نابود خواهد شد 🚩 به یادمان سردار آسمانی بپیوندید👇 ‌‌‌‌┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ https://eitaa.com/joinchat/2762080292C01b55971e3
۲ 🖋 روش تحقیق: این که گاهی گفته می شود که در باب غنا، به دلیل این که روایات آن بسیار زیاد و متضافر است، لذا احتیاج به بررسی یکایک روایات از جهت دلالی و سندی نیست، زیرا اگر چه سند برخی از این روایات، ضعیف است، ولی از طریق آن چه اسانید قوی دارد، بی نیازی و کفایت حاصل می شود؛ این حرف، به هیچ وجه حرف صحیحی نیست؛ زیرا آن چه که از این روایات متضافره استفاده می شود، عبارت است از حرمت چیزی که «یسمی بالغنا فی الجمله». اما این حرمت در کجا ها است؟ این موضوع محرم، چه خصوصیاتی دارد؟ و ... . بر هر یک از احتمالاتی که در اطراف این سوال وجود دارد، روایات متضافری نداریم. بله، البته تضافر روایات، حرمت فی الجمله را برای ما اثبات می نماید، ولی این حرمت فی الجمله، به کار نمی آید، زیرا ما باید به صورت دقیق، موضوع را بشناسیم و سعه و اطلاق حکم را نیز دقیق و همراه با خصوصیات و مستثنیات آن بدانیم و این کار، فقط با بررسی تک تک این روایات، حاصل می شود. بنابراین، روش تحقیق در ادامه آن است که با توجه به این که این روایات را می توان به چند دسته تقسیم نمود، یکایک روایات هر دسته را جداگانه، ابتدا با کمک کتب رجالی از حیث سندی بررسی می نماییم و سپس دلالت آن روایات را با تکیه بر قواعد ادبی و اصولی و ...، بررسی می کنیم. 🔵 دسته اول: روایات کریمه وارده در ذیل آیات قرآن کریم. اتفاقا بهترین روایات باب غنا، هم از جهت دلالی و هم جهت سندی، همین دسته است. البته در بین آن ها، روایات ضعیف السند نیز یافت می شود، ولی در بین آن ها، اسانید خوب هم وجود دارد. 🔅 بخش اول از دسته اول: روایات ذیل آیه شریفه «و اجتنبوا قول الزور». آیه مذکور عبارت است از: 🔆 «... فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثَانِ وَاجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ». 🔅 ... ﺍﺯ ﭘﻠﻴﺪﻱ ﺑﺖ ﻫﺎ ﻭ ﺍﺯ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﺑﺎﻃﻞ ﺩﻭﺭﻱ ﮔﺰﻳﻨﻴﺪ. (حج: ٣٠) در باب تفسیر این آیه شریفه، روایات فراوانی وارد شده است که برخی از آن ها را در ادامه مورد بررسی قرار خواهیم داد. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
اتفاقات در عراق رقم خواهد خورد.mp3
1.61M
🔊 سخنان مهم مصطفی امینی خواه ، ساعاتی پیش از ترور شهید حاج قاسم سلیمانی 🔶 اتفاقات در عراق رقم خواهد خورد... 🔷 به زودی در قدس نماز خواهیم خواند... ♦️ پنجشنبه 98/10/12 🔻 در جمع فارغ التحصیلان عج ✅ @Aminikhaah
🔆 فی الکافی عن الصادق(علیه‌السلام): فی حکمة آل داود علی العاقل أن یکون عارفاً بزمانه، مُقبِلاً علی شأنه، حافظاً للسانِه. ✅ تفسیر حدیث فوق توسط مقام معظم رهبری (حفظه الله تعالی) در ابتدای درس خارج فقه در تاریخ ۸۸/۲/۶: در کلمات ائمّه(علیهم‌السلام) مکرّر از تعالیم انبیاء گذشته یاد شده است. مثلاً از قول حضرت مسیح(علیه‌السلام) در روایات آمده که به یارانشان مطالبی می‌فرمود. در این حدیث هم از آل داود نقل شده است که یا جناب سلیمان است یا شخص دیگری است. حضرت می‌فرماید: در حکمت آل داود اینطور آمده بود: عاقل باید سه کار انجام بدهد، سه خصوصیّت را بایستی بر خود قرار دهد: 🔵 اوّل اینکه: زمان خود را بشناسد. اگر انسان زمانۀ خود را نشناخت، جبهه‌گیری‌های موجود در میان آحاد بشر را در این زمان نخواهد شناخت. جبهه‌گیری‌ها را که نشناخت، نمی‌تواند جایگاه خودش را تشخیص بدهد که کجا قرار دارد و چه عملی باید انجام دهد؟ مثل سربازی که در جبهۀ جنگ نداند در کجا قرار گرفته، دشمن کجاست، نیروی خودی کجاست، اگر اینها را نداند، نمی‌داند به کدام طرف تیراندازی کند! یا اگر خواست فرار کند، به کدام طرف فرار کند! در جنگ عمومی میان انسانها و میان حقّ و باطل در همۀ ادوار تاریخ، این حالت وجود دارد. اگر ندانید کجا قرار گرفتید، نمی‌توانید وظیفه‌تان را تشخیص بدهید. در روزگار قبل از انقلاب، کسانی بودند خیلی مؤمن، متدیّن، امّا گاهی کارهایی می‌کردند، حرفهایی می‌زدند، موضع گیری‌هایی می‌کردند که صد در صد به ضرر حقّ و طریقۀ صحیح بود. کاری را که نباید بکنند، می‌کردند! حرفی را که نباید بزنند، می‌زدند! چون نمی‌دانستند کجا قرار دارند. امروز هم همین‌طور است. گاهی بعضی به یک مسائلی اهمیّت می‌دهند، که هیچ اهمیّتی ندارد. امروز اگر کسی صف‌آرایی، آرایش نیروهای سیاسی و عمومی در جوامع دنیا و در میان بشر و در محدودۀ جامعۀ خودش را نداند که به چه شکلی است، نمی‌فهمد باید چه کار کند. 🔵 دوّم اینکه: آنچه شأن و کار و وظیفۀ اوست، به آن روی بیاورد، آن را اهمال نکند، مُدبِر از آن نباشد، غافل و ساهی از آن نباشد. فرض بفرمایید در یک کار دسته‌جمعی، شخصی کاری را که از این مجموعه بر عهدۀ اوست، اهمال کند. مثلاً در یک خط تولید ماشین که هر کسی کاری را انجام می‌دهد، وقتی قطعات ماشین روی نقّاله حرکت می‌کند، هر کدام از کارگرها باید روی آن کاری انجام دهند. یکی چکش می‌زند، یک نفر یک پیچ را محکم کند، یک نفر قطعه‌ای را اضافه می‌کند. وقتی همۀ این وظایف انجام گرفت، ماشین، کامل در پایان خط بدست می‌آید. یا مثلاً در یک تیم فوتبال، هر کسی وظیفه‌ای دارد. حال اگر از وظیفۀ خودش غافل شد، مشکل به وجود می‌آید. 🔵 سوّم اینکه: زبانش را حفظ کند. ببینید اهمیّت زبان چقدر است، نفرموده: حافظاً لِیَده، لِرِجلِه، لعَینِه، بلکه حفظ لسان مورد تأکید است. چون زبان در همۀ این موارد تعیین کننده است. فلذا عاقل کسی است که کنترل زبان را در دست داشته باشد. 📚 الشافی، صفحۀ 558. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945