فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رنگ قرمز⭕️ اعتراضات حقوق بشری در روزهای اخیر
کلیپ مربوط به رویداد سالانه «Walk A Mile in Her Shoes»: «راه رفتن مردان با کفشهای قرمز زنانه» است که در آن تعدادی از مردان برای جلب توجه و آگاهی دادن در خصوص #خشونت_جنسی شدت یافته علیه #زنان، مسیری یک مایلی را با کفش پاشنه بلند قرمز پیاده روی میکنند.
اما تصویر، مربوط به دانشجویان معترض به جنایات #اسرائیل است که در پی اخراج برخی از دوستان خود بعد از شرکت در راهپیمایی های حمایتی از غزه، با هندوانه قرمز در تصویر، چهره خود را #سانسور کرده اند. البته، برشهای هندوانه به رنگ سرخ، سیاه، سفید و سبز، در سالیان اخیر به نشانه نماد فلسطین در برابر نیروهای اسرائیلی نیز استفاده میشود.
عصر حقوق بشر
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
✅نخست وزیر ایرلند شکست در #همه_پرسی «بازتعریف #خانواده و نقش #زنان» را پذیرفت
🔹«لئو وارادکار» نخست وزیر ایرلند گفت: همه پرسی دوگانه درباره بازتعریف نقش خانواده و زنان در قانون اساسی شکست خورده است.
✍️دولت ایرلند به امید کمرنگ کردن ردپای #کلیسای_کاتولیک در نهادها و زندگی اجتماعی و خصوصی شهروندان، یک همهپرسی با دو پرسش اساسی را در روز ۸ مارس همزمان با #روز_جهانی_زن، برگزار کرد.
🖊اولین سوال ❓به تعریف #خانواده اختصاص داشت و در آن پیشنهاد شده بود که این تعریف فراتر از مفهوم خانوادهای در نظر گرفته شود که صرفا بر اساس پیوند #ازدواج بنا شده است. این پیشنهاد در واقع گسترش یافتن مفهوم خانواده به «روابط پایدار» است که «همخانگی» یا رابطه قانونی دو فرد بدون نیاز به پیوند ازدواج را در بر میگیرد. این مفهوم قرار بود فرزندان حاصل از این نوع رابطه را هم در بر بگیرد.
🖊دومین سوال❓ مربوط به حذف یک عبارت قدیمی-مربوط به سال ۱۹۳۷- در ارتباط با نقش زنان در خانواده بود که به وظیفه زنان برای مراقبت از دیگر اعضای خانواده و رسیدگی به آنها در خانه اشاره دارد. در این سوال هدف این بود که بار سنگین رسیدگی به خانه و مراقبت از دیگر اعضای خانواده از دوش زنان برداشته شده و همه اعضای خانواده مسئولیت داشته باشند.
برای دیدن متن خبر در سایت فرانس 24: نگاه کنید به:
https://www.france24.com/en/europe/20240309-ireland-pm-concedes-defeat-in-constitutional-referendum-to-redefine-family-women-s-roles
کانال عصر حقوق بشر
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حقوق بشر و #حق_بر_رأی روی سکوی کنسرتی در آمریکا
کانال عصر حقوق بشر
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
حلول ماه مبارک رمضان، مبارک باشد
مروری بر بخشی از بیانیه #ستاد_حقوق_بشر_ایران به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان ۱۳۹۹:
«زیور تقوا که هدف غایی #روزه و رمضان است، فقط منحصر به شهروندان عادی نیست بلکه در حکومت دینی، جریانیافتن تقوا در همهی ارکان و سطوح مسئولیت و مسئولان یک ضرورت تردیدناپذیر است.
از آنجا که تقوا مهمترین رکنِ حکمرانیِ دینی به منظور تأمین #حقوق_مردم و تضمین #حقوق_ملت است، برای کسی که در سلسله مراتب #حکومت_اسلامی جای میگیرد، تقوا هم شرط احراز مسئولیت و هم شرط استمرار آن است. بدیهی است تراز تقوای مسئولان (تقوای سیاسی) و معیار تقوای دستگاهها (تقوای حاکمیتی)، فراتر و دقیقتر از تراز و معیار تقوای #شهروندان است».
عصر حقوق بشر
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
در هر روز از ماه خوب خدا🌙🌙، با کانال عصر حقوق بشر، بر اهم نکات حقوق بشری هر جزء قرآن کریم، مروری داشته باشید:👇👇👇👇
جزء دوم قرآن کریم و #حقوق_بشر
۱) نفی سلطه ی دیگران و رسیدن به #استقلال، یک ارزش است. «لِئَلاّٰ یَکُونَ لِلنّٰاسِ عَلَیْکُمْ حُجَّهٌ» (150 بقره).
۲) ممنوعیت کتمان حقایق و لزوم #جریان_گردش_آزاد_اطلاعات: إِنَّ الَّذِینَ یَکْتُمُونَ مٰا أَنْزَلْنٰا مِنَ الْبَیِّنٰاتِ وَ الْهُدیٰ..أُولٰئِکَ یَلْعَنُهُمُ اللّٰهُ وَ یَلْعَنُهُمُ اللاّٰعِنُونَ (۱۵۹ بقره). وجوب ادای شهادت توسط شاهد و لزوم دسترسی دادن به مردم نسبت به اطلاعات (جز در خصوص مسائل امنیتی و جنگ) از نکات آیه است. همچنین است، حرمت سرگرم کردن مردم به امور جزئی و غافل ساختن آنها از مسائل اصلی.
با توجه به اثر کتمان حق، بر روی حق هدایت پذیری #نسلهای_آینده، لعن خداوند نسبت به پنهان کنندگان حق، مستمر بوده و به این جهت، لعن با صیغه مضارع ذکر شده است.
سایر نکات:
۱) قاعده #وضعیتهای_اضطراری در حقوق: 173 بقره
۲) #اصل_تساوی_و_عدالت در #قصاص: «الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَ الْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَ الْأُنْثیٰ بِالْأُنْثیٰ…» (178 بقره)
۳) تقدم #اخلاق بر حق: «کُتِبَ عَلَیْکُمُ الْقِصٰاصُ… فَمَنْ عُفِیَ» (همان)
۴) #اصل_عدالت در #حقوق_بشردوستانه (194بقره)
۵) #حق_بر_اقناع_مردم توسط حکمرانان: «یسئلونک....قل» (217 بقره)
۶) #اصل_سمحه_و_سهله (آسان گیری) شریعت: («لَوْ شٰاءَ اللّٰهُ لَأَعْنَتَکُمْ إِنَّ اللّٰهَ عَزیز حکیم) (220 بقره)
۷) #اصل_عدالت در برخورد با #زنان (وَ لَهُنَّ مِثْلُ الَّذِی عَلَیْهِنَّ)(228 بقره)
۸) #حق_نوزاد_بر_شیر_مادر و تشاور (پرهیز از #حضانت تک والدی) در ساماندهی امور کودک (233 بقره)
عصر حقوق بشر
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
لایحه حمایت از #ایرانیان_خارج_از_کشور در کمیسیون تخصصی مجلس نهایی شد
۱) تاریخچه لایحه: این لایجه با ۲۷ ماده توسط وزارت دادگستری تنظیم و تحویل هیئت دولت شد؛و در نهایت ۱۶ ماده از آن مصوب صحن علنی دولت شده و تحویل مجلس شورای اسلامی شد تا روند خود را طی کند.
۲) برخی از مفاد لایحه:
الف- لزوم طراحی سامانه ای برای تسهیل و تسهیل تردد ایرانیان مقیم خارج به داخل کشور
ب- لزوم بهره گیری وزارت امور خارجه از نظرات مشورتی ایرانیان مقیم خارج
ج- قانونمند شدن شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور
د- توقف مجازات برای مباحثی مانند خروج غیرمجاز از کشور
#حقوق_ایرانیان_خارج_از_کشور
#آزادی_آمد_و_شد
#حقوق_بشر
کانال عصر حقوق بشر
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
May 11
جزء سوم قرآن کریم و #حقوق_بشر
1) #اصل_آزادی_بشر: «وَ لَوْ شٰاءَ اللّٰهُ مَا اقْتَتَلَ الَّذِینَ مِنْ بَعْدِهِمْ مِنْ بَعْدِ مٰا جٰاءَتْهُمُ الْبَیِّنٰاتُ» (253 بقره)
2) #اجبار باید در اعمال و حرکات باشد و نه در پذیرش افکار و عقاید (لاٰ إِکْرٰاهَ فِی الدِّینِ) (256 بقره)
3) #اصل_کرامت_فقیران در دریافت کمکهای اجتماعی و دولتی و ممنوعیت منت گذاشتن بعد از کمک به فقرا «یُنْفِقُونَ… لاٰ یُتْبِعُونَ… مَنًّا وَ لاٰ أَذیً.... وَ لاٰ تَیَمَّمُوا الْخَبِیثَ مِنْهُ» (262 و 267 بقره)
4) #قاعده_سیمین و نقره ای حقوق (آنچه برای خود نمی پسندی برای دیگران نیز نپسند): «وَ لَسْتُمْ بِآخِذِیهِ إِلاّٰ أَنْ تُغْمِضُوا فِیهِ» (267 بقره)
5) #اصل_عطف_بماسبق_نشدن_قوانین: «فَلَهُ مٰا سَلَفَ» (275 بقره)
6) اصل حمایت حقوقی از #شاهدان و #سوت_زنان: «لاٰ یُضَارَّ کٰاتِبٌ وَ لاٰ شَهِیدٌ» (282 بقره)
7) #اصل_تشریفاتی_شدن_حقوق مشروط به عادلانه تر شدن نتیجه هاست «فَاکْتُبُوهُ...ذٰلِکُمْ أَقْسَطُ عِنْدَ اللّٰهِ » (282 بقره)
8) #نفی_سبیل و ولایت کفار: ««لاٰ یَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْکٰافِرِینَ أَوْلِیٰاءَ» (28 آل عمران)
9) #اصل_احترام به قراردادها (77 آل عمران).
10) #ممنوعیت_استثمار_اقلیتهای_دینی: «لَیْسَ عَلَیْنٰا فِی الْأُمِّیِّینَ سَبِیلٌ» (75 آل عمران)
کانال عصر حقوق بشر
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
May 11
جزء چهارم قرآن کریم و نکات #حقوق_بشری
0️⃣اصل #الزام افراد به عقایدشان: «فَأْتُوا بِالتَّوْرٰاهِ» (93 ال عمران)
1️⃣تعهد به احترام #حق_بر_غذای_فراگیر: «کُلُّ الطَّعٰامِ کٰانَ حِلاًّ» (93 ال عمران)
2️⃣#اصل_تاب_آوری_اجتماعی در وضع قانون: «مَنِ اسْتَطٰاعَ إِلَیْهِ سَبِیلاً» (97)
3️⃣محور جامعه اسلامی و #وحدت باید دین خدا باشد،نه #نژاد،#زبان،#ملّیت و…. «بِحَبْلِ اللّٰهِ» (103)
4️⃣#اصل_نظارت دائمی اجتماعی بر معروف و منکر در همه سطوح بیناشهروندی و حاکمیتی و تقدم امر به معروف بر نهی از منکر: «وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّهٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ» (104)
5️⃣#اصل_رحمت_حکمرانان در حکمرانی: « وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ» (159)
6️⃣ #مشارکت_مردم در اداره امور (اعم از #انتخابات و بعد از آن): «وَ شٰاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ» (159) و نیز لزوم کارشناسی شدن امور قبل از تصمیم گیری ها
7️⃣ممنوعیت #تبعیض_ناروا: «خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَهٍ» (1 سوره نساء)
8️⃣#حق_زنان بر هدیه «#مهریه» به عنوان نشانه صداقت مرد در علاقه اش: «وَ آتُوا النِّساءَ صَدُقاتِهِنَّ نِحْلَهً» (4 نساء)
9️⃣احترام به #حق_مالکیت اشخاص: «فَلا تَأْخُذُوا مِنْهُ شَیْئاً» (20 نساء)
🔟اصل #عطف_بماسبق_نشدن_قوانین و #احترام_حقوق_مکتسبه: «إِلاّ ما قَدْ سَلَفَ» (23 نساء)
عصر حقوق بشر
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
جزء پنجم قرآن کریم و نکات #حقوق_بشری
0️⃣توجه همزمان به نیازهای طبیعی افراد و فشارهای اقتصادی در #قانونگذاری: «وَ مَنْ لَمْ یَسْتَطِعْ مِنْکُمْ طَوْلاً» (25 نساء)
1️⃣#اصل_آسان_گیری_شریعت: «یُرِیدُ اللّهُ أَنْ یُخَفِّفَ عَنْکُمْ» (28 نساء)
2️⃣اصل هماهنگ بودگی میان «تکوین» و «تشریعات در حوزه #حقوق_بشر_جنسی»: «یُخَفِّفَ … ضَعِیفاً» (28 نساء)
3️⃣#محترم_بودن_مالکیت_افراد: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَأْکُلُوا أَمْوالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْباطِلِ» (29)
4️⃣#اصل_آزادی_اراده_ها: ««عَنْ تَراضٍ مِنْکُمْ» (29)
5️⃣#حق_حیات: «لا تَقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ» (29)
6️⃣ #حق_بر_تفاوت زن و مرد براساس تفاوتهای خدادادی: «لِلرِّجالِ نَصِیبٌ مِمَّا اکْتَسَبُوا وَ لِلنِّساءِ نَصِیبٌ مِمَّا اکْتَسَبْنَ» (32)
7️⃣محکومیت تفکر آنارشیستی و #وضعیت_بی_دولتی در اسلام: «إِنَّ اللّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلی أَهْلِها» و شناسایی حکومت به عنوان یک #امانت در دست مردم و حاکمان (58 نساء)
8️⃣#مسئولیت مردم در قبال واگذاری حکومت به نااهلان در برابر خداوند «إِنَّ اللّهَ کانَ سَمِیعاً بَصِیراً» (58 نساء)
9️⃣#اصل_همزیستی_مسالمت_آمیز: «إِصْلاحٍ بَیْنَ النّاسِ» (114 نساء)
🔟 حمایت از #حقوق_زنان، حکم خدشه ناپذیر خداوند است: «وَ یَسْتَفْتُونَکَ فِی النِّساءِ قُلِ اللّهُ یُفْتِیکُمْ فِیهِنَّ» (127 نساء)
عصر حقوق بشر
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
🌐 نگاهی به گزراش های ارائه شده در پنجاه و پنجمین نشست شورای حقوق بشر (هفته سوم):
♻️ شرح گزارشهای ارائه شده در هفته سوم این نشست به شرح زیر است:
◀️ «کمیسیون تحقیق سازمان ملل متحد در سوریه»: #سوریه موجی از خشونت را تجربه می کند که از سال ۲۰۲۰ مشاهده نشده است. در حالی که یک بحران #بشردوستانه بیسابقه مردم سوریه را در ناامیدی عمیقتر فرو میبرد در سراسر خطوط مقدم، طرفهای درگیر به #غیرنظامیان و زیرساختها به شیوههایی که احتمالاً به #جنایات_جنگی تبدیل میشود حمله کردهاند.
◀️ «کارشناس مستقل سازمان ملل در مورد بدهی خارجی و حقوق بشر»: دهه های اخیر استدلال غلط مدل خطی ارتباط «پیشرفت مالی» با «کاهش فقر، توسعه و رشد» را آشکار کرده است و چالشهای متعددی مانند #نابرابری، بیثباتی آب و هوا، شکافها در ساختار مالی جهانی، #تغییرات_تکنولوژیک، درگیریها و جنگها را نمایان نموده است.
◀️ «گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد حق بر حریم خصوصی»: در عصر دیجیتال، کشورها نه تنها باید به #حق_بر_حریم_خصوصی و #حفاظت_از_دادهها احترام بگذارند و از نقض آن خودداری کنند، بلکه تعهدات آنها شامل #اقدامات_مثبت برای ترویج بهرهمندی مؤثر از این حقوق هم میشود.
◀️ «گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه ارتقا و حمایت از حقوق بشر در مقابله با #تروریسم»: مقابله با تروریسم، مبارزه با قتلهای غیرقانونی، #بازداشتهای_خودسرانه، #شکنجه، #محاکمههای_ناعادلانه، #نقض_حریم_خصوصی ناشی از نظارت جمعی و #جرم_انگاری_آزادی_بیان را لازم دارد.
عصر حقوق بشر
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
جزء ششم قرآن کریم و نکات #حقوق_بشری براساس تفسیر نور
1️⃣قانون،#حرمت_افشاگری و بیان عیوب مردم است،مگر در موارد خاص.«لا یُحِبُّ اللّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ» (۱۴۸نساء)
2️⃣#آزادی_کامل_فریاد_علیه_ظلم، نشانه ی جامعه اسلامی است+ ظالم در جامعه اسلامی حرمت ندارد و باید به مردم معرفی شود+ سوء استفاده از قانون حرمت غیبت، برای ادامه دادن به ظلم ممنوع است: «الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاّ مَنْ ظُلِمَ»(همان)
3️⃣در تزاحم ارزش های انسانی (حرمت غیبت و از طرفی ظلم به یک فرد)،باید #قانون_اهم_و_مهم رعایت شود(الْجَهْرَ بِالسُّوءِ … إِلاّ مَنْ ظُلِمَ)
4️⃣#اصل_احترام_عهدنامه_های با مشرکان و دشمنان (یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ) (۱مائده)
5️⃣#قانونگذاری_خوب یعنی توجه به همه ی حالات و شرایط انسان، مخصوصاً حالت اضطرار«اضْطُرَّ» (۳ مائده)
6️⃣شرایط ویژه ی اضطرار نباید زمینه ساز گناه و آزاد سازی مطلق شود؛بلکه باید به همان مقدار رفع اضطرار اکتفا کرد.«غَیْرَ مُتَجانِفٍ لِإِثْمٍ» (۳مائده)
7️⃣در سیاستگذاری ها و روابط داخلی و خارجی حتّی نسبت به دشمنان هم عادل باشیم.«شَنَآنُ قَوْمٍ» (۸مائده)
8️⃣#اصل_بازدارندگی در مجازاتها (نه انتقام جویی): «جَزاءً بِما کَسَبا نَکالاً مِنَ اللّهِ»(۳۸مائده)
9️⃣#هدف، وسیله را توجیه نمیکند: نباید به خاطر مسلمان شدن گروهی،از #قضاوت_ناروا کمک گرفت (شأن نزول آیه۴۸مائده)
🔟قدرت #جامعه_مدنی در پیشگیری از بزه های اجتماعی «لَوْ لایَنْهاهُمُ الرَّبّانِیُّونَ وَ الْأَحْبارُ عَنْ..الْإِثْمَ وَ..السُّحْتَ»(۶۳مائده)
عصر حقوق بشر
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
#معرفی_رسانه برای علاقمندان به حوزه حقوق عمومی و نیز حقوق فضای مجازی: پایگاه اندیشه حقوق عمومی و فضای مجازی
عضویت مستقیم در کانال👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/359333911Cd8a553d432
جزء هفتم قرآن مجید از منظر #حقوق_بشر
1️⃣درنظر گرفته شدن #مصالح_اقتصادی و حقوق فقرا در وضع مجازاتها؛ مانند کفاره اطعام فقرا «فکفّارته اطعام عشره مسکین» (۸۹ مائده)
2️⃣ #لغو_برده_داری به دست اسلام از طریق واجب کردن کفاراتی مانند آزاد کردن برده ««تَحْرِیرُ رَقَبَة» (۸۹ مائده)
3️⃣اثر حقوقی داشتن #سوگندهای_قضایی_و_غیرقضایی مانند سوگند #نمایندگان_مجلس و #رئیس_جمهور: «وَ احْفَظُوا أَیْمانَکُمْ» (۸۹مائده)
4️⃣#اصل_تدریجی_بودن اجرای برخی انواع تکالیف و #حقوق_بشر؛ مانند تدریجی بودن تحریم شرب خمر (۹۰ مائده)
5️⃣کیفر، باید #عادلانه باشد. «مِثْلُ ما قَتَلَ» (۹۵مائده)
6️⃣ قانون، شامل وضعیتهای قبل از قانون نمیشود (#اصل_عطف_بماسبق_نشدن_قانون:«عَفَا اللّهُ عَمّا سَلَفَ» (۹۵)
7️⃣«#اکثریّت» و فراوانی لزوما نشانه حقانیت و برتری نیست: «وَ لَوْ أَعْجَبَکَ کَثْرَهُ الْخَبِیثِ» (۱۰۰مائده)
8️⃣اسلام،مکتب مبارزه با #تبعیض،#نژاد_پرستی،#امتیاز_طلبی و باج خواهی است: «وَ لاتَطْرُدِ الَّذِینَ یَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداهِ وَ الْعَشِیِّ...» (۵۲ انعام)
9️⃣پرهیز از #تنفر_مذهبی و #توهین_به_مقدسات دیگران و لزوم #همزیستی_مسالمت_آمیز: «وَ لا تَسُبُّوا الَّذِینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللّهِ» (۱۰۸ انعام)
عصر حقوق بشر را از طریق لینک زیر دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
#حقوق_بشر در جزء 8 قرآن کریم (بر اساس تفسیر نور)
1️⃣پذیرش #ظلم ظالمان، آزار زنان و همسران، سلب #حق_حیات دیگران، اعراض از #حق_حیات (خودکشی)، مصادیقی از #ظلم_به_نفس دانسته شده که فروپاشی جامعه را در پی خواهد داشت: «ربنا ظلمنا انفسنا و ان لم تغفرلنا و ترحمنا لنكونن من الخاسرين»
2️⃣ ممنوعیت #سقط_جنین و نقض #حق_نسلهای_آینده (مگر با وجود برخی شرایط): «وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَکُمْ مِنْ إِمْلَاقٍ»
3️⃣رعایت #حقوق_مصرف_کنندگان و ممنوعیت کم فروشی «وَأَوْفُوا الْكَيْلَ وَالْمِيزَانَ بِالْقِسْطِ» (152 انعام)
4️⃣#عدالت در داوری و شهادت ولو در هنگام #تعارض_منافع «وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا وَلَوْ كَانَ ذَا قُرْبَىٰ» (152 انعام)
5️⃣#تبعیض بی جا میان زن و مرد،عملی جاهلی و ممنوع است. «خالِصَهٌ لِذُکُورِنا وَ مُحَرَّمٌ عَلی أَزْواجِنا» (139 انعام)
6️⃣در جاهلیّت،تحقیر #زن تا آن حد بود که در برخی موارد از حیوان سالم بهره ای نداشت و فقط در گوشت حیوان مرده شریک بود. «شُرَکاءُ» (139)
7️⃣لزوم اعطای #حق_دفاع به متهم قبل از صدور حکم: «قٰالَ مٰا مَنَعَکَ» (12 اعراف)
8️⃣#نژادگرایی،از ارزشهای شیطانی است. «خَلَقْتَنِی مِنْ نٰارٍ» (12 اعراف)
9️⃣نباید در برابر #حاکمیت_قانون، به نظر شخصی عمل کرد: «إِذْ أَمَرْتُکَ قٰالَ … خَلَقْتَنِی مِنْ نٰارٍ …» (12 اعراف)
🔟زشتی برهنگی و نداشتن #پوشش،جزو #فطرت_انسان است. «وَ طَفِقٰا یَخْصِفٰانِ» (22 اعراف)
1️⃣1️⃣(#دگرباشی_مردان: لواط)،تجاوز به #حقوق_زنان است.«دُونِ النِّسٰاءِ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ مُسْرِفُونَ» (80 اعراف)
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
ملی سازی صنعت نفت 🔗🧷حقوق بشر
📌در حقوق بین الملل، سلب مالکیت های کوچک و جزئی "#مصادره" نامیده شده و سلب مالکیت های گسترده درجریان اصلاحات اجتماعی "#ملی_سازی" گفته می شود.
📍از منظر حقوق بشر، ملی سازی جزو حقوق هر دولت محسوب می شود و دلایل زیر نیز برای آن گفته شده است:
❌#حق_مالکیت و نیز #حق_حاکمیت_دولت بر #منابع_طبیعی (از جمله نفت)
❌#حق_تعیین_سرنوشت از جمله در عرصه اقتصاد نفتی
❌صلاحیت دولتها در خلع ید و #منع_مداخله بیگانگان در داخل کشور از جمله در حوزه اقتصاد نفتی
عصر حقوق بشر
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
جزء نهم قرآن کریم و #حقوق_بشر
1️⃣ عدم #نظارت بر حکومت و شهروندان و #بی_تفاوتی در قبال آنان، انسان را همسنگ ظالم قرار میدهد: «وَ لا تَجْعَلْنِی مَعَ الْقَوْمِ الظّالِمِینَ» (150 اعراف)
2️⃣از آفات هر انقلاب و حرکت اصلاحی، ارتداد و ارتجاع می باشد. «بِئْسَما خَلَفْتُمُونِی» (150 اعراف)
3️⃣لزوم #اولویت_سنجی در #قانونگذاری و اجرای سیاستها: ««أَلْقَی الْأَلْواحَ» (150 اعراف)
4️⃣لزوم #نظارت بر اطرافیان و وابستگان #مقامات_سیاسی و چشم پوشی نکردن از خطای ایشان به دلیل موقعیت و ارتباط با حلقه قدرت: « أَخَذَ بِرَأْسِ أَخِیهِ یَجُرُّهُ»
5️⃣قاعده «#تقدم_رحمت خداوند بر غضب الهی»: «أَنْعَمَها عَلی قَوْمٍ حَتّی یُغَیِّرُوا» (53 انفال)
6️⃣ #حق_تعیین_سرنوشت_مردم و حاکمیت انسان بر سرنوشت خویشتن. افراد،جامعه را می سازند و هرگونه تحوّل مثبت یا منفی در جامعه،بر پایه ی تحوّلِ فکری و فرهنگی افراد است. قَوْمٍ … یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ (53 انفال)
7️⃣لزوم تحلیل معنویت مدارانه #بحران_های_زیست_محیطی: «گاهی خدا با خشکسالی و کمبود محصولات، مردم غافل را بیدار می کند» (اعراف: 130)
8️⃣#اصل_مدارا در حکمرانی و در پیش گرفتن #عفو: «خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ» (199 اعراف)
کانال عصر حقوق بشر
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
#حقوق_بشر در جزء10 قرآن (با تکیه بر تفسیر نور)
1️⃣ پذیرفته بودن #حق_مالکیت اشخاص حقوقی: «لِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبی»(41 انفال)
2️⃣امکان صرف خمس برای توسعه #حقوق_گردشگری: «خُمُسَهُ...ابْنِ السَّبِیلِ»(41 انفال)
3️⃣#اصل_حداقلی_بودن_مخاصمات (ضرورت) در اسلام: هدف مسلمانان از جنگ،رفع فتنه است(۳۹ انفال)،امّا هدف دیگران، سلطه جویی است«بَطَراً وَ رِئاءَ النّاسِ» (47 انفال)
4️⃣ ممنوعیت سوء استفاده از #صلاحیت_گزینشی: «وَ إِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَها» (61 انفال)
5️⃣لزوم در پیش گرفتن همزمان سیاستهای تشویقی و تنبیهی: «فَإِنْ تُبْتُمْ … خَیْرٌ لَکُمْ وَ إِنْ تَوَلَّیْتُمْ فَاعْلَمُوا» (توبه: 3)
6️⃣#آزادی_آکادمیک و #حق_بر_آزادی_علم: «وَ إِنْ أَحَدٌ مِنَ الْمُشْرِکِینَ اسْتَجارَکَ فَأَجِرْهُ» (6 توبه). از دیگر مباحث این آیه، امنیت جانی و مالی #پناهندگان است.
7️⃣حکومت اسلامی باید زمینه ی شنیدن کلام خدا و فرصت مطالعه آن را برای دیگران فراهم کند (برداشتن موانع #حق_بر_آزادی_عقیده بجای تحمیل عقیده) «حَتّی یَسْمَعَ کَلامَ اللّهِ» (6 توبه)
8️⃣#اصل_احترام_مقدسات و باورهای فرهنگی و ممنوعیت تحریف آنها: «إِنَّمَا النَّسِیءُ زِیادَهٌ فِی الْکُفْرِ» (37 توبه)
9️⃣به همه مردم اجازه ی سخن بدهید تا نگویند حاضر به شنیدن حرف ما نیستید، هرچند به سادگی متّهم شوید«یَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ» (61 توبه)
🔟گاهی بخاطر #مصلحتِ_امّت باید از بعضی شنیده ها تغافل کرد. «أُذُنُ خَیْرٍ لَکُمْ».گاهی آثار اجتماعی یا سیاسیِ سکوت،بیش از برخورد و اعلام موضع است «أُذُنُ»(61توبه)
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
روز بین المللی نوروز
🕰 قطعنامه ۲۵۳/۶۴ مجمع عمومی سازمان ملل متحد به ابتکار جمهوری اسلامی ایران و ۱۱ کشور حوزه #نوروز به تصویب رسید.
⏱این قطعنامه ۲۱ مارس هر سال مطابق با اول فروردین را بهعنوان #روز_بینالمللی_نوروز به رسمیت شناخته و از کشورهای عضو این سازمان خواسته است برای ارتقای آگاهی در خصوص نوروز، تلاش و برای بزرگداشت این روز، آیینهای سالانه برگزار کنند.
⏰ در این قطعنامه تصریح شده است:
«نوروز بهعنوان آغاز سال نو توسط بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان جشن گرفته میشود و بیش از ۳هزار سال است که مردم مناطق بالکان، دریای سیاه، قفقاز، آسیای مرکزی، خاورمیانه و سایر مناطق این روز را گرامی میدارند.
افزون بر قطعنامه فوق، جلوه های حقوق بشری نوروز در اظهارات مقامات مختلف ایرانی، مطرح شده است؛ از جمله:
🖍تجلی «#حق_بر_شادی_و_خوشبختی» در عید نوروز
🖍 هدایت نوروز به سوی «ترویج #صلح_جهانی و #همبستگی»
🖍نوروز به عنوان یک «#میراث_فرهنگی_ناملموس بشریت»
#نوروز_مبارک
#روز_بین_المللی_نوروز
#حقوق_بشر
عصر حقوق بشر را از طریق لینک زیر دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
#حقوق_بشر آنچنانکه در جزء یازدهم قرآن کریم است:
1️⃣یکی از وظایف حکومت اسلامی، #اقتصادِ با #مشارکت_مردم است: «خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَهً» (103 توبه)
2️⃣ممنوعیت ضرر زدن؛ از جمله برهم زدن وحدت و دست گذاشتن بر روی گسلها و شکافهای برهم زننده وحدت، حتی اگر این ضرر از سوی نهادهای مذهبی مانند #مسجد باشد:«اتَّخَذُوا مَسْجِداً ضِراراً» (107 توبه)
3️⃣مشروعیت #حقوق_بشر: گرچه ما بر خدا حقی نداریم،امّا خداوند برای ما بر عهده ی خودش حقوقی قرار داده است. «وَعْداً عَلَیْهِ حَقًّا» (111 توبه)
4️⃣پیامبر و دیگر مسلمانان،در برابر قانون یکسان اند (#اصل_مساوات_در_برابر_قانون). «ما کانَ لِلنَّبِیِّ وَ الَّذِینَ آمَنُوا» (113 توبه)
5️⃣#اصل_مطلق_وفای_به_عهد،حتّی نسبت به کافر هم لازم است. «مَوْعِدَهٍ وَعَدَها» (113 توبه)
6️⃣در بهره از طبیعت،انسان و حیوان یکسانند(#توسعه_پایدار و #برابری). «یَأْکُلُ النّاسُ وَ الْأَنْعامُ» (24یونس)
7️⃣رهبران دینی باید به #اصل_رفاه_امت هم توجّه کنند. «تَبَوَّءا لِقَوْمِکُما» (87یونس)
8️⃣برخی اصول #حق_به_شهر در قرآن: جدایی منطقه مسکونی مومنان از کفار به منظور زمینه سازی عزّت، قدرت و استقلال مومنین «تَبَوَّءا لِقَوْمِکُما بِمِصْرَ بُیُوتاً». توجه به فرهنگ ساکنان در معماری؛ از جمله فراموش نشدن جهت قبله «وَ اجْعَلُوا بُیُوتَکُمْ قِبْلَهً» (87یونس)
9️⃣#اصل_مسئولیت_مستقل_دولتها (#قاعده_وزر): هیچ فردی در مقابل اعمال دیگری مسئولیتی ندارد «قُلْ لِي عَمَلِي وَلَكُمْ عَمَلُكُمْ ۖ أَنْتُمْ بَرِيئُونَ مِمَّا أَعْمَلُ وَنَا بَریء» (یونس: 41)
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
با نکات حقوق بشری جزء12 قرآن
1️⃣نه «#اکثریت» و نه «#حزب»، هیچ یک نشانه حقانیت نیست:«وَ مَنْ یَکْفُرْ بِهِ مِنَ الْأَحْزابِ...أَکْثَرَ النّاسِ لا یُؤْمِنُونَ»(۱۷هود)
2️⃣مخالفت مستکبران با #اصل_مساوات:«فَقالَ الْمَلَأُ ..هُمْ أَراذِلُنا»(۲۷هود)
3️⃣نسل #حیوانات باید حفظ شود. «احْمِلْ فِیها مِنْ کُلٍّ زَوْجَیْنِ اثْنَیْنِ»(۴۰هود)
4️⃣قانون بر روابط خانوادگی حاکم است.زن و فرزند نوح،حقّ سوار شدن به کشتی را نداشتند«إِلاّ مَنْ سَبَقَ عَلَیْهِ الْقَوْلُ»(همان)
5️⃣#رفاه،به تنهایی بازدارنده از کلاهبرداری و#فساد_اقتصادی نیست"لا تَنْقُصُوا الْمِکْیالَ … إِنِّی أَراکُمْ بِخَیْرٍ"(۸۴هود)
6️⃣برای #نظارت_مردمی بر#فساد، باید به مردم شخصیّت و دلگرمی داد«إِنِّی أَراکُمْ بِخَیْرٍ»(همان)
7️⃣#اصل_توجه_به_اظهارات_کودکان و #اعتبار_نسبی آن:«إِذْ قالَ یُوسُفُ لِأَبِیهِ یا أَبَتِ...»(۴یوسف)
8️⃣#حق_کودکان بر رفتار مطابق با#اصل_کرامت_در_گفتار:«قالَ یا بُنَیَّ»(۵یوسف)
9️⃣میان #تبعیض و #تفاوت فرق هست:تبعیض؛برتری دادن بدون دلیل ولی تفاوت، برتری بر اساس لیاقت است«لَیُوسُفُ وَ أَخُوهُ أَحَبُّ إِلی أَبِینا مِنّا وَ نَحْنُ عُصْبَهٌ»(۸یوسف)
🔟بااحترام به مردم،میتوان انتظار همراهی ازآنان داشت."أَکْرِمِی … یَنْفَعَنا"(۲۱یوسف)
1️⃣1️⃣لزوم #اثرسنجی_قوانین و اتخاذ تصمیمات مهم پس از آزمایش (#اصل_ارزیابی)«عَسی أَنْ یَنْفَعَنا...أَوْ نَتَّخِذَهُ وَلَداً»(همان)
2️⃣1️⃣دانش،شرطِ#مسئولیّت است.مَکَّنّا … لِنُعَلِّمَهُ(همان)
3️⃣1️⃣برخورد کرامت مدار با#مخالفان:«یا صاحِبَیِ السِّجْنِ..) (۴۱یوسف)
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld
#حقوق_کیفری_معلولان_ذهنی و ممنوعیت #اعدام
به گزارش خبرگزاری سی ان ان و آسوشیتد پرس، #ایالت_جورجیا آمریکا نخستین حکم اعدام خود را پس از وقفهای چهار ساله اجرا کرد.
برای مطالعه متن اصلی خبر؛ نگاه کنید به:
https://edition.cnn.com/2024/03/20/us/willie-pye-georgia-execution/index.html
https://apnews.com/article/georgia-death-penalty-letha
⚖️«ویلی پای» نخستین فردی است که از ژانویه ۲۰۲۰ (دی ۱۳۹۸) در ایالت جورجیا آمریکا اعدام شد.
⚖️وکلای «پای» تاکید داشتند که وی یک معلول ذهنی با ضریب هوشی ۶۸ است که براساس قانون مشمول مجازات اعدام نمیشود و میبایست به حبس ابد محکوم میشد و هیئت منصفه می بایست شرایط فقر و تبعیض علیه او را در صدور حکم مورد توجه قرار میداد.
⚖️اعدام «پای» بار دیگر انتقادها به #تبعیض_نژادی در صدور و اجرای حکم اعدام را تشدید کرد.
⚖️این در حالی است که سال 2002 #سازمان_عفو_بینالملل اعلام کرد که اعدام مجرمان #معلول_ذهنی متناقض با #حقوق_بشر است و خواستار حذف این قانون از قانون اساسی ایالات متحده شده بود.
⚖️افراد دارای ناتوانی ذهنی در معرض خطر بیشتری برای نقض #حق_بر_دادرسی_عادلانه و #اعدام هستند چرا که آنهاممکن است بیشتر به دروغ اقرار کنند زیرا می خواهند مقامات بازپرس را راضی کنند. آنها کمتر از دیگران قادر به همکاری با وکلای خود برای #دفاع مناسب هستند. همچنین اهمیت اطلاعات مختلف را برای نتیجهی پرونده درک نمیکنند.
عصر حقوق بشر
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld